Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.566.2018.2.JK
z 24 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2018 r. (data wpływu 7 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 31 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę samochodu ciężarowego na pojazd kempingowy:

  • w części dotyczącej wydatków stanowiących części składowe samochodu – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wydatków, które nie stanowią części składowych samochodu (z wyłączeniem wydatków na wyposażenie) – jest nieprawidłowe oraz
  • w części dotyczącej wydatków na wyposażeniejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę samochodu ciężarowego na pojazd kempingowy. Wniosek uzupełniono 31 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z) (jako działalność przeważająca). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT – wpisany do rejestru VAT oraz do rejestru VAT UE. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Warto jednak wspomnieć, iż w zakresie usług świadczonych na rzecz kontrahentów krajowych – działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, natomiast w części usług świadczonych na rzecz kontrahentów zagranicznych (głównie z Niemiec, Hiszpanii i Szwajcarii) – działalność Wnioskodawcy zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie RP – stosuje się w stosunku do nich odwrotne obciążenie. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie sprzedaje towarów ani usług, które byłyby zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą głównie na tworzeniu aplikacji mobilnych. Natura projektów prowadzonych przez Wnioskodawcę wymaga ścisłej Współpracy z podmiotami zlecającymi, co skutkuje koniecznością regularnych spotkań. Przeważająca większość Zleceniodawców Wnioskodawcy jest podmiotami zagranicznymi (podmioty zagraniczne odpowiadają za ok. 90% przychodu Wnioskodawcy). Odbywają się one z reguły w siedzibach podmiotów zlecających, co skutkuje koniecznością częstych i długotrwałych wyjazdów zagranicznych. W trakcie wyjazdów Wnioskodawca odbywa spotkania i konsultacje z kontrahentami oraz wykonuje swoją pracę związaną z programowaniem. Częste wyjazdy związane są z ponoszeniem wysokich kosztów (zwłaszcza noclegów) przez Wnioskodawcę. Mając wzgląd na powyższe – Wnioskodawca w miesiącu styczniu 2018 r. nabył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, co dokumentuje stosowna faktura VAT, z zamiarem jego przerobienia na samochód specjalny kempingowy. Celem obniżenia kosztów przerobienia Wnioskodawca postanowił przerobić pojazd samodzielnie. W tym celu w pierwszej kolejności nabył odzież roboczą oraz odpowiednie narzędzia – zakupy zostały udokumentowane odpowiednimi fakturami VAT. Ponadto Wnioskodawca nabył wyposażenie dodatkowe umożliwiające przystosowanie pojazdu na samochód specjalny kempingowy, tj. odpowiednie meble do zabudowy, wyposażenie rtv i agd, elementy instalacji elektrycznej zasilającej wyposażenie pojazdu oraz odpowiednie urządzenia sanitarne. Zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT. Wydatki te mają na celu podniesienie funkcjonalności wykorzystywanego pojazdu oraz jego dostosowanie do potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Po zakończeniu prac przystosowujących pojazd – Wnioskodawca przerejestrował samochód na pojazd specjalny kempingowy. Nowy dowód rejestracyjny został wystawiony z datą 9 sierpnia 2018 r.. Po przerejestrowaniu pojazd ten jest wykorzystywany w działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako mobilne biuro oraz mieszkanie w trakcie wyjazdów służbowych do kontrahentów, co ma na celu obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, ponadto przedmiotowy pojazd nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełniniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. Wnioskodawca zamierza odliczyć VAT od następujących wydatków:
    WYDATKI STANOWIĄCE CZĘŚCI SKŁADOWE POJAZDU:
    Zgodnie z definicją pojazdu specjalnego – kempingowego, ma on obowiązek posiadać: stół, rozkładane łóżko, część kuchenną przygotowaną do gotowania posiłków i wyposażoną w zlew, oraz szafki służące do przechowywania. Wszystko są to części składowe pojazdu zamontowane na stałe, dlatego w tej części wykazane są półki, regały, szafki.
    1. klej uszczelniający;
    2. Panel fotowoltaiczny słoneczny elastyczny 150W+MC4;
    3. (przetwornica);
    4. Płyta (…);
    5. Gniazdo MC 4 na przewód solarny 4-6 mm2;
    6. Kabel solarny BC-SUN PV1-F 4 mm 0,6/1kV czarny;
    7. Kabel solarny BC-SUN PV1-F 4 mm 0,6/1kv czerwony;
    8. Kabel solarny BC-SUN PV1-F 6 mm 0,6/1kV czarny;
    9. Kabel solarny BC-SUN PV1-F 6 mm 0,6/1kV czerwony;
    10. Trójnik solarny MC4 2x GN (+)/ lx WT(-);
    11. Trójnik solarny MC4 2x WT(-)/ lx GN(+);
    12. Wtyk MC4 na przewód solarny 4-6 mm2;
    13. Gniazdo pojedyncze;
    14. Końcówka prosta;
    15. Ramka;
    16. Łącznik;
    17. Wąż ogrodowy (Pompa, węże ogrodowe i przedłużacz służą do instalacji wodnej. Pompa jest do pobierania wody ze zbiornika pod podwoziem i wywoływania ciśnienia w instalacji wewnątrz samochodu. Wąż i przedłużacz służą do napełniania zbiornika wody z kranów / instalacji na stacjach do serwisowana kamperów);
    18. Pompa wodna;
    19. Przedłużacz ogrod. 1,2 m;
    20. Rurka chrom 300 mm;
    21. Przyłącze kranowe;
    22. Szybkozłączka 3/4
    23. Łącznik pojedynczy;
    24. Płyta laminowana;
    25. Kątownik 40x40x40;
    26. Śruby, nakrętki, wkręty;
    27. drzwiczki do regału 33x33 o powierzchni tablicowej;
    28. wkł/drz 33x33 33x33;
    29. wkł/2 szuf 33x33 dąb bejcowany na biało;
    30. klej ochronny;
    31. drzwi 40x80 biały;
    32. ME obudowa szafki stojącej 40x60x80;
    33. zawiasy;
    34. front szuflada 60x20 biały;
    35. drzwi 60x60 biały;
    36. ME szafka na piekarnik pod zlew 60x60x60 biały;
    37. MA szuflada 60x37 biały;
    38. MA szuflada 60x45 biały;
    39. front szuflady 60x45 biały;
    40. front szuflady n60 biały;
    41. elementy mocujące szufladę;
    42. front szuflady 4Ox10x biały;
    43. front szuflady 40x20x biały;
    44. front szuflady 40x40x biały;
    45. ME obudowa szafki stojącej 40x37x80 biały;
    46. MA szuflada niska 40x37 biały;
    47. MA szuflada średnia 40x37 biały;
    48. MA szuflada wysoka 40x37 biały;
    49. syfon 1 kom;
    50. zlew 1kom. 46x40 stal nierdz.;
    51. regał 147x147 biały;
    52. Zestaw prysznicowy;
    53. Podkład (wykorzystany do uszczelnienia łazienki);
    54. Regał 180x120x145;
    55. Mata uszczelniająca (wykorzystana do uszczelnienia łazienki);
    56. Taśma 1 m gumowana;
    57. Gwoździe tapicerskie 1,6x16;
    58. Folia w płynie;
    59. Silikon sanitarny;
    60. Klej uszczelniający biały 300 m;
    61. Szpachla 330 g;
    62. Benzyna ekstrakcyjna;
    63. Farba 0,41 na plamy;
    64. Uchwyt do bitów;
    65. Profil 2 m 20x20;
    66. Kątownik 2 m 10x20x2 mm;
    67. Kątownik AL. K50x30;
    68. Koziołki sosnowe;
    69. Rura karbowana;
    70. Peszel z pilotem 13,5;
    71. Wkręty oczkowe;
    72. Opaski kablowe;
    73. Obrzeże 20 m;
    74. Nakrętki;
    75. Gniazdo Xl biały;
    76. Bejca do drewna;
    77. Wtyczka WT-35 16A;
    78. Kabel zas. OWY;
    79. Kabel zas. OMYP;
    80. Klej wikol;
    81. Półka meblowa;
    82. panel maskujący 62x220;
    83. mata;
    84. szyna ścienna;
    85. drążek 36 srebrny;
    86. wysuwana szyna na kosz biały;
    87. Hak wspornik;
    88. Farba 0,71;
    89. Kantówka niestrugana;
    90. Łata 10x30x2000;
    91. Obrzeże z klejem;
    92. Dioda blokująca;
    93. Taśma izolacyjna;
    94. Uchwyt meblowy widelec;
    95. Uchwyt meblowy łyżka;
    96. Zbiornik na wodę czystą 70L;
    97. Oczko 241ed St;
    98. Prowadnica kulkowa;
    99. Led oprawa biała;
    100. Zatrzask rolkowy;
    101. Butla domowa;
    102. Lina 3,5 mm;
    103. Karabińczyk aluminiowy;
    104. Zawias;
    105. Reduktor zestaw;
    106. Płyta HDF lakierowana;
    107. Boazeria sosna;
    108. Watek 10 cm welur;
    109. Paca do papieru;
    110. Klamra montażowa;
    111. Lakier;
    112. Polmaska filtrująca;
    113. Płyta PP kanalikowa;
    114. Spray emalia 400 ml;
    115. Aplikatory do kartuszy;
    116. Silikon;
    117. Pas transport;
    118. Sejf elektr. 200x400;
    119. Piana poliuretanowa pistoletowa;
    120. Zasilacz;
    121. Taśma montażowa;
    122. Kliny dylatacyjne;
    123. Bateria zlewozmywak;
    124. Łącznik prosty z GW;
    125. Łącznik kolankowy;
    126. Trójnik z GW wewnętrzny;
    127. Taśma teflonowa;
    128. Kabel YDYP;
    129. Miernik cyfrowy V12;
    130. Gwoździe;
    131. Rura 16x2,0 Alu-Pex;
    132. Drzwi harmonijkowe;
    133. Deska niestrugana;
    134. Zbiornik wyrównawczy;
    135. Mata szklana emulsyjna;
    136. Żywica;
    137. M-50 V-1;
    138. TM 10000 HA Instit;
    139. Wywietrznik dachowy okrągły;
    140. PVC Nasuwka kanal.;
    141. PVC Korek kanal.;
    142. PVC Redukcja kanal.;
    143. PVC Rura kalal.;
    144. Brodzik prostokątny 70x100;
    145. Piana 300 ml;
    146. Formatka sklejkowa;
    147. Sztyfty 15 mm precyzyjne;
    148. Farba Spray 400 ml;
    149. Złączka 2x2,5;
    150. Zestaw węży PRC;
    151. Zszywka 10 mm 3/8 cal;
    152. Kielich zlewu;
    153. Listwa dekoracyjna;
    154. Taśma naprawcza czarna;
    155. Przewód czarny 750V;
    156. Przewód czerwony 750V;
    157. Automatyczny ściągacz izolacji;
    158. Końcówka oczkowa;
    159. Szybkozłączka uniwersalna;
    160. Przewód niebieski 750V;
    161. Podkładki;
    162. Wężyk;
    163. Nypel;
    164. Trójnik z gwintem zewnętrznym;
    165. Klej Spray 500 ml;
    166. Blacha 50x60 cm;
    167. Lusterko z rejestratorem jazdy;
    168. Wspornik ścienno-sufitowy;
    169. Regał 26x23x100 biały;
    170. Wspornik;
    171. półka;
    172. hak czarny;
    173. półka wisząca;
    174. Pręt gwinto 6x1000;
    175. Aceton techniczny;
    176. Gniazdko hermetyczne;
    177. Gniazdko podwójne;
    178. Mosiądz końcówka węża;
    179. Uchwyt do rur komplet;
    180. Mocowanie butli gazowej;
    181. Wentylator;
    182. Wąż 10x15 mm;
    183. Przedłużka komina;
    184. Taśma teflonowa;
    185. Dozownik;
    186. Zestaw do mocowania toalety;
    187. Reduktor do gazu z manometrem;
    188. Dioda LED czerwona z przewodem;
    189. Dioda LED żółta z przewodem;
    190. Dioda LED zielona z przewodem;
    191. Czujnik poziomu wody;
    192. Złącze MC4 konektor;
    193. Półka meblowa;
    194. Kolano bose białe;
    195. Kurek kul. NW nikl.;
    196. Łącznik kolankowy;
    197. Złączka przejściowa;
    198. Rura l6 mm;
    199. Profil aluminiowy;
    200. Kolano 25X1;
    201. Końcówka węża;
    202. Uchwyt do rur;
    203. Korpus futra 10;
    204. Wkład magnezowy;
    205. Wkład futra;
    206. Wąż;
    207. Kurek 12Cal;
    208. Mata izolacyjna;
    209. Wykładzina dywanowa – zamontowana na stałe pod podłogą do wyciszenia pojazdu.
    Ponadto podatnik we własnym zakresie dokonał przeróbki samochodu, stąd zakup np. wiertarko-wkrętaki, okularów ochronnych itp. Dlatego do tej przeróbki nabyto również:
    POZOSTAŁE wydatki związane z przebudową pojazdu:
    1. Rękawice ochronne
    2. ME szyna do zawiesz 200 galwanizowano;
    3. Nóż l8 mm ostrze lam.;
    4. Wiertarko-wkrętarka;
    5. Nóż metalowy;
    6. Pędzel angielski;
    7. Rękawice nylonowe;
    8. Papier ścierny 115 mm P80;
    9. Papier ścierny 115 mm P60;
    10. Organizer duży;
    11. Pędzel płaski;
    12. Ostrza łamane 18 mm;
    13. Zestaw wierteł;
    14. Szczypce boczne;
    15. Szczypce uniwersalne;
    16. Zestaw narzędziowy;
    17. Wiertło;
    18. Wiertła do konfirmatu;
    19. Kosz 80x40;
    20. Rękawice nitrylowe;
    21. Rękawice robocze;
    22. Komplet 5 pędzli;
    23. Wiertło stopniowane;
    24. Gogle ochronne;
    25. Słuchawki ochronne;
    26. Pilniki iglaki;
    27. Rękawice nitrylowe;
    28. Kuweta 11 cm;
    29. Folia 4x5 m;
    30. Organizer tandem;
    31. Szpachelka do wygładzania;
    32. Pistolet do pianki;
    33. Paca do papieru;
    34. Szablon do wymiarów;
    35. Wiadro 201 met. z dźwignią;
    36. Wycieraczka pod drzwi;
    37. Okulary ochronne;
    38. Folia 4x5 m;
    39. Papier ścierny;
    40. Linka do zasłon
    41. Tkanina zielony liść - tkaniny użyte do uszycia zasłon, pokrowców na fotele;
    42. Tkanina czarny;
    43. Tkanina szary;
    44. Brzeszczot;
    45. Wkład do wałka;
    46. Mieszadełko ręczne;
    47. Wkłady do wiadra 20L;
    48. Wiertło do drewna;
    49. Gąbka ścierna;
    50. Wałek gąbkowy;
    51. Wiertła kobaltowe;
    52. Antypoślizgowe podkładki pod dywan;
    53. Nóż do rur;
    54. Paca do papieru;
    55. pistolet szkieletowy.
    Od tych wydatków (pozostałe wydatki) też Wnioskodawca zamierza odliczyć podatek od towarów i usług.
  2. Towary wymienione w grupie WYDATKI STANOWIĄCE CZĘŚCI SKŁADOWE POJAZDU weszły w skład substancji pojazdu jako jego część składowa. Natomiast wydatki z grupy POZOSTAŁE wydatki związane z przebudową pojazdu wykorzystano do przebudowy.
  3. Podatnik będzie posiadał dokumenty, z których będzie wynikał związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi przez niego usługami poza terytorium kraju wykonywanymi na rzecz kontrahentów zagranicznych. Dowodzić tego będą wystawiane faktury sprzedaży usług oraz faktury zakupowe towarów i usług za granicą przy wykonywaniu tych usług np. paliwo, opłaty za parkowanie itp.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od udokumentowanych wydatków poniesionych na przebudowę samochodu ciężarowego na pojazd specjalny kempingowy, przed przerejestrowaniem, przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie podatku od towarów i usług od wydatków związanych z przebudową samochodu ciężarowego na pojazd specjalny kempingowy przysługuje prawo do ograniczonego odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości 50% wynikającego z faktury dokumentującej zakup. Zgodnie z art. 86a pkt 12 ustawy o VAT, jeżeli pojazd samochodowy wykorzystywany jest zarówno do celów działalności gospodarczej jak i do celów prywatnych, wówczas podatnik może odliczyć 50% podatku VAT naliczonego wynikającego z poniesionych kosztów eksploatacji pojazdu. Przyjmuje się, że jeśli pojazd wykorzystywany w działalności gospodarczej może być choćby raz wykorzystany do celów prywatnych, należy w stosunku do niego stosować ograniczenie do wysokości 50% odliczenia podatku od towarów i usług. Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, zalicza się wydatki dotyczące: nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych. Zdaniem Wnioskodawcy proces przerobienia samochodu ciężarowego na pojazd specjalny kempingowy podpada pod definicję wytworzenia pojazdu użytą w art. 86a ust. 2 ustawy VAT, a to choćby z faktu, iż po wykonaniu prac zmieni się jego przeznaczenie – z pojazdu ciężarowego na pojazd specjalny kempingowy, co zostało potwierdzone odpowiednią zmianą w dowodzie rejestracyjnym. W opinii Wnioskodawcy wydatki związane z zakupem narzędzi oraz odzieży ochronnej wykorzystywanych do przerobienia pojazdu stanowią wydatki związane z jego wytworzeniem, zatem podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od nich podatku od towarów i usług w wysokości 50%. Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy nabywane przez niego elementy wyposażenia oraz materiały stanowią część składową pojazdu, zatem również w stosunku do nich przysługuje odliczenie w wysokości 50%. Należy mieć na uwadze, iż Ustawa o podatku VAT nie zawiera definicji części składowej – należy ją zatem konstytuować i wywodzić z prawa cywilnego. Pomocne jest w tej sytuacji również orzecznictwo i tak: „O tym, czy określone elementy stanowią części składowe jednej rzeczy złożonej, rozstrzyga obiektywna ocena gospodarczego znaczenia istniejącego między nimi fizycznego i funkcjonalnego powiązania. Jeśli są one powiązane fizycznie i funkcjonalnie, tak że tworzą razem gospodarczą całość, stanowią części składowe jednej rzeczy złożonej, choćby całość ta dała się technicznie łatwo zdemontować” (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 7 czerwca 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 698/05). Podkreślić należy, iż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej udzielając Interpretacji indywidulanej z dnia 4 września 2018 r. Sygnatura: 0113-KDIPT1-3.4012.499.2018.2.JM: „Według art. 2 pkt 34 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów prawo o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z ww. regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku mieszanego”. Jeśli chodzi o wydatki związane z doposażaniem pojazdu – w kontekście możliwości odliczenia podatku od towarów i usług – było to już uprzednio również przedmiotem rozważań Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który wypowiedział się w podobnej sprawie udzielając Interpretacji indywidualnej Sygnatura IPPP1/4512-1310/15-2/MP z dnia 21 stycznia 2016 r. Stwierdzono w niej, co następujące: Wydatki ponoszone na wyposażenie samochodu kempingowego to, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, akcesoria, które są niezbędne osobom wynajmującym samochód dla celów turystycznych, podnoszące jego funkcjonalność. [...] Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z wyposażeniem samochodu kempingowego (naczynia stołowe, ekspres do kawy, artykuły gospodarcze itp.). (Należy mieć na uwadze, iż wyżej cytowana interpretacja dotyczyła pojazdu o DMC powyżej 3,5 t przeznaczonego do wynajmu – stąd możliwość odliczenia 100% podatku VAT. Interpretacja ta ma jednak zastosowanie w przedmiotowej sprawie stosując regułę wnioskowania argumentum a maiori ad minus).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę samochodu ciężarowego na pojazd kempingowy jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej wydatków stanowiących części składowe samochodu,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wydatków, które nie stanowią części składowych samochodu (z wyłączeniem wydatków na wyposażenie) oraz
  • prawidłowe – w części dotyczącej wydatków na wyposażenie.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy wykonując analogiczne czynności (tj. świadcząc usługi związane z oprogramowaniem, w omawianym przypadku) w kraju miałby prawo do odliczenia tego podatku.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

  1. wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
  2. należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  3. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
  4. wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Według art. 2 pkt 34 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z ww. regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Celem zapewnienia właściwego wdrożenia decyzji wykonawczej Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże od tej zasady występują także wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
    - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
  2. w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy).

W myśl art. 86a ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd - dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    - potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Na podstawie art. 86a ust. 9 ustawy – do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

  1. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
    1. klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
    2. z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
  2. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  3. pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
    1. agregat elektryczny/spawalniczy,
    2. do prac wiertniczych,
    3. koparka, koparko-spycharka,
    4. ładowarka,
    5. podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
    6. żuraw samochodowy
    - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Jak stanowi ust. 10 ww. artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

  1. pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;
  2. pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy).

Przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub też nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na działalności związanej z oprogramowaniem. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT – wpisany do rejestru VAT oraz do rejestru VAT UE. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany wskazał, że w zakresie usług świadczonych na rzecz kontrahentów krajowych – działalność prowadzona przez niego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, natomiast w części usług świadczonych na rzecz kontrahentów zagranicznych (głównie z Niemiec, Hiszpanii i Szwajcarii) – działalność ta zgodnie z art. 28b ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie RP – stosuje się w stosunku do nich odwrotne obciążenie.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie sprzedaje towarów ani usług, które byłyby zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą głównie na tworzeniu aplikacji mobilnych. Natura projektów prowadzonych przez Wnioskodawcę wymaga ścisłej Współpracy z podmiotami zlecającymi, co skutkuje koniecznością regularnych spotkań. Przeważająca większość Zleceniodawców Wnioskodawcy jest podmiotami zagranicznymi (podmioty zagraniczne odpowiadają za ok. 90% przychodu Wnioskodawcy). Odbywają się one z reguły w siedzibach podmiotów zlecających, co skutkuje koniecznością częstych i długotrwałych wyjazdów zagranicznych. W trakcie wyjazdów Wnioskodawca odbywa spotkania i konsultacje z kontrahentami oraz wykonuje swoją pracę związaną z programowaniem. Częste wyjazdy związane są z ponoszeniem wysokich kosztów (zwłaszcza noclegów) przez Wnioskodawcę. Mając wzgląd na powyższe – Wnioskodawca w miesiącu styczniu 2018 r. nabył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, co dokumentuje stosowna faktura VAT, z zamiarem jego przerobienia na samochód specjalny kempingowy. Celem obniżenia kosztów przerobienia Wnioskodawca postanowił przerobić pojazd samodzielnie. W tym celu w pierwszej kolejności nabył odzież roboczą oraz odpowiednie narzędzia. Ponadto Wnioskodawca nabył wyposażenie dodatkowe umożliwiające przystosowanie pojazdu na samochód specjalny kempingowy, tj. odpowiednie meble do zabudowy, wyposażenie rtv i agd, elementy instalacji elektrycznej zasilającej wyposażenie pojazdu oraz odpowiednie urządzenia sanitarne.

Wydatki te mają na celu podniesienie funkcjonalności wykorzystywanego pojazdu oraz jego dostosowanie do potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Po zakończeniu prac przystosowujących pojazd – Wnioskodawca przerejestrował samochód na pojazd specjalny kempingowy. Po przerejestrowaniu pojazd ten jest wykorzystywany w działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako mobilne biuro oraz mieszkanie w trakcie wyjazdów służbowych do kontrahentów, co ma na celu obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, ponadto przedmiotowy pojazd nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy.

Wnioskodawca zamierza odliczyć VAT od wydatków stanowiących części składowe pojazdu oraz od zakupów niezbędnych do dokonania we własnym zakresie przeróbki samochodu tzw. „pozostałe” wydatki związane z przebudową pojazdu. Wnioskodawca wskazał również, że towary wymienione w grupie „wydatki stanowiące części składowe pojazdu” weszły w skład substancji pojazdu jako jego część składowa. Natomiast wydatki z grupy „pozostałe” wydatki związane z przebudową pojazdu wykorzystano do przebudowy.

Ponadto, Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których będzie wynikał związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi przez niego usługami poza terytorium kraju wykonywanymi na rzecz kontrahentów zagranicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% od wydatków poniesionych na przebudowę samochodu ciężarowego na pojazd specjalny kempingowy.

Jak wynika z powołanych powyżej uregulowań art. 86a ustawy zasadą jest, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości.

Zatem w przypadku pojazdów samochodów wykorzystywanych do działalności przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących nabycia, rat leasingowych oraz innych wydatków. Natomiast to ograniczone prawo nie ma zastosowania w przypadku wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Analiza opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nabył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Przedmiotowy pojazd nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy, jak również dla przedmiotowego pojazdu Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, a zatem nie może być uznany za pojazd wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy wskazać na zapisy powołanego wcześniej art. 86a ust. 2 ustawy, w którym ustawodawca zdefiniował zamknięty katalog wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, z tytułu których odliczenie podatku naliczonego może podlegać ograniczeniom. Są to następujące wydatki:

  • wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdów;
  • wydatki z tytułu nabycia lub importu części składowych do tych pojazdów;
  • wydatki z tytułu używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze oraz wydatki związane z tą umową;
  • wydatki z tytułu nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów;
  • wydatki z tytułu naprawy lub konserwacji tych pojazdów;
  • wydatki z tytułu nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Wnioskodawca wskazał, że zamierza odliczyć VAT od wydatków stanowiących części składowe pojazdu. Przy czym Zainteresowany podkreślił, że towary wymienione w grupie wydatki stanowiące części składowe pojazdu weszły w skład substancji pojazdu jako jego część składowa.

Na podstawie powyższej analizy wskazać należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowiące części składowe pojazdu podlegają ograniczeniu, zatem w stosunku do nich Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego.

W związku z powyższym Wnioskodawcy w stosunku do wydatków wskazanych w poz. 1-209 opisu sprawy – o ile stanowią one części składowe pojazdu – przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego, jeśli nie zachodzą wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

W tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zainteresowany wskazał również, że zamierza odliczyć podatek od wydatków, które poniósł w związku z dokonaniem we własnym zakresie przeróbki samochodu. Zaliczył je do pozostałych wydatków związanych z przebudową pojazdu.

W tym miejscu należy wskazać, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot sprzedaży.

Poddając analizie powyższe należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, które nie stanowią części składowych pojazdu, a które poniósł on w związku z dokonaniem we własnym zakresie przeróbki samochodu ciężarowego (z wyłączeniem poz. 245 – wycieraczka pod drzwi, 249 – linka do zasłon, 250 – tkanina zielony liść - tkaniny użyte do uszycia zasłon, pokrowców na fotele, 251 – tkanina czarny, 252 – tkanina szary oraz 261 – antypoślizgowe podkładki pod dywan) wskazują na związek pośredni z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu na terytorium kraju ale dające prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że o ile wskazane wydatki nie stanowią części składowych pojazdu samochodowego, a Wnioskodawca poniósł je w związku z dokonaniem we własnym zakresie przeróbki samochodu ciężarowego – Wnioskodawcy w części dotyczącej tych wydatków (z wyłączeniem poz. 245 – wycieraczka pod drzwi, 249 – linka do zasłon, 250 – tkanina zielony liść - tkaniny użyte do uszycia zasłon, pokrowców na fotele, 251 – tkanina czarny, 252 – tkanina szary oraz 261 – antypoślizgowe podkładki pod dywan) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości (100%), jeśli nie zachodzą wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał jako wydatki, które nie stanowią części składowych pojazdu takie wydatki jak: poz. 245 – wycieraczka pod drzwi, 249 – linka do zasłon, 250 – tkanina zielony liść - tkaniny użyte do uszycia zasłon, pokrowców na fotele, 251 – tkanina czarny, 252 – tkanina szary oraz 261 – antypoślizgowe podkładki pod dywan.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że wydatki ponoszone na ww. akcesoria do samochodu będącego przedmiotem wniosku, podnoszą jego funkcjonalność i są elementem jego wyposażenia.

Tym samym, elementy wyposażenia pojazdu samochodowego, tj. poz. 245 – wycieraczka pod drzwi, 249 – linka do zasłon, 250 – tkanina zielony liść - tkaniny użyte do uszycia zasłon, pokrowców na fotele, 251 – tkanina czarny, 252 – tkanina szary oraz 261 – antypoślizgowe podkładki pod dywan – mają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą lecz są ściśle związane z przedmiotowym samochodem i jego wytworzeniem, dlatego obowiązuje w stosunku do nich ograniczenie w wysokości 50% w prawie do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie powyższej analizy wskazać należy, że ww. wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowiące wyposażenie pojazdu samochodowego podlegają również ograniczeniu, zatem w stosunku do nich Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego.

W konsekwencji, w części dotyczącej wydatków na ww. elementy wyposażenia Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego.

W stosunku do ww. pozycji wskazanych we wniosku stanowisko Zainteresowanego jest prawidłowe.

Tut. organ zaznacza, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności informacji, że „w zakresie usług świadczonych na rzecz kontrahentów krajowych – działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, natomiast w części usług świadczonych na rzecz kontrahentów zagranicznych (głównie z Niemiec, Hiszpanii i Szwajcarii) – działalność Wnioskodawcy zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie RP – stosuje się w stosunku do nich odwrotne obciążenie”.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj