Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.252.2021.2.AZ
z 2 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 2 kwietnia 2021 r. (data wpływu 2 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 29 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, sprzedaży nieruchomości składającej się z działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, sprzedaży nieruchomości składającej się z działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 29 kwietnia 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 17 marca 2020 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.251.2021.1.AZ.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina planuje sprzedaż nieruchomości o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 w .. przy ul. T… (dalej łącznie: „Nieruchomości”), dla których uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP). Zgodnie z przywołanym MPZP Nieruchomości są położone na terenie, dla którego ustalono przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną (dodatkowo zaś dla działek o nr 1 i 2 przeznaczenie w MPZP przewiduje również, oprócz zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, przeznaczenie pod zabudowę usługową oraz częściowo pod teren infrastruktury technicznej - elektroenergetyki).

Na Nieruchomościach znajdują się obiekty budowlane po byłej cegielni silikatowej. Wszystkie naniesienia zostały wzniesione w latach 70, XX wieku i od ponad 20 lat nie są w żaden sposób wykorzystywane. W szczególności, Gmina pragnie wskazać, iż w okresie ostatnich lat w zakresie obiektów znajdujących się na terenie Nieruchomości nie były dokonywane istotne przebudowy/modernizacje o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej tej zabudowy.

Gmina nie sporządziła oceny technicznej budowli znajdujących się na Nieruchomościach stwierdzającej, że budowle nie nadają się do użytkowania. Ponadto, nie została wydana decyzja o rozbiórce obiektów budowlanych znajdujących się na terenie Nieruchomości. Gmina nie jest w stanie ocenić czy obiekty budowalne na Nieruchomościach nadają się do użytkowania zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. W związku z powyższym, wycena rzeczoznawcy zawarta w operacie szacunkowym ww. Nieruchomości obejmuje koszty rozbiórki znajdujących się na ich terenie budynków poprzemysłowych.

Dodatkowo, Gmina pragnie wskazać, iż nie zamierza dokonywać rozbiórki obiektów znajdujących się na terenie Nieruchomości. Gmina nie jest również w stanie stwierdzić czy potencjalny nabywca wyłoniony w drodze przetargu wykorzysta budowle zastałe na Nieruchomościach, czy też dokona ich rozbiórki.



W uzupełnieniu wniosku udzielono następujących informacji.

  • Dz. 2 - działka zabudowana jest budynkiem po trafostacji.
  • Dz. 1 - działka jest zabudowana: budynkami: produkcyjnym składającym się z części z laboratorium, głównej części produkcyjnej, części z silosami i części po reaktorach. Częściowo pod budynkiem jest 1 kondygnacja podziemna, budynkiem socjalno-warsztatowym - 3 kondygnacyjnym, budynkiem magazynowym oraz budowlami: basen przeciwpożarowy, basen kondensacji, drogami betonowymi i placami technologicznymi (betonowymi), ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych, - stare sieci wodociągowe, kanalizacji deszczowej, ciepłociągu i elektroenergetyczne - podlegające rozbiórce.
  • Dz. 3 - działka jest zabudowana: budynkiem magazynowym oraz budowlami: droga betonowa, 9 słupów betonowych i plac roboczy z płyt żelbetowych będący pozostałością po suwnicy pomostowej, ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych, - stare sieci wodociągowe, kanalizacji deszczowej, ciepłociągu i elektroenergetyczne - podlegające rozbiórce.
  • Dz. 4 - działka jest zabudowana: budynkami: magazynowym, garażowym, kotłowni oraz budowlami: droga betonowa, 18 słupów i plac roboczy z płyt żelbetowych będący pozostałością po suwnicy pomostowej, - stare sieci wodociągowe, kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej, ciepłociągu, sieci elektroenergetycznej, które będą podlegały rozbiórce, ogrodzenie /płot z elementów żelbetonowych
  • Dz. 5 - działka jest zabudowana: budowle: droga betonowa, dwa place technologiczne o nawierzchni betonowej z murem oporowym, nieczynne sieci - wodociągowa i ciepłownicza, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna, które będą podlegały rozbiórce, ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych.
  • Dz. 6 - działka jest zabudowana: budynkiem przeładunku kruszyw oraz budowlami: tunel do transportu kruszyw wraz z komorą zsypową, droga betonowa, plac technologiczny (asfaltowym), - sieci wodociągowa i ciepłownicza, elektroenergetyczna, które będą podlegały rozbiórce. Istniejące też czynne podziemne sieci elektroenergetyczne, które nie podlegają rozbiórce, ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych.



Wszystkie działki w momencie transakcji będą zabudowane budynkami lub budowlani. Przedmiotem sprzedaży będą działki zabudowane. Ponadto Wnioskodawca informuje, że decyzje ustalające warunki zabudowy i zagospodarowania terenu nie będą wydawane ponieważ przedmiotowe działki położone są na terenie objętym ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Naniesienia znajdujące się na poszczególnych działkach stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, szczegółowo zostało to opisane w odpowiedziach na pytania 1 i 5.



Dz. 2 - działka zabudowana jest budynkiem po trafostacji (PKOB125)

Dz. 1 - działka jest zabudowana:

  • Budynkiem produkcyjnym składającym się z części z laboratorium (PKOB 1251), głównej części produkcyjnej (PKOB1251), części z silosami (PKOB1252) i części po reaktorach (PKOB125),
  • budynkiem socjalno-warsztatowym (PKOB 1251),
  • budynkiem magazynowym (PKOB 1252).

Budowlami:

  • basen przeciwpożarowy (PKOB 1252),
  • basen kondensacji (PKOB 1252),
  • drogami betonowymi i placami technologicznymi (betonowymi) (PKOB 2112),
  • ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych (PKOB 2420),
  • stare sieci wodociągowe (PKOB 2212), kanalizacji deszczowej (PKOB 2212), ciepłociągu (PKOB 2211) i elektroenergetyczne (PKOB 2214).

Działka 3 jest zabudowana:

Budynkiem magazynowym (PKOB 1252)

Budowlami:

  • droga betonowa (PKOB 2112),
  • 9 słupów betonowych (PKOB 2420) i plac roboczy z płyt żelbetowych będący pozostałością po suwnicy pomostowej (PKOB 2112).
  • ogrodzenie / płot z elementów żelbetonowych (PKOB 2420),
  • stare sieci wodociągowe (PKOB 2212), kanalizacji deszczowej (PKOB 2212), ciepłociągu (PKOB 2211) i elektroenergetyczne (PKOB 2214).

Działka 4 jest zabudowana:

Budynkiem:

  • magazynowym (PKOB 1252),
  • garażowym (PKOB 1242),
  • kotłowni (PKOB 1251),

Budowlami:

  • droga betonowa (PKOB 2112),
  • 18 słupów (PKOB 2420) i plac roboczy z płyt żelbetowych będący pozostałością po suwnicy pomostowej (PKOB 2112).
  • stare sieci wodociągowe (PKOB 2212), kanalizacji deszczowej (PKOB 2212) i kanalizacji sanitarnej (PKOB 2212), ciepłociągu (PKOB 2211), sieci elektroenergetycznej (PKOB 2214),
  • ogrodzenie / płot z elementów żelbetonowych (PKOB 2420)

Działka 5 jest zabudowana:

Budowle:

  • droga betonowa (PKOB 2112),
  • dwa place technologiczne o nawierzchni betonowej (PKOB 2112) z murem oporowym (PKOB 2420)
  • sieci - wodociągowa (PKOB 2212)i ciepłownicza (PKOB 2211), kanalizacji deszczowej (PKOB 2212), elektroenergetyczna (PKOB 2214),
  • ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych (PKOB 2420).



Działka 6 jest zabudowana:

Budynkiem przeładunku kruszyw (PKOB 125)

Budowlami:

  • tunel do transportu kruszyw wraz z komorą zsypową (PKOB 2142),
  • droga betonowa (PKOB 2112),
  • place technologiczny (asfaltowym) (PKOB 211),
  • sieci wodociągowa (PKOB 2212) i ciepłownicza (PKOB 2211), elektroenergetyczna (PKOB 2214),
  • istniejące też czynne podziemne sieci elektroenergetyczne (PKOB 2214),
  • ogrodzenie/płot z elementów żelbetonowych (PKOB 2420).

Ww. obiekty (budynki i budowle) posadowione na ww. działkach są trwale związane z gruntem.

Działki zostały nabyte aktem notarialnym rep. akt nr 4024/2004 z dnia 5 lipca 2004 r. Przy nabyciu wszystkich ww. budynków i budowli Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od ponad 20 lat budynki i budowle nie są użytkowane.

Obiekty cegielni silikatowej po ich wybudowaniu były używane zgodnie z ich przeznaczeniem. Cegielnia funkcjonowała w latach 1972 -1998 r. jako zakład produkujący budowlane wyroby silikatowe.

W odniesieniu do budynków i budowli, Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w okresie od chwili ich nabycia w 2004 roku i nie planuje ponosić do momentu planowanej transakcji.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowana sprzedaż Nieruchomości powinna podlegać zwolnieniu z VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Planowana sprzedaż Nieruchomości powinna podlegać zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części oraz wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Sposób opodatkowania VAT dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Na podstawie tego przepisu uznaje się, że w przypadku transakcji, które mają za przedmiot dostawę nieruchomości zabudowanych sposób opodatkowania ustala się w oparciu o zasady przewidziane do posadowionych na tym gruncie budynków lub budowli.

Zważywszy zatem, że w analizowanym przypadku przedmiotem sprzedaży będą grunty z budynkami/budowlami trwale związanymi z gruntem, transakcja ta powinna zostać opodatkowana według zasad przewidzianych dla posadowionych na nich obiektów. W związku z tym, zdaniem Gminy, przedmiotową transakcję na gruncie VAT Gmina powinna rozpatrywać jako czynność stanowiącą de facto dostawę budynków, budowli lub ich części wraz z przynależnymi do nich gruntami. Analogiczne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 sierpnia 2011 r. (I FSK 1232/10). NSA stwierdził mianowicie, że tego rodzaju dostawę należy traktować jako dostawę budynku lub budowli, a do dostawy gruntu zastosowanie znajdzie stawka podatku właściwa dla dostawy budynku lub budowli. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku: „w świetle unormowań zawartych w Kodeksie cywilnym niemożliwe jest istnienie własności budynku całkowicie oderwanej od prawa do gruntu. Związanie budynku z gruntem przewidziane jest najwyraźniej w art. 47 § 1 i 2 oraz art. 48 k.c. Z unormowań powyższych wynika jednoznacznie, że budynki są częściami składowymi gruntu i mogą istnieć tylko w sytuacjach przewidzianych w Kodeksie cywilnym lub też w przepisach szczególnych (...) Kluczowe znaczenie w niniejszej sprawie ma również wykładnia art. 29 ust. 5 ustawy VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu dostawa budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przepis ten reguluje szczególną sytuację, gdy podatnik dokonuje w ramach jednej transakcji dostawy dwóch różnych towarów: budynku (budowli lub ich części) oraz gruntu, z którym budynek (budowla lub jej cześć) ten jest trwale związany. Treść tego przepisu, nakazuje opodatkować dostawę gruntu według tej samej stawki, co budynek na nim wybudowany. (...) Niezasadne w świetle przepisów prawa cywilnego jest zatem dzielenie dostawy gruntu zabudowanego na dwie samodzielne i odrębne transakcje dostawy gruntu oraz dostawy budynku. Trudno jest również znaleźć uzasadnienie dla takiego podziału na gruncie regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.(...) przyjęta przez organ konstrukcja dzieląca jedną transakcję na dostawę niezabudowanego gruntu i nieodpłatną dostawę towarów nie zmienia okoliczności, że grunt podlegający dostawie, to wciąż grunt zabudowany, do dostawy którego należy stosować treść tak art. 29 ust. 5, jak i art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT”.



Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.



Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.



W rezultacie, w zależności od tego czy od momentu pierwszego zasiedlenia budynków/budowli zgodnie z ww. definicją minęły dwa lata, działka wraz z zabudowaniami będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (jeśli okres ten upłynął), albo nie będzie kwalifikować się na zwolnienie z VAT (jeśli od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż 2 lata).

Biorąc pod uwagę, że przedmiotowe budynki i budowle znajdujące się na Nieruchomościach stanowią zabudowę wzniesioną w okresie wcześniejszym niż w okresie ostatnich dwóch lat i były użytkowane, należy uznać, że doszło już do ich pierwszego zasiedlenia po ich wybudowaniu. Dodatkowo, jak już zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, w okresie ostatnich dwóch lat nie były dokonywane w ich zakresie istotne przebudowy/modernizacje o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej tej zabudowy.

Wobec powyższych uwag dostawa Nieruchomości powinna podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem między ich pierwszym zasiedleniem a ich sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Przedstawione przez Gminę stanowisko znajduje oparcie w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.699.2018.2.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził „Analiza przedstawionych okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów prawa oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że planowane zbycie nieruchomości, w skład której wchodzą: budynek biurowy z pomieszczeniami socjalnymi i warsztatem, magazyn (posadowione na działce nr 43/39) oraz budynek magazynu (posadowiony na działce nr 43/49) będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Należy stwierdzić, że planowana sprzedaż opisanych we wniosku budynków nastąpi po upływie co najmniej dwóch lat od ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Z okoliczności faktycznych sprawy wynika bowiem, że do nabycia nieruchomości (bazy) doszło w drodze darowizny w 1998 r. od osób fizycznych, a opisana nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej. Zatem doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budynków w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jednocześnie wskazał Pan, że nie ponoszono wydatków na ulepszenie żadnego budynku (były ponoszone jedynie wydatki na bieżące remonty i konserwację). W związku z powyższym zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy zauważyć, że stosownie do treści przywołanego art. 29a ust. 8 ustawy do dostawy gruntu stosuje się analogiczne zasady opodatkowania jak przy dostawie budynków trwale z nim związanych. Zatem do sprzedaży działek gruntu nr 43/39 i 43/49 zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku na podstawie wskazanego przepisu, tak jak do budynków, które będą przedmiotem planowanej sprzedaży”.

Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji z dnia 5 listopada 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.584.2020.3.MK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „dostawa budynków: Willi oraz Budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr... będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po pierwszym zasiedleniu i w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy VAT, dostawa gruntu dokonywana wraz z dostawą budynku (budowli lub ich części) dzieli los prawnopodatkowy tych obiektów. Tym samym mając na uwadze brzmienie art. 29a ust. 8 ustawy dostawa działki nr... na której posadowione są przedmiotowe budynki powinna zostać opodatkowana według zasad właściwych dla dostawy tych budynków, a więc będzie korzystała również ze zwolnienia o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.”.

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że planowana sprzedaż Nieruchomości powinna podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.



Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W okolicznościach niniejszej sprawy, Gmina dla planowanej czynności zbycia zabudowanej nieruchomości składającej się z działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 będzie działała w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Wyjaśnić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przy czym przez tereny budowlane – w myśl art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.



Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.



Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.



Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższego przepisu, „pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli (po ich wybudowaniu) należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku (budowli), używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje sprzedaż nieruchomości składającej się z działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6. Na działkach znajdują się obiekty budowlane po byłej cegielni silikatowej. Wszystkie działki w momencie transakcji będą zabudowane budynkami lub budowlani. Naniesienia znajdujące się na poszczególnych działkach stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Obiekty (budynki i budowle) posadowione na ww. działkach są trwale związane z gruntem. Działki zostały nabyte aktem notarialnym z dnia 5 lipca 2004 r. Przy nabyciu wszystkich ww. budynków i budowli Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od ponad 20 lat budynki i budowle nie są użytkowane.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 przy sprzedaży ww. działek zabudowanych obiektami budowlanymi po byłej cegielni silikatowej.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla planowanej sprzedaży budynków i budowli, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu, należy rozstrzygnąć czy w odniesieniu do opisanych obiektów miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych oraz treści powołanych przepisów prawa, prowadzi do stwierdzenia, że do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli położonych na działkach o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 doszło na skutek przyjęcia ich do użytkowania. Jak podał Wnioskodawca cegielnia funkcjonowała w latach 1972 -1998 r. jako zakład produkujący budowlane wyroby silikatowe, a obiekty cegielni silikatowej po ich wybudowaniu były używane zgodnie z ich przeznaczeniem. Zatem znajdujące się na ww. działkach budynki i budowle zostały już zasiedlone, a ich zajęcie (używanie) trwało dłużej niż 2 lata.

Wobec powyższego należy wskazać, że w odniesieniu do transakcji dostawy budynków i budowli znajdujących się na nieruchomości składającej się z działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ transakcja dostawy nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia budynków i budowli do dnia planowanej dostawy upłynie okres przekraczający dwa lata. Ponadto Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w okresie od chwili ich nabycia w 2004 roku i nie planuje ponosić do momentu planowanej transakcji.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa gruntu tj. działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, ponieważ na wszystkich ww. działkach posadowione są budynki i budowle i są one trwale z gruntem związane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego planowana sprzedaż Nieruchomości powinna podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj