Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.576.2018.2.AKR
z 30 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 5 listopada 2018 r. (data wpływu 8 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej Nieruchomości przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej Nieruchomości przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 19 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań oraz własne stanowisko.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:
    A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:
    Pana B,
    Panią C

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r.).

Wnioskodawcą jest A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”).

Dwie osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności ustawowej małżeńskiej – osoba fizyczna nr 1 oraz osoba fizyczna nr 2 (dalej: łącznie „Wnioskodawcy 2”) nabyli na zasadach majątkowej małżeńskiej wspólności ustawowej: (i) na podstawie umowy darowizny z dnia 4 listopada 1980 r. działkę ewidencyjną numer 1/2 oraz (ii) na podstawie umowy sprzedaży z dnia 8 marca 2012 r. działkę ewidencyjną numer 1/3 (dalej łącznie „Działki”). Łączna powierzchnia Działek wynosi 1,5980 ha.

Zgodnie z planem miejscowym uchwalonym przez Radę Gminy w dniu 6 marca 2007 r. (dalej: „MPZP”): (1) działka nr 1/2 stanowi tereny dróg dojazdowych oznaczone symbolem „6KDD”, tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem „5U/MN”, tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem „6U/MN”, tereny zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oznaczone symbolem „6U/P” (ii) działka nr 1/3 stanowi teren zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem „5U/MN”. Wnioskodawcy 2 zawarli przedwstępną umowę zamiany nieruchomości (dalej: „Umowa Przedwstępna”) z podmiotem trzecim – Spółką akcyjną z siedzibą w Polsce, będącą czynnym podatnikiem podatku VAT (dalej „Podmiot Trzeci”). Podmiot Trzeci oraz Wnioskodawca zawrą umowę, na podstawie której Wnioskodawca nabędzie prawa i przejmie zobowiązania z Umowy Przedwstępnej, przy czym możliwość taka jest przewidziana w Umowie Przedwstępnej.

Wnioskodawca planuje nabyć na podstawie umowy sprzedaży Nieruchomość 2 oraz Nieruchomość NZ (zdefiniowane poniżej). Stan faktyczny dotyczący Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości NZ:

Dnia 11 grudnia 1989 r. dwie osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności ustawowej małżeńskiej (dalej „Sprzedający”) nabyły gospodarstwo rolne, składające się z działki zabudowanej i użytków rolnych o łącznej powierzchni 3,94 ha (dalej: „Działka”) na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego od rodziców jednego ze Sprzedających. W skład ww. gospodarstwa rolnego wchodzi obecnie działka, zabudowana budynkiem mieszkalnym z 1977 r. oraz zabudowaniami gospodarczymi z lat 1960-1977 (dalej „Zabudowania”) o nr ewidencyjnym 1/4, (…). Łączna powierzchnia tej działki wynosi 3,8476 ha i oprócz tego, że częściowo jest zabudowana (ok. 0,2657 ha), stanowi również użytki – grunty orne klasy RIIIa (ok. 0,7604 ha) oraz RIIIb (2,8215 ha) (dalej „Nieruchomość”).

Zabudowania wykorzystywane są w ten sposób, iż budynek mieszkalny jest od 1977 r. wykorzystywany na cele mieszkaniowe kolejnych właścicieli Nieruchomości, a zabudowania gospodarcze wykorzystywane są na cele związane z działalnością rolniczą najpóźniej od końca lat 70 XX w. W lutym 2012 r. Sprzedający dokonali podziału Działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, a następnie 8 marca 2012 r. sprzedali wydzieloną działkę o pow. 0,0880 ha na rzecz brata jednego ze sprzedających jego małżonki. Zgodnie z planem miejscowym uchwalonym przez Radę Gminy w dniu 6 marca 2007 r. Nieruchomość położona jest na terenie oznaczonym symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej) oraz 6KDD (tereny dróg dojazdowych) i 2KDZ – (tereny dróg zbiorczych). Przed sprzedażą Nieruchomości Sprzedający dokonają podziału Nieruchomości na dwie nieruchomości, z czego jedna będzie niezabudowana (dalej „Nieruchomość NZ”), a druga nieruchomość będzie zabudowana Zabudowaniami (dalej: „Nieruchomość 2”).

W wykonaniu Umowy Przedwstępnej Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 zawrą (przyrzeczona) umowę zamiany (dalej: „Umowa Zamiany”), na podstawie której dokonają zamiany niezabudowanej nieruchomości o powierzchni ok. 9.000 m2, która wydzielona zostanie z Działek (dalej: „Nieruchomość 1”) oraz Nieruchomości 2 o powierzchni ok. 7.800 m2, w ten sposób, że:

  1. Wnioskodawcy 2 przeniosą na rzecz Wnioskodawcy Nieruchomość 1 oraz
  2. Wnioskodawca przeniesie na rzecz Wnioskodawców 2 Nieruchomość 2,

przy czym Umowa Zamiany zostanie dokonana za dopłatą w wysokości iloczynu określonej kwoty wyrażonej w złotych polskich oraz różnicy (wyrażonej w m2) pomiędzy powierzchnią Nieruchomości 1, a powierzchnią Nieruchomości 2 (dalej: „Transakcja”).

Następnie Wnioskodawca planuje wybudować na Nieruchomości 1 oraz na Nieruchomości NZ, budynek lub budynki z powierzchniami magazynowymi lub produkcyjnymi lub biurowymi, które zostaną przez Wnioskodawcę oddane w najem na rzecz podmiotów prowadzących działalności gospodarczą (dalej łącznie: „Budynek”). Poza Budynkiem Nieruchomość 1 i Nieruchomość NZ zostaną zabudowane infrastrukturą techniczną konieczną do korzystania z Budynku. Na działce 1/2 posadowione są budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umowy najmu na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Działka 1/3 jest niezabudowana. W wyniku podziału Działek budynki te znajdą się na innej nieruchomości niż Nieruchomość 1 (Nieruchomość 1 będzie w momencie dokonywania podziału, jak i zawierania Umowy Zamiany niezabudowana).

Osoba fizyczna nr 1 nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Osoba fizyczna nr 2 prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Osoba fizyczna nr 2 jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie jest obecnie w stanie kategorycznie przesądzić, czy Sprzedający na moment sprzedaży Nieruchomości będą zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT oraz czy Sprzedający razem z Wnioskodawcą złożą przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości. W związku z powyższym:

  1. W wariancie nr 1 („Wariant 1”):
    1. Sprzedający nie będą na dzień sprzedaży Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości NZ zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i
    2. Sprzedający oraz Wnioskodawca nie złożą, przed dniem dokonania sprzedaży właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2 i
    3. Wnioskodawcy 2 oraz Wnioskodawca nie złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.
  2. W wariancie nr 2 („Wariant 2”):
    1. Sprzedający będą na dzień sprzedaży Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości NZ zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i
    2. Sprzedający oraz Wnioskodawca złożą, przed dniem dokonania sprzedaży właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2 i
    3. Wnioskodawcy 2 oraz Wnioskodawca złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż pozostałe elementy opisu zdarzenia przyszłego są tożsame dla Wariantu 1 i Wariantu 2. W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji poprzez odpowiedź na pytania nr 1-3 odrębnie dla Wariantu 1 i Wariantu 2 (o ile zdaniem Organu odpowiedzi nie będą tożsame dla Wariantu 1, jak i Wariantu 2).

Wnioskodawca wskazuje, iż kwestia opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości NZ przez Sprzedających na rzecz Wnioskodawcy jest przedmiotem odrębnego postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, toczącej się obecnie do sygn. akt: 0112-KDIL2-2.4012.575.2018.1.MŁ.

Wnioskodawcy 2 nie podejmowali działań mających na celu uzbrojenie Nieruchomości 1 w infrastrukturę techniczną. Wnioskodawcy 2 nie prowadzili działań o charakterze marketingowym w celu zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości 2. Nie ogłaszali się w mediach, Internecie, prasie z zamiarem chęci sprzedaży Nieruchomości 2. Nieruchomość 2 nie była przedmiotem żadnych umów dzierżawy czy najmu z osobami trzecimi. Wnioskodawca na dzień składania niniejszego wniosku nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, ale na dzień dokonywania Transakcji Wnioskodawca będzie zrejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r. wskazano, że działając imieniem Wnioskodawcy, na podstawie załączonego odpisu pełnomocnictwa, pełnomocnik Stron przedłożył pismem zaktualizowane formularze WS oraz WS/A uwzględniające w szczególności:

  1. poprawienie oczywistego błędu pisarskiego (wskazującego, że Wnioskodawcą jest X sp. z o.o., a nie prawidłowo A sp. z o.o.).,
  2. odpowiedzi na pytania tut. Organu dotyczące opisu zdarzenia przyszłego,
  3. wycofanie przez Wnioskodawcę pytania nr 4.

Jednocześnie pełnomocnik Wnioskodawcy wskazuje, iż Wnioskodawca nie jest obecnie w stanie kategorycznie przesądzić, czy Sprzedający na moment sprzedaży Nieruchomości 2 będą zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT oraz czy Sprzedający razem z Wnioskodawcą złożą przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości 2 właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2. Kwestia opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2 przez Sprzedających na rzecz Wnioskodawcy jest obecnie przedmiotem postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, sygn. akt: 0112-KDIL2-2.4012.575.2018.1.MŁ.

W związku z powyższym:

  1. W wariancie nr 1: 1) Sprzedający nie będą na dzień sprzedaży Nieruchomości 2 zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i 2) Sprzedający oraz Wnioskodawca nie złożą, przed dniem dokonania sprzedaży właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2 i 3) Wnioskodawcy 2 oraz Wnioskodawca nie złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2;
  2. W wariancie nr 2: 1) Sprzedający będą na dzień sprzedaży Nieruchomości 2 zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i 2) Sprzedający oraz Wnioskodawca złożą, przed dniem dokonania sprzedaży właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2 i 3) Wnioskodawcy 2 oraz Wnioskodawca złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż pozostałe elementy opisu zdarzenia przyszłego są tożsame dla wariantu nr 1 i wariantu nr 2. W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji poprzez odpowiedź na pytania nr 1-3 odrębnie dla wariantu 1 i wariantu 2. Opłatę uzupełniającą (uwzględniającą wycofanie pytania nr 4) Wnioskodawca uiścił przelewem bankowym.

W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w piśmie z dnia 7 grudnia 2018 r. Wnioskodawca na:

  1. pytanie „Czy C i B jako Zainteresowani nie będący stroną postępowania są osobami oznaczonymi we wniosku jako Wnioskodawcy 2 dokonujący w ramach transakcji zamiany dostawy działek nr 1/2 i 1/3, czy też są oznaczeni jako Sprzedający gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 3.8476 ha, z którego została wydzielona działka (następnie sprzedana na rzecz brata jednego ze Sprzedających i jego małżonki)?” wskazał, że: C i B jako Zainteresowani nie będący stroną postępowania są osobami oznaczonymi we wniosku jako Wnioskodawcy 2 dokonujący w ramach transakcji zamiany dostawy działek nr 1/2 i 1/3.
  2. pytanie „Co Sprzedający, po podziale i sprzedaży działki o powierzchni 0,0880 ha, sprzedali Wnioskodawcy? Czy jest/będzie to Nieruchomość zabudowana czy niezabudowana?” wskazał, że Sprzedający sprzedadzą Wnioskodawcy Nieruchomość 2 oraz Nieruchomość NZ, tj. nieruchomości składające się z działek, które powstaną po podziale działki o nr ewidencyjnym 1/4, (…), zabudowanej budynkiem mieszkalnym z 1977 r. oraz zabudowaniami gospodarczymi z lat 1960-1977 (dalej „Zabudowania”). Łączna powierzchnia tej działki nr 1/4 wynosi 3,8476 ha i oprócz tego, że częściowo jest zabudowana Zabudowaniami (ok. 0,2657 ha), stanowi również użytki – grunty orne klasy RIIIa (ok. 0,7604 ha) oraz RIIIb (2,8215 ha). Działki powstałe po podziale będące przedmiotem sprzedaży będą wyczerpywały całą działkę nr 1/4. Nieruchomość NZ będzie niezabudowana, a Nieruchomość 2 będzie zabudowana Zabudowaniami.
  3. pytanie „Jeżeli działka jest/będzie w części zabudowana to czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla tej Nieruchomości wyznaczono linie rozgraniczające miejsce zabudowy? Jeśli tak, to należy wskazać w jakiej części?” wskazał, że Nieruchomość NZ w zdecydowanej większości położona będzie na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej). W wąskim pasie zachodnia część Nieruchomości NZ położona będzie na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 6KDD (tereny dróg dojazdowych), a w wąskim pasie północna część Nieruchomości NZ położona będzie na terenie oznaczonym w MPZP 2KDZ (tereny dróg zbiorczych). Nieruchomość 2 w zdecydowanej większości położona będzie na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej). W wąskim pasie północna część Nieruchomości 2 położona będzie na terenie oznaczonym w MPZP 2KDZ (tereny dróg zbiorczych).
  4. pytanie „Jakie jest przeznaczenie części wydzielonej liniami niezabudowanej działki zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego?” wskazał, że Nieruchomość NZ w zdecydowanej większości położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej). W wąskim pasie zachodnia część Nieruchomości NZ położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 6KDD (tereny dróg dojazdowych), a w wąskim pasie północna część Nieruchomości NZ położona jest na terenie oznaczonym w MPZP 2KDZ (tereny dróg zbiorczych). Nieruchomość 2 w zdecydowanej większości położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej). W wąskim pasie północna część Nieruchomości 2 położona jest na terenie oznaczonym w MPZP 2KDZ (tereny dróg zbiorczych).
  5. pytanie „Czy Sprzedający wnioskowali o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gruntu lub o wydanie decyzji oz warunkach zabudowy?” wskazał, że „Sprzedający nie wnioskowali o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gruntu lub o wydanie decyzji o warunkach zabudowy”.
  6. pytanie „Czy nieruchomość była/będzie przez Sprzedających wykorzystywana w działalności gospodarczej? Jeśli tak, to w jakiej?” wskazał, że na działce 1/4 pierwszy ze Sprzedających (do ok. 2012 r. wspólnie z drugim ze Sprzedających), nieprzerwanie od nabycia prowadzi i do dnia sprzedaży będzie prowadził działalność rolniczą – uprawa warzyw, które następnie pierwszy ze sprzedających sprzedaje na rynku rolnym. Drugi ze Sprzedających od ok. 2012 r. jest na świadczeniu rentowym i pobiera zasiłek rentowy z KRUS.
  7. pytanie „W jaki sposób Sprzedający wykorzystują/będą wykorzystywać Nieruchomość, która ma być sprzedana Wnioskodawcy od dnia nabycia aż do momentu planowanej sprzedaży?” wskazał, że na działce 1/4 pierwszy ze Sprzedających (do ok. 2012 r. wspólnie z drugim ze Sprzedających), nieprzerwanie od nabycia prowadzi i będzie prowadził działalność rolniczą – uprawa warzyw, które następnie pierwszy ze sprzedających sprzedaje na rynku rolnym. Drugi ze Sprzedających od ok. 2012 r. jest na świadczeniu rentowym i pobiera zasiłek rentowy z KRUS.
  8. pytanie „Czy Sprzedający udostępniali ww. Nieruchomość osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (np. najem, dzierżawa)? Jeśli tak, to w jakim czasie i czy były to umowy odpłatne?” wskazał, że Sprzedający nie udostępniali ww. Nieruchomości osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych. Niewykluczone, że przed zawarciem umowy sprzedaży Nieruchomość będzie przedmiotem nieodpłatnej umowy użyczenia zawartej pomiędzy Sprzedającymi a Wnioskodawcą jedynie dla celów uzyskania przez Wnioskodawcę niezbędnych zezwoleń budowlanych.
  9. pytanie „Czy Nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży była/będzie wykorzystywana przez Sprzedających wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Jeśli tak, to jakiej i w jakim czasie?” wskazał, że Nieruchomość była i jest wykorzystywana wyłącznie w zakresie własnej działalności rolnej nie opodatkowanej podatkiem VAT (korzystającej z przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT). Działalność rolna jest prowadzona przez Sprzedających od grudnia 1989 r., przy czym od ok. 2012 r. działalność tę prowadzi tylko jeden ze Sprzedających.
  10. pytanie „Czy z ww. Nieruchomości, do czasu planowanej sprzedaży, były/będą dokonywane zbiory i sprzedaży płodów rolnych? Jeśli tak, to w jakim czasie?” wskazał, że z Nieruchomości były dokonywane zbiory i następowała sprzedaż płodów rolnych przez Sprzedających od grudnia 1989 r. Do marca 2019 r. ma zostać sprzedany towar rolny, który jest zmagazynowany.
  11. pytanie „Czy Sprzedający ponieśli lub też zamierzają ponieść jakiekolwiek nakłady związane z przygotowaniem Nieruchomości do sprzedaży, np.: ogrodzenie, uzbrojenie terenu, podział geodezyjny, wytyczenie dróg dojazdowych lub inne działania zwiększające atrakcyjność nieruchomości? Jeśli tak, to jakie to były/będą nakłady?” wskazał, że Sprzedający nie ponieśli ani nie zamierzają ponieść jakichkolwiek nakładów związanych z przygotowaniem Nieruchomości do sprzedaży. Na podstawie porozumienia z Wnioskodawcą Nieruchomość (tj. działka 114) zostanie przed sprzedażą podzielona na Nieruchomość 2 oraz Nieruchomość NZ przy czym podział zostanie przeprowadzony przez przedstawiciela Wnioskodawcy jako pełnomocnika Sprzedających i Sprzedający nie poniosą kosztów podziału Nieruchomości na Nieruchomość 2 oraz Nieruchomość NZ.
  12. pytanie „Czy Sprzedający są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami? Jeśli tak to z jakiego tytułu? (należy wskazać dla każdego z małżonków osobno)” wskazał, że Sprzedający nie byli i nie są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
  13. pytanie „Czy Sprzedający ponieśli/poniosą nakłady na budynki znajdujące się na Nieruchomości, które stanowiły wydatki na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, a tym samym czy nakłady te spowodowały istotne zmiany w celu wykorzystania Nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków jej zasiedlenia. Jeżeli tak, to:
    1. czy wydatki poniesione na ulepszenie budynków stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej? Przy czym należy mieć na uwadze, że dla potrzeb podatku od towarów i usług w celu ustalenia, czy nakłady na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej danego budynku znajdującego się na Nieruchomości, należy poszczególne wydatki zsumować i gdy zsumowane wydatki przekroczą 30% wartości początkowej, podwyższyć o nie wartość początkową i kolejne ulepszenia odnosić już do tej nowej wartości początkowej – podać odrębnie dla każdego budynku posadowionego na Nieruchomości.
    2. kiedy wydatki te zostały poniesione?
    3. czy po dokonanym ulepszeniu budynków zostały one oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu (np. udostępnione na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze) i czy od tego momentu do chwili ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata? – podać odrębnie dla każdego budynku posadowionego na Nieruchomości.
    4. czy po ulepszeniu budynków Sprzedający wykorzystywali/będą wykorzystywać je w działalności gospodarczej i czy od tego momentu do chwili ich zamiany upłynie okres dłuższy niż 2 lata? – podać odrębnie dla każdego budynku posadowionego na Nieruchomości.
    5. czy Sprzedającym ponoszącym wydatki na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków?
    6. czy budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Sprzedających do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat?”
    wskazał, że Sprzedający nie ponieśli ani nie poniosą nakładów na budynki znajdujące się na Nieruchomości 2, które stanowiły wydatki na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
  14. pytanie „Czy Wnioskodawca oraz Sprzedający będą na moment sprzedaży Nieruchomości zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni?” wskazał, że w Wariancie 1:
    Na moment sprzedaży Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości NZ:
    • Wnioskodawca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
    • Sprzedający nie będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
    • Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 nie złożą zgodnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy Nieruchomości 2 na rzecz Wnioskodawców 2.
    W Wariancie 2:
    Na moment sprzedaży Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości NZ:
    • Wnioskodawca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
    • Sprzedający będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
    • Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 złożą zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy Nieruchomości 2 na rzecz Wnioskodawców 2.
  15. pytanie „Czy Wnioskodawca i Sprzedający złożą, przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości?” wskazał, że w Wariancie 1:
    Wnioskodawca i Sprzedający nie złożą, przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości 2 właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.
    W Wariancie 2:
    Wnioskodawca i Sprzedający złożą, przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości 2 właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.
  16. pytanie „Czy nabyta Nieruchomość będzie służyła Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?” wskazał, że Nieruchomość NZ będzie służyła Wnioskodawcy wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W zakresie Nieruchomości 2 powyższa kwestia (tj. czy Nieruchomość 2 będzie służyła Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT) jest przedmiotem zapytania do tut. Organu (pytanie nr 2), gdyż Nieruchomość 2 będzie przedmiotem Umowy Zamiany – jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż poza zawarciem Umowy Zamiany Nieruchomość 2 nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywana w żaden inny sposób w działalności gospodarczej.
  17. pytanie „Co stanowi opisana we wniosku Nieruchomość 1, którą Wnioskodawcy 2 przeniosą na Wnioskodawcę?” wskazał, że Nieruchomość 1 stanowi niezabudowaną nieruchomość o powierzchni ok. 9.000 m2, która wydzielona zostanie z działki nr 1/2 oraz 1/3. Nieruchomość 1 w zdecydowanej większości położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej), a w części na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 6U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oraz symbolem 6U/P (tereny zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów). W wąskim pasie zachodnia część Nieruchomości 1 położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 6KDD (tereny dróg dojazdowych).
  18. pytanie „Czy Wnioskodawcy 2 wykorzystywali/wykorzystują działki 1/2 i 1/3 w działalności gospodarczej? Jeśli tak, to w jakiej?” wskazał, że Wnioskodawcy 2 do ok. połowy 2001 r. wykorzystywali działki 1/2 i 1/3 w prowadzonej działalności rolniczej – uprawa warzyw, które następnie Wnioskodawcy 2 sprzedawali na rynku rolnym. Działalność rolnicza prowadzona przez Wnioskodawców 2 nie była opodatkowana podatkiem VAT (czynności te były przedmiotowo zwolnione z VAT). Od ok. połowy 2001 r. działka 1/3 nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawców w jakiejkolwiek działalności. Od ok. połowy 2001 r. jeden z Wnioskodawców 2 (osoba fizyczna nr 2) wykorzystywała i wykorzystuje działkę nr 1/2 w ten sposób (przy czym od 2007 r. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej), iż wynajmuje posadowione na działce nr 1/2 budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umów najmu na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. W wyniku podziału Działek budynki te znajdą się na innej nieruchomości niż Nieruchomość 1 (Nieruchomość 1 będzie w momencie dokonywania podziału, jak i zawierania Umowy Zamiany niezabudowana).
  19. pytanie „W jaki sposób Wnioskodawcy 2 wykorzystywali ww. działki od dnia nabycia aż do momentu planowanej zamiany?” wskazał, że Wnioskodawcy 2 do ok. połowy 2001 r. wykorzystywali działki 1/2 i 1/3 w prowadzonej działalności rolniczej – uprawa warzyw, które następnie Wnioskodawcy 2 sprzedawali na rynku rolnym. Działalność rolnicza prowadzona przez Wnioskodawców 2 nie była opodatkowana podatkiem VAT (czynności te były przedmiotowo zwolnione z VAT). Od ok. połowy 2001 r. działka 1/3 nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawców w jakiejkolwiek działalności. Od ok. połowy 2001 r. jeden z Wnioskodawców 2 (osoba fizyczna nr 2) wykorzystywała i wykorzystuje działkę nr 1/2 w ten sposób (przy czym od 2007 r. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej), iż wynajmuje posadowione na działce nr 1/2 budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umów najmu na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. W wyniku podziału Działek budynki te znajdą się na innej nieruchomości niż Nieruchomość 1 (Nieruchomość 1 będzie w momencie dokonywania podziału, jak i zawierania Umowy Zamiany niezabudowana).
  20. pytanie „Czy Wnioskodawcy 2 udostępniali ww. działki osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (np. najem, dzierżawa)? Jeśli tak, to w jakim czasie i czy były to umowy odpłatne?” wskazał, że Wnioskodawcy 2 nie udostępniali działki nr 1/3 osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych. Jeden z Wnioskodawców 2 (osoba fizyczna nr 2) wykorzystywała i wykorzystuje działkę nr 1/2 w ten sposób (przy czym od 2007 r. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej), iż wynajmuje posadowione na działce nr 1/2 budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umów najmu na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Umowy najmu są odpłatne i obowiązują: (1) jedna umowa od dnia 6 marca 2012 r., (2) druga umowa od 1 lutego 2012 r. Wcześniejsze odpłatne umowy najmu obowiązywały w następujących okresach:
    • 17 maja 2001 r. – 31 lipca 2004 r.
    • 10 marca 2005 r. – 30 listopada 2006 r.
    • 11 grudnia 2006 r. – czerwca 2011 r.
  21. pytanie „Czy działki 1/2 i 1/3 mające być przedmiotem zamiany były/będą wykorzystywane przez Wnioskodawców 2 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?” wskazał, że Wnioskodawcy 2 do ok. połowy 2001 r. wykorzystywali działki 1/2 i 1/3 w prowadzonej działalności rolniczej – uprawa warzyw, które następnie Wnioskodawcy 2 sprzedawali na rynku rolnym. Działalność rolnicza prowadzona przez Wnioskodawców 2 nie była opodatkowana podatkiem VAT (czynności te były przedmiotowo zwolnione z VAT). Od ok. połowy 2001 r. działka 1/3 nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawców w jakiejkolwiek działalności. Od ok. połowy 2001 r. jeden z Wnioskodawców 2 (osoba fizyczna nr 2) wykorzystywała i wykorzystuje działkę nr 1/2 w ten sposób (przy czym od 2007 r. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej), iż wynajmuje posadowione na działce nr 1/2 budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umów najmu na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Najem budynków posadowionych na działce nr 1/2 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest zwolniony od podatku VAT.
  22. pytanie „Czy Wnioskodawcy 2 wnioskowali o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ww. działek?” wskazał, że Wnioskodawcy nie wnioskowali o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ww. działek (tj. dla działek nr 1/2 i 1/3).
  23. pytanie „Czy Wnioskodawcy 2 ponieśli lub też zamierzą ponieść jakiekolwiek nakłady związane z przygotowaniem działek do zamiany, np.: ogrodzenie, uzbrojenie terenu, podział geodezyjny, wytyczenie dróg dojazdowych lub inne działania zwiększające atrakcyjność nieruchomości? Jeśli tak, to jakie to były/będą nakłady?” wskazał, że Wnioskodawcy 2 nie ponieśli ani nie zamierzą ponieść jakichkolwiek nakładów związanych z przygotowaniem działek do zamiany. Podział Działek poprzez wyodrębnienie Nieruchomości 1 zostanie dokonany przez przedstawiciela Wnioskodawcy, który będzie działał w tym zakresie jako pełnomocnik Wnioskodawców i Wnioskodawcy 2 nie poniosą żadnych kosztów z tym związanych.
  24. pytanie „Czy Wnioskodawca wykorzystywał/będzie wykorzystywać Nieruchomość 2 do celów własnej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to w jakim okresie? (należy podać miesiąc i rok)” wskazał, że Wnioskodawca Nieruchomość 2 będzie wykorzystywał do własnej działalności gospodarczej, tj. do zbycia Nieruchomości 2 w wyniku zawarcia Umowy Zamiany. Nieruchomość 2 nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w inny sposób w prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa zmiany zostanie najprawdopodobniej zawarta w lutym 2019 r.
  25. pytanie „Czy Nieruchomość 2 była/będzie do momentu zamiany wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku od towarów i usług?” wskazał, że Nieruchomość 2 była i jest wykorzystywana przez Sprzedających wyłącznie w zakresie własnej działalności rolnej nieopodatkowanej podatkiem VAT (czynności te są zwolnione przedmiotowo od podatku VAT). Działalność rolna jest prowadzona przez Sprzedających od grudnia 1989 r., przy czym od ok. 2012 r. działalność tę prowadzi tylko jeden ze Sprzedających. Po nabyciu Nieruchomości 2 Wnioskodawca do momentu zamiany nie będzie wykorzystywał Nieruchomości 2 w działalności gospodarczej.
  26. pytanie „Czy Wnioskodawca ponosił/poniesie nakłady na budynki znajdujące się Nieruchomości 2, które stanowiły wydatki na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, a tym samym czy nakłady te spowodowały istotne zmiany w celu wykorzystania Nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków jej zasiedlenia. Jeżeli tak, to:
    1. czy wydatki poniesione na ulepszenie budynków stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej? Przy czym należy mieć na uwadze, że dla potrzeb podatku od towarów i usług w celu ustalenia, czy nakłady na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej danego budynku znajdującego się na Nieruchomości, należy poszczególne wydatki zsumować i gdy zsumowane wydatki przekroczą 30% wartości początkowej, podwyższyć o nie wartość początkową i kolejne ulepszenia odnosić już do tej nowej wartości początkowej – podać odrębnie dla każdego budynku posadowionego na Nieruchomości 2. kiedy wydatki te zostały poniesione?
    2. czy po dokonanym ulepszeniu budynków zostały one oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu (np. udostępnione na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze) i czy od tego momentu do chwili ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata? – podać odrębnie dla każdego budynku posadowionego na Nieruchomości 2.
    3. czy po ulepszeniu budynków Wnioskodawca wykorzystywał/będzie wykorzystywać je w działalności gospodarczej i czy od tego momentu do chwili ich zamiany upłynie okres dłuższy niż 2 lata? – podać odrębnie dla każdego budynku posadowionego na Nieruchomości 2.
    4. czy Wnioskodawcy ponoszącemu wydatki na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków?
    5. czy budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat?”
    wskazał, że Wnioskodawca nie ponosił ani nie poniesie jakichkolwiek nakładów na budynki znajdujące się na Nieruchomości 2, które stanowiły/stanowiłyby wydatki na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
  27. pytanie „Czy Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 – osoba fizyczna nr 1 i nr 2 będą na moment zamiany zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni?” wskazał, że Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 (osoba fizyczna nr 1 i nr 2) będą na moment zamiany zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
  28. pytanie „Czy Wnioskodawca i Wnioskodawcy 2 złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2?” wskazał, że w Wariancie 1 Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 nie złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2. W Wariancie 2 Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

  1. Czy transakcja polegająca na zbyciu Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy Zamiany będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
  2. Czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż Wnioskodawca uprawniony będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wnioskodawców 2 w związku ze zbyciem Nieruchomości 1, a w szczególności w przypadku, gdyby kwota tego podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym była wyższa niż kwota podatku należnego, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Zainteresowanych (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku):

Stanowisko własne odnośnie pytania nr 1

Transakcja polegająca na zbyciu Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy Zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej 23% – zarówno w Wariancie 1, jak i w Wariancie 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawcy 2 nie podejmowali i nie będą podejmowali czynności, które miałyby na celu zwiększenie atrakcyjności Działek. Wnioskodawcy 2 nie prowadzili działań o charakterze marketingowym w celu zwiększenia atrakcyjności Działek. Nie ogłaszali się w mediach, Internecie, prasie z zamiarem chęci sprzedaży Nieruchomości 1. Nieruchomość 1 nie była przedmiotem żadnych umów dzierżawy czy najmu z osobami trzecimi. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy 2 dokonując zamiany Nieruchomości 1 na rzecz Wnioskodawcy nie będą występować jako podatnicy VAT.

Stanowisko własne odnośnie pytania nr 2

W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż Wnioskodawca uprawniony będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wnioskodawców 2 w związku ze zbyciem Nieruchomości 1, a w szczególności w przypadku, gdyby kwota tego podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym była wyższa niż kwota podatku należnego, Wnioskodawca uprawniony będzie do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy – zarówno w Wariancie 1, jak i w Wariancie 2. Aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia nieruchomości muszą zostać spełnione trzy podstawowe warunki:

  1. Dostawa nieruchomości musi nastąpić w wykonaniu czynności opodatkowanych,
  2. Dostawa nieruchomości nie może korzystać ze zwolnienia w podatku VAT,
  3. Nieruchomość musi być wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Kryterium z punktu 1 rozstrzygnięte zostało w odpowiedzi na pytanie nr 1 (przy założeniu, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe). W zakresie kryterium z punktu 2 Wnioskodawca wskazuje, że: Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 23%. Mając na względzie fakt, iż Nieruchomość 1 przeznaczona została w MPZP pod zabudowę, transakcja w zakresie zbycia Nieruchomości 1 nie korzysta ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, a podlega opodatkowaniu według stawki podatkowej, tj. 23%. Wnioskodawca wskazuje, że przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu stanowisko takie zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2017 roku, sygn. akt: 0111-KDIB3-2.4012.371.2017.1.MD.

Rozstrzygnięcia wymaga kwestia z pkt 3 czyli spełnienie kryterium wykorzystywania Nieruchomości 1 do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W pierwszej kolejności wskazać należy, iż wynajmując powierzchnie magazynowe, biurowe lub produkcyjne w Budynku, Wnioskodawca spełniać będzie przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1-2 VATu. Wynajem powierzchni w Budynku stanowić będzie czynność opodatkowaną i nie zwolnioną z podatku VAT. Wobec powyższego, Nieruchomość 1 wykorzystywana będzie – przez podatnika w rozumieniu art. 15 VATU – do wykonywania czynności opodatkowanych (i nie zwolnionych), a zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 VATU Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w przypadku, gdyby kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 VATU, była w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości,
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r., poz. 682, z późn. zm.).

Stosownie do art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 cyt. Kodeksu oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Jak już wskazano powyżej, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis nie wspomina stricte o przeniesieniu prawa własności. Mając na uwadze powyższe, sprzedaż udziału w prawie własności nieruchomości należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje ww. ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.).

Zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi sprzedaży – przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (art. 535 Kodeksu cywilnego).

Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego – umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej, albo że strony inaczej postanowiły.

Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego zawiera dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisy o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Przy czym zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

W świetle art. 158 Kodeksu cywilnego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów (każda ze stron transakcji dokonuje własnej odpłatnej dostawy towarów na rzecz drugiej strony umowy zamiany).

Z okoliczności sprawy wynika, że dwie osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności ustawowej małżeńskiej – osoba fizyczna nr 1 oraz osoba fizyczna nr 2 (dalej łącznie „Wnioskodawcy 2”) nabyli na zasadach majątkowej małżeńskiej wspólności ustawowej: (i) na podstawie umowy darowizny z dnia 4 listopada 1980 r. działkę ewidencyjną numer 1/2 oraz (ii) na podstawie umowy sprzedaży z dnia 8 marca 2012 r. działkę ewidencyjną numer 1/3 (dalej łącznie „Działki”). Łączna powierzchnia Działek wynosi 1,5980 ha.

Zgodnie z planem miejscowym uchwalonym przez Radę Gminy w dniu 6 marca 2007 r. (dalej „MPZP”): (1) działka nr 1/2 stanowi tereny dróg dojazdowych oznaczone symbolem „6KDD”, tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem „5U/MN”, tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem „6U/MN”, tereny zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oznaczone symbolem „6U/P”, (ii) działka nr 1/3 stanowi teren zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem „5U/MN”.

Wnioskodawcy 2 zawarli przedwstępną umowę zamiany nieruchomości (dalej „Umowa Przedwstępna”) z podmiotem trzecim – spółką akcyjną z siedzibą w Polsce, będącą czynnym podatnikiem podatku VAT (dalej „Podmiot Trzeci”). Podmiot Trzeci oraz Wnioskodawca zawrą umowę, na podstawie której Wnioskodawca nabędzie prawa i przejmie zobowiązania z Umowy Przedwstępnej, przy czym możliwość taka jest przewidziana w Umowie Przedwstępnej.

W wykonaniu Umowy Przedwstępnej Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 zawrą (przyrzeczoną) umowę zamiany (dalej „Umowa Zamiany”), na podstawie której dokonają zamiany niezabudowanej nieruchomości o powierzchni ok. 9.000 m2, która wydzielona zostanie z Działek (dalej „Nieruchomość 1”) oraz Nieruchomości 2 o powierzchni ok. 7.800 m2, w ten sposób, że:

  1. Wnioskodawcy 2 przeniosą na rzecz Wnioskodawcy Nieruchomość 1 oraz
  2. Wnioskodawca przeniesie na rzecz Wnioskodawców 2 Nieruchomość 2,

przy czym Umowa Zamiany zostanie dokonana za dopłatą w wysokości iloczynu określonej kwoty wyrażonej w złotych polskich oraz różnicy (wyrażonej w m2) pomiędzy powierzchnią Nieruchomości 1, a powierzchnią Nieruchomości 2 (dalej „Transakcja”).

Na działce 1/2 posadowione są budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umowy najmu na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Działka 1/3 jest niezabudowana. W wyniku podziału Działek budynki te znajdą się na innej nieruchomości niż Nieruchomość 1 (Nieruchomość 1 będzie w momencie dokonywania podziału, jak i zawierania Umowy Zamiany niezabudowana).

Osoba fizyczna nr 1 nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Osoba fizyczna nr 2 prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Osoba fizyczna nr 2 jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy 2 nie podejmowali działań mających na celu uzbrojenie Nieruchomości 1 w infrastrukturę techniczną. Wnioskodawcy 2 nie prowadzili działań o charakterze marketingowym w celu zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości 2. Nie ogłaszali się w mediach, Internecie, prasie z zamiarem chęci sprzedaży Nieruchomości 2. Nieruchomość 2 nie była przedmiotem żadnych umów dzierżawy czy najmu z osobami trzecimi. Wnioskodawca na dzień składania wniosku nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czyny, ale na dzień dokonywania Transakcji Wnioskodawca będzie zrejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Nieruchomość 1 stanowi niezabudowaną nieruchomość o powierzchni ok. 9.000 m2, która wydzielona zostanie z działki nr 1/2 oraz 1/3. Nieruchomość 1 w zdecydowanej większości położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 5U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej), a w części na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 6U/MN (tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej oraz symbolem 6U/P (tereny zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów). W wąskim pasie zachodnia część Nieruchomości 1 położona jest na terenie oznaczonym w MPZP symbolem 6KDD (tereny dróg dojazdowych).

Wnioskodawcy 2 do ok. połowy 2001 r. wykorzystywali działki 1/2 i 1/3 w prowadzonej działalności rolniczej – uprawa warzyw, które następnie Wnioskodawcy 2 sprzedawali na rynku rolnym. Działalność rolnicza prowadzona przez Wnioskodawców 2 nie była opodatkowana podatkiem VAT (czynności te były przedmiotowo zwolnione z VAT). Od ok. połowy 2001 r. działka 1/3 nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawców w jakiejkolwiek działalności. Od ok. połowy 2001 r. jeden z Wnioskodawców 2 (osoba fizyczna nr 2) wykorzystywała i wykorzystuje działkę nr 1/2 w ten sposób (przy czym od 2007 r. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej), iż wynajmuje posadowione na działce nr 1/2 budynki (tj. budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze), które są przedmiotem umów najmu na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. W wyniku podziału Działek budynki te znajdą się na innej nieruchomości niż Nieruchomość 1 (Nieruchomość 1 będzie w momencie dokonywania podziału, jak i zawierania Umowy Zamiany niezabudowana).

Wnioskodawcy 2 nie udostępniali działki nr 1/3 osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawcy nie wnioskowali o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ww. działek (tj. dla działek nr 1/2 i 1/3).

Wnioskodawcy 2 nie ponieśli ani nie zamierzą ponieść jakichkolwiek nakładów związanych z przygotowaniem działek do zamiany. Podział Działek poprzez wyodrębnienie Nieruchomości 1 zostanie dokonany przez przedstawiciela Wnioskodawcy, który będzie działał w tym zakresie jako pełnomocnik Wnioskodawców i Wnioskodawcy 2 nie poniosą żadnych kosztów z tym związanych.

Wnioskodawca Nieruchomość 2 będzie wykorzystywał do własnej działalności gospodarczej, tj. do zbycia Nieruchomości 2 w wyniku zawarcia Umowy Zamiany. Nieruchomość 2 nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w inny sposób w prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa Zmiany zostanie najprawdopodobniej zawarta w lutym 2019 r.

Nieruchomość 2 była i jest wykorzystywana przez Sprzedających wyłącznie w zakresie własnej działalności rolnej nieopodatkowanej podatkiem VAT (czynności te są zwolnione przedmiotowo od podatku VAT). Działalność rolna jest prowadzona przez Sprzedających od grudnia 1989 r., przy czym od ok. 2012 r. działalność tę prowadzi tylko jeden ze Sprzedających. Po nabyciu Nieruchomości 2 Wnioskodawca do momentu zamiany nie będzie wykorzystywał Nieruchomości 2 w działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie ponosił ani nie poniesienie jakichkolwiek nakładów na budynki znajdujące się na Nieruchomości 2, które stanowiły/stanowiłyby wydatki na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 (osoba fizyczna nr 1 i nr 2) będą na moment zamiany zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wątpliwości dotyczą kwestii, czy transakcja polegająca za zbyciu Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umowy zamiany będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że każdy, kto dokonuje czynności, które są konieczne do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), „podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. „Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE).

Opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE, odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W odniesieniu do niniejszej sprawy należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawcy 2 nie mogą być podatnikami podatku od towarów i usług w związku z planowaną zamianą działki niezabudowanej powstałej z wydzielenia działek nr 1/2 i 1/3. Pomimo, że grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że przy dokonywaniu zamiany ww. działki, Wnioskodawcy 2 będą działali w charakterze handlowca.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy 2 nie podejmowali i nie będą podejmowali czynności, które miałyby na celu zwiększenie atrakcyjności Działek. Wnioskodawcy 2 nie podejmowali aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Nie ogłaszali się w mediach, Internecie, prasie z zamiarem chęci sprzedaży Nieruchomości 1. Nieruchomość 1 nie była przedmiotem żadnych umów dzierżawy czy najmu z osobami trzecimi. Wnioskodawcy 2 nie wnioskowali o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działek 1/2 i 1/3. Co prawda, Wnioskodawcy 2 udzielili pełnomocnictwa przedstawicielowi Wnioskodawcy do podziału Działek poprzez wyodrębnienie Nieruchomości 1, jednakże nie jest to przesłanka świadcząca o takiej aktywności Wnioskodawców 2 w przedmiocie zbycia tej Nieruchomości, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Wskazać należy, że nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż Nieruchomości 1 wypełniła przesłanki działalności gospodarczej.

W konsekwencji, przy uwzględnieniu braku ze strony Wnioskodawców 2 jakichkolwiek działań, w tym marketingowych należy stwierdzić, że dokonując planowanej zamiany Wnioskodawcy 2 będą korzystali z przysługującego im prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Taka sprzedaż będzie oznaczała działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdą zastosowania. Wnioskodawcy 2 będą dokonywali zbycia gruntu należącego do ich majątku prywatnego.

Ponadto należy stwierdzić – przy uwzględnieniu aktualnego orzecznictwa sądowego, w tym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 – że planowana przez Wnioskodawców 2 transakcja zamiany działki wydzielonej z działek nr 1/2 i 1/3 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby dla tej czynności uznać Wnioskodawców 2 za podatników w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że Transakcja polegająca na zbyciu Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy Zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawcy 2 z tytułu tej transakcji nie będą działali w charakterze podatnika podatku VAT.

W opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca i Wnioskodawcy 2 będą na moment zamiany zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz, że w Wariancie 1 Wnioskodawca i Wnioskodawcy 2 nie złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2. W Wariancie 2 Wnioskodawca oraz Wnioskodawcy 2 złożą, przed dniem dokonania zamiany właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków znajdujących się na Nieruchomości 2.

Wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata

gdyż przedmiotem niniejszej interpretacji jest zbycie przez Wnioskodawców 2 niezabudowanej Nieruchomości 1 na rzecz Wnioskodawcy. Zatem, nie ma podstaw aby rozpatrzyć sprawę w Wariancie 1 i Wariancie 2.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia Nieruchomości 1 należy uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał, że oczekuje odpowiedzi na pytanie nr 2 jedynie w sytuacji uznania jego stanowiska w zakresie pytania nr 1 dotyczącego opodatkowania podatkiem VAT zbycia Nieruchomości 1 za nieprawidłowe. Uwzględniając zatem udzieloną odpowiedź na pytania nr 1, w której uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, udzielenie odpowiedzi na pytania nr 2 stało się zbędne.

Niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania podatkiem VAT zbycia Nieruchomości 1 przez Wnioskodawców 2 oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej Nieruchomości przez Wnioskodawcę. W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj