Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.167.2021.3.RK
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem 6 sierpnia 2021 r. (data nadania i data wpływu 6 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Nr: 0114-KDIP3-1.4010.167.2021.2.RK, 0114-KDIP2-2.4010. 72.2021.3.RK, 0111-KDIB3-2.4012.437.2021.3.SR z 19 lipca 2021 r. (data nadania 19 lipca 2021 r., data odbioru 1 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wydatków z tytułu nabywanych usług pośrednictwa i wsparcia do kosztów uzyskania przychodów
jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


11 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wydatków z tytułu nabywanych usług pośrednictwa i wsparcia do kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „X”, „Spółka”) posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i jest rezydentem podatkowym, tj. podlega w Polsce obowiązkowi nieograniczonemu podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

X. jest znaną i cenioną polską firmą handlową działającą na międzynarodowym rynku obrotu (…) i (…). Spółka jest (…) eksporterem wysokiej klasy sprzętu specjalnego oraz usług modernizacyjnych dla sił zbrojnych, policji, służb mundurowych i jednostek specjalnych wielu krajów świata. Wnioskodawca jest jednocześnie importerem najwyższej jakości (…), rozwiązań technologicznych i sprzętu specjalnego, dedykowanego jednostkom i służbom podległym (…), (…) oraz innym koncesjonowanym odbiorcom w Polsce.


Na mocy umowy prowizyjnej i o świadczenie usług zawartej z podmiotem powiązanym (z siedzibą w (…) zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) z siedzibą w (…),Wydział Gospodarczy - Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: (…), NIP: (…) REGON: (…), dalej: „Y. S.A.”.

Y. S.A. świadczy na rzecz Spółki usługi pośrednictwa i wsparcia („Usługi”). Spółka należy Grupy Kapitałowej Y S.A..


W ramach Usług, Y. S.A. której intencją jest zapewnienie synergii pomiędzy podmiotami należącymi do Grupy Y. S.A., w szczególności poprzez koordynację i integrację działań biznesowych, podejmuje działania niezbędne w celu pozyskania nowych, odnawiania i utrzymania istniejących kontraktów zawartych przez Spółkę. Y. S.A. jako podmiot dominujący w Grupie Y. S.A. posiadający najszerszą wiedzę o zakresie działalności i kompetencji Spółki dąży do wykorzystania działalności Spółki w celu właściwego wykonania pozyskanych zamówień. Spółka jest zobowiązana do aktywnego wspierania Grupy Y. S.A. w podejmowanych przez nią czynnościach zmierzających do pozyskania zamówień i zawierania kontraktów.

Na potrzeby świadczenia przez Y S.A. usług wsparcia Spółka jest zobowiązana do współdziałania z Y S.A., a w szczególności od zapewnienia Y S.A. terminowego dostępu do danych, informacji i członków personelu Spółki, których współpraca jest niezbędna do należytego świadczenia Usług. Spółka ponosi odpowiedzialność za to, jak jej personel i inni przedstawiciele wywiązują się ze swoich działań w ramach współpracy z Y. S.A., w szczególności za terminowość, rzetelność, dokładność oraz kompletność wszystkich danych i informacji przedstawionych Grupie Y S.A.

W ramach świadczenia Usług pośrednictwa Y S.A. udostępnia Spółce znaki towarowe oraz świadczy usługi w zakresie pozyskania nowych kontraktów, w szczególności poprzez:

  1. inicjowanie współpracy z partnerami biznesowymi na rynku polskim i międzynarodowym,
  2. analizę dostępnych programów zbrojeniowych, w których Spółka mogłaby wziąć udział,
  3. analizę przetargów, w których Spółka mogłaby wziąć udział oraz organizację i koordynację udziału Spółki w przetargach,
  4. określenie kompetencji oraz udziału Spółki w dostępnych programach i przetargach,
  5. koordynację działań Grupy Y S.A. w zakresie handlu międzynarodowego,
  6. inicjowanie, organizację i koordynację prezentacji i spotkań dotyczących produktów Spółki oraz udział w takich spotkaniach i prezentacja na rynku polskim i międzynarodowym,
  7. udział w negocjacjach dotyczących kontraktów i zamówień jaki mogą być realizowane przez Spółkę,
  8. zapewnienie Spółce udziału w krajowych i zagranicznych przedsięwzięciach wystawienniczych (wystawach, targach) w formie organizacji wspólnego stoiska Grupy Y S.A.


W ramach Usług wsparcia Y. S.A. świadczy na rzecz Spółki:

  1. usługi w zakresie administracji, w szczególności:
    1. organizacja spotkań,
    2. zabezpieczenie infrastruktury na potrzeby spotkań, szkoleń,
  2. Usługi w zakresie bezpieczeństwa, w szczególności:
    1. weryfikacja kontrahentów,
    2. wsparcie w przypadku delegacji służbowych,
    3. przygotowanie raportów bezpieczeństwa,
  3. usługi w zakresie działalności komunikacyjnej i promocyjnej, w szczególności:
    1. opracowanie i nadzór nad wdrożenia strategii rozwoju marki,
    2. nadzór nad polityką komunikacji i promocji,
    3. tworzenie polityk w zakresie komunikacji, także promocji/marketingu/sponsoringu,
    4. tworzenie strategii komunikacji i jej realizacja,
    5. budowa struktury informacyjnej w komunikacji wewnętrznej,
    6. koordynacja działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu,
    7. planowanie i przeprowadzanie działań marketingowych realizujących strategię Grupy Y S.A.
  4. doradztwo strategiczne, w szczególności:
    1. bieżące przygotowanie analiz rynkowych oraz produktowych i procesowych,
    2. implementacja produkcji cywilnej oraz zadań z zakresu obrony terytorialnej kraju,
    3. formułowanie założeń strategicznych do kluczowych projektów realizowanych przez Grupę Y S.A. i nadzór nad ich realizacją,
    4. opiniowanie i analiza zasadności realizacji konkretnych projektów biznesowych,
    5. przedstawienie rekomendacji w zakresie celów strategicznych,
  5. doradztwo w zakresie innowacji i nowych technologii, w szczególności:
    1. wykonywanie analiz biznesowych dotyczących innowacyjnych rozwiązań oraz nowych technologii, w tym trendów i kierunków rozwoju na świcie,
    2. koordynowanie działań ukierunkowanych na pozyskanie nowych technologii,
    3. identyfikacja potencjalnych obszarów współpracy z uczelniami i jednostkami naukowymi,
    4. kreowanie marki Y S.A. na rynku nowych technologii,
  6. usługi w zakresie zarządzania projektami, w szczególności:
    1. wspieranie projektów, zbieranie informacji, tworzenie raportów o stanie projektów,
    2. określenie procedur obiegu i dostępy dokumentów,
    3. uczestniczenie w audytach powdrożeniowy,
    4. tworzenie metod i standardów w obszarze zarządzania projektami,
    5. konsultacje i opieka merytoryczna nad realizacją projektów,
    6. definiowanie i wdrażanie metodyki opracowania ofert,
    7. prowadzenie oceny ryzyka w projekcie,
    8. przygotowanie programu przeglądów projektu,
  7. usługi doradcze w zakresie informatyki, w szczególności:
    1. kształtowanie, planowanie i rozwój architektury informatycznej i teleinformatycznej,
    2. rekomendowanie rozwiązań informatycznych realizujących cele biznesowe,
    3. kształtowanie, planowanie i rozwój wdrożeń, utrzymania, systemów wsparcia użytkowników systemów informatycznych,
    4. udział w kształtowaniu polityki bezpieczeństwa informatycznego,
  8. usługi doradcze w zakresie zapobiegania zjawiskom korupcyjnym i przestrzegania Kodeku Etyki Grupy Kapitałowej Y S.A., w szczególności:
    1. eliminacja zagrożeń i mechanizmów korupcyjnych,
    2. realizacja szkoleń antykorupcyjnych,
    3. prowadzenie prac Komisji ds. Etyki,
    4. prowadzenie prac zespołów etyki i procedur antykorupcyjnych,
    5. współpraca z organami administracji publicznej w zakresie realizacji polityki antykorupcyjnej Grupy Y S.A.,
  9. usługi w zakresie koordynacji polityki rachunkowości, w szczególności:
    1. opracowanie jednolitych zasad polityki rachunkowości w Grupie Y S.A.,
    2. organizowanie szkoleń w zakresie rachunkowości i cen transferowych,
    3. opracowywanie jednolitych zasad w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących cen transferowych w Grupie Y. S.A.,
  10. monitorowanie realizacji projektów,
  11. inne usługi o charakterze wsparcia.


Za świadczenie Usług pośrednictwa Y. S.A. jest uprawniona do otrzymania wynagrodzenia w postaci prowizji. Kwota tej prowizji obliczana jest na podstawie kwoty stanowiącej 5% od kwoty przychodów netto Spółki, ustalanych na zasadach opisanych w umowie. Rozliczenie tych usług odbywa się kwartalnie.


Wynagrodzenie za świadczenie Usług wsparcia jest ustalane na podstawie kwoty stanowiącej sumę kosztów poniesionych przez Y. S.A. w związku ze świadczeniem Usług wsparcia oraz narzutu na tych kosztach. Rozliczenie tych usług odbywa się kwartalnie.


Oprócz faktur wystawianych przez Y S.A. z tytułu świadczenia Usług, Spółka posiada dokumentację dodatkową potwierdzającą wykonywanie przez Y S.A. Usług, w szczególności w formie zestawień, raportów z działań Y S.A. w zakresie świadczenia Usług.

Pismem z dnia 6 sierpnia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że X. Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT, nabywanie usług pośrednictwa oraz usług wsparcia od Y. S.A. ma związek wyłącznie z prowadzoną przez X Sp. z o.o. działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem do towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Usług od Y. S.A. stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT;
  2. Spółka posiada prawo od odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie Usług przez Y. S.A. na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1, 1a oraz ust. 3a, 3b oraz ust. 4 Ustawy o VAT.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania oznaczone Nr 1 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Usług od Y S.A. stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.


Uzasadnienie stanowiska


Wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Usług od Y. S.A. jako koszty uzyskania przychodu na gruncie Ustawy o CIT


Zgodnie z art. 15 ust.1 Ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Na gruncie powyższego Spółka pragnie wskazać, że aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu na gruncie Ustawy o CIT konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

  1. wydatek musi mieć związek z przychodem tzn. musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W sytuacji opisanej w stanie faktycznym niniejszego wniosku niezaprzeczalne jest, że wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Usług od Y. S.A. mają związek z osiąganiem przychodów, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów biorąc pod uwagę rodzaj działalności prowadzonej przez Spółkę.

W zakresie związku wydatków z przychodami jako podstawowej zasady uznawania wydatku za koszt podatkowy istnieje bardzo bogate orzecznictwo. Wydatek ujęty w kosztach podatkowych powinien być dokonany w celu uzyskania przychodów, a nie w innym. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [„WSA”] w Krakowie z 13 maja 2008 roku, sygn. I SA/Kr 1293/07 wskazano, że „Tylko, jeżeli w konkretnej sprawie analiza postępowania danej osoby w świetle zasad logiki oraz doświadczenia życiowego prowadziłaby do wniosku o oczywistym oraz zupełnym «braku jakiegokolwiek sensu» podjętych działań, zmierzających zasadniczo nie do chęci rzeczywistego osiągnięcia danego przychodu, ale np. do «sztucznego», wyłącznie dla celów podatkowych, wygenerowania kosztów, można by ewentualnie mówić o braku związku przyczynowo- skutkowego. Wówczas bowiem inny jest zamiar podatnika. Zamiast osiągnięcia przychodu, dąży on wyłącznie np. do uniknięcia zapłaty podatku”.

Spółka wskazuje, że dokonywane wydatki muszą mieć związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Związek wydatków z przychodami nie musi być bezpośredni.


Zakup przez Spółkę Usług od Y. S.A. pozostaje w logicznym związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami z nowych źródeł bądź z zabezpieczeniem już istniejących źródeł przychodu.


Usługi pośrednictwa świadczone przez Y. S.A. stanowią dla Spółki wsparcie w zakresie sprzedaży umożliwiając Spółce pozyskanie nowych źródeł przychodu (nowe kontrakty, zlecenia, przetargi, korzystanie z marki Y. S.A) bądź zachowanie źródeł przychodu (dbanie o relacje z obecnymi kontrahentami). Usługi wsparcia świadczone przez Y. S.A. stanowią dla Spółki wsparcie w zakresie bieżącego prowadzenia działalności gospodarczej np. w zakresie bezpieczeństwa i tym samym przyczyniają się do zachowania źródła przychodu Spółki, gdyż Spółka wzmacnia swoją pozycję wiarygodnego podmiotu na międzynarodowym obrotu (…) i (…) korzystając z marki Y. S.A. i rozpoznawalności marki Y. S.A. na rynku krajowym i międzynarodowym;


  1. wydatek musi być poniesiony w sposób definitywny, co oznacza, że musi on być dokonany z majątku podatnika i mieć ostateczny charakter. Koszty ponoszone przez innych podatników na rzecz danego podmiotu nie będą stanowiły kosztów podatkowych. Dokonanie wydatku z majątku podatnika oznacza, że jest on pokryty co do zasady z zasobów majątkowych podatnika w sposób ostateczny. Może być wprawdzie zaciągnięty na dany wydatek kredyt (pożyczka), ale wówczas towarzyszy mu zobowiązanie, które docelowo powinno być spłacone z majątku podatnika. Sfinansowanie wydatku kredytem nie stanowi zatem wydatku zapłaconego przez osoby trzecie.

Wydatek dokonany polega na sfinansowaniu lub zaciągnięciu zobowiązania na zakup towarów, usług lub praw majątkowych. Nie będzie stanowić definitywnie dokonanego wydatku przesunięcie środków finansowych w ramach przedsiębiorstwa na określony fundusz przedsiębiorstwa (poza wyjątkami określonymi w ustawie). Dopiero wydatkowanie tych środków będzie oznaczać poniesienie wydatku.

WSA w wyroku 12 lutego 2008 rok, sygn. I SA/Po 1608/07 wskazał, że „Wydatek musi zostać faktycznie poniesiony w sensie realnym, tzn. musi nastąpić uszczuplenie zasobów finansowych, z których wydatek jest dokonywany (...) Zdarzeń gospodarczych nie można domniemywać, muszą być one wykazane”.

W sytuacji gdy podatnik w ogóle nie poniesie kosztu, ponieważ za otrzymaną fakturę z góry płaci refundator, nie pojawi się też koszt podatkowy (wydatek nie został definitywnie dokonany z majątku podatnika). Gdy dany koszt jest zafakturowany, ale podatnik w ramach otrzymanych ulg lub uprawnień nie musi za tę fakturę w ogóle zapłacić, nie można mówić o koszcie definitywnie poniesionym. Zatem wtedy koszt podatkowy nie powstanie. W wyroku WSA we Wrocławiu z 19 grudnia 2007 roku, sygn. I SA/Wr 1038/07 wskazano, że „Użyty w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. zwrot «koszty poniesione» wskazuje, że chodzi o koszty faktycznie wydatkowane, zatem moment poniesienia kosztów inwestycyjnych w specjalnej strefie ekonomicznej będzie ustalany na podstawie metody kasowej. Refundacja kosztów inwestycyjnych, jaką jest zwolnienie z podatku, może dotyczyć jedynie rzeczywiście poniesionych wydatków, a nie wydatków, które zostały jedynie zafakturowane”.

Na gruncie powyższego Spółka wskazuje, że wypłaca wynagrodzenie Y S.A. za świadczone Usługi z własnych środków finansowych z wykorzystaniem firmowego rachunku bankowego. Spółka nie otrzymuje zwrotu, refundacji kwot wypłaconych do Y S.A. tytułem wynagrodzenia za świadczenie Usług przez Y S.A..


  1. udokumentowanie wydatku - art. 15 Ustawy o CIT nie definiuje zasad dokumentowania wydatków. Jednak ponieważ zgodnie z art. 9 ustawy o CIT podatnik powinien prowadzić stosowne ewidencje podatkowe, jasne jest, że powinien on posiadać dokumenty, jakich wymagają przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, a także Ordynacja podatkowa. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego („NSA”) z 13 listopada 2018 roku, sygn. II FSK 966/18, LEX „Do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów niezbędne jest nie tylko zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego, polegającego na zakupie towarów i usług u konkretnego sprzedawcy, za konkretną cenę, ale i odpowiednie udokumentowanie tej operacji. Nie wystarczy, że podatnik mógł gdziekolwiek nabyć towar i usługi oraz wykorzystać je w działalności gospodarczej, aby wydatek ten móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów”. Oprócz typowych dokumentów, takich jak faktury, umowy, dokumenty celne, zawierających podstawowe dane o transakcji i kontrahentach, potwierdzeniem poniesienia kosztów w pewnych sytuacjach może być nawet paragon fiskalny.

W wyroku WSA w Gdańsku z 21 maja 2008 roku, sygn. I SA/Gd 989/07 wskazano, że „W świetle definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., nie każdy faktycznie poniesiony wydatek może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Przede wszystkim niezbędnym jest, aby podatnik wykazał, że bez jego poniesienia przychód by nie wystąpił. W tym celu podatnik powinien dysponować dowodami zawierającymi niezbędne informacje do stwierdzenia występowania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągniętym przychodem. Organy podatkowe bowiem stan faktyczny w sprawie ustalają na podstawie dowodów dokumentujących zdarzenia i na tej podstawie wyprowadzają wnioski co do związku danego wydatku z przychodem. Zatem dowody przedkładane przez podatnika muszą poddawać się ocenie podatkowej i w interesie podatnika jest, aby dołożyć należytej staranności w gromadzeniu dowodów mających związek ze zdarzeniem, którego koszt chce podatnik uwzględnić w rachunku podatkowym”.

Jest to bardzo istotne, zwłaszcza gdy kosztem są usługi niematerialne. W uzasadnieniu wyroku WSA we Wrocławiu z 5 sierpnia 2011 rok, sygn. I SA/Wr 817/11 wskazano , że: „To podatnik musi wykazać, iż prace zostały rzeczywiście wykonane, miały na celu uzyskanie przychodu i że wykonał je podmiot, na którego rzecz poniesiono wydatek. (...). Specyfika tego typu usług, ich niematerialny charakter polegający z reguły na przekazaniu określonej wiedzy czy wiadomości, utrudnia, a niejednokrotnie czyni niemożliwym poszukiwanie dowodów ich wykonania bez udziału strony. Dlatego to podatnik powinien wykazać, że usługa niematerialna została faktycznie wykonana, a ponadto, że pozostaje w związku z jego przychodami”.

Podobnie w wyroku WSA w Olsztynie z 23 maja 2019 roku, sygn. I SA/Ol 262/19, wskazano, że „Kwestia właściwej dokumentacji nabiera znaczenia w szczególności w odniesieniu do usług niematerialnych, w przypadku których dokumentacja musi potwierdzać fakt, że usługa taka rzeczywiście była świadczona, gdyż sama faktura i dowód zapłaty nie uprawniają do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Jakkolwiek bowiem faktura jest dowodem stanowiącym podstawę księgowania kosztu ekonomicznego, to jednak ma jedynie charakter formalny. Dopiero wykonanie usługi i ocena realizacji efektów dają podstawy do odliczenia od przychodu wydatków poniesionych na ten cel. Zaliczenie w poczet kosztów podatkowych wydatków związanych z realizacją usług niematerialnych wymaga zatem przedstawienia konkretnych materialnych dowodów poświadczających fakt wykonania usług. Na podatniku spoczywa ciężar wykazania, czy usługi niematerialne zostały rzeczywiście wykonane, jakiego rodzaju czynności przedsięwziął usługodawca oraz czy ich celem było uzyskanie przychodu, a także, że wykonał je podmiot, na rzecz którego uiszczono zapłatę”.

Na gruncie powyższego Spółka wskazuje, że posiada dodatkową dokumentację potwierdzającą, że Y S.A. wykonywała na jej rzecz Usługi zgodnie z umową. Dokumentacja ta pozwala zidentyfikować jakie czynności i w jakim okresie były wykonywane przez Y S.A. i pozwala na stwierdzenie, że celem świadczonych przez Y S.A. Usług było powstanie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodu Spółki.


  1. koszt nie znajduje się na liście tzw. kosztów zakazanych, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatki na zakup przez Spółkę Usług od Y S.A. nie znajdują się wśród wydatków, które na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.


Podsumowując, przeprowadzoną powyżej analizę, Wnioskodawca wskazuje, że wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Usług od Y S.A. stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Wnioskodawcy.


Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty m.in:

  • usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń, oraz świadczeń o podobnym charakterze;
  • wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

- poniesionych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 11j ust. 2 ust. 6, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w danym roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.


Jednak kwestia ewentualnego zastosowania ograniczenia, o którym mowa w powyższym przepisie nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Zgodnie z treścią postawionego pytania przedmiotem rozstrzygnięcia była kwalifikacja poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj