Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.130.2021.2.JS
z 6 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 kwietnia 2021 r. (data wpływu do tut. Organu 24 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 20 lipca 2021 r. (data wpływu 26 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sposobu nanoszenia banderol podatkowych samoprzylepnych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich:

  • jest nieprawidłowe w odniesieniu do sytuacji, w których opakowania jednostkowe nie posiadają kontretykiety;
  • jest prawidłowe w odniesieniu do sytuacji, w których opakowania jednostkowe posiadają kontretykietę.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek przekazany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w … za pismem z … 2021 r., znak: … o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sposobu nanoszenia banderol podatkowych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich. Wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z 20 lipca 2021 r. (data wpływu 26 lipca 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 12 lipca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.130.2021.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem wina ze świeżych winogron. Produkcja odbywa się poza składem podatkowym ze względu na opłacanie podatku akcyzowego w formie przedpłaty na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 UPA. Wnioskodawca nosi się z zamiarem wykorzystania zmienionych z dniem 13.02.2021 r. przepisów rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy i od lipca 2021 r. zamierza nakładać na opakowania jednostkowe (o pojemności 0,75 l oraz poniżej 0,5 l) produkowanego przez siebie wina banderole podatkowe w sposób określony na rys. 5c i 5d załącznika nr 4 do ww. rozporządzenia, tj. w postaci banderol samoprzylepnych umieszczanych:

  1. bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 I włącznie albo powyżej 0,5 I, równolegle do lewego lub prawego boku kontretykiety w kształcie litery „I”,
  2. bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 I włącznie albo powyżej 0,5 I równolegle do górnego lub dolnego boku kontretykiety w kształcie położonej litery „I”.

Ze względu na brak obowiązku stosowania etykiety na tylnej stronie butelki wyrobów winiarskich (tzw. kontretykiety), Wnioskodawca nie umieszcza kontretykiety na opakowaniach jednostkowych, a wszystkie wymagane informacje umieszczone są na etykiecie znajdującej się na przedniej stronie opakowania jednostkowego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wobec niestosowania przez Wnioskodawcę kontretykiety i uwzględniając że jej stosowanie nie jest wymagane na gruncie obowiązujących przepisów, Wnioskodawca uprawniony jest do oznaczania opakowań jednostkowych (butelek) produkowanych wyrobów akcyzowych (wino ze świeżych winogron) poprzez naklejenie znaków akcyzy w miejscu, w którym zwyczajowo znajduje się kontretykieta, tj. na przeciwległej w stosunku do etykiety stronie butelki?
  2. Ewentualnie, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie ad. 1), czy dopuszczalne jest naklejenie kontretykiety zawierającej niewymagane przepisami prawa informacje i naklejenie samoprzylepnych banderol podatkowych w sposób wskazany na rys. 5c i 5d załącznika nr 4 do rozporządzenia, tj. równolegle do lewego lub prawego boku kontretykiety w kształcie litery „I” lub równolegle do górnego lub dolnego boku kontretykiety w kształcie położonej litery „I”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 116 ust. 1 pkt 5) UPA, Wnioskodawca jako producent wyrobów akcyzowych zobowiązany jest do oznaczania opakowań jednostkowych produkowanych wyrobów znakami akcyzy w terminie wskazanym w art. 117 UPA. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się jedynie wyroby wprost w UPA wskazane, w tym wyprodukowane poza składem podatkowym i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.

Artykuł 122 ust. 1 pkt 1) UPA zawiera delegację ustawową uprawniającą Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia m.in. sposobu nakładania znaków akcyzy na typowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. Sposób nanoszenia znaków akcyzy na opakowanie jednostkowe wyrobu winiarskiego (butelkę) określony został w załączniku nr 4 do rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Sposób nanoszenia znaków akcyzy w postaci banderol samoprzylepnych wskazany został na rys. 5c oraz 5d ww. załącznika i odnosi się w swym opisie do kontretykiety w sposób opisany precyzyjnie w opisie zdarzenia przyszłego. Zasady etykietowania opakowań jednostkowych wina, w tym określenie wymogów w odniesieniu do etykietowania oraz zakres informacji wymaganych na etykiecie uregulowane zostały w poniższych aktach prawnych:

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007;
  2. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/33 z dnia 17 października 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji;
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004.

Żaden z powyższych aktów prawnych nie nakłada na producenta wina wymogu zawarcia wymaganych informacji na więcej niż jednej etykiecie, ani nie wskazuje na obowiązek stosowania kontretykiety. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy wskazany przez ustawodawcę sposób nanoszenia banderol samoprzylepnych na opakowania jednostkowe (butelkę) wyrobu winiarskiego o pojemności do 0,5 I włącznie albo powyżej 0,5 l określa sposób nanoszenia banderol w ten sposób, aby banderole te naniesione zostały na butelkę po przeciwnej stronie niż etykieta frontowa.

Odniesienie do kontretykiety znalazło się w opisie sposobu nanoszenia banderoli jedynie w celu ułatwienia adresatom przepisów prawidłowe nanoszenie banderol w sposób nie tylko spełniający wymogi prawne, ale też w sposób estetyczny i odpowiednio zharmonizowany z etykietami znajdującymi się na butelce. Mając jednak na uwadze brak obowiązku stosowania konktretykiety, w przekonaniu Wnioskodawcy dopuszczalne jest skorzystanie ze wskazanego sposobu nanoszenia banderol także przy braku konktretykiety, w sposób opisany w opisie zdarzenia przyszłego.

Planowany przez Wnioskodawcę sposób naniesienia banderoli skutkować będzie sytuacją, w której banderole nałożone będą na opakowania jednostkowe w tej samej części butelki, w której powinny być nałożone zgodnie ze sposobem wskazanym w rozporządzeniu, lecz przy braku naklejonej na butelkę kontretykiety i taki sposób nakładania banderol jest w przekonaniu Wnioskodawcy prawidłowy.

W przekonaniu Wnioskodawcy inna interpretacja przepisów prowadziłaby do wniosku, że nowy sposób nakładania banderol (wskazany na rys. 5c i 5d) zastrzeżony jest tylko dla podmiotów stosujących kontretykiety na opakowaniach jednostkowych wyrobów winiarskich, mimo iż obowiązek stosowania kontretykiet nie wynika z obowiązujących przepisów prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w odniesieniu do sytuacji, w których opakowania jednostkowe nie posiadają kontretykiety;
  • prawidłowe w odniesieniu do sytuacji, w których opakowania jednostkowe posiadają kontretykietę.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W załączniku nr 1 do ustawy określono m.in. następujące napoje alkoholowe:

  • w poz. 14 - CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • w poz. 15 - CN 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • w poz. 16 – CN 2206 00 - Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Stosownie do art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Wymienione powyżej napoje alkoholowe zostały również wymienione w załączniku nr 3 do ustawy:

  • w poz. 2 - CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • w poz. 3 - CN 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • w poz. 4 - CN 2206 00 - Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały – art. 120 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 3 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. postacie znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe,
  2. wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia znaków akcyzy.

Jak wynika z art. 122 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia:

  1. konieczność zapewnienia kontroli nad obrotem wyrobami akcyzowymi oraz nad prawidłowością nanoszenia znaków akcyzy;
  2. rodzaje wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy;
  3. różnorodność stosowanych opakowań jednostkowych;
  4. konieczność zastosowania w znakach akcyzy odpowiednich zabezpieczeń.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1147, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”). Rozporządzenie to określa m.in. szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowania jednostkowe (§ 1 pkt 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, wprowadza się postacie znaków akcyzy:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne – § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Banderole zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia – § 3 ust. 1 rozporządzenia.

Wzory banderol podatkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia – § 3 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Należy w tym miejscu zauważyć, że powyższe rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy zostało zmienione – rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 stycznia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2021 r., poz. 203), dalej: „rozporządzenie zmieniające”. Zgodnie z treścią § 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego, załączniki nr 1-4 do rozporządzenia otrzymały brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-4 do tego rozporządzenia zmieniającego.

Przy czym, stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego, znaki akcyzy w postaci:

  1. banderol podatkowych według wzorów określonych w poz. IV, V, IX i X załącznika nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
  2. banderol legalizacyjnych według wzorów określonych w poz. IV i V załącznika nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem

-stosuje się od dnia 1 lipca 2021 r.

Z kolei w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia zmieniającego, banderole podatkowe i legalizacyjne, o których mowa w ust. 1:

  1. spełniają kryteria jakościowe znaków akcyzy określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem;
  2. nanosi się na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób przedstawiony na rys. 5a-5d w załączniku nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego, do dnia 31 grudnia 2021 r. można:

  1. nanosić na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich:
    1. banderole podatkowe według wzorów określonych w poz. IV і VIII załącznika nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym,
    2. banderole legalizacyjne według wzorów określonych w poz. IV załącznika nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;
  2. sprowadzać na terytorium kraju importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby winiarskie w opakowaniach jednostkowych z naniesionymi banderolami podatkowymi według wzorów określonych w poz. IV załącznika nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi § 3 ust. 2 rozporządzenia zmieniającego, banderole podatkowe i legalizacyjne, o których mowa w ust. 1:

  1. spełniają kryteria jakościowe znaków akcyzy określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;
  2. nanosi się na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób przedstawiony na rys. 5 w załączniku nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza nanosić banderole podatkowe w kształcie litery „I” na butelki wyrobów winiarskich o pojemności 0,75 litra oraz poniżej 0,5 litra bezpośrednio na butelkę. Ze względu na brak obowiązku stosowania kontretykiety na tylnej stronie butelki, Wnioskodawca nie zamierza umieszczać takiej kontretykiety na opakowaniach jednostkowych – a wszystkie informacje dotyczące wyrobu znajdować się będą na etykiecie na przedniej stronie butelki. Wnioskodawca dopuszcza również, że będzie nakładał kontretykietę zawierającą niewymagane przepisami prawa (dodatkowe) informacje o wyrobie.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą tego, czy będzie on uprawniony do oznaczania opakowań jednostkowych (butelek) produkowanego przez siebie wina poprzez naklejenie banderol podatkowych w miejscu, w którym zwyczajowo znajduje się kontretykieta, tj. na tylnej (przeciwległej w stosunku do etykiety) stronie butelki – w dwóch sytuacjach: gdy nie stosuje on kontretykiety, a także gdy na butelkę naniesiona będzie ta kontretykieta.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że – stosownie do art. 120 ust. 2 ustawy – w przypadku wyrobów winiarskich znak akcyzy nanoszony jest na opakowania jednostkowe tego wyrobu akcyzowego. Zgodnie z tym przepisem, znaki akcyzy winny być nanoszone na opakowanie jednostkowe w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie tego wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku, w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.

Stosownie natomiast do art. 120 ust. 3 ustawy, opakowaniem jednostkowym wyrobu akcyzowego jest opakowanie samodzielne bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy, jednorazowego lub wielokrotnego użytku przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Należy równocześnie wskazać, że cytowane wyżej rozporządzenie wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy, w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, określające m.in. sposób nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe, stanowi akt wykonawczy do ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to, że jego treść zmierza do wykonania przepisów ustawy. Tym samym, rozporządzenie to konkretyzuje normy prawne zawarte w ustawie w zakresie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy – tak, aby możliwym stało się ich wprowadzenie w życie bez potrzeby wydawania dodatkowych przepisów szczegółowych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do tego rozporządzenia. Załącznik ten wymienia zatem wszystkie możliwe sposoby nanoszenia banderol na typowe opakowania jednostkowe, w tym na opakowania wyrobów winiarskich.

I tak, rysunek 5a załącznika nr 4 do rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r.) przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm x 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie litery „I”.

Z kolei rysunek 5b załącznika nr 4 do rozporządzenia przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „L”.

Rysunek 5c załącznika nr 4 do rozporządzenia przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do lewego lub prawego boku kontretykiety w kształcie litery „I”.

Z kolei rysunek 5d wskazuje sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej. Banderola podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 50 mm × 16 mm jest umieszczana bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie albo powyżej 0,5 l równolegle do górnego lub dolnego boku kontretykiety w kształcie położonej litery „I”.

Należy podkreślić, że obowiązek oznaczania opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich banderolami zgodnie z jednym z powyższych sposobów ma zastosowanie od 1 stycznia 2022 r., stosownie do § 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia zmieniającego. Przy czym, zgodnie z rozporządzeniem zmieniającym, podmioty mogą stosować ww. nowe sposoby nanoszenia banderol (wynikające z treści rozporządzenia zmieniającego) już od 1 lipca 2021 r.

Wprowadzenie nowego wzoru znaków akcyzy na wyroby winiarskie oraz określenie wskazanych wyżej alternatywnych sposobów oznaczania nimi opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich jest uwzględnieniem postulatów branży winiarskiej. Zmiana ta wprowadzona została w celu ułatwienia aplikacji banderol oraz poprawienia estetyki produktów.

Należy zauważyć, że w odniesieniu do banderol w kształcie litery „I” nakładanych na „tylną” (przeciwległą w stosunku do etykiety) stronę butelki, opisy do rysunków 5c i 5d załącznika nr 4 do rozporządzenia w sprawie oznaczania znakami akcyzy stanowią jednoznacznie o umocowaniu tej banderoli samoprzylepnej, lub odpowiednim klejem banderoli bez warstwy samoprzylepnej, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego, równolegle do lewego lub prawego (w przypadku rys. 5c) albo równolegle do górnego lub dolnego (w przypadku rys. 5d) boku tej kontretykiety.

Opisy te wyraźnie zatem wskazują – wraz z ilustrującymi je schematami graficznymi – że sposób nakładania banderol podatkowych wskazany na rysunkach 5c i 5d załącznika nr 4 do rozporządzenia jest uzależniony od obecności kontretykiety na butelce. Znak akcyzy w tych przypadkach umieszczany jest względem tej kontretykiety, a tym samym stanowi ona punkt odniesienia dla organów podatkowych do oceny poprawności oznaczenia opakowań jednostkowych banderolami, jak również łatwą do zidentyfikowania informację o legalności produktu dla konsumentów, widoczną już na półce sklepowej.

Tym samym w sytuacji, w której opakowania jednostkowe u Wnioskodawcy nie będą posiadać kontretykiety, nie będzie on uprawniony do nakładania znaku akcyzy w kształcie litery „I” na przeciwległej stronie butelki w stosunku do etykiety (w miejscu, gdzie zwyczajowo winna znajdować się kontretykieta). Ten sposób nakładania znaków akcyzy na butelki może mieć bowiem zastosowanie wyłącznie do opakowań jednostkowych, na które jest naklejana kontretykieta.

Tym samym, stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć przy tym należy, że dla przedstawionych opakowań jednostkowych wina, tj. butelek nieposiadających kontretykiety, właściwymi sposobami umocowania banderoli mogą być sposoby określone na rys. 5a lub 5b załącznika nr 4 z rozporządzenia w sprawie oznaczania. Podmiot sam może zadecydować, który ze sposobów jest dla nich najbardziej odpowiedni – ze względu na kwestie techniczne związane z samym naklejaniem bądź kwestie wizualne, takie jak kształt butelki czy jej estetyka.

Odnośnie natomiast drugiego pytania postawionego we wniosku, tj. sytuacji gdy Wnioskodawca postanowi naklejać kontretykietę zawierającą np. dodatkowe informacje o produkcie – należy stwierdzić, że umieszczenie banderoli w sposób wskazany na rys. 5c i 5d załącznika nr 4 do rozporządzenia, tj. równolegle do lewego lub prawego boku tej kontretykiety w kształcie litery „I” lub równolegle do górnego lub dolnego boku tej kontretykiety w kształcie położonej litery „I” jest prawidłowe.

W konsekwencji, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie, tj. możliwości oznaczania banderolami butelek wyrobów winiarskich w sposób wskazany na rys. 5c i 5d załącznika nr 4 w sytuacji, gdy na butelki naklejona jest kontretykieta – należało uznać je za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań zadanych we wniosku. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Końcowo Organ zastrzega, że przedmiotem interpretacji indywidualnych mogą być wyłącznie przepisy materialnego prawa podatkowego. Natomiast obowiązki podmiotów związane z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą, wynikające z regulacji odrębnych od przepisów prawa podatkowego (np. w zakresie umieszczania informacji i etykiet na wytwarzanych produktach) nie mają wpływu na kwestie uregulowane w ustawach podatkowych. Wynika to z ogólnej zasady autonomii prawa podatkowego, względem innych dziedzin prawa. Przepisy podatkowe nie mogą być modyfikowane przez przepisy innych aktów prawnych, ani też nie mogą być interpretowane w sposób zdeterminowany przez konieczność dostosowania do zasad określonych w tych innych aktach prawnych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 24 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 380/16).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj