Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.56.2021.2.EB
z 4 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2021 r. (data wpływu 23 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy zwrot kosztów za organizację badań jakości kształcenia artystycznego przez Centrum (...) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy zwrot kosztów za organizację badań jakości kształcenia artystycznego przez Centrum (...) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie ustalenia czy opłata wnoszona za egzamin eksternistyczny w Zespole Szkół (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Wniosek został uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasta (...) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości Powiatu. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, tj. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi.

Na terenie Gminy funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową. Jedną z nich jest Zespół Szkół (...), który jest szkołą artystyczną.

Nadzór pedagogiczny nad publicznymi szkołami artystycznymi sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. W celu realizacji zadań organu prowadzącego w odniesieniu do tych szkół w drodze rozporządzenia utworzył specjalistyczną jednostkę nadzoru – Centrum (...) jako jednostkę budżetową MKiDN oraz określił jej organizację i zakres powierzonych zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego nad szkołami stopnia podstawowego i średniego.

Centrum (...) sprawuje nadzór pedagogiczny m.in.:

  1. w formie badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych,
  2. w wydaniu pozwolenia na przystąpienie do egzaminów eksternistycznych.

1.

W celu badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych Specjalistyczna jednostka nadzoru – Centrum (...) przeprowadza badanie jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach przesłuchania muzycznego – dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej I stopnia oraz ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1087).

Badanie jakości kształcenia artystycznego jest przeprowadzane jednoetapowo na obszarze całego kraju w danym roku szkolnym. Badanie jakości jest przeprowadzane w szkole artystycznej wyznaczonej przez dyrektora Centrum (...) realizującej zajęcia edukacyjne artystyczne w zakresie objętym danym badaniem. Badaniem są objęci uczniowie wszystkich szkół artystycznych danego typu. Przesłuchanie muzyczne dla uczniów odbywa się każdego roku.

Badanie jakości przeprowadza komisja powołana przez Centrum (...), w skład której wchodzą nauczyciele szkół artystycznych.

Centrum (...) powierza organizację badania, jakości kształcenia artystycznego w szkołach publicznych wybranym szkołom muzycznym na podstawie umowy na organizację badania jakości (przesłuchań).

W roku 2020 Zespół Szkół (...) podpisał umowę na organizację przesłuchań Centrum (...) uczniów klas gitary i zespołów gitarowych szkół (...) pierwszego stopnia.

Centrum (...) zobowiązała się w umowie na pokrycie wszystkich kosztów poniesionych na organizację przesłuchań na podstawie faktur, rachunków, – zgodnie z wcześniej ustalonym preliminarzem – szczegółowym wykazem wydatków.

Koszty organizacji przesłuchań obejmowały:

  • wynagrodzenia członków komisji oceniającej,
  • zakwaterowanie i wyżywienie komisji oceniającej,
  • zwrot kosztów podróży członków komisji,
  • zakup usług drukarskich, pocztowych, itp.,
  • zakup materiałów biurowych.

Towary i usługi nabywane były w imieniu Gminy Miasta (...). Zleceniodawcą umów cywilnoprawnych z członkami komisji była Gmina Miasta (...) reprezentowana na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez Dyrektora Zespołu Szkół (...). Stawka wynagrodzenia ustalona została na podstawie obowiązującego zarządzenia nr 1 Dyrektora Centrum (...) w sprawie ustalania zasad wynagrodzenia wykładowców, kierowników naukowych i administracyjnych oraz jurorów przesłuchań, przeglądów, plenerów, konkursów i szkoleń, z dn. 25 stycznia 2018 r.

Faktury zakupu usług i materiałów wystawione są na Gminę Miasta (...), a odbiorcą jest Zespół Szkół (...).

Koszty towarów, materiałów i usług zakupionych do przeprowadzenia badania jakości były rozliczone w kwotach wynikających z faktur zakupowych.

Po realizacji przedmiotu umowy Zespół Szkół (...) wystawił fakturę dla Centrum (...) na kwotę rzeczywiście poniesionych kosztów zgodnych ze złożonym sprawozdaniem z realizacji zadania.

2.

Art. 10a ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty wskazuje, iż świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły artystycznej można uzyskać na podstawie egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych przez państwowe komisje egzaminacyjne. Komisje takie powoływane są przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. MKiDN w drodze rozporządzenia określił typy szkół artystycznych, których świadectwo lub dyplom ukończenia można uzyskać na podstawie egzaminów eksternistycznych, warunki i tryb przeprowadzania egzaminów wchodzących w skład państwowej komisji egzaminacyjnej. Zasady te określa Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych z zakresu szkół artystycznych.

Na podstawie egzaminów eksternistycznych można uzyskać dyplom ukończenia ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz szkoły muzycznej II stopnia.

Osoba zamierzająca zdawać egzaminy eksternistyczne składa wniosek o dopuszczenie do egzaminów do Centrum (...). Składający wniosek wskazuje w nim nazwę i adres szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, w której wnioskodawca ma zamiar przystąpić do egzaminów eksternistycznych. (…) występuje z wnioskiem do MKiDN o powołanie komisji egzaminacyjnej w szkole wskazanej przez Wnioskodawcę uwzględniając dogodną lokalizację szkoły. Minister na podstawie wniosku powołuje komisję egzaminacyjną.

Zespół Szkół (...) jako szkoła artystyczna podlegająca nadzorowi pedagogicznemu MKiDN zapewnia obsługę administracyjną komisji egzaminacyjnej MKiDN, a członkowie komisji będący nauczycielami szkoły przeprowadzają egzaminy eksternistyczne.

Zespół Szkół (...) uzyskuje dochody z tytułu opłaty za egzamin eksternistyczny. Opłata pobierana jest zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych z zakresu szkół artystycznych.

Opłata za egzamin eksternistyczny z zakresu jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz opłata za każdą część egzaminu eksternistycznego dyplomowego wynosi 8% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym, określonego na podstawie art. 30 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela”.

Osoba zdająca wnosi opłatę w wysokości ustalonej na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora szkoły artystycznej przed przystąpieniem do każdego z egzaminów eksternistycznych. Członkom komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie egzaminów eksternistycznych (przewodniczący komisji egzaminacyjnej i przewodniczący zespołu egzaminacyjnego 3% stawki, członek komisji 2% stawki za każdy z egzaminów).

Wniosek uzupełniono w dniu 23 kwietnia 2021 r. o następujące informacje:

  1. Zespół Szkół (...) organizował na rzecz Centrum (...) przesłuchania – badanie, jakości kształcenia artystycznego.
  2. Centrum (...) nie jest jednostką budżetową podatnika podatku VAT.
  3. Centrum (...) nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  4. Zespół Szkół (...) organizuje przesłuchania na podstawie umowy zawartej z Centrum (...). Centrum (...), jako organizator powierza Zespołowi Szkół (...) „(…)”. Szczegółowy zakres finansowy określony został w załączniku do umowy – preliminarz kosztów.
    Zespół Szkół (...) zobowiązany jest w ramach umowy do:
    • zapewnienia obsługi jurorów (zawarcie umów zleceń z jurorami, wyżywienie, noclegi, zwrot kosztów podroży),
    • zapewnienia obsługi administracyjno-biurowej (przyjmowanie zgłoszeń uczestników przesłuchań, opracowanie harmonogramu, przygotowanie programów przesłuchań do druku, przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla jurorów, organizacja miejsca przesłuchań (w tym udostępnienie pomieszczeń), rozesłanie protokołów z wynikami przesłuchań do szkół, które zgłosiły uczestników,
    • zapewnienie prawidłowego przebiegu przesłuchań zgodnie z wytycznymi z Centrum (...).
  5. Centrum Edukacji zwraca na rzecz Zespołu Szkół (...) koszty organizacji przesłuchań na podstawie otrzymanego od Zespołu Szkół (...) rozliczenia.
    Koszty organizacji to:
    • wynagrodzenia członków komisji oceniającej. Zespół Szkół (...), jako organizator zawiera umowy zlecenie z członkami komisji oceniającej uczestników przesłuchań. Umowa dotyczy pracy, jako juror lub sekretarz komisji. Wynagrodzenie ustalane jest na podstawie stawek określonych w zarządzeniu Dyrektora Centrum (...) w sprawie ustalenia zasad wynagrodzenia wykładowców, kierowników naukowych i administracyjnych oraz jurorów przesłuchań przeglądów, plenerów, konkursów i szkoleń,
    • zakup materiałów niezbędnych do organizacji przesłuchań tj. papier do drukarek, toner, inne materiały biurowe, artykuły spożywcze,
    • zakup usług: zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i wyżywienia członków komisji, usług pocztowych, usług poligraficznych, (plakaty, programy muzyczne przesłuchań).
  6. Zwrot kosztów obejmuje:
    • wynagrodzenie członków komisji oceniającej,
    • zakwaterowanie i wyżywienie komisji oceniającej,
    • zwrot kosztów podróży członków komisji,
    • zakup usług drukarskich, pocztowych, itp.,
    • zakup materiałów biurowych.
  7. Czynności określone na fakturze wystawionej przez Zespół Szkół (...) na Centrum (...) to: Organizacja przesłuchań (…) – gitary, zespoły gitarowe I stopnia na podstawie umowy.
  8. Za organizację i przebieg egzaminów eksternistycznych odpowiada przewodniczący Państwowej Komisji Egzaminacyjnej. Przewodniczącym jest Dyrektor, który otrzymuje powołanie na przewodniczącego od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powołanie Komisji do przeprowadzenia egzaminów eksternistycznych dokonywane jest przez MKiDN w uzgodnieniu z Dyrektorem szkoły, wskazanej we wniosku przez zdającego, jako miejsce zdawania egzaminów. Uzgodnienia tego dokonuje Centrum (...), do którego kierowane są wnioski o przeprowadzenie egzaminów.
  9. Upoważnienie na organizację i przebieg egzaminów eksternistycznych wynika z powołania przez MKiDN Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminów eksternistycznej dla danego zdającego, który skierował wniosek do Centrum (...).
  10. Opłatę za egzamin wnosi Wnioskodawca (zdający egzamin eksternistyczny). Opłata uiszczana jest za każdy zdawany przedmiot lub część egzaminu dyplomowanego.
  11. Opłata wnoszona jest za organizację, przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu eksternistycznego (przygotowanie zakresu materiału do przygotowania się do poszczególnych części egzaminu, opracowanie i przygotowanie pytań i tematów egzaminacyjnych, pracę w komisji i ocenę zadań egzaminacyjnych).
  12. Wydatki ponoszone z tytułu opłaty za egzamin eksternistyczny to wynagrodzenie członków komisji egzaminacyjnej, które określone jest w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 września 2019 w sprawie egzaminów eksternistycznych z zakresu szkół artystycznych.
  13. W związku z organizacją egzaminów eksternistycznych Zespół Szkół (...) nie dokonywał zakupu towarów i usług.
  14. W związku z organizacją egzaminów eksternistycznych nie wystawiono faktur na Zespół Szkół (...).
  15. Zespół Szkół (...) jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910, z późn. zm.)
  16. Organizacja egzaminów eksternistycznych nie jest realizowana w ramach realizacji zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zwrot kosztów za organizację badania jakości kształcenia artystycznego przez Centrum (...) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot kosztów poniesionych na organizację przesłuchań Centrum (...) nie stanowi świadczenia mającego charakteru usługi, dlatego też nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 8 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast art. 7 ustawy o VAT określa, że przez dostawę towarów, o której mowa art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przytoczonych przepisów prawa GM uważa, że w przedmiotowej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług ani do dostawy towarów a zwrot kosztów jest jedynie jednostronnym ekwiwalentem pieniężnym za zobowiązanie się (…) do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy wszelkich kosztów związanych z organizacją przesłuchań.

Stosując się do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, Gmina Miasta (...) uważa, że nie występuje w roli podatnika podatku VAT w odniesieniu do przedmiotowych czynności w związku z czym nie będą one opodatkowane podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (…).

Z powyższych przepisów wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zauważyć przy tym należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości Powiatu. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, tj. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Na terenie Gminy funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową. Jedną z nich jest Zespół Szkół (...), który jest szkołą artystyczną. Nadzór pedagogiczny nad publicznymi szkołami artystycznymi sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. W celu realizacji zadań organu prowadzącego w odniesieniu do tych szkół w drodze rozporządzenia utworzył specjalistyczną jednostkę nadzoru – Centrum (...) jako jednostkę budżetową MKiDN oraz określił jej organizację i zakres powierzonych zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego nad szkołami stopnia podstawowego i średniego.

Centrum (...) sprawuje nadzór pedagogiczny m.in.:

  1. w formie badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych,
  2. w wydaniu pozwolenia na przystąpienie do egzaminów eksternistycznych.

W celu badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych Specjalistyczna jednostka nadzoru – Centrum (...) przeprowadza badanie jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach przesłuchania muzycznego – dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej I stopnia oraz ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych.

Badanie jakości kształcenia artystycznego jest przeprowadzane jednoetapowo na obszarze całego kraju w danym roku szkolnym. Badanie jakości jest przeprowadzane w szkole artystycznej wyznaczonej przez dyrektora Centrum (...) realizującej zajęcia edukacyjne artystyczne w zakresie objętym danym badaniem. Badaniem są objęci uczniowie wszystkich szkół artystycznych danego typu. Przesłuchanie muzyczne dla uczniów odbywa się każdego roku. Badanie jakości przeprowadza komisja powołana przez Centrum (...), w skład której wchodzą nauczyciele szkół artystycznych. Centrum (...) powierza organizację badania, jakości kształcenia artystycznego w szkołach publicznych wybranym szkołom muzycznym na podstawie umowy na organizację badania jakości (przesłuchań). W roku 2020 Zespół Szkół (...) podpisał umowę na organizację przesłuchań Centrum (...) uczniów klas gitary i zespołów gitarowych szkół (...) pierwszego stopnia.

Centrum (...) zobowiązała się w umowie na pokrycie wszystkich kosztów poniesionych na organizację przesłuchań na podstawie faktur, rachunków, – zgodnie z wcześniej ustalonym preliminarzem – szczegółowym wykazem wydatków.

Koszty organizacji przesłuchań obejmowały:

  • wynagrodzenia członków komisji oceniającej,
  • zakwaterowanie i wyżywienie komisji oceniającej,
  • zwrot kosztów podróży członków komisji,
  • zakup usług drukarskich, pocztowych, itp.,
  • zakup materiałów biurowych.

Towary i usługi nabywane były w imieniu Gminy Miasta. Zleceniodawcą umów cywilnoprawnych z członkami komisji była Gmina Miasta reprezentowana na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez Dyrektora Zespołu Szkół (...). Stawka wynagrodzenia ustalona została na podstawie obowiązującego zarządzenia nr 1 Dyrektora Centrum (...) w sprawie ustalania zasad wynagrodzenia wykładowców, kierowników naukowych i administracyjnych oraz jurorów przesłuchań, przeglądów, plenerów, konkursów i szkoleń. Faktury zakupu usług i materiałów wystawione są na Gminę Miasta, a odbiorcą jest Zespół Szkół (...). Koszty towarów, materiałów i usług zakupionych do przeprowadzenia badania jakości były rozliczone w kwotach wynikających z faktur zakupowych. Po realizacji przedmiotu umowy Zespół Szkół (...) wystawił fakturę dla Centrum (...) na kwotę rzeczywiście poniesionych kosztów zgodnych ze złożonym sprawozdaniem z realizacji zadania. Zespół Szkół (...) organizował na rzecz Centrum (...) przesłuchania – badanie, jakości kształcenia artystycznego. Centrum (...) nie jest jednostką budżetową podatnika podatku VAT. Centrum (...) nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół Szkół (...) organizuje przesłuchania na podstawie umowy zawartej z Centrum (...). Centrum (...), jako organizator powierza Zespołowi Szkół (...) „(…)”. Szczegółowy zakres finansowy określony został w załączniku do umowy - preliminarz kosztów.

Zespół Szkół (...) zobowiązany jest w ramach umowy do:

  • zapewnienia obsługi jurorów (zawarcie umów zleceń z jurorami, wyżywienie, noclegi, zwrot kosztów podroży),
  • zapewnienia obsługi administracyjno-biurowej (przyjmowanie zgłoszeń uczestników przesłuchań, opracowanie harmonogramu, przygotowanie programów przesłuchań do druku, przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla jurorów, organizacja miejsca przesłuchań (w tym udostępnienie pomieszczeń), rozesłanie protokołów z wynikami przesłuchań do szkół, które zgłosiły uczestników,
  • zapewnienie prawidłowego przebiegu przesłuchań zgodnie z wytycznymi z Centrum (...).

Centrum Edukacji zwraca na rzecz Zespołu Szkół (...) koszty organizacji przesłuchań na podstawie otrzymanego od Zespołu Szkół (...) rozliczenia.

Koszty organizacji to:

  • wynagrodzenia członków komisji oceniającej. Zespół Szkół (...), jako organizator zawiera umowy zlecenie z członkami komisji oceniającej uczestników przesłuchań. Umowa dotyczy pracy, jako juror lub sekretarz komisji. Wynagrodzenie ustalane jest na podstawie stawek określonych w zarządzeniu Dyrektora Centrum (...) w sprawie ustalenia zasad wynagrodzenia wykładowców, kierowników naukowych i administracyjnych oraz jurorów przesłuchań przeglądów, plenerów, konkursów i szkoleń,
  • zakup materiałów niezbędnych do organizacji przesłuchań tj. papier do drukarek, toner, inne materiały biurowe, artykuły spożywcze,
  • zakup usług: zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i wyżywienia członków komisji, usług pocztowych, usług poligraficznych, (plakaty, programy muzyczne przesłuchań).

Zwrot kosztów obejmuje:

  • wynagrodzenie członków komisji oceniającej,
  • zakwaterowanie i wyżywienie komisji oceniającej,
  • zwrot kosztów podróży członków komisji,
  • zakup usług drukarskich, pocztowych, itp.,
  • zakup materiałów biurowych.

Czynności określone na fakturze wystawionej przez Zespół Szkół (...) na Centrum (...) to: Organizacja przesłuchań (…) – gitary, zespoły gitarowe I stopnia na podstawie umowy. Za organizację i przebieg egzaminów eksternistycznych odpowiada przewodniczący Państwowej Komisji Egzaminacyjnej. Przewodniczącym jest Dyrektor, który otrzymuje powołanie na przewodniczącego od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powołanie Komisji do przeprowadzenia egzaminów eksternistycznych dokonywane jest przez MKiDN w uzgodnieniu z Dyrektorem szkoły, wskazanej we wniosku przez zdającego, jako miejsce zdawania egzaminów. Uzgodnienia tego dokonuje Centrum (...), do którego kierowane są wnioski o przeprowadzenie egzaminów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy zwrot kosztów za organizację badania jakości kształcenia artystycznego przez Centrum (...) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się zatem do opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność, czyli dostawa towarów lub świadczenie usług.

Za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  1. istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  2. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  3. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  4. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  5. istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Jak wskazuje Wnioskodawca, nadzór pedagogiczny nad publicznymi szkołami artystycznymi sprawuje Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. W celu realizacji zadań organu prowadzącego w odniesieniu do tych szkół w drodze rozporządzenia utworzył specjalistyczną jednostkę nadzoru – Centrum (...) jako jednostkę budżetową MKiDN.

Centrum (...) sprawuje nadzór pedagogiczny m.in.:

  1. w formie badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych,
  2. w wydaniu pozwolenia na przystąpienie do egzaminów eksternistycznych.

W celu badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych Specjalistyczna jednostka nadzoru – Centrum (...) przeprowadza badanie jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach przesłuchania muzycznego – dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej I stopnia oraz ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych. W roku 2020 Zespół Szkół (...) podpisał umowę na organizację przesłuchań Centrum (...) uczniów klas gitary i zespołów gitarowych szkół (...) pierwszego stopnia. Centrum (...) zobowiązała się w umowie na pokrycie wszystkich kosztów poniesionych na organizację przesłuchań na podstawie faktur, rachunków, – zgodnie z wcześniej ustalonym preliminarzem – szczegółowym wykazem wydatków. Koszty organizacji przesłuchań obejmowały:

  • wynagrodzenia członków komisji oceniającej,
  • zakwaterowanie i wyżywienie komisji oceniającej,
  • zwrot kosztów podróży członków komisji,
  • zakup usług drukarskich, pocztowych, itp.,
  • zakup materiałów biurowych.

Po realizacji przedmiotu umowy Zespół Szkół (...) wystawił fakturę dla Centrum (...) na kwotę rzeczywiście poniesionych kosztów zgodnych ze złożonym sprawozdaniem z realizacji zadania.

Zatem biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz fakt, że – jak wynika z treści wniosku – Centrum (...) zawiera z Wnioskodawcą umowę cywilnoprawną, na podstawie której Zespół Szkół (...) organizuje przesłuchania (badanie jakości kształcenia artystycznego), a Centrum (...) zwraca koszty organizacji tych przesłuchań to między Gminą (Zespołem Szkół (...)), a Centrum (...) dochodzi do dostawy towarów i świadczenia usług. Gmina dokonując dostawy tych towarów i świadczenia tych usług na podstawie umowy cywilnej zawartej z Centrum (...) występuje w ramach transakcji w charakterze podatnika.

Zatem skoro Wnioskodawca nabywał towary i materiały wykorzystywane do organizacji badania jakości kształcenia artystycznego w swoim imieniu, a następnie kosztami ich zakupu obciąża Centrum (...), to mamy do czynienia z odsprzedażą towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w opisanym we wniosku przypadku, zwrot kosztów za organizację badań jakości kształcenia artystycznego dokonywanych przez Centrum (...) na rzecz Gminy (Zespołu Szkół (...)) za zakup towarów i usług związanych z organizacją badania jakości kształcenia artystycznego stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Gmina z tytułu zwrotu środków przez Centrum (...) za badania jakości kształcenia artystycznego, za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej, tj. Zespołu Szkół (...), działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i w zakresie, w jakim realizuje ww. zadania nie jest objęta regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podsumowując, zwrot kosztów za organizację badania jakości kształcenia artystycznego przez Centrum (...) na rzecz Wnioskodawcy stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów i świadczenie usług, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie ustalenia czy zwrot kosztów za organizację badania jakości kształcenia artystycznego przez Centrum (...) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w zakresie ustalenia czy opłata wnoszona za egzamin eksternistyczny w Zespole Szkół (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostało wydane postanowienie o zastosowaniu interpretacji ogólnej nr 0112-KDIL1-1.4012.231.2021.1.EB. z dnia 4 maja 2021 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj