Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.362.2018.1.MAZ
z 1 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 listopada 2018 r. (data wpływu – 6 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z realizacją projektu pn. …, w odniesieniu do pomieszczeń administrowanych przez GOK w … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z realizacją projektu pn. …, w odniesieniu do pomieszczeń administrowanych przez GOK w … .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Gmina”) będzie realizować projekt pn. … (dalej jako: „Projekt”) objęty dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014- 2020, w ramach osi priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, OZE i gospodarka niskoemisyjna, działanie 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałanie 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT. Termin rozpoczęcia realizacji Projektu: … r. oraz termin zakończenia realizacji Projektu: … r.

Projekt nie jest projektem partnerskim więc interpretacja podatkowa dotyczy tylko wydatków ponoszonych przez Gminę.

Zakres inwestycji obejmuje:

  • modernizację energetyczną budynku użyteczności publicznej w … (dalej jako: „budynek”) - w części przeznaczonej pod mieszkania chronione,
  • modernizację energetyczną budynku - pozostała część budynku,
  • budowę instalacji OZE (fotowoltaika) w modernizowanym energetycznie budynku.

Projekt związany jest z kompleksową modernizacją energetyczną budynku …, w Gminie (dalej także jako: „budynek”). Budynek zostanie poddany termomodernizacji wraz z niezbędnymi pracami dodatkowymi:

  • remont pokrycia dachowego oraz częściowa wymiana więźby;
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;
  • wykończenie elewacji zewnętrznej, odtworzenie odgromienia;
  • wymiana instalacji wody, centralnej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania;
  • wymiana oświetlenia na oprawy typu LED.

Ponadto w projekcie założono budowę infrastruktury OZE w postaci instalacji fotowoltaicznej. Planowane są także działania z zakresu likwidacji „niskiej emisji” poprzez wymianę źródła ciepła, tj. pieca na paliwo stałe na kocioł gazowy z niezbędnym montażem wewnętrznej instalacji gazowej. Dzięki realizacji Projektu budynek, któremu nadane zostaną nowe funkcje społeczne, charakteryzować się będzie wysokim poziomem efektywności energetycznej, niską emisyjnością i energochłonnością. Głównym celem przedmiotowego przedsięwzięcia jest działanie mające na celu poprawę energetyczną budynków użyteczności publicznej, a tym samym obniżenie substancji niebezpiecznych, które przedostają się do atmosfery w wyniku procesów spalania.

W związku z powyższym władze Gminy zdecydowały się przeprowadzić audyty energetyczne w tych budynkach. Wykonane audyty wykazały potrzebę modernizacji energetycznej m.in. budynku, w związku z planowanym nadaniem temu obiektowi nowych funkcji społecznych. Aktualny stan techniczny i energetyczny budynku jest niezadowalający. Budynek wykazuje znaczne straty energii cieplnej, gdyż nie posiada izolacji termicznej ścian zewnętrznych, dachu oraz posadzki. Stolarka zewnętrzna wymaga wymiany, tak samo jak instalacje c.o. oraz c.w.u. Skutkiem tego ponowne użytkowanie obiektu oznaczać będzie konieczność spalania znacznej ilości paliwa stałego (węgla) do ogrzewania budynku, co oznaczać będzie dużą emisyjność.

Powyższa sytuacja sprawia, że obiekt posiada niską efektywność energetyczną oraz wysoką energochłonność. Jego użytkowanie w obecnym stanie spowoduje również znaczącą emisję dwutlenku węgla oraz pyłów zawieszonych. Odpowiedzią na ww. problemy jest realizacja niniejszego Projektu, którego celem bezpośrednim jest poprawa efektywności energetycznej budynku, a w szczególności zmniejszenie ilości emisji zanieczyszczeń (pyłów i gazów cieplarnianych), zmniejszenie zużycia energii cieplnej oraz elektrycznej.

Przedmiotowy budynek zlokalizowany jest na terenie miejscowości … w Gminie …, na działce o numerze geodezyjnym … . W budynku tym mieściła się szkoła podstawowa. Aktualnie nie jest użytkowany, przez co podlega stałej degradacji. Ogólny stan techniczny kwalifikuje się jako zły, zgodnie z ekspertyzą techniczną, opracowaną w … roku. Obiekt wybudowano w latach przedwojennych w technologii tradycyjnej, w części frontowej jako jednokondygnacyjny z nieużytkowym poddaszem, niepodpiwniczony, a w części tylnej jako dwukondygnacyjny częściowo podpiwniczony. Część tylną rozbudowano przez nadbudowanie piętra i zmianę konstrukcji dachu. Część nadbudowaną o jedną kondygnację przesklepiono stropem drewnianym belkowym ze stropodachem nieprzełazowym z więźbą drewnianą i pokryciem z papy termozgrzewalnej na pełnym deskowaniu drewnianym. Budynek posiada hol przy wejściu głównym frontowym, szerokie korytarze do komunikacji wewnętrznej o szerokości ok. 2,50 m oraz sale o zróżnicowanej powierzchni od 40,0 do 70,0 m2 oraz węzły sanitarne. Budynek swoją formą nawiązuje do architektury dworkowej. Ujęty jest w wykazie obiektów zabytkowych Gminy, objętych ochroną dziedzictwa kulturowego i wyznaczonych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do ujęcia w gminnej ewidencji zabytków.

W stosunku do przedmiotowego budynku zaplanowana jest jego przebudowa oraz zmiana sposobu użytkowania opisywanego obiektu. Po modernizacji obiekt będzie pełnił funkcję użytkową i znajdować się będą w nim:

  • mieszkanie chronione;
  • pomieszczenia administracyjne;
  • pomieszczenia dla Klubu Seniora;
  • pomieszczenia bawialni;
  • pomieszczenia szkoleniowe.

Zakres prac:

  1. Zmniejszenie strat ciepła przez przenikanie przez ściany zewnętrzne piwnic na gruncie, ponad gruntem, ściany zewnętrzne nadziemia - ocieplenie ścian za pomocą mineralnych płyt izolacyjnych wykonanych z bardzo lekkiej odmiany betonu komórkowego.
  2. Zmniejszenie strat ciepła przez przenikanie przez strop pod nieogrzewanym poddaszem (strop nad parterem) - ocieplenie stropu płytami z wełny mineralnej.
  3. Zmniejszenie strat ciepła przez przenikanie przez okna zewnętrzne/drzwi zewnętrze -wymiana na nowe o zgodnym z normą, współczynniku przenikania ciepła U.
  4. Podwyższenie sprawności instalacji c.w.u. - zastosowanie instalacji fotowoltaicznej, z której energia elektryczna będzie zasilać grzałkę zasobnika c.w.u. Zastosowanie cyrkulacji, wymiana zasobnika c.w.u. na energooszczędny, wymiana i izolacja instalacji rurowej.
  5. Podwyższenie sprawności instalacji c.o. - zastosowanie nowego kotła gazowego o większej sprawności. Wymiana i izolacja rur rozprowadzających, przyłączeniowych oraz wymiana grzejników i montaż przygrzejnikowych zaworów termostatycznych.
  6. Remont dachu oraz częściowa wymiana więźby, wykończenie elewacji zewnętrznej - stan techniczny tych elementów powoduje namakanie ścian (przeciekający dach, rynny, ubytki w elewacji), zagrzybienie - konieczne prace modernizacyjne celem zapewnienia odpowiedniej izolacji ścian i ochrony przed czynnikami zewnętrznymi (odtworzenie odgromienia jest pochodną wykończenia elewacji).
  7. Zgodnie z audytem wymiana oświetlenia na ledowe oraz zastosowanie fotowoltaiki przyniesie znaczące korzyści energetyczne (oszczędności).

Zaproponowane rozwiązanie jest:

  • wykonalne pod względem technicznym/technologicznym;
  • zgodnie z dokumentacją projektową, zaś w obiekcie nie stwierdzono przeciwwskazań do realizacji tego typu robót;
  • zgodne z najlepszą praktyką;
  • zgodne z obowiązującymi normami prawnymi;
  • prace realizowane będą ściśle według wymogów określonych w dokumentacji;
  • optymalne pod względem zamierzenia modernizacji energetycznej budynku i wynika z opracowanego audytu energetycznego;
  • przedstawiające optymalny stosunek jakości do ceny.

Przyjęte rozwiązania wynikają z analizy wariantowej przedstawionej w audycie energetycznym, która objęła m.in. kwestie izolacji, współczynników przenika w kontekście efektów końcowych i ceny. Szczegółowa analiza wariantowa znajduje się w audycie energetycznym. Wykazano w nim także korzyści energetyczne i kosztowe montażu instalacji fotowoltaicznej oraz wymiany oświetlenia na ledowe. W odniesieniu co całości planowanych prac wybrane rozwiązania są najbardziej optymalne pod względem spodziewanych efektów związanych z modernizacją energetyczną budynku i ceny modernizacji. Sposób wykonania poszczególnych robót (w szczególności remont dachu i elementów zewnętrznych) zapewni ich długoletnią trwałość oraz odporność na ekstremalne zdarzenia pogodowe (których ryzyko wystąpienia w miejscu realizacji Projektu szacuje jako minimalne).

Trwałość Projektu wynosi 5 lat. Właścicielem zmodernizowanej infrastruktury i podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości niniejszego Projektu będzie Gmina.

Wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy będą wyznaczeni do monitorowania utrzymania celów i trwałości Projektu wraz z ewentualnymi działaniami naprawczymi, jeśli takie okoliczności wystąpią. Gmina dysponuje zarówno personelem jak i innymi zasobami, które są niezbędne do utrzymania trwałości projektu, posiada stosowne kompetencje oraz doświadczenie w realizacji wielu różnych przedsięwzięć współfinansowanych z UE, środków krajowych i innych.

Bezpośrednie zarządzanie efektami Projektu (zmodernizowanym budynkiem) zostanie powierzone:

  1. Ośrodkowi Pomocy Społecznej w … (dalej jako: „OPS”);
  2. Gminnemu Ośrodkowi Kultury Gminy … (dalej jako: „GOK”).

Ad 1. Nastąpi poprzez oddanie przez Wnioskodawcę części ww. budynku w użytkowanie OPS w formie ustanowienia trwałego zarządu dotyczącego części budynku, z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną. Trwały zarząd wyodrębnionych pomieszczeń powierzony będzie OPS. Wnioskodawca po zakończeniu realizacji Projektu będzie zarządzać przedmiotową infrastrukturą za pomocą swojej budżetowej jednostki organizacyjnej - OPS.

OPS został utworzony na mocy uchwał:

  • Uchwały Gminnej Rady Narodowej z dnia …, w sprawie utworzenia jednostki budżetowej.
  • Uchwały Rady Gminy z dnia …, w sprawie powołania Ośrodka Pomocy Społecznej.

Ośrodek działa na podstawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia … .

OPS jest budżetową jednostką organizacyjną Gminy, utworzoną w celu realizacji zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej. Działalność jednostki jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy. W związku z tym Gmina zagwarantuje środki finansowe na utrzymanie ww. infrastruktury (tj. ww. mieszkania chronionego) w okresie eksploatacji. Zadaniem OPS będzie odpowiednie gospodarowanie przedmiotową infrastrukturą w imieniu Gminy celem osiągnięcia i utrzymania celów oraz wskaźników Projektu.

Zakupione przez Gminę w ramach Projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie mieszkania chronionego w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej - OPS) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacji obowiązkowych zadań własnych Gminy w zakresie pomocy społecznej, polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi płatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; Dz.U. z 2017 r., poz. 1221).

W tej kwestii istotne jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 07.05.2018 r., znak: 0112-KDIL1-3. 4012.170.2018.l.AW: „Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nabywane przez Gminę w ramach Projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie mieszkania chronionego w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej - Ośrodkowi Pomocy Społecznej) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacja obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi odpłatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług). Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania”.

Ad 2. Oddanie przez Wnioskodawcę pozostałej części budynku (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) w administrowanie GOK nastąpi nieodpłatnie. Administrowanie to będzie się odbywać wyłącznie nieodpłatnie i dotyczyć będzie ww. wyodrębnionych pomieszczeń (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) oddanych w administrowanie GOK. Poszczególne funkcje budynku o charakterze usług społecznych zostaną utrzymane minimum przez okres trwałości Projektu (nie przewiduje się zmian własności budynku, sposobu zarządzania i przeznaczenia budynku w dużo dłuższej perspektywie czasu).

GOK będzie wykorzystywał ww. pomieszczenia również nieodpłatnie.

Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT (działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Nabywcą towarów i usług dotyczących ww. przedsięwzięcia inwestycyjnego jest Gmina.

Gmina w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), realizując Projekt wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Wskazana powyżej metodyka zarządzania obiektem w okresie trwałości zostanie utrzymana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta, tj. przez cały okres trwałości. Gmina nie dokona sprzedaży produktów Projektu przez cały ten okres. Nie planuje również dokonywać zmiany podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie, w tym np. poprzez przekazanie związanych z tym działań podmiotowi zewnętrznemu. OPS oraz GOK odpowiedzialne będą za prawidłowe użytkowanie budynku (zgodnie z jego przeznaczeniem) i utrzymanie w dobrym stanie, zaś Wnioskodawca zapewniać będzie środki finansowe na utrzymanie obiektu. Jednocześnie wyznaczeni pracownicy urzędu gminy odpowiedzialni będą za monitoring trwałości Projektu, w tym zachowanie wskaźników inwestycji, jak również za kontrolę zachowania odpowiedniego przeznaczenia i stanu technicznego obiektu.

Możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (odzyskania podatku VAT) w Projekcie:

  • W części przeznaczonej pod mieszkania chronione Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnieniu przedmiotowemu od VAT podlegają usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane m.in. przez ośrodki pomocy społecznej).
    W tej kwestii istotne jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 07.05.2018 r., znak: 0112-KDIL1-3. 4012.170.2018.l.AW.
  • Pozostała część budynku: od tej części inwestycji Wnioskodawca też nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (odzyskania podatku VAT), gdyż nie będzie powadzić żadnej sprzedaży opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. …, dotyczącej części planowanej do przekazania w przyszłości w administrowanie GOK ma prawo uznać, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach Projektu wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221; zwanej dalej „ustawą”), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak przedstawiono w opisanym zdarzeniu przyszłym, planowane oddanie przez Wnioskodawcę pozostałej części budynku (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) w administrowanie GOK nastąpi nieodpłatnie. Administrowanie to będzie się odbywać wyłącznie nieodpłatnie i dotyczyć będzie ww. wyodrębnionych pomieszczeń (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe), oddanych w administrowanie GOK. Poszczególne funkcje budynku o charakterze usług społecznych zostaną utrzymane minimum przez okres trwałości Projektu (nie przewiduje się zmian własności budynku, sposobu zarządzania i przeznaczenia budynku w dużo dłuższej perspektywie czasu). GOK będzie wykorzystywał ww. pomieszczenia również nieodpłatnie.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2017r., poz. 1875, z późn. zm.), realizując Projekt wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Z przedsta-wionego opisu sprawy wynika, że nabywane przez Gminę w ramach Projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowa-nych podatkiem od towarów i usług (VAT). Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Zatem Gmina w odniesieniu do realizowanej inwestycji - Projektu - dotyczącej części plano-wanej do przekazania w przyszłości w administrowanie GOK, ma również prawo uznać, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach Projektu wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związanego z zakupami dotyczącymi części budynku, planowanej do przekazania w administrowanie GOK, jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe przepisy wskazują, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2018 r., poz. 994, ze zm.; dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”), Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1);
  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6);
  • edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8);
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9);
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował Projekt dofinansowany ze środków unijnych, polegający na termomodernizacji i remoncie budynku byłej szkoły podstawowej, ujętego w wykazie obiektów zabytkowych. W zmodernizowanym budynku będą się znajdowały: mieszkanie chronione i pomieszczenia: administracyjne, Klubu Seniora, bawialni oraz szkoleniowe. Administratorami będą: OPS w odniesieniu do mieszkania chronionego; GOK w pozostałym zakresie. Zakupione w ramach realizacji Projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. GOK będzie wykorzystywał nieodpłatnie otrzymane w administrowanie pomieszczenia.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację Projektu, w odniesieniu do części inwestycji planowanej do przekazania w administrowanie GOK.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieszczą się zatem, wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, m.in. sprawy gospodarki nieruchomościami, edukacji publicznej, kultury, ochrony zabytków, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Powyższe oznacza, że część zmodernizowanego zabytkowego budynku, obejmująca pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialni i szkoleniowe, przekazana w administrowanie GOK, będzie wykorzystywana do realizacji wymienionych zadań własnych Gminy. W konsekwencji oznacza to, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, Gminy nie można będzie uznać za podatnika w zakresie spraw gospodarki nieruchomościami, edukacji publicznej, kultury, ochrony zabytków, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, nałożonych odrębnymi przepisami.

Ponadto rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego, w zakresie części planowanej do przekazania w administrowanie GOK, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku na gruncie ustawy o VAT powstaje bowiem jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując kwestię prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności o charakterze publicznoprawnym, niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku, podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to na gruncie niniejszej sprawy, że Wnioskodawca nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Skoro więc, jak przedstawiła Gmina w opisie zdarzenia przyszłego, zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem w tej sytuacji nie zostanie wygenerowany podatek należny.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a także fakt, że Gmina realizuje zadania własne nałożone odrębnymi przepisami, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach Projektu wydatki, w odniesieniu do części inwestycji planowanej do przekazania w administrowanie GOK.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Tym samym interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach Projektu wydatki, w odniesieniu do części inwestycji planowanej do przekazania w administrowanie OPS.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj