Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.321.2021.2.MPU
z 23 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 18czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 17 sierpnia 2021 r. (data wpływu – 19 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ,,(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2021 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ,,(…)”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 17 sierpnia 2021 r. (data wpływu 19 sierpnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 11 sierpnia 2021 r. znak 0111-KDIB3-3.4012.321. 2021.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) – (dalej jako ,,Wnioskodawca’’ lub ,,Gmina’’) będzie realizowała projekt pn.: ,,(…)”. Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata (…), oś priorytetowa (…) (…), działanie (…) (…).

Zdarzenie przyszłe objęte wnioskiem, w dniu złożenia nie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. We wniosku aplikacyjnym podatek VAT zostanie wliczony jako koszt kwalifikowalny.

Przedmiotem inwestycji są roboty budowlane związane z remontem, przebudową, modernizacją, rozbudową istniejącego, przyszkolnego zespołu boisk sportowych zlokalizowanych w (…) przy (…) (…) (…) (…) (…) (…) w (…), ul. (…), działki nr (…), (…), (…), (…), (…), (…).

Zakres inwestycji obejmuje:

  • budowę bieżni lekkoatletycznej, okrężnej ((…) m) wraz z sytuowaną w zakolu wschodnim strefą aktywności ruchowej w skład której wchodzi: siłownia zewnętrzna wyposażona w (…) podwójne zestawy urządzeń oraz street workout park,
  • remont, modernizację istniejącego boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej, bieżni lekkoatletycznej, prostej ((…) m+(…) m), skoczni do skoku w dal i trójskoku, boiska wielofunkcyjnego (siatkówka, koszykówka), boiska do piłki ręcznej i kortu do tenisa ziemnego wraz z okalającą je infrastrukturą sportową.

Istniejący plac zabaw służący rekreacji codziennej dzieci, młodzieży i mieszkańców gminy należy zdemontować i przenieść.

Infrastruktura techniczna objęta zadaniem obejmuje: rozbudowę istniejącej wewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej i drenażu oraz rozbudowę instalacji oświetlenia istniejącego boiska wielofunkcyjnego w celu doświetlenia projektowanego założenia lekkoatletycznego oraz boiska do piłki nożnej.

Program inwestycji obejmuje wyposażenie kompleksu w stałe elementy małej architektury, jak: ławeczki, stojaki na rowery, kosze na śmieci oraz stałe i ruchome elementy wyposażenia sportowego. Założenie wymaga wyburzenia elementów kolidujących z realizacją zadania: istniejących, zdezelowanych nawierzchni boisk: piłkarskiego, wielofunkcyjnego, piłki ręcznej, kortu do tenisa ziemnego, bieżni prostej, skoczni do skoku w dal, piłkochwytów. Dostęp do działki istniejący, zachowano układ komunikacji wewnętrznej.

Obecnie teren zajmują obiekty sportowe, w których skład wchodzą: boisko wielofunkcyjne do siatkówki, koszykówki, piłki ręcznej, kort do tenisa ziemnego oraz boisko do piłki nożnej o nawierzchni naturalnej, piłkochwyty, bieżnia lekkoatletyczna, skocznia do skoku w dal. Wszystkie elementy części lekkoatletycznej nie spełniają aktualnych wymogów i znajdują się w stanie głębokiej degradacji, co ogranicza możliwość aktywnego i bezpiecznego korzystania z obiektu.

Po realizowaniu zadania za użytkowanie nie będą pobierane żadne opłaty, obiekt posłuży nie tylko dzieciom i młodzieży szkolnej ale także wszystkim mieszkańcom. Umożliwi czynne uprawianie sportu indywidualnego i grupowego, organizowanie imprez sportowych, zawodów i podobnych wydarzeń.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina (…) realizuje projekt pn. „(…)” w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z zakresu kultury fizycznej i tury styki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm., Art. 7. 1., pkt 10.). Efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W związku z art. 86. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z dnia 10 maja 2016 r. Dz.U. 2016, poz. 710), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z łączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, zdaniem Gminy pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego zadania nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych. Także druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona ponieważ powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT.

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy we wskazanym powyżej zakresie i będzie ogólnodostępna, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. Zdaniem Gminy, należy uznać, że przeznaczenie infrastruktury wyłącznie do nieodpłatnego korzystania na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług, w związku z tym w zakresie realizowanego zadania Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, poniesione przez Gminę wydatki inwestycyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT więc Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków w ramach przedmiotowego projektu.

Podsumowując. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca będzie realizowała projekt pn.: ,,(…)”. Przedmiotem inwestycji są roboty budowlane związane z remontem, przebudową, modernizacją, rozbudową istniejącego, przyszkolnego zespołu boisk sportowych zlokalizowanych przy (…) (…) (…). Po realizowaniu zadania za użytkowanie nie będą pobierane żadne opłaty, obiekt posłuży nie tylko dzieciom i młodzieży szkolnej ale także wszystkim mieszkańcom. Umożliwi czynne uprawianie sportu indywidualnego i grupowego, organizowanie imprez sportowych, zawodów i podobnych wydarzeń. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ,,(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. W ramach realizowanego projektu Gmina bowiem nie będzie dokonywała zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Jednocześnie wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Zatem w omawianej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisane zadanie będzie wykonywała je w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym a efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ,,(…)”, ponieważ nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT a nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ,,(…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj