Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.296.2021.1.AN
z 20 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu tego samego dnia), uzupełnionym 29 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • Czy spółka może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od otrzymanych aportów (urządzenia kanalizacji deszczowej szczegółowo opisane powyżej) w poszczególnych latach w których nastąpiło ich otrzymanie – jest prawidłowe;
  • Jak winna zostać określona wartość środków trwałych wniesionych do Spółki w celu naliczenia amortyzacji podatkowej – jest prawidłowe;
  • Od kiedy spółka może odpisy amortyzacyjne zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, czy od momentu zaliczenia aportu (urządzeń kanalizacji deszczowej) do środków trwałych – jest prawidłowe;
  • Czy spółka może dokonać korekty wcześniej złożonych rozliczeń CIT-8 w związku ze zwiększeniem kosztów, czy też winna rozliczyć wszystkie koszty w bieżącym rozliczeniu podatkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • Czy spółka może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od otrzymanych aportów (urządzenia kanalizacji deszczowej szczegółowo opisane powyżej) w poszczególnych latach w których nastąpiło ich otrzymanie;
  • Jak winna zostać określona wartość środków trwałych wniesionych do Spółki w celu naliczenia amortyzacji podatkowej;
  • Od kiedy spółka może odpisy amortyzacyjne zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, czy od momentu zaliczenia aportu (urządzeń kanalizacji deszczowej) do środków trwałych;
  • Czy spółka może dokonać korekty wcześniej złożonych rozliczeń CIT-8 w związku ze zwiększeniem kosztów, czy też winna rozliczyć wszystkie koszty w bieżącym rozliczeniu podatkowym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w (…), powstała 1 października 2012 r. W dniu 25 kwietnia 2012 r. Rada Miejska podjęła uchwałę nr (…) w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego - Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz uchwałą Rady Miejskiej z dnia 26 września 2012 r. zmieniającą powyższą uchwałę. W dniu 30 września 2012 r. zlikwidowany został zakład budżetowy celem przekształcenia w Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Przekształcenie to zostało dokonane na podstawie art. 6, art. 22 i 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 45 poz. 236). Zadania własne Gminy Miejskiej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków wraz z ich oczyszczaniem realizowane przez dotychczasowy zakład objęte zostały zakresem działań w/w Spółki jako podstawowy przedmiot jej działalności. Gospodarka komunalna obejmuje zadania między innymi o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest zaspokajanie potrzeb ludności tj.: usługi w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymywanie czystości i porządku oraz utrzymywanie w czystości środków sanitarnych, wysypisk, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142,poz. 1591 ze zm.). Spółka w wyniku likwidacji zakładu budżetowego wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością, co za tym idzie przeszły na nią wszelkie należności, zobowiązania, czy składniki mienia, natomiast kapitał zakładowy Spółki został pokryty środkami majątkowymi zakładu: środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi oraz środkami trwałymi w budowie, które stanowiły mienie zlikwidowanego zakładu budżetowego oraz były objęte ewidencją środków trwałych likwidowanego zakładu. Kapitał Spółki został także pokryty poprzez aport w postaci prawa nieruchomości gruntowych, stanowiących teren likwidowanego zakładu - przysługujący Gminie Miejskiej. Zakład budżetowy w trakcie trwania działalności nabywał i wytwarzał środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne z własnych środków finansowych oraz otrzymywał je od gminy. Odpisami amortyzacyjnymi zaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów były odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wytworzonych we własnym zakresie przez zakład budżetowy, a Spółka przyjęła ich wartość początkową, jako wartość określoną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakładu budżetowego. Spółka kontynuuje dokonywanie odpisów amortyzacyjnych w zakresie wysokości oraz metod wcześniej przyjętych. Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zamortyzowane są i będą amortyzowane do momentu zrównania sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową. W związku z tym Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji środków trwałych stanowiących mienie przekształconego zakładu budżetowego. W odpowiedzi na wniosek Organ uznał za nieprawidłową część dotyczącą środków trwałych, które przekształcany zakład budżetowy otrzymał nieodpłatnie. Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają przedmioty rzeczowe, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Dlatego też, w przypadku Spółki wniesienie aportu oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz przekazanie ich na kapitał zakładowy w zamian za udziały, stanowi nabycie nieodpłatne, natomiast nieruchomości gruntowe i ich wartość pozostaje bez wpływu na ustalenie wartości początkowej tych gruntów. Wniesienie wkładu w postaci wkładu niepieniężnego - środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie pozwala na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów. Organ zwrócił jednak uwagę na regulacje art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym w razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcającego, połączonego albo podzielonego. Zaznaczono również, że zgodnie z art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7. W związku z tym Organ stwierdził, że przepisy te wyrażają tzw. zasadę kontynuacji ustalania wartości początkowej oraz dokonywania odpisów amortyzacyjnych zarówno w zakresie ich wysokości, jak i metody amortyzacji dla podmiotów powstałych z przekształcenia, połączenia, czy podziału. Podmiot wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego. Ponadto wyjaśniono, że wartość nieruchomości gruntowych oszacowana przez biegłego rzeczoznawcę, nie ma wpływu na wartość początkową tych gruntów. Z uwagi na art. 16c pkt 1 o podatku dochodowym od osób prawnych, grunty nie podlegają amortyzacji podatkowej. Wartość początkowa powinna zostać ustalona w wysokości wynikającej z ewidencji zakładu, a dokonywanie odpisów amortyzacyjnych powinno następować z uwzględnieniem ich dotychczasowej wysokości. Zdaniem Organu, Spółka powinna kontynuować przyjętą przez zakład metodę amortyzacji. Natomiast w sytuacji, gdy otrzymywano środki trwałe nieodpłatnie to nabycie to nie stanowiło przychodu podatkowego, w związku z tym odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W ocenie Organu, Spółce nie przysługuje prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostały nabyte w sposób nieodpłatny. Spółka ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków, które Zakład otrzymał odpłatnie lub też zakupił ze środków własnych. W związku z powyższą interpretacją nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych od części środków trwałych. W następnych latach majątek Spółki wzrastał poprzez otrzymywanie aportów rzeczowych od swojego głównego udziałowca tj. Gminy Miejskiej, co oznacza, że Spółka otrzymywała aporty od Gminy Miejskiej, w zamian za udziały, co szczegółowo opisane jest w aktach notarialnych. Spółka z ostrożności procesowej nie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od przekazywanej jej przez głównego udziałowca infrastruktury - były to urządzenia kanalizacji deszczowej. W dalszej części stanu faktycznego Wnioskodawca opisze w sposób szczegółowy jaki aport otrzymywał. W Miejskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością dokonywano wielokrotnie powiększenia kapitału zakładowego, poprzez uzyskiwanie od Gminy Miejskiej aportów w postaci urządzeń kanalizacji deszczowej, które były rozmieszczane na terenie Miasta. W zamian za wniesione aporty Gmina otrzymywała nowe udziały w Spółce.

Poniżej szczegółowy opis otrzymanych przez Spółkę aportów:

Aport 1: Spółka ma jednego udziałowca - Gminę Miejską. Z dniem 19 października 2017 r. podjęto uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki z kwoty 14.477.000,00 zł o kwotę 1.652.000,00 zł co daje sumę 16.129.000,00 zł. Tym samym utworzonych zostało 1652 nowych udziałów, które zostają objęte przez Gminę Miejską i pokryte są aportem w postaci mienia komunalnego - urządzenia kanalizacji deszczowej, które znajdują się na ulicach w mieście. Łącznie stanowią 4.637,10 metrów bieżących rurociągów o wartości 1.652.000,00 zł. Powyższe zostało potwierdzone aktem notarialnym z dnia 19 października 2017 roku.

Aport 2: Kolejnym aktem notarialnym z dnia 20 listopada 2018 r. na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników podjęto uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki z kwoty 16.129.000,00 zł o kwotę 1.026.000,00 zł, czyli do kwoty 17.155.000,00 zł. Tym samym ustanowiono 1026 nowych udziałów o wartości nominalnej po 1000,00 zł każdy udział. Gmina Miejska obejmuje wszystkie nowe udziały, które pokrywa aportem, na które składają się:

  • składniki majątkowe zakładu budżetowego wymienione w wykazie rzeczowym środków trwałych wraz z ich wartością księgową, stanowiących mienie zlikwidowanego zakładu budżetowego,
  • prawo własności działki gruntu położonej w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • prawo własności działek gruntu położonych w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • prawo własności działek gruntu położonych w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe i przepompownia, które znajdują się w mieście (…) (co stanowi ogółem 4.637,10 metrów bieżących rurociągów),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe, znajdujące się w mieście (…) (co stanowi ogółem 2.659,50 metrów bieżących rurociągów).

Aport 3: W dniu 17 czerwca 2019 r. wydano akt notarialny, na którym podjęto uchwałę dotyczącą podwyższenia kapitału zakładowego spółki z kwoty 17.155.000,00 zł o kwotę 4.965.000,00 zł, czyli do kwoty 22.120.000,00 zł, i tym samym ustanowiono 4965 nowych udziałów, które zostają objęte przez Gminę Miejską (…). Wniesiono aport o równowartości udziałów, w postaci urządzeń kanalizacji deszczowej, które zostały rozmieszone na ulicach Gminy, co stanowi ogółem 13.469,50 metrów bieżących rurociągów. Tym samym Gmina Miejska obejmuje nowe udziały, które są pokryte:

  • składniki majątkowe zakładu budżetowego wymienione w wykazie rzeczowym środków trwałych wraz z ich wartością księgową, stanowiących mienie zlikwidowanego zakładu budżetowego,
  • prawo własności działki gruntu położonej w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • prawo własności działek gruntu położonych w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • prawo własności działek gruntu położonych w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe i przepompownia, które znajdują się w mieście (…) (co stanowi ogółem 4.637,10 metrów bieżących rurociągów),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe, znajdujące się w mieście (…) (co stanowi ogółem 2.659,50 metrów bieżących rurociągów),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe, znajdujące się w mieście (…) (co stanowi ogółem 13.469,50 metrów bieżących rurociągów).

Aport 4: Aktem notarialnym w dniu 13 czerwca 2020 r. Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników podjął uchwałę dotyczącą podwyższenia kapitału zakładowego spółki z kwoty 22.120.000,00 zł o kwotę 4.746.000,00 zł (łączna kwota to 26.866.000,00 zł). Tym samym ustanowiono 4746 nowych udziałów o wartości nominalnej 1.000,00 zł. Wszystkie nowe udziały objęte są przez Gminę Miejską i pokryte zostały jako aport w postaci urządzenia kanalizacji deszczowej. Kapitał zakładowy w dniu 30 czerwca 2020 roku wynosi 26.866.000,00 zł i dzieli się na 26.866 udziałów o wartości nominalnej 1.000,00 zł. Gmina Miejska obejmuje wszystkie z udziałów. Nowe udziały pokryte są aportem, na które składają się:

  • składniki majątkowe zakładu budżetowego wymienione w wykazie rzeczowym środków trwałych wraz z ich wartością księgową, stanowiących mienie zlikwidowanego zakładu budżetowego,
  • prawo własności działki gruntu położonej w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • prawo własności działek gruntu położonych w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • prawo własności działek gruntu położonych w mieście (…) objętej księgą wieczystą nr (…),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe i przepompownia, które znajdują się w mieście (…) (co stanowi ogółem 4.637,10 metrów bieżących rurociągów),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe, znajdujące się w mieście (…) (co stanowi ogółem 2.659,50 metrów bieżących rurociągów),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe, znajdujące się w mieście (…) (co stanowi ogółem 13.469,50 metrów bieżących rurociągów),
  • mienie komunalne stanowiące urządzenia kanalizacji deszczowej, to jest kolektory deszczowe, znajdujące się w mieście Koło (co stanowi ogółem 10.147,50 metrów bieżących rurociągów).

Jak to już wyżej opisano, Spółka z ostrożności nie dokonywała amortyzacji przedmiotu aportu. W tym miejscu należy podkreślić, iż aporty dotyczące kanalizacji deszczowej szczegółowo opisane powyżej nie stanowią przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W świetle definicji ustawowej zorganizowana część przedsiębiorstwa to kompleks majątkowy, który powinien być wyodrębniony funkcjonalnie. Oznacza to, że musi on tworzyć zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Według stanowisk prezentowanych w literaturze chodzi o rzeczywistą, a nie tylko potencjalną zdolność do wykonywania działalności gospodarczej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. zdolność zespołu wyodrębnionych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych, który to zespół zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W tym przypadku bez wątpienia urządzenia kanalizacji deszczowej nie stanowią wyodrębnionego przedsiębiorstwa. Przypomnijmy, iż odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych, otrzymanych w formie wkładu niepieniężnego celem pokrycia kapitału zakładowego stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wszystkie poniesione przez Spółkę wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są bowiem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami. Kosztem są też odpisy amortyzacyjne. Składniki aportu spełniają przesłanki zakwalifikowania ich jako środki trwałe, względnie wartości niematerialne i prawne. Tym samym w przypadku otrzymania urządzeń kanalizacji deszczowej w zamian za udziały spełniona jest definicja środka trwałego. Spółka słusznie rozpoznała aport jako środek trwały. Winno się więc zgodnie z normą wynikającą z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, uznać za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w razie nabycia ich w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej: według wartości ustalonej przez podatnika na dzień wniesienia wkładu niepieniężnego. Co istotne, urządzenia kanalizacji deszczowej zostały ujęte bilansowo jako środki trwałe w wartości rynkowej. Ujęte zostały w latach, w których dokonano przekazu. Środki trwałe były amortyzowane bilansowo, natomiast odpisy nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu. Pomimo, iż mamy do czynienia ze środkiem trwałym należy podkreślić, że podatnik nie zaliczał do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych. Tym samym w Spółce dochodzi do przekazywania aportów. Pierwszy aport był inny niż pozostałe, ponieważ był związany z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę. Pozostałe aporty dotyczą już konkretnych środków trwałych, które jak to wyżej wykazaliśmy nie stanowią przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy spółka może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od otrzymanych aportów (urządzenia kanalizacji deszczowej szczegółowo opisane powyżej) w poszczególnych latach w których nastąpiło ich otrzymanie?
  2. Jak winna zostać określona wartość środków trwałych wniesionych do Spółki w celu naliczenia amortyzacji podatkowej?
  3. Od kiedy spółka może odpisy amortyzacyjne zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, czy od momentu zaliczenia aportu (urządzeń kanalizacji deszczowej) do środków trwałych?
  4. Czy spółka może dokonać korekty wcześniej złożonych rozliczeń CIT-8 w związku ze zwiększeniem kosztów, czy też winna rozliczyć wszystkie koszty w bieżącym rozliczeniu podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W celu łatwiejszego przedstawienia stanowiska własnego Wnioskodawca odpowiedzi na pytania połączył. Powyższe wynika z faktu, że pytanie 1 i 2 się łączą tak jak pytanie 3 i 4. Tym samym taka forma uzasadnienia stanowiska własnego jest bardziej zrozumiała.

Ad. 1. Ad. 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami. Zgodnie z art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

W myśl art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W naszym przypadku doszło do przeniesienia urządzeń kanalizacji deszczowej do Spółki komunalnej. W konsekwencji składniki mienia wniesione do Spółki stanowią obiekty używane, wprowadzane do ewidencji po raz pierwszy. Tym samym Spółka będzie mogła w konsekwencji zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych, nabytych w formie wkładu niepieniężnego do Spółki i odniesionych w całości na kapitał zakładowy. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych czy wyrokach sadów administracyjnych (wyrok WSA z 28 kwietnia 2011 r., sygn. III SA/Wa 2073/10). Ponadto, co istotne w zaistniałym stanie faktycznym w związku z otrzymaniem przedmiotu aportu nie doszło do nabycia przez Spółkę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, stąd art. 16h ust. 3 w związku z art. 16h ust. 3 updop, nie znajdzie zastosowania. Tym samym, Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych. Sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych został określony w art. 16g updop, i uzależniony jest od sposobu nabycia tych składników majątku. Wartość początkowa wniesionych w formie aportu do Spółki środków trwałych powinna zostać ustalona na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 updop, zgodnie z którym za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni - ustaloną przez podatnika, z zastrzeżeniem pkt 4c, na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Zgodnie z art. 16g ust. 12 updop, przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14. Zgodnie z art. 14 ust. 2 updop, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia. Przepis powyższy normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku niestanowiącego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część. Z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych składników majątku nie może być wyższa od ich wartości rynkowej. Jak to już wyżej wykazaliśmy w tym przypadku nie mamy do czynienia z przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wniesionych aportem do Spółki stanowić będzie zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 updop, ich wartość określona na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej. Wartość emisyjna udziałów wydanych przez Spółkę Gminie odpowiada wartości wkładu wniesionego przez Gminę, tj. środków trwałych urządzeń kanalizacji deszczowej. Zatem, Spółka jest uprawniona przyjąć za wartość początkową środków trwałych otrzymanych aportem od Gminy wartość rynkową tych środków trwałych, odpowiadającą sumie podwyższanego kapitału zakładowego. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony zaliczać tak ustalone odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości w koszty uzyskania przychodu.

Ad. 3. Ad. 4.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Przypomnijmy, iż w myśl art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. W myśl natomiast art. 16f ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b. Podstawą naliczania odpisów amortyzacyjnych jest wartość początkowa ustalona na zasadach określonych w art. 16g updop. Sposób jej ustalania jest zróżnicowany w zależności m.in. od sposobu nabycia składników majątku trwałego. Z powyższych przepisów wynika obowiązek prawidłowego określenia wartości początkowej środków trwałych, które stanowią podstawę obliczenia prawidłowej wysokości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych zgodnie z przepisami art. 16a-16m updop. Wartość początkowa środków trwałych wniesionych do Spółki w drodze aportów powinna zostać ustalona na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 updop, zgodnie z którym za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni - ustaloną przez podatnika, z zastrzeżeniem pkt 4c, na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w ustaleniu wartości początkowej środków trwałych wniesionych aportem, Spółka powinna dokonać korekty w taki sposób, aby wartość początkowa odpowiadała wymogom art. 16g updop. Spółka błędnie bowiem uznała, iż podatkowo wartość początkowa wynosi 0 zł. Czyli wartość początkowa środka trwałego została określona w sposób błędny. Wnioskodawca zobowiązany jest do korekty tej wartości oraz odpowiednio wartości dokonanych odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów uzyskania przychodów. W naszym przypadku należy podkreślić, iż powyższe aporty zostały przyjęte jako środki trwałe zarówno księgowo jak i podatkowo. Wartość środków trwałych do celów podatkowych została błędnie ustalona jako zerowa (podatnik w związku z tym nie dokonywał odpisów amortyzacyjnych podatkowych). Zasady dotyczące korygowania kosztów uzyskania przychodów, w tym odpisów amortyzacyjnych, zostały określone w art. 15 ust. 4i-4m updop. Zgodnie z art. 15 ust. 4i updop, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4j updop). W myśl natomiast art. 15 ust. 4k pkt 1 updop, przepisów ust. 4i i 4j nie stosuje się do korekty dotyczącej kosztu uzyskania przychodów związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu. Moment dokonania korekty, w tym odpisu amortyzacyjnego, powinien być uzależniony od przyczyny (okoliczności) błędnego naliczania odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli korekta jest wynikiem błędu lub innej oczywistej omyłki, to wówczas powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy. W przedmiotowej sprawie wskazane nieprawidłowości w ustaleniu podatkowej wartości środka trwałego i dokonywanych odpisów amortyzacyjnych są wynikiem błędu. Zatem korekta odpisów amortyzacyjnych powinna zostać przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczą. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy będzie on zobowiązany do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, od momentu przyjęcia środków trwałych tj. ze skutkiem wstecznym od momentu wystąpienia nieprawidłowości. Powyższe powoduje, iż Spółka winna dokonać korekty wcześniej złożonych zeznań podatkowych (rozliczenia roczne). Ponieważ koszty związane z odpisami amortyzacyjnymi należy przyporządkować do okresów wstecz (wtedy zaliczamy je w koszty) to powoduje, że złożone rozliczenia nie są prawidłowe. W rozliczeniach bowiem nie uwzględniono kosztów związanych z odpisami amortyzacyjnymi. Czyli zdaniem Wnioskodawcy podatnik winien skorygować wcześniejsze rozliczenia podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

W myśl art. 16a ust. 1 u.p.d.o.p., amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych został określony w art. 16g u.p.d.o.p., i uzależniony jest od sposobu nabycia tych składników majątku. Wartość początkowa wniesionych w formie aportu do Spółki środków trwałych powinna zostać ustalona na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., zgodnie z którym za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni - ustaloną przez podatnika, z zastrzeżeniem pkt 4c, na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Zgodnie z art. 16g ust. 12 u.p.d.o.p., przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14. Zgodnie z art. 14 ust. 2 u.p.d.o.p., wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia.

Przepis powyższy normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych składników majątku nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz mających zastosowanie w sprawie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że odpisy amortyzacyjne od otrzymanych aportów (urządzeń kanalizacji deszczowej) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m u.p.d.o.p., będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki.

Zauważyć również należy, że z opisu sprawy nie wynika, aby przedmiotem aportu było przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, tym samym należy przyjąć, że przedmiotem aportu są poszczególne wskazane we wniosku składniki majątku, zatem wartością początkową dla poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (niestanowiących przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części), które zostały wniesione w postaci aportu do Spółki, jest zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 updop – ich wartość określona na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej.

Zatem, Wnioskodawca jest uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych i zaliczania odpisów amortyzacyjnych w całości do kosztów uzyskania przychodu.

Odnośnie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4 należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

W myśl art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

W myśl natomiast art. 16f ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Podstawą naliczania odpisów amortyzacyjnych jest wartość początkowa ustalona na zasadach określonych w art. 16g u.p.d.o.p. Sposób jej ustalania jest zróżnicowany w zależności m.in. od sposobu nabycia składników majątku trwałego.

Z powyższych przepisów wynika obowiązek prawidłowego określenia wartości początkowej środków trwałych, które stanowią podstawę obliczenia prawidłowej wysokości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych zgodnie z przepisami art. 16a-16m u.p.d.o.p.

Wartość początkowa środków trwałych wniesionych do Spółki w drodze aportów powinna zostać ustalona na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., zgodnie z którym, jak już został wskazane wyżej, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni - ustaloną przez podatnika, z zastrzeżeniem pkt 4c, na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w ustaleniu wartości początkowej środków trwałych wniesionych aportem Spółka powinna dokonać korekty w taki sposób, aby wartość początkowa odpowiadała wymogom art. 16g u.p.d.o.p.

Zatem, jeżeli wartość początkowa środka trwałego została określona w sposób błędny, Wnioskodawca zobowiązany jest do korekty tej wartości oraz odpowiednio wartości dokonanych odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zasady dotyczące korygowania kosztów uzyskania przychodów, w tym odpisów amortyzacyjnych, zostały określone w art. 15 ust. 4i-4m u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 4i u.p.d.o.p., jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4j u.p.d.o.p.).

Moment dokonania korekty, w tym odpisu amortyzacyjnego, powinien być uzależniony od przyczyny (okoliczności) błędnego naliczania odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli korekta jest wynikiem błędu lub innej oczywistej omyłki, to wówczas powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Spółka otrzymywała aporty od Gminy Miejskiej, w zamian za udziały, co szczegółowo opisane jest w aktach notarialnych. Spółka z ostrożności procesowej nie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od przekazywanej jej przez głównego udziałowca infrastruktury - były to urządzenia kanalizacji deszczowej. Co istotne, urządzenia kanalizacji deszczowej zostały ujęte bilansowo jako środki trwałe w wartości rynkowej. Ujęte zostały w latach, w których dokonano przekazu. Środki trwałe były amortyzowane bilansowo, natomiast odpisy nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu. Pomimo, iż mamy do czynienia ze środkiem trwałym należy podkreślić, że podatnik nie zaliczał do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych.

W przedmiotowej sprawie wskazane nieprawidłowości w zakresie dokonywanych odpisów amortyzacyjnych są wynikiem błędu/oczywistej omyłki. Zatem korekta odpisów amortyzacyjnych powinna zostać przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy, czyli do daty dokonania pierwotnych odpisów. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów ze skutkiem wstecznym, od momentu wystąpienia nieprawidłowości. Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka powinna zatem także dokonać korekty wcześniej złożonych rozliczeń CIT-8 w związku ze zwiększeniem kosztów.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy zakresie ustalenia:

  • Czy spółka może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od otrzymanych aportów (urządzenia kanalizacji deszczowej szczegółowo opisane powyżej) w poszczególnych latach w których nastąpiło ich otrzymanie, jest prawidłowe;
  • Jak winna zostać określona wartość środków trwałych wniesionych do Spółki w celu naliczenia amortyzacji podatkowej, jest prawidłowe;
  • Od kiedy spółka może odpisy amortyzacyjne zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, czy od momentu zaliczenia aportu (urządzeń kanalizacji deszczowej) do środków trwałych, jest prawidłowe;
  • Czy spółka może dokonać korekty wcześniej złożonych rozliczeń CIT-8 w związku ze zwiększeniem kosztów, czy też winna rozliczyć wszystkie koszty w bieżącym rozliczeniu podatkowym, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj