Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.100.2021.3.JS
z 16 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 31 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.) oraz pismem z 21 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nanoszenia banderol podatkowych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nanoszenia banderol podatkowych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich. Ww. wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z 31 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 25 maja 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.100.2021.1.JS oraz pismem z 21 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Art. 120 ust.2 brzmi: „znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba, że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały”.

Załącznik nr 4 Rozp. Min. Fin. z dn. 07.06.2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy podaje wzór na rysunku 5 przedstawiający sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania w kształcie litery „I”).

Butelka szklana z górną częścią poszerzoną w formie kołnierza (jak na zdjęciu po prawej stronie – przyp. Wnioskodawcy) może nie spełniać sposobu klejenia na niej banderoli w sposób trwały. Sugestia klejenia banderol pod kołnierzem (jak na zdjęciu) ma uzasadnienie finansowe, techniczne i jednocześnie spełniające zgodność z art. 120 ustawy:

  1. Wprowadzając nową banderolę Spółka musi wykorzystać istniejącą maszynę wprowadzając potrzebne zmiany adaptacyjne.
  2. Zakup nowej jest inwestycją w kwocie min 120 000 złotych.
  3. Adaptacja istniejącego systemu nakładania banderol musi uwzględniać ograniczenia wynikające ze stosowanej technologii nakładania kleju i nakładania banderoli na butelkę.
  4. Klejąc banderolę pod szyjką Spółka może uchwycić banderolę w dwóch punktach symetrycznie oraz zbliżyć zespół nakładania banderoli do butelki co daje gwarancję dobrego przyklejenia.
  5. Położona banderola w ten sposób nie będzie narażona na uszkodzenie (przemieszczenie) podczas procesu pakowania kiedy klej nie jest jeszcze zaschnięty.
  6. Klejenie banderoli na kołnierzu butelki będzie wymagać niesymetrycznego uchwycenia przez mechanizm nakładania banderoli co może powodować, że na kołnierzu będzie banderola odstawać, a następnie odpadać przed obciśnięciem gąbkami.
  7. Pobieranie butelek (zawsze za szyjkę) do układania w kartonach może powodować przemieszczenia banderoli, ponieważ klej będzie jeszcze nie zaschnięty.
  8. Należy zwrócić uwagę na aspekty prawne nakładania banderoli pod szyjką butelki. Otwarcie butelki (odkorkowanie) nie będzie naruszać banderoli ponieważ pasek zrywny jest na kołnierzu butelki. Banderola pozostanie na kapce, ale również będzie przyklejona do szkła co daje dodatkową pewność, że jej próba odzyskania bez uszkodzenia będzie niemożliwa.

Pismem z 31 maja 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o wskazanie, że:

  1. Zdarzenie przyszłe dotyczy wyrobów winiarskich — sposobu nanoszenia nowych znaków akcyzy (jak na zdjęciu załączonym we wniosku - próbne banderole) na typowe opakowania jednostkowe o pojemności 0,75 l.
  2. Butelki o pojemności 0,75 l posiadają (prawie wszystkie - te na korki) w górnej części poszerzenie w formie kołnierza, wystającą część, która przy górnej krawędzi szyjki zwęża się. Dystans wynosi ok. 2 mm, co w efekcie końcowym naklejenia banderoli - może spowodować jej odklejanie z powodu niesymetrycznego uchwycenia banderoli na wybrzuszeniu – kołnierza na butelce. Klejąc banderolę pod „kołnierzem” szyjki, Spółka może uchwycić banderolę na całej długości (powierzchnia prosta bez wybrzuszenia) gwarantując w ten sposób dobre przyklejenie banderoli do butelki. Dodatkowo banderola przyklejona do powierzchni gładkiej nie będzie narażona na przemieszczenia w czasie pakowania. Należy wziąć pod uwagę konieczność uchwycenia butelki za szyjkę ze świeżo nałożoną banderolą z klejem na kołnierz. Będzie ona narażona na uszkodzenia.

Ponadto w piśmie z 21 czerwca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy wniosek odnosi się do sposobu nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe od 1 stycznia 2022 r. (nowe banderole).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy sposób nanoszenia banderol na typowe opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich – butelka o pojemności 0,75 l wyrobu winiarskiego – jest zgodny z przytoczonymi przepisami, jeżeli górna część banderoli („I”) będzie przyklejona pod „kołnierzem” butelki, a dolna część banderoli („I”) jest naklejona na butelce (jak na załączonym zdjęciu)?

Zdaniem Wnioskodawcy, takie naklejanie jest właściwe z powodów:

  • zgodność z art. 120 ust. 2 w zakresie: „...trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie...”
  • zgodne z Rozp. Min. Fin. w zakresie litery „I” nieco pod kołnierzem butelki co daje gwarancję dobrego przyklejenia banderoli,
  • gdyby brać pod uwagę klejenie na kołnierzu butelki – będzie następować niesymetryczne uchwycenie przez mechanizm nakładania banderol co może spowodować, że na kołnierzu banderola będzie odstawać, a następnie odpadać przed obciśnięciem gąbkami (w maszynie). To może powodować przemieszczenia banderoli ponieważ klej będzie jeszcze nie zaschnięty.

Art. 120 ust. 2 – mówi o nałożeniu banderoli w taki sposób aby uniemożliwić jego powtórne użycie poprzez trwałe i widoczne uszkodzenie znaku. Załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07.06.2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy podaje wzór na rysunku 5 przedstawiający sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym 0,75 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania w kształcie litery „I”).

Zdaniem Spółki sposób naklejenia banderoli o który wnioskuje jest zgodny z przepisami:

  • Zapewnia naklejenie w kształcie litery „I”,
  • Zapewnia uszkodzenie znaku banderoli – ponieważ część banderoli jest przyklejona do butelki,
  • Zapewnia uniknięcie problemu złego przyklejenia – a nawet obklejenia banderoli w miejscu wybrzuszenia butelki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie Organ zaznacza, że – zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego i treścią pytania sformułowanego przez Wnioskodawcę – niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do sposobu nanoszenia banderol podatkowych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich zamykanych korkiem, posiadających w górnej części poszerzenie w postaci „kołnierza”.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W załączniku nr 1 do ustawy określono m.in. następujące napoje alkoholowe:

  • w poz. 14 - CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • w poz. 15 - CN 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • w poz. 16 – CN 2206 00 - Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Stosownie do art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Wymienione powyżej napoje alkoholowe zostały również wymienione w załączniku nr 3 do ustawy:

  • w poz. 2 - CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • w poz. 3 - CN 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • w poz. 4 - CN 2206 00 - Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały – art. 120 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 3 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. postacie znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe,
  2. wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia znaków akcyzy.

Jak wynika z art. 122 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia:

  1. konieczność zapewnienia kontroli nad obrotem wyrobami akcyzowymi oraz nad prawidłowością nanoszenia znaków akcyzy;
  2. rodzaje wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy;
  3. różnorodność stosowanych opakowań jednostkowych;
  4. konieczność zastosowania w znakach akcyzy odpowiednich zabezpieczeń.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1147, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”). Rozporządzenie to określa m.in. szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowania jednostkowe (§ 1 pkt 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, wprowadza się postacie znaków akcyzy:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne – § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Banderole zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia – § 3 ust. 1 rozporządzenia.

Wzory banderol podatkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia – § 3 ust. 2 rozporządzenia.

Wzory banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia – § 3 ust. 3 rozporządzenia.

Kryteria jakościowe znaków akcyzy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia – § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Należy w tym miejscu zauważyć, że rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, o którym mowa powyżej, zostało zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 stycznia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2021 r., poz. 203), dalej: „rozporządzenie zmieniające”.

Zgodnie z treścią § 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego, załączniki nr 1-4 do rozporządzenia otrzymały brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia zmieniającego.

Przy czym, stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego, znaki akcyzy w postaci:

  1. banderol podatkowych według wzorów określonych w poz. IV, V, IX i X załącznika nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
  2. banderol legalizacyjnych według wzorów określonych w poz. IV i V załącznika nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem

-stosuje się od dnia 1 lipca 2021 r.

Z kolei w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia zmieniającego, banderole podatkowe i legalizacyjne, o których mowa w ust. 1:

  1. spełniają kryteria jakościowe znaków akcyzy określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem;
  2. nanosi się na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób przedstawiony na rys. 5a-5d w załączniku nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego, do dnia 31 grudnia 2021 r. można:

1) nanosić na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich:

  1. banderole podatkowe według wzorów określonych w poz. IV і VIII załącznika nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. banderole legalizacyjne według wzorów określonych w poz. IV załącznika nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;

2) sprowadzać na terytorium kraju importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby winiarskie w opakowaniach jednostkowych z naniesionymi banderolami podatkowymi według wzorów określonych w poz. IV załącznika nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi § 3 ust. 2 rozporządzenia zmieniającego, banderole podatkowe i legalizacyjne, o których mowa w ust. 1:

  1. spełniają kryteria jakościowe znaków akcyzy określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;
  2. nanosi się na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób przedstawiony na rys. 5 w załączniku nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą prawidłowości opisanego we wniosku sposobu nanoszenia znaku akcyzy na butelki w świetle art. 120 ust. 2 ustawy oraz rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy obowiązujących od dnia 1 stycznia 2022 r.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że stosownie do art. 120 ust. 2 ustawy, w przypadku wyrobów winiarskich znak akcyzy nanoszony jest na opakowania jednostkowe tego wyrobu akcyzowego. Zgodnie z tym przepisem, znaki akcyzy winny być nanoszone na opakowanie jednostkowe w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku, w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.

Stosownie natomiast do art. 120 ust. 3 ustawy, opakowaniem jednostkowym wyrobu akcyzowego jest opakowanie samodzielne bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy, jednorazowego lub wielokrotnego użytku przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Należy również zaznaczyć, że powołane wyżej rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi akt wykonawczy do tej ustawy. Oznacza to, że jego treść zmierza do wykonania przepisów ustawy. Tym samym, rozporządzenie to konkretyzuje normy prawne zawarte w ustawie w zakresie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, tak aby możliwym stało się ich wprowadzenie w życie bez potrzeby wydawania dodatkowych przepisów szczegółowych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka zamierza nanosić banderole podatkowe w kształcie litery „I” na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich w postaci butelki o pojemności 0,75 litra. Butelki zamykane są na korek i posiadają w górnej części poszerzenie w formie kołnierza, tj. wystającą część, która przy górnej krawędzi szyjki zwęża się. Dystans wynosi ok. 2 mm. Banderole będą nanoszone w taki sposób, że górna część banderoli („I”) będzie przyklejona pod „kołnierzem” butelki, a dolna część banderoli („I”) jest naklejona na butelce.

Klejąc banderolę pod „kołnierzem” szyjki, Spółka wskazała, że może uchwycić banderolę na całej długości, gwarantując w ten sposób dobre przyklejenie banderoli do butelki. Dodatkowo banderola przyklejona do powierzchni gładkiej nie będzie narażona na przemieszczenia w czasie pakowania.

Jak wynika ze stwierdzenia Wnioskodawcy, otwarcie butelki (odkorkowanie) nie będzie naruszać banderoli, ponieważ pasek zrywny jest na kołnierzu butelki. Banderola pozostanie na kapce, ale będzie przyklejona do szkła – co daje dodatkową pewność, że jej próba odzyskania bez uszkodzenia będzie niemożliwa.

Wnioskodawca wskazuje również, że w przedstawionym powyżej sposobie nanoszenia banderol zdjęcie znaku akcyzy (oderwanie banderoli z kapki i szkła w celu jej odzyskania) powoduje jej uszkodzenie, a zatem spełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 120 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, sposób nanoszenia znaku akcyzy ma bowiem powodować, że zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodować będzie trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.

Natomiast jak wynika z rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do tego rozporządzenia. Załącznik ten wymienia wszystkie możliwe sposoby nanoszenia banderol na typowe opakowania jednostkowe, w tym również wyrobów winiarskich.

I tak, rysunek 5a załącznika nr 4 do rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r.) przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm x 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie litery „I”.

Z kolei rysunek 5b załącznika nr 4 do rozporządzenia przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „L”.

Rysunek 5c załącznika nr 4 do rozporządzenia przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do lewego lub prawego boku kontretykiety w kształcie litery „I”.

Z kolei rysunek 5d wskazuje sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do górnego lub dolnego boku kontretykiety w kształcie położonej litery „I”.

Obowiązek oznaczania opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich banderolami zgodnie z jednym z powyższych sposobów ma zastosowanie od 1 stycznia 2022 r., stosownie do § 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia zmieniającego. Przy czym, zgodnie z ww. rozporządzeniem, podmioty mogą również stosować nowe sposoby nanoszenia banderol (wynikające z treści rozporządzenia zmieniającego) od 1 lipca 2021 r.

Podkreślić należy, że w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę opakowaniem jednostkowym jest butelka, na którą Wnioskodawca zamierza nakładać znak akcyzy w kształcie litery „I”. Zamknięciem butelki jest korek, przy pomocy którego zawartość zabezpieczona jest przed wydostaniem się na zewnątrz.

Podkreślenia wymaga, że w odniesieniu do banderol w kształcie litery „I”, opis do rysunku 5a załącznika nr 4 do rozporządzenia w sprawie oznaczania znakami akcyzy stanowi o umocowaniu banderoli samoprzylepnej, lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej, na zamknięciu i szyjce opakowania jednostkowego (butelki). Przy czym, opis ten jednoznacznie wskazuje, że banderola powinna zostać umieszczona na zamknięciu butelki, począwszy bezpośrednio od górnej krawędzi, a także na szyjce opakowania – pionowo wzdłuż szyjki butelki.

Spółka zamierza natomiast nanosić banderolę podatkową samoprzylepną w kształcie litery „I” na butelkę poniżej jej zamknięcia (poniżej korka), pod poszerzeniem w formie kołnierza. Tym samym, banderola znajdować się będzie na szyjce, ale nie na zamknięciu butelki – którym jest korek zabezpieczający zawartość butelki. Jak Wnioskodawca sam wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, w przedstawionym sposobie nanoszenia banderol znak akcyzy będzie umieszczany pod „kołnierzem” szyjki.

Tym samym należy stwierdzić, że zaprezentowany przez Spółkę sposób nanoszenia banderol na kapkę i szyjkę poniżej zamknięcia butelki (w sposób nie zakrywający korka) nie odpowiada schematowi 5a z załącznika nr 4 do rozporządzenia w sprawie oznaczania.

Opisany we wniosku sposób nanoszenia banderoli w kształcie litery „I” nie odpowiada również schematom wskazanym na rys. 5c i 5d rozporządzenia. Rysunki te stanowią bowiem o umocowaniu banderoli podatkowej równolegle do lewego lub prawego boku kontretykiety w kształcie litery „I” bądź równolegle do górnego lub dolnego boku kontretykiety w kształcie położonej litery „I”. Sytuacja taka nie ma jednak miejsca w przedmiotowej sprawie.

Jednocześnie, zaprezentowany we wniosku sposób nanoszenia znaku akcyzy na butelki nie jest zgodny z żadnym z pozostałych sposobów określonych w rozporządzeniu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że zaproponowany przez Spółkę we wniosku sposób nanoszenia banderol podatkowych na typowe opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich, tj. butelek o pojemności 0,75 l nie jest zgodny z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, gdyż banderola podatkowa nanoszona na opakowanie jednostkowe w opisany sposób nie będzie znajdować się na zamknięciu butelki.

W konsekwencji, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w kwestii zgodności przedstawionego we wniosku sposobu oznaczania banderolami butelek wina z przepisami ustawy i rozporządzenia w sprawie oznaczania – należało uznać je za nieprawidłowe.

Zaznaczyć przy tym należy, że dla przedstawionych opakowań jednostkowych wina, tj. butelek zamykanych korkiem właściwym sposobem umocowania banderoli może być sposób określony na rys. 5b załącznika nr 4 z rozporządzenia (tj. w kształcie odwróconej litery „L”, od góry na zamknięciu i szyjce opakowania zakrywający zamknięcie w postaci korka), bądź też sposoby wskazane na rys. 5c-5d załącznika nr 4 rozporządzenia w sprawie oznaczania – tj. w kształcie litery „I” lub położonej litery „I”, równolegle do boku kontretykiety.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania zadanego we wniosku. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Jednocześnie Organ informuje, że wydając interpretację indywidualną Organ opiera się w całości na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w formie pisemnej, przedstawionym w treści wniosku. Podkreślenia bowiem wymaga, że interpretacja indywidualna może się odnosić wyłącznie do okoliczności wskazanych w treści wniosku (a nie np. w załączonych do niego dokumentach, zdjęciach itp.). W postępowaniu interpretacyjnym przedstawienie dodatkowych dokumentów, m.in. dołączenie zdjęć, grafik, schematów nie może być uznawane za część opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj