Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.476.2021.2.MP
z 18 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2021 r. (data wpływu 23 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2021 r. (data wpływu 20 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości. W odpowiedzi na wezwanie Organu uzupełniono ww. wniosek pismem z dnia 15 lipca 2021 r. (data wpływu 20 lipca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W drodze nabycia spadku w 2001 r. Wnioskodawczyni, Jej siostra i matka otrzymały udział po 1/3 w nieruchomości rolnej, niezabudowanej położonej w P., gmina..., powiat ..., oznaczonej jako działki o numerach: x52, x51, x12/1 i x13/1, dla których Sąd Rejonowy w ...prowadzi księgę wieczystą nr ... Następnie aktem notarialnym Rep. A .../2014, z dnia 29 września 2014 r., matka darowała córce (Wnioskodawczyni) swój udział 1/3 części nieruchomości położonej w P., którą nabyła na podstawie dziedziczenia po mężu w 2001 r. Na podstawie ww. aktu notarialnego siostra Wnioskodawczyni otrzymała m.in. działkę zabudowaną domem mieszkalnym położoną w ....

Opisana wyżej nieruchomość rolna położona w P. była użytkowana wyłącznie rolniczo na własne potrzeby przez rodziców Wnioskodawczyni i Jej siostry. Wnioskodawczyni ani Jej siostra nigdy nie prowadziły działalności gospodarczej i nie wykorzystywały ww. nieruchomości w tym celu.

Na podstawie uchwały Rady Gminy ...z dnia ...stycznia 2017 r., nr .../2017, ustalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którym wskazano przeznaczenie przedmiotowych działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (1-3MN) oraz pod drogi dojazdowe publiczne i wewnętrzne (KDZ, KDZW). Przedmiotowe działki o numerach: x52 i x51, zostały objęte ww. planem. Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie zwracały się z takim wnioskiem do Gminy.

Wnioskodawczyni i Jej siostra podjęły decyzję o wydzieleniu z części posiadanej nieruchomości mniejszych działek pod zabudowę celem pozyskania środków w związku z planowanym przez Wnioskodawczynię rozpoczęciem budowy własnego domu jednorodzinnego na jednej z posiadanych nieruchomości lub innej.

Zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej. Zatem, koniecznym stało się zaplanowanie wydzielenia działek w taki sposób, aby każdej z nich zapewnić dostęp do drogi publicznej czy to poprzez wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu, czy to poprzez ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem.

Celem możliwości dokonania podziału nieruchomości Wnioskodawczyni i Jej siostra wystąpiły do Powiatowego Zarządu Dróg o lokalizację zjazdu indywidualnego. Decyzją nr ..., z dnia ... maja 2019 r., PZD zezwolił na lokalizację zjazdu indywidualnego z jezdni powiatowej numer..., ul. ...w P. do działki nr x51. Dotychczasowy zjazd był usytuowany na środku działki. Z uwagi na istniejący rów odwadniający oddzielający drogę powiatową od działki, na której miała być wytyczona droga wewnętrzna nastąpiła konieczność wykonania zjazdu. Zjazd został wykonany systemem gospodarczym. W dniu 14 kwietnia 2020 r. Wnioskodawczyni i Jej siostra skierowały wniosek do Wójta Gminy ...o podział nieruchomości zapisanej w księdze wieczystej nr ..., prowadzonej w Sądzie Rejonowym w..., oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem działek: x51 i x52, zgodnie z wstępnym projektem podziału. W ww. wniosku wskazano, że podział ma na celu wyodrębnienie działek budowlanych od A do M, zgodnie z ustaleniami planu miejscowego, a wydzielone działki posiadają dostęp do drogi publicznej ul... (dz. Nr ..., poprzez zaprojektowaną drogę wewnętrzną o szerokości 6m, oznaczoną literą N. Decyzją Wójta Gminy ...nr..., z dnia 3 listopada 2020 r., został zatwierdzony podział geodezyjny ..nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerami geodezyjnymi: x52 i x51, w ten sposób, że w wyniku podziału powstają nowe działki od nr ... do nr ... (nr x48 - droga wewnętrzna) pod warunkiem, że w przypadku zbycia wydzielonych działek nr..., zostanie ustanowiona odpowiednia służebność drogowa w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej kategorii powiatowej w klasie drogi zbiorczej (1KDZ).

W związku z usytuowaniem pierwszej działki przy drodze powiatowej posiada ona bezpośredni dostęp do mediów. Taki stan rzeczy funkcjonował już w momencie otrzymania nieruchomości w drodze spadku. Wnioskodawczyni podkreśla, że część działki była terenem budowlanym (obecnie teren pierwszej z wydzielonych działek) przed uchwałą Rady Gminy ...z dnia 25 stycznia 2017 r.

Sprzedaż wydzielonych działek miałaby charakter okazjonalny, albowiem Wnioskodawczyni i Jej siostra nie zamierzają sprzedawać od razu wszystkich działek, które zostały wydzielone.

Pozyskane przez Wnioskodawczynię środki ze sprzedaży wydzielonych działek zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe - celem sfinansowania ewentualnej budowy i wykończenia domu jednorodzinnego (w zależności od pozyskanych środków). Wnioskodawczyni (ani Jej małżonek) nie są właścicielami żadnego lokalu mieszkalnego, czy domu jednorodzinnego. Natomiast, w przypadku siostry Wnioskodawczyni na wykończenie poddasza użytkowego swojego domu jednorodzinnego.

Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie są i nigdy nie były czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie dokonywały wcześniej sprzedaży innych działek. Jako właściciele ww. nieruchomości, Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie inicjowały ww. postępowania w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania.

Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie sprzedano jeszcze ani jednej działki, a Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie ogłaszały zamiaru ich sprzedaży w jakichkolwiek mediach, nie powierzyły też sprzedaży żadnemu z biur pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Czynność sprzedaży działek będzie okazjonalna i tym samym winna być traktowana wyłącznie jako sprzedaż majątku prywatnego. Wnioskodawczyni od daty dokonania podziału nie dokonywała i nie będzie dokonywała żadnych ulepszeń wydzielonych działek, nie zamierza doprowadzać do ich granic jakichkolwiek mediów czy też zagospodarowywać zieleni lub posadowić ogrodzenia. Jedynie na wytyczonej drodze wewnętrznej znajduje się gruz pochodzący z rozbiórki pomieszczenia gospodarczego, dokonanej na posesji należącej do siostry Wnioskodawczyni oraz kamień, który pochodzi najprawdopodobniej z rozbiórki ogrodzenia, będącego na nieruchomości w dawnych latach, to jest kiedy mieszkali tam pradziadkowie Wnioskodawczyni i Jej siostry.

Wnioskodawczyni i Jej siostra kontynuują własną pracę zarobkową (umowa o pracę - etat), stanowiącą źródło utrzymania i nie są profesjonalistkami w zakresie sprzedaży bezpośredniej, nie planują również powierzenia sprzedaży ww. działek profesjonalnym podmiotom zajmującym się obrotem nieruchomościami. W przedmiotowej sprawie nie podejmowano działań o charakterze handlowym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, że data śmierci spadkodawcy to 23 kwietnia 2001 r. Spadkodawca nabył nieruchomość w drodze darowizny od swojego ojca aktem notarialnym nr .../83, z dnia 20 października 1983 r. W skład masy spadkowej wchodziły nieruchomości niezabudowane nr x51, nr x52, nr x12/1 i nr x13/1, położone w P., gmina. Między spadkobiercami nie były zawierane umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności. Przedmiotem darowizny otrzymanej od matki Wnioskodawczyni w dniu 29 września 2014 r., na podstawie aktu notarialnego Rep. ../2014, były niezabudowane działki o nr: x76, x7, x38, x06, x36 oraz udział wynoszący 1/3 nieruchomości (działki niezabudowane nr: x52, x51, x12/1, x13/1), które nabyła na podstawie dziedziczenia po mężu w 2001 r.

Przedmiotem planowanej sprzedaży będzie posiadany udział w wysokości 2/3 w nieruchomościach/działkach o nr: x35, x36, x37, x38, x39, x40, x41, x42, x43, x44, x45, x46 i x48 (w przypadku sprzedaży udziału w drodze wewnętrznej). Jednocześnie Wnioskodawczyni informuje, że na chwilę składania wniosku i obecnie nie podjęła jeszcze decyzji o sposobie zapewnienia dostępu działek do drogi publicznej. Tak więc istnieje możliwość sprzedaży udziałów w działce nr x48, stanowiącej drogę wewnętrzną, ale też istnieje możliwość niesprzedawania udziału, a tylko ustanowienia odpowiednich służebności na drodze wewnętrznej.

Nieruchomości opisane we wniosku nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów. Wnioskodawczyni nie podejmowała działań marketingowych w celu sprzedaży działek. Wnioskodawczyni zamierza umieścić na działce tablicę informacyjną dotyczącą sprzedaży.

Wnioskodawczyni posiada jeszcze inne nieruchomości, również nabyte od rodziców (w drodze spadku, darowizny), które na ten moment nie są przeznaczone do sprzedaży, są to niezabudowane działki nr: x76, x97, x38, x06, x36 oraz udział wynoszący 2/3 nieruchomości (działki niezabudowane nr: x12/1, x13/1 i x47). Sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

W związku z planowaną transakcją sprzedaży posiadanego udziału 2/3 w działkach, które powstały w wyniku podziału działek numer x52 i x51 wraz z udziałami w drodze wewnętrznej (lub służebnością), zapewniającej komunikację do nich w warunkach opisanych we wniosku pojawiła się wątpliwość - czy sprzedaż posiadanego udziału 2/3 w przedmiotowych działkach będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm., dalej: ustawa o PIT)?

Zdaniem Wnioskodawczyni (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle wyżej cytowanego przepisu, odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie - nie jest źródłem przychodu, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem PIT.

Zatem, w tym miejscu należy przeanalizować czy w sprawie objętej złożonym wnioskiem upłynął 5-letni termin, o którym mowa w ww. przepisie.

Na wstępie rozważań Wnioskodawczyni podkreśla, że przepisy ustawy o PIT nie wskazują i nie definiują pojęcia „nabycie”, czyli momentu od którego należy liczyć 5-letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT. Pojęcie to było jednak definiowane w rozstrzygnięciach organów podatkowych oraz sądów administracyjnych. W interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2018 r., nr 0115-KDIT2-3.4011.253.2018.1.AWO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji legalnej pojęcia „nabycia”. Nie określa również na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości (jej części/udziału) lub praw majątkowych. Z powyższego względu pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości (lub tych praw), bez względu na charakter czynności prawnej na podstawie, której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw. Wskazać ponadto należy, że NSA w wyroku z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 1489/08, orzekł, że czynność wyznaczającą początek biegu pięcioletniego terminu należy ustalać w oparciu o regulacje zawarte w prawie cywilnym, a przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) in fine ustawy o PIT, należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcia należy stwierdzić, że 5-letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, w sprawie objętej złożonym wnioskiem, już upłynął. W ocenie Wnioskodawczyni, za datę rozpoczynającą bieg tego terminu należy wskazać bowiem moment nabycia przez Wnioskodawczynię nieruchomości w formie spadku/darowizny. Zatem, w chwili obecnej Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku PIT, z tytułu sprzedaży działek będących przedmiotem złożonego wniosku.

Według Wnioskodawczyni, prawidłowość Jej argumentacji została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2018 r., nr 0115-KDIT2-3.4011.246.2018.2.AD, wskazał, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W odniesieniu do kwestii wydzielenia działek (podziału) z nieruchomości gruntowej wskazać należy, że czynność ta nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania podziału nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawczyni, brak jest podstaw do uznania, iż dokonana przez Nią sprzedaż będzie następowała w wykonaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie jest ponadto profesjonalnym handlowcem, lecz będzie dokonywała zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Nadto środki finansowe uzyskane z tytułu transakcji mają przyczynić się do zaspokajania potrzeb Wnioskodawczyni oraz Jej rodziny.

Sprzedaż przedmiotowych działek należy zatem uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W uzupełnieniu wniosku dodano, że sam fakt dokonania podziału działek na mniejsze nie wpływa na obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku ze sprzedażą wydzielonych działek. Okoliczność ta nie powoduje konieczności liczenia od nowa 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT.

Zatem Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży posiadanego udziału 2/3 w nieruchomościach będących przedmiotem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jednocześnie w ocenie Wnioskodawczyni, brak jest podstaw do uznania, iż dokonana przez Nią sprzedaż posiadanego udziału 2/3, będzie następowała w wykonaniu działalności gospodarczej. Sprzedaż udziału 2/3 w nieruchomościach, należy zatem uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W ocenie Wnioskodawczyni, zbycie udziału 2/3 w nieruchomości nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nie będzie podlegał opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości (jej części lub udziału w nieruchomości oraz określonych praw) nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy, daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

  • po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową,
  • po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz,
  • po trzecie, w sposób ciągły.

Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  • jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu;
  • wykonywana jest w sposób ciągły - jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy, istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu, np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter;
  • prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Zatem, każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

W związku z powyższym, aby określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność jest zarobkowa wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby działalność gospodarcza wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się ponadto cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w drodze spadku po spadkodawcy zmarłym w dniu 23 kwietnia 2001 r. Wnioskodawczyni, Jej siostra i matka otrzymały udział po 1/3 w nieruchomości rolnej, niezabudowanej położonej w P., oznaczonej jako działki o nr x52, x51, x12/1 i x13/1. Między spadkobiercami nie były zawierane umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności. Spadkodawca nabył nieruchomość w drodze darowizny z dnia 20 października 1983 r., od swojego ojca. Następnie darowizną z dnia 29 września 2014 r. (zawartą w formie aktu notarialnego), matka Wnioskodawczyni - swój udział 1/3 części nieruchomości położonej w P., którą nabyła na podstawie dziedziczenia po mężu w 2001 r. - darowała Wnioskodawczyni. Przedmiotem tej darowizny były niezabudowane działki o nr: x76, x97, x38, x06, x36 oraz udział wynoszący 1/3 nieruchomości (działki niezabudowane nr: x52, x51, x12/1, x13/1). Opisana nieruchomość, jako nieruchomość rolna była użytkowana wyłącznie rolniczo. Wnioskodawczyni ani Jej siostra nigdy nie prowadziły działalności gospodarczej i nie wykorzystywały ww. nieruchomości w tym celu. Na podstawie uchwały Rady Gminy z dnia 25 stycznia 2017 r., ustalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla działek o numerach x52 i x51, w którym wskazano przeznaczenie przedmiotowych działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz pod drogi dojazdowe publiczne i wewnętrzne. Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie zwracały się z takim wnioskiem do Gminy. Celem pozyskania środków w związku z planowanym przez Wnioskodawczynię rozpoczęciem budowy własnego domu jednorodzinnego Wnioskodawczyni oraz Jej siostra podjęły decyzję o wydzieleniu z części posiadanej nieruchomości, mniejszych działek pod zabudowę. W dniu 14 kwietnia 2020 r. Wnioskodawczyni i Jej siostra skierowały wniosek do Wójta Gminy o podział nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr x51 i x52. Decyzją Wójta Gminy z dnia 3 listopada 2020 r. został zatwierdzony podział geodezyjny nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerami geodezyjnymi x52 i x51, w ten sposób, że w wyniku podziału powstaną nowe działki od nr x35 do nr x48 (nr x48 - droga wewnętrzna). Sprzedaż wydzielonych działek będzie miała charakter okazjonalny, Wnioskodawczyni nie zamierza sprzedawać od razu wszystkich działek, które zostały wydzielone. Pozyskane przez Wnioskodawczynię środki ze sprzedaży wydzielonych działek zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe - celem sfinansowania ewentualnej budowy i wykończenia domu jednorodzinnego (w zależności od pozyskanych środków). Wnioskodawczyni (ani Jej małżonek) nie są właścicielami żadnego lokalu mieszkalnego, czy domu jednorodzinnego. Wnioskodawczyni nigdy nie była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej sprzedaży innych działek. Jako właściciele ww. nieruchomości Wnioskodawczyni ani Jej siostra nie inicjowały postępowania w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie sprzedano jeszcze ani jednej działki, a Wnioskodawczyni (ani Jej siostra) nie ogłaszała zamiaru ich sprzedaży w jakichkolwiek mediach, nie powierzyła też sprzedaży żadnemu z biur pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Czynność sprzedaży działek będzie okazjonalna i tym samym winna być traktowana wyłącznie jako sprzedaż majątku prywatnego. Wnioskodawczyni od daty dokonania podziału nie dokonywała i nie będzie dokonywała żadnych ulepszeń wydzielonych działek, nie zamierza doprowadzać do ich granic jakichkolwiek mediów czy też zagospodarowywać zieleni lub posadowić ogrodzenia. Wnioskodawczyni i Jej siostra kontynuują własną pracę zarobkową (umowa o pracę - etat), stanowiącą źródło utrzymania i nie są profesjonalistkami w zakresie sprzedaży bezpośredniej, nie planują również powierzenia sprzedaży ww. działek profesjonalnym podmiotom zajmującym się obrotem nieruchomościami. W przedmiotowej sprawie nie podejmowano działań o charakterze handlowym. Przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawczynię będzie posiadany udział w wysokości 2/3 w nieruchomościach/działkach o nr: x35, x36, x37, x38, x39, x40, x41, 42, x43, x44, x45, x46 i x48 (w przypadku sprzedaży udziału w drodze wewnętrznej). Wnioskodawczyni nie podejmowała działań marketingowych w celu sprzedaży działek. Nieruchomości opisane we wniosku nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów. Wnioskodawczyni zamierza umieścić na działce tablicę informacyjną dotyczącą sprzedaży. Wnioskodawczyni posiada jeszcze inne nieruchomości, również nabyte od rodziców (w drodze spadku, darowizny), które obecnie nie są przeznaczone do sprzedaży.

Jak wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wskazują, że udział w nieruchomościach nie został nabyty przez Wnioskodawczynię dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nieruchomości nie były w takiej działalności wykorzystywane.

W analizowanej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawczynię wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Z przedstawionego opisu, nie wynika żadna aktywność Wnioskodawczyni, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania i cel działania Wnioskodawczyni wskazują, że są i będą to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedaż przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomościach (działki nr: x35, x36, x37, x38, x39, x40, x41, x42, x43, x44, x45, x46 i x48 w przypadku sprzedaży udziału w drodze wewnętrznej), nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Udziały w przedmiotowych nieruchomościach Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku oraz w drodze darowizny z dnia 29 września 2014 r. Spadkodawca z kolei nabył nieruchomość w drodze darowizny od swojego ojca aktem notarialnym z dnia 20 października 1983 r.

W związku z tym, że sprzedaż udziałów w nieruchomościach jeszcze nie nastąpiła, to w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano m.in. art. 10 ust. 5, które stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w spadku, istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez spadkodawcę.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła udziały w przedmiotowych nieruchomościach m.in. w drodze spadku. Data śmierci spadkodawcy to 23 kwietnia 2001 r. Spadkodawca z kolei nabył nieruchomość w drodze darowizny od swojego ojca - aktem notarialnym z dnia 20 października 1983 r.

Aby zatem stwierdzić, czy w przedmiotowej sprawie sprzedaż nabytych w spadku udziałów w nieruchomościach przez Wnioskodawczynię będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości przez spadkodawcę.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.), spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów tej ustawy.

W myśl art. 924 i 925 ustawy Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 ustawy Kodeks cywilny).

Jak już wyżej wskazano spadkodawca Wnioskodawczyni zmarł w dniu 23 kwietnia 2001 r. Spadkodawca nabył natomiast nieruchomości w drodze darowizny od swojego ojca aktem notarialnym z dnia 20 października 1983 r.

Wobec powyższego uznać należy, że 5-letni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do planowanej sprzedaży udziałów w nieruchomościach nabytych w spadku niewątpliwie minął, bowiem – jak wynika z treści wniosku – od końca roku, w którym spadkodawca Wnioskodawczyni nabył przedmiotową nieruchomość upłynęło ponad 5 lat (spadkodawca nabył udziały w nieruchomości w 1983 r.).

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Świadczenie darczyńcy może polegać na działaniu lub zaniechaniu działania. Istotną cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. Oznacza to, że druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy oraz zbywalne prawa majątkowe. Tym samym, zawarcie umowy darowizny nieruchomości (jej części lub udziału) powoduje przejście jej własności na obdarowanego z chwilą zawarcia aktu notarialnego, w którym darczyńca daruje tę nieruchomość obdarowanemu, a obdarowany darowiznę przyjmuje. Z tą datą darczyńca traci własność nieruchomości.

W przedstawionym opisie wskazano, że ustanowienie darowizny (m.in. udziałów w nieruchomościach/działkach nr x52 i x51) na rzecz Wnioskodawczyni przez Jej matkę nastąpiło aktem notarialnym w dniu 29 września 2014 r.

Wobec powyższego uznać należy, że w odniesieniu do udziałów w nieruchomościach/działkach nabytych przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny od Jej matki, 5-letni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku ich odpłatnego zbycia minął z dniem 31 grudnia 2019 r. Zatem, planowane odpłatne zbycie ww. udziałów nabytych przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w ww. przepisie.

Ponadto, zaznaczyć należy, że podział działek na mniejsze działki, nie będzie stanowił dla Wnioskodawczyni nowego nabycia. Na skutek dokonania tej czynności nie nastąpi przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dojdzie do ich nabycia. Zatem pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie udziału w nieruchomościach przez spadkodawcę (art. 10 ust. 5 ww. ustawy) oraz od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie udziału w nieruchomościach przez Wnioskodawczynię na podstawie darowizny. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości, w powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie podziału.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, nienastępujące w wykonywaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomościach (działkach, które powstały w wyniku podziału działek nr x52 i x51) nabytych w drodze spadku, nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez spadkodawcę. Również nienastępujące w wykonywaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię udziału w ww. nieruchomościach nabytych w drodze darowizny, nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości (udziału) przez Wnioskodawczynię. Na powyższe nie ma wpływu dokonanie podziału geodezyjnego nieruchomości.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Nadmienić należy, że stosownie do treści art. 14f § 2b pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi w przypadku: uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej – w odpowiedniej części.

W związku z tym, Organ podatkowy wskazuje, że opłata od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w wysokości ... zł, stanowiąca część opłaty uiszczonej w łącznej kwocie ... zł na konto Krajowej Informacji Skarbowej, stanowi opłatę nienależną i zostanie zwrócona przekazem pocztowym na adres zamieszkania wskazany we wniosku ORD-IN, w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Ponadto wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych osób.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj