Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.123.2021.2.PG
z 16 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 14 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczania w ewidencji dla celów podatku od towarów i usług kodem GTU_01 dostaw produktów jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej produktów zawierających alkohol etylowy skażony (pytanie pierwsze we wniosku);
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej produktów zawierających alkohol etylowy (pytanie drugie we wniosku).


UZASADNIENIE

16 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczania w ewidencji dla celów podatku od towarów i usług kodem GTU_01 dostaw produktów zawierających alkohol etylowy skażony oraz alkohol etylowy. Wniosek uzupełniono 14 maja 2021 r. o pełnomocnictwo oraz informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest podatnikiem zajmującym się dystrybucją surowców i półproduktów chemicznych mających zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu takich jak przemysł spożywczy, farmaceutyczny budowlany, kosmetyczny, metalowy.

  1. Wśród szerokiej gamy wyrobów oferowanych przez Sp. z o.o. znajdują się również mieszanki chemiczne, które zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony, gdzie rzeczywista objętość mocy alkoholu przekracza 1,2% objętości. Wyroby te sprzedawane są jako rozpuszczalniki i rozcieńczalniki dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnia, farmacja oraz jako produkty biobójcze i dezynfekujące. Z oczywistych względów wyroby te nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi. Produkty te są oznaczone kodem nomenklatury scalonej CN 2207 2000, CN 3814 0090, CN 3820 0000.

  1. Sp. z o.o. oferuje do sprzedaży również wyroby takie jak wiśniowa zalewa alkoholowa (CN 2208 9078), aromaty, etery alkoholowe takie jak np. aromat rumowy (CN 3302 1010), aromat whiskey (CN 3302 1090), wiśnie w spirytusie, wiśnie odsączone z zalewy (CN 2008 6039). Powyższe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oraz są wykorzystywane do produkcji wyrobów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, ale nie w formie napojów alkoholowych, tylko innych produktów spożywczych np. do produkcji wiśni w czekoladzie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że obecnie oferowane na sprzedaż mieszanki chemiczne zawierające w swoim składzie alkohol etylowy skażony bazują na alkoholu całkowicie skażonym zgodnie z normami wymienionymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z akcyzy, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Alkohol etylowy całkowicie skażony jest zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka w lutym 2021 r. otrzymała zezwolenie na obrót alkoholem etylowym w ramach składu podatkowego. W związku z powyższym działalność swoją planuje rozszerzyć o sprzedaż alkoholu skażonego skażalnikami, o których mowa w par. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie środków skażających alkohol etylowy oraz o produkcję mieszanin na bazie tego alkoholu skażonego o rzeczywistej mocy alkoholu powyżej 1,2%. Alkohol skażony jest zwolniony z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Oferowane na sprzedaż aromaty i etery o kodach CN 33021010 i CN 33021090 zawierające w swoim składzie alkohol o rzeczywistej mocy powyżej 1,2%, wiśnie w spirytusie, wiśnie odsączone z zalewy spirytusowej o kodzie CN 20086039 oraz zalewa spirytusowa do wiśni o kodzie CN22089078 nabywane są w procedurze z zapłaconą akcyzą, o której mowa w art. 77 i 78 ustawy o podatku akcyzowym. Nabycie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oznacza, że podatek akcyzowy został odprowadzony w terminie 10 dni od nabycia powyższych wyrobów. Wymienione wyżej wyroby zawierające alkohol odsprzedawane są w celu zużycia ich do produkcji wyrobów spożywczych, np. wiśnie w czekoladzie z likierem. Sprzedaż wyrobów akcyzowych, od których został już zapłacony podatek akcyzowy odbywa się poza procedurą akcyzową.

Posiadane przez Spółkę zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego daje Wnioskodawcy obecnie możliwość nabycia wyrobów akcyzowych o kodach CN 33021010, 330201090, 20086039, 22089078 w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego oraz dalszej sprzedaży tych towarów w zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3d. Ze względu na to, że ww. wyroby rzadko pojawiają się w obrocie Spółki, zastosowanie powyższej procedury nie miało jeszcze miejsca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy od 1 października 2020 r., Sp. z o.o. będzie zobowiązana w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług, do oznaczania dostawy wskazanych produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, kodem GTU_01 „Napoje alkoholowe”?
  2. Czy od 1 października 2020 r., Sp. z o.o. będzie zobowiązana w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług, do oznaczania dostawy wskazanych produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, kodem GTU_01 „Napoje alkoholowe”?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Sp. z o.o. stoi na stanowisku, iż mieszanki chemiczne na bazie alkoholu etylowego skażonego, gdzie rzeczywista objętość mocy alkoholu przekracza 1,2% objętości, sprzedawane jako rozpuszczalniki i rozcieńczalniki dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnia, farmacja itd. oraz jako produkty biobójcze i dezynfekujące, nie podlegają oznaczeniu w nowym JPK kodem GTU_01. Obowiązek oznaczania w ewidencji dostawy towarów należących do grupy GTU_01 dotyczy wyłącznie dostawy napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, a powyższe produkty tego warunku nie spełniają.
  2. Sp. z o.o. stoi na stanowisku, iż wyroby takie jak wiśniowa zalewa alkoholowa (CN 2208 9078), aromaty, etery alkoholowe takie jak np. aromat rumowy (CN 3302 1010), aromat whiskey (CN 3302 1090), wiśnie w spirytusie, wiśnie odsączone z zalewy (CN 2008 6039), podlegają oznaczeniu w nowym JPK kodem GTU_01. Powyższe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oraz są wykorzystywane do produkcji wyrobów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Obowiązek oznaczania w ewidencji dostawy towarów należących do grupy GTU_01 dotyczy wyłącznie dostawy napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, a powyższe produkty ten warunek spełniają.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej produktów zawierających alkohol etylowy skażony (pytanie pierwsze we wniosku);
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej produktów zawierających alkohol etylowy (pytanie drugie we wniosku).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c ustawy.

W myśl art. 99 ust. 11c ustawy, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji (art. 109 ust. 3b ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy).

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) zwane dalej rozporządzenie.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące dostawy napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym – oznaczeniem „01”.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2020, poz. 722, z późn. zm.) zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ww. ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Na podstawie art. 30 ust. 9 cyt. ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

  1. całkowicie skażony:
    1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
    2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
    3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
    – na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
  2. zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu;
  3. zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;
  4. zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.);
  5. zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;
  6. zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Z kolei stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

– wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Definicja alkoholu etylowego dla potrzeb podatku akcyzowego jest bardzo szeroka i obejmuje między innymi wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. W efekcie, dla potrzeb podatku akcyzowego np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak: płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, chociaż nie jest przeznaczony do spożycia.

Z opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca jest podatnikiem zajmującym się dystrybucją surowców i półproduktów chemicznych mających zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu takich jak przemysł spożywczy, farmaceutyczny budowlany, kosmetyczny, metalowy.

Wśród szerokiej gamy wyrobów oferowanych przez Spółkę znajdują się również mieszanki chemiczne, które zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony, gdzie rzeczywista objętość mocy alkoholu przekracza 1,2% objętości. Wyroby te sprzedawane są jako rozpuszczalniki i rozcieńczalniki dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnia, farmacja oraz jako produkty biobójcze i dezynfekujące. Z oczywistych względów wyroby te nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi. Produkty te są oznaczone kodem nomenklatury scalonej CN 2207 2000, CN 3814 0090, CN 3820 0000.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy od 1 października 2020 r., będzie zobowiązany w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług, do oznaczania dostawy wskazanych produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, kodem GTU_01 „Napoje alkoholowe” (pytanie nr 1).

Wskazać w tym miejscu należy, że o ile definicje wyrobów takich jak piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie są precyzyjne, to definicja alkoholu etylowego ze względu na fakt, że jest bardzo szeroka, budzi wątpliwości w kontekście wykazywania w ewidencji VAT. Obejmuje ona bowiem także wyroby klasyfikowane do innych kodów CN niż 2207 i 2208 (niebędące alkoholem), o ile zawierają więcej niż 1,2% objętości alkoholu. W efekcie – jak wskazano powyżej – dla potrzeb akcyzy np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak perfumy, kosmetyki czy płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, chociaż jest niezdatny do spożycia.

W świetle powyższego należy przyjąć, że w ewidencji dla celów podatku od towarów i usług pod pozycją „01” powinny być ujęte wyroby akcyzowe spełniające definicję napoju alkoholowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, które jednocześnie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym, to znaczy nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że opisane we wniosku mieszanki chemiczne, które zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony, gdzie rzeczywista objętość mocy alkoholu przekracza 1,2% objętości, które to wyroby sprzedawane są jako rozpuszczalniki i rozcieńczalniki dla takich gałęzi przemysłu jak kosmetyka, chemia gospodarcza, farby graficzne, drukarnia, farmacja oraz jako produkty biobójcze i dezynfekujące i które to wyroby nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi, to wskazać należy, że nawet jeżeli towary te zawierają w swoim składzie powyżej 1,2% alkoholu etylowego, nie należy traktować jako dostawy napojów alkoholowych i nie należy oznaczać przez GTU_01. Tym samym ww. produkty nie stanowią napojów alkoholowych wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia.

W konsekwencji od 1 października 2020 r., Wnioskodawca nie będzie zobowiązany w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług, do oznaczania dostawy wskazanych produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, kodem GTU_01 „Napoje alkoholowe”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zagadnienia nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W dalszej części wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii oznaczania w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług dostawy produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, kodem GTU_01 „Napoje alkoholowe” (pytanie nr 2).

Z opisu sprawy wynika ponadto, że Spółka oferuje do sprzedaży również wyroby takie jak wiśniowa zalewa alkoholowa (CN 2208 9078), aromaty, etery alkoholowe takie jak np. aromat rumowy (CN 3302 1010), aromat whiskey (CN 3302 1090), wiśnie w spirytusie, wiśnie odsączone z zalewy (CN 2008 6039). Powyższe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oraz są wykorzystywane do produkcji wyrobów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, ale nie w formie napojów alkoholowych, tylko innych produktów spożywczych np. do produkcji wiśni w czekoladzie.

Oferowane na sprzedaż ww. towary nabywane są w procedurze z zapłaconą akcyzą, o której mowa w art. 77 i 78 ustawy o podatku akcyzowym. Sprzedaż wyrobów akcyzowych, od których został już zapłacony podatek akcyzowy odbywa się poza procedurą akcyzową.

Posiadane przez Spółkę zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego daje Wnioskodawcy obecnie możliwość nabycia wyrobów akcyzowych o kodach CN 3302 1010, 33020 1090, 2008 6039, 2208 9078 w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego oraz dalszej sprzedaży tych towarów w zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3d ustawy o podatku akcyzowym.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że pytanie drugie Wnioskodawcy dotyczy obowiązku oznaczania dostawy ww. produktów w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług kodem GTU_01 od 1 października 2020 r.

Zatem należy przeanalizować czy Wnioskodawca miał obowiązek oznaczania w prowadzonej ewidencji dla celów podatku VAT kodem GTU_01 w okresie od 1 października 2020 r.

Jak już wyżej zostało wskazane w ewidencji dla celów podatku od towarów i usług pod pozycją „01” powinny być ujęte wyroby akcyzowe spełniające definicję napoju alkoholowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, które jednocześnie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym, to znaczy nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

Oferowane na sprzedaż aromaty i etery o kodach CN 33021010 i CN 33021090 zawierające w swoim składzie alkohol o rzeczywistej mocy powyżej 1,2%, wiśnie w spirytusie, wiśnie odsączone z zalewy spirytusowej o kodzie CN 20086039 oraz zalewa spirytusowa do wiśni o kodzie CN22089078 nabywane były początkowo w procedurze z zapłaconą akcyzą. Sprzedaż wyrobów akcyzowych, od których został już zapłacony podatek akcyzowy odbywa się – jak wskazał Zainteresowany – poza procedurą akcyzową.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że tak sprzedawane przez Wnioskodawcę towary nie korzystały ze zwolnienia od podatku akcyzowego, a zatem Spółka w tym okresie powinna wykazywać dostawy tych towarów w prowadzonej dla celów ewidencji podatku VAT kodami GTU_01.

Natomiast otrzymane przez Spółkę w lutym 2021 r. zezwolenie na obrót alkoholem etylowym w ramach składu podatkowego daje obecnie możliwość nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych o kodach CN 3302 1010, 3302 1090, 2008 6039, 2208 9078 w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego oraz dalszą sprzedaż tych towarów w zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3d ustawy o podatku akcyzowym.

Stwierdzić zatem należy, że w sytuacji gdy alkohol etylowy zawarty w wymienionych przez Wnioskodawcę produktach będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego, to ich dostawy nie należy oznaczać w prowadzonej ewidencji dla celów podatku VAT kodem GTU_01.

Reasumując początkowo, tj. od 1 października 2020 r. Wnioskodawca był zobowiązany w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług, do oznaczania dostawy wskazanych produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, kodem GTU_01 „Napoje alkoholowe”.

Natomiast, gdy Wnioskodawca sprzedaje te towary w zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym, to sprzedaż tych towarów nie powinna być oznaczana w prowadzonej ewidencji dla celów podatku VAT kodem GTU_01.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie 2 zagadnienia oceniając całościowo zostało uznane za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o informacje, że sprzedaż towarów oznaczonych kodem CN 3302 10 10, CN 3302 10 90, CN 2008 60 39 oraz CN 2208 90 78 korzysta ze zwolnienia od akcyzy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj