Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.614.2020.2.PM
z 9 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 listopada 2020 r. (data wpływu 7 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 10 lutego 2021 r. (data wpływu 10 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku oznaczenia GTU 01 w ewidencji VAT dostawy produkowanych wyrobów w postaci: alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi, preparatów biobójczych, koncentratów i płynów do spryskiwaczy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

7 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku oznaczenia GTU 01 w ewidencji VAT dostawy produkowanych wyrobów w postaci: alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi, preparatów biobójczych, koncentratów i płynów do spryskiwaczy.

Wniosek został uzupełniony 10 lutego 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

G spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: G lub Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym kierunkiem działań przedsiębiorstwa jest produkcja etanolu. Dodatkowo Spółka działa również na rynku komponentów do produkcji pasz, z uwagi na fakt, że przy wytwarzaniu etanolu powstaje suszony wywar kukurydziany DDGS oraz olej kukurydziany. Posiada również hurtownię paliw płynnych, 2 stacje paliw, centrum motoryzacyjne, centrum badawczo-rozwojowe oraz bazę magazynową produktów akcyzowych.

W ramach prowadzonej działalności Spółka produkuje następujące wyroby na bazie alkoholu etylowego:

  1. alkohol etylowy częściowo skażony,
  2. alkohol etylowy całkowicie skażony,
  3. mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi,
  4. preparaty biobójcze,
  5. koncentraty i płyny do spryskiwaczy.

Alkohol etylowy częściowo skażony zawiera mieszaniny alkoholu etylowego wymienione w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. poz. 2158, z późn. zm.); oznaczenie CN 22072000.

Alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) NR 3199/93 z 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. UE L z 1993 r., poz. 288, Nr 12 ze zm. – dalej jako: Rozporządzenie UE) zawiera mieszaninę alkoholu izopropylowego 1000 ml, metyloetyloketonu 1000 ml i benzoesanu denatonium 1 g w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol; oznaczenie CN 22072000.

Mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi to mieszanina benzyny silnikowej 4000 ml w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol; oznaczenie CN 22072000.

Do tej pory Spółka nie stosowała innych mieszanin, nie wyklucza jednak, że w przyszłości mogą się pojawić.

Preparaty biobójcze to mieszanina alkoholu etylowego całkowicie skażonego, gliceryny, wody w proporcjach ok. 70% / 0,5% / 29%. Powyższe proporcje mogą ulec zmianie. Spółka planuje również wprowadzić do składu kompozycję zapachową w ilości 0,0025%.

Koncentraty i płyny do spryskiwaczy – koncentrat, tj. alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z Rozporządzeniem UE z dodatkiem substancji powierzchniowo czynnej w ilości 0,2% wag.; oznaczenie CN 3820.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 10 lutego 2021 r. Zainteresowany wskazał, że zdaniem Spółki, wszystkie wskazane powyżej wyroby są wyrobami akcyzowymi i spełniają definicję napoju alkoholowego, a dokładniej alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ustawy o podatku akcyzowym. Są to bowiem wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208 (dotyczy alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi), a także stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (dotyczy preparatów biobójczych oraz koncentratów i płynów do spryskiwaczy).

Spółka posiada wpis w rejestrze podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego w formie Zaświadczenia, wydany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który uprawnia Spółkę do:

  1. wyrobu alkoholu etylowego w ilości rocznej do 180.000.000 litrów 100% alkoholu,
  2. oczyszczania alkoholu etylowego w ilości rocznej do 90.000.000 litrów 100% alkoholu,
  3. odwadniania alkoholu etylowego w ilości rocznej do 180.000.000 litrów 1000% alkoholu,
  4. skażania alkoholu etylowego w ilości rocznej do 50.000.000 litrów l00% alkoholu,
  5. skażania alkoholu etylowego w ilości rocznej do 30.000.000 litrów l00% alkoholu.

Do prowadzenia ww. działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje 2 składy podatkowe.

Spółka produkuje alkohol etylowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a wyprowadzenie ze składów podatkowych następuje z wykorzystaniem następujących procedur:

  • przemieszczanie alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorców posiadających składy podatkowe, które wykorzystują alkohol etylowy do produkcji swoich wyrobów akcyzowych lub nieakcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub zwolnionych ze względu na przeznaczenie (art. 40 i nast. upa);
  • przemieszczanie alkoholu etylowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako alkohol etylowy zwolniony ze względu na przeznaczenie do podmiotów posiadających status „podmiotu zużywającego” (art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3 upa, art. 30 ust. 9 upa oraz § 9 i § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego);
  • przemieszczanie alkoholu etylowego do odbiorców z zapłaconym podatkiem akcyzowym, które nie posiadają składów podatkowych, nie posiadają statusu podmiotu zużywającego ale wykorzystują alkohol etylowy do produkcji swoich wyrobów.

Tym samym Spółka dostarcza alkohol etylowy czysty, częściowo skażony, całkowicie skażony, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zwolniony ze względu na przeznaczenie (alkohol czysty, alkohol częściowo skażony), zwolniony, zwolniony całkowicie (całkowicie skażony) podmiotom, które następnie na bazie alkoholu etylowego produkują różne wyroby lub dokonują jego dalszej odsprzedaży.

Odnosząc się zatem do poszczególnych wyrobów produkowanych przez Spółkę:

  • alkohol etylowy częściowo skażony – jest to alkohol etylowy zwolniony ze względu na przeznaczenie i przemieszczany jest na Dokumentach Dostawy, objęty zabezpieczeniem akcyzowym na przemieszczenie i SENT (jeżeli jest wymagany, do podmiotów posiadających status „podmiotu zużywającego”). Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 upa oraz § 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego;
  • alkohol etylowy całkowicie skażony – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1) upa;
  • mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi – Spółka dokonuje wysyłki tych wyrobów jedynie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w systemie EMCS2 do innego składu podatkowego (wyroby te nie korzystają ze zwolnienia z podatku akcyzowego po stronie Spółki, ale podatek akcyzowy nie jest pobierany w związku ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 i ust. 2 upa);
  • preparaty biobójcze – są produkowane na podstawie stosownego Pozwolenia wydanego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zawierają alkohol etylowy całkowicie skażony zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1) upa (zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi);
  • Koncentraty i płyny do spryskiwaczy – zawierają alkohol etylowy całkowicie skażony zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1) upa (zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa wskazanych we wniosku o interpretację wyrobów produkowanych przez Spółkę podlega oznaczeniu „01” (GTU 01) w ewidencji VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa produkowanych przez Spółkę wyrobów w postaci:

  • alkoholu etylowego częściowo skażonego,
  • alkoholu etylowego całkowicie skażonego,
  • mieszanin alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi,
  • preparatów biobójczych,
  • koncentratów i płynów do spryskiwaczy,

podlega oznaczeniu „01” (GTU 01) w ewidencji VAT.

UZASADNIENIE:

Zgodnie z art. 109 ust. 3 uptu – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2020 r. – podatnicy (z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Szczegółowy zakres danych zawartych w ewidencji określony został w Rozporządzeniu, które weszło w życie z dniem 1 października 2020 r.

Przepis § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) Rozporządzenia przewiduje, że ewidencja wśród danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku należnego zawiera oznaczenie „01” dotyczące dostawy napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Z kolei treśc art. 93 upa wskazuje, że do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jednocześnie:

  • CN 2207 obejmuje alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • CN 2208 obejmuje alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej ni ż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Mając na uwadze treść przywołanych przepisów należy wskazać, że definicja alkoholu etylowego zawarta w upa jest bardzo szeroka i obejmuje swoim zakresem wyroby, w których alkohol etylowy stanowi tylko jeden ze składników.

Tym samym należy uznać, że produkowany przez Spółkę:

  • alkohol etylowy częściowo skażony stanowi alkohol etylowy w rozumieniu upa jako objęty oznaczeniem CN 2207;
  • alkohol etylowy całkowicie skażony stanowi alkohol etylowy w rozumieniu upa jako objęty oznaczeniem CN 2207,
  • mieszanin alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi stanowi alkohol etylowy w rozumieniu upa jako objęta oznaczeniem CN 2207,
  • preparaty biobójcze stanowią alkohol etylowy w rozumieniu upa, gdyż zawierają ok. 70% alkoholu etylowego całkowicie skażonego, a zatem rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2%,
  • koncentraty i płyny do spryskiwaczy stanowią alkohol etylowy w rozumieniu upa, gdyż rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2% (pomimo oznaczenia CN 3820).

W konsekwencji skoro produkowane przez Spółkę wyroby (tj. alkohol etylowy częściowo skażony, alkohol etylowy całkowicie skażony, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi, preparaty biobójcze, koncentraty i płyny do spryskiwaczy) stanowią alkohol etylowy w rozumieniu upa, ich dostawa powinna podlegać oznaczeniu GTU 01 w ewidencji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązku oznaczenia GTU 01 w ewidencji VAT dostawy produkowanych wyrobów w postaci: alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi, preparatów biobójczych, koncentratów i płynów do spryskiwaczy – jest nieprawidłowe.

Od 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) – dalej: „Rozporządzenie”, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji, pod odpowiednią pozycją (od „01” do „13”), konkretnych dostaw towarów/usług.

Rozporządzenie to z kolei zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy),
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).

Zgodnie z treścią § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 § 10, zawiera oznaczenie „01”, jeśli dotyczy dostawy napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Przepis ten obowiązuje od 1 października 2020 r. i obliguje czynnych podatników podatku VAT do wykazywania w ewidencji sprzedaży dostawy określonych wyrobów m.in. tych, które na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, stanowią napoje alkoholowe. Dodatkowo należy zauważyć, że za okresy od października 2020 r. podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji (o czym stanowi art. 109 ust. 3b ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkuje następujące wyroby na bazie alkoholu etylowego:

  1. alkohol etylowy częściowo skażony,
  2. alkohol etylowy całkowicie skażony,
  3. mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi,
  4. preparaty biobójcze,
  5. koncentraty i płyny do spryskiwaczy.

Wszystkie wskazane powyżej wyroby są wyrobami akcyzowymi i spełniają definicję napoju alkoholowego, a dokładniej alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ustawy o podatku akcyzowym. Są to bowiem wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208 (dotyczy alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi), a także stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (dotyczy preparatów biobójczych oraz koncentratów i płynów do spryskiwaczy).

Wszystkie wyroby za wyjątkiem mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi, dla którego zastosowanie znajduje procedura zawieszenia poboru akcyzy, korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku oznaczenia GTU 01 w ewidencji VAT dostawy produkowanych wyrobów w postaci: alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, preparatów biobójczych, koncentratów i płynów do spryskiwaczy oraz mieszanin alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi.

Należy zauważyć, że definicja napojów alkoholowych znajduje się w art. 92 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722) zwanej dalej upa, zgodnie z którą do napojów alkoholowych w rozumieniu ww. ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast alkoholem etylowym mogą być wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

O ile definicje wyrobów takich jak piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie są precyzyjne, to definicja alkoholu etylowego ze względu na fakt, że jest bardzo szeroka budzi wątpliwości w kontekście wykazywania w ewidencji VAT. Obejmuje ona bowiem także wyroby klasyfikowane do innych kodów CN niż 2207 i 2208 (niebędące alkoholem), o ile zawierają więcej niż 1,2% objętości alkoholu.

Z kolei w świetle art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony:

  1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
  2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
  3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską

– na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W świetle powyższego należy przyjąć, że w ewidencji podatku należnego pod pozycją „01” powinny być ujęte wyroby akcyzowe spełniające definicję napoju alkoholowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, które jednocześnie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym, to znaczy nie korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi to mieszanina benzyny silnikowej 4000 ml w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100%. Taka mieszanina nie jest przeznaczona do spożycia. Pozostałe towary, tj. alkohol etylowy częściowo skażony, alkohol etylowy całkowicie skażony, preparaty biobójcze, koncentraty i płyny do spryskiwaczy korzystają ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zatem żaden z ww. wyrobów nie jest przeznaczony do spożycia.

Tym samym Wnioskodawca nie wykazuje dostawy ww. towarów w ewidencji pod kodem GTU_01.

Reasumując, dostawa wyrobów w postaci alkoholu etylowego częściowo skażonego, alkoholu etylowego całkowicie skażonego, mieszaniny alkoholu etylowego z innymi substancjami chemicznymi preparatów biobójczych, koncentratów i płynów do spryskiwaczy produkowanych przez Spółkę nie podlega oznaczeniu „01” (GTU 01) w ewidencji VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać jako nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj