Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.422.2021.1.HD
z 20 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podlegania obowiązkowi podatkowemu w Polsce w związku z uzyskiwaniem dochodów z tytułu wykonywania pracy najemnej na pokładzie jednostki pływającej (statku) eksploatowanej w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany przez przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem w Gujanie, obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy i składania rocznego zeznania podatkowego, zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania oraz ulgi abolicyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podlegania obowiązkowi podatkowemu w Polsce w związku z uzyskiwaniem dochodów z tytułu wykonywania pracy najemnej na pokładzie jednostki pływającej (statku) eksploatowanej w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany przez przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem w Gujanie, obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy i składania rocznego zeznania podatkowego, zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania oraz ulgi abolicyjnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest obywatelem RP, nie posiada innego obywatelstwa. W Polsce posiada miejsce zamieszkania, rodzinę oraz majątek osobisty. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i z uwagi na wyżej wskazane okoliczności w najbliższych latach nie będzie zmieniać kraju rezydencji podatkowej.

Wnioskodawca będzie wykonywać pracę najemną na pokładzie jednostki pływającej (statku) w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany.

Jednostka, na której Wnioskodawca będzie wykonywał pracę, jest jednostką typu FPSO (ang. Floating Production, Storage and Offloading Vessel), a więc pływającym obiektem produkcyjno-magazynowo-przeładunkowym. Jednostka ta jest przeznaczona do wstępnego wydobycia, magazynowania oraz przeładunku surowców (ropy naftowej). Jednostka podnosi i będzie podnosiła banderę Bahamów.

Przedsiębiorstwem eksploatującym statek jest i będzie przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem w Gujanie.

Wnioskodawca będzie wykonywał pracę jako specjalista ds. bezpieczeństwa i będzie członkiem regularnej załogi statku.

Pracodawcą Wnioskodawcy będzie przedsiębiorstwo z siedzibą w Szwajcarii. Wynagrodzenie Wnioskodawcy również będzie wypłacane ze Szwajcarii.

W 2021 r. Wnioskodawca nie będzie wykonywał pracy na statku powyżej 183 dni, a tym samym nie będzie przebywał w granicach wód terytorialnych Gujany oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany powyżej 183 dni w roku podatkowym. W latach następnych Wnioskodawca prawdopodobnie będzie wykonywał pracę na statku powyżej 183 dni, a tym samym będzie przebywał w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany powyżej 183 dni.

Wnioskodawca będzie odprowadzał podatki na rzecz podatku dochodowego w Gujanie. Podatki te będą potrącane przez pracodawcę z wynagrodzenia Wnioskodawcy i wpłacane w imieniu Wnioskodawcy do właściwego organu podatkowego Gujany.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w stosunku do dochodu osiąganego przez Wnioskodawcę w 2021 r. oraz latach następnych będzie miała zastosowanie metoda proporcjonalnego odliczenia?
  2. Czy Wnioskodawca, w związku z uzyskiwaniem dochodu z pracy najemnej na statku, będzie zobowiązany do składania w Polsce zeznań podatkowych oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce?
  3. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo skorzystać z ulgi abolicyjnej bez ograniczenia, o którym mowa w art. 27g ust. 2 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 1 – w związku z osiąganiem przez niego dochodów z tytułu wykonywania pracy najemnej na statku, Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania z metody proporcjonalnego odliczenia zarówno w 2021 r., jak i w latach następnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na posiadanie w Polsce ośrodka interesów życiowych, Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty w Polsce podatku od całości uzyskiwanych przez siebie dochodów, również tych zagranicznych. Obowiązek ten może jednak zostać ograniczony przez odpowiednie postanowienia umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz krajowe przepisy prawa podatkowego.

Ze względu na to, że Wnioskodawca wykonuje pracę na wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej Gujany, pracę tę należy zakwalifikować jako pracę wykonywaną na terytorium Gujany. Gujana rozciąga bowiem swoją jurysdykcję, w tym także podatkową, na obszar obejmujący wyłączną strefę ekonomiczną oraz wody terytorialnej. Gujana jest zatem państwem źródła dochodu Wnioskodawcy. Jednocześnie, z uwagi na to, że Polska nie podpisała z Gujaną umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, w sytuacji podatkowej Wnioskodawcy zastosowanie znajdują krajowe przepisy prawa podatkowego dotyczące unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W myśl art. 27 ust. 9a ww. ustawy w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Z treści powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. stanów bezumownych polskie przepisy prawa podatkowego jako metodę unikania podwójnego opodatkowania przewidują metodę proporcjonalnego odliczenia. Z uwagi na to, że Wnioskodawca będzie odprowadzał podatki w Gujanie, będzie miał on prawo do odliczenia podatku zapłaconego w Gujanie, zgodnie z tą metodą unikania podwójnego opodatkowania. Jednocześnie wskazać należy, że polskie przepisy prawa podatkowego nie przewidują żadnego innego wymogu do zastosowania metody proporcjonalnego odliczenia. W szczególności bez znaczenia pozostaje fakt, czy Wnioskodawca będzie wykonywał pracę (przebywał) na terytorium Gujany powyżej 183 dni w roku podatkowym.


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 2 – z uwagi na zastosowanie w stosunku do osiąganego przez niego dochodu metody proporcjonalnego odliczenia, która nie zwalnia tego dochodu z opodatkowania w Polsce, Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania zeznań podatkowych w Polsce.

Jednocześnie, na podstawie art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca będzie zobowiązany do samodzielnego odprowadzania w Polsce zaliczek na podatek dochodowy w określonych w ustawie terminach.


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 3 – będzie mógł skorzystać z ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie do ulgi tej nie będzie miało zastosowania ograniczenie, o którym mowa w art. 27g ust. 2 zdanie drugie tej ustawy.

Ze względu na podleganie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz uzyskiwanie przez Wnioskodawcę dochodów ze stosunku pracy, a także zastosowanie w stosunku do tych dochodów metody proporcjonalnego odliczenia, w ocenie Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie przesłanki do skorzystania z ulgi abolicyjnej. Jednocześnie, ze względu na wykonywanie przez Wnioskodawcę pracy poza terytorium lądowym państw (na statku), na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie miał prawo do skorzystania z ulgi bez ograniczenia, o którym mowa w ust. 2 zdanie drugie. Zgodnie bowiem z prawem międzynarodowym, wody terytorialne oraz wyłączna strefa ekonomiczna państw są obszarami morskimi. Znajdują się zatem poza linią brzegową terytorium lądowego państw.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem RP, nie posiada innego obywatelstwa. W Polsce posiada miejsce zamieszkania, rodzinę oraz majątek osobisty. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i z uwagi na wyżej wskazane okoliczności w najbliższych latach nie będzie zmieniać kraju rezydencji podatkowej. Wnioskodawca będzie wykonywać pracę najemną na pokładzie jednostki pływającej (statku) w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany. Jednostka, na której Wnioskodawca będzie wykonywał pracę, jest jednostką typu FPSO (ang. Floating Production, Storage and Offloading Vessel), a więc pływającym obiektem produkcyjno-magazynowo-przeładunkowym. Jednostka ta jest przeznaczona do wstępnego wydobycia, magazynowania oraz przeładunku surowców (ropy naftowej). Jednostka podnosi i będzie podnosiła banderę Bahamów. Przedsiębiorstwem eksploatującym statek jest i będzie przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem w Gujanie. Wnioskodawca będzie wykonywał pracę jako specjalista ds. bezpieczeństwa i będzie członkiem regularnej załogi statku. Pracodawcą Wnioskodawcy będzie przedsiębiorstwo z siedzibą w Szwajcarii. Wynagrodzenie Wnioskodawcy również będzie wypłacane ze Szwajcarii. W 2021 r. Wnioskodawca nie będzie wykonywał pracy na statku powyżej 183 dni, a tym samym nie będzie przebywał w granicach wód terytorialnych Gujany oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany powyżej 183 dni w roku podatkowym. W latach następnych Wnioskodawca prawdopodobnie będzie wykonywał pracę na statku powyżej 183 dni, a tym samym będzie przebywał w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany powyżej 183 dni. Wnioskodawca będzie odprowadzał podatki na rzecz podatku dochodowego w Gujanie. Podatki te będą potrącane przez pracodawcę z wynagrodzenia Wnioskodawcy i wpłacane w imieniu Wnioskodawcy do właściwego organu podatkowego Gujany. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca posiada centrum interesów życiowych oraz rezydencję podatkową w Polsce, zatem podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Ponadto, mając na uwadze powołane przepisy zauważyć należy, że jeżeli z państwem, w którym osiągany jest dochód, Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce uzyskane z pracy wykonywanej w tym państwie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji przewiduje się jednostronny mechanizm zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu dochodów, w postaci metody proporcjonalnego zaliczenia, o której mowa w art. 27 ust. 9 i 9a tej ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio (art. 27 ust. 9a tej ustawy).

Z powyższego wynika, że jedyną metodą unikania podwójnego opodatkowania w sytuacji bezumownej jest metoda proporcjonalnego zaliczenia podatku zapłaconego za granicą. Analizując prawo podatnika do rozliczenia dochodów z uwzględnieniem metody proporcjonalnego zaliczenia w sytuacji bezumownej należy jednak wskazać, że metoda określona w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy znajdzie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy z tytułu zagranicznych dochodów podatnik zapłacił podatek dochodowy za granicą. Konkluzja ta wynika bezpośrednio z literalnego brzmienia normy zawartej w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, podatnik, który osiąga dochody z pracy najemnej za granicą jest zobowiązany do wykazania łącznych dochodów (zarówno krajowych, jak i zagranicznych) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie.

Wobec powyższego, w związku z tym, że Gujanę z Polską nie łączy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz pracodawca Wnioskodawcy będzie potrącał z jego wynagrodzenia podatki i wpłacał je w imieniu Wnioskodawcy do właściwego organu podatkowego Gujany, to dochody Wnioskodawcy z tytułu pracy najemnej wykonywanej na jednostce pływającej (statku) w 2021 r. i latach następnych – o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny – będą podlegały opodatkowaniu w Polsce zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 27 ust. 9 i ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (metoda proporcjonalnego zaliczenia).

W konsekwencji, w sytuacji bezumownej i zapłaty podatku za granicą Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do art. 27g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:


  1. ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub
  2. z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

- ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.


Na mocy art. 27g ust. 2 ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć wysokości kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1a pkt 1.

Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 (art. 27g ust. 3 ustawy).

Gujana nie została wymieniona w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 599).

Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c (art. 27g ust. 4 ww. ustawy).

Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw – o czym stanowi art. 27g ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, iż prawo do odliczenia na podstawie art. 27g ustawy przysługuje w sytuacji, kiedy do dochodów z pracy najemnej uzyskanych za granicą ma zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego. Jednocześnie, w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wprowadzoną ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) – wysokość ulgi abolicyjnej od 1 stycznia 2021 r. podlega limitowaniu. Podatnicy mający prawo do tej preferencji nadal mogą ją stosować, ale wyłącznie w wysokości nieprzekraczającej kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1a pkt 1 tej ustawy. Limit ten nie obowiązuje jednak w odniesieniu do dochodów osiąganych poza terytorium Polski ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, z umowy zlecenia i umowy o dzieło oraz tzw. kontraktu menedżerskiego, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia przesłanki zastosowania ww. ulgi abolicyjnej, ponieważ – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i będzie wykonywał pracą najemną za granicą, tj. na pokładzie jednostki pływającej (statku) eksploatowanej w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany, zaś do dochodów będzie miała zastosowanie metoda proporcjonalnego zaliczenia. Ponadto do dochodów Wnioskodawcy nie będzie miał zastosowanie limit, o którym mowa w zdaniu drugim przepisu art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca będzie osiągał dochody z tytułu pracy najemnej wykonywanych poza terytorium lądowym państw, tj. na jednostce pływającej (statku) eksploatowanej w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany.

Odnosząc się do natomiast kwestii uiszczania zaliczek na podatek dochodowy wyjaśnić należy, że stosownie do art. 44 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Jednakże, na podstawie art. 44 ust. 7 tej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju, wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy. Jeżeli termin płatności przypada po zakończeniu roku podatkowego, należny podatek jest płatny przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania. Do obliczenia należnej zaliczki stosuje się odpowiednio ust. 3a oraz 3c.

Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 44 ust. 3a ww. ustawy).

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, zapłaconej w danym miesiącu ze środków podatnika (art. 44 ust. 3c ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

W konsekwencji od uzyskiwanych dochodów z tytułu pracy najemnej na pokładzie jednostki pływającej (statku) eksploatowanej w granicach wód terytorialnych oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Gujany Wnioskodawca będzie zobowiązany wpłacać zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 44 ust. 3a z uwzględnieniem ust. 7 art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, niezależnie od tego, czy w danym roku podatkowym Wnioskodawca uzyska inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce ma obowiązek złożenia rocznego zeznania podatkowego wraz z informacją o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj