Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.114.2021.2.AW
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2021 r. (data wpływu 7 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2021 r. (data wpływu 25 czerwca 2021 r.) oraz pismem z dnia 8 lipca 2021 r. (data wpływu 8 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę na rzecz (…),
  • obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego,
  • podstawy opodatkowania dla czynności nieodpłatnego przekazania wyposażenia

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 25 czerwca 2021 r. oraz 8 lipca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc plik JPK_V7M do właściwego urzędu skarbowego.

Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Celem wykonywania zadań nałożonych na Gminę mocą odrębnych ustaw, Gmina tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Wśród jednostek organizacyjnych Gminy znajduje się m.in. Y (od 18 marca 2021 r. działający pod nazwą (…), zgodnie z uchwałą Rady Miasta (…)) (dalej: Y).

Y jest samorządową jednostką budżetową utworzoną na mocy Uchwały Rady Miasta (…).

Y zgodnie z obowiązującym statutem administruje obiektem – Amfiteatr (…), który w 2003 roku został przekazany (wraz z całym wyposażeniem ) przez Samorządową Instytucję Kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194) o nazwie (…) Centrum Kultury, dla której organizatorem jest Gmina (…) (dalej: CK). Wśród przekazanych środków trwałych była między innymi „…” o wartości księgowej w momencie przekazania … zł (zaklasyfikowana jako budowla – symbol klasyfikacji 291).

W marcu 2009 roku Gmina – beneficjent projektu oraz Y jako jednostka realizująca podpisała umowę w ramach RPO Województwa (…) na realizację projektu „…”. Również w 2009 roku Prezydent Miasta (…) wydał Zarządzenie z dnia 25 września 2009 r. na mocy, którego Y jako jednostka budżetowa zarządzająca obiektem dokonywała zakupów towarów i usług na podstawie zawartej umowy o wykonanie inwestycji. Do momentu centralizacji Y, a później Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu miały prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od dokonanych zakupów, gdyż po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia udostępnienie obiektu Amfiteatr (…) jest dokonywane wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej.

W trakcie realizacji inwestycji Y poniósł nakłady zwiększające wartość środka trwałego „…” o kwotę … zł. netto w 2010 roku oraz … zł. netto w 2011 roku – łącznie … zł. Od ww. nakładów Y dokonał odliczenia podatku naliczonego w kwocie ok …. zł. W 2012 roku Dyrektor Y wydał Zarządzenie na podstawie, którego dokonano wyrywkowej inwentaryzacji na terenie Amfiteatru w celu ustalenia prawidłowej klasyfikacji środków trwałych. W wyniku inwentaryzacji dokonano podziału ww. środka trwałego, wyodrębniając:

  • Budynek sceny wraz z parkingiem – … zł.
  • Budynek sterowni – … zł.
  • Widownia wraz z ogrodzeniem (budowla) – … zł.
  • Zadaszenie sceny i widowni (budowla) … zł.
  • Budynek administracyjny – … zł.

W ramach inwentaryzacji wyodrębnione zostały również dwa środki trwałe, a mianowicie:

  • Agregat prądotwórczy (kśt 344 – zespoły prądotwórcze ) – … zł.
  • Monitoring – urządzenie zewnętrzne (kśt 622 – urządzenie do zapisu i odtwarzania dźwięku i obrazu) – … zł.

Ww. środki trwale stanowiły nakłady poniesione w wyniku przebudowy. Ich wartość została zwiększona o wartość tzw. kosztów ogólnych, do których zaliczono m.in. nadzory, opracowania dokumentacji.

Środki trwałe zlokalizowane na terenie Amfiteatru na przestrzeni lat podlegały też ulepszeniom i modernizacjom, zwiększającym ich wartość początkową.

W chwili obecnej wartość początkowa środków trwałych (po uwzględnieniu poniesionych nakładów i kosztów ogólnych) wynosi:

  • Budynek sceny wraz z parkingiem – … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2019 roku o kwotę … zł,
  • Budynek sterowni – … zł,
  • Widownia wraz z ogrodzeniem (budowla) – … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2012 roku o kwotę … zł,
  • Zadaszenie sceny i widowni (budowla) – … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2016 roku o kwotę … zł,
  • Budynek administracyjny – … zł,
  • Agregat prądotwórczy (kśt 344 – zespoły prądotwórcze) – … zł, będący urządzeniem, które w żaden sposób nie jest częścią składową nieruchomości,
  • Monitoring – urządzenie zewnętrzne (kśt 622 – urządzenie do zapisu i odtwarzania dźwięku i obrazu) – … zł. - ostatnia zmiana wartości w 2020 roku o kwotę … zł.

Urządzenie składa się z elementów, które nie stanowią integralnej części budynku jak np. okablowanie, lecz jest to sprzęt elektroniczny, który można zdemontować, tj. monitory, kamery itp. Od momentu przebudowy do chwili obecnej Y wielokrotnie doposażał obiekt Amfiteatru. Ww. środki trwałe stanowią tylko część nakładów poniesionych przez Y. W 2012 roku zamontowana została wyciągarka elektryczna o wartości … zł. (kśt 641 – dźwigi, wyciągarki i wciągniki przejezdne i nieprzejezdne, kołowroty, wyciągniki itp.). Wyciągarka również nie stanowi integralnej części z budynkiem ani budowlą. Zakupione zostało również doposażenie o znacznie niższej wartości, od których również Y odzyskał podatek VAT naliczony (są to między innymi: meble, sprzęt komputerowy, sprzęt elektryczny tj. lodówki, żelazka itp.). Część z zakupionych składników wyposażenia z uwagi na niską wartość zaewidencjonowana została przez Y jedynie w ewidencji ilościowej.

Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać obiekt Amfiteatru wraz z całym wyposażeniem na rzecz CK, która z uwagi na swoją formę organizacyjną – instytucja kultury posiadająca osobowość prawną – nie podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT w Gminie .

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 25 czerwca 2021 r. w odpowiedzi na pytanie:

Ad. 1) Czy budynek sceny wraz z parkingiem, budynek sterowni, budynek administracyjny stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.)?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina planuje przekazać (…) Centrum Kultury następujące budynki:

Budynek wybudowany i oddany do użytkowania w 2010 roku:

Budynek toalet – wartość początkowa (…)

Dla ww. budynku Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie (przebudowę) do chwili obecnej.

W wyniku dokonanego w 2012 roku podziału ewidencyjnego środka trwałego pod nazwą „…” wyodrębniono niżej wymienione środki trwałe:

  1. Budynek administracyjny wartość początkowa – … zł - brak nakładów na ulepszenie
  2. Budynek sceny z parkingiem – wartość początkowa … – nakłady poniesione na ulepszenie w poszczególnych latach wyniosły - w 2012 roku … zł. oraz w 2019 – … zł.
  3. Budynek sterowni – wartość początkowa – … zł, brak nakładów na ulepszenie
  4. Kasa biletowa – wartość początkowa – … zł, brak nakładów na ulepszenie.

W tym zakresie Gmina modyfikuje stan faktyczny, tj. w miejsce wcześniej wskazanych budynków w postaci budynku sceny praz z parkingiem, budynku sterowni, budynku administracyjnego wymienia budynki wskazane powyżej.

Wszystkie ww. środki trwałe stanowią budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.)

Ad. 2) Czy obiekty, tj.: widownia wraz z ogrodzeniem, zadaszenie sceny i widowni stanowią budynki, budowle, urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 2, pkt 3 lub pkt 9 Prawo budowlane?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina planuje przekazać (…) Centrum Kultury następujące budowle:

Budowla wybudowana i oddana do użytkowania w 2011 roku:

Kanalizacja deszczowa przy Amfiteatrze – wartość początkowa … zł.

W wyniku podziału ewidencyjnego w 2012 roku środka trwałego pod nazwą „…” wyodrębniono niżej wymienione budowle:

  1. Składane zadaszenie sceny – amfiteatr – wartość początkowa … zł.
  2. Widownia wraz z ogrodzeniem – wartość początkowa … zł. nakłady na ulepszenie w 2012 roku …zł.
  3. Zadaszenie sceny i widowni wartość początkowa … zł. nakłady na ulepszenie w 2012 roku … zł. oraz w 2016 roku … zł.

W tym zakresie Gmina modyfikuje stan faktyczny, tj. w miejsce wcześniej wskazanych budowli w postaci widowni wraz z ogrodzeniem oraz zadaszenia sceny i widowni wymienia budowle wskazane powyżej.

Wszystkie ww. środki trwałe stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

Ad. 3) Czy budynki/budowle/urządzenie budowlane wymienione powyżej są trwale związane z gruntem?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Wyżej wymienione budynki jak i budowle są trwale związane z gruntem.

Ad. 4) Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Ulepszenia nie stanowiły „przebudowy” rozumianej jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia.

Ad. 5) Czy w odniesieniu do budynku/budowli ponieśliście Państwo wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Wydatki na ulepszenie stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli zostały poniesione w latach 2009-2011.

Ad. 6) Kiedy wydatki te zostały poniesione oraz czy budynki/budowle po ulepszeniach były w całości oddane do używania i kiedy to nastąpiło (należy wskazać dokładną datę)?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Wydatki zostały poniesione w latach 2009-2011. Budynki/budowle po ulepszeniu były oddane w całości do użytkowania w sierpniu 2010 roku.

Inwestycję zakończono w 2010 roku i w tym też roku została zwiększona wartość środka trwałego pod nazwą „….” o nakłady w wysokości … zł.

W 2011 roku na mocy ugody sądowej wypłacono generalnemu wykonawcy wynagrodzenie za wykonane prace (wykonawca dochodził swoich praw o zaniżone wynagrodzenie za wykonane prace). W związku z powyższym w 2011 dokonano zwiększenia wartości ww. środka trwałego o kwotę … zł.

Ponadto Y w kolejnych latach ponosił również wydatki na modernizację budynków i budowli. Ulepszenia te wynosiły mniej niż 30% wartości początkowej poszczególnych składników majątku i zostały rozliczone w następujący sposób:

  • Budynek sceny wraz z parkingiem – w 2012 roku wartość nakładów … zł., w 2019 wartość nakładów … zł.
  • Widownia wraz z ogrodzeniem (budowla) – w 2012 roku wartość nakładów … zł.
  • Zadaszenie sceny i widowni (budowla) – w 2012 roku wartość nakładów … zł., w 2016 roku wartość nakładów … zł.

Ad. 7) Czy od wydatków na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Zgodnie z interpretacją podatkową znak: (…) oraz Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dn. 25.09.2009 Amfiteatr służył wyłącznie do sprzedaży usług na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym od poniesionych wydatków przysługiwało prawo do odliczenia w 100% podatku naliczonego.

Ad. 8) Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli a przekazaniem budynków/budowli na rzecz Centrum Kultury upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Tak, pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli, a przekazaniem budynków/budowli na rzecz Centrum Kultury upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Obiekt po przebudowie (ulepszeniach, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej środków trwałych) został oddany do użytkowania w 2010 roku. W związku z powyższym do chwili obecnej upłynął już okres dłuższy niż 2 lata.

Ad. 9) Czy zespół budynków/budowli mający być przedmiotem wniosku przez cały okres użytkowania przez Państwa był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Zgodnie z interpretacją podatkową znak: (…) oraz Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 25 września 2009 r. Amfiteatr służył wyłącznie do sprzedaży usług na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej. Zgodnie z ww. podstawami obiekt nie był w ogóle wykorzystywany na cele działalności zwolnionej z podatku VAT.

Ad. 10) Na podstawie jakiej czynności cywilnoprawnej (umowy) dojdzie do wyposażenia Centrum Kultury w majątek (czy w drodze darowizny, nieodpłatnej umowy, oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste czy na podstawie innej umowy – jakiej)?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina zamierza wyposażyć CK w majątek w formie umowy nieopłatnego użyczenia.

Ad. 11) Jeżeli przekażecie Państwo budynek, budowle i grunt Centrum Kultury na podstawie oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste to czy nastąpi to na podstawie decyzji i czy wtedy dojdzie do oddania tylko gruntu w wieczyste użytkowanie? Jeśli tak to co z budynkiem, budowlami, tj. na jakiej podstawie Centrum Kultury będzie je używało?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Nie dotyczy.

Ad. 12) Czy wartość ulepszeń była powyżej czy poniżej 15.000 zł należy wskazać czy podnosiła wartość początkową poszczególnych środków trwałych tj. budynków i budowli?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Wartość ulepszeń środków trwałych, tj. budynków i budowli podniosła wartość początkową środków trwałych powyżej 15.000 zł w przypadku niżej wymienionych obiektów:

  1. Budynek sceny z parkingiem – wartość początkowa … – nakłady poniesione na ulepszenie – w 2012 roku wartość nakładów … zł., w 2019 – … zł.
  2. Widownia wraz z ogrodzeniem – wartość początkowa … zł. nakłady na ulepszenie w 2012 roku … zł.
  3. Zadaszenie sceny i widowni wartość początkowa … zł. nakłady na ulepszenie w 2012 roku … zł. oraz w 2016 roku … zł.

Ad. 13) Kiedy przyjęliście Państwo (lub poprzednik prawny) do ewidencji środków trwałych ulepszenia poczynione na ww. budynki i budowle (kiedy nastąpiło w ewidencji środków trwałych podwyższenie wartości poszczególnych środków trwałych tj. budynków i budowli)?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Inwestycję zakończono w 2010 roku i w tym też roku została zwiększona wartość środka trwałego pod nazwą „…” o nakłady w wysokości … zł.

W 2011 roku na mocy ugody sądowej wypłacono generalnemu wykonawcy wynagrodzenie za wykonane prace (wykonawca dochodził swoich praw o zaniżone wynagrodzenie za wykonane prace). W związku z powyższym w 2011 dokonano zwiększenia wartości ww. środka trwałego o kwotę … zł.

W 2012 roku, na podstawie decyzji Dyrektora Y – Zarządzenie Dyrektora dokonano wyrywkowej inwentaryzacji na terenie Amfiteatru w celu ustalenia prawidłowej klasyfikacji środków trwałych. W wyniku inwentaryzacji dokonano podziału ww. środka wyodrębniając:

  • Budynek sceny wraz z parkingiem
  • Budynek sterowni
  • Widownia wraz z ogrodzeniem (budowla)
  • Zadaszenie sceny i widowni (budowla)
  • Budynek administracyjny
  • Kasa biletowa

W ramach inwentaryzacji wyodrębnione zostały również dwa środki, a mianowicie:

  • Agregat prądotwórczy (kśt 344 – zespoły prądotwórcze ) – … zł.
  • Monitoring – urządzenie zewnętrzne (kśt 622 – urządzenie do zapisu i odtwarzania dźwięku i obrazu) – … zł.

Ww. wartości pokazują wartość poniesionych nakładów w wyniku przebudowy. Ich wartość została zwiększona o wartość tzw. kosztów ogólnych tzn. nadzory, opracowania dokumentacji itp. Środki na przestrzeni lat podlegały też ulepszeniom i modernizacjom, zwiększając ich wartość początkową.

W chwili obecnej wartość początkowa środków (po uwzględnieniu poniesionych nakładów i kosztów ogólnych) wynosi:

  • Budynek sceny wraz z parkingiem – wartość początkowa … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2019 roku o kwotę … zł.
  • Budynek sterowni – wartość początkowa … zł.
  • Widownia wraz z ogrodzeniem (budowla) – wartość początkowa … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2012 roku o kwotę … zł.
  • Zadaszenie sceny i widowni (budowla) – wartość początkowa … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2016 roku o kwotę … zł.
  • Budynek administracyjny – wartość początkowa .. zł.
  • Kasa biletowa – wartość początkowa – wartość początkowa … zł
  • Agregat prądotwórczy (kśt 344 – zespoły prądotwórcze) – wartość początkowa … zł. Jest to urządzenie, które w żaden sposób nie jest częścią składową nieruchomości.
  • Monitoring – urządzenie zewnętrzne (kśt 622 – urządzenie do zapisu i odtwarzania dźwięku i obrazu) – … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2020 roku o kwotę … zł. Wartość środka stanowią elementy, które nie są integralną częścią budynku jak np. okablowanie, a jedynie jest to cały sprzęt elektroniczny możliwy do zdemontowania, tj. monitory, kamery itp.

Ad. 14) Czy przy nabyciu lub wytworzeniu środków trwałych, budynków/budowli przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Tak, zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną podatkową znak: (…) oraz Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dn. 25 września 2009, przy nabyciu i wytworzeniu środków trwałych przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Ad. 15) Należy jednoznacznie wskazać o jakie budynki i budowle pytają Państwo oraz co rozumiecie Państwo przez „wyposażenie”? Bowiem, postawione przez Państwa pytanie nr 1 brzmi: „Czy Gmina , może skorzystać ze zwolnienia od podatku (dot. budynków i budowli), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dokonując nieodpłatnego przekazania obiektu wraz z wyposażeniem, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT instytucji kultury, której jest organizatorem (tj. CK) posiadającej osobowość prawną i będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?”

– Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina zamierza przekazać cały obiekt Amfiteatru do Centrum Kultury. W skład majątku wchodzą następujące budynki:

  • Budynek administracyjny
  • Budynek sceny z parkingiem
  • Budynek Sterowni
  • Budynek toalet
  • Kasa biletowa

W skład majątku wchodzą następujące budowle:

  • Kanalizacja deszczowa przy Amfiteatrze
  • Składane zadaszenie sceny – amfiteatr
  • Widownia wraz z ogrodzeniem
  • Zadaszenie sceny i widowni

Przez wyposażenie Wnioskodawca rozumie wszystkie środki ruchome znajdujące się na terenie Amfiteatru, nie będące trwale związane z gruntem. Należą do nich: monitoring, agregat prądotwórczy, wyciągarki elektryczne, ale również meble, sprzęt elektroniczny i elektryczny i inne.

Pytanie nr 1 znajdujące się we wniosku o interpretację, tj. czy Gmina może skorzystać ze zwolnienia od podatku dot. wyłącznie budynków i budowli.

Odnośnie przekazania pozostałych środków trwałych (innych niż budynki i budowle) Gmina pragnie uzyskać odpowiedź zgodnie z treścią pytania nr 3 wniosku o interpretację.

Ad. 16) Należy jednoznacznie wskazać o jakie budynki i budowle Państwo pytają, bowiem treść pytania nr 2 brzmi „Czy Gmina od poniesionych nakładów na modernizację budynków i budowli, których wartość nie przekracza 30% wartości początkowej powinna dokonać korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o VAT?”

– Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina zamierza przekazać cały obiekt Amfiteatru do Centrum Kultury. Pełna lista budynków, o które pyta Gmina znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 1, a budowli w odpowiedzi na pytanie nr 2. Gmina wyjaśnia, że w ciągu ostatnich 10 lat na żaden z wymienionych budynków i budowli nie poniosła skumulowanych nakładów modernizacyjnych przekraczających 30% wartości początkowej danej nieruchomości. Gmina w tym okresie dokonała tylko niewielkich nakładów modernizacyjnych na niektóre budynki.

W chwili obecnej wartość początkowa środków trwałych (po uwzględnieniu poniesionych nakładów i kosztów ogólnych) wynosi:

  • Budynek sceny wraz z parkingiem – wartość początkowa … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2019 roku o kwotę … zł.
  • Widownia wraz z ogrodzeniem (budowla) – wartość początkowa … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2012 roku o kwotę … zł.
  • Zadaszenie sceny i widowni (budowla) – wartość początkowa … zł. – ostatnia zmiana wartości w 2016 roku o kwotę … zł.

Ad. 17) W pytaniu nr 3 wskazaliście Państwo „Czy Gmina dokonując nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli) stanowiącego wyposażenie obiektu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT innej instytucji (CK) posiadającej osobowość prawną powinna dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny?” – zatem należy:

  1. wskazać, jakie konsekwencje prawno-podatkowe chcecie Państwo dla siebie wywieść z tak postawionego pytania w szczególności w oparciu o fragment ww. pytania „(…) powinna dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku”?
  2. przeformułować pytanie tak, aby dotyczyło ono stosowania konkretnego przepisu prawa podatkowego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, z którego wynikać będą Państwa prawa i obowiązki na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (np. prawa do odliczenia podatku naliczonego).
  3. uzupełnić własne stanowisko w sprawie w taki sposób, aby pozostawało w związku z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego i zmodyfikowanym pytaniem i odnosiło się do konkretnych przepisów ustawy.

– Wnioskodawca wskazał, że:

Ad 17a) art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ściśle określa, iż w wyniku nieodpłatnego przekazania środka trwałego na rzecz innego podmiotu można skorzystać ze zwolnienia, po spełnieniu ściśle określonych warunków zapisanych w tym artykule, jedynie w odniesieniu do przekazania budynków i budowli. Z uwagi na fakt iż Gmina planuje przekazać Centrum Kultury również wyposażenie, tj.: monitoring, agregat prądotwórczy, wyciągarki elektryczne, ale również meble, sprzęt elektroniczny i elektryczny i inne, powinna ustalić aktualną wartość rynkową każdego z ww. składników wyposażenia, zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT i od tej wartości powinna naliczyć podatek VAT należny i zapłacić go do Urzędu Skarbowego. Zadane pytanie ma na celu właściwe ustalenie wartości wyposażenia, aby Gmina dokonała prawidłowego naliczenia podatku VAT należnego.

Ad 17b) Wnioskodawca zmienia treść pytania nr 3:

Czy Gmina dokonując nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli), stanowiącego wyposażenie obiektu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT innej instytucji (tj. Centrum Kultury będącemu samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto ), posiadającej osobowość prawną, powinna na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny i odprowadzić go do Urzędu Skarbowego?

Ad 17c) Zmienione Własne stanowisko w sprawie pytania nr 3:

Gmina dokonując nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli) stanowiącego wyposażenie obiektu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. innej instytucji (tj. Centrum Kultury będącemu samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto ) posiadającej osobowość prawną powinna na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny i odprowadzić go do Urzędu Skarbowego.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 lipca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że zamierza on wyposażyć CK w majątek w formie umowy nieopłatnego użyczenia. Prawo własności przedmiotowej nieruchomości nie przechodzi do CK, w dalszym ciągu Gmina będzie właścicielem Amfiteatru wraz z jego wyposażeniem. Gmina zamierza wyposażyć CK w majątek w formie umowy nieopłatnego użyczenia. Prawo własności przedmiotowej nieruchomości nie przechodzi do CK, w dalszym ciągu Gmina będzie właścicielem Amfiteatru wraz z jego wyposażeniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 3 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu do wniosku z dnia 25 czerwca 2021 r.).

  1. Czy Gmina , może skorzystać ze zwolnienia od podatku (dot. budynków i budowli), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dokonując nieodpłatnego przekazania obiektu wraz z wyposażeniem, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT instytucji kultury, której jest organizatorem (tj. CK) posiadającej osobowość prawną i będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?
  2. Czy Gmina od poniesionych nakładów na modernizację budynków i budowli, których wartość nie przekracza 30% wartości początkowej powinna dokonać korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o VAT?
  3. Czy Gmina dokonując nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli), stanowiącego wyposażenie obiektu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT innej instytucji (tj. Centrum Kultury będącemu samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto ), posiadającej osobowość prawną, powinna na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny i odprowadzić go do Urzędu Skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy (własne stanowisko w zakresie pytania nr 3 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu do wniosku z dnia 25 czerwca 2021 r.):

  1. Gmina może skorzystać ze zwolnienia od podatku (dot. budynków i budowli), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dokonując nieodpłatnego przekazania budynku wraz z wyposażeniem zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT instytucji posiadającej osobowość prawną i będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Gmina dokonując nieodpłatnego przekazania majątku powinna dokonać korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o VAT od wartości poniesionych nakładów na modernizację nieruchomości.
  3. Gmina dokonując nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli) stanowiącego wyposażenie obiektu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT innej instytucji (tj. Centrum Kultury będącemu samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto ) posiadającej osobowość prawną powinna na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny i odprowadzić go do Urzędu Skarbowego.

UZASADNIENIE:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny.

Co do zasady budynek będący przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, tak jak opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to także, że budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich części są wykorzystywane, w tym używane na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Analiza przepisów ustawy o VAT, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W opisanym przypadku spełnione zostaną warunki do objęcia transakcji nieodpłatnego przekazania budynku innej instytucji (CK) zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W związku z tym przekazanie części nieruchomości gruntowej przypadającej na budynek także będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Sposób opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z kolei zdaniem Wnioskodawcy transakcja nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli), który stanowił wyposażenie budynku i budowli wymienione w opisie, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zwolnienie to nie będzie miało zastosowania do towarów (wyposażenia) zakupionych w tracie użytkowania obiektu, od nabycia których przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego w latach 2012-2020. Wyposażenie to będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według odpowiednich stawek uzależnionych od przedmiotu transakcji. W przypadku opisanej transakcji wyposażenie (towary) nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na powyższe przy transakcji nieodpłatnego przekazania wyposażenia instytucji posiadającej osobowość prawną Gmina powinna dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny i rozliczyć go z Urzędem Skarbowym. Gmina określając podstawę opodatkowania musi zastosować cenę nabycia (kosztu wytworzenia) skorygowaną na chwilę dokonania dostawy o czynniki takie jak np. stopień zużycia przekazywanego towaru. Inaczej ujmując, Gmina powinna dostosować cenę nabycia do rzeczywistej wartości towaru w momencie, w którym zostaje on przekazany (art. 29a ust. 2 ustawy o VAT).

Natomiast zdaniem Wnioskodawcy modernizacja budynków i budowli, których wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości nie podlega zwolnieniu, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT. W tym przypadku należy dokonać korekty, zgodnie z art. 91 ust.5 ustawy o VAT, gdyż art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ściśle określa wysokość poniesionych nakładów, które podlegają zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Centrum Kultury,
  • obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego,
  • podstawy opodatkowania dla czynności nieodpłatnego przekazania wyposażenia

jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą tych towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1),

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, ze zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W świetle tego przepisu, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Zatem strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Zgodnie bowiem z art. 710 Kodeksu cywilnego, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony, lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas i nieodpłatność.

Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Oznacza to, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy (w zakresie pytania nr 1) dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę na rzecz CK budynków:

  1. Budynek administracyjny,
  2. Budynek sceny z parkingiem,
  3. Budynek Sterowni,
  4. Budynek toalet,
  5. Kasa biletowa.

oraz budowli:

  1. Kanalizacja deszczowa przy Amfiteatrze,
  2. Składane zadaszenie sceny – amfiteatr,
  3. Widownia wraz z ogrodzeniem,
  4. Zadaszenie sceny i widowni.

Również Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie użyczyć wyposażenie, przez które rozumie wszystkie środki ruchome znajdujące się na terenie Amfiteatru, nie będące trwale związane z gruntem. Należą do nich: monitoring, agregat prądotwórczy, wyciągarki elektryczne, ale również meble, sprzęt elektroniczny i elektryczny i inne.

Podkreślić w tym miejscu należy, że odpłatności (wynagrodzenia) nie można utożsamiać jedynie ze świadczeniem pieniężnym. Także świadczenie o charakterze rzeczowym jest wynagrodzeniem. Przykładowo więc: zamiana towarów, zamiana towaru na usługę i odwrotnie, wydanie towarów (świadczenie usług) w zamian za wierzytelności itp. będzie uznane odpowiednio za odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług. Mamy bowiem do czynienia z konkretną korzyścią, która należna jest za dokonywane świadczenie.

W przedmiotowej sprawie – co istotne – Wnioskodawca zamierza wyposażyć CK w majątek w formie umowy nieopłatnego użyczenia. Prawo własności przedmiotowej nieruchomości nie przechodzi do CK, w dalszym ciągu Gmina będzie właścicielem Amfiteatru wraz z jego wyposażeniem.

Jak wskazano wcześniej, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza – wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy – że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług, bowiem prawo własności przedmiotowej nieruchomości i ruchomości nie przechodzi do CK. Gmina w dalszym ciągu będzie właścicielem nieruchomości wraz z jego wyposażeniem.

Ponadto, umowa użyczenia spełnia warunki umowy cywilnoprawnej.

Zatem czynność nieodpłatnego przekazania przez Gminę na rzecz CK budynków/budowli wraz z wyposażeniem nie będzie stanowiła czynności, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1, a tylko czynność o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy jako świadczenie usług. Bowiem aby doszło do dostawy towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy Wnioskodawca musiałby przenieść własności majątku rzeczowego (nieruchomości), a jak wynika z opisu sprawy prawo własności przedmiotowej nieruchomości nie przechodzi do CK, w dalszym ciągu Gmina będzie właścicielem nieruchomości wraz z jego wyposażeniem. W tej sytuacji mamy do czynienia z użyczeniem (usługa) nie natomiast z przekazaniem nieruchomości wraz z wyposażeniem (dostawa towarów).

Z kolei, by uznać daną czynność – w przedmiotowej sprawie nieodpłatne użyczenie nieruchomości (budynków/budowli) wraz z wyposażeniem – za opodatkowane podatkiem VAT świadczenie usług, musi ona być odpłatna w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatna, ale spełniająca warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

W celu dokonania oceny czynności nieodpłatnych pod względem skutków, jakie mogą wywoływać w świetle VAT punktem wyjścia powinna być ocena, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te „towarzyszą” działalności gospodarczej.

W przypadku stwierdzenia, że czynności nieodpłatne stanowią odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności danego podatnika wówczas nie będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak również nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami.

W przypadku natomiast uznania, że czynności nieodpłatne nie stanowią odrębnego od działalności gospodarczej przedmiotu działalności danego podatnika, ale „towarzyszą” działalności gospodarczej wówczas odpowiednie zastosowanie mogą znaleźć regulacje art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej unormowań zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu.

W rozpatrywanej sprawie nieruchomość (budynki/budowle) wraz z wyposażeniem, stanowiąca część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostanie nieodpłatnie użyczona CK. Zatem przedstawiona w opisie sprawy sytuacja mieści się w założeniach przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, z uwagi na użycie towaru stanowiącego część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, oraz na fakt, że w odniesieniu do poniesionych wydatków Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy zawęża się wyłącznie do tych spośród usług nieodpłatnych, które spełniają dwa warunki w nim wymienione. Po pierwsze dotyczy tylko użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, a po drugie tylko tych sytuacji, w których podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu przedmiotowych towarów. Innymi słowy przepis powyższy znajduje zastosowanie jedynie do tych usług nieodpłatnych, wskazanych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, które służą celom innym niż działalność gospodarcza podatnika, a podatnikowi przysługiwało w związku z nimi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli któryś z wymienionych warunków nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie jako usługi odpłatnej.

W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości (budynków/budowli) wraz z wyposażeniem na rzecz CK. Do tej pory Gmina wykorzystywała budynki/budowle wraz z wyposażeniem do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w ramach działalności gospodarczej. Do czynności użyczenia przedmiotu wniosku dojdzie w celach innych niż prowadzona działalność gospodarcza Wnioskodawcy, tj. do celów działalności odrębnego podmiotu – CK, co pozostaje bez związku z prowadzoną dotychczasową działalnością gospodarczą Gminy. Ponadto Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości (budynków/budowli) wraz z wyposażeniem. Zatem zostały wypełnione przesłanki określone w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy i opisana czynność nieodpłatnego użyczenia stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem czynność nieodpłatnego użyczenia przez Gminę na rzecz CK budynków/budowli wraz z wyposażeniem będzie stanowiło czynność, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, a tym samym jako świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z art. 41 ust. 2 ustawy wynika, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala rozstrzygnąć, czy nieodpłatne użyczenie przez Wnioskodawcę budynków/budowli będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż jak wynika z przepisu „zwalnia się podatku dostawę budynków, budowli lub ich części (…)”. Zatem przedmiotowy przepis nie ma zastosowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy na tle opisu sprawy należy wskazać, że nieodpłatne użyczenie środków trwałych stanowi czynność, która nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem czynność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym czynność udostępniania nieruchomości (budynki/budowle) wraz z wyposażeniem stanowi dostawę towarów i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie nr 1) należy uznać za nieprawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy od poniesionych nakładów na modernizacje budynków i budowli, których wartość nie przekracza 30% wartości początkowej powinien on dokonać korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestię związaną z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Z kolei przepisy zawarte w art. 91 ustawy – co do zasady – dotyczą sytuacji, gdy uprzednio odliczona kwota podatku naliczonego z różnych przyczyn musi zostać skorygowana lub przypadku, gdy podatek naliczony nie został odliczony, bo na moment realizacji prawa do odliczenia nabyty towar lub usługa nie miały służyć działalności opodatkowanej, ale sytuacja ta uległa zmianie.

I tak zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W świetle art. 91 ust. 8 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Z powyższych przepisów wynika, że korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługiwało, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości.

Według art. 90 ust. 9 ustawy, przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uwagi na fakt, że dotychczas ww. budynki i budowle były wykorzystywane do czynności opodatkowanych (w prowadzonej działalności gospodarczej), a planowane nieodpłatne użyczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT (czynność ta nie będzie korzystała ze zwolnienia) w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tych środków trwałych jest związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

W odniesieniu do obowiązku korekty odliczonego podatku VAT z tytułu nieodpłatnego użyczenia budynków/budowli, wobec dokonanej wyżej analizy, uznać należy brak zmiany wykorzystywania ww. środków trwałych. Dlatego też wobec Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek dokonania stosownych korekt uregulowanych w art. 90 i art. 91 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Ostatnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy dokonując nieodpłatnego przekazania majątku (z wyłączeniem budynków i budowli), stanowiącego wyposażenie obiektu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy innej instytucji (tj. Centrum Kultury będącemu samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto ), posiadającej osobowość prawną, powinien on na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT dokonać aktualnej wyceny rynkowej majątku i od tej wartości naliczyć podatek VAT należny i odprowadzić go do Urzędu Skarbowego.

Aby rozstrzygnąć wątpliwości Wnioskodawcy należy jeszcze raz wskazać, że – co rozstrzygnięto powyżej – czynność nieodpłatnego użyczenia przez Gminę na rzecz CK budynków/budowli wraz z wyposażeniem będzie stanowiło czynność o której mowa w art. 8 ust. 2, a tym samym jako świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

Powyższy przepis ma zastosowanie wyłącznie do dostawy towarów. Natomiast powyżej rozstrzygnięto, że w przypadku nieodpłatnego użyczenia dochodzi do świadczenia usług, zatem powyższy przepis art. 29a ust. 2 ustawy w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Podstawą opodatkowania zgodnie z przepisem art. 29a ust. 5 ustawy, w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina określając podstawę opodatkowania musi zastosować cenę nabycia (kosztu wytworzenia) skorygowaną na chwilę dokonania dostawy o czynniki takie jak np. stopień zużycia przekazywanego towaru. Inaczej ujmując, Gmina powinna dostosować cenę nabycia do rzeczywistej wartości towaru w momencie, w którym zostaje on przekazany (art. 29a ust. 2 ustawy o VAT) (pytanie nr 3) należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zawartego w opisie sprawy przedstawionym we wniosku, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj