Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.243.2021.1.APO
z 23 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 12 maja 2021 r. (data wpływu do Organu 21 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • Odsetki należne Uczestnikom zaksięgowane na Rachunku Pool Leadera, lecz należne i przekazywane Wnioskodawcom (polskim rezydentom podatkowym), stanowią przychody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, i podlegają obowiązkowi poboru podatku u źródła,
  • w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Poll Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT,
  • w sytuacji braku spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX,
  • w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), pozostali Wnioskodawcy (tj. inni niż wymienieni w pytaniu nr 2 i 3) będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

  • Odsetki należne Uczestnikom zaksięgowane na Rachunku Pool Leadera, lecz należne i przekazywane Wnioskodawcom (polskim rezydentom podatkowym), stanowią przychody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, i podlegają obowiązkowi poboru podatku u źródła,
  • w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Poll Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT,
  • w sytuacji braku spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX,
  • w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), pozostali Wnioskodawcy (tj. inni niż wymienieni w pytaniu nr 2 i 3) będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 3”)

- Zainteresowanych niebędących stronami postępowania:

  • (…) sp. z o. o. (dalej: „Wnioskodawca 1”),
  • (…) sp. z o. o. (dalej: „Wnioskodawca 2”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 4”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 5”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 6”),
  • (…) sp. z o. o. (dalej: „Wnioskodawca 7”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 8”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 9”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 10”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 11”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: “Wnioskodawca 12”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 13”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 14”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 15”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 16”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 17”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 18”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 19”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 20”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 21”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 22”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 23”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 24”),
  • (…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca 25”),

dalej łącznie jako: “Wnioskodawcy”

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcy są polskimi spółkami kapitałowymi, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawcy należą do międzynarodowej grupy (…), jednej z wiodących międzynarodowych grup kapitałowych działających na rynku nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej (dalej: „Grupa”).

Większość z Wnioskodawców stanowi tzw. spółki celowe, które są przeznaczone do realizacji inwestycji w nieruchomości w Polsce (z wyjątkiem Wnioskodawcy 3 i Wnioskodawcy 25). Działalność tych spółek jest finansowana kapitałem własnym oraz pożyczkami udzielonymi przez ich bezpośrednich wyłącznych udziałowców.

Dwie spółki spośród Wnioskodawców (Wnioskodawca 3 i Wnioskodawca 25) są tzw. spółkami serwisowymi świadczącymi usługi z zakresu zarządzania aktywami (ang. asset management) oraz z zakresu zarządzania nieruchomościami (ang. property management). Działalność tych spółek jest finansowana kapitałem własnym.

Wnioskodawcy planują przystąpić do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową, tzw. „zero-balancing cash pooling”, oferowanego przez francuski bank działający w Polsce poprzez oddział (dalej: „System”).

System, w którym będą uczestniczyć Wnioskodawcy, będzie składał się z następujących podmiotów:

  • (…) S.A. Oddział w Polsce (dalej: „Bank”), który będzie działał jako usługodawca w ramach Systemu. Bank jest rezydentem podatkowym we Francji i działa w Polsce w formie oddziału przedsiębiorcy zagranicznego.
  • (…) Societe Anonyme (dalej: „Pool Leader”), która będzie działała jako lider w ramach Systemu. Pool Leader jest spółką kapitałową z siedzibą w Luksemburgu oraz luksemburskim rezydentem podatkowym.
  • Wnioskodawcy (dalej także jako: „Uczestnicy”), którzy będą działali jako uczestnicy w ramach Systemu. Uczestnikami będą wyłącznie spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce, będące polskimi rezydentami podatkowymi. Spółki należące do Grupy, posiadające swoją rezydencję podatkową w innych państwach, nie będą uczestnikami Systemu.

System będzie działał w oparciu o umowę zawartą pomiędzy Uczestnikami, Pool Leaderem oraz Bankiem, tj. „Contract for physical pooling of the Groups cash” (dalej: „Umowa”) oraz umowy zawarte pomiędzy Pool Leaderem a Bankiem, na podstawie których Bank udzieli kredytu w rachunku bieżącym na rzecz Pool Leadera w PLN (polskich złotych) oraz w EUR (euro) na potrzeby rozliczeń w ramach Systemu (dalej: „Umowy Overdraft”).

Głównym celem wdrożenia Systemu jest chęć zapewnienia elastyczności w zakresie przepływów pieniężnych pomiędzy Uczestnikami oraz bardziej efektywnego wykorzystania środków pieniężnych w Grupie.

Wnioskodawcy są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”), w stosunku do wszystkich pozostałych Uczestników oraz Pool Leadera.

Jednocześnie, żaden z Uczestników ani Pool Leader nie jest podmiotem powiązanym z Bankiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W ramach Grupy działa Pool Leader, który jest spółką holdingową posiadającą udziały bądź akcje w spółkach należących do Grupy. Ponadto, Pool Leader świadczy usługi finansowe oraz udziela finansowania na rzecz spółek funkcjonujących w ramach Grupy. Pool Leader pełni rolę wyłącznie wewnątrzgrupowej spółki finansującej i nie świadczy usług finansowych na rzecz podmiotów trzecich.

Pool Leader jest spółką zależną od Grupy z siedzibą w Luksemburgu, która posiada 97,31% procent akcji w kapitale zakładowym Pool Leadera. Pozostała część akcji w kapitale zakładowym Pool Leadera jest notowana na giełdzie w Luksemburgu.

Pool Leader jest bezpośrednim wyłącznym udziałowcem Wnioskodawcy 5, Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23. Bezpośrednim wyłącznym udziałowcem pozostałych Wnioskodawców jest (…) a.s. (dalej: „X AS”), spółka kapitałowa z siedzibą w Czechach oraz czeski rezydent podatkowy, której wyłącznym 100% akcjonariuszem jest również Grupa. Nie jest przy tym wykluczone, że w przyszłości dojdzie do zmiany w strukturze właścicielskiej jednego z Wnioskodawców lub większej liczby Wnioskodawców.

Pool Leader jest finansowany kapitałem własnym oraz oprocentowanymi pożyczkami udzielanymi na jej rzecz głównie przez Grupę.

Pool Leader nie prowadzi działalności gospodarczej poprzez zakład położony w Polsce.

W ramach Systemu Bank otworzy i będzie prowadził dla każdego z Uczestników rachunki bankowe (dalej: „Rachunki Uczestników”). W przypadku Pool Leadera, Bank otworzy i będzie prowadził rachunek główny (dalej: „Rachunek Pool Leadera”), na którym będą gromadzone środki Uczestników. Rachunki będą prowadzone w PLN (polskich złotych) oraz/lub w walucie obcej, tj. w EUR (euro). Wskazane rachunki będą stanowiły część struktury rachunkowej objętej konsolidacją środków pieniężnych w ramach Systemu.

System, do którego mają przystąpić Uczestnicy oraz Pool Leader, będzie miał charakter tzw. rzeczywistego cash poolingu, w ramach którego będzie dochodziło do rzeczywistego przesyłania środków pieniężnych między Rachunkami Uczestników oraz Rachunkiem Pool Leadera, na zasadach określonych w Umowie.

Na podstawie postanowień Umowy, Bank będzie zobowiązany do przekazywania na rzecz Pool Leadera występujących w ciągu dnia sald dodatnich na Rachunkach Uczestników. Jednocześnie, Pool Leader będzie zobowiązany do przekazywania na rzecz Banku środków w wysokości odpowiadającej negatywnym saldom występującym w ciągu dnia na Rachunkach Uczestników.

Zgodnie z głównym założeniem Systemu, na koniec każdego dnia salda na Rachunkach Uczestników powinny wynosić zero. W związku z tym, w przypadku salda ujemnego na koniec dnia na rachunku danego Uczestnika, Bank będzie przekazywał środki z Rachunku Pool Leadera na rachunek tego Uczestnika, tak aby saldo na koniec dnia wyniosło zero. W razie zaś wystąpienia na koniec dnia salda dodatniego na rachunku danego Uczestnika, środki z tego rachunku będą przekazywane przez Bank na Rachunek Pool Leadera, tak aby saldo na rachunku danego Uczestnika również wyniosło zero. Opisany mechanizm przekazywania środków przez Bank będzie obejmował środki zgromadzone na wszystkich Rachunkach Uczestników.

Wystąpienie negatywnego salda na rachunku jednego z Uczestników nie będzie tożsame z udzieleniem finansowania w rachunku bieżącym przez Bank, a środki w celu uzupełnienia ujemnego salda na rachunku są przekazywane na rzecz Banku przez Pool Leadera.

System będzie zasilany środkami pieniężnymi na jeden z dwóch sposobów, tj.:

  1. środkami zgromadzonymi od Uczestników w ramach Systemu, albo
  2. własnymi środkami Pool Leadera pochodzącymi z kredytu w rachunku bieżącym udzielonego przez Bank na rzecz Pool Leadera na potrzeby rozliczeń w ramach Systemu na podstawie Umów Overdraft.

W przypadku wystąpienia krótkoterminowych niedoborów środków pieniężnych na Rachunkach Uczestników, w celu ich pokrycia Pool Leader w pierwszej kolejności będzie korzystał ze środków zgromadzonych od Uczestników w ramach Systemu, a dopiero w następnej kolejności - w razie braku ww. środków lub ich niedostatecznej ilości - będzie finansował System z wykorzystaniem środków własnych.

W sytuacji wystąpienia salda ujemnego na rachunku danego Uczestnika, a w konsekwencji zaciągnięciu zobowiązań przez takiego Uczestnika w ramach Systemu, Bank będzie każdego dnia kalkulował i naliczał odsetki w oparciu o stopy procentowe ustalone w Umowie. Analogiczny mechanizm kalkulacji i naliczania odsetek będzie miał miejsce w sytuacji wystąpienia salda dodatniego na rachunku danego Uczestnika, a w konsekwencji udzielenia przez tego Uczestnika finansowania w ramach Systemu. Innymi słowy, odsetki będą naliczane przez Bank w zależności od „pozycji” danego Uczestnika (jako dłużnika lub wierzyciela) względem Systemu na dany dzień. Stosowane stopy procentowe będą zależały od zdolności kredytowej podmiotu uzyskującego finansowanie w ramach danej relacji.

W konsekwencji, każdy Uczestnik może być okresowo zobowiązany do zapłaty odsetek za finansowanie uzyskane w ramach Systemu, w sytuacji gdy w ustalonym okresie rozliczeniowym był w pozycji „debetowej” względem Systemu (tj. występował jako dłużnik).

Z drugiej strony, każdy z Uczestników może również otrzymywać okresowo odsetki należne na jego rzecz z tytułu finansowania udzielonego w ramach Systemu, w sytuacji gdy w ustalonym okresie rozliczeniowym był w pozycji „kredytowej” względem Systemu (tj. występował jako wierzyciel).

Podmiotem zobowiązanym do zapłaty odsetek i uprawnionym do ich otrzymania w ramach Systemu może być również Pool Leader - z tytułu, odpowiednio, finansowania przekazywanego na Rachunek Pool Leadera przez Uczestników lub finansowania udzielanego przez Pool Leadera.

Odsetki będą regulowane raz na miesiąc, zgodnie z następującym mechanizmem:

Wszystkie odsetki będą księgowane na Rachunku Pool Leadera.

Odsetki te mogą być należne z tytułu finansowania środkami pieniężnymi wniesionymi do Systemu przez Pool Leadera (środkami własnymi Pool Leadera) („Odsetki należne Pool Leaderowi”) lub środkami finansowymi zgromadzonymi od Uczestników („Odsetki należne Uczestnikom”).

W przypadku Odsetek należnych Pool Leaderowi, kwota odsetek będzie księgowana na Rachunku Pool Leadera i w ujęciu ekonomicznym będzie należna oraz przekazywana Pool Leaderowi (tj. ich źródłem będą środki własne Pool Leadera).

W przypadku Odsetek należnych Uczestnikom, kwota odsetek będzie również księgowana na Rachunku Pool Leadera, jednak będzie ona w ujęciu ekonomicznym należna oraz przekazywana Uczestnikom (tj. ich źródłem będzie kapitał wniesiony do Systemu przez Uczestników).

Na potrzeby niniejszego wniosku zakłada się, że Pool Leader jako rezydent podatkowy Luksemburga i odbiorca odsetek płaconych przez Wnioskodawców będzie spełniał warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, w odniesieniu do Odsetek należnych Pool Leaderowi, tj. tej części odsetek zaksięgowanych na Rachunku Pool Leadera, które będą należne Pool Leaderowi z tytułu finansowania z wykorzystaniem środków własnych Pool Leader. Kwestia oceny, czy Pool Leader będzie rzeczywistym właścicielem ww. należności w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W odniesieniu do Odsetek należnych Pool Leaderowi, podmiot ten:

  • będzie działał we własnym imieniu i na własny rachunek. Realizując Umowę, Pool Leader nie działa w imieniu i na rzecz osób trzecich;
  • nie będzie działał wobec Uczestników jako agent/powiernik/przedstawiciel innych podmiotów, będąc prawnie lub faktycznie zobowiązanym do przeniesienia na nich całości lub części swoich należności (tj. Odsetek należnych Pool Leaderowi);
  • będzie upoważniony do faktycznego dysponowania Odsetkami należnymi Pool Leaderowi otrzymanymi w ramach Systemu;
  • prowadzi i będzie prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju, w którym ma swoją siedzibę (w Luksemburgu), a należności będą uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak wskazano we wcześniejszej części wniosku, Pool Leader zajmuje się w szczególności świadczeniem usług finansowych na rzecz podmiotów należących do Grupy.

Szacowana wartość płatności odsetkowych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego przez danego Uczestnika Systemu na rzecz Pool Leadera w ramach Systemu nie powinna przekroczyć limitu 2.000.000 złotych, o którym mowa w art. 26 ust. 1 oraz ust. 2e ustawy o CIT.

Wnioskodawcy posiadają aktualny certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera potwierdzający miejsce rezydencji podatkowej Pool Leadera w Luksemburgu. Jednocześnie, na moment wypłaty Odsetek Należnych Pool Leader w kolejnych latach, Wnioskodawcy będą każdorazowo uzyskiwać certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera, aktualny na moment płatności. W konsekwencji Wnioskodawcy przyjmują, że warunek posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej Pool Leadera w rozumieniu ustawy o CIT będzie każdorazowo spełniony.

Pool Leader posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale Wnioskodawcy 5, Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23. Celem doprecyzowania należy wskazać, że Pool Leader posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale Wnioskodawcy 5 nieprzerwanie przez okres 2 lat, natomiast w odniesieniu do Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23, dwuletni nieprzerwany okres posiadania udziałów będzie spełniony pod koniec 2021 r. Pool Leader podlega w Luksemburgu opodatkowaniu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy), bez względu na miejsce ich osiągania. Pool Leader nie korzysta w Luksemburgu ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uzyskiwać od Pool Leadera oświadczenie na potwierdzenie okoliczności, o których mowa powyżej oraz statusu Pool Leadera jako rzeczywistego właściciela Odsetek należnych Pool Leaderowi (zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o CIT).

Mając na względzie powyższe, na potrzeby niniejszego wniosku zakłada się, że w odniesieniu do płatności Odsetek należnych Pool Leaderowi, spełnione będą wszystkie warunki, w tym również dochowana zostanie należyta staranność, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, dla:

  • zastosowania zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego (dalej: „podatek u źródła”) na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT (w odniesieniu do Wnioskodawcy 5, Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23) lub
  • zastosowania obniżonej 5% stawki podatku u źródła na podstawie art. 11 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. nr 110 poz. 527 z późn. zm., dalej: „UPO PL-LUX”) (w odniesieniu do pozostałych Wnioskodawców).

W odniesieniu zaś do Odsetek należnych Uczestnikom, tj. pozostałej części odsetek, które zgodnie z Umową księgowane są na Rachunku Pool Leadera, ale wynikają z finansowania udzielonego ze środków zgromadzonych na Rachunku Pool Leadera od pozostałych Uczestników, Pool Leader nie będzie występował jako rzeczywisty właściciel tych należności w rozumieniu art. 4 pkt 29 ustawy o CIT. W odniesieniu do Odsetek należnych Uczestnikom, na potrzeby niniejszego wniosku zakłada się, że to poszczególni Wnioskodawcy są rzeczywistymi właścicielami (podatnikami) w odniesieniu do tych odsetek w myśl przepisów ustawy o CIT, a kwestia oceny statusu Wnioskodawców jako rzeczywistych właścicieli tychże odsetek nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W odniesieniu do Odsetek należnych Uczestnikom:

  1. Odsetki te będą miały w ujęciu podatkowym charakter trwałych (definitywnych) przysporzeń majątkowych po stronie Uczestników,
  2. Otrzymywane przez Pool Leadera w tym zakresie odsetki nie będą stanowiły dla niej trwałego przysporzenia, zaś Pool Leader będzie mógł być uznany za działający jako pośrednik w zakresie finansowania udzielanego z wykorzystaniem środków zgromadzonych w Systemie od innych Uczestników (za które Uczestnikom będą należne odsetki).

Na podstawie art. 14b § 3a Ordynacji podatkowej, w związku z tym, że opisane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję z udziałem osoby prawnej posiadającej siedzibę oraz zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawcy wskazali dane identyfikacyjne Pool Leadera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Odsetki należne Uczestnikom zaksięgowane na Rachunku Pool Leadera, lecz należne i przekazywane Wnioskodawcom (polskim rezydentom podatkowym), stanowią przychody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, i podlegają obowiązkowi poboru podatku u źródła?
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT?
  3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji braku spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX?
  4. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), pozostali Wnioskodawcy (tj. inni niż wymienieni w pytaniu nr 2 i 3) będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX?

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad. 1.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Odsetki należne Uczestnikom zaksięgowane na Rachunku Pool Leadera, lecz należne i przekazywane Wnioskodawcom (polskim rezydentom podatkowym), nie stanowią przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, i nie podlegają obowiązkowi poboru podatku u źródła.

Ad. 2.

W opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT.

Ad. 3.

W opisanym zdarzeniu przyszłym w sytuacji braku spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX.

Ad. 4.

W opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), pozostali Wnioskodawcy (tj. inni niż wymienieni w pytaniu nr 2 i 3) będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców odnośnie pytania nr 1:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Powyższy przepis reguluje zasadę podlegania w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nieograniczony obowiązek podatkowy oznacza, że dany podatnik, który posiada siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, jest zobowiązany rozliczyć podatek dochodowy w Polsce od wszystkich swoich dochodów osiąganych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Uczestnikami Systemu mają być spółki kapitałowe mające siedzibę na terytorium Polski, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, będące polskimi rezydentami podatkowymi. Tym samym, Uczestnikami Systemu będą wyłącznie podmioty podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na gruncie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, została natomiast wyrażona zasada tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma prawo do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tego źródła przez podmioty niebędące rezydentami podatkowymi na terytorium tego państwa.

W myśl art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2 (nierezydentów podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce), uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli nie stanowią one innych dochodów (przychodów) wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1-4 ustawy o CIT).

Jak wynika z powyższego, jedną z kategorii należności objętych zakresem ograniczonego obowiązku podatkowego są należności wypłacane przez podmioty mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. z tytułów wskazanych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (tj. nierezydentów podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) przychodów: z tytułu odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% tych przychodów.

Powyższe oznacza zatem, że w przypadku płatności odsetek na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi, płatności te, co do zasady, podlegają w Polsce opodatkowaniu u źródła według stawki 20%.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawcy wskazują, że pomimo zaangażowania w Systemie podmiotu niebędącego polskim rezydentem podatkowym, tj. Pool Leadera, na rzecz którego będą uiszczane odsetki z tytułu finansowania udzielanego w ramach Systemu z uwagi na jego rolę Pool Leadera, to w przypadku Odsetek należnych Uczestnikom, odsetki te w ujęciu ekonomicznym będą należne i przekazywane Uczestnikom, jako że będą naliczane od środków udostępnionych w ramach Systemu przez Uczestników.

Innymi słowy, wówczas to dodatnie salda występujące na Rachunkach Uczestników będą wykorzystywane do zapewnienia środków finansowych w ramach Systemu, z tytułu czego Uczestnikom finansującym System będzie należne wynagrodzenie w postaci odsetek, zaś Uczestnicy pozyskujący w ten sposób finansowanie będą zobowiązani do ponoszenia kosztów odsetkowych. Z uwagi na to, Pool Leader nie będzie rzeczywistym właścicielem w stosunku do odsetek w części, w której ich źródłem będzie kapitał wniesiony do Systemu przez Uczestników i w tym zakresie, jako pośrednik, nie będzie uzyskiwała przychodu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z tytułu Odsetek należnych Uczestnikom.

W konsekwencji, w zakresie Odsetek należnych Uczestnikom to poszczególni Uczestnicy winni być uznani za ostatecznych odbiorców uzyskujących przychody z tytułu tych odsetek w myśl przepisów ustawy o CIT.

Wniosek, że to źródło kapitału wykorzystywanego w ramach systemów typu cash-pooling powinno determinować podmiot, który może zostać uznany za ostatecznego odbiorcę odsetek znajduje także potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe, np. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2018 r. o nr 0111-KDIB2-1.4010.393.2017.1.EN, w której organ wskazał: „Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w zaprezentowanym przez Wnioskodawcę modelu cash poolingu Pool leader nie będzie posiadał statusu rzeczywistego właściciela w stosunku do całości odsetek wypłacanych przez Spółkę z tytułu otrzymania środków finansowych z Systemu, ponieważ pełnione przez Pool leadera funkcje w zaprezentowanym wariancie systemu cash poolingu nie są tożsame z wyłącznym władaniem zgromadzonymi w systemie środkami finansowymi. Status osoby uprawnionej przysługuje ekonomicznemu właścicielowi udostępnionego kapitału (a nie ekonomicznemu dysponentowi samych odsetek). Uprawnionym właścicielem może być zatem podmiot posiadający prawo do kapitału, z tytułu którego udostępnienia należne będą odsetki, jak i prawo do zagospodarowania tych odsetek jako ich właściciel, a nie podmiot posiadający prawo tylko do ich otrzymania. Należy mieć na uwadze, że odsetki są ściśle związane z kapitałem, którego dotyczą (z którym związane jest ich powstanie), jeżeli zatem właścicielami środków pieniężnych są poszczególni uczestnicy cash poolingu, to oni są ostatecznymi odbiorcami powstałych w związku z tymi kwotami odsetek”.

Za uznaniem, że to Uczestnicy uzyskują faktyczne przychody z tytułu części odsetek płatnych w ramach Systemu, tj. Odsetek należnych Uczestnikom, przemawiają także założenia leżące u podstaw systemów zarządzania płynnością w grupach kapitałowych (w tym Systemu). Systemy te opierają się bowiem na możliwości minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy biorących udział w takim systemie, poprzez wzajemne kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy (tj. w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego - środków Uczestników), a nie na wykorzystaniu środków finansowych podmiotów trzecich.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawców, Odsetki należne Uczestnikom, których rzeczywistymi właścicielem będą Uczestnicy będący polskimi rezydentami podatkowymi, nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, gdyż Odsetki należne Uczestnikom, jak uargumentowano powyżej, nie stanowią przychodu Pool Leadera - zagranicznego podmiotu podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Unormowania art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, znajdują bowiem zastosowanie jedynie do przychodów osiąganych na terytorium Polski przez nierezydentów.

Natomiast, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Uczestnikami w ramach Systemu będą jedynie polskie spółki kapitałowe, podlegające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). A zatem, w myśl zasady nieograniczonego obowiązku podatkowego, odsetki otrzymywane przez Uczestników z tytułu finansowania udzielanego w ramach Systemu będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

W konsekwencji, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Uczestnikom, w stosunku do których rzeczywistym właścicielem będzie inny Uczestnik będący polskim rezydentem podatkowym, zdaniem Wnioskodawców, nie będą oni zobowiązani do poboru podatku u źródła.

Poprawność powyższego wniosku znajduje potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe, które zostało wyrażone m.in.:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 lutego 2021 r. o nr. 0114-KDIP2-1.4010.464.2020.1.JC, w której wskazano: „Z wniosku wynika, że Cash-Pool Lider w stosunku do odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę w ramach struktury Cash-Pooling na rzecz Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), które zostały naliczone od środków własnych Uczestników znajdujących się w strukturze Cash-Pooling, będzie występował tylko jako pośrednik, prawnie zobowiązany do przekazania odsetek Uczestnikom. Cash-Pool Lider występować będzie bowiem jako podmiot, którego prawo do dysponowania płatnością ma wyłącznie formalny charakter. Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę w ramach struktury Cash-Pooling na rzecz Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), które zostały naliczone od środków własnych Uczestników znajdujących się w strukturze Cash-Pooling, gdyż wypłaty dokonywane na rzecz polskich rezydentów podatkowych nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lutego 2021 r. o nr. 0111-KDIB1-1.4010.474.2020.2.SG, w której wskazano: „Z opisu sprawy wynika również, że Uczestnikami systemu cash poolingu, w którym uczestniczy Wnioskodawca są wyłącznie spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce będące polskimi rezydentami podatkowymi. Każdy z Uczestników zawarł odrębną Umowę Cash Poolingu oraz odrębne umowy z bankami, tzw. Zero Balancing Agreement. Zatem prawidłowe jest stanowisko przyporządkowane do pytania nr 4 zgodnie z którym, w przypadku wypłaty odsetek, w stosunku do których rzeczywistym właścicielem jest inny Uczestnik będący polskim rezydentem podatkowym, Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 listopada 2020 r. o nr. 0111-KDIB2-1.4010.331.2020.1.BKD, w której wskazano: „Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę w ramach struktury Cash-Pooling na rzecz Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), które zostały naliczone od środków własnych Uczestników znajdujących się w strukturze Cash-Pooling, gdyż wypłaty dokonywane na rzecz polskich rezydentów podatkowych nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2018 r. o nr. 0114-KDIP2-1.4010.61.2018.1.JC, w której stwierdzono: „Natomiast odsetki uiszczone przez Spółkę na rzecz Lidera, których rzeczywistymi właścicielami będą Polskie Spółki, tj. odsetki naliczone od środków udostępnionych w ramach Systemu przez Polskie Spółki, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem u źródła”.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców, w opisanym zdarzeniu przyszłym Odsetki należne Uczestnikom zaksięgowane na Rachunku Pool Leadera, lecz należne i przekazywane Wnioskodawcom (polskim rezydentom podatkowym), nie stanowią przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, i nie podlegają obowiązkowi poboru podatku u źródła.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców odnośnie pytania nr 2:

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawców do pytania nr 1, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (tj. nierezydentów podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce) m.in. przychodów z tytułu odsetek - ustala się w wysokości 20% przychodów.

Zgodnie z regulacją art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, ww. przychody są zwolnione od 20% podatku dochodowego w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. wypłacającym należności jest:
    1. spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
    2. położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej:

  2. uzyskującym przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka:
    1. o której mowa w pkt 1 (tj. wypłacająca należności) posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2 (tj. otrzymującej należności), lub
    2. o której mowa w pkt 2 (tj. otrzymująca należności) posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (tj. wypłacającej należności);

  4. rzeczywistym właścicielem należności jest:
    1. spółka uzyskująca przychody, o której mowa w pkt 2, albo
    2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.


Zgodnie z art. 21 ust. 3b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności.

Z kolei art. 21 ust. 3c ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie stosuje się, jeżeli spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2 (tj. uzyskująca przychody), nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z art. 21 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienie z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3 (tj. nie niższej niż 25%), nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Jednocześnie, na podstawie zasad przedstawionych w art. 21 ust. 5 ustawy o CIT, zwolnienie określone w art. 21 ust. 3 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT, ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w ww. wysokości upływa po dniu uzyskania przychodów przez daną spółkę. Niemniej, w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka, która uzyskała przychód jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, w wysokości 20% przychodów (z uwzględnieniem postanowień właściwych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania).

Ponadto, ze względu na wymóg, aby spółka uzyskująca przychody lub jej zagraniczny zakład była rzeczywistym właścicielem otrzymywanej należności, należy odwołać się do art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, definiującego pojęcie „rzeczywistego właściciela”. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,
  2. nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,
  3. prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności uzyskiwane są w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przepis art. 24a ust. 18 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio.

W konsekwencji w świetle przytoczonych przepisów, pod warunkiem spełnienia warunków określonych na gruncie art. 21 ust. 3 i nast. ustawy o CIT, płatności odsetkowe dokonywane przez polskich rezydentów na rzecz kwalifikowanych podmiotów powiązanych z siedzibą w krajach członkowskich UE/EOG, powinny, co do zasady, korzystać ze zwolnienia od podatku u źródła w Polsce.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawców, w przypadku płatności odsetkowych dokonywanych przez Wnioskodawcę 5, Wnioskodawcę 20, Wnioskodawcę 21 oraz Wnioskodawcę 23 na rzecz Pool Leadera, w części dotyczącej Odsetek należnych Pool Leaderowi, wszystkie powyższe warunki powinny być spełnione, tj.:

  • odsetki będą wypłacane przez Wnioskodawcę 5, Wnioskodawcę 20, Wnioskodawcę 21 oraz Wnioskodawcę 23, którzy posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce;
  • podmiotem uzyskującym przychody z tytułu odsetek będzie Pool Leader, która podlega na terytorium Luksemburga opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  • Pool Leader nie korzysta na terytorium Luksemburga ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  • Pool Leader posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale Wnioskodawcy 5, Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23 (Pool Leader jest wyłącznym udziałowcem wskazanych spółek), a posiadanie udziałów wynika z tytułu własności;
  • warunek posiadania udziałów w ww. wysokości nieprzerwanie przez okres dwóch lat jest i będzie spełniony w odniesieniu do Wnioskodawcy 5, zaś w przypadku Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23; dwuletni okres posiadania udziałów będzie spełniony pod koniec 2021 r.,
  • Pool Leader jest podmiotem finalnie uprawnionym do otrzymywanych odsetek, w części dotyczącej Odsetek należnych Pool Leaderowi, tj. tych odsetek, które wynikają z finansowania dostarczonego do Systemu z wykorzystaniem środków własnych Pool Leadera. W tym zakresie, Pool Leader powinien zostać uznany za rzeczywistego właściciela tych należności w rozumieniu art. 4 pkt 29 ustawy o CIT (potwierdzenie tej kwestii nie jest jednak przedmiotem zapytania Wnioskodawców w ramach niniejszego wniosku).

Ponadto, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, m.in. osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Co więcej, na podstawie art. 26 ust. 1f ustawy o CIT, w przypadku należności, o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym, nie przekracza kwoty 2 000 000 zł, osoby prawne, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienie od podatku u źródła wynikające z art. 21 ust. 3, z uwzględnieniem art. 21 ust. 1c ustawy o CIT, pod warunkiem uzyskania od spółki otrzymującej te należności lub jej zagranicznego zakładu pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności zostały spełnione warunki, o którym mowa w art. 21 ust. 3a i 3c ustawy o CIT, tj. warunek dotyczący posiadania udziałów (akcji) wynikającego z tytułu własności oraz warunek dotyczący braku korzystania przez spółkę uzyskującą przychodu ze zwolnienia od opodatkowania w kraju swojej siedziby.

Ponadto, na podstawie art. 26 ust. 1f ustawy o CIT, w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, pisemne oświadczenie powinno także wskazywać, że spółka uzyskująca przychody albo jej zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności.

Zgodnie z regulacją art. 21 ust. 1c ustawy o CIT, jeżeli łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym nie przekracza kwoty 2 000 000 zł, osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1, stosują zwolnienie wynikające z tego przepisu pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

W konsekwencji, w celu zastosowania zwolnienia od podatku u źródła, o którym mowa w art. 21 ust. 3 i nast. ustawy o CIT, Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uzyskiwali wszystkie wymagane prawem dokumenty dla zastosowania zwolnienia od podatku u źródła, w tym certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera oraz oświadczenie, o którym mowa w ww. art. 26 ust. 1f ustawy o CIT, potwierdzające m.in. status rzeczywistego właściciela Pool Leadera.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawców, w opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23, będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT.

Możliwość zastosowania zwolnienia od poboru podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w strukturach cash poolingu przez polskich uczestników tych struktur w przypadku dokonywania wypłat odsetek na rzecz zagranicznego pool leadera będącego rzeczywistym właścicielem tych odsetek, potwierdza m.in.:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 marca 2018 r. o nr. 0111-KDIB2-1.4010.393.2017.1.EN, w której organ wskazał: „Mając na uwadze powyższe w sytuacji gdy Pool leader będzie otrzymywał od Spółki odsetki, jako rzeczywisty ich odbiorca, tj. środki finansowe w strukturze cash poolingu będą pochodzić ze środków własnych Pool leadera, Wnioskodawca będzie miał możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy CIT, bowiem jak jednoznacznie wynika z wniosku i jego uzupełnienia wszystkie przesłanki do jego zastosowania zostaną spełnione (tj. m.in. Pool leader (z siedzibą na terytorium Finlandii) jest udziałowcem Spółki posiadającym 100% udziałów nieprzerwanie przez okres ponad 2 lat, Agent podlega w Finlandii opodatkowaniu od całości swoich dochodów i nie podlega zwolnieniu z opodatkowania. Wnioskodawca będzie posiadał aktualny certyfikat rezydencji Agenta, potwierdzający, że jest on fińskim rezydentem podatkowym oraz będzie dysponował oświadczeniem Agenta, o którym mowa w art. 26 ust. 1f ustawy CIT)”,
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 grudnia 2017 r. o nr. 0114-KDIP2-1.4010.278.2017.1.JC, w której wskazano: „Natomiast w przypadku, gdy agent będzie rzeczywistym odbiorcą (właścicielem) wypłacanych odsetek (tj. środki finansowe w danej strukturze cash poolingu będą pochodzić ze środków własnych T.), w sytuacji uzyskania od agenta stosownego certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1f u.p.d.o.p., to w przedmiotowej sprawie kwota wypłacanych przez Wnioskodawcę odsetek będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, o którym mowa w art. 21 ust. 3 u.p.d.o.p., gdyż wszystkie przesłanki do jego zastosowania zostaną spełnione. Spółka będzie jako płatnik uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu tych wypłat”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców odnośnie pytania nr 3:

Zdaniem Wnioskodawców, w sytuacji braku spełnienia warunków dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w odniesieniu do Odsetek należnych Pool Leaderowi wypłacanych przez Wnioskodawcę 5, Wnioskodawcę 20, Wnioskodawcę 21 oraz Wnioskodawcę 23, możliwe powinno być zastosowanie przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w celu zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku u źródła.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawców do pytania nr 1 oraz 2, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (tj. nierezydentów podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce) m.in. przychodów z tytułu odsetek - ustala się w wysokości 20% przychodów.

Regulacja art. 21 ust. 2 ustawy o CIT, stanowi, że przepisy art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 22b ustawy o CIT, zwolnienia i odliczenia wynikające m.in. z art. 21 ustawy o CIT, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Pool Leader jest spółką kapitałową z siedzibą w Luksemburgu oraz luksemburskim rezydentem podatkowym, na dowód czego Wnioskodawcy uzyskali i będą w przyszłości uzyskiwali certyfikat rezydencji Pool Leadera. W konsekwencji, w ramach przedmiotowego zdarzenia przyszłego, zasadne będzie odwołanie się do postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. nr 110 poz. 527 z późn. zm., zdefiniowanej powyżej jako: „UPO PL-LUX”).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPO PL-LUX, odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże - stosownie do art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX - takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty odsetek brutto.

W myśl art. 11 ust. 5 UPO PL-LUX, użyte w tym artykule określenie „odsetki” oznacza dochody z wszelkiego rodzaju roszczeń wynikających z długów, zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego lub prawem udziału w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek publicznych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi skryptami dłużnymi, obligacjami lub pożyczkami. Opłaty karne z tytułu opóźnionej zapłaty nie będą uważane w rozumieniu niniejszego artykułu za odsetki.

Sformułowanie zawarte na gruncie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX, wskazuje, iż dla zastosowania ulgi traktatowej niezbędne jest, aby podmiot uzyskujący odsetki był ich właścicielem.

Zdaniem Wnioskodawców, sformułowanie to należy odczytywać jako nakładające warunek, aby podmiot uzyskujący przychód z tytułu odsetek miał status ich rzeczywistego właściciela („beneficial owner”), o którym mowa w Konwencji Modelowej OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (dalej: „KM OECD”) oraz Komentarzu do KM OECD, jak również na gruncie art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.

Dorobek interpretacyjny, orzeczniczy i doktrynalny dotyczący interpretacji pojęcia „beneficial owner” i warunków uznania danego podmiotu za „beneficial ownera” na gruncie międzynarodowego prawa podatkowego jest bogaty. W szczególności, jak wynika z Komentarza do KM OECD, podmiot uzyskujący przychód z tytułu odsetek, aby posiadać status ich rzeczywistego właściciela nie może posiadać prawa do dysponowania otrzymaną płatnością, które ma wyłącznie formalny charakter (tj. na przykład jako pośrednik zobowiązany do przekazania płatności na rzecz innego podmiotu).

Analizując opisane zdarzenie przyszłe przez pryzmat powołanych przepisów, należy zauważyć, że prawo do dysponowania przez Pool Leadera odsetkami naliczonymi i płatnymi od finansowania udzielanego w ramach Systemu przez Pool Leadera z jego środków własnych, nie ma wyłącznie formalnego charakteru. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie Odsetek należnych Pool Leaderowi, podmiot ten będzie finalnym odbiorcą przedmiotowych płatności odsetkowych, faktycznie uprawnionym do dysponowania nimi i nie będzie zobligowany do bezpośredniego przekazania otrzymywanych płatności odsetkowych na rzecz Uczestników czy innego podmiotu trzeciego.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawców, w zakresie Odsetek należnych Pool Leaderowi, Pool Leader może zostać uznany za ich właściciela dla potrzeb zastosowania art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX. Wnioskodawcy jednak zaznaczają, że kwestia ta nie jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Ponadto, jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 2, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, m.in. osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Jak wynika zatem z powyższego, w celu zastosowania preferencyjnego opodatkowania na podstawie umowy o unikania podwójnego opodatkowania płatnik jest zobowiązany do udokumentowania siedziby podatnika certyfikatem rezydencji podatkowej oraz do dochowania należytej staranności przy ocenie możliwości zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawcy posiadają aktualny certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera potwierdzający miejsce rezydencji podatkowej Pool Leadera w Luksemburgu, a jednocześnie na moment wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi w kolejnych latach Wnioskodawcy będą każdorazowo uzyskiwać certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera, aktualny na moment płatności. Wnioskodawcy dochowają również należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, przy weryfikacji możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła, z uwzględnieniem charakteru i skali prowadzonej działalności.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawców, w opisanym zdarzeniu przyszłym w sytuacji braku spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia od podatku u źródła na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX.

W konsekwencji, pod warunkiem udokumentowania siedziby Pool Leadera aktualnym certyfikatem rezydencji oraz zachowania należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do płatności Odsetek należnych Pool Leaderowi, Wnioskodawca 5, Wnioskodawca 20, Wnioskodawca 21 oraz Wnioskodawca 23 będą uprawnieni do pobrania podatku u źródła według 5% stawki na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX.

Możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku u źródła w odniesieniu do płatności odsetkowych dokonywanych w strukturach cash-poolingu przez uczestników do pool leadera (rzeczywistego właściciela odsetek), których źródłem jest finansowanie (kapitał) wniesione do systemu przez pool leadera, znajduje również potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, np.:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 listopada 2020 r. o nr 0111-KDIB2-1.4010.331.2020.1.BKD, w której wskazano: „Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Cash-Pool Lider z siedzibą w Belgii spełnia przesłanki do uznania go za rzeczywistego właściciela w rozumieniu art. 4a pkt 29 u.p.d.o.p., odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę. Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, w przypadku wypłaty należności z tytułu odsetek wypłacanych/kapitalizowanych w związku z uczestnictwem w strukturze cash poolingu na rzecz Cash-Pool Lidera z siedzibą w Belgii będącego rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności, Wnioskodawca, przy spełnieniu warunków przewidzianych w art. 26 u.p.d.o.p., będzie uprawniony do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (tzw. podatku u źródła) według stawki 5% przewidzianej w art. 11 ust. 2 Konwencji. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 września 2020 r. o nr. 0111-KDIB1-2.4010.209.2020.3.MS, w której stwierdzono: „Natomiast w sytuacji, gdy Pool Leader będzie otrzymywał od Spółki odsetki, jako rzeczywisty ich odbiorca (beneficjent), tj. gdy będzie mu przysługiwać, na podstawie postanowień umowy cash poolingu, proporcjonalny do wielkości salda na jego rachunku udział w należności odsetkowej, zastosowanie znajdą (pod warunkiem posiadania przez Spółkę certyfikatu rezydencji Pool Leadera) postanowienia art. 11 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokół do tej Konwencji, z dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120, dalej: „umowa polsko-holenderska”), zgodnie z którym odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców odnośnie pytania nr 4:

W zakresie uprawnienia pozostałych Wnioskodawców (tj. innych niż wymienionych w pytaniu nr 2 i 3) do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), analiza prawna, wnioski oraz stanowisko przedstawione w uzasadnieniu do pytania nr 3 powinny mieć odpowiednie zastosowanie.

Jak wynika bowiem z opisu zdarzenia przyszłego, ogół okoliczności dotyczących płatności Odsetek należnych Pool Leaderowi przez Wnioskodawców na rzecz Pool Leadera, jak również status rzeczywistego właściciela Pool Leadera, jest tożsamy zarówno w odniesieniu do Wnioskodawców wymienionych w pytaniu nr 2 i 3, jak również w odniesieniu do pozostałych Wnioskodawców.

Jedyną różnicę stanowi struktura własnościowa, tzn. okoliczność, że Pool Leader jest wyłącznym udziałowcem Wnioskodawcy 5, Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23, podczas gdy wyłącznym udziałowcem pozostałych Wnioskodawców jest X AS. W konsekwencji, w odniesieniu do Wnioskodawcy 5, Wnioskodawcy 20, Wnioskodawcy 21 oraz Wnioskodawcy 23 zasadne było przeanalizowanie i przedstawienie zapytania odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT. W odniesieniu zaś do pozostałych Wnioskodawców, z uwagi na brak spełnienia kryterium dokonywania płatności do kwalifikowanego udziałowca, taka analiza byłaby bezprzedmiotowa.

Ponadto, analogicznie jak w przypadku Wnioskodawców wymienionych w pytaniu nr 2 i 3, pozostali Wnioskodawcy posiadają aktualny certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera potwierdzający miejsce rezydencji podatkowej Pool Leadera w Luksemburgu, a jednocześnie na moment wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi w kolejnych latach pozostali Wnioskodawcy będą każdorazowo uzyskiwać certyfikat rezydencji podatkowej Pool Leadera aktualny na moment płatności oraz dochowają należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, przy weryfikacji możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła.

W konsekwencji, w kontekście możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX, wnioski przedstawione w uzasadnieniu do pytania nr 3 znajdą również zastosowanie do płatności Odsetek należnych Pool Leaderowi, które będą dokonywane przez pozostałych Wnioskodawców (tj. innych niż wymienieni w pytaniu nr 2 i 3).

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawców, w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wypłaty Odsetek należnych Pool Leaderowi, których rzeczywistym właścicielem będzie Pool Leader (rezydent podatkowy w Luksemburgu), pozostali Wnioskodawcy (tj. inni niż wymienieni w pytaniu nr 2 i 3) będą uprawnieni, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, do zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła w wysokości 5% na podstawie art. 11 ust. 2 UPO PL-LUX.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj