Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.318.2021.2.MS
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 23 lipca 2021 r. (data wpływu 29 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania darowizny na rzecz Gminy działki nr … - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania darowizny na rzecz Gminy działki nr … .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do organu 29 lipca 2021 r. będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku z 19 lipca 2021 r. znak 0111-KDIB3-3.4012.318.2021.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółdzielnią rolniczą wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest właścicielem licznych nieruchomości. W przypadku, gdy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży nieruchomości niezabudowanych stanowiących tereny budowlane, transakcje te stanowią odpłatną dostawę towarów i zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. W przypadku takich transakcji Wnioskodawca wystawia faktury VAT na nabywców.

Wnioskodawca aktualnie jest właścicielem m.in. nieruchomości położonej w miejscowości AZ oznaczonej jako działka ewid. nr … . Obszar na którym położona jest ta nieruchomość objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi AZ w Gminie CD - rejon ul. … (uchwała … Rady Gminy CD z dnia … r.). Zgodnie z treścią ww. MPZP działka oznaczona jest symbolem 2U - przeznaczenie podstawowe: zabudowa usługowa w szczególności usług działalności administracyjno-biurowej związanej z administracją publiczną, usług oświaty, nauki, edukacji, ochrony zdrowia, opieki społecznej, sportu i rekreacji; przeznaczenie uzupełniające: budynki gospodarcze, garaże, i miejsca parkingowe, urządzenia budowlane, zieleń rządzona, obiekty małej architektury, urządzenia i obiekty infrastruktury technicznej, ścieżki rowerowe, ciągi piesze. Powyższa nieruchomość jest nieruchomością niezabudowaną. Wartość rynkowa ww. nieruchomości to około … złotych netto.

Wnioskodawca rozważa możliwość dokonania nieodpłatnego przeniesienia własności ww. nieruchomości na rzecz Gminy CD, na podstawie umowy darowizny, która byłaby zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Gminą CD.

W związku z powyższym, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość w zakresie skutków podatkowych ww. rozważanej transakcji (umowy darowizny) w podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik podatku VAT w dniu 31 grudnia 1998 r. z tytułu prowadzonej przez spółdzielnię działalności gospodarczej oraz działalności rolniczej. Wnioskodawca do chwili obecnej pozostaje czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę od Skarbu Państwa w dniu … 1988 r. na podstawie umowy przeniesienia własności użytkowanego gruntu, dokumentowanej aktem notarialnym, sporządzonym w dniu … 1988 r. przez … - notariusza w Państwowym Biurze Notarialnym w … za Repertorium A numer … .

Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości, tego typu transakcje w dacie nabycia nieruchomości nie były opodatkowane podatkiem VAT.

Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnia, że wszystkie transakcje polegające na sprzedaży przez Wnioskodawcę nieruchomości stanowiących tereny budowlane traktowane są przez Wnioskodawcę jako odpłatna dostawa towaru (terenu budowlanego) i zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca płaci od tych transakcji podatek VAT. Każda z tych transakcji dokumentowana jest fakturą VAT. Wnioskodawca dokonuje systematyczniej sprzedaży części niezabudowanych nieruchomości stanowiących tereny budowlane, które do momentu ich sprzedaży były wykorzystywane w ramach działalności Wnioskodawcy. Przedmiotowa nieruchomość również stanowi nieruchomość niezabudowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zbycie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy CD opisanej powyżej nieruchomości położonej we wsi AZ oznaczonej jako działka ewid. nr … na podstawie umowy darowizny będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Czy w przypadku, gdy zbycie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy CD opisanej powyżej nieruchomości położonej we wsi AZ oznaczonej jako działka ewid. nr … na podstawie umowy darowizny będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należny podatek z tego tytułu będzie mógł być zapłacony przez Gminę CD (obdarowanego)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Pytanie nr 1.

Z uwagi na przeznaczenie ww. nieruchomości w MPZP, w ocenie Wnioskodawcy rozważane zbycie przedmiotowej nieruchomości na podstawie umowy darowizny na rzecz Gminy CD będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy żaden przepis prawa nie stanowi bowiem, że tego typu transakcja byłaby zwolniona z podatku VAT. Bez znaczenia dla opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowej transakcji jest również fakt, że obdarowanym miałaby być jednostka samorządu terytorialnego.

Pytanie nr 2.

W ocenie Wnioskodawcy podatek VAT od ww. rozważanej transakcji nie mógłby być zapłacony przez Gminę CD za Wnioskodawcę. Jedynym zobowiązanym do zapłaty tego podatku byłby Wnioskodawca jako podatnik. Z uwagi bowiem na wartość rynkową transakcji, wysokość podatku VAT przekroczyłaby kwotę 1000 złotych (art. 62b § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej). Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy Gmina CD nie mogłaby zobowiązać się w umowie darowizny do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy kwoty stanowiącej równowartość podatku od towarów i usług. Umowa darowizny ma bowiem charakter nieodpłatny. Jakiekolwiek świadczenie pieniężne ze strony Gminy CD (obdarowanego) na rzecz Wnioskodawcy w ramach umowy darowizny byłoby bowiem sprzeczne z istotą tej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części.

Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem.

Niespełnienie powyższego warunku, jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca aktualnie jest właścicielem m.in. nieruchomości położonej w miejscowości xxx oznaczonej jako działka ewid. nr … .

Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę od Skarbu Państwa w dniu … 1988 r. na podstawie umowy przeniesienia własności użytkowanego gruntu, dokumentowanej aktem notarialnym, sporządzonym w dniu … 1988 r. za Repertorium A numer … .

Powyższa nieruchomość jest nieruchomością niezabudowaną.

Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Wnioskodawca rozważa możliwość dokonania nieodpłatnego przeniesienia własności ww. nieruchomości na rzecz Gminy CD, na podstawie umowy darowizny, która byłaby zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Gminą CD.

W związku z powyższym, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość w zakresie skutków podatkowych ww. rozważanej transakcji (umowy darowizny) w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Jak wskazano wyżej nieodpłatne przekazanie towarów (np. darowiznę) uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania darowizny – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Mając na względzie powołane przepisy, wskazać należy, że planowana czynność darowizny nieruchomości będącej własnością Wnioskodawcy na rzecz Gminy co do zasady mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że za przedmiot będzie miała – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – towar i nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości. Zatem w analizowanej spawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towaru (niezabudowanej nieruchomości – działki nr …) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

Podsumowując, darowizna niezabudowanej działki nr … nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Jednocześnie z uwagi na to, że darowizna niezabudowanej działki nr … nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odpowiedź na pytanie w zakresie stwierdzenia czy należny podatek z tego tytułu będzie mógł być zapłacony przez obdarowanego jest bezzasadne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, Organ jako element zdarzenia przyszłego przyjął wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności, że działka będąca przedmiotem darowizny jest niezabudowana i z tytułu jej nabycia Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj