Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.28.2021.2.MZA
z 21 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2021 r. (data wpływu 25 stycznia 2021 r.), uzupełnionym 26 marca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia:

  • czy cała kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę odpowiadająca kwocie środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizowaną w ramach wspólnego przedsięwzięcia ze Stowarzyszeniem budowę obiektów, które mają być przeznaczone m.in. na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że środki te zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele określone w tym przepisie w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca osiągnął dany dochód lub w roku po nim następującym – jest nieprawidłowe,
  • czy w przypadku udostępniania wybudowanych obiektów częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, a w części innym osobom, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, cała kwota dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na budowę obiektów będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia:

  • czy cała kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę odpowiadająca kwocie środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizowaną w ramach wspólnego przedsięwzięcia ze Stowarzyszeniem budowę obiektów, które mają być przeznaczone m.in. na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że środki te zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele określone w tym przepisie w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca osiągnął dany dochód lub w roku po nim następującym,
  • czy w przypadku udostępniania wybudowanych obiektów częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, a w części innym osobom, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, cała kwota dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na budowę obiektów będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r., poz. 1133; dalej: UOS).

Wnioskodawca planuje wziąć udział w dofinansowaniu budowy infrastruktury, na którą złożą się budynki, budowle przy boiskach piłkarskich (dalej: obiekty). Obiekty mają być wykorzystywane w celach związanych ze szkoleniem w dyscyplinie piłki nożnej dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na tych obiektach. Obiekty mają zostać wybudowane na gruntach, stanowiących własność Wnioskodawcy, będących w użytkowaniu Stowarzyszenia, nieposiadającego statusu organizacji pożytku publicznego, prowadzącego szkółkę sportową.

Wnioskodawca zawrze ze Stowarzyszeniem umowę o realizację wspólnego przedsięwzięcia polegającego na budowie opisanych wyżej obiektów. W ramach umowy strony określą warunki współpracy w zakresie realizacji budowy i zarządzania obiektami. Między innymi Wnioskodawca zobowiąże się do przekazania części swoich środków na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia. W umowie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na budowę obiektów oraz organizowanie na nich szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Wnioskodawca zamierza przekazać środki na budowę obiektów ze środków własnych oraz ze środków pozyskanych z kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę.

Wszystkie osoby korzystające z obiektów będą członkami klubu Wnioskodawcy, ponieważ Stowarzyszenie jako takie nie posiada własnych zawodników. Stowarzyszenie świadczy usługi szkoleniowe na rzecz zawodników zarejestrowanych jako piłkarze Wnioskodawcy. Przewidywane jest również korzystanie z obiektów (np. w określonych dniach i godzinach) przez osoby w wieku powyżej 23. roku życia. Piłkarze w wieku powyżej 23. roku życia będą jednak korzystali z obiektów incydentalnie (w zespole rezerw Wnioskodawcy, który będzie korzystał z obiektów jest 3 takich piłkarzy). Dodatkowo, sporadycznie na obiektach może trenować pierwszy zespół Wnioskodawcy, ale udział szacowanego czasu korzystania przez piłkarzy w wieku powyżej 23. roku życia łącznie na pewno nie przekroczy 10% w ogólnym czasie użytkowania obiektów. Natomiast planowane przekazanie środków własnych na budowę pokryje maksymalnie około 70% całości wydatku inwestycyjnego.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy cała kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę odpowiadająca kwocie środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizowaną w ramach wspólnego przedsięwzięcia ze Stowarzyszeniem budowę obiektów, które mają być przeznaczone m.in. na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zmianami; dalej: ustawa CIT), przy założeniu, że środki te zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele określone w tym przepisie w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca osiągnął dany dochód lub w roku po nim następującym?
  2. Czy w przypadku udostępniania wybudowanych obiektów częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, a w części innym osobom, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, cała kwota dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na budowę obiektów będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, cała kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę odpowiadająca kwocie środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizowaną w ramach wspólnego przedsięwzięcia ze Stowarzyszeniem budowę obiektów, które mają być przeznaczone m.in. na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że środki te zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele określone w tym przepisie w roku podatkowym, w którym wnioskodawca osiągnął dany dochód lub w roku po nim następującym.

Ad. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku udostępniania wybudowanych obiektów częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, a w części innym osobom, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, cała kwota dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na budowę obiektów będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie.

Uzasadnienie

Ad. 1)

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11l, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy CIT).

Osiągnięty dochód może jednak podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2018 r. poz. 1263 i 1669), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b ustawy CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,6%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 UOS działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach (art. 2 ust. 1 UOS). Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego (art. 2 ust. 1a UOS).

W UOS nie zostały zdefiniowane pojęcia szkolenia oraz współzawodnictwa, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „szkolenie” to „cykl wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny”. Natomiast „szkolić” to: 1. „kształcić kogoś w określonej dziedzinie, zwykle w trybie skróconym na kursie lub wykładach”; 2. „ćwiczyć np. Głos, Palce w jakimś zakresie”. „Współzawodnictwo” natomiast to „ubieganie się kilku osób lub grup o pierwszeństwo w czymś lub o zdobycie czegoś”.

Warto również zwrócić uwagę, że pojęcie współzawodnictwa sportowego zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 4 nieobowiązującej już ustawy z dnia 29 lipca 2006 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz.U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298 ze zm.), zgodnie z którym współzawodnictwo sportowe jest indywidualną lub zbiorową rywalizacją osób zmierzającą do uzyskania właściwych dla danej dyscypliny sportu rezultatów.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym zaistnieją warunki opisane w przytoczonych wyżej przepisach, uprawniające Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy. W ramach wspólnego przedsięwzięcia Wnioskodawca przeznaczy część swoich dochodów bezpośrednio na budowę obiektów, którą wykona wspólnie ze Stowarzyszeniem. Zdaniem Wnioskodawcy, budowa obiektów, które mają być przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT stanowi realizację celów określonych w tym przepisie. Za realizowanie tych celów należy bowiem uznać wszelkie wydatki związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. Ustawodawca nie sformułował zamkniętego i ścisłego wykazu wydatków o charakterze szkoleniowym czy też współzawodniczym. Uznać zatem należy, że katalog ten jest szeroki. Mogą to więc być również wydatki na zapewnienie infrastruktury służącej celom szkolenia i współzawodnictwa sportowego takich osób. W ocenie Wnioskodawcy planowana budowa obiektów bez wątpienia spełnia kryterium przedmiotowe z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT. Obiekty będą bowiem realizować zarówno funkcję szkoleniową jak również będą miejscem współzawodnictwa sportowego wskazanych w tym przepisie osób. Wobec spełniania pozostałych przesłanek ustawowych, tj. posiadania przez Wnioskodawcę statusu klubu sportowego w rozumieniu UOS oraz przeznaczenia i wydatkowania dochodu na ww. Cele w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca osiągnął dany dochód lub w roku po nim następującym, dochód ten będzie mógł zostać zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

W ocenie Wnioskodawcy okoliczność, że inwestycja polegająca na budowie obiektów będzie realizowana wspólnie ze Stowarzyszeniem pozostaje bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT nie wynika bowiem, że dochody klubów sportowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania jedynie w sytuacji, gdy są przeznaczone i wydatkowane na cele określone w tym przepisie w ramach przedsięwzięcia realizowanego wyłącznie i samodzielnie przez ten klub. Skoro więc środki finansowe Wnioskodawcy służyć będą realizacji celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, to dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na budowę obiektów będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania na mocy tego przepisu. Bez znaczenia jest również to, że środki finansowe na ten cel mogą pochodzić zarówno ze środków własnych Wnioskodawcy jak i z kredytu zaciągniętego na działalność Wnioskodawcy.

Ad. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku udostępnienia wybudowanych obiektów częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, a w części innym osobom, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, cała kwota dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na budowę obiektów będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie tego przepisu.

Przy dokonaniu wskazanego zastrzeżenia w ww. umowie, które to zastrzeżenie będzie zgodne z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.) należy uznać, że kwota przeznaczona przez Wnioskodawcę na budowę obiektów służy realizacji celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT. Umożliwienie korzystania z obiektów innym osobom, niż osoby wskazane w tym przepisie nie wpłynie na zakres, w jakim środki wnioskodawcy przeznaczone na ich budowę podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dla skorzystania ze zwolnienia wystarczające jest by z infrastruktury służącej celom szkolenia i współzawodnictwa sportowego w przeważającej części korzystały osoby wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 listopada 2017 r. Znak: 0115-KDIT2-3.4010.244.2017.1.JS oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 grudnia 2016 r. Znak: ITPB3/4510-539/15/PS. W drugiej z wymienionych interpretacji potwierdzono, że: „dochód wnioskodawcy w części przekazanej Stowarzyszeniu na budowę ośrodka oraz organizowanie na nim szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, należy uznać za dochód wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przekazanie środków finansowych na budowę ośrodka służącego szkoleniu i współzawodnictwu dzieci i młodzieży w preferowanych przez ustawodawcę kategoriach wiekowych uznać należy bowiem za wydatkowanie ich zgodnie z dyspozycją omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy, jako wydatkowanie ich na infrastrukturę umożliwiająca realizację celów wskazanych w tym przepisie. Dodać należy również. Ze okoliczność korzystania z boiska przez członków szkółki piłkarskiej, którzy nie muszą być jednocześnie członkami wnioskującego klubu sportowego, czy też innych grup, niż członkowie szkółki sportowej, nie będzie miało wpływu na warunki zastosowania zwolnienia przedmiotowego, skoro w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie. (...) Zgodzić należy się również, że w przypadku przeznaczenia wybudowanego ośrodka częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży preferowanych przez ustawodawcę, a w części na inne cele, ale, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy, cała kwota dochodów wnioskodawcy przekazanych na rzecz budowy ośrodka będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie tego przepisu”.

Zdaniem Wnioskodawcy, umożliwienie korzystania z obiektów innym osobom niż osoby wskazane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT również nie wpłynie na zakres, w jakim dochody Wnioskodawcy przeznaczone na budowę obiektów podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepis ten nie zawiera bowiem żadnego zastrzeżenia w tym zakresie, w szczególności nie posługuje się sformułowaniem „wyłącznie dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia”. Dla skorzystania ze zwolnienia wystarczające jest więc by z infrastruktury służącej celom szkolenia i współzawodnictwa sportowego w przeważającej części korzystały osoby wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: ustawy o CIT), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2018 r. poz. 1263 i 1669), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, zwolnienie przedmiotowe dotyczy dochodów klubów sportowych, realizujących cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych.

Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

A zatem w przypadku nieprzeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel – przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT).

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest sportową spółką akcyjną, która planuje wziąć udział w dofinansowaniu budowy infrastruktury, na którą złożą się budynki, budowle przy boiskach piłkarskich. Obiekty mają być wykorzystywane w celach związanych ze szkoleniem w dyscyplinie piłki nożnej dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na tych obiektach. Obiekty mają zostać wybudowane na gruntach, stanowiących własność Wnioskodawcy, będących w użytkowaniu Stowarzyszenia, nieposiadającego statusu organizacji pożytku publicznego, prowadzącego szkółkę sportową. Wnioskodawca zawrze ze Stowarzyszeniem umowę o realizację wspólnego przedsięwzięcia polegającego na budowie opisanych wyżej obiektów. W ramach umowy strony określą warunki współpracy w zakresie realizacji budowy i zarządzania obiektami. Między innymi Wnioskodawca zobowiąże się do przekazania części swoich środków na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia. W umowie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na budowę obiektów oraz organizowanie na nich szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. Wnioskodawca zamierza przekazać środki na budowę obiektów ze środków własnych oraz ze środków pozyskanych z kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę. Wszystkie osoby korzystające z obiektów będą członkami klubu Wnioskodawcy, ponieważ Stowarzyszenie jako takie nie posiada własnych zawodników. Stowarzyszenie świadczy usługi szkoleniowe na rzecz zawodników zarejestrowanych jako piłkarze Wnioskodawcy. Przewidywane jest również korzystanie z obiektów (np. w określonych dniach i godzinach) przez osoby w wieku powyżej 23. roku życia. Piłkarze w wieku powyżej 23. roku życia będą jednak korzystali z obiektów incydentalnie (w zespole rezerw Wnioskodawcy, który będzie korzystał z obiektów jest 3 takich piłkarzy). Dodatkowo, sporadycznie na obiektach może trenować pierwszy zespół Wnioskodawcy, ale udział szacowanego czasu korzystania przez piłkarzy w wieku powyżej 23. roku życia łącznie na pewno nie przekroczy 10% w ogólnym czasie użytkowania obiektów. Natomiast planowane przekazanie środków własnych na budowę pokryje maksymalnie około 70% całości wydatku inwestycyjnego.

Działalność klubów sportowych reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r., poz. 1133).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. (art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy w części przeznaczonej na budowę obiektów, które mają być przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia – należy uznać za dochód wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT. Przekazanie środków finansowych na budowę obiektów, o których mowa we wniosku, służących szkoleniu i współzawodnictwu dzieci i młodzieży w preferowanych przez ustawodawcę kategoriach wiekowych uznać należy bowiem za wydatkowanie ich zgodnie z dyspozycją omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, jako wydatkowanie ich na infrastrukturę umożliwiającą realizację celów wskazanych w tym przepisie. W tym miejscu należy dodać, że to na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek odpowiedniego udokumentowania poniesionych wydatków na określone cele.

Jednakże z treści wniosku wynika, że przewidywane jest również korzystanie z obiektów (np. w określonych dniach i godzinach) przez osoby w wieku powyżej 23. roku życia. Takie przeznaczenie budowanych obiektów wykracza poza ramy zwolnienia określonego w omawianym przepisie. Tym samym Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania w tym zakresie co jest równoznaczne z opodatkowaniem tego dochodu.

Nie ulega wątpliwości, że opisane wyżej zwolnienie podatkowe stanowi instrument za pomocą którego ustawodawca wspiera realizacje preferowanych przez niego celów społecznych. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania powinny być interpretowane w sposób ścisły.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1, że cała kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę odpowiadająca kwocie środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizowaną w ramach wspólnego przedsięwzięcia ze Stowarzyszeniem budowę obiektów, które mają być przeznaczone m.in. na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że środki te zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele określone w tym przepisie w roku podatkowym, w którym wnioskodawca osiągnął dany dochód lub w roku po nim następującym, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do zakresu pytania nr 2 dotyczącego ustalenia, czy w przypadku udostępniania wybudowanych obiektów częściowo na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, a w części innym osobom, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, cała kwota dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na budowę obiektów będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT, przy założeniu, że w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie, należy stwierdzić, że Organ nie może przyznać racji Wnioskodawcy. Jak wcześniej wskazano zwolnienia w podatku jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z brzmieniem językowym. Skoro zatem dochód którego zwolnienia z opodatkowania domaga się Wnioskodawca w części nie będzie dotyczył celu preferowanego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, dochód ten nie może w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Zaznaczyć wyraźnie należy, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT dotyczy wyłącznie osób w nim wskazanych, co oznacza, że nie znajdzie ono zastosowania w odniesieniu do innych osób niż te określone w ww. przepisie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, należało uznać za nieprawidłowe.

Stanowisko Organu zostało potwierdzone prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 19 września 2019 r. sygn. akt I SA/Kr 392/19.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tut. Organ wskazuje, że stanowiska zaprezentowane w powołanych, na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej mogą być zmienione przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Proces ten jest jednak długotrwały wymaga bowiem dogłębnej analizy podjętego rozstrzygnięcia w odniesieniu do zaprezentowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Końcowo nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj