Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.104.2021.1.MR
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu 19 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim – jest prawidłowe;
  • braku prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim – jest prawidłowe;
  • braku prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że będzie to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki, która będzie jedynie podwykonawcą – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim;
  • braku prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski) świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim;
  • braku prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że będzie to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki, która będzie jedynie podwykonawcą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności jest wykonywanie przewozów towarowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej.

Spółka świadczy usługi transportowe jako podwykonawca na rzecz krajowych odbiorców, m.in. świadczy usługi przewozu towarów w transporcie międzynarodowym:

  • z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren krajów trzecich (m.in. do Wielkiej Brytanii) oraz
  • z krajów trzecich (m.in. z Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski).

Usługobiorcy/zleceniodawcy ww. usług świadczonych przez Spółkę to krajowe podmioty będące czynnymi płatnikami podatku od towarów i usług w Polsce i mające siedzibę prowadzenia działalności na terenie RP.

X Sp. z o.o. w ramach realizacji ww. usług transportu międzynarodowego jest w posiadaniu listu przewozowego CMR, potwierdzającego przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz w niektórych przypadkach dokumentu celnego potwierdzającego, iż koszt transportu został wliczony do podstawy opodatkowania towarów importowanych, z zastrzeżeniem, iż kosztem transportu wykazanym w dokumencie celnym jest wartość faktury wystawionej przez zleceniodawcę (firmę spedycyjną, dla której X – Wnioskodawca świadczy usługi) na rzecz ostatecznego odbiorcy (importera). Spółka, wykonując usługę transportu międzynarodowego działa jako podwykonawca na zlecenie zleceniodawcy, a nie bezpośrednio importera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim?
  2. Czy Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski) na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim?
  3. Czy Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski) na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że będzie to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki X, który będzie jedynie podwykonawcą?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W odniesieniu do pytania pierwszego, Spółka uważa, że prawidłową stawką dla wykonanej usługi jest stawka 0% zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy o VAT. X Sp. z o.o. jest polskim podatnikiem VAT świadczącym usługi transportu międzynarodowego towarów. Odbiorcą usług są firmy spedycyjne będące podatnikami VAT z siedzibą w Polsce.

Wobec powyższego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy, miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług transportowych na rzecz polskiego podmiotu gospodarczego, jest – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – terytorium kraju.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3. art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Co ważne, prawo podatnika do zastosowania stawki 0% uzależnione jest od spełnienia kilku warunków, przede wszystkim w zakresie prawidłowego udokumentowania dokonanej transakcji, jednoznacznie potwierdzających świadczenie usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z treści wskazanego powyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku międzynarodowego transportu towarów uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym – pierwsze zapytanie, Spółka celem udokumentowania przedmiotowej usługi transportu międzynarodowego jest w posiadaniu listu przewozowego (CMR) oraz wystawionej przez siebie faktury. A zatem, warunek wskazany w przepisie art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT jest spełniony. Spółka ma prawo zastosować do ww. świadczonych usług stawkę podatku w wysokości 0%.

Ad 2.

W odniesieniu do pytania drugiego, Spółka uważa, że prawidłową stawką dla wykonanej usługi jest stawka 23%. Odnosząc się do możliwości zastosowania przez Spółkę do ww. świadczonych usług transportu międzynarodowego stawki podatku w wysokości 0% należy wskazać, że warunkiem do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% jest posiadanie dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Zatem wskazać należy, że prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonej przez Spółkę ww. usługi transportu międzynarodowego ma wyłącznie podmiot, posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy oraz potwierdzony przez urząd celno-skarbowy dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (pkt 2 ww. przepisu). Tym samym Spółka nie ma prawa zastosować stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu oraz fakturę wystawioną przez niego na rzecz swojego zleceniodawcy pomimo, że jednoznacznie wynika z nich fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Zatem mając na uwadze powyższe, świadczone przez Spółkę usługi transportu importowanych towarów z krajów trzecich ( Wielkiej Brytanii) na terytorium Unii Europejskiej - pytanie drugie, nie podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 0%. Usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Ad 3.

W trzecim zapytaniu dotyczącym usług transportu towarów z krajów trzecich (m.in. Wielkiej Brytanii) na terytorium Unii Europejskiej Spółka posiada dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których jednoznacznie wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że jest to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki, która jest jedynie podwykonawcą i świadczy usługi transportu międzynarodowego na rzecz zleceniodawcy.

Należy wskazać, że prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% do usług transportu towarów importowanych ma wyłącznie podmiot, posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy oraz potwierdzony przez urząd celno-skarbowy dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości jego usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z przepisów art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Z godnie ze stanem faktycznym, Spółka świadczy usługi transportowe jako podwykonawca. Na dokumencie celnym który posiada, do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów została wliczona wartość usługi transportu określona na podstawie faktury wystawionej przez zleceniodawcę (firmę spedycyjną, dla której Spółka świadczy usługi transportu międzynarodowego) na rzecz ostatniego odbiorcy (właściciela towaru), a nie wartość usługi świadczonej przez Spółkę, wynikająca z wystawionej przez nią faktury.

Stawka podatku w wysokości 0% może mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co powinno mieć odzwierciedlenie w dokumencie celnym. Zatem Spółka ma obowiązek opodatkować usługę transportu według stawki podstawowej w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim;
  • prawidłowe – w zakresie braku prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim;
  • prawidłowe – w zakresie braku prawa do zastosowania przez Spółkę stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada ona dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że będzie to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki, która będzie jedynie podwykonawcą.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności jest wykonywanie przewozów towarowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej. Spółka świadczy usługi transportowe jako podwykonawca na rzecz krajowych odbiorców, m.in. świadczy usługi przewozu towarów w transporcie międzynarodowym:

  • z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren krajów trzecich (m.in. do Wielkiej Brytanii) oraz
  • z krajów trzecich (m.in. z Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski).

Usługobiorcy/zleceniodawcy ww. usług świadczonych przez Spółkę to krajowe podmioty będące czynnymi płatnikami podatku od towarów i usług w Polsce i mające siedzibę prowadzenia działalności na terenie RP.

Spółka w ramach realizacji ww. usług transportu międzynarodowego jest w posiadaniu listu przewozowego CMR, potwierdzającego przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz w niektórych przypadkach dokumentu celnego potwierdzającego, iż koszt transportu został wliczony do podstawy opodatkowania towarów importowanych, z zastrzeżeniem, iż kosztem transportu wykazanym w dokumencie celnym jest wartość faktury wystawionej przez Zleceniodawcę (firmę spedycyjną, dla której Wnioskodawca świadczy usługi) na rzecz ostatecznego odbiorcy (importera). Spółka, wykonując usługę transportu międzynarodowego działa jako podwykonawca na zlecenie Zleceniodawcy, a nie bezpośrednio importera.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu międzynarodowego.

W pierwszej kolejności podkreślić należy, że w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie w pierwszej kolejności miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 28b ustawy.

Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Stosownie do ust. 2 ww. przepisu, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanego przepisu ustawy wynika, że co do zasady usługa świadczona na rzecz podatnika, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Stawka podatku – stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 83. ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy – przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
      z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Jak stanowi art. 83 ust. 5 ustawy – dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi transportu międzynarodowego, korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi transportu międzynarodowego na rzecz podatników posiadających siedzibę na terytorium kraju. Usługobiorcy/zleceniodawcy ww. usług świadczonych przez Spółkę to krajowe podmioty będące czynnymi płatnikami podatku od towarów i usług w Polsce i mające siedzibę prowadzenia działalności na terenie RP.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami do których nie znajdą zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia określone w przepisach art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów stwierdzić należy, że miejscem świadczenia usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podatników posiadających siedzibę na terytorium kraju, jest zgodnie z zasadą ogólna wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy – miejsce, w którym usługobiorca (nabywca) posiada siedzibę (tj. Polska).

Zatem, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi transportu międzynarodowego, podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, pod warunkiem jednakże – jak już wyżej wskazano – posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.

Jednak, żeby zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, Wnioskodawca powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego.

Jak wynika z uregulowań powołanego wyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do zastosowania dla usługi transportu międzynarodowego preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdzałby okoliczność, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dopuszczalne są też inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, jednak muszą one jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu.

Ponadto, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w sytuacji takiej jak będąca przedmiotem niniejszego wniosku, tj. gdy ma miejsce przewóz towarów z kraju trzeciego do Polski – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Jeżeli więc – w przypadku przewozu towarów importowanych – podatnik nie posiada dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, nie ma prawa do zastosowania do świadczonych usług transportu międzynarodowego stawki 0%.

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu międzynarodowego towarów na rzecz innego polskiego podatnika, przysługuje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada On dokumenty wymienione w cyt. art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Tym samym, dla zastosowania stawki 0% dla usługi transportu międzynarodowego związanego z transportem towarów importowanych, niezbędne jest wliczenie przedmiotowej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu.

W pierwszym przypadku wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) świadczonych na rzecz polskiego Kontrahenta, w przypadku posiadania wyłącznie dokumentu CMR potwierdzającego wykonanie transportu międzynarodowego oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przy czym stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym z powołanych powyżej regulacji wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Podatnik ma możliwość opodatkowania 0% stawką VAT usług transportowych, spełniających ustawową definicję transportu międzynarodowego, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro świadczona przez Wnioskodawcę usługa transportu z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego Kontrahenta, stanowi usługę transportu międzynarodowego, a ponadto z posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji, tj. dokumentu CMR potwierdzającego wykonanie transportu międzynarodowego oraz faktury wystawionej przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, wynika, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, to do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi znajduje zastosowanie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego z terenu Unii Europejskiej (Polski) na teren kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii), świadczonych na rzecz polskiego Kontrahenta, w przypadku posiadania wyłącznie dokumentu CMR potwierdzającego wykonanie transportu międzynarodowego oraz faktury wystawionej przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W drugim przypadku, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski) na rzecz polskiego kontrahenta, w przypadku posiadania wyłącznie dokumentu CMR potwierdzającego wykonanie transportu międzynarodowego oraz faktury wystawionej przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% do usług transportu towarów importowanych ma wyłącznie podmiot, posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora), a także potwierdzony przez urząd celno-skarbowy dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z przepisów art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Powyższe oznacza że, w drugim przedstawionym przez Wnioskodawcę przypadku warunek do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie został spełniony, ponieważ Wnioskodawca wskazał, że nie posiada dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.

Zatem, mając na uwadze powyższe, świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu importowanych towarów z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na terytorium Unii Europejskiej (Polski) nie podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 0%. Usługi te podlegają opodatkowaniu właściwą stawką podatku na podstawie art. 41 ustawy.

W związku z powyższym, Spółka nie ma prawa zastosować stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski) świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu oraz fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim, a nie posiada dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, tj. potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

W trzecim przypadku wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) na teren Unii Europejskiej (Polski), świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada on dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu międzynarodowego, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że będzie to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki X, która będzie jedynie podwykonawcą.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% do usług transportu towarów importowanych ma wyłącznie podmiot, posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy oraz potwierdzony przez urząd celno-skarbowy dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości jego usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, świadczy on usługi transportowe jako podwykonawca. Na dokumencie celnym który posiada, do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów została wliczona wartość usługi transportu określona na podstawie faktury wystawionej przez zleceniodawcę Wnioskodawcy na rzecz ostatniego odbiorcy (importera), a nie wartość usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, wynikająca z wystawionej przez niego faktury.

Stawka podatku w wysokości 0% może mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co powinno mieć odzwierciedlenie w dokumencie celnym. W przedmiotowej sprawie nie można uznać, że Wnioskodawca posiada dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, ponieważ do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie została wliczona wartość jego usługi (wliczona natomiast została wartość usługi transportowej świadczonej przez jego Zleceniodawcę). Zatem Wnioskodawca ma obowiązek opodatkować usługę transportu według właściwej stawki na podstawie art. 41 ustawy.

Tym samym Spółka nie ma prawa zastosować stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów importowanych z kraju trzeciego (Wielkiej Brytanii) teren Unii Europejskiej (Polski) świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta, gdy posiada dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu, fakturę wystawioną przez Spółkę na rzecz swojego zleceniodawcy, z których jednoznacznie wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim oraz dokument celny, z którego wynika, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów z zastrzeżeniem, że jest to wartość faktury zleceniodawcy (wystawionej na finalnego odbiorcę usługi), a nie Spółki, która będzie jedynie podwykonawcą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj