Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.243.2021.3.MK
z 27 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 kwietnia 2021 r. (data wpływu 12 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismami z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu) oraz z 29 czerwca 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku opodatkowania dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu – jest prawidłowe,
  • braku opodatkowania dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

12 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy działek nr ..., nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 7 czerwca 2021 r., 29 czerwca 2021 r. oraz 21 lipca 2021 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania, przedstawienie własnego stanowiska oraz wniesienia stosownej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zdarzenie przyszłe:

Planowana transakcja pomiędzy Powiatem ..., a osobą fizyczną, dotycząca zamiany nieruchomości gruntowych zgodnie ze stanem użytkowania na gruncie, w ten sposób, że Powiat ... przeniesie na rzecz osoby fizycznej własność nieruchomości oznaczonej w egib, jako działki nr: ... (...) o wartości 1480,00 zł i ... (...) o wartości 2665,00 zł (łączna wartość nieruchomości powiatowych - 4 145,00 zł), w zamian za działkę stanowiącą własność osoby fizycznej, tj. dz. nr ... (...) o wartości 4300,00 zł. Ponadto Powiat dopłaci osobie fizycznej kwotę 155 zł z tytułu różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Ze strony Powiatu będą to działki:

  1. nr ... poł. w obrębie ... - aktualnie użytkowana rolniczo - stanowi grunt częściowo wykorzystywany pod uprawy sadownicze. Nieruchomość ta sklasyfikowana jest w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne (użytek: R lllb i R IVa), a w obowiązującym MPZP Gminy ..., położona jest w terenie oznaczonym symbolem: 26.15KD - Komunikacja.
  2. nr ... poł. w obrębie ... - aktualnie jest to obszar nieutwardzonego gruntu, zapewniający obsługę przyległego sadu owocowego. Wg egib działka ta, sklasyfikowana jest jako grunt orny klasy III b, dla tego obszaru nie został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w Studium Uwarunkowań i Kierunku Zagospodarowania Przestrzennego Gminy ... Nr ... z dnia ...., oznaczony jest symbolem: R1 - Obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej szczególnie chronione.

Ze strony osoby fizycznej - działka nr ... poł. w obrębie ... aktualnie stanowi fragment jezdni, będącej drogą powiatową o nawierzchni bitumicznej. Dla obszaru tej nieruchomości nie został sporządzony plan zagospodarowania przestrzennego, a w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego Gminy ... zatwierdzonym w/w Uchwałą Rady Gminy, teren oznaczony jest symbolem: R1 - Obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej szczególnie chronione.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, na pytania tutejszego Organu:

  1. Czy dla działki nr ... do dnia transakcji zamiany zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie będzie przeznaczenie tej działki ww. decyzji?
  2. Czy w umowie zamiany działek wartość działki nr ... należącej do osoby fizycznej będzie określona jako wartość zawierająca podatek VAT czy będzie to wartość bez podatku VAT?

Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dot. działki nr ... poł. w obrębie ..., właściciel działki tj. Powiat ..., nie będzie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w związku z tym do dnia transakcji zamiany, decyzja taka nie będzie wydana.
  2. Dot. działki ... poł. w obrębie ..., której właścicielem jest osoba fizyczna, wartość oszacowana przez rzeczoznawcę jest wartością netto i taka to wartość będzie ujęta w umowie.

W uzupełnieniu wniosku z 29 czerwca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że działka nr ... poł. w obrębie ... wydzielona z działki oznaczonej nr 143, której własność Powiat ... nabył z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 1999 r. zgodnie z decyzją Wojewody ... Nr ... z dnia ..., od momentu nabycia, jest użytkowana rolniczo. W związku z nabyciem działki nr ... Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku z 21 lipca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że Działka nr ... poł. w obrębie ... i dz. Nr ... poł. w obrębie ... zostały nabyte przez Powiat ... z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. zgodnie z decyzją Wojewody ... Nr ... z dnia ...

Ww. działki od dnia nabycia do momentu planowanej transakcji (tj. umowy zamiany) były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania.

Uchwała Nr ... Rady Gminy ... z dnia 15 listopada 200Ir w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi ... i ...oraz fragmentów wsi: ..., ..., ... i ... ... definiuje możliwe zagospodarowanie terenu o oznaczeniu w/w planie 26.15. KD (działka nr ...): przeznaczenie terenu - komunikacja. Zasady i warunki zagospodarowania: - ulica dojazdowa - poszerzenie pasa drogowego ulicy położonej we wsi ... - poszerzenie w kierunku południowym o szerokości 2m.

Funkcję komunikacji (zgodnie z opisem do w/w PPZ) - należy przez to rozumieć funkcję służącą działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych ulic (dróg) oraz obiektów i urządzeń kolejowych, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych i o kolejach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

W związku z planowaną transakcją pomiędzy Powiatem ... a osobą fizyczną dotyczącą zamiany nieruchomości gruntowych o różnej wartości oraz planowaną dopłatą przez Powiat różnicy wartości zamienianych działek, czy w aktualnym stanie faktycznym transakcja (umowa zmiany) będzie objęta podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca uważa, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji planowanej czynności zamiany niezabudowanych działek, będących własnością Powiatu, w zamian za inną nieruchomość stanowiącą własność osoby fizycznej, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla której Powiat będzie działał w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1. Zatem umowa zmiany nieruchomości opisanych we wniosku powinna być objęta podatkiem VAT.

Obie strony zamiany występują jednocześnie w charakterze dostawcy i nabywcy. Są tu więc dwie dostawy a każda z nich podlega opodatkowaniu stosownie do towarzyszących jej okoliczności. Każda ze stron może opodatkować swoją dostawę. Przy umowie zamiany dostawa występuje po każdej z jej stron, każdy z kontrahentów ma swoją nieruchomość, której wartość stanowi samodzielną podstawę opodatkowania.

W związku z powyższym realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Jednakże, gdy przedmiotem dostawy są grunty niezbudowane inne niż tereny budowlane zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy transakcja będzie podlegała zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • braku opodatkowania dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu – jest prawidłowe,
  • braku opodatkowania dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn zm.) – zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zauważyć należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy regulacji nie wynika, że odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług powinna mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż planowana transakcja pomiędzy Powiatem ..., a osobą fizyczną, dotycząca zamiany nieruchomości gruntowych zgodnie ze stanem użytkowania na gruncie, nastąpi w ten sposób, że Powiat ... przeniesie na rzecz osoby fizycznej własność nieruchomości oznaczonej jako działki nr: ... (...) o wartości 1480,00 zł i ... (...) o wartości 2665,00 zł (łączna wartość nieruchomości powiatowych - 4 145,00 zł), w zamian za działkę stanowiącą własność osoby fizycznej, tj. dz. nr ... (...) o wartości 4300,00 zł. Ponadto Powiat dopłaci osobie fizycznej kwotę 155 zł z tytułu różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną. Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów. W konsekwencji, przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie jak stanowi z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, w odniesieniu do opisanej we wniosku czynności cywilnoprawnej polegającej na zamianie nieruchomości gruntowych, Wnioskodawca nie będzie korzystać z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ww. ustawy, a w efekcie wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym, opisana we wniosku czynność będzie stanowiła dla Powiatu odpłatną dostawę towarów, która, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako akt prawa miejscowego wiąże zarówno organy administracji, osoby fizyczne, osoby prawne, jak i inne jednostki organizacyjne. Zatem, w sytuacji, gdy na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to właśnie zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie działka nr ..., która nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego oraz dla ww. działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Wobec powyższego, z okoliczności sprawy wynika, że działka nr ... w momencie dostawy ramach transakcji zamiany gruntów nie będzie spełniać definicji terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ww. działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego oraz dla działki nr ... nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Zatem, należy stwierdzić, że w przypadku dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu, znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku opodatkowania dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu należało uznać prawidłowe.

Odnosząc się do dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu należy zauważyć, że dla ww. działki miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego definiuje możliwe zagospodarowanie terenu o oznaczeniu 26.15. KD: przeznaczenie terenu - komunikacja. Zasady i warunki zagospodarowania: - ulica dojazdowa - poszerzenie pasa drogowego ulicy położonej we wsi ... - poszerzenie w kierunku południowym o szerokości 2m.

Zatem, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka nr ... jest przeznaczona pod zabudowę i stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że planowana dostawa działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w odniesieniu do działki nr ... nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w prawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy, działka nr ... została nabyta przez Powiat ... z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. zgodnie z decyzją Wojewody ... Nr ... z dnia ... Zatem w momencie nabycia działki przez Wnioskodawcę nie wystąpił podatek naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. W takiej sytuacji nie można mówić, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, lub że takie prawo mu nie przysługiwało.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dostawa przez Wnioskodawcę działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w tym przepisie.

Reasumując wskazać należy, że dostawa działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem dostawa działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu będzie opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku opodatkowania dostawy działki nr ... w ramach transakcji zamiany gruntu należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj