Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.157.2021.2.AR
z 26 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2021 r. (data wpływu 22 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2021 r. (data wpływu 21 kwietnia 2021 r.) oraz pismem z dnia 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)” nr (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)” nr (…). Wniosek uzupełniono w dniu 6 maja 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prawo o stowarzyszeniach – ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1086 ze zm.), definiuje stowarzyszenie jako dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Stowarzyszenie „(…)” (dalej: Stowarzyszenie lub Wnioskodawca) funkcjonuje na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057). Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o takim samym lub podobnym charakterze działania. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Dla realizacji określonych celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.

Stowarzyszenie działa od roku 2008, jest organizacją pożytku publicznego i jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym, posiada numer NIP (…) Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik od podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie działa obecnie na terenie A i skupia (…) członków – entuzjastów pedagogiki, nauczycieli, terapeutów, oligofrenopedagogów, psychologów. Stowarzyszenie działa w celu wspierania osób z niepełnosprawnością, głównie intelektualną i zaburzeniami psychicznymi, jest zakorzenione w tematyce aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością, wspiera osoby z niepełnosprawnością głównie z Miasta A i powiatu (…). Stowarzyszenie prowadzi placówki dla osób z niepełnosprawnością, gdzie realizuje działania z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej, jest organizatorem Zakładu (…), gdzie aktualnie zatrudnia (…) osób z niepełnosprawnościami w stopniu znacznym i umiarkowanym.

Celem działalności Stowarzyszenia jest:

  1. Pomoc osobom z niepełnosprawnością, ich rodzinom i opiekunom.
  2. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności z niepełnosprawnością.
  3. Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.
  4. Pomoc Społeczna.
  5. Ochrona i promocja zdrowia.
  6. Działania na rzecz społeczności lokalnej.
  7. Rozwijanie idei wolontariatu oraz edukacji rówieśniczej.
  8. Nauka, edukacja, oświata i wychowanie.

Cele statutowe Wnioskodawca realizuje poprzez działalność pożytku publicznego prowadzoną w następujących obszarach:

  1. Organizowanie osobom z niepełnosprawnością zajęć, wycieczek i imprez o charakterze: integracyjnym, rekreacyjnym, sportowym, artystycznym, kulturalnym, rozrywkowym, rehabilitacyjnym i turystycznym oraz pomocy w przystosowaniu do życia w społeczeństwie.
  2. Organizowanie wypoczynku i aktywnego spędzania wolnego czasu osobom z niepełnosprawnością, ich opiekunom i rodzinom oraz innym grupom.
  3. Prowadzenie działalności terapeutycznej, opiekuńczej, doradczej.
  4. Upowszechnianie w społeczeństwie zasad poszanowania praw osób z niepełnosprawnością.
  5. Prowadzenie akcji informacyjnych o charakterze profilaktycznym i uświadamiającym na terenie działania Stowarzyszenia.
  6. Współpraca z władzami oraz instytucjami rządowymi, samorządowymi i pozarządowymi.
  7. Organizowanie działań na rzecz społeczności lokalnej.
  8. Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
  9. Prowadzenie szkoleń, warsztatów, spotkań dla wolontariuszy oraz młodzieżowych liderów.
  10. Udzielanie wsparcia, w tym finansowego, szeroko rozumianym inicjatywom obywatelskim.
  11. Organizowanie wymian międzynarodowych.
  12. Tworzenie oraz prowadzenie instytucji, placówek o charakterze społecznym, edukacyjnym i zawodowym.
  13. Wydawanie materiałów informacyjnych i promocyjnych o działalności Stowarzyszenia.
  14. Realizowanie prac i przedsięwzięć zgodnych z celami Stowarzyszenia, zleconych przez inne instytucje i organizacje.
  15. Inne działania służące rozwojowi statutowych celów Stowarzyszenia.

Zgodnie ze statutem z dnia (…), źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są: składki członkowskie, dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia, dotacje, darowizny, spadki i zapisy, wpływy z działalności statutowej, 1% podatku – na zasadach określonych w odrębnych przepisach, dochody z działalności gospodarczej, prowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną, odpłatną i gospodarczą – w ramach Zakładu (…). Przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż przedmiotów w sklepie charytatywnym, sprzedaż usług i wyrobów własnych ZAZ. Przychody z działalności gospodarczej i odpłatnej nie przekraczają 200 000 zł w skali roku. Zysk z działalności Stowarzyszenia jest przekazywany na realizację celów statutowych.

Stowarzyszenie jest zwolnione podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w oparciu o art. 113 ust. 1 „Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku”. W związku z powyższym nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT.

Wnioskodawca planuje realizację projektu „(…)", który stanowi projekt zintegrowany, ponieważ składa się z dwóch części: inwestycyjnej – finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz w formie usług asystentury osobistej i mieszkalnictwa wspomaganego w formie treningowej i wspieranej – finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), które będą stanowiły całościowy system wsparcia osób niepełnosprawnych, a efektem tych działań będzie zwiększenie dostępności usług dedykowanych osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami, jak również ich rodzinom w sferze mieszkalnictwa wspomaganego.

Regulamin konkursu nr (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa B na lata 2014-2020 definiuje mieszkanie wspomagane jako usługa społeczna świadczona w społeczności lokalnej w postaci mieszkania lub domu, przygotowującego osoby w nim przebywające, pod opieką specjalistów, do prowadzenia samodzielnego życia lub zapewniającego pomoc w prowadzeniu samodzielnego życia. Mieszkanie lub dom może być prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, spółki z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego, towarzystwa budownictwa społecznego lub podmioty ekonomii społecznej, w formie mieszkania:

  1. treningowego, przygotowującego osoby w nim przebywające do prowadzenia samodzielnego życia. Usługa ma charakter okresowy i służy określonym kategoriom osób w osiągnięciu częściowej lub całkowitej samodzielności m.in. poprzez trening samodzielności, poradnictwo, pracę socjalną lub inne usługi aktywnej integracji;
  2. wspieranego, stanowiącego alternatywę dla pobytu w placówce zapewniającej całodobową opiekę. Usługa ma charakter pobytu stałego lub okresowego (w przypadku potrzeby opieki w zastępstwie za opiekunów faktycznych). Służy osobom niesamodzielnym, w szczególności osobom starszym i osobom z niepełnosprawnościami, wymagającym wsparcia w formie usług opiekuńczych lub asystenckich. Formą mieszkania wspomaganego nie jest mieszkanie socjalne.

Stowarzyszenie w dniu (…)2019 r. złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)" nr (…). Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kompleksowego remontu (…) mieszkań oraz ich wyposażenie na potrzeby mieszkalnictwa wspomaganego. Mieszkania są wynajmowane od Miasta A – Zarządu Mienia Komunalnego na podstawie umów najmu na czas nieoznaczony. W umowach jest zapis, że „najemca oświadcza, iż lokal będzie wykorzystywać na działalność niezarobkową obejmującą sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie".

Remont będzie obejmował skucie i położenie tynków, malowanie ścian i sufitów, wymianę nawierzchni podłogi, wymianę drzwi oraz instalacji elektrycznej i sanitarnej. Przedsięwzięcie w mieszkaniach zaplanowano na okres (…)2021 r. – (…)2021 r.

W dniu (…)2020 r. podpisano z Urzędem Marszałkowskim Województwa B – Instytucją Zarządzającą (…)umowę o dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu. Wartość Projektu wynosi (…) zł, z czego (…) zł stanowi wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), (…) zł stanowi wkład własny pochodzący ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Inwestycja umożliwi rozpoczęcie kompleksowych działań zaplanowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Uzupełnieniem części inwestycyjnej, którą jest remont, jest prowadzenie działań asystenckich w mieszkaniach, dlatego Stowarzyszenie w dniu (…) 2019 r. złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)” nr (…), polegający na zapewnieniu wsparcia w formie usług asystentury osobistej i mieszkalnictwa wspomaganego w formie treningowej i wspieranej, finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, które będą stanowiły całościowy system wsparcia osób niepełnosprawnych, a efektem tych działań będzie zwiększenie dostępności usług dedykowanych osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami, jak również ich rodzinom w sferze mieszkalnictwa wspomaganego.

W dniu (…)2020 r. podpisano z Urzędem Marszałkowskim Województwa B – Instytucją Zarządzającą (…), umowę o dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu. Wartość projektu wynosi (…)zł, z czego (…)zł stanowi wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) ((…)zł) oraz z Budżetu Państwa ((…)zł), a (…)zł stanowi wkład własny pochodzący ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Celem projektu jest poprawa dostępu do wysokiej jakości usług społecznych na obszarze (…) poprzez utworzenie mieszkań wspomaganych dla (…) osób z niepełnosprawnościami. Projekt będzie skierowany do (…) osób z niepełnosprawnościami z obszaru (…) Obszaru Funkcjonalnego oraz (…) asystentów oraz (…) wolontariuszy. Planowane działania mają być realizowane w okresie od (…)2021 r. do (…)2023 r. Zgodnie z harmonogramem projektu w pierwszym miesiącu odbędzie się szkolenie pracowników i wolontariuszy, którego celem będzie przygotowanie do realizacji wsparcia dla osób niepełnosprawnych. W okresie (…)2021 r. – (…)2021 r. odbędą się warsztaty diagnozujące, wszystko po to, aby od (…)2021 r. móc udzielać wsparcia w wyremontowanych mieszkaniach.

Warunkiem wypłaty przyznanej kwoty dofinansowania jest przedłożenie interpretacji indywidualnej o kwalifikowalności podatku VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2021 r. o poniższe informacje:

W odniesieniu do zapytania: Czy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nr (…), będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Stowarzyszenie „(…)” informuje, iż towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Otrzymana dotacja nie jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, dotacja nie jest również elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, dlatego jest traktowana jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Projekt w założeniu ma być niedochodowy, w szczególności mieszkania wspomagane mają być udostępniane wybranym osobom niepełnosprawnym nieodpłatnie. Projekt stawia Stowarzyszeniu za cel stworzenie modelu mieszkania wspomaganego, który będzie zapewniał możliwość nauki samodzielnego mieszkania przez osobę niepełnosprawną, przy czym, projekt zakłada pokrycie kosztów eksploatacji/utrzymania zaadoptowanych lokali mieszkalnych ze środków finansowych pochodzących z dofinansowania projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielone dofinansowanie ma formę bezzwrotnego wsparcia finansowego, a nie formę dofinansowania do ceny sprzedaży. Dofinansowanie nie odnosi się do ceny konkretnego towaru czy też usługi, lecz ma charakter ogólny – dotyczy realizacji projektu jako pewnej całości, co oznacza, że dofinansowanie ma charakter zakupowy, a nie cenotwórczy.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi, gdyż nie zostało przyznane jako dopłata do ceny sprzedaży, lecz zostało przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Zatem kwota otrzymanego dofinansowania nie spełnia przesłanki dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę w rozumieniu art. 29a ustawy o VAT. Tym samym przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy dodać, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, zatem wykonywane przez niego czynności, jak również otrzymane dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków publicznych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Stowarzyszenie „(…)” może odzyskać naliczony podatek od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji projektu pn. „(…)” nr (…)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach projektu „(…)" realizator – Stowarzyszenie nie generuje przychodów powstałych w wyniku realizacji projektu, przewyższających wszelkie związane z projektem koszty operacyjne poniesione w okresie odniesienia. Wszystkie koszty ponoszone będą ze środków pochodzących z dotacji. Przychodem w ramach projektu będzie otrzymana dotacja. Nie będą pobierane żadne opłaty od osób trzecich, w ramach projektu nie będzie też prowadzona sprzedaż towarów i usług. Zakupy towarów i usług będą dokonywane zgodnie z zaakceptowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa B budżetem. Aby zapewnić trwałość projektu po zakończeniu jego finansowania ze środków unijnych, Stowarzyszenie będzie osiągało przychody z odpłatnej działalności statutowej i będą to wpłaty od uczestników projektu do wysokości poniesionych kosztów i nakładów na mieszkania. Tym samym wysokość przychodów w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od płatności końcowej, będzie równa wysokości kosztów operacyjnych.

Wykonując zadania w ramach projektu zostaną zakupione usługi, materiały budowlane i towary, które zawierają podatek VAT. W myśl wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 pkt 6.13. „1. podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego”. Oznacza to, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na nie podjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

Stowarzyszeniu, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124", nie przysługuje prawo do odzyskania części lub całości podatku VAT związanego z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu. Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny, ponieważ nie może być odzyskany w oparciu o przepisy krajowe, w związku z tym może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych (np. dzierżawa).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia w terminach przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Przepis art. 113 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, o czym stanowi art. 113 ust. 10 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie funkcjonuje na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz na podstawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o takim samym lub podobnym charakterze działania. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Dla realizacji określonych celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.

Stowarzyszenie działa od roku 2008, jest organizacją pożytku publicznego i jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik od podatku od towarów i usług.

Celem działalności Stowarzyszenia jest: pomoc osobom z niepełnosprawnością, ich rodzinom i opiekunom; aktywizacja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności z niepełnosprawnością; rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych; pomoc społeczna; ochrona i promocja zdrowia; działania na rzecz społeczności lokalnej; rozwijanie idei wolontariatu oraz edukacji rówieśniczej; nauka, edukacja, oświata i wychowanie.

Cele statutowe Wnioskodawca realizuje poprzez działalność pożytku publicznego prowadzoną w następujących obszarach: organizowanie osobom z niepełnosprawnością zajęć, wycieczek i imprez o charakterze: integracyjnym, rekreacyjnym, sportowym, artystycznym, kulturalnym, rozrywkowym, rehabilitacyjnym i turystycznym oraz pomocy w przystosowaniu do życia w społeczeństwie; organizowanie wypoczynku i aktywnego spędzania wolnego czasu osobom z niepełnosprawnością, ich opiekunom i rodzinom oraz innym grupom; prowadzenie działalności terapeutycznej, opiekuńczej, doradczej; upowszechnianie w społeczeństwie zasad poszanowania praw osób z niepełnosprawnością; prowadzenie akcji informacyjnych o charakterze profilaktycznym i uświadamiającym na terenie działania Stowarzyszenia; współpraca z władzami oraz instytucjami rządowymi, samorządowymi i pozarządowymi; organizowanie działań na rzecz społeczności lokalnej; działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami; prowadzenie szkoleń, warsztatów, spotkań dla wolontariuszy oraz młodzieżowych liderów; udzielanie wsparcia, w tym finansowego, szeroko rozumianym inicjatywom obywatelskim; organizowanie wymian międzynarodowych; tworzenie oraz prowadzenie instytucji, placówek o charakterze społecznym, edukacyjnym i zawodowym; wydawanie materiałów informacyjnych i promocyjnych o działalności Stowarzyszenia; realizowanie prac i przedsięwzięć zgodnych z celami Stowarzyszenia, zleconych przez inne instytucje i organizacje oraz inne działania służące rozwojowi statutowych celów Stowarzyszenia.

Zgodnie ze statutem, źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są: składki członkowskie, dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia, dotacje, darowizny, spadki i zapisy, wpływy z działalności statutowej, 1% podatku – na zasadach określonych w odrębnych przepisach, dochody z działalności gospodarczej, prowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną, odpłatną i gospodarczą – w ramach Zakładu (…). Przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż przedmiotów w sklepie charytatywnym, sprzedaż usług i wyrobów własnych ZAZ. Przychody z działalności gospodarczej i odpłatnej nie przekraczają 200 000 zł w skali roku. Zysk z działalności Stowarzyszenia jest przekazywany na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie jest zwolnione podmiotowo od podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z powyższym nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT.

Wnioskodawca planuje realizację projektu „(…)", który stanowi projekt zintegrowany, ponieważ składa się z dwóch części: inwestycyjnej – finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz w formie usług asystentury osobistej i mieszkalnictwa wspomaganego w formie treningowej i wspieranej – finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), które będą stanowiły całościowy system wsparcia osób niepełnosprawnych, a efektem tych działań będzie zwiększenie dostępności usług dedykowanych osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami, jak również ich rodzinom w sferze mieszkalnictwa wspomaganego.

Stowarzyszenie w dniu (…)2019 r. złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)" nr (…). Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kompleksowego remontu (…) mieszkań oraz ich wyposażenie na potrzeby mieszkalnictwa wspomaganego. Mieszkania są wynajmowane od Miasta A – Zarządu Mienia Komunalnego na podstawie umów najmu na czas nieoznaczony. W umowach jest zapis, że „najemca oświadcza, iż lokal będzie wykorzystywać na działalność niezarobkową obejmującą sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie". Remont będzie obejmował skucie i położenie tynków, malowanie ścian i sufitów, wymianę nawierzchni podłogi, wymianę drzwi oraz instalacji elektrycznej i sanitarnej. Przedsięwzięcie w mieszkaniach zaplanowano na okres (…)2021 r.- (…)2021 r. W dniu (…)2020 r. podpisano z Urzędem Marszałkowskim Województwa B – Instytucją Zarządzającą (…)umowę o dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu. Wartość Projektu wynosi (…)zł, z czego (…)zł stanowi wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a (…)zł stanowi wkład własny pochodzący ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Inwestycja umożliwi rozpoczęcie kompleksowych działań zaplanowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Uzupełnieniem części inwestycyjnej, którą jest remont, jest prowadzenie działań asystenckich w mieszkaniach, dlatego Stowarzyszenie w dniu (…)2019 r. złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)” nr (…), polegający na zapewnieniu wsparcia w formie usług asystentury osobistej i mieszkalnictwa wspomaganego w formie treningowej i wspieranej, finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, które będą stanowiły całościowy system wsparcia osób niepełnosprawnych, a efektem tych działań będzie zwiększenie dostępności usług dedykowanych osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami, jak również ich rodzinom w sferze mieszkalnictwa wspomaganego. W dniu (…)2020 r. podpisano z Urzędem Marszałkowskim Województwa B– Instytucją Zarządzającą (…), umowę o dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu. Wartość projektu wynosi (…) zł, z czego (…)zł stanowi wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) (879 575,75 zł) oraz z Budżetu Państwa ((…)zł), a (…)zł stanowi wkład własny pochodzący ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Celem projektu jest poprawa dostępu do wysokiej jakości usług społecznych na obszarze (…) poprzez utworzenie mieszkań wspomaganych dla (…) osób z niepełnosprawnościami. Projekt będzie skierowany do (…)osób z niepełnosprawnościami z obszaru (…) oraz (…) asystentów oraz (…) wolontariuszy. Planowane działania mają być realizowane w okresie od (…)2021 r. do (…)2023 r. Zgodnie z harmonogramem projektu w pierwszym miesiącu odbędzie się szkolenie pracowników i wolontariuszy, którego celem będzie przygotowanie do realizacji wsparcia dla osób niepełnosprawnych. W okresie (…)2021 r. – (…)2021 r. odbędą się warsztaty diagnozujące, wszystko po to, aby od (…) 2021 r. móc udzielać wsparcia w wyremontowanych mieszkaniach.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nr (…) będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Stowarzyszenie.

W analizowanym przypadku wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)” nr (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją pn. „(…)” nr (…). Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, bowiem korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a ponadto towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanej w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu, jak również nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych działań, Zainteresowany nie będzie miał także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie miało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie „(…)” nie będzie mogło odzyskać podatku VAT w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn. „(…)” nr (…).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego na realizację projektu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności istotne dla przyjętego rozstrzygnięcia były wskazane przez Wnioskodawcę informacje, że „Przychody z działalności gospodarczej i odpłatnej nie przekraczają 200 000 zł w skali roku” oraz że „towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu”. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania efektów przedmiotowego projektu pn. „(…)” nr (…)do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Zatem niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj