Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.74.2021.2.MS
z 8 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2021 r. (data wpływu 8 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) oraz z dnia 20 maja 2021 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości oraz możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji z tego zwolnienia (wybór opodatkowania) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości oraz możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji z tego zwolnienia (wybór opodatkowania). Wniosek uzupełniono pismami z dnia 11 maja 2021 r. oraz z dnia 20 maja 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako czynny podatnik VAT od dnia 1 grudnia 2009 r. Przedmiotem działalności jest sprzedaż opodatkowana w przeważającej mierze polegająca na sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów i furgonetek (PKD 45.11.Z). Na podstawie aktu notarialnego z dnia 21 października 2014 r. i faktury z dnia 21 października 2014 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną tj. budynek warsztatu w budowie wraz z działką (…) od Spółki cywilnej będącą również czynnym podatnikiem VAT – gdzie został odliczony podatek naliczony z tytułu w/w transakcji. Nabyta nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych w budowie w wartości netto – (…) zł. Jak wyżej wspomniano podatek naliczony z tytułu jej nabycia został odliczony. Nieruchomość Wnioskodawca wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Decyzją z dnia (…) r. wydanej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego zostało udzielone pozwolenie na użytkowanie warsztatu samochodowego zrealizowanego w miejscowości (…).

W okresie od dnia 21 października 2014 r. do dnia 11 czerwca 2018 r. Wnioskodawca poniósł nakłady na dokończenie budowy i jej ulepszenie w łącznej kwocie (…) zł netto (podatek VAT odliczono); natomiast od dnia 12 czerwca 2018 r. do chwili składania niniejszego wniosku nie poniesiono wydatków na ulepszenie zakupionej nieruchomości.

W dniu (…) r. Państwowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z art. 31 zy 1 ust.1 ustawy z dnia 02 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19... stwierdzając, że w okresie zagrożenia epidemicznego z powodu COVID-196 przepisów art. 55 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane nie stosuje się, a zatem wnioski o udzielenie pozwolenia na użytkowanie traktuje się jak zawiadomienie o zakończeniu budowy, o których mowa w art. 54 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Konkluzją wydanego zaświadczenia jest brak sprzeciwu w kwestii pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej części warsztatu – stwierdzając przy tym wykonanie robót na podstawie pozwolenia na budowę z dnia 13 lipca 2015 r. wydanego przez Starostę.

Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje sprzedaż (zbycie) w/w nieruchomości kontrahentowi, który jak zapewnia jest również czynnym podatnikiem VAT i zamierza zakupić w/w nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zbycie w/w nieruchomości jest konieczne z uwagi na przeniesienie całej prowadzonej działalności do innego miejsca.

W związku z wątpliwościami, czy sprzedaż nieruchomości winna być opodatkowana stawką podstawową VAT, czy też będzie korzystać ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku VAT - w celu zachowania ostrożności podatkowej Wnioskodawca uważa za zasadne wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

Pismem z dnia 11 maja 2021 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany odpowiadając na zadane pytania wskazał:

  • PYTANIE 1.
    Czy poniesione nakłady w latach 2014-2018 są nakładami na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?
    Poniesione nakłady stanowiły ulepszenie budynku warsztatu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Nieruchomość zbudowaną budynkiem warsztatu w budowie zakupiono od S.C. na podstawie aktu notarialnego z dnia 21.10.2021 r. potwierdzonego wystawioną fakturą (…) z dnia 21 października 2014 r. (netto: (…) zł; VAT 23%: (…) zł; brutto: (…) zł). Nieruchomość zabudowana warsztatem w budowie wymagała ukończenia w związku z czym w okresie 2014-2018 poniesiono nakłady ulepszające w łącznej kwocie (…) zł na jej ukończenie powiększające wartość w/w nieruchomości.
  • PYTANIE 2.
    Czy powyższe nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej środka trwałego ?
    Jak wspomniano w odpowiedzi do pytania 1 łączna wartość nakładów ulepszających i podwyższających wartość nieruchomości w latach 2014-2018 stanowiła kwotę (…) zł, zatem udział nakładów w wartości początkowej netto środka trwałego wyniósł (…)% (…).
  • PYTANIE 3.
    Proszę podać datę, kiedy rozpoczęto użytkowanie budynku po poniesionych nakładach?
    Budynek warsztatu został przyjęty do użytkowania z dniem 30 grudnia 2014 r. na podstawie pozwolenia wydanego przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego – decyzja z dnia (…) r.
    Ponadto należy dodać, że w dniu (…) r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego decyzją wydał zaświadczenie o nie wniesieniu sprzeciwu w przedmiocie zakończenia budowy i przystąpienia do użytkowania rozbudowanej części warsztatu.
    Decyzja z dnia (…) r. wraz z zaświadczeniem z dnia (…) r. o których mowa wyżej stanowi załącznik do niniejszego pisma.

W piśmie z dnia 20 maja 2021 r. Wnioskodawca uściślił odpowiedź na pytanie 3 zadane w wezwaniu z dnia 30 kwietnia 2021 znak sprawy: 0122-KIDL3.4012.74.2021.1.MS wyjaśniając: „Ostanie nakłady na ulepszenie budynku poniesiono w dniu 25 czerwca 2018 roku. W związku z powyższym należy przyjąć, że począwszy od dnia 26 czerwca 2018 r. budynek warsztatu został przyjęty do użytkowania. Użytkowanie budynku warsztatu polegało na przechowywaniu w jego pomieszczeniach opon, felg, opału, narzędzi, oraz zgromadzonych materiałów budowlanych niezbędnych do wykończenia budynku prowadzonego systemem gospodarczym.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż opisanej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku VAT?
  2. Czy do sprzedaży opisanej nieruchomości będzie miała zastosowanie stawka podstawowa podatku VAT tj. 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieją przesłanki do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT i tym samym sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT. Nieruchomość została po raz pierwszy zasiedlona dnia 21 października 2014 r. poprzez przyjęcie nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Okoliczność ta została potwierdzona decyzją Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (…) r. udzielającej pozwolenia na użytkowanie warsztatu samochodowego. Od wydania powyższej decyzji Państwowego Inspektora Budowlanego upłynęło więcej niż 2 lata. Ponadto należy wskazać, że w okresie od dnia 12 czerwca 2018 r. do chwili obecnej nie dokonywano żadnych ulepszeń w wysokości przekraczających co najmniej 30% wartości początkowej o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT. Jednocześnie należy wskazać, że zaświadczenie z dnia (…) r. wydane przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego o braku sprzeciwu w przedmiocie zakończenia budowy i przystąpienia do użytkowania nieruchomości wydaje się być neutralne z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia, bowiem pierwsze zasiedlenie nastąpiło dnia 30 grudnia 2014 – pierwotna decyzja PINB.

W świetle powyższego należy uznać, że wyżej wymieniona nieruchomość może zostać sprzedana w trybie art. 43 ust.1 pkt 10, w związku z czym przepis art. 43 ust.1 pkt 10a nie będzie miał tutaj zastosowania.

Dostawa nieruchomości może zostać opodatkowana 23% stawką podstawową podatku VAT pod warunkiem złożenia oświadczenia, o którym mowa art. 43 ust. 10 tj., że transakcje będą dokonane pomiędzy zarejestrowanymi podatnikami VAT, złożą oni przed dniem dokonania transakcji oświadczenie o wyborze opodatkowania nieruchomości. Jednocześnie w oparciu o dostępne orzecznictwo – Wnioskodawca uważa, że wymóg złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego stosownego oświadczenia uznaje się za spełniony, gdy do dostawy dochodzi w dacie zawarcia aktu notarialnego i w tym akcie strony złożą zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opodatkowania transakcji – patrz Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 20 sierpnia 2020 r. sygn. akt I SA/Ke15/20 –orzeczenie prawomocne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy rozumnie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (prawa wieczystego użytkowania gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia dla sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem warsztatu.

Zważywszy, że przedmiotem dostawy będzie Nieruchomość zabudowana, decydujące dla rozstrzygnięcia czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem budynku znajdującego się na Nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako czynny podatnik VAT od dnia 1 grudnia 2009 r. Przedmiotem działalności jest sprzedaż opodatkowana w przeważającej mierze polegająca na sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów i furgonetek.

Dnia 21 października 2014 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną tj. budynek warsztatu w budowie wraz z działką od Spółki cywilnej będącą również czynnym podatnikiem VAT. Z tytułu w/w transakcji został odliczony podatek naliczony.

Nabyta nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych w budowie w wartości netto – (…) zł. Nieruchomość Wnioskodawca wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie decyzji wydanej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Wnioskodawca poniósł nakłady na dokończenie budowy i jej ulepszenie w łącznej kwocie (…) zł netto (podatek VAT odliczono). Ostanie nakłady na ulepszenie budynku poniesiono w dniu 25 czerwca 2018 roku. W związku z powyższym – jak wskazał Wnioskodawca – należy przyjąć, że począwszy od dnia 26 czerwca 2018 r. budynek warsztatu został przyjęty do użytkowania. Użytkowanie budynku warsztatu polegało na przechowywaniu w jego pomieszczeniach opon, felg, opału, narzędzi, oraz zgromadzonych materiałów budowlanych niezbędnych do wykończenia budynku prowadzonego systemem gospodarczym. Poniesione nakłady stanowiły ulepszenie budynku warsztatu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Udział nakładów w wartości początkowej netto środka trwałego wyniósł (…)%.

Po zakończeniu prac inwestycyjnych związanych z powyższymi nakładami w czerwcu 2018 r. , do chwili składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości.

Podsumowując, przedmiotowy budynek były wykorzystywany przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej od momentu jego zakupu (rok 2014), jak i po zakończeniu nakładów dokonanych w latach 2014-2018 na rozbudowę przekraczających 30% wartości początkowej, które stanowiły ulepszenie budynku warsztatu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że transakcja dostawy budynku warsztatu nastąpi po pierwszym zasiedleniu, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy, Budynek znajdujący się na działce został oddany do użytkowania w roku 2014, a następnie po zakończeniu rozbudowy – w czerwcu 2018.

Zatem od pierwszego zasiedlenia ww. Budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Dodatkowo jak wynika z wniosku, Wnioskodawca od zakończenia rozbudowy warsztatu (czerwiec 2018 r.) nie ponosił już żadnych nakładów na jego ulepszenie. Zatem, z uwagi na fakt, że od momentu pierwszego zasiedlenia budynku do chwili jego sprzedaży minie więcej niż 2 lata, zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będzie miało zastosowanie również dla dostawy gruntu, na którym budynek warsztatu jest posadowiony, ponieważ zgodnie z wcześniej przywołanym art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W konsekwencji, planowana transakcja sprzedaży budynku warsztatu wraz z działką na której jest posadowiony będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Skoro planowana sprzedaż ww. działki zabudowanej Budynkami będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to badanie przesłanek i rozstrzyganie zwolnienia na podstawie innych przepisów, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy o VAT jest niezasadne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy sprzedaż opisanej Nieruchomości będzie mogła zostać opodatkowana podatkiem VAT (w związku ze złożeniem przez Strony Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwego dla Nabywcy oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy).

Jak już wyżej rozstrzygnięto - spełnione zostaną przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym planowana dostawa Nieruchomości przez Sprzedającego będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje sprzedaż (zbycie) w/w nieruchomości kontrahentowi, który jak zapewnia jest również czynnym podatnikiem VAT i zamierza zakupić w/w nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Ze stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku, wynika Sprzedający oraz Nabywca przed zawarciem umowy sprzedaży planują złożyć zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania nieruchomości podatkiem VAT.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec tego po wyborze opcji opodatkowania (po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy) dostawa budynku warsztatu wraz z gruntem będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

Zatem, w sytuacji, gdy Wnioskodawca wraz z Kupującym dla planowanej transakcji zbycia budynku warsztatowego wraz z przynależnym gruntem spełnią warunki z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy i zrezygnują ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, mogą wybrać opodatkowanie właściwą stawką podatkiem VAT przedmiotową dostawę.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ wskazuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w zdarzeniu przyszłym w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to momentu złożenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwego dla Nabywcy oświadczenia, że Sprzedający i Kupujący wybierają opodatkowanie dostawy nieruchomości o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić również uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Należy wskazać, że wydana interpretacja nie rozstrzyga, czy sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%. Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych |(w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj