Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.379.2021.3.TR
z 12 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości oraz podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 28 maja 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.379.2021.2.TR, 0112-KDIL3.4012.64.2021.3.AW na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 28 maja 2021 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 31 maja 2021 r.), natomiast w dniu 14 czerwca 2021 r. (data nadania 7 czerwca 2021 r.) do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące uzupełnienie wniosku.

Tut. organ informuje, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w przedmiocie zagadnienia dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni osiągnęła wiek emerytalny i przebywa na emeryturze; z tego tytułu pobiera świadczenie emerytalne. Od 2019 r. Wnioskodawczyni prowadzi drobną działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu elementów ozdobnych i sztukaterii m.in. przy użyciu plotera. Działalność ta ma charakter dodatkowy i podyktowana jest chęcią uzyskania dodatkowego dochodu w stosunku do pobieranego w niskiej wysokości świadczenia emerytalnego. Wnioskodawczyni w tym zakresie korzysta z uproszczonej metody wymiaru i poboru należności podatkowych – karta podatkowa. Przed przejściem na emeryturę, Wnioskodawczyni prowadziła sklep z bielizną w ramach działalności gospodarczej; w związku z powyższym Wnioskodawczyni była w przeszłości czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawczyni zamieszkuje w A wspólnie z synem w budynku jednorodzinnym stanowiącym własność jej syna.

Wnioskodawczyni w 1994 roku nabyła spadek po zmarłym ojcu w 1/3 części, w którego skład wchodziła niezabudowana nieruchomość rolna o numerze ewidencyjnym (…) o pow. 2,5337 ha, położona w B przy ul. (…), stanowiąca obecnie jej współwłasność. Aktem notarialnym z dnia (…) lutego 1999 r., Rep. (…), spadkobiercy zawarli umowę o dział spadku co do niezabudowanej nieruchomości o numerze ew. 1, na mocy którego strony przyznały współwłasność po 1/2 części ww. nieruchomości siostrom C (Wnioskodawczyni) oraz D bez obowiązku spłat oraz dopłat pieniężnych.

W 2012 r. do siostry Wnioskodawczyni zamieszkałej w B zgłosili się kupcy, którzy wyrazili chęć kupna części przedmiotowej nieruchomości. Właścicielki ww. nieruchomości rolnej zgodziły się na zaoferowaną propozycję i dokonały jej podziału na 3 części, tj. następujące działki: o numerze ew. 1/1 i pow. 1,9236 ha stanowiącą grunty orne oraz pastwiska stałe; o numerze ew. 1/2 i pow. 0,3001 ha stanowiącą grunty orne; o numerze ew. 1/3 i pow. 0,3001 ha stanowiącą grunty orne.

W efekcie powyższego w dniu (…) września 2012 r. Wnioskodawczyni zbyła udział w 1/2 części niezabudowanej nieruchomości rolnej o numerze ew. 1/2.

Następnie w dniu (…) maja 2013 r. Wnioskodawczyni zbyła udział w 1/2 części niezabudowanej nieruchomości rolnej o numerze ew. 1/3.

Siostrzeniec Wnioskodawczyni, zamieszkały w B, na pewnym etapie swojego życia podjął decyzję, że na przedmiotowej nieruchomości wybuduje dom jednorodzinny, w którym zamieszka wraz ze swoją matką D, współwłaścicielką nieruchomości, aby sprawować nad nią opiekę. Wnioskodawczyni przystała na taki zamiar, będąc szczęśliwą, że mieszkająca w oddaleniu siostra będzie pod właściwą opieką.

Mając powyższe na uwadze, w 2016 roku właścicielki dokonały podziału nieruchomości oznaczonej numerem ew. 1/1 na 3 części, tj. następujące działki: o numerze ew. 1/4 i pow. 1,3236 ha stanowiącą zgodnie z ewidencją gruntów grunty orne oraz pastwiska stałe; o numerze ew. 1/5 i pow. 0,3001 ha stanowiącą grunty orne; o numerze ew. 1/6 i pow. 0,3001 ha stanowiącą grunty orne.

Wnioskodawczyni po zrewidowaniu osobistych planów i zamiarów współwłaściciela nieruchomości, tj. siostry D, oraz w wyniku pogarszającej się sytuacji finansowej obu sióstr, wspólnie (z siostrą) wystąpiły do Burmistrza Miasta B o wydanie dla nieruchomości o numerze ew. 1/4 decyzji o warunkach zabudowy. Decyzją z dnia (…) marca 2020 r. Burmistrz Miasta B ustalił Wnioskodawczyni oraz jej siostrze warunki zabudowy na działce o numerze ew. 1/4 na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną obejmującą budowę 13 budynków mieszkalnych. Dla przedmiotowej nieruchomości nie został ustanowiony Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego.

Na przełomie 2020 r. i 2021 r., w wyniku ekonomicznych i gospodarczych skutków rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19, a także występujących obiektywnych, o charakterze powszechnym, zmian stosunków społecznych, a zwłaszcza gospodarczych, między innymi czego przejawem stały się liczne ograniczenia dotyczące codziennego funkcjonowania, w tym swobody poruszania się, utrzymywania kontaktów oraz organizacji pracy, siostrzeniec wraz z siostrą Wnioskodawczyni oświadczyli, że zmienili osobiste plany życiowe dotyczące wspólnego zamieszkania i planowanej budowy domu jednorodzinnego na ww. nieruchomości. Siostrzeniec Wnioskodawczyni postanowił bowiem związać swoją przyszłość z miastem B, tym samym porzucając chęć budowy domu jednorodzinnego w rodzinnym B Pogorszony stan zdrowia oraz związane z nim koszty leczenia spowodowały, że w rodzinie Wnioskodawczyni pojawiły się trudności finansowe. W wyniku pandemii COVID-19 oraz ogólnego stanu gospodarki Wnioskodawczyni tylko sporadycznie otrzymuje zlecenia w zakresie wykonywanej osobiście w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sztukaterii. Skromna emerytura przestała pokrywać piętrzące się wydatki i zobowiązania.

Mając powyższe na uwadze, siostry będące w posiadaniu nieruchomości o numerze ew. 1/4, w której współwłasność w 1/2 części stanowi majątek osobisty Wnioskodawczyni, wspólnie postanowiły sprzedać ww. nieruchomość, w przypadku pojawienia się potencjalnego oferenta. Właścicielki, w obliczu zaistniałej sytuacji i decyzji o sprzedaży rodzinnego majątku, przechodzącego w rodzinie z pokolenia na pokolenie, mając jednocześnie racjonalne gospodarowanie własnym majątkiem, powzięły zamiar dokonania podziału gruntu na mniejsze działki, gdyż próby sprzedaży całej nieruchomości nie przyniosły efektu. W chwili obecnej zgłosiło się 2 chętnych na nabycie części nieruchomości, natomiast Wnioskodawczyni wspólnie z siostrą planując sprzedać całą nieruchomość postanowiły dokonać podziału całej działki.

Po złożonym wniosku, postanowieniem z dnia 3 marca 2021 r. Burmistrz Miasta B postanowił zaopiniować pozytywnie podział nieruchomości o numerze ew. 1/4. Plan podziału przewiduje utworzenie 13 działek pod zabudowę jednorodzinną.

Fundusze pozyskane ze sprzedaży części majątku osobistego w postaci udziału w przedmiotowej nieruchomości, Wnioskodawczyni przeznaczyć zamierza w części na remont lokalu mieszkalnego, w którym zamieszkuje, a który wymaga remontu i odświeżenia. Natomiast pozostałą część Wnioskodawczyni przeznaczyłaby na pomoc finansową dla syna oraz na odłożenie oszczędności na zabezpieczenie swojej przyszłości. W tym miejscu wskazać należy, że Wnioskodawczyni jest emerytką o niewysokim świadczeniu emerytalnym, osobą posiadającą przewlekłe schorzenia (…) wymagające ciągłego przyjmowania leków. Wnioskodawczyni, w obecnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, szczególnie niebezpieczną dla osób, które przekroczyły średni wiek, obawia się dalszego pogorszenia stanu zdrowia, którym to obawom towarzyszy lęk przed niepewną przyszłością. Racjonalna jest zatem chęć posiadania przez Wnioskodawczynię oszczędności pieniężnych.

Podsumowując, wniosek dotyczy:

  • planowanej sprzedaży udziału w części niezabudowanej nieruchomości rolnej o numerze ewidencyjnym 1/4 o powierzchni 1,3234 ha, powstałej w wyniku podziału działki o numerze ewidencyjnym 1/1, który Wnioskodawczyni nabyła w 1994 r. w drodze spadku po zmarłym ojcu,
  • przedmiotowa nieruchomość położona jest w B, natomiast Wnioskodawczyni zamieszkuje wspólnie z synem w A,
  • Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, choć w przeszłości nim była,
  • Wnioskodawczyni prowadzi drobną działalność gospodarczą o charakterze dodatkowym do pobieranego świadczenia emerytalnego, wytwarza drobną sztukaterię przy użyciu plotera, nie wykorzystywała działki przeznaczonej do sprzedaży do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • Wnioskodawczyni działkę nabyła drodze spadku po ojcu, w celach prywatnych, do majątku osobistego,
  • od nabycia nieruchomości w drodze spadku do chwili obecnej upłynęło 26 lat,
  • Wnioskodawczyni nie nabyła udziału w nieruchomości w celach inwestycyjnych,
  • przyczyną sprzedaży udziału w części 1/2 działki powstałej z podziału działki nr 1/1 jest sytuacja rodzinna. Dzieci Wnioskodawczyni wiążą swoje plany życiowe z innym miastem. Wnioskodawczyni pobiera świadczenie emerytalne, dorabiając wykonywaniem drobnej sztukaterii, chce pomóc dzieciom oraz zabezpieczyć swoją przyszłość i środki na ratowanie zdrowia w niepewnych czasach,
  • Wnioskodawczyni wnosiła o wydanie warunków zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości,
  • Wnioskodawczyni otrzymała postanowienie Burmistrza Miasta B o pozytywnym zaopiniowaniu planu podziału przedmiotowej nieruchomości,
  • Wnioskodawczyni w celu sprzedaży działki nie podpisała umowy pośrednictwa sprzedaży z biurem nieruchomości,
  • Wnioskodawczyni przeznaczy uzyskane środki ze sprzedaży udziału w nieruchomości na remont mieszkania syna, pomoc dzieciom oraz w celu poratowania zdrowia,
  • Wnioskodawczyni w 2012 r. i 2013 r. dokonała sprzedaży udziału w 1/2 części niezabudowanej nieruchomości rolnej o numerze ew. 1/2 i 1/3 w wyniku podziału nieruchomości rolnej o numerze ew. 1.

Uzupełniając wniosek o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przez jednoznaczne i precyzyjne wskazanie:

  1. w jaki sposób działka nr 1/4 (z której wydzielono działki budowlane), jest/była/będzie wykorzystywana od momentu nabycia do momentu zbycia;

  2. czy przedmiotowa działka nr 1/4 (z której wydzielono działki budowlane) była/jest/będzie udostępniana na podstawie umów cywilnoprawnych (np. najem, dzierżawa); jeżeli tak – to czy były to umowy odpłatne i w których datach były zawarte;

  3. czy w stosunku do działki nr 1/4 (z której wydzielono działki budowlane) Wnioskodawczyni ponosiła/ponosi/będzie ponosić jakiekolwiek nakłady w celu ich uatrakcyjnienia (np.: wydzielenie dróg wewnętrznych, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości gruntu, podział, uzbrojenie w media itp.);

  4. czy, a jeśli tak – jakie działania marketingowe Wnioskodawczyni podjęła/podejmie przy sprzedaży udziału w działce nr 1/4;

  5. w jaki sposób Wnioskodawczyni pozyska nabywcę/nabywców na sprzedaż udziału w działce (nr 1/4);

  6. czy Wnioskodawczyni ogłaszała/ogłasza/będzie ogłaszała sprzedaż ww. działki (z której wydzielono działki budowlane) w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu bądź podejmowała/podejmuje/będzie podejmowała Pani inne działania marketingowe; jeżeli tak – to należy wskazać jakie;

  7. czy decyzja o warunkach zabudowy wydana dla działki 1/4 obowiązuje dla wydzielonych działek budowlanych;

  8. czy z przyszłym nabywcą przedmiotowych działek budowlanych Wnioskodawczyni zawarła/zawrze przedwstępną umowę sprzedaży; jeśli tak – to należy wskazać:
    1. jakie warunki zawiera/będzie zawierała ta umowa oraz w jakim celu została zawarta;
    2. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień umowy przedwstępnej, ciążą/będą ciążyć na kupującym, a jakie na sprzedającym;
    3. czy w ramach tej umowy Wnioskodawczyni udzieliła lub zamierza udzielić jakichkolwiek pełnomocnictw (upoważnień, zgód) dla nabywcy; jeżeli tak – to należy wskazać jaki jest/będzie ich zakres (wymienić należy wszystkie czynności, których kupujący może dokonać w imieniu Wnioskodawczyni);
    4. czy po zawarciu umowy przedwstępnej strona kupująca na działce będzie dokonywać inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą ich atrakcyjność jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie; jeżeli tak – to należy wskazać jakich;
    5. czy strona kupująca poniesie jakiekolwiek nakłady finansowe związane z ww. działką od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej;

  9. czy środki uzyskane przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży w przyszłości udziału w działce nr 1/4 zostaną wydatkowane, w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie ww. działek na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

  10. czy Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży innych/pozostałych działek/nieruchomości, których jest współwłaścicielką/właścicielką; jeżeli tak – to jakie i w których datach;

  11. czy Wnioskodawczyni posiada jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku), jeśli tak – to ile i jakie;

    czy Wnioskodawczyni dokonywała wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeżeli tak –to należy podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości:
    1. w których datach i w jaki sposób Wnioskodawczyni weszła w posiadanie tych nieruchomości;
    2. w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Wnioskodawczynię;
    3. w jaki sposób działki były wykorzystywane przez Wnioskodawczynię od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży;
    4. w których datach Wnioskodawczyni dokonała ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży;
    5. ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe);
    6. na co zostały przeznaczone środki ze sprzedaży ww. działek;

  12. czy lokal mieszkalny, w którym Wnioskodawczyni zamieszkuje i na remont, którego zamierza przeznaczyć część środków ze sprzedaży nieruchomości stanowi własność Wnioskodawczyni;

  13. czy w lokalu mieszkalnym, na remont którego Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć część środków ze sprzedaży nieruchomości, Wnioskodawczyni realizuje własne cele mieszkaniowe, czyli tzw. potrzebę zapewnienia Wnioskodawczyni „dachu nad głową”;

Zainteresowana podała, co następuje.

Działka o numerze ew. 1/4, będąca przedmiotem wniosku była i jest obecnie użytkowana rolniczo. Na polu uprawiane jest pszenżyto oraz kukurydza.

Przedmiotowa nieruchomość nie była, nie jest i nie będzie udostępniana na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawczyni nie ponosiła kosztów związanych z uatrakcyjnieniem działki o numerze ew. 1/4 typu uzbrojenie, media, czy wykonanie dróg wewnętrznych. Istniała jedynie konieczność geodezyjnego wydzielenia dwóch dróg wewnętrznych (szer. 8 m), celem uzyskania dojazdu do ośmiu działek. Pięć pozostałych (z trzynastu) działek posiada dostęp do drogi publicznej. Dwie wewnętrzne drogi, zostały wskazane w decyzji o warunkach zabudowy z 26 marca 2020 r. Podział nieruchomości związany był z brakiem zainteresowania potencjalnych kupców na nieruchomość o tak dużej powierzchni.

Wezwanie nie precyzuje, co Dyrektor KIS rozumie pod pojęciem działań marketingowych, ani też nie wskazuje na przykłady takich działań. Poza jednak działaniami informacyjnymi, o których mowa w dalszej części pisma, Wnioskodawczym nie podejmowała i nie zamierza podejmować finansowych działań marketingowych związanych ze sprzedażą udziału w działce o numerze ew. 1/4.

Pozyskanie nabywców w drodze sprzedaży udziałów w działce o numerze ew. 1/4, odbywa się poprzez informację zawartą w ustawionej na ww. działce tablicy (przy drodze publicznej). Tablica została wykonana w ramach własnych i zawiera napis „Sprzedam działki” oraz numer telefonu Wnioskodawczym. Informacja o chęci sprzedaży działki odbywa się również „pocztą pantoflową” w toku rozmów prowadzonych wśród znajomych Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczym nie ogłaszała i nie zamierza ogłaszać sprzedaży działki o numerze ew. 1/4 w środkach masowego przekazu i nie podejmowała innych działań marketingowych. Informacją dla potencjalnych nabywców jest wykonana w ramach własnych tablica ustawiona na ww. działce.

Z uwagi na brak zainteresowania nieruchomością o tak dużej powierzchni Wnioskodawczyni, w celu jej zbycia za atrakcyjną cenę, dokonała jej podziału i wystąpiła o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla wszystkich powstałych w ten sposób działek. Wydana decyzja obowiązuje dla wszystkich wydzielonych działek.

Wnioskodawczyni, w celu przyszłego zbycia udziału w nieruchomości, zawarła umowy przedwstępne z trzema różnymi potencjalnymi nabywcami trzech wydzielonych na mocy postanowienia Burmistrza Miasta B z (…) marca 2021 r. działek: nr 1/7, nr 1/11 i nr 1/14. Działki te są wynikiem podziału działki 1/4 na 13 działek.

Wskazane powyżej umowy przedwstępne zostały zawarte w celu zabezpieczenia zawarcia finalnych umów sprzedaży działek oraz zawierają przyrzeczenie zawarcia umów sprzedaży do (…) grudnia 2021 r.

Zgodnie z treścią ww. umów, kupujący zobowiązuje się do zapłacenia w dniu sprzedaży umówionej ceny, a sprzedający zobowiązuje się do sprzedaży działek do 31 grudnia 2021 r. Ponadto kupujący wpłacili w dniu zawarcia umów przedwstępnych zadatki w wysokości po 10 tys. zł, tj. po 5 tys. Dla każdej ze współwłaścicielek. W ramach umów przedwstępnych nie zostały i nie będą udzielone nabywcom żadne pełnomocnictwa, kupujący nie będą również dokonywali inwestycji infrastrukturalnych. Strona kupująca nie ponosi nakładów finansowych związanych z działką do momentu zawarcia umowy kupna/sprzedaży.

Odnośnie pytania nr 9 zawartego w wezwaniu Dyrektora KIS, Wnioskodawczyni wskazuje, że jeżeli zdrowie i siły pozwolą to Wnioskodawczyni przeznaczy uzyskane środki w części na remont domu, w którym zamieszkuje, a który wymaga remontu i odświeżenia. Otrzymane środki ze sprzedaży, zostaną przeznaczone na remont II piętra domu zamieszkiwanego przez Wnioskodawczynię i jej męża oraz przeciekającego dachu. Ostatni remont miał bowiem miejsce 20 lat temu. Natomiast ewentualną pozostałą część Wnioskodawczyni przeznaczyłaby na odłożenie oszczędności na zabezpieczenie swojej przyszłości oraz bieżące wydatki. Bowiem Wnioskodawczym jest emerytką o świadczeniu emerytalnym w wysokości (…) zł netto, osobą posiadającą przewlekłe schorzenia (…) wymagające ciągłego przyjmowania leków.

Dom jednorodzinny, w którym zamieszkuje Wnioskodawczyni, stanowi własność jej syna. Wnioskodawczyni zajmuje wraz z mężem II piętro budynku, w którym realizuje własne cele mieszkaniowe. Pierwsze piętro budynku zajmuje syn wraz z żoną.

Wnioskodawczyni, w najbliższej (ale nieskonkretyzowanej) przyszłości zamierza dokonywać ewentualnej, sukcesywnej sprzedaży działek wynikających z podziału działki o numerze ew. 1/4, jeżeli pojawiliby się nabywcy. Zdaniem Wnioskodawczymi może to potrwać nawet kilka lat biorąc pod uwagę obecną podaż działek w B. Pozostałych nieruchomości, których Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką, nie planuje sprzedawać.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką działek o numerze ew. 1/5 (3001 m2) i numerze ew. 1/6 (3001 m2) położonych w B obok działki o numerze ew. 1/4, powstałych z podziału otrzymanej od rodziców na współwłasność nieruchomości rolnej o numerze ew. 1. Jak już wskazano Wnioskodawczyni nie planuje ich sprzedaży. Zamiarem Wnioskodawczym, wspólnie z siostrą (współwłaścicielką), jest przekazanie ich w przyszłości własnym dzieciom.

Wnioskodawczyni wspólnie z siostrą dokonały sprzedaży dwóch działek: numer ew. 1/2 i numer ew. 1/3 położonych w B. W posiadanie ww. działek, Wnioskodawczyni weszła (zgodnie z opisem zawartym we wniosku z 16 marca 2021 r.) w drodze spadku w 1/3 części, po zmarłym w 1994 r. ojcu. Była to nieruchomość rolna (tak jak obecnie) o numerze ewidencyjnym 1 o pow. 2,337 ha, położona w B m przy ul. (…). Spadkobierczyniami, oprócz Wnioskodawczym, była jej mama i siostra. Aktem notarialnym z dnia 15 lutego 1999 r. spadkobiercy zawarli umowę o dział spadku co do niezabudowanej nieruchomości numerze ew. 1, na mocy którego strony przyznały współwłasność po 1/2 części ww. nieruchomości Wnioskodawczyni i jej siostrze. W 2012 roku nastąpił podział ww. działki o numerze ew. 1 na 3 części: działka numer ew. 1/1 (pow. 19236 m2), działka numer 1/2 (pow. 3001 m2) i działka nr 1/3 (pow. 3100 m2). Działki te zostały nabyte w drodze spadku opisanego powyżej.

Sprzedane działki były użytkowane rolniczo, ich część (pow. 2040 m2) stanowiły łąki, natomiast pozostała część pola (pow. 4061 m2) była obsiewana pszenżytem lub kukurydzą.

Działka o numerze ew. 1/3 (pow. 3100 m2) została sprzedana 4 września 2012 r., działka o numerze ew. 1/2 (pow. 3001 m2) została sprzedana 15 maja 2013 r. Powodem sprzedaży udziału w ww. działkach była chęć spłat kredytu oraz remont domku na działce rekreacyjnej m.in. wykonanie podłóg, montaż drzwi, wykończenie ścian, itd. W późniejszym czasie, domek ten Wnioskodawczyni przekazała synowi i córce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy przychód osiągnięty ze sprzedaży opisanych w stanie faktycznym działek powstałych w wyniku podziału dziatki o numerze ewidencyjnym 1/4 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych PIT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o PIT źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle wyżej cytowanego przepisu, odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie - nie jest źródłem przychodu, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem PIT.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o PIT nie wskazują i nie definiują pojęcia „nabycie”, czyli momentu od którego należy liczyć 5 letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a omawianej ustawy. Pojęcie to było jednak definiowane w rozstrzygnięciach organów podatkowych oraz sądów administracyjnych. W interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2018 r. nr 0115-KDIT2-3.4011.253.2018.1.AWO Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji legalnej pojęcia „nabycia”. Nie określa również na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości (jej części/udziału) lub praw majątkowych.

Z powyższego względu pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości (lub tych praw), bez względu na charakter czynności prawnej na podstawie, której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw. Wskazać ponadto należy, że w wyroku z dnia 3 listopada 2009 r. sygn. akt II FSK 1489/08 NSA orzekł, że czynność wyznaczającą początek biegu pięcioletniego terminu należy ustalać w oparciu o regulacje zawarte w prawie cywilnym, a przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a in fine u.p.d.o.f. należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika”.

Powyższe rozstrzygnięcia wskazują, że 5-letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w sprawie objętej niniejszym wnioskiem już upłynął. W ocenie Wnioskodawczyni za datę rozpoczynającą bieg ww. terminu należy bowiem uznać 2006 r. – czyli moment otrzymania przez Wnioskodawczynię nieruchomości w formie darowizny. Zatem w chwili obecnej Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku PIT z tytułu sprzedaży działek, będących przedmiotem niniejszego wniosku.

Prawidłowość twierdzenia Wnioskodawczyni została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2018 r. nr 0115-KDIT2-3.4011.246.2018.2.AD wskazał, ze przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W odniesieniu do kwestii wydzielenia działek (podziału) z nieruchomości gruntowej wskazać należy, że czynność ta nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania podziału nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawczynię w drodze spadku, tj. w 1994 r. Na powyższe nie ma wpływu podział tej nieruchomości – w powołanym przepisie mowa jest o dacie nabycia nieruchomości (nie zaś o dacie podziału). W przedmiotowym przypadku nabycie nastąpiło w drodze spadku w 1994 roku, zatem okres jaki upłynął od tego czasu to 26 lat.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy PIT „pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”.

Powyższa definicja nie uzależnia faktu prowadzenia działalności gospodarczej od okoliczności jej formalnego zarejestrowania we właściwym urzędzie. Oznacza to, że na gruncie ustawy PIT dana aktywność gospodarcza podatnika może zostać zakwalifikowana jako działalność gospodarcza nawet jeżeli podatnik nie zgłosił firmy do CEIDG. Prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa.

Z działalnością zarobkową mamy do czynienia wtedy, gdy jest ona prowadzona w celu uzyskania zysku. Kolejne kryterium to ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej. Również w tym przypadku chodzi o zamiar jej wykonywania w sposób stały, niemający charakteru sporadycznego. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zysku.

Ostatnim kryterium jest zorganizowanie działalności. W doktrynie podkreśla się, że z działalnością zorganizowaną mamy do czynienia gdy podatnik podejmuje w sposób uporządkowany i systematyczny określone czynności o charakterze profesjonalnym w ramach określonego planu oraz struktury działania.

Kwestią decydującą o uznaniu sprzedaży nieruchomości za dokonaną w ramach „działalności gospodarczej” w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT nie jest to, czy zbywca w ogóle prowadzi (jakąkolwiek) działalność gospodarczą, ale czy prowadzi działalność w zakresie obrotu nieruchomości i w jej ramach następuje jest sprzedaż tej, konkretnej nieruchomości. Jak wskazano powyżej, w niniejszej sprawie nie zachodzą okoliczności uzasadniające taki wniosek.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu lub pośrednictwa w handlu nieruchomościami, przedmiotowa sprzedaż udziału w nieruchomości będzie miała charakter okazjonalny. Wnioskodawczyni osiągnęła wiek emerytalny i przebywa na emeryturze, dorabiając poprzez wytwarzanie drobnej sztukaterii w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowanej w formie karty podatkowej.

W tym miejscu podkreślenia wymaga fakt, że Wnioskodawczyni nie nabyła udziału w nieruchomości w celach inwestycyjnych, a jedynie stara się gospodarować majątkiem w sposób prawidłowy i racjonalny Jej zamiarem nie było pozbywanie się przekazanego przez rodziców majątku, o czym bezsprzecznie świadczy fakt, że od chwili nabycia działki w drodze spadku upłynęło 26 lat. Wnioskodawczyni, wzorem utartej rodzinnej tradycji, chciała przekazać udział w nieruchomości swoim dzieciom. To konkretna sytuacja życiowa, wywarła wpływ na decyzję o sprzedaży posiadanego udziału.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawczyni brak jest podstaw do uznania, iż dokonana przyszła sprzedaż będzie następowała w wykonaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie jest ponadto profesjonalnym handlowcem, lecz będzie dokonywała zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Tak też wskazał NSA w orzeczeniu z dnia 18 grudnia 2018 r, sygn. akt II FSK 2577/17 podkreślając, że: „Nie ma podstaw aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., która oznacza działalność prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 tej ustawy. Jednocześnie jednak prowadzenie działalności gospodarczej, jako uporządkowany ciąg czynności i zdarzeń faktycznych, ma charakter obiektywny”.

Sprzedaż udziału w nieruchomości należy zatem uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nadto środki finansowe uzyskane z tytułu transakcji mają przyczynić się do zaspokajania potrzeb Wnioskodawczyni oraz jej rodziny.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w sprawie objętej niniejszym wnioskiem Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązania do zapłaty podatku PIT w przypadku sprzedaży udziału w części nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do przepisów ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  1. odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  2. zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Odrębnym źródłem przychodu, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

  • po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową,
  • po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz,
  • po trzecie, w sposób ciągły.

Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  1. Jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu.
  2. Wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter.
  3. Prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Zatem, każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

W związku z powyższym, aby określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność jest zarobkowa wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby działalność gospodarcza wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się ponadto cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w 1994 r. nabyła spadek po ojcu w 1/3 części w skład której wchodziła niezabudowana nieruchomość nr 1. W dniu (…) lutego 1999 r. spadkobiercy dokonali działu spadku, zgodnie z którym nieruchomość została przyznana Wnioskodawczyni i jej siostrze po 1/2 części, bez obowiązku spłat oraz dopłat pieniężnych. W 2012 r. zgłosili się kupcy, którzy wyrazili chęć nabycia kupna części nieruchomości. W związku z powyższym działka została podzielona na działki: nr 1/1, 1/2 i 1/3. W 2012 r. i 2013 r. Wnioskodawczyni sprzedała swoje udziały w działce 1/2 i 1/3. W 2016 r. został dokonany podział działki nr 1/1 na 3 działki: 1/4, 1/5 i 1/6. Wnioskodawczyni po przeanalizowaniu osobistych planów i zamiarów współwłaściciela nieruchomości (siostry), w wyniku pogarszającej się sytuacji finansowej swojej oraz siostry, wspólnie z siostrą wystąpiły o wydanie dla nieruchomości 1/4 decyzji o warunkach zabudowy. Decyzją z dnia 26 marca 2020 r. zostały ustalone warunki zabudowy na działce na zabudowę jednorodzinną obejmującą budowę 13 budynków mieszkalnych. Postanowieniem z dnia 3 marca 2021 r. zaopiniowano pozytywnie podział nieruchomości 1/4. Plan podziału przewiduje utworzenie 13 działek pod zabudowę jednorodzinną. Wnioskodawczyni zamierza w przyszłości dokonywać sprzedaży działek wynikających z podziału działki o nr 1/4. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Przedmiotowa nieruchomość nie była, nie jest i nie będzie udostępniana na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawczyni nie ponosiła kosztów związanych z uatrakcyjnieniem działki 1/4. Nie podejmowała i nie zamierza podejmować finansowych działań marketingowych związanych ze sprzedażą działki. Nie ogłasza i nie zamierza ogłaszać sprzedaży działki w środkach masowego przekazu. Informacją dla potencjalnych nabywców jest tablica ustawiona na ww. działce. Z uwagi na brak zainteresowania nieruchomością o tak dużej powierzchni Wnioskodawczym, w celu jej zbycia za atrakcyjną cenę, dokonała jej podziału i wystąpiła o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla wszystkich powstałych w ten sposób działek. Wydana decyzja obowiązuje dla wszystkich wydzielonych działek. Wnioskodawczyni w celu przyszłego zbycia udziału w nieruchomości, zawarła umowy przedwstępne z trzema różnymi potencjalnymi nabywcami trzech wydzielonych na mocy postanowienia Burmistrza Miasta B z (…) marca 2021r. działek: nr 1/7, nr 1/11 i nr 1/14. Działki te są wynikiem podziału działki 1/4 na 13 działek. Umowy przedwstępne zostały zawarte w celu zabezpieczenia zawarcia finalnych umów sprzedaży działek oraz zawierają przyrzeczenie zawarcia umów sprzedaży do 31 grudnia 2021 r.

Należy wskazać, że na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Okoliczności przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wskazują, że przedmiotowe działki nie zostały nabyte przez Wnioskodawczynię dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie były w takiej działalności wykorzystywane.

W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawczynię wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania, i cel działania Wnioskodawczyni wskazują, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedaż przedmiotowych działek powstałych z podziału działki nr 1/4 nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr 1/4, nabytych przez Wnioskodawczynię w spadku po ojcu (1994 r.) oraz w wyniku dokonanego działu spadku (1999 r.) będzie miała dopiero miejsce w przyszłości, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5 i ust. 7, które stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Natomiast, stosownie do art. 10 ust. 7 ww. ustawy, nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawczyni nabyła udział spadek po zmarłym w 1994 r. ojcu w 1/3 części, w skład którego wchodziła niezabudowana nieruchomość.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia.

Nabycie rozumiane jest jako uzyskanie tytułu własności (nabycie własności) lub uzyskanie określonego prawa (nabycie prawa). Nabyć nieruchomość lub prawo majątkowe można odpłatnie lub nieodpłatnie.

Interpretacja pojęcia „nabycie” została także przedstawiona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 1489/08, w którym Sąd stwierdził, że aby ustalić, jaka czynność prawna wyznacza początek biegu pięcioletniego terminu należy odwołać się do regulacji zawartych w prawie cywilnym. Według ustawy Kodeks cywilny nabycie jest to uzyskanie prawa własności rzeczy. Zatem aktywa majątkowe ulegają zwiększeniu. Zdaniem Sądu przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.

Należy przeanalizować nabycie przez Wnioskodawczynię udziałów w nieruchomości gruntowej w drodze spadku.

Zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. W myśl art. 924 oraz art. 925 ww. ustawy spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 ustawy Kodeks cywilny).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w 1999 r. został dokonany dział spadku, w wyniku którego przyznano Wnioskodawczyni i jej siostrze po 1/2 części przedmiotowej nieruchomości, bez obowiązku spłat lub dopłat pieniężnych.

Należy zauważyć, że z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.

W myśl art. 1035 ustawy Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów niniejszego tytułu. Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców (art. 1037 § 1 Kodeksu cywilnego).

Natomiast zgodnie z art. 210 Kodeksu cywilnego każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności. Stosownie zaś do art. 211 i art. 212 ww. Kodeksu, zniesienie współwłasności może nastąpić przez podział rzeczy wspólnej, a gdy rzeczy nie da się podzielić, przez przyznanie rzeczy jednemu ze współwłaścicieli z obowiązkiem spłaty pozostałych, bądź przez podział cywilny, polegający na sprzedaży rzeczy wspólnej i podziale uzyskanej ceny stosownie do wielkości udziałów współwłaścicieli.

Zaznaczyć należy, że podział działki nr 1/4 na mniejsze działki, nie będzie stanowił dla Wnioskodawczyni nowego nabycia. Na skutek dokonania tej czynności nie nastąpi przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dojdzie do ich nabycia. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości. W powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie podziału.

Zatem należy uznać, że termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 i art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niewątpliwie upłynął.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, zamierzone odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię działek powstałych z podziału działki nr 1/4, nie będzie stanowiło dla Wnioskodawczyni źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 i art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ odpłatne zbycie ww. nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj