Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA
z 18 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest Podatkowa Grupa Kapitałowa (dalej też „X ”). Spółki ją tworzące należą do Grupy Kapitałowej GK Y .

W dniu 18 września 2014 r. Y SA, Y 1, Y 2, Y 3, Y 4, Y 5, Y 6 oraz 25 innych spółek zależnych od Y SA (dalej: Spółka Zależna lub łącznie: Spółki Zależne) zawarły umowę o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej (dalej: X ) w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT. Spółką dominującą w grupie kapitałowej jest Y SA.

Zgodnie z umową o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej (dalej: Umowa X ):

  • X została utworzona na okres 25 lat podatkowych,
  • rokiem podatkowym X jest rok kalendarzowy,
  • Y SA została wyznaczona na spółkę reprezentującą X .

Umowa o utworzeniu X została zarejestrowana przez właściwy urząd skarbowy w dniu 30 października 2014 r. po stwierdzeniu spełnienia warunków do powołania X . Pierwszy rok podatkowy X rozpoczął się 1 stycznia 2015 r. Do dnia złożenia niniejszego wniosku nie został naruszony żaden z warunków istnienia X , o których mowa w art. 1a Ustawy o CIT, a także upłynął minimalny 3-letni okres istnienia X . W okresie istnienia X dwukrotnie nastąpiło połączenie Spółki Zależnej z inną Spółką Zależną, obecnie więc w skład X wchodzi 30 Spółek.

W skład X wchodzi 30 spółek (dalej „Spółki”).

GK Y jest największym producentem i dostawcą energii elektrycznej oraz największym producentem ciepła sieciowego w Polsce. Działalność spółek z Grupy obejmuje cały łańcuch wartości: od wydobycia węgla brunatnego z kopalń należących do Grupy, przez wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła, po dystrybucję i sprzedaż. Jednostki wytwórcze Grupy Y wytwarzają ok. 39% energii elektrycznej w Polsce, wykorzystując różne technologie, w tym związane z segmentem energetyki konwencjonalnej (ok. 32%) oraz segmentem ciepłowniczym (ok. 6%, z czego ok. 19% w kogeneracji). Instalacje konwencjonalne wykorzystują węgiel brunatny z własnych kopalń oraz węgiel kamienny, gaz i biomasę od dostawców zewnętrznych. Do produkcji energii elektrycznej wykorzystywane są również źródła odnawialne, tj. hydroenergetyka, fotowoltaika i energetyka wiatrowa. Za pomocą linii dystrybucyjnych o długości 294 tys. km, Grupa Y dostarcza energię elektryczną do klientów na terenie obejmującym ok 40% powierzchni Polski.

GK Y podjęła gruntowny program reorganizacji w kierunku niskoemisyjnym, a docelowo zeroemisyjnym. Misją GK Y jest być liderem takiej efektywnej transformacji.

Y SA jest jednostką dominującą Grupy Kapitałowej Y . Podstawowym przedmiotem działania spółki jest prowadzenie działalności obejmującej przede wszystkim: hurtowy obrót energią elektryczną, obrót produktami powiązanymi i paliwami, oraz nadzór nad działalnością firm centralnych i holdingów, świadczenie usług finansowych dla spółek Grupy Kapitałowej GK Y . Y SA realizuje zadania jednostki dominującej Grupy Y , do których zalicza się między innymi opracowywanie strategii rozwoju i strategiczne zarządzanie Grupą Y , koncentrując się na efektywnym zarządzaniu portfelem wytwórczym Grupy Y .

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka Y SA jest notowana na GPW a jej Udziałowcem większościowym jest Skarb Państwa.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. corporate social responsibility, dalej: „CSR”), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Wnioskodawca tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonują - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest więc elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem, które wykracza poza obszary dotychczasowych działań, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.

CSR - zakres, zasady ogólne

Wg danych z początku roku 2020 (na podstawie dostępnych wniosków o urzędowe interpretacje przepisów prawa podatkowego):

  • ponad 80% podmiotów znajdujących się na liście Fortune 500 ma specjalne zakładki na swoich stronach internetowych poświęcone CSR;
  • około 80% największych światowych koncernów publikuje specjalne raporty dotyczące społecznej odpowiedzialności, rośnie także liczba finansowych raportów, do których dołącza się dane dotyczące kosztów i zysków wynikających z CSR;
  • każda giełda papierów wartościowych na świecie ma także indeks firm społecznie odpowiedzialnych.

W obecnych realiach rynkowych trudno zidentyfikować podmioty, które jako liderzy branżowi nie propagowaliby prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, a w związku z tym nie uwzględniali tej okoliczności przy nawiązywaniu współpracy z innymi podmiotami.

Są to dowody nie tylko na wzrost społecznego znaczenia tej formy działalności, ale także na istnienie pozytywnej korelacji między CSR, a konkurencyjnością firm. Okazuje się, że brak takich działań zmniejsza pozycję firmy na rynku, a na pewno wpływa na jej postrzeganie w otoczeniu. Wieloaspektowe podejście do CSR sprawia, że w analizie organizacji następuje odejście od postrzegania organizacji wyłącznie przez pryzmat źródła korzyści dla inwestorów, zarobków dla pracowników i produktów dla konsumentów, a następuje przejście do analizy firmy jako organizacji odpowiadającej na społeczne i środowiskowe potrzeby i wartości.

Społeczna odpowiedzialność to dzisiaj nie tylko moda na społeczne zaangażowanie, ale przede wszystkim potrzeba przedsiębiorstwa, aby być konkurencyjnym. W dobie globalizacji i powszechnego dostępu do informacji każda firma powinna wytypować te problemy społeczne, w których rozwiązywaniu jest w stanie pomóc, zapewniając sobie jednocześnie przewagę konkurencyjną.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania gospodarki i państwa. Przy czym, Wnioskodawca funkcjonuje na rynku wiążącym się z koniecznością wykonywania zadań także w interesie publicznym, w tym m.in. na podstawie ustawy Prawo energetyczne, zaspokajające potrzeby podstawowe i występujące powszechnie. Wnioskodawca zobowiązany jest również do udziału w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Jako odpowiedzialny społecznie podmiot, Spółka zobowiązana jest równoważyć interes jej i jej kontrahentów oraz bezpieczeństwo i potrzeby społeczeństwa.

Wnioskodawca oferuje swoim kontrahentom warunki umów, mając na względzie zasady ich równego traktowania i niedyskryminacji, w zgodzie z regułami konkurencji.

Współczesne teorie i podejścia do CSR koncentrują się na pięciu podstawowych aspektach:

  1. korzyściach ekonomicznych (zysku), co jest charakterystyczne dla podejścia ekonomicznego;
  2. budowaniu organizacji i społeczeństwa opartego na zasadach etycznych - podejście etyczne;
  3. wychodzenia naprzeciw społecznym potrzebom i oczekiwaniom - podejście socjologiczne;
  4. zarządzaniu organizacją i jej relacjami z interesariuszami w sposób odpowiedzialny - podejście wynikające z nauk o zarządzaniu;
  5. budowanie reputacji organizacji jako odpowiedzialnej za swoje czyny i działania oraz odpowiedzialnie uczestniczącej w życiu społeczno-gospodarczym - podejście public relations.

Natomiast według Komisji Europejskiej, pomimo niejednoznacznego podejścia do definicji CSR osiągnięto porozumienie co do jej głównych cech, a mianowicie:

  1. odpowiedzialność społeczna jest zachowaniem wychodzącym poza wymagania prawne, podejmowanym dobrowolnie ze względu na to, iż przedsiębiorstwa traktują ją jako długoterminową inwestycję;
  2. odpowiedzialność jest powiązana z koncepcją zrównoważonego rozwoju: biznes potrzebuje zintegrowania ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów w swojej działalności;
  3. odpowiedzialność nie jest opcją dodatkową do podstawowej działalności firmy, ale sposobem zarządzania przedsiębiorstwem.

Klasyfikowanie, czy dane wydarzenie promujące przedsiębiorstwo jest działaniem marketingowym, czy CSR-owym nie jest procesem jednoznacznym. Obie te idee mogą istnieć równolegle, mogą się też uzupełniać, a czasami mogą się pokrywać. Wszystko zależy od modelu zarządzania i charakterystyki danego przedsiębiorstwa.

W perspektywie długofalowej działania CSR mają na celu przyniesienie określonych korzyści, takich jak:

  1. Wzrost zainteresowania inwestorów. Inwestorzy są jak świadomi klienci, szukają informacji, potwierdzających słuszność wyboru Spółki, odpowiadającej wartościom przez nich wyznawanym. Oczekują długoterminowej gwarancji zysku, a wiarygodność Spółki idzie z parze z wiarygodnością społeczną. Analitycy giełdowi w analizie możliwości długotrwałego wzrostu wartości spółek uwzględniają wyniki społeczne i ekologiczne. Wdrożenie strategii CSR buduje wartość dla udziałowców i inwestorów. Przykładem jest tu także dużo większa możliwość pozyskania finansowania bankowego.
  2. Zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy. Spółka realizująca założenia CSR buduje zaufanie i umożliwia identyfikację z nią oraz umożliwia poprawę relacji z ważnymi interesariuszami, na których składają się klienci, pracownicy, właściciele, dostawcy, organizacje pozarządowe, społeczności lokalne, inwestorzy, banki, media, rząd. Klienci mają większą skłonność do rekomendacji produktów i usług firm, działających w obszarze społecznej odpowiedzialności.
  3. Poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności mieszkańców oraz zdobycie zaufania władz samorządowych. Prowadzenie dialogu i angażowanie interesariuszy we współpracę daje podstawę do budowania partnerstw międzysektorowych.
  4. Wzrost konkurencyjności. Przejrzysta polityka CSR stanowi jeden ze sposobów budowania pozycji na rynkach światowych, które realizują działania społecznej odpowiedzialności w zaawansowanym stopniu. Implementacja strategii CSR sprzyja budowaniu długookresowej przewagi konkurencyjnej.
  5. Podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy. Poprzez podejmowanie wyzwań społecznej odpowiedzialności firma buduje ład korporacyjny i podnosi swoje standardy postępowania wobec interesariuszy (pracowników, kontrahentów, klientów).
  6. Kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród pracowników. Społeczna odpowiedzialność Spółki stanowi jeden z elementów pozafinansowego motywowania pracowników, zwiększenie ich zaangażowania i wzrost lojalności. Świadomość podejmowania przez firmę działań, adresujących istotne społecznie problemy buduje reputację i wiarygodność.
  7. Pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Działając w obszarze CSR Spółka zyskuje jako pożądany prawodawca, zwiększając swoją atrakcyjność na rynku pracy. W ten sposób przyciąga potencjalnych pracowników, których wartości są zbieżne z wartościami firmy.
  8. Poprawa procesów zarządzania ryzykiem. Wdrożenie strategii CSR pomaga zidentyfikować i zarządzać ryzykami, związanymi z czynnikami społecznymi, środowiskowymi i etycznymi.
  9. Zwiększenie wiarygodności Spółki.

CSR z aspektami pracowniczymi

Wnioskodawca chciałby, aby jego kadra pracownicza czuła się dobrze i miała sprzyjające warunki pracy, dlatego też zapewnia pracownikom szereg dobrze zorganizowanych i zaopatrzonych punktów socjalnych/sanitarnych. Posiada aneksy kuchenne, pomieszczenia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i młodych matek. Dba także o komfort pracowników przyjeżdżających do pracy na rowerach. Dla nich zabezpieczono specjalny, dozorowany parking rowerowy i pomieszczenia wyposażone w prysznice.

W ramach działań z zakresu CSR Wnioskodawca spełnia na rzecz swoich pracowników świadczenia, które wykraczają poza ustawowe obowiązki pracodawcy, np. w zakresie sportu, dopłat do obiadów, warsztaty. Dzięki takim działaniom Wnioskodawca wpływa pozytywnie na zdrowie swoich pracowników, ale także zapewnia im wysoki standard warunków pracy.

System wartości i zasad w Grupie Y

Grupa Y wdrożyła w 2016 r. system zarządzania zgodnością (Compliance) i przyjęła Kodeks etyki GK Y . Kodeks etyki GK Y wyznacza system wartości i zasad wykorzystywany w codziennej pracy niezależnie od zajmowanego stanowiska. Społeczna odpowiedzialność zawarta w Kodeksie ma wymiar ogólny i lokalny. Praca w sektorze energetycznym wiąże się z wielką odpowiedzialnością. Energia elektryczna jest podstawowym zasobem współczesnego społeczeństwa a Grupa Y jest liderem rynku energetycznego w Polsce. Wyrazem tej odpowiedzialności, oprócz prowadzenia działań operacyjnych w sposób profesjonalny, jest Kodeks, gwarantujący zgodność działań GK Y z wymaganiami prawnymi, etyką w biznesie, regułami odpowiedzialności społecznej oraz dobrymi obyczajami. Jedną z zasad wymienionych w Kodeksie jest: Dbamy o relacje ze społecznościami lokalnymi. W dokumencie wskazano, że jako partnerzy społeczności lokalnych spółki GK Y dbają o rozwój obszarów, na których prowadzą działalność biznesową, podnoszą jakość życia społeczności, wspierają lokalne wydarzenia.

Grupa Y w swoich regulacjach i działaniach uwzględnia również standardy rekomendowane przez Giełdę Papierów Wartościowych dla systemu zarządzania zgodnością.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Partnerów Biznesowych w 2017 r., Grupa wdrożyła Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek GK Y . Dokument ten, w oparciu o wartości i zasady zawarte w Kodeksie etyki, określa minimalne wymagania wobec kontrahentów w zakresie poszanowania praw człowieka, warunków pracy, ochrony środowiska oraz uczciwości w prowadzonej działalności biznesowej. W Grupie Y obowiązuje również od 2017 r. Polityka Antykorupcyjna. Regulacje dotyczące działań antykorupcyjnych znajdują się w Kodeksie etyki oraz w Kodeksie Postępowania dla Partnerów Biznesowych.

Kompetencje, doświadczenie i zaangażowanie pracowników Grupy Y pozwalają budować organizację odpowiedzialną społecznie i konsekwentnie realizującą cele biznesowe.

Wnioskodawca opiera swoje relacje z partnerami handlowymi i kontrahentami na długofalowym partnerstwie, uczciwości i przejrzystości w działaniach handlowych. Współpracę stara się opierać również na wymianie doświadczeń i poszukiwaniu coraz lepszych rozwiązań w celu uzyskania obopólnych korzyści.

Dialog z otoczeniem regulacyjnym i branżowym

Grupa Y funkcjonuje w niezwykle złożonym i zmiennym otoczeniu regulacyjnym. Aby skutecznie prowadzić działalność gospodarczą i wypełniać oczekiwania Interesariuszy, musi na bieżąco monitorować procesy legislacyjne i aktywnie uczestniczyć w dialogu ze środowiskami odpowiedzialnymi za tworzenie prawa, zarówno w Polsce jak i w Unii Europejskiej. Taka aktywność przekłada się bezpośrednio na budowę wartości całej Grupy.

Od 2008 r. Grupa Y aktywnie uczestniczy w inicjatywie Sekretarza Generalnego ONZ- Global Compact, pracując m.in. nad stworzeniem standardu dla firm w zakresie etyki. Realizuje także działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu wartości od pozyskiwania środków do produkcji energii elektrycznej (w tym również wydobycia surowców) i wytwarzania, po odbiorcę końcowego energii elektrycznej i ciepła, jednocześnie włączając się w realizację celów zrównoważonego rozwoju (Sustainable Development Goals - SDGs). Społeczna odpowiedzialność biznesu jest więc nie tylko odpowiedzią na oczekiwania Interesariuszy. Jest przede wszystkim sposobem operacyjnego działania i jednym z czynników gwarantujących sukces w realizacji strategii Grupy Y .

Grupa podejmuje działania w każdym z 17 celów SDGs. Kluczowe są dla niej jednak przede wszystkim:

Cel 4. Dobra jakość edukacji

Cel 7. Czysta i dostępna energia

Cel 8. Wzrost gospodarczy i godna praca

Cel 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

Cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności

Cel 12. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja

Cel 13. Działania w dziedzinie klimatu

Cel 17. Partnerstwa na rzecz celów

„Forum Energetyczne” dla samorządowców

W cyklu 2-letnim odbywają się spotkania Y X z przedstawicielami władz samorządowych na terenie każdego z Oddziałów spółki. Celem spotkań jest budowanie partnerskich relacji. Uczestnicy konferencji mają okazję wymieniać poglądy i doświadczenia dotyczące współpracy oraz dyskutować o ewentualnych problemach i barierach prawnych. Znacząca część spotkań poświęcona jest prowadzonym i planowanym inwestycjom, a także roli władz samorządowych w przygotowaniu i realizowaniu tych zadań. Korzyści: Budowanie długoletnich relacji partnerskich z władzami samorządowymi.

Ochrona środowiska

Grupa Y konsekwentnie prowadzi działania na rzecz jak najszerszej ochrony środowiska, w tym w szczególności:

  1. wszelkie wydatki na rekultywację oraz ochronę środowiska, w tym dotyczące redukcji emisji, zanieczyszczeń, odpadów, hałasu, projekty badawczo-rozwojowe z zakresu ochrony środowiska;
  2. wydatki na:
    1.1. system monitorujący ptaki,
    1.2. na reintrodukcję sokoła wędrownego,
    1.3. na platformy wynoszące gniazda ponad linie elektroenergetyczne,
    1.4. inne podobne;
  3. wydatki na sadzenie lasów – np. w ramach programu „…”.

Programy stażowe

Transformacja energetyki w kierunku niskoemisyjnym stanowi duże wyzwanie również w obszarze kapitału ludzkiego. Odpowiedzią na potrzeby zmieniającej się Grupy Y są programy stażowe i programy wsparcia kształcenia zawodowego.

Obecnie Grupa Y uczestniczy w trzech dużych tego typu przedsięwzięciach:

  • (…) – program stażowy realizowany we współpracy z (…), (…) oraz (…), pod auspicjami Ministerstwa Aktywów Państwowych (wcześniej Ministerstwa Energii). Uczestnikami programu są absolwenci i studenci, którzy w czasie rocznego stażu zdobywają doświadczenie z zakresu interesujących ich obszarów oraz poznają specyfikę pracy w branży energetycznej pod okiem ekspertów.
  • (…) – program praktyk letnich skierowany do studentów i absolwentów polskich uczelni wyższych, którzy odbywają 3-miesięczne płatne praktyki w Grupie Y . Praktykanci wykonują projekt, który ma przyczynić się do rozwoju organizacji i jednocześnie pomóc uczestnikowi nabyć nowe lub rozwinąć posiadane kompetencje.
  • (…) – program mentoringowy (…), w ramach którego menadżerowie, m.in. z Grupy Y , obejmują mentoringiem studentów z najlepszych uczelni w kraju i w Europie.

Współpraca spółek Grupy Y z uczelniami, szkołami branżowymi i technikami

Grupa Kapitałowa Y realizuje program wsparcia kształcenia zawodowego polegający na współpracy spółek Grupy Y z lokalnymi szkołami branżowymi i technikami. Współpraca obejmuje m.in.:

  • tworzenie klas patronackich dla kierunków kształcenia w zawodach dedykowanych dla branży energetycznej;
  • organizację praktycznej nauki zawodu połączoną z wizytami w oddziałach firmy;
  • przygotowanie do zdobycia wybranych uprawnień kwalifikacyjnych oraz przeprowadzenie egzaminów dla uczniów;
  • stypendia dla najlepszych uczniów.

Kształcenie zawodowe jest tym obszarem edukacji, który obok szkolnictwa wyższego, ma największy wpływ na przygotowanie nowoczesnych kadr dla polskiej energetyki. Wnioskodawca współpracuje ze szkołami średnimi o profilu technicznym w miastach, w których zlokalizowane są jego aktywa.

Ścisła współpraca ze szkołami pozwala na dopasowanie programów kształcenia do rynkowych potrzeb branży energetycznej.

W roku szkolnym 2018/2019 Grupa Y prowadziła łącznie 23 klasy patronackie.

Nawiązała też współpracę z uczelniami wyższymi umożliwiającą wymianę doświadczeń, rozwiązywanie problemów oraz praktyczne wykorzystanie potencjału naukowego środowiska akademickiego i pozyskanie kadry inżynieryjno-technicznej.

Budowa więzi ze społecznościami lokalnymi - rozwój społeczny

Spółka dokłada wszelkich starań, aby pozostać podmiotem gospodarczym wrażliwym społecznie, który będzie służyć społeczności poprzez działalność korzystną zarówno dla firmy, jak i dla społeczeństwa. Wnioskodawca podejmuje na bieżąco wysiłki, aby w miarę swoich możliwości wspierać społeczność, w której działa. Chce, aby postrzegano go jako dobry, świadomy i odpowiedzialny podmiot społeczności, w której funkcjonuje. Chce dzielić się wiedzą i doświadczeniem.

Dużą wagę Spółka przywiązuje do wspierania integracji osób niepełnosprawnych. Po raz czwarty Grupa Y dofinansowała organizację (…) w R. Wydarzenie służy integracji osób niepełnosprawnych z całej Polski podczas występów, spotkań i koncertów. Y wspomaga również działalność (…) w L. gdzie dzieci niewidome i niedowidzące, uczą się samodzielnego życia, zdobywają wykształcenie i przygotowanie do wyższych studiów lub konkretny zawód, aby sprawnie funkcjonować w społeczeństwie.

Wolontariat Pracowniczy Y „(…)”. Grupa Y wspiera społeczności lokalne poprzez program Wolontariatu Pracowniczego Y „(…)”. Potrzeby najlepiej identyfikują sami pracownicy, którzy są częścią lokalnych społeczności. To oni opracowują własne projekty społeczne, które przy finansowym i logistycznym wsparciu Y w sposób znaczący, ale przede wszystkim trwały, wprowadzają pozytywne zmiany w otoczeniu. Wolontariusze docierają do różnych środowisk: dzieci, młodzieży, osób niepełnosprawnych, samotnych matek oraz najuboższych.

Na zlecenie Y powstał autorski spektakl teatralny pt. „(…)” przeznaczony dla dzieci w wieku 5-9 lat.

Ze statystyk wynika, że duża część poszkodowanych w wyniku porażenia prądem to właśnie dzieci i młodzież, dlatego Grupa Y prowadzi również akcję edukacyjną pod nazwą „(…)”. W 2019 r. w oddziałach spółki Y X odbyły się liczne spotkania edukacyjne dla najmłodszych. Energetycy odwiedzali także przedszkola i szkoły, aby opowiedzieć o bezpieczeństwie podczas korzystania z urządzeń elektrycznych i właściwym zachowaniu w czasie awarii energetycznych. W 2019 r. w tego typu wydarzeniach edukacyjnych wzięło udział około tysiąca dzieci.

Y GiEK jest sponsorem tytularnym interaktywnego muzeum (…). Obiekt powstał w wyniku współpracy pomiędzy Urzędem Miasta z Kopalnią i Elektrownią. Głównym celem muzeum jest (…) . Obecnie ekspozycja stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych w województwie (…). Dotychczas z oferty edukacyjnej ekspozycji skorzystało blisko 23 tys. osób, a interaktywną ekspozycję zobaczyło ponad 16 tys. odwiedzających.

Na (…) od 6 lat działa Muzeum (…). Co roku w ramach organizowanych wydarzeń edukacyjnych placówkę odwiedzają zarówno dzieci jak i dorośli, a pracownicy Y X oprowadzają ich po wystawach oraz przeprowadzają specjalnie dla nich pokazy i zabawy interaktywne. W 2019 r. muzeum odwiedziło 1,4 tys. osób.

Elektrownie i elektrociepłownie należące do Grupy Y często są jednymi z kluczowych aktywów przemysłowych w miastach, w których są zlokalizowane. Aby społeczność lokalna miała możliwość zapoznania się z ich specyfiką, spółki Y Y i Y Z organizują co roku dni otwarte w swoich obiektach. W tych wydarzeniach gościło tysiące zwiedzających. Dodatkowe 9,6 tys. osób przyjechało do kopalni węgla brunatnego oraz elektrowni konwencjonalnych korzystając z oferty zwiedzania dla grup zorganizowanych.

  • Spółki GK Y zajmują się sponsoringiem sportu (tak wyczynowego jak i amatorskiego) oraz wydarzeń i instytucji kulturalnych. Sponsorowane przez Y kluby sportowe oraz sportowcy indywidualni realizują również działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), w tym m.in.:
  • spotkania z dziećmi i młodzieżą w szkołach, przedszkolach i szpitalach,
  • prowadzenie lekcji w-f w szkołach,
  • zaproszenia na wspólne treningi,
  • udział w akcjach charytatywnych,
  • udział w akcjach proekologicznych,
  • przekazywanie fantów na aukcje charytatywne,
  • udostępnianie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami miejsc na widowni podczas wydarzeń sportowych.

Spółki GK Y podejmują też inicjatywy lokalne promujące edukację sportową wśród dzieci i młodzieży oraz patriotyzm (np. Y od 2016 r. jest Partnerem Muzeum (…), Grupa Y wsparła produkcję filmu „(…)”, mecenat filharmonii, festiwali).

Przedmiotem niniejszego wniosku są wydatki na działania opisane w stanie faktycznym i opisie zdarzenia przyszłego powyżej tylko w sytuacjach, w których nie stanowią umowy darowizny. Wydatki te mają charakter definitywny i zostały należycie udokumentowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR, wymienione w stanie faktycznym i opisie zdarzenia przyszłego stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „uCIT”)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 uCIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z powyższym, za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki spełniające łącznie następujące warunki:

  1. zostały poniesione przez podatnika,
  2. są definitywne (rzeczywiste),
  3. pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. zostały właściwie udokumentowane,
  6. nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 uCIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, Wydatki związane z działaniami CSR, które są ponoszone przez Spółkę, spełniają powyższe przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że Wydatki zostały poniesione przez Wnioskodawcę, mają charakter definitywny (zostały pokryte z zasobów majątkowych Wnioskodawcy i nie zostały mu zwrócone w jakiejkolwiek formie), a także zostały one należycie udokumentowane. Wydatki związane z działaniami CSR nie zostały również wymienione w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 uCIT (w szczególności, nie mają znamion reprezentacji i nie stanowią darowizny). Tym samym należy uznać, że przesłanki wymienione w p. 1, 2, 5 i 6 zostały spełnione w odniesieniu do Wydatków.

Najbardziej istotnymi przesłankami umożliwiającymi zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów podatkowych jest jednak jego poniesienie w związku z działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (przesłanki wskazane w p. 3 i 4 powyżej). Warunki te związane są z koncepcją związku przyczynowego pomiędzy czynionymi wydatkami, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów bądź nie dopuszczeniem do utraty źródła przychodów. W świetle koncepcji związku przyczynowego, koszty uzyskania przychodów stanowią wydatki podatnika, których poniesienie może chociażby potencjalnie wpływać na powstanie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Powyższe oznacza, że koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem dążenia do uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, a nie rezultatu, jaki przyniosły w postaci konkretnego przychodu. Takie rozumienie zostało też utrwalone w bogatym orzecznictwie sądowym i administracyjnym.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym wykazanie związku przyczynowego między ponoszonymi Wydatkami, a możliwością powstania, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, wymaga wyjaśnienia istoty i przywołania definicji CSR.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w skrócie zwana „CSR” (z ang. Corporate Social Responsibility) posiada wiele definicji. Departament Ekonomii Społecznej i Pożytku Publicznego w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na stronie internetowej wyjaśnił istotę CSR w następujący sposób: Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej (podkr. Wnioskodawcy).

Zgodnie z kolei z definicją prezentowaną przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną ISO 26000, społeczna odpowiedzialność jest rozumiana jako odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnianą przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społeczeństwa,
  • uwzględnia oczekiwania interesariuszy (osób lub grup, które są zainteresowane decyzjami lub działaniami organizacji),
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania,
  • jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach, które dotyczą działań organizacji podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływań (za dr Magdalena Rojek-Nowosielska, RPEiS 2017, Nr 3).

Kolejna powoływana często definicja wskazuje, że CSR to koncepcja, dzięki której przedsiębiorstwa, na etapie budowania strategii, dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy (http://www.pozytek.gov.pl).

Dnia 15 listopada 2014 r. opublikowano dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy. Kraje członkowskie miały czas na wdrożenie przepisów nowej dyrektywy do 6 grudnia 2016 r. Dyrektywa ta wprowadziła m.in. obowiązek sprawozdawczości w zakresie CSR tzn. wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności minimum istotnych informacji niefinansowych dotyczących co najmniej kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby wskazać, że Komisja Europejska zawarła rekomendację, aby duże europejskie przedsiębiorstwa zobowiązały się do uwzględnienia przy opracowywaniu podejścia do CSR co najmniej jednego z następujących dokumentów zawierających zestaw zasad i wytycznych: inicjatywy ONZ „Global Compact”, wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych lub wytycznych zawartych w normie ISO 26000 „Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności”, która została wprowadzona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną aby ułatwiać organizacjom działanie w sposób odpowiedzialny społecznie.

Te konkretne wytyczne należą do najbardziej popularnych jeśli chodzi o raportowanie pozafinansowe i doskonale sprawdzają się przy definiowaniu działań Spółki w zakresie CSR. Powodem jest duża swoboda i elastyczność dostosowania wytycznych do potrzeb Spółki oraz przedstawienie konkretnych wskaźników, które należy zastosować.

Dodatkowo, znaczenie ma spójność wytycznych GRI G4 z innymi ważnymi standardami i inicjatywami, jak: UN Global Compact, norma ISO 26000 (na podstawie której wytypowane zostały obszary tematyczne oraz wyznaczone konkretne cele), czy International Integrated Reporting Framework.

Sporządzeniem raportu podsumowującego działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu Wnioskodawcy zajęli się specjaliści z dziedziny CSR będący pracownikami Wnioskodawcy. Dane niezbędne do przygotowania rzeczowego materiału pozyskane zostały od poszczególnych komórek specjalizujących się w danych obszarach działalności. W tworzenie raportu zaangażowali się również przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej Wnioskodawcy, którzy czuwają nad prawidłową i płynną realizacją polityki dobrych praktyk biznesowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, co znalazło wyraz w raporcie, postępujące zmiany społeczno- gospodarcze oraz związane z nimi szanse i zagrożenia przyczyniły się do wzrostu świadomości związanej z koniecznością szerszego spojrzenia na zagadnienie zrównoważonego rozwoju. Zaspokojenie obecnych potrzeb rozwojowych, zdaniem Wnioskodawcy, nie może jednocześnie ograniczać możliwości zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. Dlatego istotne jest powiązanie celów ekonomicznych z celami ogólnogospodarczymi i społecznymi. Maksymalizacja zysku nie może być zatem jedynym celem funkcjonowania przedsiębiorstw.

W praktyce CSR oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR podnosi wiarygodność firmy w oczach jej pracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych.

Jednocześnie, działalność CSR coraz częściej realizowana jest w oparciu o normy ustanawiane zarówno przez instytucje o zasięgu międzynarodowym, giełdy papierów wartościowych, jak i rządy krajowe. Normy te dotyczą m.in. obszaru transparentności organizacji i obowiązkowego raportowania danych pozafinansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnych realiach gospodarczych podejmowanie działań w zakresie CSR staje się wymaganiem społeczeństw na całym świecie, a nie jest tylko sprawą wyboru.

Zdaniem Wnioskodawcy, postrzeganie Spółki jako społecznie odpowiedzialnej oraz jej rzeczywiste działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mają i mogą mieć wpływ, m.in. na:

  1. płynne, bezkonfliktowe i niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej,
  2. reputację Spółki,
  3. zdolność pozyskiwania i zatrzymywania kontrahentów,
  4. zdolność pozyskiwania i zatrzymywania pracowników,
  5. morale, zaangażowanie i wydajność pracowników,
  6. opinie instytucji finansujących, zdolność kredytową,
  7. relacje Spółki z innymi przedsiębiorstwami, instytucjami rządowymi, mediami, organizacjami pozarządowymi oraz społecznością, w obrębie której Spółka funkcjonuje.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na fakt, że Wydatki, które są przez niego ponoszone w związku z działalnością CSR są racjonalne i uzasadnione jako zmierzające do osiągania przychodów, jak i zachowania źródła tych przychodów. Brak właściwych relacji z kontrahentami oraz społecznością lokalną przeszkodziłby a nawet uniemożliwiłby Wnioskodawcy zarówno zrealizowanie inwestycji, jak i późniejsze prowadzenie działalności gospodarczej.

Działania wymienione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego umożliwiły również społeczności lokalnej lepsze zrozumienie działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że ma świadomość wpływu realizowanej działalności operacyjnej na interesariuszy i w związku z tym podejmuje i zamierza kontynuować w przyszłości działania CSR. Podczas podejmowania decyzji i działań Wnioskodawca uwzględnia kwestie społeczne i środowiskowe oraz rozlicza się z wpływu podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Ponadto, z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, podejmowanie działań CSR prowadzących do integracji z lokalną społecznością i wyrażających troskę Wnioskodawcy o tę społeczność, jak również dbałość o środowisko naturalne umacnia pozycję Wnioskodawcy jako silnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego w relacjach z kontrahentami.

Nie ulega wątpliwości, że podejmowane przez Wnioskodawcę działania CSR z jednej strony mają na celu budowanie długotrwałych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), a z drugiej strony umożliwiają Wnioskodawcy płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej. Ponadto, realizowane przez Wnioskodawcę akcje CSR przyczyniają się do zdobycia i utrzymania zaufania oraz przychylności lokalnych władz, instytucji i organizacji pozarządowych.

Wreszcie, aktywność Wnioskodawcy w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu przekłada się na jego przychody podatkowe.

Przede wszystkim, poprzez prowadzenie opisanych kampanii i rozpowszechnianie wśród uczestników obrotu gospodarczego wizji i celów CSR, Wnioskodawca buduje więzi z interesariuszami, a przez to promuje swoją działalność i usługi. Informacje o aktywności Wnioskodawcy w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu są zamieszczane w prasie, radio, czy na portalach internetowych. Spółka obecna jest także na profilach społecznościowych kontrahentów. W konsekwencji opisanych działań Spółka zyskała reputację partnera, który w swojej działalności uwzględnia także aspekt społeczny.

W ramach działań z zakresu CSR Wnioskodawca spełnia na rzecz swoich pracowników świadczenia, które wykraczają poza ustawowe obowiązki pracodawcy, np. w zakresie sportu, dopłat do obiadów, warsztaty. Dzięki takim działaniom Wnioskodawca wpływa pozytywnie na zdrowie swoich pracowników, ale także zapewnia im wysoki standard warunków pracy. W efekcie pracownicy przywiązują się do firmy, identyfikują się z jej wartościami, co przekłada się na wydajniejszą ich pracę, a ostatecznie także na wyższe przychody podatkowe Wnioskodawcy.

Aktywność w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu skutkuje tym, że sam Wnioskodawca jest identyfikowany jest jako partner zaangażowany w sprawy społeczne, środowiskowe i bezpieczeństwa pracy. Działalność CSR przynosi wymierne efekty w postaci zwiększania przychodów poprzez poszerzanie grona kontrahentów (także tych działających globalnie) oraz pozyskiwanie i utrzymywanie wykwalifikowanych, doświadczonych i zaangażowanych pracowników. CSR zwiększa przewagę konkurencyjną firm Wnioskodawcy, wyróżniając przedsiębiorstwa na tle innych podmiotów gospodarczych.

Przedstawione wyżej argumenty przemawiają za uznaniem, że Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na aktywną działalność w obszarze CSR pozostają w związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami podatkowymi i z tego względu stanowią koszty uzyskania przychodów.

Omawiane wydatki nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust 1 uCIT). W szczególności, nie stanowią umowy darowizny. Nie są też wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, tj. nakierowanymi na budowę wizerunku firmy, przede wszystkim przez okazałość, wystawność. Jak to zostało wyjaśnione powyżej, są natomiast nakierowane na budowę więzi z różnymi partnerami życia społecznego, biznesowego i publicznego, jako środek optymalizacji gospodarczej i długofalowego wzrostu dochodów.

Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym w składzie siedmiu sędziów wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/1 podkreślił, że celem działań o charakterze reprezentacyjnym jest poprawa lub stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika oraz wykreowanie pewnego obrazu jego przedsiębiorstwa na zewnątrz z uwzględnieniem rzeczywistości gospodarczej (to, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje).

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że znane są mu liczne interpretacje indywidualne, które zostały wydane przez organy podatkowe i potwierdzają, że wydatki poniesione w związku z działaniami CSR stanowią koszty uzyskania przychodów. Przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 20 stycznia 2014 r., Znak: IPTPB3/423-419/13-2/IR;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lutego 2014 r., Znak: IPPB3/423-960/13-2/GJ wydana na wniosek spółki prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży piwa, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „(...) w ocenie Spółki ma ona prawo do zaliczenia wydatków związanych z akcjami społecznymi do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 lipca 2014 r., Znak: ILPB3/423-200/14-2/PR wydana na wniosek spółki prowadzącej działalność w sektorze wydobywczym, która podejmuje takie działania jak: cykliczne lekcje nauki pływania dla dzieci z regionu miedziowego, turnusy profilaktyczne - tzw. „zielone szkoły” dla dzieci z gmin sąsiadujących z hutami, zajęcia sportowe w zakresie piłki nożnej organizowane na rzecz dzieci i młodzieży z regionu miedziowego, oraz działania w obszarze kultury, które mają na celu zbudowanie marki wnioskodawcy jako mecenasa kultury, utrwalanie tożsamości historycznej i narodowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w całości uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym wydatki ponoszone na realizację powyższych działań stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 października 2014 r., Znak: IPPB5/423-845/14-2/JC wydana na wniosek spółki prowadzącej działalność w branży elektronicznej, która realizuje projekty edukacyjne i naukowe propagujące nowe technologie i edukacją cyfrową dzieci i młodzieży (piknik naukowy, konkursów dla młodych naukowców) oraz projekty i akcje, propagujące zdrowie, zdrowy tryb życia (organizacja biegu) i wspierające placówki ochrony zdrowia i pacjentów (wyremontowanie świetlicy w Centrum Onkologii i wyposażeniu jej w sprzęt). W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym „Wydatki poniesione przez Spółkę na działania CSR będą stanowić koszty uzyskania przychodu”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 marca 2015 r., Znak: ILPB3/423-718/14-3/PR;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 grudnia 2015 r., Znak: ILPB3/4510-1-441/15-3/KS;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 marca 2016 r., Znak: IBPB-1-3/4510-92/16/MO;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 sierpnia 2016 r., Znak: IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT, w której czytamy: „realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ, gdzie: „celem realizowanego działania Wnioskodawcy (tj. pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego za sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16 (...) należy wskazać, że Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na świadczenia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz mieszkańców. Wydatki te są bowiem związane z realizacją polityki CSR”.

Wnioskodawca w niniejszym wniosku wykorzystał również informacje z dostępnego i bogatego zbioru interpretacji prawa podatkowego.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wydatki, które Spółka ponosi w związku z działaniami CSR stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „updop”).

W myśl art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 updop. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Słowo „reprezentacja”, w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
  • bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
  • jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać, że wszystkie wskazane we wniosku działania Spółki w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

W świetle informacji dotyczących CSR zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (https://intranet.mf.gov.pl/) brak jest podstaw do stwierdzenia, że ww. inicjatywy nie wpisują się w realizacje strategii CSR. Wśród korzyści dla firm wynikających z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu wymieniono poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność umożliwia firmie trwałe zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności jej mieszkańców, a także zdobycie zaufania władz samorządowych.

Zatem, działania Spółki w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 updop i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj