Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.93.2021.MM
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.


W ww. wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest matką samotnie wychowującą dwoje dzieci w wieku 19 i 9 lat, która zamieszkiwała na niecałych 32 m. kw. (dwa pokoje, kuchnia i łazienka). Córki z uwagi na różnicę wieku nie zgadzały się mieszkać razem w jednym pokoju. Zatem głównie z tego powodu Wnioskodawczyni chciała sprzedać ww. lokal mieszkalny i kupić większe (3 –pokojowe) mieszkanie, tak aby każda osoba miała swój pokój. Plan był taki, że Wnioskodawczyni sprzeda dotychczas zajmowane mieszkanie, dołoży oszczędności, które posiadała i kupi mieszkanie większe, w którym byłyby 3 pokoje (w celu poprawy warunków mieszkaniowych swojej rodziny).

Ponieważ zajmowane przez Wnioskodawczynię mieszkanie było spółdzielczo-lokatorskie najpierw – w połowie 2019 r. – Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do spółdzielni mieszkaniowej o jego wykup. Czekała długo na rozpatrzenie swojego wniosku. W międzyczasie pojawił się coronawirus, który jeszcze bardziej spowolnił wykup ww. mieszkania na własność. Dopiero w czerwcu 2020 r. Wnioskodawczyni dostała informację, że ma zapłacić – na konto spółdzielni mieszkaniowej – z tytułu wykupu mieszkania kwotę 14.572,08 zł dotyczącą spłaty zadłużenia i odsetek oraz kwotę 5.197,08 zł z tytułu spłaty umorzenia. Przelewy zostały przez Wnioskodawczynię wykonane 9 czerwca 2020 r. Wówczas Wnioskodawczyni dowiedziała się, że sprawy u notariusza zostaną załatwione niebawem i wówczas stanie się pełnoprawnym właścicielem tego mieszkania. Wnioskodawczyni myślała, że stanie się to na dniach. Interweniowała kilka razy w tygodniu w spółdzielni mieszkaniowej i tylko słyszała o opóźnieniu w załatwianiu wszystkich spraw w związku z panującą pandemią. Do wykupu na własność mieszkania, w którym Wnioskodawczyni mieszkała doszło ostatecznie u notariusza dopiero w dniu 14 września 2020 r.

W międzyczasie Wnioskodawczyni zaczęła szukać nowego mieszkania, a to w którym mieszkała wystawiła na sprzedaż, aby zorientować się jakie będzie zainteresowanie. Wnioskodawczyni nie myślała, że wykup jej mieszkania tak przesunie się w czasie, iż będzie zmuszona już kupić nowe mieszkanie, a nie będzie mogła jeszcze sprzedać dotychczas zajmowanego.

Nowe mieszkanie o powierzchni 60,30 m. kw. (trzy pokoje, kuchnia, łazienka, wc) Wnioskodawczyni znalazła szybko. Odpowiadała jej powierzchnia mieszkania, jego stan, cena (280.250 zł), położenie, itd. W dniu 24 czerwca 2020 r. Wnioskodawczyni spisała z właścicielką tego mieszkania umowę przedwstępną i zapłaciła zadatek w wysokości 15.000 zł ze swoich oszczędności. Zgodnie z tą umową zakup mieszkania miał nastąpić do dnia 31 lipca 2020 r. Wnioskodawczyni była przekonana, że do tego czasu sprzeda swoje mieszkanie, ponieważ już znalazła kupca i w dniu 23 czerwca 2020 r. spisała umowę przedwstępną. W przypadku niewywiązania się z tej umowy ze swej strony Wnioskodawczyni poniosłaby koszty w wysokości 15.000 zł z tytułu uiszczonego zadatku. Do zakupu przez Wnioskodawczynię mieszkania doszło w dniu 21 lipca 2020 r. ponieważ nalegała strona sprzedająca. Pozostałą do zapłaty kwotę, w wysokości 265.250 zł Wnioskodawczyni pokryła w następujący sposób: ze swoich oszczędności – 75.250 zł, pożyczki od siostry 150.000 zł i od rodziców 40.000 zł. Umowy pożyczek, o których mowa powyżej zostały zawarte na piśmie w dniu 17 lipca 2020 r., a pieniądze wpłynęły na konto Wnioskodawczyni w dniach: 17 lipca 2020 r. od siostry i 20 lipca 2020 r. od rodziców.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochód w wysokości 175.500 zł uzyskany z tytułu sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat podlega zwolnieniu z podatku z tytułu wydatkowania całego przychodu uzyskanego ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe, czyli na spłatę pożyczki zaciągniętej od rodziców i siostry w kwocie 190.000 zł na kupno mieszkania, którego Wnioskodawczyni zmuszona została dokonać przed sprzedażą swojego mieszkania, w związku z okolicznościami wyżej opisanymi?


Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, który wydatkowała w ustawowym terminie na spłatę kredytu (pożyczki) zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego jest zwolniony od opodatkowania na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy wydatkiem poniesionym na cel mieszkaniowy może być spłata kredytu (pożyczki) oraz odsetek od kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia. W przypadku wydatkowania środków ze sprzedaży na spłatę kredytu (pożyczki) ważne jest również, aby w momencie zaciągnięcia kredytu (pożyczki) był on kredytem zaciągniętym na „cele określone w pkt 1”, czyli m.in. na nabycie własnego lokalu mieszkalnego. Celem ulgi jest bowiem pomoc tym podatnikom, którzy chcą środki ze sprzedaży wydatkować w taki sposób, aby zaspokoić swoje własne potrzeby mieszkaniowe. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. W razie gdyby środki ze sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat miały być przeznaczone na spłatę kredytu lub pożyczki trzeba mieć na uwadze to, że mogą to być tylko te kredyty czy pożyczki, które są enumeratywnie wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przede wszystkim Wnioskodawczyni podkreśla, że muszą one być zaciągnięte przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia.

Przechodząc do kwestii obowiązujących przepisów prawa Wnioskodawczyni jest przekonana, że skoro sprzedała mieszkanie, dołożyła oszczędności i kupiła za te pieniądze większe mieszkanie, to nie będzie musiała płacić żadnych podatków z tytułu sprzedaży mieszkania, którego była właścicielem krócej niż 5 lat, o czym stanowią przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości poniesione w ciągu 3 lat na własne cele mieszkaniowe. Wnioskodawczyni uważa, że w jej przypadku takie okoliczności właśnie wystąpiły. W ocenie Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie znajduje też zastosowanie przepis art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, który stanowi, iż wydatkiem poniesionym na cel mieszkaniowy może być spłata kredytu (pożyczki) zaciągniętego na cele mieszkaniowe przez podatnika, przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, co miało miejsce w jej sprawie. Umowy ww. pożyczek zostały zgłoszone do urzędu skarbowego w dniu 27 lipca 2020 r. (na druku PCC-3). Wnioskodawczyni była zmuszona pożyczyć pieniądze od rodziców i siostry ponieważ musiała kupić mieszkanie – nie mogła odstąpić od umowy przedwstępnej. Wnioskodawczyni nie wyobrażała sobie stracić wpłaconą kwotę zadatku w wysokości 15.000 zł oraz pobranego zadatku w kwocie 2.000 zł w podwójnej wysokości.

W tym samym czasie, w którym Wnioskodawczyni szukała nowego mieszkania znalazła kupca na swoje. Kupujący zobowiązał się kupić je za kwotę 175.500 zł i w dniu 23 czerwca 2020 r. Wnioskodawczyni spisała z nim umowę przedwstępną oraz pobrała zadatek w kwocie 2.000 zł. Realizacja umowy przedwstępnej miała nastąpić do dnia 31 lipca 2020 r. Do tego czasu Wnioskodawczyni nie otrzymała jednak odpowiednich dokumentów, z których wynikałoby, że jest właścicielem mieszkania. Podpisanie aktu notarialnego miało bowiem miejsce 14 września 2020 r., wpis do księgi wieczystej nastąpił w połowie grudnia z powodu niedostarczenia przez notariusza dokumentu wypisu z kartoteki budynku. Dokument miał zostać przedstawiony do Sądu już 14 września 2020 r. wraz z aktem notarialnym. Podpisanie aktu notarialnego z tytułu sprzedaży mieszkania nastąpiło w dniu 29 grudnia 2020 r. Pieniądze ze sprzedaży mieszkania w kwocie 175.500 zł Wnioskodawczyni otrzymała przelewem na swoje konto w dniu 29 grudnia 2020 r. W dniu 31 grudnia 2020 r. Wnioskodawczyni dokonała przelewów: na konto swoich rodziców w kwocie 40.000 zł i na konto swojej siostry w wysokości 150.000 zł z zaznaczeniem na tych przelewach, iż jest to „spłata pożyczki od rodziców/siostry wziętej na zakup mieszkania”. Tego dnia Wnioskodawczyni dokonała zatem zwrotu pożyczonych pieniędzy na zakup mieszkania. Ponieważ rodzice i siostra pomogli Wnioskodawczyni w pokonywaniu pojawiających się przeszkód związanych z kolejnością przeprowadzania transakcji Wnioskodawczyni nie musiała zaciągać kredytu w banku i ponosić dodatkowych kosztów, co w jej sytuacji życiowej było bardzo ważne. Ponadto żaden bank nie chciał udzielić Wnioskodawczyni kredytu w tak krótkim czasie z uwagi m.in. na panującą epidemię coronowirusa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest matką samotnie wychowującą dwoje dzieci w wieku 19 i 9 lat, która zamieszkiwała na niecałych 32 m. kw. (dwa pokoje, kuchnia i łazienka). Córki z uwagi na różnicę wieku nie zgadzały się mieszkać razem w jednym pokoju. Zatem głównie z tego powodu Wnioskodawczyni chciała sprzedać ww. lokal mieszkalny i kupić większe (3 –pokojowe) mieszkanie, tak aby każda osoba miała swój pokój. Plan był taki, że Wnioskodawczyni sprzeda dotychczas zajmowane mieszkanie, dołoży oszczędności, które posiadała i kupi mieszkanie większe, w którym byłyby 3 pokoje (w celu poprawy warunków mieszkaniowych swojej rodziny).

Ponieważ zajmowane przez Wnioskodawczynię mieszkanie było spółdzielczo-lokatorskie najpierw – w połowie 2019 r. – Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do spółdzielni mieszkaniowej o jego wykup. Czekała długo na rozpatrzenie swojego wniosku. W międzyczasie pojawił się coronawirus, który jeszcze bardziej spowolnił wykup ww. mieszkania na własność. Dopiero w czerwcu 2020 r. Wnioskodawczyni dostała informację, że ma zapłacić – na konto spółdzielni mieszkaniowej – z tytułu wykupu mieszkania kwotę 14.572,08 zł dotyczącą spłaty zadłużenia i odsetek oraz kwotę 5.197,08 zł z tytułu spłaty umorzenia. Przelewy zostały przez Wnioskodawczynię wykonane 9 czerwca 2020 r. Wówczas Wnioskodawczyni dowiedziała się, że sprawy u notariusza zostaną załatwione niebawem i wówczas stanie się pełnoprawnym właścicielem tego mieszkania. Wnioskodawczyni myślała, że stanie się to na dniach. Interweniowała kilka razy w tygodniu w spółdzielni mieszkaniowej i tylko słyszała o opóźnieniu w załatwianiu wszystkich spraw w związku z panującą pandemią. Do wykupu na własność mieszkania, w którym Wnioskodawczyni mieszkała doszło ostatecznie u notariusza dopiero w dniu 14 września 2020 r.

W międzyczasie Wnioskodawczyni zaczęła szukać nowego mieszkania, a to w którym mieszkała wystawiła na sprzedaż, aby zorientować się jakie będzie zainteresowanie. Wnioskodawczyni nie myślała, że wykup jej mieszkania tak przesunie się w czasie, iż będzie zmuszona już kupić nowe mieszkanie, a nie będzie mogła jeszcze sprzedać dotychczas zajmowanego.

Nowe mieszkanie o powierzchni 60,30 m. kw. (trzy pokoje, kuchnia, łazienka, wc) Wnioskodawczyni znalazła szybko. Odpowiadała jej powierzchnia mieszkania, jego stan, cena (280.250 zł), położenie, itd. W dniu 24 czerwca 2020 r. Wnioskodawczyni spisała z właścicielką tego mieszkania umowę przedwstępną i zapłaciła zadatek w wysokości 15.000 zł ze swoich oszczędności. Zgodnie z tą umową zakup mieszkania miał nastąpić do dnia 31 lipca 2020 r. Wnioskodawczyni była przekonana, że do tego czasu sprzeda swoje mieszkanie, ponieważ już znalazła kupca i w dniu 23 czerwca 2020 r. spisała umowę przedwstępną. W przypadku niewywiązania się z tej umowy ze swej strony Wnioskodawczyni poniosłaby koszty w wysokości 15.000 zł z tytułu uiszczonego zadatku. Do zakupu przez Wnioskodawczynię mieszkania doszło w dniu 21 lipca 2020 r. ponieważ nalegała strona sprzedająca. Pozostałą do zapłaty kwotę, w wysokości 265.250 zł Wnioskodawczyni pokryła w następujący sposób: ze swoich oszczędności – 75.250 zł, pożyczki od siostry 150.000 zł i od rodziców 40.000 zł. Umowy pożyczek, o których mowa powyżej zostały zawarte na piśmie w dniu 17 lipca 2020 r., a pieniądze wpłynęły na konto Wnioskodawczyni w dniach: 17 lipca 2020 r. od siostry i 20 lipca 2020 r. od rodziców.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że sprzedaż lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a – c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na mocy art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.


Stosownie natomiast do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Stosownie do art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 uważa się:


  1. wydatki poniesione na:

    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

  2. wydatki poniesione na:

    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

  3. - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.


Zgodnie zaś z art. 25a przywołanej ustawy wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca uzależnia skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia od wydatkowania przez podatnika w określonym terminie, środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c na realizację własnego celu mieszkaniowego.

Ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo opisane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.


Z zacytowanego powyżej art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jednoznacznie, że cele mieszkaniowe uprawniające do zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego obejmują m.in.:


  • nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem,
  • spłatę kredytu udzielonego – przez bank lub w spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej – na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem.


Zatem aby dochód ze sprzedaży nieruchomości i określonych praw majątkowych mógł zostać objęty przedmiotowym zwolnieniem muszą zostać spełnione następujące przesłanki: spłacona pożyczka nie może być jakąkolwiek pożyczką, lecz musi to być pożyczka – co wynika literalnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zaciągnięta przez podatnika na cele mieszkaniowe enumeratywnie wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 oraz musi być to pożyczka zaciągnięta w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej przed dniem uzyskania przychodu.

Wobec powyższego spłata pożyczki udzielonej Wnioskodawczyni – na zakup lokalu mieszkalnego – przez siostrę i rodziców, tj. przez inne podmioty niż bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa (mające siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej) nie uprawnia do zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj