Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.446.2021.2.JK
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym w dniach 2 i 5 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2020 r. zakończył procedurę związaną z odbiorem budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego w B. na działce nr ewid. (…), która realizowana była na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę z dnia (…) maja 2012 r. nr (…) wydanej przez Starostę Powiatu (…). Zakład usług kominiarskich wydał (…) września 2020 r. pozytywną opinię nr (…) dotyczącą przewodów kominiarskich i przewodów wentylacyjnych budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego. W dniu (…) września 2020 r. dokonano na podstawie protokołu odbioru instalacji elektrycznej w budynku mieszkalnym i budynku gospodarczym. Następnie w dniu (…) października 2020 r. przez „(…)” zinwentaryzowano budynek mieszkalny jednorodzinny i gospodarczy oraz zgodnie z zapisem na mapie geodezyjnej potwierdzono, że przedstawiona sytuacja jest zgodna ze stanem faktycznym na gruncie 19 października 2020 r. Z uwagi na pandemię COVID-19 Starostwo Powiatowe pracowało w trybie rotacyjnym, co opóźniło o ponad miesiąc wpis operatu do ewidencji zasobu i dopiero (…) grudnia 2020 r. taki wpis został dokonany (zgodnie z pieczątką na mapie). Przedmiotowa mapa była ostatnim formalnym dokumentem do przekazania do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (dalej również jako: „PINB”). Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że chciał wpłynąć na poprawę jakości powietrza i wprowadzić źródło odnawialne w postaci instalacji fotowoltaicznej, więc zdecydował się na montaż instalacji fotowoltaicznej dla budynku mieszkalnego. Mając na względzie zakończone prace odbiorowe niezbędne do odbioru budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego oraz zainwentaryzowane obydwa budynki, wszystkie instalacje, a także z uwagi na pandemię COVID-19 możliwość wykonania instalacji fotowoltaicznej w określonym czasie Wnioskodawca zlecił wykonanie instalacji fotowoltaicznej. W dniu (…) listopada 2020 r. została ona wykonana i płacona na podstawie faktury (…). Wnioskodawca wskazał, że przez przetrzymywanie dokumentów w Starostwie Powiatowym z powodu COVID-19 dopiero po odbiorze mapy mógł złożyć dokumenty do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego celem zawiadomienia o zamiarze korzystania z budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego. W dniu (…) stycznia 2021 r. wniosek został złożony i (…) stycznia 2021 r. Wnioskodawca otrzymał zgodę Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego na użytkowanie obydwu budynków. Mimo że budynek mieszkalny i budynek gospodarczy miał wszystkie prace odbiorowe, to z powodu pandemii COVID-19 i opóźnienia w otrzymaniu mapy, a także pozostałych prac, wykonano instalację fotowoltaiczną przed złożeniem dokumentów do PINB. Ponadto, pandemia COVID-19 spowodowała, że wszystkie prace odbiorowe odbywały się w reżimie sanitarnym i były opóźnione, czyli dostępne terminy wykonawcy, terminy dokumentacji i terminy akceptacji dokumentacji oraz prace urzędów w tym zakresie uległy przekroczeniu.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w obowiązujących przepisach prawa, tj.:

  • na podstawie art. 26h ustawy z dnia 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426);
  • na podstawie art. 2 ust.2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2008 r. Nr 223 poz. 1459 ze zm.);
  • na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 1994 r. Nr 89 poz. 414 ze zm.)

nie znalazł odniesienia i powiązania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i ulgi termomodernizacyjnej, że dotyczy tylko budynków odebranych przez PINB. O fakcie, że projekt Wnioskodawcy obejmował budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego potwierdza pozwolenie na budowę wydane zgodnie z ww. decyzją, której przedmiotem była budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego. Ponadto dowodem na to że nastąpiła termomodernizacja (oprócz ww. artykułów) świadczy również fakt, że projekt budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zatwierdzony tą decyzją nie obejmował budowy instalacji fotowoltaicznej i nie był wymogiem przedmiotowego projektu. Dodatkowo budowa takiej instalacji nie jest wymagana podczas odbioru budynku mieszkalnego, zatem jest to termomodernizacja instalacji elektrycznej dla budynku mieszkalnego.

Prace budowlano-montażowe zostały zakończone dużo wcześniej, tj. (...) listopada 2013 r., natomiast w roku 2020 Wnioskodawca rozpoczął procedurę odbiorową budynku mieszkalnego i gospodarczego, gromadząc dokumenty niezbędne do odbioru, co potwierdzają informacje wskazane we wniosku i tylko przez COVID-19 niezależnie od Zainteresowanego nie udało się przekazać dokumentacji do PINB przed wykonaniem instalacji fotowoltaicznej.

Na podstawie powyższych przepisów Wnioskodawca odliczył ulgę termomodernizacyjną składając zeznanie podatkowe PIT-37 za 2020 r. do Urzędu Skarbowego.

Z uwagi na informację z Krajowej Informacji Skarbowej, że Zainteresowany musi wystąpić o interpretację indywidualną, ponieważ wydatek został poniesiony przed odbiorem budynku (nie z winy Wnioskodawcy nastąpiły opóźnienia w przekazanej dokumentacji należącej do procedury odbiorowej) Zainteresowany prosi o wydanie takiej interpretacji dla jego przypadku i pozytywne rozpatrzenie sprawy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2020 r. uzyskał przychód ze stosunku pracy (stosunków pokrewnych). Jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.). Obie wskazane we wniosku faktury zostały wystawione na osobę fizyczną i na imienne dane Wnioskodawcy, tj. (…) przez podatnika podatku od towarów i usług. Faktura nr (…) została wystawiona z datą sprzedaży (…) listopada 2020 r. Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia (…) listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ustawie polegał na całkowitej lub częściowej zamianie źródeł energii na źródło odnawialne oraz zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczanej na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej. Instalacja fotowoltaiczna jest położona na gruncie przy budynku mieszkalnym i służy jego potrzebom.

Opisane we wniosku wydatki (tj. faktura (…)) na kwotę 34 000 zł nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wnioskodawca dodaje, że ubiega się o dofinansowanie w wysokości 3 000 zł w ramach programu „Mój prąd” i jest w trakcie weryfikacji. Po otrzymaniu dofinansowania uwzględni je w przyszłym roku w zeznaniu rocznym PIT-37. Wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie. Wydatki te zostały ujęte w PIT/O część B pkt 6 „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne Wnioskodawca rozpoczął i zakończył w 2020 r. Zaznaczył, że kwota odliczenia wynosi 34 000 zł, zatem nie przekracza wskazanej kwoty 53 000 zł. Wnioskodawca wskazał, że obie faktury VAT zostały wystawione na osobę fizyczną i na Jego imienne dane przez podatnika od towarów i usług VAT, jakim jest firma (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć poniesione wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, może On odliczyć w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją, na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione przez Niego na instalację fotowoltaiczną.

W obowiązujących przepisach prawa, tj. na podstawie art. 26h ustawy z dnia 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji i emisyjności budynków, a także na podstawie ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane Wnioskodawca nie znalazł odniesienia i powiązania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i ulgi termomodernizacyjnej tylko do budynków odebranych przez PINB. Wskazał On, że projekt obejmował budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, co potwierdza pozwolenie na budowę wydane zgodnie z wymienioną powyżej decyzją, której przedmiotem była budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego.

Wnioskodawca podkreśla, że wydatki te spełniają art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków. Zaznacza również, że pandemia COVID-19 spowodowała opóźnienia i uniemożliwiła terminową realizację poszczególnych etapów odbioru budynku, prac, dokumentacji, pracy urzędów, wykonawców (co jest przyczyną niezależną od Niego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h, a w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zmieniono brzmienie art. 11 ust. 1 i 2. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne korzystne rozwiązanie podatkowe dla podatników tzw. ulgę termomodernizacyjną.

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Wobec powyższego adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ust. 2 ww. artykułu kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Odliczeniu nie podlegają – zgodnie z treścią art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek (art. 26h ust. 7 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 26h ust. 8 cytowanej ustawy podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 22h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w ww. przepisach, zawiera natomiast art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ww. przepisem, pojęcie budynek mieszkalny jednorodzinny - oznacza budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333).

Stosownie zaś do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei przepis art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 2 powołanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków przedsięwzięcia termomodernizacyjne to przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Analiza wyżej przytoczonych norm prowadzi do wniosku, że ulga termomodernizacyjna przysługuje podatnikowi, który:

  • w roku podatkowym poniósł wydatki ściśle związane z termomodernizacją wybudowanego budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
  • posiada tytuł prawny do tej nieruchomości – odpowiednio pełne prawo własności bądź prawo do określonej jej części na zasadzie współwłasności.

Dodatkowo zauważyć należy, że podatnik może skorzystać z odliczenia wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii,
  3. wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła,
  4. zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.

Wyjaśnić przy tym należy, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo budowlane do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagane jest pozwolenie na budowę albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i 19a, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Przepis art. 30 ust. 6a stosuje się.

Natomiast treść art. 55 ww. ustawy określa wyjątkowe przypadki, gdy zakończenie budowy następuje wtedy, gdy inwestor uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Tym samym przywołana wyżej ustawa ˗ Prawo budowalne ˗ „oddaniem do użytkowania” określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Pojęcia zakończenia budowy nie można rozumieć w oderwaniu od przepisów regulujących proces budowalny, przewidzianych w ustawie Prawo budowalne.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 25 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wr 50/19, „(…) o zakończeniu budowy świadczy spełnienie przez inwestora warunków przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, a zatem złożenie zawiadomienia, o jakim mowa w art. 54 ust. 1 Prawa budowlanego względnie wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie z art. 55 Prawa budowlanego (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 28 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 191/11, z dnia 10 stycznia 2014 r., sygn. akt II FSK 381/12 (…). Dopóki więc inwestor nie dokona zawiadomienia o zakończeniu budowy i nie otrzyma decyzji o sprzeciwie lub też nie uzyska ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, budowa obiektu nie jest formalnie zakończona, czyli z punktu widzenia przepisów ustawy – Prawo budowlane obiekt pozostaje w budowie.”

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2020 r. uzyskał przychód ze stosunku pracy. Wnioskodawca w 2020 r. zakończył procedurę związaną z odbiorem budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego, która realizowana była na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez Starostę Powiatu. Z uwagi na pandemię COVID-19 Starostwo Powiatowe pracowało w trybie rotacyjnym, co opóźniło o ponad miesiąc wpis operatu do ewidencji zasobu i dopiero (…) grudnia 2020 r. taki wpis został dokonany. Przedmiotowa mapa była ostatnim formalnym dokumentem do przekazania do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Instalacja fotowoltaiczna została wykonana (…) listopada 2020 r. i opłacona na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług (data sprzedaży na fakturze: (…) listopada 2020 r.). Wnioskodawca wskazał, że przez przetrzymywanie dokumentów w Starostwie Powiatowym w Ż. z powodu COVID-19 dopiero po odbiorze mapy mógł złożyć dokumenty do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego celem zawiadomienia o zamiarze korzystania z budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego. W dniu (…) stycznia 2021 r. został złożony wniosek i (…) stycznia 2021 r. Wnioskodawca otrzymał zgodę Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego na użytkowanie obydwu budynków. Mimo, że budynek mieszkalny i budynek gospodarczy miał wszystkie prace odbiorowe, to z powodu pandemii COVID-19 i opóźnienia w otrzymaniu mapy, a także pozostałych prac, wykonano instalację fotowoltaiczną przed złożeniem dokumentów do PINB.

Zatem dokonując subsumpcji przedstawionego stanu faktycznego z przepisami ustawy – Prawo budowlane należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie przed dniem 19 stycznia 2021 r. Wnioskodawca był właścicielem budynku będącego w budowie, a więc budynku niebędącego budynkiem mieszkalnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Zatem poniesienie przez Wnioskodawcę w 2020 r. wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej na gruncie przy budynku mieszkalnym, mającej służyć do zasilania tego budynku nie uprawnia go do ich odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu podatkowym złożonym za rok 2020, gdyż jak wskazano powyżej wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi. Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj