Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.244.2021.2.ŻR
z 28 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu), uzupełnionym 23 kwietnia 2021 r. i 14 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji zabudowanej działki nr 1 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji zabudowanej działki nr 1.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono 23 kwietnia 2021 r. o dowód dokonania opłaty oraz 14 czerwca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i doprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Przeciwko dłużnikowi - Skarb Państwa-Starostwo Powiatowe w … następca prawny … Sp. z o.o., prowadzone jest postępowanie z nieruchomości, dla której Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w … prowadzi księgę wieczystą o nr Kw … . Nieruchomość stanowi płaską działkę gruntu nr 1 o pow. 5000 m2, użytki RIVb, RV, o kształcie regularnego wieloboku, zabudowaną pozostałościami po budynkach usługowych i produkcyjnych (dawna ubojnia drobiu) oraz budowlami, pozostającą w stanie niezagospodarowanym (liczne drzewa i krzewy-samosiewy). Jest usytuowana w części północno-zachodniej wsi …, obręb ewidencyjny …, Gmina …, w terenie zabudowanym budynkami usługowymi i mieszkalnymi w odległości około 200 m od drogi wojewódzkiej nr … z … do … . Bezpośredni dojazd do działki zapewnia droga gminna (ul. ….) nieutwardzona (działka graniczy z pasem drogowym ulicy). Nieruchomość jest opuszczona i zdewastowana, od strony południowej i zachodniej była ogrodzona płotem z blachy trapezowej mocowanej do stalowych słupów kotwionych w wysokim betonowym cokole, a od strony wschodniej siatką ocynkowaną, brak danych na temat ubezpieczenia budynków i budowli. Jak wynika z archiwalnych dokumentów (do których dotarł biegły … w 2013r.) zespół pobudowanych obiektów na działce tworzył ubojnie drobiu w oparciu o stary budynek kurnika.

Zespół budynków był wznoszony w paru etapach w latach 1992 - 2001:

  • a) zasadniczy obiekt ubojni pobudowano w latach 1992 – 1993,
  • b) modernizację i rozbudowę przeprowadzono w latach 1994 – 1995,
  • c) pomieszczenia kotłowni, chłodni i socjalne wznoszono w 1996r.,
  • d) pomieszczenia magazynowe pobudowano w 1997r.,
  • d) zwiększenie powierzchni dzielenia tuszek, ich magazynowania i suchego schładzania zrealizowano w 2001 r.

Budynek ubojni drobiu obiekt w starym kształcie został wybudowany w latach 1992 - 1993 na podstawie udzielonego pozwolenia na budowę wydanego przez Wójta Gminy …. w dniu 15 września 1992r. Inwestorem był p… .. . Rozbudowa obiektu nastąpiła w 2001r. w jego aktualnym kształcie. Budynek niepodpiwniczony, jednokondygnacyjny (tylko w części biurowej dwukondygnacyjny). Konstrukcja: ławy i ściany fundamentowe żelbetowe monolityczne, ściany nośne i działowe murowane z bloczków gazobetonowych z izolacją cieplną z płyt styropianowych, strop w części dwukondygnacyjnej i stropodach o konstrukcji prefabrykowanej systemu „…”, stropodach ocieplony płytami ze styropianu, ściany w pomieszczeniach produkcyjnych wyłożone były płytkami glazury, stolarka okienna była wykonana z profili PCV, drzwiowa z profili aluminiowych i drewna, posadzki wyłożone były z terakoty i lastriko, w pomieszczeniach biurowych i socjalnych z paneli podłogowych. Instalacje, które funkcjonowały w budynku: elektroenergetyczna z własnego transformatora, wodociągowa z sieci gminnej, kanalizacji ściekowej do zbiornika bezodpływowego, wentylacja grawitacyjna i mechaniczna, telefoniczna. Dane powierzchniowe i kubatura: powierzchnia zabudowy wynosi - 1.142,2 m2, powierzchnia użytkowa wynosiła - 1.027,8 m2, kubatura budynku wynosiła - 4.234,0 m3. Stan techniczny: wszystkie możliwe do demontażu elementy wykończeniowe budynku, instalacje i wyposażenie zostały zdemontowane. Pozostały gołe ściany z uszkodzonymi płytkami glazury. Ściany w stanie surowym, schody uszkodzone. Zacieki występujące przez nieszczelny dach, pęknięcia elementów konstrukcyjnych.

Kontener chłodniczy: obudowany bloczkami gazobetonowymi z ociepleniem z płyt ze styropianu, dach drewniany pokryty był papą bitumiczną. Wewnątrz znajdował się agregat chłodniczy, usytuowany jest wzdłuż wschodniej i południowej granicy działki. Dane powierzchniowe i kubatura: powierzchnia zabudowy wynosi - 35,1 m2, powierzchnia użytkowa wynosiła - 27,0 m2, kubatura budynku wynosiła - 86,0 m3. Obiekt został prawdopodobnie podpalony i zniszczony.

Budynek mieszkalno-magazynowy: został prawdopodobnie przebudowany na bazie części socjalnej kurnika. Jest częściowo podpiwniczony, jednokondygnacyjny. Konstrukcja: ławy fundamentowe i ściany piwnic betonowe monolityczne, ściany nadziemia murowane z bloczków gazobetonowych, wyłożone w kuchni i w łazience płytkami glazury, strop i schody żelbetowe monolityczne, dach o konstrukcji drewnianej pokryty papą na deskowaniu, stolarka okienna była drewniana, w łazience terakota. Instalacje, które funkcjonowały w budynku: elektryczna, wodociągowa z sieci gminnej, kanalizacji ściekowej do zbiornika bezodpływowego, wentylacja grawitacyjna, telefoniczna, CO etażowe. Obiekt jest usytuowany w północnej części działki. Dane powierzchniowe i kubatura: powierzchnia zabudowy wynosi - 244,8 m2, powierzchnia użytkowa wynosiła - 269,0 m2, kubatura budynku wynosiła - 938,0 m3. Stan techniczny: wszystkie możliwe do demontażu elementy wykończeniowe budynku, instalacje i wyposażenie zostały zdemontowane. Budynek całkowicie zdewastowany, część ścian i strop uległ zawaleniu. Na części południowej budynku istnieją tylko fundamenty i gruz.

Budynek magazynu opakowań: jest to obiekt w zabudowie zwartej z budynkiem warsztatowym, jednokondygnacyjny, nie podpiwniczony. Konstrukcja: ławy fundamentowe betonowe monolityczne, ściany nadziemia murowane z bloczków gazobetonowych, bez elewacji, dach o konstrukcji drewnianej pokryty papą na deskowaniu, posadzki z wylewki betonowej. Instalacje, które funkcjonowały w budynku: elektryczna. Obiekt jest usytuowany w północno-wschodniej części działki. Dane powierzchniowe i kubatura: powierzchnia zabudowy wynosi - 77,7 m2, powierzchnia użytkowa wynosiła - 72,0 m2, kubatura budynku wynosiła - 194,4 m3. Stan techniczny: wszystkie możliwe do demontażu elementy wykończeniowe budynku, instalacje i wyposażenie zostały zdemontowane. Pozostały gołe ściany w stanie surowym. Zacieki występujące przez nieszczelny dach. Pęknięcia elementów konstrukcyjnych.

Budynek warsztatowy: jest to obiekt w zabudowie zwartej w połączeniu z budynkiem opakowań i materiałów różnych, wykonany i wyposażony jak magazyn opakowań. Konstrukcja: ławy fundamentowe betonowe monolityczne, ściany nadziemia murowane z bloczków betonowych, dach płaski o konstrukcji drewnianej pokryty papą na deskowaniu, posadzki z wylewki betonowej. Instalacje, które funkcjonowały w budynku: - elektryczna. Dane powierzchniowe i kubatura: powierzchnia zabudowy wynosi 72,0 m2, powierzchnia użytkowa wynosiła - 67,0 m2, kubatura budynku wynosiła - 184,3 m3. Stan techniczny: wszystkie możliwe do demontażu elementy wykończeniowe budynku, instalacje i wyposażenie zostały zdemontowane, pozostały gołe ściany w stanie surowym, zacieki i pęknięcia konstrukcyjne.

Infrastruktura techniczna: uzbrojenie podziemne działki, jak również widoczne urządzenia zdewastowane: zbiorniki bezodpływowe na ścieki 2 szt. - prawdopodobnie niedrożne, linia kablowa SN 15KW zniszczona, przyłącze energetyczne NN zniszczone, przyłącze kanalizacji sanitarnej niedrożne, przyłącze wodociągowe nieczynne, utwardzenie placu postojowego zdewastowane, ogrodzenie zdewastowane.

Zabudowa na nieruchomości obejmująca wszystkie budynki i budowle, znajduje się w stanie krańcowej dewastacji, spowodowanej trwającym od wielu lat brakiem użytkowania i dozoru. W okresie tym uszkodzono nieodwracalnie i ukradziono z budynków wszystkie dające się usunąć elementy wykończeniowe i instalacje, usunięto z budynków wszystkie elementy metalowe i drewniane. Wszystkie opisane budynki nadają się do rozbiórki, ich remont jest nieuzasadniony ekonomicznie. Nieruchomość położna jest w obszarze, na których Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy … zatwierdzonym uchwałą nr … Rady Gminy …. z dnia 30-07-2009r., zmienionym uchwałą Rady Gminy …. Nr …. z dnia 18-04-2012 r. Nr … z dnia 30-10-2013 r. oraz Nr … z dnia 27 listopada 2013r. oraz zaświadczeniem o przeznaczeniu nieruchomości z dnia 05 lipca 2018r. wystawionym przez Wójta Gminy …, powyższa działka oznaczona jest jako: - uwarunkowania przestrzenne: tereny zainwestowane o przewadze funkcji mieszkaniowej, - kierunki zagospodarowania przestrzennego: tereny predysponowane dla rozwoju mieszkalnictwa oraz funkcji usługowych.

Na podstawie art. 25e ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, Skarb Państwa - Starostwo Powiatowe w … nabył nieodpłatnie z mocy prawa mienie – ww. nieruchomość pozostałą po wykreślonym z Rejestru dłużniku - … Sp. z o.o. i zgodnie z art. 25e ust. 2 ponosi odpowiedzialność z nabytego mienia za zobowiązania podmiotu wykreślonego z Rejestru, skutkiem czego wydano Postanowienie o nadaniu klauzuli wykonalności Sądu Okręgowego w … IX Wydział Gospodarczy z dnia 13-12-2017r., sygn. Akt … .

Nieruchomość nie była i nie jest przedmiotem najmu/dzierżawy/użyczenia, nie jest na niej prowadzona działalność gospodarcza. Według ustaleń Komornika, drogą czynności terenowych od nabycia nieruchomości, tj. po …. Sp. o.o. dłużnik - Skarb Państwa Starostwo Powiatowe w … nie ponosił nakładów na ulepszenie/rozbudowę, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości. Zabudowa na nieruchomości obejmująca wszystkie budynki i budowle, znajduje się w stanie krańcowej dewastacji, spowodowanej trwającym od wielu lat brakiem użytkowania i dozoru. W okresie tym uszkodzono nieodwracalnie i ukradziono z budynków wszystkie dające się usunąć elementy wykończeniowe i instalacje: witryny, okna i drzwi, posadzki i okładziny ścienne, opierzenia ochronne, urządzenia i instalacje wod-kan, centralnego ogrzewania i elektryczne (obudowy, grzejniki, rurociągi, kable, tablice rozdzielcze). Usunięto z budynków wszystkie elementy metalowe i drewniane. Bardzo źle przedstawia się stan techniczny budynku mieszkalno-magazynowego, którego jeden z murów nośnych przewrócił się łącznie z konstrukcją dachu i podporami oraz kontenera chłodniczego. Wynikiem tego jest sprowadzenie na konstrukcję obu budynków, stanu bezpośredniego zagrożenia katastrofą budowlaną, która może wystąpić w każdej chwili, bez dodatkowej przyczyny. Zagrożone są także pozostałe obiekty. Pozbawione okien i częściowo zburzonych ścian osłonowych oraz pozbawione opierzeni ochronnych, narażone są na intensywne oddziaływanie czynników atmosferycznych, powodujących trwałe zawilgocenie i korozję części stalowych elementów konstrukcji budynku. Obiekty pozostałe na nieruchomości będą podlegały rozbiórce i szacowana wartość nieruchomości uwzględniła koszt rozbiórki obiektów.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:

  1. Z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż obiekty pozostałe na nieruchomości będą podlegały rozbiórce, należy wskazać, czy do dnia dostawy zostanie dokonana rozbiórka wszystkich posadowionych na działce nr 1 naniesień?

Jeśli do dnia dostawy zostanie dokonana rozbiórka wszystkich posadowionych na działce nr 1 naniesień, to należy wskazać:

  1. Czy na dzień sprzedaży w trybie licytacji publicznej działka nr 1 będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie jest przeznaczenie ww. działki według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla działki nr 1 została/zostanie przed sprzedażą wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r., poz. 741)?
  3. Czy nabycie przez Skarb Państwa działki nr 1 będącej przedmiotem dostawy, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
  4. Czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
  5. Czy Skarbowi Państwa przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki nr 1?
  6. W jaki sposób, do jakich celów, Skarb Państwa wykorzystywał/wykorzystuje ww. działkę od dnia nabycia na podstawie art. 25e ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym?
  7. Czy działka nr 1 była/jest przez Skarb państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była/jest ww. działka, wykonywał/wykonuje Skarb Państwa – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Jeśli natomiast na dzień dostawy na działce 1 pozostaną naniesienia budowlane, to należy wskazać:

  1. Jakie naniesienia budowlane znajdują się na działce nr 1 będącej przedmiotem dostawy?
  2. Czy wszystkie naniesienia budowlane (w tym kontener chłodniczy i budynek mieszkalno-magazynowy) znajdujące się na działce nr 1, są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333 z późn. zm.)?
  3. Czy naniesienia budowlane znajdujące się na działce nr 1 stanowią budowle? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz czy stanowią one budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?
  4. Czy na działce nr 1, znajdują się urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane?
  5. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, położonych na działce nr 129 wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  6. Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?
  7. Czy wszystkie naniesienia budowlane (budynki, budowle, urządzenie budowalne) zostały nabyte przez Skarb Państwa na podstawie art. 25e ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, tj. z dniem 13.12.2017r.?
  8. Czy z tytułu nabycia każdego budynku/budowli/urządzeń budowlanych Skarbowi Państwa przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  9. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie położonych na działce nr 1, budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.)? Należy wskazać dokładną datę.
  10. W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?
  11. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części danego budynku/budowli, to należy wskazać, w jakiej w części?
  12. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem każdego budynku/budowli lub ich części a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  13. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania przez pierwszego właściciela każdego budynku/budowli? Należy wskazać dokładną datę.
  14. W jaki sposób Skarb Państwa wykorzystywał/wykorzystuje każdy z budynków/budowli posadowionych na działce nr 1?

Odpowiedzi na ww. pytania 9-22 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdego budynku/budowli/urządzenia budowlanego znajdującego się na działce nr 1 będącej przedmiotem dostawy.

  1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

Odpowiedź pkt 1

Do dnia dostawy nie zostanie dokonana rozbiórka wszystkich posadowionych na działce nr 1 naniesień.

Odpowiedź pkt 2 - 8 nie dotyczy.

Odpowiedź pkt 9

Zgodnie z ustaleniami Komornika naniesienia budowlane na działce nr 1 to: budynek ubojni drobiu, kontener chłodniczy, budynek mieszkalno-magazynowy, budynek magazynu opakowań, budynek warsztatowy, budynek materiałów różnych.

Odpowiedź pkt 10

Nie wszystkie naniesienia budowlane znajdujące się na działce nr 1 są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane.

Budynek ubojni drobiu: budynek jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, budynek jest zdewastowany - na parterze budynku jest dach, na piętrze tzw. dobudówce budynku dach został zerwany.

Kontener chłodniczy: ww. naniesienie budowlane nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Budynek mieszkalno- magazynowy: ww. naniesienie budowlane nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Budynek magazynu opakowań: ww. naniesienie budowlane nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Budynek warsztatowy: ww. naniesienie budowlane nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Budynek materiałów różnych: budynek jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, budynek jest zdewastowany, jego remont nie jest uzasadniony ekonomicznie.

Odpowiedź pkt 11

Jedyną budowlą z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane na działce nr 1 jest uzbrojenie podziemne działki.

Odpowiedź pkt 12

Urządzenia budowlane z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane znajdujące się na działce nr 1:

  • zdewastowane zbiorniki bezodpływowe na ścieki 2 szt. -prawdopodobnie niedrożne,
  • przyłącza kanalizacji sanitarnej niedrożne,
  • nieczynne przyłącze wodociągowe,
  • plac postojowy ze zdewastowanym utwardzeniem,
  • zdewastowane ogrodzenie.

Odpowiedź pkt 13

Komornik nie posiada informacji w tym zakresie.

Odpowiedź pkt 14

Budynek ubojni drobiu oraz budynek materiałów różnych są trwale związane z gruntem.

Odpowiedź pkt 15

Wszystkie naniesienia budowlane zostały nabyte przez Skarb Państwa w przedmiotowej sprawie na podstawie art. 25e ust.1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, tj. z dniem 13-03-2017 r. (data wykreślenia z rejestru przedsiębiorców … Sp. z o.o.)

Odpowiedź pkt 16

Komornik nie posiada informacji w tym zakresie.

Odpowiedź pkt 17

Komornik nie posiada informacji dotyczącej daty pierwszego zasiedlenia nieruchomości w okresie, gdy właścicielem nieruchomości był … Sp. z o.o. - poprzedni właściciel nieruchomości, którego mienie przejął Skarb Państwa. Spółka nie istnieje, brak jest zatem możliwości uzyskania w tym zakresie informacji. Jedyne informacje posiadane przez organ egzekucyjny dotyczą dat wybudowania kolejnych obiektów na nieruchomości i informacja ta została zawarta we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W okresie od dnia 13-03-2017, tj. gdy właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa, pierwsze zasiedlenie nie nastąpiło.

Odpowiedź pkt 18

W okresie, gdy właścicielem nieruchomości był … Sp .z o.o., Komornik nie posiada informacji na zadane pytanie. W odniesieniu do okresu, gdy właścicielem nieruchomości stał się Skarb Państwa, jak wskazano w punkcie 17-tym, pierwsze zasiedlenie nie nastąpiło.

Odpowiedź pkt 19

W okresie od dnia 13-03-2017, tj. gdy właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa, pierwsze zasiedlenie nie nastąpiło.

Odpowiedź pkt 20

Komornik nie posiada informacji w tym zakresie.

Odpowiedź pkt 21

Komornik nie posiada informacji w tym zakresie, albowiem jak wskazano w punkcie 17-tym, Spółka nie istnieje.

Odpowiedź pkt 22

Skarb Państwa nie wykorzystuje w żaden sposób nieruchomości ani żadnych budynków/budowli posadowionych na działce nr 1. Nieruchomość stoi pusta i zdewastowana.

Odpowiedzi od pkt 9 do 22 dotyczą wszystkich budynków/budowli/urządzeń budowlanych znajdujących się na działce nr 1.

Odpowiedź pkt 23

Brak ww. informacji jest wynikiem braku kontaktu z wykreśloną z rejestru spółką … sp. z o.o. będącą poprzednim właścicielem nieruchomości. Wszystkie podjęte przez organ egzekucyjny czynności zostały udokumentowane i znajdują się w aktach sprawy. Podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy sprzedaż w drodze licytacji nieruchomości, dla której Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w … prowadzi księgę wieczystą o nr …, obejmującą działkę o nr 1, będzie opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), sprzedaż w drodze licytacji nieruchomości o nr … nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, albowiem dłużnik nie spełnia definicji podatnika podatku od towarów i usług z art. 15 ustawy. W przypadku sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej Skarb Państwa – Starostwo Powiatowe w … nie będzie występował w charakterze podatnika, ale jako organ władzy publicznej. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Skarb Państwa nie nabył nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej, również na nieruchomości działalności nie prowadzi. Nie ponosił nakładów na ulepszenie, nie oddawał nieruchomości w najem/dzierżawę. Nieruchomość została nabyta przez Skarb Państwa nieodpłatnie z mocy ustawy, tj. na podstawie art. 25e ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym - nabycie mienia pozostałego po wykreślonym z Rejestru dłużniku - w tym przypadku –… Sp. z o. o. i zgodnie z art. 25e ust. 2 ponosi odpowiedzialność z nabytego mienia za zobowiązania podmiotu wykreślonego z KRS.

Sprzedaż ww. nieruchomości w drodze licytacji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, albowiem dłużnik nie spełnia definicji podatnika podatku od towarów i usług z art. 15 ustawy. Stanowisko Wnioskodawcy wskazane we wniosku o wydanie interpretacji dotyczy całej nieruchomości i wszystkich znajdujących się na niej naniesień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Przepis art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 ustawy przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi postępowanie przeciwko dłużnikowi - Skarb Państwa-Starostwo Powiatowe w … - następcy prawnemu … Sp. z o.o., z nieruchomości zabudowanej nr 129. Nieruchomość stanowi dawną ubojnię drobiu. Skarb Państwa - Starostwo Powiatowe w … ww. nieruchomość pozostałą po wykreślonym z Rejestru dłużniku - … Sp. z o.o., nabył nieodpłatnie z mocy prawa na podstawie art. 25e ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym i zgodnie z art. 25e ust. 2, ponosi odpowiedzialność z nabytego mienia za zobowiązania podmiotu wykreślonego z Rejestru.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 33 Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740, z późn. zm.), osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

W myśl art. 34 Kodeksu cywilnego, Skarb Państwa jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych.

Wyjaśnić należy, że Skarb Państwa stanowi osobę prawną „sui generis” (uważany jest). Do niego odnosi się zasada specjalnej zdolności prawnej (Kodeks cywilny. Księga Pierwsza. Część ogólna. K. Piasecki. Komentarz, Wydawnictwo Zakamycze 2003, Komentarz do art. 34). W obrocie Skarb Państwa (fiskus) bierze udział przez tzw. stationes fisci, będące określonymi jednostkami organizacyjnymi. Ponadto Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych jest podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nienależącego do innych osób prawnych, zatem każda czynność cywilnoprawna państwowej jednostki organizacyjnej jest de iure civili czynnością Skarbu Państwa. Jednostki te działają na rachunek Skarbu Państwa, a przysporzenie majątkowe może nastąpić tylko na rzecz Skarbu Państwa. Jednostka organizacyjna Skarbu Państwa ma jedynie zdolność cząstkową, jej funkcją jest reprezentowanie interesów Skarbu Państwa i podejmowanie za niego czynności (K. Piasecki. Komentarz).

Powiat natomiast, w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2020 r., poz. 920 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Stosownie do treści art. 4 ust. 3 i ust. 4 powołanej ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy mogą określać inne zadania powiatu. A ponadto ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd.

Jak wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd jest organem wykonawczym powiatu.

Na mocy art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

W myśl art. 33 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Przepis art. 34 ust. 1 wskazanej ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów ustawy o samorządzie powiatowym, samorządowa osoba prawna, jaką jest powiat, jest jednostką podziału terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie ma jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu (starostwa powiatowego). Urząd ten, realizując zadania spoczywające na powiecie (samorządowej osobie prawnej), a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej. Jednocześnie starosta jako organ jednostki samorządu terytorialnego działa jedynie jako organ tej jednostki, a zatem wszelkie podejmowane przez niego działania są w istocie działaniami podejmowanymi przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Ponadto, analizując kwestię opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanej działki nr 1 wraz z naniesieniami w postaci budynków, budowli oraz urządzeń budowalnych, w kontekście prowadzenia przez Powiat działalności gospodarczej, zauważyć należy, że zasady gospodarowania nieruchomościami przez jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1990 z późn. zm.).

Podkreślić należy, że na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Jednocześnie, w świetle art. 11a ustawy o gospodarce nieruchomościami, przepis art. 11 ust. 1 stosuje się do czynności prawnych lub czynności procesowych podejmowanych na rzecz lub w interesie Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 21 powołanej ustawy o gospodarce nieruchomościami, do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności Skarbu Państwa i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego Skarbu Państwa.

Z przepisu art. 23 ust. 1 tej ustawy wynika, że zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.

Skarb Państwa w transakcjach dotyczących gospodarki nieruchomościami nie występuje jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W każdym takim przypadku, podmiotami, które to czynią, są jednostki organizacyjne, na ogół wyodrębnione w tym celu. Organem reprezentującym Skarb Państwa w związku z gospodarowaniem nieruchomościami jest Starosta. Wynika to z powołanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Rozwinięciem tej ogólnej zasady jest unormowanie zawarte w art. 23 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują (z zastrzeżeniami, które – ze względu na rozpatrywaną sprawę – można pominąć) starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.

Treść przywołanych wyżej przepisów nie pozostawia wątpliwości co do tego, kto reprezentuje Skarb Państwa w związku z czynnościami dotyczącymi obrotu nieruchomościami stanowiącymi własność tego podmiotu, nie rozstrzyga jednak o tym, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania tych czynności. O tym bowiem przesądzają przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że podatnikiem podatku od towarów i usług nie może być starosta, przede wszystkim z tego względu, że nie jest on podmiotem samodzielnie prowadzącym działalność gospodarczą. Starosta nie działa bowiem na własny rachunek i na własną odpowiedzialność, chociażby z tego powodu, że nie jest – ze względu na brak wyodrębnienia – jednostką organizacyjną.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przypadku wykonywania czynności z zakresu zadań zleconych nałożonych na Starostę ustawą o gospodarce nieruchomościami z tytułu sprzedaży, zamiany, najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, to Powiat posiada status podatnika podatku od towarów i usług.

Wynika to bowiem z faktu, że Skarb Państwa – jako osoba prawna niemająca własnych organów – opisane działania zleca jako zadanie z zakresu administracji rządowej staroście. Taka procedura ustanowiona została w powołanym art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przez dosłowne wskazanie podmiotu reprezentującego Skarb Państwa przy realizacji zadań w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa.

Wobec powyższego, Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę w związku z gospodarowaniem własnością Skarbu Państwa, nie wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem obowiązki wynikające z czynności cywilnoprawnej, spoczywają na podmiocie ustawowo zobowiązanym do realizacji tego zadania – gospodarowania nieruchomościami – tj. na Staroście. Uwzględniając jednakże zapisy ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o podatku od towarów i usług, rolę podatnika w związku z gospodarowaniem nieruchomościami będącymi własnością Skarbu Państwa pełni Powiat.

Jednocześnie wskazać należy, że sprzedaż nieruchomości została wymieniona w art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jako przykładowa forma obrotu nieruchomościami. Zgodnie z tym przepisem, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Z powyższego wynika, że planowana sprzedaż nieruchomości, tj. zabudowanej działki oznaczonej nr 1 wraz z naniesieniami w postaci budynków, budowli oraz urządzeń budowalnych podlega regulacjom ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do całej działalności powiatu, starostwa powiatowego i starosty jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną.

Jednocześnie należy wskazać, że planowana transakcja sprzedaży ww. zabudowanej działki nr 1 jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną).

Jak wskazano wyżej, Powiat – w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu na zasadach ogólnych. W tym zakresie bowiem wykonywane przez nią czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W analizowanej sprawie planowana przez Komornika sprzedaż nieruchomości należącej do Skarbu Państwa (dłużnika) – następcy prawnego … Sp. z o.o., stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy wskazać, że ww. czynność - transakcja sprzedaży zabudowanej działki oznaczonej nr 1 należącej do Skarbu Państwa-Starostwa Powiatowego, nie podlega wyłączeniu spod opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.

Podkreślić jeszcze raz należy, że podmioty publiczne nie są uznawane za podatników w zakresie czynności, które mieszczą się w ramach zadań, dla realizacji których zostały one powołane, dodatkowo pod warunkiem, że czynności te nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem, w przypadku sprzedaży zabudowanej działki oznaczonej nr 1 wraz z naniesieniami budowalnymi, nie są realizowane zadania, dla realizacji których organy te zostały powołane. Działania Skarbu Państwa – Starostwa Powiatowego są w tym przypadku tożsame z działaniami każdego innego podmiotu dokonującego dostawy towaru.

W przypadku sprzedaży zabudowanej działki oznaczonej nr 1 wraz z naniesieniami budowlanymi, relacja między stronami transakcji nie ma charakteru podrzędności typowej dla stosunków publicznoprawnych. W szczególności podkreślić należy, że w przypadku takich czynności Skarb Państwa-Starostwo Powiatowe nie korzysta z prerogatyw władzy publicznej. Okoliczności te jednoznacznie potwierdzają, że wykonując opisaną czynność Skarb Państwa-Starostwo Powiatowe nie działa w charakterze organu władzy publicznej.

Mając zatem na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży zabudowanej działki oznaczonej nr 1 wraz z naniesieniami budowalnymi, Skarb Państwa - Starostwo Powiatowe będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ww. ustawy Prawo budowlane, obiekt liniowy należy rozumieć jako obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do zabudowanej nieruchomości objętej zakresem wniosku, od daty jej nabycia przez Skarb Państwa do chwili jej sprzedaży, miną co najmniej dwa lata. Jak wskazał Wnioskodawca, Skarb Państwa jest właścicielem od dnia 13.03.2017r. Nieruchomość nie była i nie jest przedmiotem najmu/dzierżawy/użyczenia, nie jest na niej prowadzona działalność gospodarcza. Według ustaleń Komornika, od nabycia nieruchomości Skarb Państwa Starostwo Powiatowe w … nie ponosił nakładów na ulepszenie/rozbudowę, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości. W okresie od dnia 13-03-2017, tj. gdy właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa, pierwsze zasiedlenie nie nastąpiło. Przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana budynkami, budowlą i urządzeniami technicznymi.

Zatem sprzedaż budynków/budowli posadowionych na działce nr 1, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, w oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy, również sprzedaż gruntu, na którym posadowione są budynki/budowla będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku ze sprzedażą zabudowanej nieruchomości – działki nr 1, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków/ budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż w drodze licytacji zabudowanej nieruchomości – działki nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 7 ust. 1 ustawy i jednocześnie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że „sprzedaż ww. nieruchomości w drodze licytacji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, albowiem dłużnik nie spełnia definicji podatnika podatku od towarów i usług z art. 15 ustawy”, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj