Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.277.2021.1.MK1
z 11 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 17 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dywidendy wypłaconej przez spółkę komandytową spółce jawnej osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dywidendy wypłaconej przez spółkę komandytową spółce jawnej osób fizycznych.


We wniosku wspólnym złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Pana A.CH.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Pana A.CH
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Pana M.CH


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej jako „Wnioskodawca") jest wspólnikiem Spółki jawnej (dalej jako „Spółka") prowadzącej działalność gospodarczą. Oprócz niego wspólnikiem Spółki są dwie inne osoby fizyczne - Zainteresowani nie będący stroną postępowania. Wszyscy wspólnicy Spółki są polskimi rezydentami podatkowymi.


Spółka jawna planuje przystąpić jako wspólnik do spółki komandytowej (powstałej dnia 23 czerwca 2017 r.), która - na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. (Dz.U. poz. 2123) - postanowiła o nabyciu statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.


Obecnie spółka komandytowa ma czterech wspólników - trzech komandytariuszy (osoby fizyczne) i jednego komplementariusza (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce). Rozważana jest wymiana wspólników, polegająca na tym, że przed dniem 1 maja 2021 r. do spółki komandytowej doszedłby nowy wspólnik - ww. Spółka jawna osób fizycznych, który będzie pełnił funkcję komplementariusza, a obecny komplementariusz (spółka z o.o.) zostałby przekształcony w komandytariusza. Dotychczasowi komandytariusze wyszliby ze spółki.


Od dnia 1 maja 2021 r. na spółce komandytowej jako podatniku podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako „CIT") będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej jako „PIT") i CIT od wypłacanego wspólnikom dochodu z udziału w zyskach spółki komandytowej (dalej jako „dywidenda"), wypracowanych od dnia nabycia przez spółkę komandytową statusu podatnika CIT.


Po opisanej wyżej wymianie wspólników uprawnionymi do „dywidendy" będą:

  • Spółka jawna (komplementariusz), składająca się z trzech osób fizycznych (polskich rezydentów podatkowych) - Wnioskodawcy i Zainteresowanego nie będącego stroną postępowania – nie będąca podatnikiem PIT ani CIT (podatnikami PIT są wspólnicy tej Spółki),
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (komandytariusz), będąca podatnikiem CIT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wypłacona Spółce jawnej (komplementariuszowi) „dywidenda" z zysku wypracowanego po nabyciu przez spółkę komandytową statusu podatnika CIT, stanowi dla osób fizycznych będących wspólnikami Spółki jawnej bezpośredni przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updof, w wysokości proporcjonalnej do posiadanego przez nie udziału w zysku?
  2. Czy wspólnikom Spółki jawnej, będącej komplementariuszem spółki komandytowej, przysługuje pomniejszenie podatku dochodowego od „dywidendy” ze spółki komandytowej, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e updof?
  3. Czy na wspólnikach Spółki jawnej, która otrzyma „dywidendę" ze spółki komandytowej jako jej komplementariusz i następnie wypłaci ją wspólnikom jako udział w zysku Spółki jawnej, ciążą jakiekolwiek obowiązki związane z rozliczeniem PIT od tej „dywidendy", otrzymanej tytułem udziału w zysku spółki komandytowej?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Ponieważ Spółka jawna jest podmiotem transparentnym podatkowo (nie jest podatnikiem PIT, podatnikami PIT są osoby fizyczne będące jej wspólnikami), to zdaniem Wnioskodawcy „dywidenda” wypłacana tej Spółce jawnej (komplementariuszowi) z zysku wypracowanego po nabyciu przez spółkę komandytową statusu podatnika CIT, powinna być traktowana tak, jakby była wypłacana bezpośrednio na rzecz osób fizycznych będących wspólnikami Spółki jawnej (Wnioskodawcy i Zainteresowanemu nie będącemu stroną postępowania). U każdego ze wspólników Spółki jawnej powstaje z tego tytułu przychód (dochód) z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) - proporcjonalnie do ich prawa do udziału w zysku Spółki jawnej - opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 updof.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, każdemu ze wspólników Spółki jawnej, będącej komplementariuszem spółki komandytowej, przysługuje pomniejszenie PIT od „dywidendy" ze spółki komandytowej, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e updof.
  3. Na wspólnikach Spółki jawnej, która otrzyma „dywidendę" ze spółki komandytowej jako jej komplementariusz, nie ciążą - zdaniem Wnioskodawcy - żadne obowiązki związane z rozliczeniem PIT od tej „dywidendy". Obowiązek obliczenia i poboru ewentualnego podatku o uzyskanego przez nich z tego tytułu przychodu (dochodu) - na zasadach określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 updof, z zastosowaniem pomniejszenia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e updof, ciąży na spółce komandytowej wypłacającej „dywidendę" Spółce jawnej. Wspólnicy Spółki jawnej nie mają obowiązku wykazywania uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ani podatku w zeznaniu rocznym.


Obowiązki takie, ani jakiekolwiek inne związane z rozliczeniem PIT, nie ciążą też na wspólnikach Spółki jawnej w związku z dalszą wypłatą tej „dywidendy" przez Spółkę jawną tym wspólnikom, tytułem ich udziału w zysku Spółki jawnej. Wypłata „dywidendy" w ramach wypłaty udziału w zysku Spółki jawnej nie powoduje powstania u nich żadnego dodatkowego przychodu opodatkowanego PIT, w szczególności przychodu z działalności gospodarczej.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad. 1.


Przychód (dochód) osiągnięty z tytułu udziału w zysku spółki osobowej nie będącej podatnikiem CIT (w tym jawnej osób fizycznych) stanowi co do zasady dla jej wspólników (osób fizycznych) przychód (dochód) z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 5b ust. 2 updof). Powyższe nie dotyczy jednak wszystkich przychodów/dochodów (w tym przychodów/dochodów z „dywidendy” wypłacanych przez spółkę będącą podatnikiem CIT). Uwzględniając art. 5a pkt 6 updof, do przychodów z działalności gospodarczej (także tej prowadzonej przez spółkę jawną osób fizycznych) nie są zaliczane przychody, które można kwalifikować do pozostałych (innych niż działalność gospodarcza) źródeł wskazanych w art. 10 updof.


Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 7 updof takim odrębnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne, do których od dnia 1 stycznia 2021 r. (bądź od dnia 1 maja 2021 r.) kwalifikuje się „dywidendę" wypłacaną przez spółkę komandytową (art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 5a pkt 28, 29 i 31 updof).


W myśl art. 8 ust. 1 updof przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, że wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust 1.


W myśl art. 8 ust. 2 zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.


Przepisy updof tego wprost nie rozstrzygają, ale z uwagi na transparentność podatkową spółki jawnej osób fizycznych, niebędącej podatnikiem CIT (nie jest ona podatnikiem PIT, podatnikami PIT są osoby fizyczne będące wspólnikami spółki jawnej), „dywidenda" ze spółki komandytowej wypłacana spółce jawnej powinna zostać potraktowana na gruncie PIT tak samo, jakby była wypłacana bezpośrednio wspólnikom spółki jawnej - proporcjonalnie do ich udziału w zysku tej spółki.


Dla będących osobami fizycznymi wspólników spółki jawnej jest to bowiem przychód (dochód) wprost z „dywidendy" ze spółki komandytowej, a nie z działalności gospodarczej spółki jawnej, opodatkowany 19% PIT na mocy art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 updof. Takie stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne organów podatkowych, dotyczące zasad opodatkowania zysku wypłacanego przez spółkę z o.o. lub spółkę komandytowo-akcyjną, spółce osobowej osób fizycznych:


  • interpretacja Izby Skarbowej w K. z dnia 31 października 2011 r. (sygn. IBPBII/2/415-881/ll/ŁCz) w której czytamy:

„Spółka osobowa jest pozbawiona podmiotowości prawnej, czyli nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przychody i koszty ponoszone przez spółkę osobową są na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami i kosztami jej wspólników. Skoro zatem spółka komandytowa jest całkowicie transparentna ("przeźroczysta") podatkowo, a jej dochody są dochodami wspólników, należy uznać, że dywidenda wypłacana na rzecz spółki osobowej powinna być traktowana podatkowo tak samo jak dywidenda wypłacana bezpośrednio na rzecz jej wspólników - ta zaś jest opodatkowana zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Mając powyższe na względzie należy zauważyć, że w momencie wypłaty dywidendy przez spółkę z o.o. spółce komandytowej, wypłacona dywidenda zwiększa majątek tej spółki, a więc została postawiona do dyspozycji wspólnikom spółki komandytowej. (...) Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym dywidenda wypłacona przez spółkę z o.o. na rzecz spółki komandytowej będzie stanowić dla wspólników spółki komandytowej przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przy wypłacie którego spółka z o.o. ma obowiązek potrącić zryczałtowany 19% podatek dochodowy".


  • interpretacja Izby Skarbowej w W. z dnia 22 kwietnia 2008 r. (sygn. IPPB1/415-101/08-2/AŻ),
  • interpretacja Izby Skarbowej w W. z dnia 29 lipca 2016 r. (sygn. IPPB1/4511-616/16-2/KS).


Wnioski płynące z tych interpretacji można bezpośrednio odnieść do spółki komandytowej, z której zyski - wypłacane spółce jawnej osób fizycznych - od dnia 1 stycznia 2021 r. (bądź od dnia 1 maja 2021 r. - w zależności od momentu nabycia przez tę spółkę statusu podatnika CIT) są opodatkowane na identycznych zasadach jak zyski ze spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej.

Reasumując, „dywidenda" ze spółki komandytowej wypłacona Spółce jawnej z udziałem Wnioskodawcy i Zainteresowanego nie będącego stroną postępowania powinna być alokowana bezpośrednio do każdego ze wspólników Spółki jawnej proporcjonalnie do ich udziału w zysku tej Spółki i opodatkowana PIT jako ich przychód (dochód) ze źródła kapitały pieniężne.

Ad 2.


Wspólnicy Spółki jawnej, którym przypisany zostaje przychód (dochód) z „dywidendy" wypłaconej przez spółkę komandytową będącą podatnikiem CIT, mają prawo do pomniejszenia podatku, obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 updof od tego przychodu (dochodu), na zasadach określonych w art. 30a ust. 6a-6e updof. Na mocy ww. przepisów, zryczałtowany 19% podatek, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c (w tym spółki komandytowej będącej podatnikiem CIT), pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 updop, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.


Kwota tego pomniejszenia nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4.


Zasady te stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty. Dotyczy to odpowiednio PIT od przychodów (dochodów) komplementariusza z likwidacji spółki komandytowej, albo z jego wystąpienia z takiej spółki.


W przypadku komplementariusza uzyskującego przychody z tytułu prawa do udziału w zysku w więcej niż jednej spółce, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejszenie, o którym mowa w ust. 6a, przysługuje w odniesieniu do podatku od przychodów uzyskiwanych odrębnie z każdej z tych spółek.


Regulacje te dotyczą komplementariusza będącego podatnikiem PIT. Będąca komplementariuszem Spółka jawna osób fizycznych z udziałem Wnioskodawcy i Zainteresowanego nie będącego stroną postępowania, nie jest podatnikiem PIT (podatnikami są jej wspólnicy). Jednak z uwagi na transparentność podatkową Spółki jawnej, do wspólników (proporcjonalnie do ich udziału w zysku Spółki) powinien zostać alokowany nie tylko obowiązek zapłaty podatku od przychodu (dochodu) z „dywidendy" wypłaconej tej Spółce, o którym mowa w punkcie powyżej (obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 updop), ale także uprawnienie do obniżenia kwoty tego podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e updof.


Za taką wykładnią przemawia przywołana wyżej interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w W. z dnia 29 lipca 2016 r. (sygn. IPPB1/4511-616/16-2/KS), w której stwierdzono:

„Zysk SKA alokowany i wypłacony do SK [spółka komandytowa niebędąca podatnikiem CIT] będzie zyskiem netto (pomniejszonym już o podatek zapłacony przez SKA). Ponieważ sama SK jako podmiot transparentny nie ma możliwości skorzystania z odliczenia wskazanego w art. 30a ust. 6a Ustawy o PIT (...) prawo to zostanie alokowane do jej wspólników. Innymi słowy, prawo do odliczenia kwoty podatku zapłaconego przez SKA, w kwocie odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału komplementariusza (SK) w zysku SKA i podatku należnego od całości dochodu SKA zostanie przeniesione na komplementariusza. Ponieważ zaś komplementariusz jest spółką transparentną ww. kwota podlegać będzie alokacji do poszczególnych wspólników, zgodnie z proporcją ustaloną w umowie spółki SK.


W związku z powyższym należy uznać, że Wnioskodawca jako wspólnik SK będzie uprawniony do skorzystania z ww. mechanizmu odliczenia podatku. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do pomniejszenia podatku dochodowego z tytułu zysku SKA alokowanego do Wnioskodawcy o kwotę stanowiącą iloczyn trzech wartości: (i) procentowego udziału Wnioskodawcy w zyskach SK (ii), procentowego udziału SK w zyskach SKA oraz (iii) kwoty podatku dochodowego od osób prawnych należnego od dochodu SKA.”


Chociaż interpretacja ta odnosi się do opodatkowania udziału w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej wypłacanego spółce osobowej niebędącej podatnikiem CIT, jednak wnioski z nich wynikające można bezpośrednio odnieść do spółki komandytowej, z której zyski od dnia 1 stycznia 2021 r. (bądź od dnia 1 maja 2021 r. - w zależności od momentu nabycia przez tę spółkę statusu podatnika CIT) są opodatkowane na identycznych zasadach jak zyski ze spółki komandytowo-akcyjnej.


Reasumując, w przypadku, gdy spółka komandytowa wypłaca Spółce jawnej (komplementariuszowi) „dywidendę", każdemu ze wspólników Spółki jawnej uzyskującemu z tego tytułu przychód (dochód) z kapitałów pieniężnych proporcjonalnie do udziału w zysku tej Spółki, przysługuje pomniejszenie obliczonego od tego przychodu zryczałtowanego PIT, wynikające z art. 30a ust. 6a-6e updof.


Ad 3.


Wspólnicy Spółki jawnej uzyskujący przychód z kapitałów pieniężnych z tytułu „dywidendy" wypłaconej tej Spółce (jako komplementariuszowi) przez spółkę komandytową nie mają obowiązku rozliczenia PIT od tego przychodu.


Obowiązki związane z obliczeniem, poborem i zapłatą PIT od wypłaconej „dywidendy” ciążą wyłącznie na spółce komandytowej, która - wykonując obowiązki płatnika - powinna obliczyć podatek na zasadach opisanych w art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 updof (od przychodu, bez pomniejszenia go o koszty uzyskania przychodu) z uwzględnieniem ust. 6a-6e updof. Obliczając zryczałtowany 19% PIT przy wypłacie „dywidendy" Spółce jawnej (będącej komplementariuszem), spółka komandytowa stosuje pomniejszenie, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e updof.


Jeżeli w wyniku tego pomniejszenia zryczałtowany podatek wyniesie 0 zł, Spółce jawnej jako komplementariuszowi jest wypłacana kwota przychodu brutto i na tym kończą się obowiązki spółki komandytowej jako płatnika PIT. Natomiast jeśli w wyniku tego obliczenia powstanie zryczałtowany podatek do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego, zastosowanie mają art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a updof.


W myśl art. 41 ust. 4 i 4e updof osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b - 12. Przy czym spółki, o których mowa w art. 5a (w tym spółka komandytowa) obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.


Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1 updof płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.


Natomiast z art. 42 ust. 1a updof wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT 8AR).


Złożenie przez spółkę komandytową tej deklaracji kończy rozliczenie PIT pobranego od „dywidendy” wypłaconej Spółce jawnej.


Na wspólnikach Spółki jawnej uzyskujących przychód (dochód) z kapitałów pieniężnych z tytułu „dywidendy" wypłaconej tej Spółce, nie ciążą natomiast żadne obowiązki podatkowe z tym związane, w szczególności nie mają oni obowiązku wykazywania tego przychodu/dochodu (i ewentualnie podatku) w rocznym zeznaniu podatkowym.


Żadnych obowiązków w zakresie PIT wspólników nie rodzi też dalsza wypłata tej „dywidendy" przez Spółkę jawną swoim wspólnikom, tytułem ich udziału w zysku Spółki jawnej, w szczególności nie oznacza ona, że po stronie wspólników powstaje z tego tytułu jakikolwiek przychód opodatkowany PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanego w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanych interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach są one wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj