Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.132.2021.1.JŻ
z 16 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 16 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych usług transportu towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych usług transportu towarów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


A. sp. z o.o. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] jest spółką prawa polskiego będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka zamierza rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług transportowo-logistycznych. Klientami Spółki będą zarówno polscy podatnicy VAT, podmioty będą podatnikami VAT w innych krajach Unii Europejskiej a także podmioty gospodarcze spoza Unii Europejskiej.

W ramach planowanych usług Spółka będzie m.in. świadczyć usługi transportu towarów na trasach krajowych oraz zagranicznych. W szczególności Spółka świadczyć będzie:

  1. Usługi transportu towarów realizowane bezpośrednio przez Spółkę na trasach:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej [dalej: Usługi 1]
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju [dalej: Usługi 2]
    3. rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych [dalej: Usługi 3]
    4. rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych [dalej: Usługi 4]
  2. Usługi transportu towarów realizowane przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców Spółki, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej [dalej: Usługi 5]
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju [dalej: Usługi 6]
    3. rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych [dalej: Usługi 7]
    4. rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych [dalej: Usługi 8]
  3. Usługi transportu towarów realizowane przez Spółkę działającą jako podwykonawca, tzn. usługi w ramach których inny podmiot będzie podzlecać Spółce wykonanie transportu towarów na określonym odcinku, na trasach:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej [dalej: Usługi 9]
    2. rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych [dalej: Usługi 10].


Opisane wyżej usługi dalej nazywane będą łącznie jako: Usługi.


Spółka będzie dysponowała następującymi dokumentami:

  1. każdorazowo w przypadku Usług: listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej);
  2. każdorazowo w przypadku Usług: wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane przez Spółkę Usługi. Co więcej, jeżeli Spółka będzie korzystać z usług podwykonawców (przewoźników faktycznie realizujących usługę transportu) tzn. w przypadku Usług 5, Usług 6, Usług 7 i Usług 8, Spółka będzie dysponowała również fakturą wystawioną przez podwykonawcę będącego przewoźnikiem;
  3. w przypadku usług transportowych dotyczących towarów importowanych w Polsce (Usługi 2, Usługi 4, Usługi 6 i Usługi 8): kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej świadczonej przez Spółkę do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie Usług, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku planowanych Usług 1 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT?
  2. Czy w przypadku planowanych Usług 2 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT?
  3. Czy w przypadku planowanych Usług 3 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia?
  4. Czy w przypadku planowanych Usług 4 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia?
  5. Czy w przypadku planowanych Usług 5 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT?
  6. Czy w przypadku planowanych Usług 6 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT?
  7. Czy w przypadku planowanych Usług 7 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia?
  8. Czy w przypadku planowanych Usług 8 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia?
  9. Czy w przypadku planowanych Usług 9 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT?
  10. Czy w przypadku planowanych Usług 10 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia?


Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 1 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 2 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 3 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
  4. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 4 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
  5. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 5 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
  6. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 6 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
  7. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 7 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
  8. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 8 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
  9. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 9 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
  10. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanych Usług 10 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.



Uzasadnienie odnośnie Pytań nr 1-10


Z uwagi na to, że Pytania nr 1-10 dotyczą kwestii możliwości stosowania stawki 0% VAT dla usług transportu międzynarodowego (lub części takiego transportu), Spółka przedstawia poniżej łączne uzasadnienie swojego stanowiska w zakresie wszystkich ww. pytań.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.


Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.


Z kolei § 6 ust. 1 Rozporządzenia stanowi, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

  1. usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
  2. wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
  3. usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (§ 6 ust. 3 Rozporządzenia).


Stosownie do treści § 6 ust. ust. 2 Rozporządzenia, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT.


Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki planowane Usługi będą stanowiły usługi transportu międzynarodowego (w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT - Usługi 1, Usługi 2, Usługi 5, Usługi 6 i Usługi 9) lub usługi stanowiące część takiego transportu (§ 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia - Usługi 3, Usługi 4, Usługi 7, Usługi 8 i Usługi 10).


Jak wynika z uregulowań art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, prawo podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów lub usług stanowiących część takiego transportu preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów jednoznacznie potwierdzających, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowym dowodem dokumentującym międzynarodowy transport towarów jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdza fakt, iż nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. W tym zakresie dopuszczalne są również inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, które muszą jednak jednoznacznie tzn. w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu. Tym samym w celu zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, podatnik powinien przede wszystkim posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usługi mającej charakter transportu międzynarodowego.


Mając powyższe na uwadze, Spółka która będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią), w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej), spełni powyższe wymagania.


Co więcej, jak wynika z ww. przepisu, w celu zastosowania stawki 0% do świadczonych Usług Spółka powinna dysponować również fakturą przewoźnika. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka działając jako przewoźnik będzie dysponowała wystawioną przez siebie (przewoźnika) fakturą dokumentującą wyświadczone Usługi, a w przypadku gdy Spółka będzie korzystała również z usług podwykonawców (przewoźników faktycznie realizujących usługę transportu), tzn. w przypadku Usług 5, Usług 6, Usług 7 i Usług 8, Spółka będzie dysponowała również fakturą wystawioną przez swojego podwykonawcę będącego przewoźnikiem. Tym samym również warunek posiadania faktury przewoźnika należy uznać w przypadku Spółki za spełniony.


Natomiast mając na uwadze dyspozycję z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku usług transportowych których przedmiotem będą towary importowane w Polsce (Usługi 2, Usługi 4, Usługi 6 i Usługi 8), Spółka będzie dysponowała również kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy dokumentacja, którą będzie gromadzić, wskazana w opisie zdarzenia przyszłego będzie uprawniała Spółkę do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT lub § 6 ust. 1 Rozporządzenia w zakresie usług transportu międzynarodowego lub usług stanowiących część takiego transportu (Pytania 1-8).


Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez tutejszy organ. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 kwietnia 2017 r. (sygn. akt IPTPP2.4512.89.2017.2.JS), zgodnie z którą „Wnioskodawca musi posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Tak więc skoro - jak wskazał Wnioskodawca - posiada następujące dokumenty: lotniczy list przewozowy air waybill, list przewozowy drogowy lub dokument CMR, w których jednoznacznie jest podane miejsce nadania oraz przeznaczenia (dokładny adres, miejscowość, kraj) co wprost potwierdza, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz posiada fakturę przewoźnika - fakturę Wnioskodawcy wystawioną za wykonaną usługę, to Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku do świadczonych usług transportu towarów na terenie Polski związanych z wywozem towarów do kraju trzeciego, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów.


Natomiast odnosząc się do kwestii stawki podatku w sytuacji przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego należy zauważyć, że Wnioskodawca wskazał, że posiada lotniczy list przewozowy air waybill, list przewozowy drogowy lub dokument CMR, fakturę przewoźnika - fakturę Wnioskodawcy wystawioną za wykonaną usługę oraz dokumenty celne z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu obiektów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie z państwem trzecim, tj. Jednolity Dokument Administracyjny SAD, Poświadczone Zgłoszenie Celne (PZC). Ponadto Zainteresowany wskazał, że z wyżej wymienionych dokumentów celnych jednoznacznie wynika, że wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem należy uznać, że w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca posiada stosowne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, uprawniające do zastosowania 0% stawki podatku do świadczonych usług transportu towarów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów”.


Podobny pogląd zaprezentował też Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 31 maja 2016 r. (sygn. akt IBPP4/4512-42/16/MK), zgodnie z którą „Za wyświadczoną usługę Firma wystawi na rzecz Kontrahenta fakturę VAT. W swojej dokumentacji będzie miała kopię tej faktury, oraz kopię listu przewozowego CMR potwierdzającą transport towarów na trasie: miejsce poza terytorium Unii Europejskiej - miejsce w granicach Unii Europejskiej. […] Firma świadczyć będzie usługę w zakresie międzynarodowego transportu towarów jako podwykonawca na zlecenie Kontrahenta mającego siedzibę na terenie Polski. Transport wykonywany będzie na trasie Niemcy - Szwajcaria: załadunek towaru odbędzie się w Niemczech, towar zostanie przewieziony do Szwajcarii i rozładowany. Transport nie będzie przebiegał przez teren Polski. Firma rozumie pojęcie „element usługi transportu międzynarodowego” jako wykonanie w charakterze jedynego podwykonawcy usługi transportowej dla Kontrahenta”. W omawianej interpretacji organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym opisane w stanie faktycznym dokumenty są wystarczające do tego by uznać, iż miał on prawo do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.


Natomiast w interpretacji wydanej 26 sierpnia 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, (sygn. akt IPPP3/4512-572/15-3/RD), organ uznał, że „należy zauważyć, że przepisy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dowodów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej czy faksem. Dokument ten powinien jednak jednoznacznie dowodzić, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Jeżeli zatem dokument, o którym mowa w powołanym art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy będzie udostępniony w formie elektronicznej - e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, i nie będzie budził wątpliwości co do jego autentyczności, może stanowić dowód.


Zatem o ile kserokopie (oryginały kopii oraz kopie przesłane drogą elektroniczną lub faxem) posiadanych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości potwierdzają, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim świadczone przez Spółkę przedmiotowe usługi opodatkowane będą stawką w wysokości 0% VAT.”.


Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy w przypadku Usług, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT (w przypadku Usług 1, Usług 2, Usług 5, Usług 6 i Usług 9) lub § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia (w przypadku Usług 3, Usług 4, Usług 7, Usług 8 i Usług 10).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 1 ustawy – przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).


Przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.


Natomiast przez import towarów – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Jednocześnie właściwa stawka podatku albo zwolnienie z opodatkowania ma zastosowanie tylko gdy dana czynność (w analizowanym przypadku usługa transportu), na gruncie przepisów regulujących podatek od towarów i usług, podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Zgodnie z zasadą terytorialności wynikającą z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione w tym przepisie czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia/dostawy jest terytorium kraju.


Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.


I tak, stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Powołany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Przy czym, jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Natomiast w myśl ust. 3 art. 28b ustawy w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy. Przy czym gdy usługa jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona. Natomiast w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługobiorca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy – miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

  1. posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.


Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka zamierza rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług transportowo-logistycznych. Usługi będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu. Jednocześnie z opisu sprawy nie wynika, aby którakolwiek z usług stanowiła transport wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej. Wobec powyższego, należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy, miejscem świadczenia (a tym samym opodatkowania) realizowanych przez Wnioskodawcę usług transportowych na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, będzie – odpowiednio stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy lub art. 28b ust. 2 ustawy lub art. 28b ust. 3 ustawy – terytorium kraju.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Przy czym stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy – przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.



Ponadto jak stanowi art. 83 ust. 5 ustawy – dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.


Z kolei zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2020 r. poz. 527 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.


Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia – przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.


Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (§ 6 ust. 3 rozporządzenia).


Z treści wniosku wynika, że Spółka świadczyć będzie:

  1. Usługę 1, tj. usługę transportu towarów realizowaną bezpośrednio przez Spółkę na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej
  2. Usługę 2, tj. usługę transportu towarów realizowaną bezpośrednio przez Spółkę na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju
  3. Usługę 3, tj. usługę transportu towarów realizowaną bezpośrednio przez Spółkę na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych
  4. Usługę 4, tj. usługę transportu towarów realizowaną bezpośrednio przez Spółkę na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych
  5. Usługę 5, tj. usługę transportu towarów realizowaną przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców Spółki, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej
  6. Usługę 6, tj. usługę transportu towarów realizowaną przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców Spółki, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju
  7. Usługę 7, tj. usługę transportu towarów realizowaną przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców Spółki, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych
  8. Usługę 8, tj. usługę transportu towarów realizowaną przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców Spółki, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych
  9. Usługę 9, tj. usługę transportu towarów realizowaną przez Spółkę działającą jako podwykonawca, tzn. usługi w ramach których inny podmiot będzie podzlecać Spółce wykonanie transportu towarów na określonym odcinku, na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej
  10. Usługę 10, tj. usługę transportu towarów realizowaną przez Spółkę działającą jako podwykonawca, tzn. usługi w ramach których inny podmiot będzie podzlecać Spółce wykonanie transportu towarów na określonym odcinku, na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych.


Spółka będzie dysponowała następującymi dokumentami:

  1. każdorazowo w przypadku Usług: listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią), w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej);
  2. każdorazowo w przypadku Usług: wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane przez Spółkę Usługi a jeżeli Spółka będzie korzystać z usług podwykonawców (przewoźników faktycznie realizujących usługę transportu) tzn. w przypadku Usług 5, Usług 6, Usług 7 i Usług 8, Spółka będzie dysponowała również fakturą wystawioną przez podwykonawcę będącego przewoźnikiem;
  3. w przypadku usług transportowych dotyczących towarów importowanych w Polsce (Usługi 2, Usługi 4, Usługi 6 i Usługi 8): kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej świadczonej przez Spółkę do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Wątpliwości Spółki dotyczą ustalanie czy będzie uprawniona w przypadku Usług 1, 2, 5, 6, 9 do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, natomiast w przypadku Usług 3, 4, 7, 8, 10 do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Ad. 1


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (innych niż importowanych) realizowane bezpośrednio przez Spółkę na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej) oraz wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów realizowanych bezpośrednio przez Spółkę na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej spełnione są przesłanki, aby uznać świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 1 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.


Ad. 2


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (importowanych) realizowane bezpośrednio przez Spółkę na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej), wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi oraz kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej świadczonej przez Spółkę do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów realizowanych bezpośrednio przez Spółkę na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej spełnione są przesłanki, aby uznać świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 2 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.


Ad. 3


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (innych niż importowanych) realizowane bezpośrednio przez Spółkę na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej) oraz wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów realizowanych bezpośrednio przez Spółkę na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych, potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej transport towarów stanowiący część transportu międzynarodowego spełnia przesłanki określone w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia oraz należy uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 3 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Ad. 4


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (importowanych) realizowane bezpośrednio przez Spółkę na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej), wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi oraz kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej świadczonej przez Spółkę do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów realizowanych bezpośrednio przez Spółkę na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych, potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej transport towarów stanowiący część transportu międzynarodowego spełnia przesłanki określone w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia oraz należy uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 4 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Ad. 5


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (innych niż importowanych) realizowane przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej) wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi oraz fakturą wystawioną przez podwykonawcę będącego przewoźnikiem. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów świadczonych przez Spółkę realizowanych przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej spełnione są przesłanki, aby uznać świadczone usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 5 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.


Ad. 6


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (importowanych) realizowane przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej), wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi, fakturą wystawioną przez podwykonawcę będącego przewoźnikiem oraz kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej świadczonej przez Spółkę do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów świadczonych przez Spółkę realizowanych przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej spełnione są przesłanki, aby uznać świadczone usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 6 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.


Ad. 7


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (innych niż importowanych) realizowane przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej), wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi oraz fakturą wystawioną przez podwykonawcę będącego przewoźnikiem. Zatem w odniesieniu do usługi transportu towarów świadczonych przez Spółkę przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych, potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej transport towarów stanowiący część transportu międzynarodowego spełnia przesłanki określone w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia oraz należy uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 7 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Ad. 8


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (importowanych) realizowane przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców, tzn. usługi w ramach których Spółka podzlecać będzie przewóz towarów swoim podwykonawcom, na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej), wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi, fakturą wystawioną przez podwykonawcę będącego przewoźnikiem oraz kopią dokumentu SAD lub poświadczonego zgłoszenia celnego (PZC), z którego będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej świadczonej przez Spółkę do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów świadczonych przez Spółkę przy wykorzystaniu zasobów podwykonawców na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport dotyczy towarów importowanych, potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej transport towarów stanowiący część transportu międzynarodowego spełnia przesłanki określone w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia oraz należy uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 8 dotyczących towarów importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Ad. 9


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (innych niż importowanych) realizowane przez Spółkę działającą jako podwykonawca, tzn. usługi w ramach których inny podmiot będzie podzlecać Spółce wykonanie transportu towarów na określonym odcinku, na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej) oraz wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów realizowanych przez Spółkę działającą jako podwykonawca na trasach z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej spełnione są przesłanki, aby uznać świadczone usługi za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 9 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.


Ad. 10


Spółka świadczyć będzie usługi transportu towarów (innych niż importowanych) realizowane przez Spółkę działającą jako podwykonawca, tzn. usługi w ramach których inny podmiot będzie podzlecać Spółce wykonanie transportu towarów na określonym odcinku, na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym (CMR) (jego oryginałem lub kopią) w którym jednoznacznie zostanie podane miejsce nadania oraz przeznaczenia co wprost będzie potwierdzało, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, bądź innym dokumentem z którego będzie jednoznacznie wynikało, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (np. podgląd komunikatu IE599 w formacie pdf potwierdzający wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej) oraz wystawioną przez siebie, jako przewoźnika, fakturą dokumentującą wykonane Usługi. Zatem w odniesieniu do usług transportu towarów realizowanych przez Spółkę działającą jako podwykonawca na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium dwóch państw członkowskich UE, gdzie realizowany transport stanowi część transportu międzynarodowego, który to transport nie dotyczy towarów importowanych, potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej transport towarów stanowiący część transportu międzynarodowego spełnia przesłanki określone w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia oraz należy uznać, że Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w zakresie tych usług będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W konsekwencji, w przypadku planowanych Usług 10 dotyczących towarów innych niż importowanych, które będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych usług transportu towarów (pytań oznaczonych we wniosku nr 1 – 10) należało uznać za prawidłowe.


Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi dysponuje podatnik rzeczywiście stanowią dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj