Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.358.2021.2.KP
z 9 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 27 lipca 2021 r. (data wpływu 2 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Organu z 15 lipca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.358.2021.1.KP (doręczone Stronie 27 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakupy przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku
z faktur dokumentujących zakupy przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2021 r. (data wpływu 2 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Organu z 15 lipca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.358.2021.1.KP (doręczone Stronie
27 lipca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W 2011 r. po utracie lokalu, gdzie prowadził działalność Wnioskodawca wyjechał do UK w celu zarobkowania. Wnioskodawca przebywa w UK wraz z żoną, która przez lata wspólnie z Nim prowadziła działalność w branży motoryzacyjnej. W UK Wnioskodawca założył własną działalność i podjął pracę również w branży motoryzacyjnej. Wnioskodawca - wraz z żoną – zarobione pieniądze postanowił zainwestować w budowę warsztatu samochodowego mając na uwadze drobne naprawy, serwis ogumienia i myjnię. Wnioskodawca rozpoczął przygotowania do budowy wykorzystując do tego celu działkę, której wraz z żoną są właścicielami od 18 sierpnia 2010 r., Księga wieczysta: działka (…) KW nr (…). Początkowo Wnioskodawca nie wiedział, że ma możliwość wziąć pod uwagę Jego działalność w UK. Założenie firmy w Polsce wiązałoby się z dużymi kosztami (na czas budowy bez przychodu). Kiedy już się dowiedział, że może oprzeć się na swojej działalności w UK szukał wykonawców. Okazało się, że trudno znaleźć biuro rachunkowe, które zobowiąże się prowadzić całą procedurę od zarejestrowania Wnioskodawcy jako czynnego podatnika VAT w dobie BREXITU.


W 2018 r. wykonawca rozpoczął pracę na budowie. Wnioskodawca nie mógł uporać się
z rejestracją. Próbował szukać pomocy w UK w biurze rachunkowym. Dzwonił wiele razy do Warszawy do KIP, ale sam nie dał rady przeprowadzić rejestracji. W UK jest bardzo trudny kontakt z Urzędem Skarbowym – wszystko listownie bardzo długo trwa (brak języka angielskiego jest utrudnieniem). Po czasie udało się Wnioskodawcy nawiązać kontakt z biurem, z którym wcześniej współpracował ale BREXIT „niewiadoma” przepisów po wyjściu z Unii Europejskiej itp. był utrudnieniem. Czas mijał, wpływały faktury a rejestracji nie udało się pomyślnie przeprowadzić.


Na koniec 2019 r. Wnioskodawca myślał, że uda się pomyślnie przeprowadzić rejestrację. Kiedy rozpoczęła się pandemia dokumenty krążyły z (…) do (…), z (…) do (…), z (…) do (…).


W sierpniu 2020 r. okazało się, że (…) wymaga przygotowania „innych” dokumentów niż wcześniej poinformował Wnioskodawcę. Przygotowanie ich było bardzo trudne – nie było możliwości wyjazdu do (…). Dokumenty już udało się złożyć i Wnioskodawca otrzymał decyzję o pomyślnym zarejestrowaniu Go jako czynnego podatnika podatku VAT od dnia 1 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca miał wcześniej informację, że jeżeli nie było jeszcze sprzedaży to cały czas ma szansę na rozliczenie faktur wstecz. Aktualnie pani z (…) poinformowała Wnioskodawcę, że najlepiej złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, aby starać się o rozliczenie i zwrot faktur otrzymanych przed datą rejestracji czyli przed 1 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca zwraca się z prośbą o pozytywne rozpatrzenie jego wniosku, co w dużym stopniu przyspieszy kontynuowanie budowy i przyspieszy realizację planów Wnioskodawcy w uruchomieniu warsztatu w przypadku skorzystania z odliczenia (rozliczenia) podatku VAT wstecz (przed 1 sierpnia 2020 r.).


Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że pierwsza faktura została wystawiona 3 sierpnia 2018 r. Na fakturach nie był wpisany zagraniczny nr identyfikacyjny: (…). Obiekt budowlany: powierzchnia zabudowy 192,65, powierzchnia użytkowa całości 203,55, powierzchnia warsztatowa 155,68, powierzchnia mieszkalna 47,87. Faktury na część mieszkalną były wystawiane na 8%. Dnia 15 lutego 2021 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie nadania numeru identyfikacji podatkowej (…) i w tym samym czasie otrzymał decyzję o zarejestrowaniu Go do podatku VAT. Wnioskodawca ma bardzo duże doświadczenie w prowadzeniu działalności w tej branży. Cały czas od wyjazdu co roku Wnioskodawca i Jego żona składają zeznania podatkowe PIT. Wnioskodawca ma znajomość rynku pracy i zapotrzebowania na tego typu usługi w miejscu zgłoszonym na prowadzenie tego typu działalności (miejsce budowy).


W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarcza będzie prowadzona w (…) i, przy ul (…), nr działki (…). W związku z rozpoczętymi pracami budowlanymi otrzymuje faktury i dokumenty z nimi zrównane z wykazanym podatkiem VAT. Ponadto zakupione towary i usługi udokumentowane w szczególności fakturami oraz fakturami korygującymi służą i będą służyć czynnościom opodatkowanym oraz nie będą dotyczyć wydatków wymienionych w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z zaistniałą sytuacją (jak w opisie) pozytywną rejestracją jako czynnego podatnika podatku VAT Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z rozliczenia podatku VAT dotyczącego faktur wystawionych przed rejestracją czyli przed datą 1 sierpnia 2020 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo do rozliczenia i zwrotu podatku VAT z faktur wystawionych na 23% dotyczących budowy obiektu z przeznaczeniem pod usługi samochodowe i myjnię wystawionych przed datą 1 sierpnia 2020 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na wstępie, tut. Organ pragnie zauważyć, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Z powyższych przepisów wynika, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje postępowania innych organów podatkowych, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, biorąc pod uwagę przepisy prawa materialnego, w tym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług, które to przepisy mogą mieć zastosowanie w danej sprawie.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).


Należy zwrócić uwagę, że podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, bowiem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności wykonywane, co do zasady, przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, których miejscem świadczenia/ opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy jest terytorium kraju, tj. Rzeczypospolitej Polskiej.


Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa
w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,
tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.


O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.


W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1).


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przebywa w Wielkiej Brytanii i tam założył własną działalność gospodarczą. Wnioskodawca zamierzając rozpocząć działalność także w Polsce, mając na uwadze drobne naprawy, serwis ogumienia i myjnię, w 2018 roku rozpoczął budowę warsztatu samochodowego wykorzystując do tego celu działkę znajdującą się w (…), przy ul. (…), nr działki (…), której jest wraz z żoną właścicielem od 18 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca ze względu na wcześniejsze trudności związane z rejestracją dla celów VAT
w Polsce, został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od dnia 1 sierpnia 2020 r.


Wnioskodawca wskazuje, że pierwsza faktura związana z budową warsztatu została wystawiona 3 sierpnia 2018 r. Na fakturach nie był wpisany zagraniczny nr identyfikacyjny. W związku z rozpoczętymi pracami budowlanymi Wnioskodawca otrzymuje faktury i dokumenty z nimi zrównane z wykazanym podatkiem VAT. Ponadto zakupione towary i usługi udokumentowane w szczególności fakturami oraz fakturami korygującymi służą i będą służyć czynnościom opodatkowanym.


Wnioskodawca ma wątpliwości czy w związku z zaistniałą sytuacją - pozytywną rejestracją jako czynnego podatnika podatku VAT Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przed rejestracją czyli przed datą 1 sierpnia 2020 r.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem, który założył działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii a zatem należy przyjąć, że tam też znajduje się siedziba działalności Wnioskodawcy. Należy wskazać, że każdy podmiot z siedzibą w danym kraju ma prawo dokonać rejestracji dla celów podatku VAT w innych krajach w związku z wykonywanymi tam czynnościami. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być na przykład rozpoczęcie działalności gospodarczej w tym innym kraju niż kraj siedziby. W przypadku gdy podatnik rejestruje się w Polsce (czyli kraju innym niż jego siedziba) w związku z prowadzeniem w tym kraju działalności gospodarczej np. świadczeniem usług, zastosowanie będą miały przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tych świadczeń, sposobu ich dokumentowania oraz składania deklaracji podatkowych. Podatnik ten nabywa również prawo do odliczenia w deklaracji podatkowej podatku VAT naliczonego w związku z zakupami służącymi wykonywaniu działalności gospodarczej w Polsce. Przy czym, podatnik taki ma obowiązek rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce i posługiwania się zarówno do celów sprzedaży jak i nabyć towarów i usług związanych z działalnością prowadzoną w Polsce polskim numerem identyfikacji podatkowej.


Z cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Warunek rejestracji jest zatem niezbędny do zrealizowania prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług. Prawo do odliczenia realizuje się poprzez wypełnianie deklaracji podatkowych.


Skoro Wnioskodawca został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w Polsce z dniem 1 sierpnia 2020 r. oznacza to, że nie został spełniony warunek umożliwiający zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przed rejestracją i otrzymania zwrotu podatku z tytułu dokonanych zakupów przed tym dniem, na podstawie art. 86 ust. 1 i 87 ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że ma On prawo do rozliczenia i zwrotu podatku VAT z faktur dotyczących budowy obiektu z przeznaczeniem pod usługi samochodowe i myjnię wystawionych przed datą rejestracji należało uznać za nieprawidłowe.


Dodatkowo należy wskazać, że do podmiotów zagranicznych niedokonujących sprzedaży na terytorium Polski a nabywających towary i usługi jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju ustawodawca przewidział możliwość zwrotu na podstawie poniżej wskazanych przepisów.


W myśl art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży na terytorium kraju, mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.


Zgodnie z art. 89 ust. 1a ustawy, podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju.


Przy czym na podstawie art. 89 ust. 1c ustawy podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie przysługuje zwrot podatku w odniesieniu do kwot podatku:

  1. zafakturowanych niezgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie;
  2. dotyczących czynności, o których mowa w art. 2 pkt 8 lit. b i art. 13;
  3. w odniesieniu do których, zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, nie przysługuje podatnikom, o których mowa w art. 15, prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.


Zatem z treści art. 89 ust. 1c pkt 1 ustawy wynika, że podmiotom nie przysługuje zwrot podatku w odniesieniu do kwot podatku zafakturowanych niezgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.


Realizując delegację ustawową zawartą w art. 89 ust. 5 ustawy, Minister Finansów
w rozporządzeniu z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. z 2014 r., poz. 1860) dalej zwanym: rozporządzeniem, określił m.in. warunki, terminy i tryb zwrotu podatku podmiotom, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zwrocie podatku – rozumie się przez to zwrot podatku od towarów i usług naliczanego przy nabyciu towarów lub usług lub imporcie towarów przez podmiot uprawniony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub przez podmiot uprawniony z państwa trzeciego.


Przez podmiot uprawniony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia, rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która w okresie, za który występuje o zwrot podatku, nie posiadała siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, ubiegającą się o zwrot podatku – posiadającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.


Z kolei przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy (…).


Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej następuje na wniosek tego podmiotu przesłany przez administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


W myśl § 6 ust. 2 rozporządzenia, podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 1, składa, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, wniosek, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, do naczelnika urzędu skarbowego.


Na podstawie § 6 ust. 3 rozporządzenia, wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w języku polskim, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, nie później niż do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.


Natomiast zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia, informacje, jakie powinien zawierać wniosek o zwrot podatku od towarów i usług składany za pomocą środków komunikacji elektronicznej, oraz sposób opisu niektórych informacji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.


Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj