Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.3.2021.2.KP
z 3 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 26 stycznia 2021 r. (data wpływu 28 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2021 (data wpływu 22 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów ustawy o zdrowiu publicznym dotyczącej opłaty od środków spożywczych, w zakresie wyłączenia z tej opłaty napojów, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

28 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 183 ze zm.), zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 01 czerwca 2021 r. znak 0111-KDSB1-1.4019.3.2021.1.KP wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.)

We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawili Państwo następujący stan faktyczny.

Spółka jawna zajmuje się sprzedażą hurtową 5 smaków kawy mrożonej:

(…) – napój mieszany mleczny z 1,0% tłuszczu w części mlecznej, poddany obróbce cieplnej. Składniki: (…) mleko (1 % tłuszcz), (…)

(…) – napój mleczny, poddany obróbce termicznej. Składniki: mleko (zawartość tłuszczu 2,4%), (…)

(…) – napój mleczny o zawartości tłuszczu 1,8% w części mlecznej, poddany obróbce termicznej. Składniki: mleko częściowo odtłuszczone, (…)

(…) - napój mleczny o zawartości tłuszczu 2,4% w części mlecznej, poddany obróbce termicznej. Składniki: mleko (zawartość tłuszczu 2,4%), (…)

(…) - napój mleczny o zawartości tłuszczu 1,5% w części mlecznej, poddany obróbce termicznej. Składniki: mleko odtłuszczone, (…)

Kawy mrożone są sprowadzane z (…) i sprzedawane do hurtowni na terenie Polski.

Zgodnie z Dz.U.2019.0.2371 tj. - Ustawą z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym napoje, wprowadzane na rynek krajowy podlegają opłacie:

  1. Za napój, o którym mowa w art. 12a opłata za wprowadzenie na rynek krajowy niektórych napojów ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10 32 i 10 89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a opłata za wprowadzenie na rynek krajowy napojów ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
  2. Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów
    1. będących wyrobami medycznymi w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 186);
    2. będących suplementami diety w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 26 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 oraz z 2020 r. poz. 284 i 285);
    3. będących żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego, preparatami do początkowego żywienia niemowląt, preparatami do dalszego żywienia niemowląt, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21 WE, 2006/125/WE i 20O6/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz. Urz. UE L 181 z 29.06 2013, str. 35 z późn. zm );
    4. będących wyrobami akcyzowymi w rozumieniu art. 2 katalog pojęć ustawowych ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722);
    5. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
    6. będących roztworami węglowodanowo – elektrolitowymi, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r., ustanawiającym wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz. Urz. UE L 136 z 25.05.2012. str. 1. z późn. zm ). zwanym dalej „rozporządzeniem nr 432/2012”, w których zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
    7. będących wyrobami, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależne od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Wniosek doprecyzowali Państwo o następujące informacje:

Spółka jawna:

  • nie zajmuje się sprzedażą napojów do punktów sprzedaży detalicznej,
  • sprzedaje napoje kontrahentom prowadzącym zarówno sprzedaż hurtową jak i detaliczną,
  • napoje będące przedmiotem wniosku są napojami ujętymi w PKWiU 11.07.19.0 – pozostałe napoje bezalkoholowe, grupowanie to obejmuje: napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcze pochodzące z mleka lub mlecznych produktów. Napoje zawierają ekstrakt kawy.
  • pierwszym składnikiem jest mleko, które podlega pod zwolnienie z naliczania opłaty cukrowej zgodnie z Dz.U.2019.0.2371 tj. – Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, pkt 7.

W związku z powyższym opisem stanu faktycznego zadali Państwo następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu).

Czy Spółka Jawna musi odprowadzać opłatę cukrową za sprzedawane napoje, które zawierają jako pierwszy składnik mleko?

Państwa zdaniem.

Spółka Jawna nie musi uiszczać opłaty cukrowej zgodnie z Dz.U.2019.0.2371 tj. – Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym. Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów będących wyrobami, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależnie od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wyłączenia z opłaty od środków spożywczych napojów, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko - jest prawidłowe.

Stosownie do art. 12a ust. 1 ustawy wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W myśl art. 12b ust. 1 ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Jednocześnie art. 12b ust. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów będących wyrobami, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależnie od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zajmują się Państwo sprzedażą napojów, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko. Napoje sprowadzacie Państwo z (…) na terytorium Polski, które następnie sprzedajecie podmiotom prowadzącym sprzedaż zarówno hurtową jak i detaliczną.

Jednocześnie zaznaczono, że napoje będące przedmiotem wniosku są napojami ujętymi w PKWiU 11.07.19.0 – jako pozostałe napoje bezalkoholowe, zawierające tłuszcze pochodzące z mleka lub mlecznych produktów. Napoje zawierają w swoim składzie ekstrakt z kawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wskazane przez Państwa napoje, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników jest mleko, zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 7 ustawy, nie podlegają opłacie od środków spożywczych.

Tym samym Państwa stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie wyłączenia z opłaty od środków spożywczych napojów, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj