Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.494.2021.2.MK1
z 30 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) uzupełnione pismem z 26 sierpnia 2021 r. (data nadania 26 sierpnia 2021 r., data wpływu 26 sierpnia 2021 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 24 sierpnia 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.494.2021.1.MK1 (data doręczenia 26 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej, w zakresie w jakim dochód ten będzie pochodził z udziału spółki jawnej jako komplementariusza w zyskach spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej, w zakresie w jakim dochód ten będzie pochodził z udziału spółki jawnej jako komplementariusza w zyskach spółki komandytowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z 24 sierpnia 2021 r. (data nadania 24 sierpnia 2021 r., data doręczenia 26 sierpnia 2021 r.) Nr 0114-KDIP3-1.4011.494.2021.1.MK1, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismem z 26 sierpnia 2021 r. (data nadania 26 sierpnia 2021 r., data wpływu 26 sierpnia 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, będący osobą fizyczną (dalej: „Wnioskodawca”), zamierza zostać wspólnikiem spółki jawnej, która zostanie w przyszłości utworzona na terytorium Polski na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.). Zgodnie z aktualnymi planami biznesowymi ww. spółka jawna stanie się jednym z komplementariuszy z prawem do udziału w zyskach spółki komandytowej mającej siedzibę na terytorium Polski. Wnioskodawca będzie więc wspólnikiem spółki jawnej, która to spółka jawna stanie się komplementariuszem z prawem do udziału w zyskach w spółce komandytowej.


W odpowiedzi na wezwanie z 24 sierpnia 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.494.2021.1.MK1, Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:


Czy wspólnikami wskazanej we wniosku spółki jawnej są/będą wyłącznie osoby fizyczne?


W chwili obecnej nie jest ustalone czy wspólnikami będą wyłącznie osoby fizyczne czy prawne. Możliwe są obie sytuacje, co jednak nie wpływa na uzasadnienie


Czy spółka jawna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?


Nie, spółka jawna nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Czy Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?


Tak, Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowy jest sposób postępowania, w którym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej (będącej komplementariuszem z prawem do udziału w zyskach w spółce komandytowej) w zakresie, w jakim dochód ten będzie pochodził z udziału spółki jawnej (komplementariusza) w zyskach spółki komandytowej i zostanie wcześniej opodatkowany na zasadach wynikających z art. 30a ust. 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy sposób postępowania jest prawidłowy, albowiem zysk spółki jawnej uzyskany z tytułu bycia komplementariuszem w spółce komandytowej powinien być opodatkowany wyłącznie w momencie wypłaty zysku ze spółki komandytowej na rzecz komplementariusza (spółki jawnej) i to zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 30a ust. 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), (dalej: UPDOF). Na etapie obliczania dochodu przez wspólnika spółki jawnej w związku z udziałem w tej spółce jawnej - ww. zysk (mający swoje źródło w udziale spółki jawnej jako komplementariusza w zysku spółki komandytowej) nie będzie kolejny raz opodatkowywany, czyli nie będzie włączany do podstawy opodatkowania dochodów wspólnika spółki jawnej.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 UPDOP, ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Niemniej jednak, na mocy art. 1 ust. 3 pkt 1 UPDOP przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Konsekwencją tego, iż spółki komandytowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jest fakt, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają także wypłaty zysków. Przy czym płatnikiem podatku jest spółka komandytowa (art. 22 ust. 1 i art. 26 ust. 1 UPDOP).


Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), (dalej: UPDOF) od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Natomiast zgodnie z art. 30a ust. 6a UPDOF zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c [spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej], pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.


Celem ustawodawcy przy tworzeniu powyższego sposobu opodatkowania było takie sformułowanie przepisów, które pozwala na nieponoszenie (w sensie ekonomicznym) podwójnego ciężaru opodatkowania przez komplementariusza.


Ponieważ w przedmiotowym wniosku jako komplementariusz występuje spółka jawna, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego, podatnikami są wyłącznie wspólnicy spółki jawnej. Na podstawie art. 8 ust 1 UPDOF przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.


Spółka komandytowa wypłacając zysk spółce jawnej dokonuje jako płatnik potrącenia podatku w analogiczny sposób, jak gdyby komplementariuszem była osoba fizyczna, ponieważ spółka jawna nie jest podatnikiem podatku (definitywnym podatnikiem jest osoba fizyczna).


UPDOF nie przewiduje natomiast opodatkowania wypłat z zysku spółki jawnej. Wspólnik oblicza swój dochód z prowadzonej w formie tej spółki działalności gospodarczej, jako nadwyżkę przypadającej na niego (proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku) kwoty przychodów nad kosztami ich uzyskania (obliczonymi z zachowaniem tej samej proporcji). Od tak określonego dochodu każdy ze wspólników ma obowiązek samodzielnie opłacać w trakcie roku zaliczki na podatek, a po zakończeniu roku podatek wynikający z rocznego zeznania podatkowego.


Jednakże należy zauważyć, że dochodu Wspólnika spółki jawnej (który to dochód ma swoje źródło w udziale spółki jawnej jako komplementariusza w zyskach spółki komandytowej) nie można utożsamiać z pozostałymi zyskami z tytułu bycia Wspólnikiem spółki jawnej i w ten sam sposób go opodatkowywać. Przyjęcie innego założenia prowadziłoby do wniosku, że sytuacja Wspólnika spółki jawnej będącej komplementariuszem z prawem do udziału w zyskach w spółce komandytowej jest z podatkowego punktu widzenia inna niż sytuacja osoby fizycznej będącej komplementariuszem spółki komandytowej. Takie zaś rozróżnienie sytuacji prawnopodatkowej komplementariuszy nie znajduje uzasadnienia w żadnych przepisach podatkowych.


Płatnikiem podatku dochodowego jest w tym przypadku spółka komandytowa. Spółka komandytowa wypłacając dochód Spółce jawnej zastosuje przepis art. 30a ust. 6 UPDOF, tj. dokona pomniejszenia zryczałtowanego podatku, obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Konieczność uwzględnienia tego zysku dodatkowo w rozliczeniach dokonywanych z tytułu dochodów uzyskiwanych przez Wspólnika z tytułu udziału w zysku spółki jawnej prowadziła by do podwójnego jego opodatkowania.


Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na orzeczenie NSA z 3 grudnia 2020 r. o sygn. akt II FSK 2048/18, w którym sąd zauważył „Słusznie Spółka zwróciła uwagę na uzasadnienie projektu ustawy (druk sejmowy nr 1725 z 2013 r.), w którym wskazano między innymi, że "Konsekwencją nadania S.K.A. podmiotowości na gruncie ustawy CIT jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tą spółkę - podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych spółek - podatników podatku CIT, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej. Wspólnicy S.K.A., tj. zarówno jej akcjonariusz, jak i komplementariusz, zostaną opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki. W przypadku jednak wypłaty zysku na rzecz komplementariusza przyznane zostanie mu prawo do odliczenia od podatku naliczonego od wypłat z zysku kwoty podatku zapłaconego przez S.K.A. od własnych dochodów, w części, w jakiej zapłacony przez S.K.A. podatek ekonomicznie obniżał wypłacony komplementariuszowi zysk tej spółki. Żaden z nich nie będzie zatem opodatkowany na bieżąco z tytułu prowadzonej przez S.K.A. działalności gospodarczej". Wprowadzenie do art. 41 ust. 4e u.p.d.o.f. sformułowania, że pobór podatku ma następować przez płatnika z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e oznacza, że zamiar projektodawcy znalazł odzwierciedlenie w tekście ustawy podatkowej. Dodatkowo jeszcze raz należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadził w przypadku zaliczkowej wypłaty zysku komplementariuszowi, obowiązku pobierania przez SKA zaliczek na podatek." Przenosząc powyższą argumentację na grunt niniejszego wniosku należy zauważyć, że choć orzeczenie dotyczyło spółki komandytowo-akcyjnej, przez analogię można stosować je do opodatkowania zysków komplementariuszy spółek komandytowych. Jak podkreślił sąd, zasadniczo celem analizowanych przepisów jest uniknięcie podwójnego opodatkowania. Choć we wniosku problematyczne zagadnienie jest inne, to należy stwierdzić, że podobnie jak powyżej, wszelkie wątpliwości powinny być rozstrzygane w taki sposób, by podwójnego opodatkowania uniknąć. Przy czym na względzie należy mieć także zasadę wyrażoną w art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), iż niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.


Należy brać pod uwagę także konieczność przestrzegania zasady równego traktowania podatnika, czyli jak w analizowanym przypadku, nierozróżniania opodatkowania komplementariusza będącego osobą fizyczną od przypadku, gdy komplementariuszem jest spółka jawna, a w praktyce opodatkowaniu podlegają jej wspólnicy, czyli jak w przedmiotowym wniosku, wspólnik - osoba fizyczna. "Wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, mają być traktowane równo. A więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących" (orzeczenie TK z 9 marca 1988 r., U. 7/87, OTK w 1988 r. s. 14).


Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, gdy zostanie on wspólnikiem spółki jawnej, która stanie się komplementariuszem spółki komandytowej, dochodów uzyskanych jako Wspólnik spółki jawnej będącej komplementariuszem spółki komandytowej (w zakresie w jakim dochód ten będzie miał swoje źródło w dochodzie spółki jawnej jako komplementariusza tytułem zysku w spółce komandytowej) nie należy łączyć z pozostałymi dochodami Wspólnika z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.


W myśl art. 1 § 2 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.


Stosownie do zapisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.


Zgodnie z definicją zawartą w art. 102 Kodeksu spółek handlowych, spółką komandytową jest spółka osobowa, której celem jest prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, natomiast za zobowiązania spółki wobec wierzycieli co najmniej jeden wspólnik (komplementariusz) ponosi odpowiedzialność bez ograniczeń i co najmniej jeden wspólnik (komandytariusz) ponosi ograniczoną odpowiedzialność.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 5a ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.


Stosownie do art. 5a ust. 28 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Ponadto, w myśl art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.


W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisów ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123), (dalej: Ustawa Zmieniająca), spółki komandytowe uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w terminie – 1 stycznia 2021 r. lub 1 maja 2021 r. (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zmieniony przez art. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszy ustawy zmieniającej).


Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Spółki komandytowe stały się odrębnymi, samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Innymi słowy spółka komandytowa przestała być spółką transparentną podatkowo. W konsekwencji, działalność prowadzona przez spółkę komandytową nie może być traktowana jak działalność prowadzona przez wspólnika. Zaś wspólnicy tych spółek (w tym komplementariusze) będący osobami fizycznymi, uzyskują z tytułu uczestnictwa w tych spółkach przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.


Z uregulowań zawartych w art. 24 ust. 5 ww. ustawy wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.


Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 52a.


Zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.


Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4 (art. 30a ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


W myśl art. 30a ust. 6c ww. ustawy, przepisy ust. 6a i 6b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.


Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).


Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a, 13–16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1–11 oraz 11b– 12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


W myśl art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.


Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca zamierza zostać wspólnikiem spółki jawnej, która zostanie w przyszłości utworzona na terytorium Polski na podstawie przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych. Zgodnie z aktualnymi planami biznesowymi ww. spółka jawna stanie się jednym z komplementariuszy z prawem do udziału w zyskach spółki komandytowej mającej siedzibę na terytorium Polski. Wnioskodawca będzie więc wspólnikiem spółki jawnej, która to spółka jawna stanie się komplementariuszem z prawem do udziału w zyskach w spółce komandytowej. Spółka jawna nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej (będącej komplementariuszem z prawem do udziału w zyskach w spółce komandytowej) w zakresie, w jakim dochód ten będzie pochodził z udziału spółki jawnej (komplementariusza) w zyskach spółki komandytowej i zostanie wcześniej opodatkowany na zasadach wynikających z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W przedmiotowej sprawie spółka jawna stanie się jednym z komplementariuszy z prawem do udziału w zyskach spółki komandytowej, zatem dochód Wnioskodawcy z tytułu udziału w spółce jawnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.


W myśl ust. 2, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.


W związku z powyższym spółka jawna będzie w przedmiotowej sprawie podmiotem transparentnym podatkowo – tzn. dochód osiągnięty przez tą spółkę jest opodatkowany dopiero na poziomie jej wspólników, a nie na poziomie samej spółki. Zatem, zobowiązanie podatkowe powstaje osobno u każdego wspólnika, proporcjonalnie do posiadanych przez niego udziałów w zysku tej spółki osobowej.


W momencie wypłaty zysku do komplementariusza, powstanie dla wspólników spółki jawnej zobowiązanie podatkowe z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jednakże komplementariusz będzie uprawniony do obniżenia zobowiązania podatkowego zgodnie z zasadami opisanego powyżej mechanizmu. Ponieważ spółka jawna będzie transparentna podatkowo, jej zobowiązanie podatkowe zostanie odpowiednio alokowane do wspólników stosownie do ich udziału w zysku spółki.


Z uwagi na transparentność podatkową spółki jawnej, do wspólników zostanie alokowany nie tylko obowiązek zapłaty podatku, ale także uprawnienie do obniżenia kwoty podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec tego, od uzyskiwanych przychodów przez wspólników spółki jawnej będącej komplementariuszem z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, w pierwszej kolejności płatnik winien obliczyć 19% zryczałtowany podatek, który następnie pomniejszy o kwotę stanowiącą iloczyn procentowego udziału (komplementariusza) w zysku spółki i podatku od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty. Przy czym jak wskazano powyżej kwota pomniejszenia, nie może przekroczyć kwoty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem wypłacając spółce jawnej (w tym Wnioskodawcy jako wspólnikowi spółki jawnej) „dywidendę” z zysku wypracowanego po nabyciu przez Spółkę komandytową statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka komandytowa, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych powinna potraktować tę wypłatę tak, jakby była dokonywana bezpośrednio na rzecz poszczególnych wspólników będących wspólnikami spółki jawnej. W przypadku wspólnika będącego osobą fizyczną na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zobowiązana pobrać 19% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, z uwzględnieniem odliczenia przysługującego komplementariuszowi na mocy art. 30a ust. 6a-6e ww. ustawy.


Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że gdy zostanie on wspólnikiem spółki jawnej, która stanie się komplementariuszem spółki komandytowej, dochodów uzyskanych jako Wspólnik spółki jawnej będącej komplementariuszem spółki komandytowej (w zakresie w jakim dochód ten będzie miał swoje źródło w dochodzie spółki jawnej jako komplementariusza tytułem zysku w spółce komandytowej) nie należy łączyć z pozostałymi dochodami Wspólnika z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej.


W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego z tytułu bycia wspólnikiem spółki jawnej (będącej komplementariuszem z prawem do udziału w zyskach w spółce komandytowej) w zakresie, w jakim dochód ten będzie pochodził z udziału spółki jawnej (komplementariusza) w zyskach spółki komandytowej i zostanie wcześniej opodatkowany na zasadach wynikających z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów, wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj