Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.380.2021.2.JG
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z 13 maja 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym 6 sierpnia 2021 r., dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości pomniejszania przychodu ze sprzedaży potraw o koszty dowozu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


13 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Został on uzupełniony 6 sierpnia 2021 r.


We wniosku przedstawił Pan następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan restaurację i jest na ryczałcie. Współpracuje Pan z serwisami (…),(…). Za korzystanie z ich usług razem z dowozem potraw do klienta biorą prowizję w wysokości 30% od każdego zamówienia. Klient zamówił np. potrawy za 100 zł, Pan je wykona, wbija do kasy fiskalnej 100 zł, daje potrawy pracownikowi ww. firmy, który dostarcza je do klienta. W rzeczywistości dostaje Pan za zamówienie 70 zł. Pod koniec miesiąca dostaje Pan od nich faktury, które zawierają ich 30%. Z tych faktur korzysta Pan tylko do ewidencji VAT, a podatek dochodowy w tej chwili liczy od 100 zł, te faktury nie dają nic bo jest Pan na ryczałcie.


W związku z powyższym opisem zadał Pan następujące pytanie:


Czy pod koniec miesiąca powinienem z przychodów z całego miesiąca odjąć prowizje by płacić zgodnie ze stanem faktycznym?


Pana zdaniem, jako przychód powinien Pan przyjmować wartość zamówienia pomniejszoną o prowizję pobieraną przez dostawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Jest Pan podatnikiem, który jako metodę opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.).


Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f (zastrzeżenia te nie mają zastosowania w opisanej przez Pana sytuacji).


Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników, którzy sprzedają towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


We wniosku wskazał Pan, że prowadzi restaurację. Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaje Pan dania z opcją ich zamówienia na dowóz. Dostawy są realizowane przez odrębne podmioty. Podmioty te za realizowanie usługi pobierają opłatę, która jest ustalona jako prowizja od wartości dostarczanego zamówienia.


Pana przychodem ze sprzedaży dań zamawianych przez klientów są kwoty należne od kupującego (zmawiającego) za sprzedaż dań, choćby nie zostały przez Pana faktycznie otrzymane, pomniejszone o :


  • wartość ewentualnych zwróconych zamówień,
  • wartość udzielonych bonifikat i skont (gdyby udzielał Pan takich bonifikat klientom);
  • należny podatek od towarów i usług.


A zatem, skoro sprzedał Pan danie, to cena jaką miał zapłacić kupujący (zamawiający) za to danie (zamówienie) jest Pana przychodem, nawet jeśli faktycznie nie otrzymał Pan tej należności w całości, bo dostawca pobrał prowizję za dowóz.


Przepisy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwalają na pomniejszenie wartości przychodu o wartość pobranych przez dostawcę prowizji.


Prowizje, jakie pobierają dostawy zamówień to Pana zapłata za świadczone na Pana rzecz usługi. Wydatki na usługi dostawców służą uzyskiwaniu przez Pana przychodów z działalności gospodarczej – są Pana kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Forma opodatkowania z której Pan korzysta – tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – nie przewiduje jednak możliwości ujęcia takich kosztów dla potrzeb opodatkowania podatkiem dochodowym. Wynika to z art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z tym przepisem, podatek zryczałtowany, o którym mowa w art. 12 ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Podsumowując, przy ustalaniu przychodu, od którego powinien Pan obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, nie może Pan pomniejszać wartości zamówienia (należności z tytułu sprzedaży dań) o prowizję pobieraną przez dostawcę.


Wobec powyższego Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Przysługuje Panu prawo do wniesienia skargi na tę interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj