Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1351/11-2/AS
z 6 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1351/11-2/AS
Data
2011.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
stawki podatku
zarządzanie nieruchomością
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonej na zlecenie



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.08.2011 r. (data wpływu 07.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonej na zlecenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonej na zlecenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka od 2007 roku, na podstawie umów zawartych ze współwłaścicielami nieruchomości gruntowych położonych na terenie osiedla domów jednorodzinnych, świadczy usługi zarządzania częściami wspólnymi osiedla. Zgodnie z umową usługi świadczone przez R. S.A. obejmują:

  1. dokonywanie wszelkich racjonalnych czynności zmierzających do utrzymania w stanie nie pogorszonym Części Wspólnych oraz urządzeń znajdujących się na Częściach Wspólnych, służących wszystkim mieszkańcom Osiedla, w szczególności: przyłączy użyteczności publicznej (wodociągu, kanalizacji, sieci odprowadzania wód deszczowych z separatorem substancji ropopochodnych), oświetlenia Części Wspólnych, systemu telewizji przemysłowej, wyposażenia terenu rekreacyjnego,
  2. opieka nad placem zabaw - nadzór nad prawidłowym i bezpiecznym funkcjonowaniem wyposażenia, wymiana piasku,
  3. czyszczenie rzeki, która przepływa przez osiedle,
  4. utrzymanie w należytym stanie ścieżek spacerowych w lesie wraz z odchwaszczaniem ściółki leśnej,
  5. usługi administracyjne związane z rozliczeniem rachunków, indeksowaniem zaliczek na poczet kosztów zarządzania częściami wspólnymi, monitorowanie płatności, rozliczenia z podwykonawcami,
  6. nadzór nad prawidłowym wykonaniem usług przez podmioty świadczące usługi w zakresie: ochrony, utrzymania czystości na terenie części wspólnych, utrzymania terenów zielonych znajdujących się na obszarze części wspólnych, odśnieżania dróg wewnątrz osiedla, wywozu nieczystości z części wspólnych, ubezpieczenia części wspólnych.

Spółka ponadto wykonuje w ramach usługi drobne naprawy oraz dokonuje zakupu potrzebnych materiałów eksploatacyjnych typu: żarówki, farby, kable, wkręty itp. oraz świadczy usługi administracyjne.

Za świadczone usługi Spółka otrzymuje od współwłaścicieli nieruchomości wynagrodzenie obejmujące zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów związanych ze świadczonymi usługami powiększonych o stałą kwotę określoną w umowie o świadczenie usług. Zgodnie z dotychczasową praktyką, opisane powyżej usługi zarządzania nieruchomościami Spółka traktuje jako podlegające opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej, gdyż Części Wspólne, których zarządzaniem Spółka się zajmuje stanowią przede wszystkim tereny rekreacyjne, plac zabaw oraz drogi wewnętrzne. Części Wspólne mieszczą się, więc poza samymi budynkami mieszkalnymi (domami jednorodzinnymi), a tym samym nie zaspokajają one bezpośrednio potrzeb mieszkalnych właścicieli domów położonych w ramach osiedla.

W związku z powstałymi wątpliwościami w zakresie prawidłowości stosowanej przez Spółkę praktyki, Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii klasyfikującej wyżej opisane usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), załączając kopie zawartych umów. W opinii klasyfikacyjnej z dnia 23.10.2009 r. Urząd Statystyczny stwierdził, iż przedmiotowe usługi winny być zaklasyfikowane jako:

  • PKWIU 68.32.13.0 Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie według PKWiU z 2008 r. oraz
  • PKWIU 70.32.12.00.00 Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie według PKWiU z 1997 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka opodatkowała prawidłowo w/w usługi stawką podstawową VAT, która obecnie wynosi 23% czy powinna zastosować zwolnienie od podatku VAT jakie przysługuje usługom zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonym na zlecenie...

Spółka stosuje opodatkowanie usług zarządzania częściami wspólnymi na osiedlu stawką VAT podstawową, tj. obecnie 23% (we wcześniejszych latach 22%).

Na gruncie ustawy o VAT podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1, wynosi 23%, z zastrzeżeniem enumeratywnie wyliczonych wyjątków. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku. Usługa zarządzania nieruchomością, zarówno mieszkalną jak i niemieszkalną, mieści się w zakresie pojęciowym świadczenia usług. Przepisy ustawy o VAT, jak rozporządzenia wykonawczego przewidują natomiast następujące zwolnienia od podatku VAT z zakresie usług zarządzania nieruchomościami:

  1. czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych ( art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT) – zwolnienie to nie będzie rozpatrywane ze względu na fakt, iż Spółka nie podlega przepisom wskazanego aktu prawnego, a tym samym nie pobiera opłat, o których mowa w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,
  2. usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11) par. 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336).

Spółka analizując drugie ze wskazanych zwolnień od podatku VAT uznaje, iż zwolnieniu od podatku VAT podlegają wyłącznie usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Usługi zarządzenia nieruchomościami niemieszkalnymi na zlecenie (PKWiU ex 70.32.12-00.00), nie wymienione jako opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT, czy zwolnione z opodatkowania podlegają, więc opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT, obecnie 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Dla określenia zakresu zwolnienia dla usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznej, wskazując, iż zwolnieniem objęte są wyłącznie usługi sklasyfikowane w ramach kodu PKWiU 70.32.11. Wynika to m.in. z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którą usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki.

Biorąc pod uwagę, iż usługi świadczone przez naszą Spółkę zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako: „Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie” (PKWiU 70.32.12), w świetle literalnego brzmienia przepisów ustawy o VAT brak jest możliwości zastosowania wobec tych usług zwolnienia od podatku VAT. W świetle przepisu art. 41 ustawy o VAT usługi te podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku, tj. obecnie 23%.

W związku z faktem, iż niektóre podmioty, z którymi Spółka podpisała umowę domagają się zwolnienia w/w usług z podatku VAT Wnioskodawca prosi o indywidualną interpretację w tej sprawie. W załączeniu przesyła decyzję Urzędu Statystycznego w sprawie klasyfikacji w/w usług oraz kopię umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Co do zasady zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania częściami wspólnymi osiedla. Zgodnie z umową usługi świadczone przez Spółkę obejmują:

  1. dokonywanie wszelkich racjonalnych czynności zmierzających do utrzymania w stanie nie pogorszonym Części Wspólnych oraz urządzeń znajdujących się na Częściach Wspólnych, służących wszystkim mieszkańcom Osiedla, w szczególności: przyłączy użyteczności publicznej (wodociągu, kanalizacji, sieci odprowadzania wód deszczowych z separatorem substancji ropopochodnych), oświetlenia Części Wspólnych, systemu telewizji przemysłowej, wyposażenia terenu rekreacyjnego,
  2. opieka nad placem zabaw - nadzór nad prawidłowym i bezpiecznym funkcjonowaniem wyposażenia, wymiana piasku,
  3. czyszczenie rzeki, która przepływa przez osiedle,
  4. utrzymanie w należytym stanie ścieżek spacerowych w lesie wraz z odchwaszczaniem ściółki leśnej,
  5. usługi administracyjne związane z rozliczeniem rachunków, indeksowaniem zaliczek na poczet kosztów zarządzania częściami wspólnymi, monitorowanie płatności, rozliczenia z podwykonawcami
  6. nadzór nad prawidłowym wykonaniem usług przez podmioty świadczące usługi w zakresie: ochrony, utrzymania czystości na terenie części wspólnych, utrzymania terenów zielonych znajdujących się na obszarze części wspólnych, odśnieżania dróg wewnątrz osiedla, wywozu nieczystości z części wspólnych, ubezpieczenia części wspólnych.

Spółka ponadto wykonuje w ramach usługi drobne naprawy oraz dokonuje zakupu potrzebnych materiałów eksploatacyjnych typu: żarówki, farby, kable, wkręty itp. oraz świadczy usługi administracyjne.

Z opisu sprawy wynika, iż powyższe usługi zostały zaklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. 68.32.13.0 jako „Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie”

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania zwolnienie określone w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, z uwagi na fakt, iż Spółka nie pobiera opłat, o których mowa w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Nie może być również brane pod uwagę zwolnienie przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dotyczy ono wyłącznie usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie nie będą korzystały ze zwolnienia, ani też preferencyjnych stawek podatku od towarów i usług, bowiem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie przewidują dla tego typu usług stawek obniżonych lub zwolnienia od podatku.

W konsekwencji usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi na zlecenie należy opodatkować, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. 146a pkt 1 ustawy, stawką podatku 23%.

W konsekwencji stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj