Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.54.2021.2.KP
z 22 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 10 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopad 2020 r.), uzupełnionego pismem z 25 maja 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów ustawy o zdrowiu publicznym dotyczącej opłaty od środków spożywczych, w zakresie:

  • sprzedaży napojów na rzecz klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno – hurtowym – jest nieprawidłowe,
  • skorygowania informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku niezrealizowanych dostaw oraz wskazania okresu za jaki należy skorygować Informację – jest prawidłowe,
  • obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty oraz skorygowania informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zwrotu towarów – jest nieprawidłowe,
  • obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty oraz skorygowania informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zmiany przeznaczenia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

23 listopada 2020 r. złożyli Państwo do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych w odniesieniu do: sprzedaży napojów na rzecz klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno – hurtowym, skorygowanie informacji i ubieganie się o zwrot nadpłaconej kwoty w przypadku niezrealizowanych dostaw, obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty i skorygowanie informacji i ubieganie się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zwrotu towarów, obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty i skorygowanie informacji i ubieganie się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zmiany przeznaczenia.

Z tytułu wniosku z 10 listopada 2020 r. uiścili Państwo opłatę w wysokości (…) na rachunek Krajowej Informacji Skarbowej 9 listopada 2020 r.

W związku w przekazaniem ww. wniosku 3 grudnia 2020 r. do Ministra Zdrowia, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zwrócił Państwu wniesioną opłatę.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r., poz. 183 ze zm.), zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

W związku z powyższym pismem z 18 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.), wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych, został przekazany przez Ministra Zdrowia, Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 17 maja 2021 r. znak 0111-KDSB1-1.4019.54.2021.1.KP wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełnili Państwo 25 maja 2021 r., wnosząc brakującą opłatę do wniosku.



We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawili Państwo następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, dokonującym sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12h ust. 1. w zw. z art. 12a ust. 1 uZP („Napoje”) do których nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń, o których mowa w art. 12b ust. 2 uZP.

Spółka dokonuje sprzedaży napojów na rzecz podmiotów (i) posiadających osobowość prawną oraz (ii) zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni („Klienci”). Sprzedaż ta dokumentowana jest wystawianymi przez Spółkę fakturami VAT.

Sprzedaż napojów realizowana jest przez Wnioskodawcę za pośrednictwem różnorodnych kanałów dystrybucji (na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną, hurtową lub mieszaną o charakterze hurtowo-detalicznym).

Wraz z wejściem w życie znowelizowanych przepisów uZP wprowadzających opłatę cukrową, po stronie Wnioskodawcy (w przypadku sprzedaży napojów za pośrednictwem określonych kanałów dystrybucji, na co wpływ będzie mieć również charakter sprzedaży prowadzonej przez Klientów Wnioskodawcy) może pojawić się obowiązek zapłaty opłaty oraz złożenia informacji w sprawie opłaty, o której mowa w art. 12g uZP (“Informacja").

W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza dochować należytej staranności podczas rozpoznania rodzaju prowadzonej przez Klientów działalności poprzez zobowiązanie ich do złożenia stosownych oświadczeń, które wskazywać będą na charakter prowadzonej działalności sprzedażowej (detaliczna, hurtowa lub mieszana hurtowo-detaliczną), a także potwierdzać przeznaczenie sprzedawanego przez Spółkę towaru (przeznaczenie na rynek krajowy bądź zagraniczny).

W toku działalności Wnioskodawcy zdarzają się oraz mogą się zdarzyć w przyszłości następujące sytuacje, powodujące konieczność wystawienia faktury korygującej w stosunku do pierwotnie wystawionej faktury VAT:

a)niezrealizowanie dostawy Napojów udokumentowanych fakturą VAT; Przez niezrealizowane dostawy Wnioskodawca rozumie przypadki, w których mimo uwzględnienia Napojów na fakturze VAT wystawionej i przekazanej Klientowi, Napoje te faktycznie nie zostaną Klientowi dostarczone;

b)zwrot Napojów.

W toku działalności zdarzają się, a także mogą się zdarzyć w przyszłości również sytuacje, w których Napoje sprzedane z przeznaczeniem do zbycia na rynku krajowym są wywożone za granicę po ich sprzedaży do Klientów („Zmiana przeznaczenia”).



Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:

Spółka wyjaśnia, że występuje w charakterze producenta Napojów, o których mowa we Wniosku.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartego we Wniosku, przez „Napoje” należy rozumieć napoje, o których mowa w art. 12b ust. 1 w zw. z art. 12a ust. 1 uZP, do których nie znajdzie zastosowanie żadne z wyłączeń, o których mowa w art. 12b ust. 2 uZP.

Mając na uwadze powyższe przepisy,

Spółka doprecyzowuje, że Napoje, o których mowa we Wniosku to napoje:

  1. zawierające dodatek co najmniej jednej z poniżej wskazanych substancji, tj.:
    1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm);
    2. kofeiny lub tauryny.
  2. będące wyrobem w postaci napoju oraz syropu będącego środkiem spożywczym, ujętym w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32, 10.89, lub w dziale 11;
  3. dla których nie znajduje zastosowania żadne z wyłączeń od opłaty, o których mowa w art. 12b ust. 2 uZP.

Do uzupełnienia załączyliście Państwo zestawienie napojów z uwzględnieniem zawartych w nich substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Spółka wyjaśnia, że zawarta we Wniosku definicja „Napojów” dotyczy wyłącznie napojów które z uwagi na swoje właściwości będą objęte Opłatą.

Spółka wyjaśnia, że opis zdarzenia przyszłego w zakresie zwrotów napojów dotyczy zwrotów dokonanych zarówno przed jak i po dacie 16 kwietnia 2021 r.

Spółka wyjaśnia, że użyte w pytaniach sformułowanie „we właściwej procedurze” dotyczy właściwej dla przepisów o opłacie procedury dokonania korekty informacji o opłacie, o której mowa w art. 12g uZP w zw. z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: „Ordynacja podatkowa”), a także procedury ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty opłaty, zgodnie z rozdziałem 9 Ordynacji podatkowej (art. 72-80 Ordynacji Podatkowej).



W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej na zasadach określonych w uZP, w przypadku sprzedaży napojów na rzecz Klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno-hurtowym, który po ich zakupie dokonywać będzie dostaw zakupionych napojów poza terytorium kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bądź transakcji eksportu towarów?
  2. Czy w przypadku niezrealizowanych dostaw napojów w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej i w związku z tym będzie uprawniony do skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze?
  3. Czy w przypadku dokonania przez Klienta zwrotu Napojów, w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze?
  4. Czy w przypadku Zmiany przeznaczenia Napojów, w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze?
  5. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 2 jest twierdząca to:
  6. Czy korekta, o której mowa w pytaniu nr 2 powinna być ujęta w rozliczeniu za okres, w którym rozliczono opłatę cukrową czy też w rozliczeniu za okres, w którym dokonywana jest korekta?
  7. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdząca to:
  8. Czy korekta, o której mowa w pytaniu nr 3 powinna być ujęta w rozliczeniu za okres, w którym rozliczono opłatę cukrową, w rozliczeniu za okres, w którym dokonywana jest korekta, czy też w rozliczeniu za okres, w którym nastąpił zwrot Napojów?
  9. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 4 jest twierdząca to:
  10. Czy korekta, o której mowa w pytaniu nr 4 powinna być ujęta w rozliczeniu za okres, w którym rozliczono opłatę cukrową, w rozliczeniu za okres, w którym dokonywana jest korekta czy- też w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiła Zmiana przeznaczenia?

Państwa Zdaniem.

1.Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej na zasadach określonych w uZP, w przypadku sprzedaży napojów na rzecz Klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno-hurtowym, który po ich zakupie dokonywać będzie dostaw zakupionych napojów poza terytorium kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bądź transakcji eksportu towarów.

2.W przypadku niezrealizowanych dostaw napojów w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej i w związku z tym będzie uprawniony do skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze.

3.W przypadku dokonania przez Klienta zwrotu napojów, w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze.

4.W przypadku Zmiany przeznaczenia napojów, w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze.

Ponieważ Wnioskodawca uważa, że odpowiedź na pytanie nr 2 jest twierdząca, tj. w przypadku niezrealizowanych dostaw napojów w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej i w związku z tym będzie uprawniony do skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze, to poniżej przedstawia swoje stanowisko w zakresie pytania nr 5.

5.Korekta, o której mowa w pytaniu nr 2 dokonywana jest w rozliczeniu za okres, w którym rozliczono opłatę cukrową.

Ponieważ Wnioskodawca uważa, że odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdząca, tj. w przypadku dokonania przez Klienta zwrotu napojów, w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze, to poniżej przedstawia swoje stanowisko w zakresie pytania nr 6.

6.Korekta, o której mowa w pytaniu nr 3 dokonywana jest w rozliczeniu za okres, w którym nastąpił zwrot Napojów.

Ponieważ Wnioskodawca uważa, że odpowiedź na pytanie nr 4 jest twierdząca, tj. w przypadku Zmiany przeznaczenia Napojów , w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze, to poniżej przedstawia swoje stanowisko w zakresie pytania nr 7.

7.Korekta, o której mowa w pytaniu nr 4 dokonywana jest w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiła Zmiana przeznaczenia.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Uzasadnienie do pytania nr.1

Zgodnie z art. 12a ust. 1 uZP opłacie cukrowej podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem cukrów będących monosacharydami oraz disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności. Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz. U. UE L 354 z 31.12.2008 r. ze zm.).

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że zdarzeniem, z którym Ustawodawca powiązał obowiązek zapłaty i naliczenia opłaty po stronie zobowiązanych podmiotów jest wprowadzenie napojów na rynek krajowy.

Przesłanka ta wiąże się bezpośrednio z podstawową intencją, którą kierował się Ustawodawca wprowadzając do polskiego porządku prawnego przepisy dotyczące opłaty cukrowej, tj. obciążeniem finansowym ostatecznego nabywcy napojów.

Jak wynika bowiem z uzasadnienia projektu ustawy z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (dalej: „Projekt ustawy"): „(...) głównym celem wprowadzenia opłaty jest promowanie prozdrowotnych wyborów żywieniowych oraz poprawa jakości diety przez ograniczenie spożycia słodkich napojów’’. W dalszej części uzasadnienia Projektu ustawy ustawodawca przedstawił szczegółowe badania dotyczące szkodliwości m.in. napojów zawierających cukier i substancje słodzące dla zdrowia dzieci. Tym samym, to właśnie ograniczenie konsumpcji napojów zawierających cukier i substancje słodzące było główną intencją Ustawodawcy uzasadniającą wprowadzenie opłaty cukrowej. W treści uzasadnienia zostało bowiem wprost wskazane, iż: „(...) prowadzenie polityki fiskalnej, dotyczącej produkcji i obrotu produktów spożywczych szkodliwych w nadmiarze dla zdrowia, sprzyja udokumentowanemu obniżeniu ich konsumpcji.” Nie powinno zatem budzić jakichkolwiek wątpliwości, że adresatem przepisów dotyczących opłaty cukrowej są podmioty dokonujące wprowadzenia napojów na rynek krajowy rozumiany jako terytorium Polski.

Przez wprowadzenie napojów na rynek krajowy rozumie się z kolei sprzedaż do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna, sprzedaż podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż hurtową i detaliczną oraz sprzedaż detaliczna napojów przez producenta, zamawiającego (przy produkcji kontraktowej) oraz podmiot nabywający napoje w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz w ramach importu towarów.

Żaden natomiast z przepisów uZP nie odnosi się do sytuacji, w której podmiot nabywający napoje oprócz prowadzonej przez siebie sprzedaży mieszanej hurtowo-detalicznej, sprzedaje zakupione napoje w drodze transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bądź eksportu towarów. Dochodzi wówczas do sytuacji, w której podmiot nabywa towar w ramach krajowej dostawy towarów z przeznaczeniem na dalszą odsprzedaż poza terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy finalnie nie dojdzie więc do wprowadzenia Napojów na rynek krajowy.

Zdaniem Wnioskodawcy przyjęcie przeciwnej interpretacji stałoby w sprzeczności z celem jaki przyświecał Ustawodawcy na etapie stanowienia przepisów wprowadzających opłatę cukrową. W szczególności odrębne stanowisko nie korespondowałoby z podstawowym założeniem nowelizacji uZP, jakim było objęcie opłatą napojów słodzonych wprowadzanych na rynek krajowy (tak więc a contrario pozostawienie poza zakresem regulacji napojów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych).

Co istotne, w związku w wejściem w życie przepisów wprowadzających opłatę cukrową Wnioskodawca, który w określonych modelach dystrybucyjnych (m.in sprzedaż napojów na rzecz podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczno-hurtową) byłby podmiotem zobowiązanym do naliczenia oraz zapłaty opłaty, zamierza wdrożyć odpowiednia procedurę weryfikacyjną polegającą na zbieraniu oświadczeń potwierdzających charakter działalności sprzedażowej świadczonej przez jego Klientów, a także przeznaczenie sprzedawanych przez Spółkę Napojów (przeznaczenie na rynek krajowy bądź zagraniczny).

Tym samym, Spółka będzie w stanie określić, w stosunku do sprzedaży których Napojów (z uwagi na charakter działalności prowadzonej konkretnego Klienta oraz przeznaczenie Napojów) powinna naliczyć oraz odprowadzić (w drodze Informacji o opłacie) opłatę cukrową.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że powyższą interpretację przepisów wprowadzających opłatę cukrową potwierdza pierwotne brzmienie Projektu ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 3) Projektu ustawy (w jego pierwotnym brzmieniu), art. 12a ust. 3) miał otrzymać brzmienie: „Opłacie nie podlegają napoje przeznaczone na eksport lub dostawę wewngtrzwspólnotową”. Powyższe w sposób jednoznaczny wskazuje, iż intencją ustawodawcy nie było objęcie opłatą każdej transakcji, której przedmiotem będą napoje objęte opłatą cukrową, a jedynie tych, które finalnie doprowadzą do ich zakupu przez krajowych konsumentów.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będzie zobowiązany do naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej na zasadach określonych w uZP, w przypadku sprzedaży napojów na rzecz Klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno-hurtowym, który po ich zakupie dokonywać będzie dostaw zakupionych napojów poza terytorium kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bądź transakcji eksportu towarów.

Uzasadnienie pytania nr 2

Jak wskazano powyżej, w toku działalności gospodarczej Wnioskodawcy zdarzać się mogą sytuacje, w których mimo braku faktycznej dostawy Napojów, zostaną one uwzględnione w wystawionej i przekazanej Klientowi fakturze VAT. Przyczyną tego stanu rzeczy są m.in. błędy systemowe lub ludzkie, których nie da się wyeliminować ze względu na skalę prowadzonej działalności.

W takich przypadkach, mimo iż sprzedaż nie będzie mieć miejsca, Napoje zasadniczo zostaną uwzględnione w składanej przez Spółkę Informacji, zaś opłata na nie przypadająca zostanie odprowadzona. Będzie to wynikało z faktu, iż docelowo dane niezbędne do rozliczenia opłaty cukrowej pochodzić będą z wystawionych faktur sprzedaży. Dopiero wraz z napływem informacji o konieczności dokonania korekty faktur, w związku z niezrealizowanymi dostawami, Wnioskodawca będzie pozyskiwał informacje o tym, że ilość sprzedanych towarów jest mniejsza, niż pierwotnie ustalona.

Przepisy uZP nie wskazują wprost właściwego sposobu postępowania w tym zakresie.

Biorąc pod uwagę powyższe zważywszy że obowiązkiem naliczenia opłaty objęte jest wprowadzenia na rynek napojów, należy uznać, iż w sytuacji wystąpienia niezrealizowanych dostaw w rzeczywistości Napoje nigdy nie zostały na ten rynek wprowadzone. W konsekwencji, mimo iż opłata została naliczona, była ona nienależna. W takiej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej opłaty we właściwej procedurze.

W tym miejscu należy zauważyć, iż polski system podatkowy zasadniczo opiera się na samoobliczeniu kwoty podatku przez podatnika i zadeklarowaniu jej w deklaracji. Deklaracja powinna zostać sporządzona prawidłowo, tj. zgodnie z właściwymi przepisami podatkowymi oraz zawierać informacje prawdziwe, tj. zgodne ze stanem faktycznym. Natomiast, gdy z jakichś powodów pierwotnie złożona deklaracja zawierała błędy, wówczas na podstawie art. 81 Ordynacji Podatkowej podatnik pod warunkiem, że inne przepisy tego nie zabraniają, jest uprawniony do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji poprzez złożenie deklaracji korygującej. Pogląd ten został potwierdzony przez Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: “NSA”) w wyroku z 26 lutego 2020 r. (sygn.: I FSK 1569/17).

NSA rozpatrując sprawę, której przedmiotem był podatek VAT, podkreślił istotę oraz rolę przepisów Ordynacji Podatkowej w kontekście obowiązku złożenia korekty deklaracji. W uzasadnieniu NSA wskazał m.in., że: "(...) samobliczenie w deklaracji powinno opierać się na wszystkich informacjach potrzebnych do rozliczenia zobowiązania i powinno być zgodne z przepisami prawa (...) w sytuacji zatem, gdy deklaracja nie spełnia tych wymogów. art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej przyznaje podatnikowi prawo skorygowania deklaracji, czyli poprawienia jej błędów (...) zasadą zatem jest, że deklaracja podatkowa powinna być prawidłowa, a jeśli nie jest, to wymaga korekty i nie jest potrzebny do tego odrębny przepis prawa (...)”

Przekładając powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, Wnioskodawca uważa, iż w przypadku niezrealizowanych dostaw napojów w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, po jego stronie nie powstanie obowiązek naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej i w związku z tym będzie uprawniony do skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze.

Uzasadnienie pytania nr 3

Wnioskodawca przewiduje, że w przyszłości mogą występować przypadki, w których dojdzie do zaraportowania i rozliczenia opłaty cukrowej w stosunku do sprzedanych Napojów, które w następstwie pewnych okoliczności zostaną zwrócone przez Klienta. W związku z powyższym, intencją Wnioskodawcy jest ustalenie właściwego sposobu postępowania w takiej sytuacji.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 uZP czynnością powodującą obowiązek zapłaty opłaty cukrowej jest wprowadzenia na rynek krajowy napojów. Jednocześnie, przez wprowadzenie na rynek krajowy należy rozumieć sprzedaż określonych napojów do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna. W tym miejscu należy zauważyć, iż uZP nie określa jednoznacznie sposobu postępowanie w sytuacji, gdy wprowadzone na rynek napoje zostaną z niego wycofane (np. poprzez dokonanie zwrotu towarów ).

W związku z tym, celem identyfikacji sposobu postępowania w przedmiotowej sytuacji, należy odnieść się do intencji ustawodawcy przyświecającej wprowadzeniu opłaty cukrowej. W uzasadnieniu do projektu znowelizowanych przepisów ustawodawca wskazał, że “Zasadniczym celem projektu ustawy jest wykorzystanie polityki fiskalnej jako narzędzia służącego promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów (...) promowanie prozdrowotnych wyborów żywieniowych oraz poprawa jakości diety przez ograniczenie spożycia słodkich napojów (...) zachęcanie do zdrowszych nawyków żywieniowych przez zwiększenie dostępności zdrowych produktów spożywczych, zachęcanie do reformulacji (...) modyfikacja zachowań konsumentów zarówno na poziomie indywidualnym, jak i na poziomie gospodarstw domowych."

Ustawodawca zatem wskazuje bezpośrednio, że głównym celem wprowadzenia opłaty cukrowej jest wpływanie na prozdrowotne wybory konsumentów indywidualnych poprzez zwiększenie kwoty podatku od napojów uznanych przez ustawodawcę za mające negatywny wpływ na zdrowie. Celem realizacji tak postawionej intencji, ustawodawca określił moment obowiązku podatkowego w opłacie cukrowej na moment sprzedaży określonych napojów do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna. Tak określony moment obowiązku podatkowego realizuje intencję ustawodawcy poprzez gwarancję, że opłatą cukrową zostaną objęte napoje na etapie ich przeznaczenia dla konsumenta indywidualnego. Konsekwentnie, gdy napoje podlegające opłacie cukrowej podlegają zwrotowi to oznacza, że napoje te nie zostaną skierowane na rynek konsumencki. W praktyce zatem, skutki wprowadzenia napojów do pierwszego punktu detalicznego zostaną odwrócone. Skoro zatem zdarzenie z którym uZP wiąże powstanie zobowiązania podatkowego zostaje cofnięte, to konsekwentnie zdarzenie to nie powinno skutkować zobowiązaniem podatkowym.

Co więcej, należy zwrócić uwagę, że opłata cukrowa jest rodzajem podatku konsumpcyjnego. Jednocześnie, jeżeli przy zwrocie napojów, podatnicy nie otrzymają zwrotu opłaty cukrowej, wówczas to właśnie podatnicy będą ponosili ekonomiczny ciężar podatku od napojów, które finalnie nie zostały zaoferowane ostatecznemu konsumentowi, w efekcie czego to nie konsumpcja zostanie opodatkowana. Ponadto, w sytuacji, gdy zwrócone napoje miałyby być ponownie sprzedane do pierwszego punktu detalicznego, powstanie sytuacja, w której ten sam towar zostanie objęty opłatą cukrową dwukrotnie, co skutkować będzie nadmiernym opodatkowaniem.

Wobec powyższego, mając na uwadze ratio legis Ustawodawcy, zdaniem Wnioskodawcy pomimo braku dedykowanych przepisów w zakresie zwrotu napojów podlegających opłacie cukrowej, będzie on uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej i do dokonania korekty Informacji o opłacie, a w konsekwencji zwrotu opłaty Cukrowej przypadającej na zwrócone przez Klientów Napoje.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż mimo że przepisy innych ustaw podatkowych np. przepisy o podatku akcyzowym lub przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zawierają uregulowania określające sposób postępowania w przypadku zwrotu towarów, to posiłkowanie się nimi – z uwagi na zasadę autonomii prawa podatkowego i jego poszczególnych ustaw - byłoby w tym przypadku nieuzasadnione.



Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonania przez Klienta zwrotu Napojów, w odniesieniu do których Wnioskodawca odprowadzi opłatę cukrową i złoży Informację, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty cukrowej oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze.



Uzasadnienie do pytania nr 4

Podobnie jak w przypadku pytania 3, Wnioskodawca przewiduje, że w przyszłości mogą występować przypadki, w których dojdzie do zaraportowania i rozliczenia opłaty cukrowej w stosunku do sprzedanych Napojów, które w następstwie decyzji Klientów zostaną wywiezione z terytorium kraju i przeznaczone do sprzedaży na rynkach zagranicznych. W związku z powyższym, intencją Wnioskodawcy jest ustalenie właściwego sposobu postępowania w powyższej sytuacji.

Podobnie jak w przypadku pytania 3, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zmiany przeznaczenia, z uwagi na niespełnienie celu regulacji i ryzyko wystąpienia podwójnego opodatkowania (np. w przypadku ponownego przywozu do Polski tych napojów) Wnioskodawca winien być uprawniony do korekty kwoty należnej opłaty cukrowej i dochodzenia jej zwrotu w ramach właściwej procedury.

Uzasadnienie do pytania nr 5,6,7

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na brak przepisów, które określałyby moment dokonania korekty, konieczne jest odwołanie się do ogólnych zasad prawa podatkowego, zgodnie z którymi o momencie dokonania korekty decyduje jej przyczyna.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż przyczyną korekty w przypadku niezrealizowanych dostaw jest błąd Wnioskodawcy co do kwoty opłaty cukrowej podlegającej zapłacie, zdaniem Wnioskodawcy korekta winna nastąpić w odniesieniu do okresu rozliczeniowego za który dokonano zapłaty opłaty w nienależnej wysokości.

Jednocześnie, w przypadku zwrotu napojów i zmiany ich przeznaczenia przyczyna uzasadniająca dokonanie korekty należnej opłaty ma charakter następczy - zaistniała już po pojawieniu się obowiązku podatkowego. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, korekta winna być dokonywana w- rozliczeniu za okres, w którym zaistniały te przyczyny, tj. zwrot napojów lub zmiana ich przeznaczenia.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.



W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie:

  • sprzedaży napojów na rzecz klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno – hurtowym – jest nieprawidłowe,
  • skorygowania informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku niezrealizowanych dostaw oraz wskazania okresu za jaki należy skorygować Informację – jest prawidłowe,
  • obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zwrotu towarów – jest nieprawidłowe,
  • obniżenia kwoty należnej do zapłaty opłaty oraz skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zmiany przeznaczenia – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

Stosownie do wyjaśnień zawartych w art. 12a ust. 2 ustawy, przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Z kolei w myśl art. 12e ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.



Na podstawie art. 12d ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  1. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
  2. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Zatem w przypadku sprzedaży podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową, opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą. Bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji dalsze przeznaczenie przez nabywcę napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Tym samym, jeśli Państwa odbiorca prowadzić będzie sprzedaż detaliczną lub detaliczno - hurtową – to moment sprzedaży napojów do tego odbiorcy stanowić będzie ich wprowadzenie na rynek krajowy, z którym związane jest powstanie obowiązku zapłaty opłaty. Natomiast przepisy ustawy nie przewidują możliwości zwrotu opłaty w przypadku późniejszego eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy napojów, wobec powyższego nie ma znaczenia w jaki sposób napój zostanie wykorzystany przez Państwa klienta.



W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczące sprzedaży napojów na rzecz klienta prowadzącego sprzedaż o charakterze detaliczno – hurtowym, który po ich zakupie dokonywać będzie dostaw zakupionych napojów poza terytorium kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bądź transakcji eksportu towarów – jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również możliwości skorygowania Informacji i ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku:

  • niezrealizowanych dostaw Napojów, w odniesieniu do których odprowadzili Państwo opłatę cukrową i złożyli informację,
  • dokonania przez Klienta zwrotu Napojów, w odniesieniu do których odprowadzili Państwo opłatę cukrową i złożyli informację,
  • zmiany przeznaczenia Napojów, w odniesieniu do których odprowadzili Państwo opłatę cukrową i złożyli informację.

Zgodnie z art. 12g ust. 1 ustawy podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, są obowiązane:

  1. składać w postaci elektronicznej informację, opatrzoną podpisem kwalifikowanym, według wzoru, o którym mowa w ust. 3, organowi właściwemu w sprawie opłaty za pośrednictwem systemu informatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
  2. obliczać i wpłacać opłatę

-w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na rachunek organu właściwego w sprawie opłaty.

Informacja, o której mowa powyżej zgodnie z art. 12g ust. 2 pkt 3 ustawy zawiera m. in. takie dane, jak cel składania informacji:

  1. złożenie informacji,
  2. korekta informacji.

Powyższe wskazuje, że ustawodawca dopuszcza możliwość korekt informacji.

Do opłaty i dodatkowej opłaty, o której mowa w art. 12i ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), przy czym uprawnienia organów podatkowych przysługują odpowiednio naczelnikowi urzędu skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej, Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej i ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (art. 12j ust. 1 ustawy).



W opisie zdarzenia przyszłego podaliście Państwo, że w toku działalności zdarzają się oraz mogą się zdarzyć w przyszłości następujące sytuacje, powodujące konieczność wystawienia faktury korygującej w stosunku do pierwotnie wystawionej faktury VAT:

  1. niezrealizowane dostawy Napojów, przez które należy rozumieć przypadki, w których mimo uwzględnienia Napojów na fakturze VAT wystawionej i przekazanej Klientowi, Napoje te faktycznie nie zostaną dostarczone Klientowi,
  2. zwrot Napojów.

W toku działalności zdarzają się, a także mogą się zdarzyć w przyszłości sytuacje, w których Napoje sprzedane z przeznaczeniem do zbycia na rynku krajowym są wywożone za granicę po ich sprzedaży do Klientów (zmiana przeznaczenia).

W odniesieniu do niezrealizowanych dostaw, w uzasadnieniu własnego stanowiska, wskazali Państwo, że przyczyną tego stanu rzeczy są m.in. błędy systemowe lub ludzkie, których nie da się wyeliminować ze względu na skalę prowadzonej działalności. W takich przypadkach, mimo iż sprzedaż nie będzie mieć miejsca, Napoje zasadniczo zostaną uwzględnione w Informacji, zaś opłata na nie przypadająca zostanie odprowadzona. Będzie to wynikało z faktu, iż docelowo dane niezbędne do rozliczenia Opłaty cukrowej pochodzić będą z wystawionych faktur sprzedaży. Dopiero wraz z napływem informacji o konieczności dokonania korekty faktur, w związku z niezrealizowanymi dostawami, będziecie Państwo pozyskiwali informacje o tym, że ilość sprzedanych towarów jest mniejsza, niż pierwotnie ustalona.

Ponadto w zakresie użytego w pytaniach sformułowania „we właściwej procedurze” podali Państwo, że dotyczy właściwej dla przepisów o Opłacie procedury dokonania korekty informacji o Opłacie, o której mowa w art. 12g uZP w zw. z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, a także procedury ubiegania się o zwrot nadpłaconej kwoty Opłaty, zgodnie z rozdziałem 9 Ordynacji podatkowej (art. 72-80 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z cytowanym już powyżej art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

A więc obowiązek zapłaty powstaje tylko w odniesieniu do tych napojów, które faktycznie zostały wprowadzone na rynek krajowy.

Z kolei jak wskazano powyżej przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W przypadku zatem wykazania na fakturze większej ilości napojów w stosunku do ilości faktycznie sprzedanej nie dochodzi do wprowadzenia na rynek wszystkich napojów wykazanych na fakturze, a więc nie powstaje także obowiązek zapłaty opłaty od wszystkich napojów. Opłacie powinny podlegać tylko te napoje, które zostały wprowadzone na rynek krajowy - sprzedane.

W sytuacji gdy złożą Państwo informację o opłacie od środków spożywczych CUK-1 i odprowadzą opłatę od wszystkich napojów wynikających z wystawionej faktury, a następnie wystawią Państwo fakturę korygującą w zakresie ilości napojów, mają Państwo prawo do złożenia korekty informacji CUK-1 na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

W myśl z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej – jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z art. art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W świetle przytoczonych przepisów, w przypadku błędnie wypełnionej informacji, o której mowa w art. 12g ustawy przysługuje Państwu możliwość złożenia korekty wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej).

Natomiast w przypadku zwrotu Napojów przez Państwa Klienta, potwierdzonego wystawioną fakturą korygującą, zastosowanie w sprawie znajdzie art. 12f ust. 8 ustawy, zgodnie z którym kwotę należnej opłaty pomniejsza się o kwotę opłaty naliczonej od napojów zwróconych podmiotowi obowiązanemu do zapłaty opłaty.

W myśl art. 12g ust. 2 pkt 5a ustawy informacja o opłacie od środków spożywczych zawiera m. in. kwotę opłaty naliczonej od napojów zwróconych, pomniejszającą kwotę należnej opłaty zgodnie z art. 12f ust. 8.



Ustawodawca zatem nie przewidział możliwości korekty Informacji i zwrotu opłaty od środków spożywczych, w przypadku zwrotu napojów, a jedynie możliwość pomniejszenia kwoty opłaty należnej o kwotę opłaty naliczonej od napojów zwróconych w Informacji składanej zgodnie z art. 12g ust. 1 pkt 1 ustawy.

Pomniejszenia kwoty należnej opłaty o kwotę opłaty naliczonej od napojów zwróconych należy dokonać najwcześniej w rozliczeniu za okres, w którym nastąpił zwrot napojów.

Należy zauważyć, że art. 12f ust. 8 oraz art. 12g ust. 2 pkt 5a ustawy weszły w życie 1 maja 2021 r., na mocy art. 12 pkt 2 i 3 ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694), zwana dalej ustawą zmieniającą. Jednocześnie przepisy ustawy zmieniającej nie zawierają przepisu przejściowego regulującego kwestię możliwości pomniejszania opłaty o kwotę opłaty należnej od napojów zwracanych. Powyższe oznacza zatem, że kwotę zmniejszenia opłaty należnej z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napojów o kwotę opłaty naliczonej od napojów zwróconych po 1 maja 2021 r. możecie Państwo wykazać najwcześniej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpił zwrot napojów. Natomiast w przypadku napojów zwróconych Państwu przed 1 maja 2021 r., kwotę opłaty naliczonej od napojów zwróconych, pomniejszającą kwotę należnej opłaty, możecie Państwo wykazać w informacji najwcześniej za okres rozliczeniowy rozpoczynający się 1 maja 2021 r.

W odniesieniu natomiast do korekty informacji i zwrotu opłaty w związku ze zmianą przeznaczenia napojów, należy podkreślić, że korekty można dokonać w stosunku do napojów, dla których nie zostały spełnione przesłanki z art. 12a ust. 2, tj. takich, które nie zostały wprowadzone na rynek krajowy.

Ustawa nie dopuszcza możliwości zwrotu opłaty w przypadku, gdy po wprowadzeniu napojów na rynek krajowy nastąpiła zmiana ich przeznaczenia np. dokonano ich eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy.



W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie:

  • pytania wskazanego we wniosku jako nr 2, dotyczące możliwości skorygowania informacji oraz ubiegania się o zwrot zapłaconej kwoty opłaty we właściwej procedurze w przypadku niezrealizowanych dostaw – jest prawidłowe,
  • pytania wskazanego we wniosku jako nr 3, dotyczące możliwości skorygowania informacji oraz ubiegania się o zwrot zapłaconej kwoty opłaty we właściwej procedurze w przypadku zwrotu Napojów – jest nieprawidłowe,
  • pytania wskazanego we wniosku jako nr 4, dotyczącego możliwości skorygowania informacji oraz ubiegania się od zwrot nadpłaconej kwoty we właściwej procedurze w przypadku zmiany przeznaczenia napojów – jest nieprawidłowe.

W związku z twierdzącą odpowiedzią na pytanie nr 2, pytają Państwo również o moment rozliczenia korekty.

W związku z brakiem bezpośredniego określenia zasad (momentu) dokonywania korekt w ustawie, o momencie uwzględnienia korekty decydują przyczyny skutkujące koniecznością jej dokonania. Przyczyny korekty mogą być różne, stąd każdą sytuacje należy oceniać indywidualnie.

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 stycznia 2018 r., sygn. akt. I SA/Gl 705/17) wyjaśniono:

(…) Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji deklaracji. Wskazanie w art. 3 pkt 5 O.P., że ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci, oznacza tylko sposób rozumienia na gruncie Ordynacji podatkowej słowa "deklaracja".

Deklaracja podatkowa jest emanacją zasady samoobliczenia podatku (…), a zarazem instrumentem prawnym służącym do realizacji nałożonych na podatnika przez ustawodawcę obowiązków, który współuczestniczy w procesie wymiaru podatku. W odniesieniu do zobowiązań podatkowych, opartych na zasadzie samoobliczenia, ich konkretyzacja następuje bowiem w pierwszej kolejności przez samego podatnika w deklaracji podatkowej (por. uchwała NSA z dnia 29 czerwca 2009 r., sygn. akt I FPS 9/08, CBOA). W deklaracji tej podatnik dokonuje rozliczenia zobowiązania podatkowego, a wskazana w niej wysokość podatku jest w pierwszej kolejności wiążąca i korzysta z domniemania rzetelności oraz prawdziwości i dopóki to domniemanie nie zostanie obalone przez organ właśnie poprzez wydanie decyzji, dopóty wiąże podatnika i organ (prawomocny wyrok z dnia 9 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Bd 246/11,CBOSA). (…)

Złożone pierwotnie zeznanie (deklaracja) może zostać przez podatnika zmienione - skorygowane. Stosownie do postanowień art. 81 § 1 O.p. jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. (…)

Korekta deklaracji podatkowej ma zatem zawsze na celu doprowadzenie do zgodności niewłaściwie deklarowanej poprzednio sytuacji prawnopodatkowej z sytuacją nakazaną przez ustawy podatkowe. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji podatkowej. (…)

W orzecznictwie sądowoadministracyjnym, wielokrotnie wyrażany był pogląd, zgodnie z którym momentem powstania nadpłaty jest dzień złożenia korekty (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2011 r. sygn. akt II FSK 322/10). Korekta deklaracji jako oświadczenie wiedzy podatnika w zakresie danego okresu rozliczeniowego, a także oświadczenie woli otrzymania zwrotu nadpłaty w wysokości innej, niż wskazanej w uprzednio złożonej deklaracji, nie może działać wstecz (wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt I FSK 116/11, podobnie WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 1 października 2015 r. sygn. akt I SA/Gl 487/15, CBOSA). Jeżeli nadpłata została wykazana dopiero w skorygowanym zeznaniu rocznym, datą powstania nadpłaty w rozumieniu art. 76a § 2 pkt 1 O.p. w zw. z art. 73 § 2 pkt 1 O.p. jest dzień złożenia skorygowanego zeznania rocznego. Istotne jest, że bez znaczenia pozostaje fakt, że nadpłata istniała już obiektywnie w dacie złożenia pierwotnego zeznania rocznego, skoro faktycznie jej wysokość nie została w prawem przewidziany sposób określona (prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 października 2015 r., sygn. akt I SA/Gl 487/15, LEX nr 1926282, od którego skargę kasacyjną oddalił NSA wyrokiem z dnia 6 lipca 2017, II FSK 340/16, CBOSA). Zaprezentowany powyżej pogląd znalazł także akceptację w doktrynie, na co trafnie zwrócił uwagę organ odwoławczy (Ordynacja podatkowa. Komentarz, praca zbiorowa, Wyd. LexisNexis 2011, teza 2 do art. 73, str. 429). (…)

Analizując powyższe, korekta informacji powinna zostać złożona za okres w którym nastąpiło zdarzenie powodujące korektę (za okres, za który nastąpiło złożenie błędnie wypełnionej informacji).



W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania numer 5 dotyczące momentu rozliczania korekty – należy uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze, że Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4 organ ocenił jako nieprawidłowe, pytania oznaczone we wniosku nr 6 i 7, stały się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj