Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.323.2021.1.MŻ
z 1 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym nadanego 1 kwietnia 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.) uzupełnione pismem Strony 27 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 maja 2021 r. (skutecznie doręczone Stronie 26 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Transakcji i zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


6 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Transakcji i zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT podatkowych w związku z nabyciem Nieruchomości.


Ww. wniosek uzupełniony został pismem Strony 27 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 maja 2021 r. (skutecznie doręczone Stronie 26 maja 2021 r.).


We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:
    B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Sprzedający”) i Bspółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Kupujący”), (Sprzedający i Kupujący określani razem również jako „Wnioskodawcy”) planują zawarcie umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanego gruntu („Prawo Użytkowania Wieczystego Nieruchomości”) składającego się z działek o numerach 1 i 2 o łącznej powierzchni 13,060m2 („Nieruchomość”) wraz z prawem własności znajdujących się na tej nieruchomości budynków i innych naniesień, opisanych poniżej, położonej w (...) przy ul. (...).


Nieruchomość stanowi nieruchomość zabudowaną. Na działce ewidencyjnej Nieruchomości o numerze 1 znajduje się:

  • budynek produkcyjno-magazynowy o kubaturze (…)m3 i powierzchni zabudowy (…)m2, którego budowa została zakończona przed nabyciem Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości przez Sprzedającego w 2006 r. („Budynek Produkcyjny”).

Natomiast na działkach ewidencyjnych Nieruchomości o numerach 1 i 2 znajduje się:

  • budynek biurowy o kubaturze (…)m3 i powierzchni zabudowy (…)m2, którego budowa została zakończona w 2006 r., a użytkowanie Budynku rozpoczęto w grudniu 2006 r. po nabyciu Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości przez Sprzedającego („Budynek Biurowy”).

Budynki stanowią odrębny od Nieruchomości przedmiot własności (dalej łącznie jako „Budynki”) z zastrzeżeniem, że Budynek Biurowy nie został ujawniony w księdze wieczystej prowadzonej dla Nieruchomości.


Na Nieruchomości znajdują się także inne naniesienia budowlane w szczególności:

  • budowle,
  • urządzenia
  • infrastruktura drogowa i techniczna

stanowiące części składowe Nieruchomości i służące do jej obsługi (wszystkie naniesienia budowlane wzniesione na terenie Nieruchomości, inne niż Budynki, dalej łącznie jako „Naniesienia”).

Wśród Naniesień można wyodrębnić:

  • stację transformatorową i
  • ogrodzenia.

Na działkach 1 oraz 2 znajduje się również budowla/budynek nie opisany w Rejestrze Gruntów, ale uwidoczniony na wyrysie z mapy ewidencyjnej, położony na południowej granicy Nieruchomości, stanowiący budkę strażniczą.


Na Nieruchomości znajdują się także urządzenia techniczne w postaci mostu suwnicowego, suwnicy 20t i suwnicy 12,5t. Most suwnicowy znajduje się na działce Nieruchomości o numerze 1, lecz jego cześć znajduje się na sąsiedniej działce, która stanowi własność innego podmiotu.


Dla Nieruchomości i Budynków Sąd Rejonowy w (...), Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą pod numerem (...). Budynek Biurowy nie został jednak ujawniony w księdze wieczystej prowadzonej dla Nieruchomości. Właścicielem Nieruchomości jest Skarb Państwa.

Sprzedający nabył Prawo Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, własność posadowionego na Nieruchomości Budynku Produkcyjnego oraz własność pozostałych Naniesień na Nieruchomości istniejących w dniu zawarcia umowy sprzedaży, tj. 7 lipca 2006 r. w drodze umowy sprzedaży zawartej ze spółką (...) i (...) sp. z o.o. przed notariuszem (...) za Rep. (...), która podlegała opodatkowaniu VAT.

Na moment sprzedaży Budynek Biurowy znajdował się w trakcie budowy i nie został dopuszczony do użytkowania. Budynek Biurowy, jako trwale połączony z gruntem, został również objęty umową sprzedaży wymienioną powyżej, co zostało wyraźnie potwierdzone przez strony. Budowa Budynku Biurowego została zakończona w 2006 r., a użytkowanie Budynku Biurowego rozpoczęto w grudniu 2006 r. po nabyciu Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości przez Sprzedającego.

W związku z tym, że spółka (...) i (...) sp. z o.o. uzyskała pozwolenie na budowę Budynku Biurowego i zawarła umowę z wykonawcą Budynku Biurowego przed zawarciem umowy sprzedaży ze Sprzedającym, spółka (...) i (...) sp. z o.o. zobowiązała się do dokończenia budowy Budynku Biurowego, poniesienia kosztów koniecznych dla dokończenia tej budowy i rozliczenia umów zawartych z podwykonawcami w związku z budową Budynku Biurowego.

Sprzedający nie przejął realizacji tej inwestycji, w szczególności nie wstąpił w prawa i obowiązki wynikające z pozwolenia na budowę lub umowy zawartej z wykonawcą i podwykonawcami Budynku Biurowego. Cena sprzedaży zapłacona przez Sprzedającego uwzględniała nakłady na budowę Budynku Biurowego, które zostały dokonane i do których dokonania zobowiązała się spółka (...) i (...). Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od ceny nabycia określonej w umowie sprzedaży. Sprzedający otrzymał zwrot podatku naliczonego VAT od ceny nabycia określonej w umowie sprzedaży.

Sprzedający wprowadził nabyte Prawo Użytkowania Wieczystego Nieruchomości i Budynek Produkcyjny do ewidencji środków trwałych. Od wartości początkowej Budynku Produkcyjnego Sprzedający dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Budynek Produkcyjny został w pełni zamortyzowany przez Sprzedającego. Sprzedający wprowadził do ewidencji środków trwałych także niektóre Naniesienia w postaci stacji transformatorowej oraz w postaci mostu suwnicowego i dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wskazanych środków trwałych. Wymienione Naniesienia zostały w pełni zamortyzowane przez Sprzedającego.


Sprzedający wprowadził także do ewidencji środków trwałych Budynek Biurowy, którego budowa została zakończona w 2006 r., już po nabyciu Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynku i Naniesień przez Sprzedającego. Obecnie Sprzedający wciąż dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Budynku Biurowego.


W okresie dwóch lat poprzedzających datę planowanej dostawy, Budynki i Naniesienia nie były przedmiotem istotnych ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej środka trwałego i które prowadziłyby do istotnych zmian w Nieruchomości w celu zmiany jej wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jej zasiedlenia.


Sprzedający


Sprzedający jest jedynym użytkownikiem wieczystym Nieruchomości i jedynym właścicielem Budynków i Naniesień. Sprzedający prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT polegającą na oddaniu Nieruchomości w dzierżawę.


Nieruchomość stanowi składnik majątku Sprzedającego, który został oddany do używania i pobierania pożytków na podstawie umowy dzierżawy z 7 lipca 2006 r. (wraz z załącznikami i aneksami) („Umowa Dzierżawy”) zawartej przez Sprzedającego będącego wydzierżawiającym ze spółką (...)sp. z o.o. będącą dzierżawcą („Dzierżawca”). Dzierżawca oddał dzierżawioną Nieruchomość do używania i pobierania pożytków poddzierżawcom, w tym m.in. Kupującemu.


Sprzedający nie dokonał wyodrębnienia organizacyjnego Nieruchomości, Budynków lub Naniesień jako odrębnego przedsiębiorstwa, ani organizacyjnie wydzielonej części przedsiębiorstwa Sprzedającego w ramach prowadzonej przez niego działalności. W szczególności, Nieruchomość, Budynki lub Naniesienia nie zostały wyodrębnione w formie oddziału, wydziału, dywizji, pionu lub jakiejkolwiek innej jednostki organizacyjnej w dokumentach korporacyjnych (np. umowie spółki), ani w dokumentach wewnętrznych Sprzedającego (np. regulaminach wewnętrznych, schemacie organizacyjnym lub w innych dokumentach wewnętrznych Sprzedającego o podobnym charakterze). Sprzedający nie wyodrębnił w związku z działalnością prowadzoną na Nieruchomości i w Budynkach i Naniesieniach zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy i nie zgłosił go jako odrębnego płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne.

Sprzedający jest i będzie w momencie dostawy Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Sprzedający nie zatrudnia pracowników dla celów prowadzenia działalności gospodarczej
w Nieruchomości. Sprzedający nie jest również stroną umów związanych z obsługą Nieruchomości lub zarządzania Nieruchomością. Sprzedający jest natomiast stroną umów z gestorami mediów z zastrzeżeniem, że umowy z gestorami mediów mogły zostać zawarte przez Dzierżawcę. Jeżeli wskazane umowy zostały zawarte przez Sprzedającego, w zależności od uzgodnień między Kupującym i Sprzedającym, Kupujący może wstąpić w prawa
i obowiązki wynikające ze wskazanych umów na dostawę mediów zawartych przez

Sprzedającego za zgodą dostawców mediów. Sprzedający może jednak wypowiedzieć umowy z dostawcami mediów przed sprzedażą Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień. Wówczas Kupujący lub inny upoważniony przez niego podmiot zawrze nowe umowy z dostawcami mediów po nabyciu Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień. Sprzedający jest natomiast stroną umów o świadczenie usług prawnych i księgowych.

Poza Prawem Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynkami i Naniesieniami Sprzedający nie ma innych istotnych aktywów i nie prowadzi innej działalności gospodarczej niż dzierżawa Nieruchomości.


Kupujący


Kupujący jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji maszyn i urządzeń podlegającą opodatkowaniu VAT.


Działalność gospodarcza Kupującego obejmuje projektowanie, wsparcie merytoryczne, wykonanie, instalacje i montaż systemów i urządzeń technicznych mających zastosowanie w przemyśle, w szczególności w zakresie: instalacji i układów przemysłowych, procesowych i technologicznych, mechaniki i budowy maszyn, systemów generowania, sprężania, zasilania oraz kondycjonowania gazów i powietrza, systemów zasilania, sterowania elektrycznego i automatyki oraz budownictwa przemysłowego.

Obecnie Kupujący korzysta z Nieruchomości, Budynków i Naniesień w celach prowadzonej działalności gospodarczej jako poddzierżawca na podstawie umowy poddzierżawy zawartej z Dzierżawcą.


Prawo Użytkowania Wieczystego Nieruchomości Budynki, i Naniesienia będą aktywami Kupującego służącymi do wykonywania działalności opodatkowanej VAT.


Kupujący jest i będzie w momencie dostawy Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Kupujący nie jest podmiotem powiązanym ze Sprzedającym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Kupujący z momentem nabycia Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień wstąpi z mocy prawa i na podstawie umowy sprzedaży w prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z Umowy Dzierżawy, o ile nabycie Nieruchomości, Budynków i Naniesień nastąpi przed wygaśnięciem Umowy Dzierżawy. Zarówno w przypadku wstąpienia w stosunek prawny wynikający z Umowy Dzierżawy, jak i w sytuacji, gdy dojdzie do wcześniejszego wygaśnięcia Umowy Dzierżawy, lecz wówczas na podstawie nowych, zawartych po nabyciu Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień umów najmu lub dzierżawy Kupujący będzie czerpał przychody z tytułu dzierżawy lub najmu Nieruchomości w ramach działalności opodatkowanej VAT. Kupujący będzie także korzystał z Nieruchomości, Budynków i Naniesień dla celów obecnie prowadzonej działalności gospodarczej co najmniej w takim zakresie w jakim korzysta obecnie na podstawie obowiązującej umowy poddzierżawy zawartej z Dzierżawcą.

Transakcja


Wnioskodawcy planują zawarcie umowy sprzedaży Praw Użytkowania Wieczystego Nieruchomości wraz ze znajdującymi się na Nieruchomości Budynkami i Naniesieniami („Umowa Sprzedaży" albo „Transakcja”).


W związku z Transakcją, Kupujący nabędzie od Sprzedającego Prawo Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynki i Naniesienia na Nieruchomości wolne od wszelkich obciążeń i roszczeń osób trzecich z wyjątkiem:

  1. obciążeń wynikających z Umowy Dzierżawy i umów z poddzierżawcami (w które wstąpi jako nowy właściciel z mocy prawa, na podstawie art. 694 w zw. z art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego);
  2. obciążeń wynikających z wpisów do księgi wieczystej Nieruchomości dotyczących czynności, które dokonał Kupujący lub na które Kupujący wyraził zgodę;
  3. obciążeń wynikających z ograniczonych praw rzeczowych ujawnionych w księdze wieczystej Nieruchomości na dzień zawarcia Umowy Sprzedaży.

Kupujący wstąpi w prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z Umowy Dzierżawy o ile nabycie Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień nastąpi przed wygaśnięciem Umowy Dzierżawy.


Przedmiotem Transakcji nie będą:

  • umowy dotyczące bieżącej obsługi Sprzedającego, np. umowa o usługi księgowe lub prawne,
  • wierzytelności Sprzedającego, za wyjątkiem tych opisanych poniżej;
  • zobowiązania Sprzedającego, za wyjątkiem tych opisanych poniżej;
  • środki pieniężne na rachunkach bankowych lub w kasie Sprzedającego oraz istniejące należności o charakterze pieniężnym;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Sprzedającego.


Poza przeniesieniem Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień na podstawie Umowy Sprzedaży, Sprzedający nie przeniesie na Kupującego żadnego z elementów, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa Sprzedającego w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako pytania nr 4):


Czy po dokonaniu planowanej Transakcji oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Kupujący będzie uprawniony do:

  • obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu Transakcji,
  • zwrotu ewentualnej nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym?


W ocenie Wnioskodawców, niezależnie od tego czy Transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT czy zwolnieniu od VAT, ale z prawem do rezygnacji z takiego zwolnienia, z którego Wnioskodawcy skorzystają, Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Prawa Użytkowania Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień oraz będzie przysługiwać mu prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP1-1.4012.199.2021.2.MŻ po wyborze opcji opodatkowania (po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy) dostawa Prawa Użytkowego Wieczystego Nieruchomości, Budynków i Naniesień będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.). W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy).


W myśl art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Faktura stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z faktury.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej dokonanie Transakcji oraz do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Kupujący jest i będzie w momencie Transakcji zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. W wyniku planowanej Transakcji Kupujący wstąpi z mocy prawa i na podstawie umowy sprzedaży w prawa i obowiązki Sprzedającego wynikającego z umowy dzierżawy, o ile nabycie Nieruchomości, Budynków i Naniesień nastąpi przed wygaśnięciem umowy dzierżawy. Po nabyciu przedmiotu Transakcji Kupujący będzie czerpał przychody z tytułu dzierżawy lub najmu Nieruchomości w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Kupującego dla celów wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto nie zaistnieją przesłanki wyłączające prawo do odliczenia podatku naliczonego przewidziane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, gdyż transakcja sprzedaży Nieruchomości (tj.1, 2) – jak rozstrzygnięto wyżej – będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu właściwej stawki podatku po wyborze opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy. Zatem Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż opisanej Nieruchomości oraz do otrzymania zwrotu ewentualnej nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym zgodnie z art. 87 ustawy o VAT.

Zatem po Transakcji oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż opisanej Nieruchomości zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 oraz ust. 11 ustawy oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym zgodnie z art. 87 ustawy.


Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 4 uznano za prawidłowe.


Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w części dotyczącej pytania nr 4 złożonego wniosku, natomiast w zakresie pytań numer 1, 2, 3 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj