Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.865.2018.1.ICZ
z 31 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 listopada 2018 r. (data wpływu 13 listopada 2018r.), uzupełnionym pismem z 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 90b, z tytułu nabycia samochodu ciężarowego oraz samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2018 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 90b, z tytułu nabycia samochodu ciężarowego oraz samochodów osobowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 4 grudnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.740.2018.2.ICz.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 1997r. Podatek dochodowy rozlicza na „zasadach ogólnych”, na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem wykonywanej działalności jest: skup i sprzedaż żywca, wynajem maszyn rolniczych oraz usługi transportowe.

W kwietniu 2018 r. Wnioskodawca złożył aktualizacje VAT-R w której od maja 2018 r. zrezygnował ze zwolnienia w podatku VAT jako rolnik. Decyzja o rejestracji jako „rolnik – czynny podatnik VAT” została podjęta ze względu na prowadzone prace inwestycyjne, tj. budowa budynku wylęgarni – dział specjalny produkcji rolnej .

Pismem z 18 grudnia 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Działalność gospodarcza wykonywana od 1997r., polegająca na: skupie i sprzedaży żywca, wynajmie maszyn rolniczych oraz świadczeniu usług transportowych - nie była wykonywana przez Wnioskodawcę jako rolnik ryczałtowy, który korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o VAT.
  2. Działalność polegającą na: skupie i sprzedaży żywca, wynajmie maszyn rolniczych oraz świadczeniu usług transportowych – Wnioskodawca wykonywał jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i opodatkowywał tę działalność na zasadach ogólnych.
  3. Faktura zakupu samochodu mercedes-benz sprinter była wystawiona 23.02.2017r. Samochód został zarejestrowany 01.03.2017 i odebrany od sprzedawcy 02.03.2017r.
  4. Wartość środka trwałego w momencie zakupu: kwota brutto 141.327 zł, w tym podatek VAT 26.427 zł.
  5. Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego mercedes - benz sprinter przysługiwało na podstawie: art. 86a ust. 3 pkt 1 litera a), art. 86a ust. 4 pkt 2, art. 86a ust. 9 pkt 1 litera a) i art. 86a ust. 10 pkt 1. W/w odliczenia Wnioskodawca dokonał w miesiącu 03/2017r.
  6. Dopuszczalna masa całkowita samochodu ciężarowego mercedes - benz sprinter wynosi 3500 kg (równe 3500).
  7. Wnioskodawca wykorzystywał w/w samochód ciężarowy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 grudnia 2018 r.):

  1. Czy w przypadku wykorzystywania (od przyszłego roku) samochodu ciężarowego mercedes - benz sprinter do prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej (rolnik czynny podatnik VAT), będącego środkiem trwałym w prowadzonej działalności gospodarczej osoby fizycznej, z pełnym 100% odliczeniem VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia?
  2. Czy w przypadku wykorzystywania (od przyszłego roku) samochodów osobowych do prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej (rolnik czynny podatnik VAT), będących środkami trwałymi w prowadzonej działalności gospodarczej osoby fizycznej (50% odliczenia VAT), będę zobowiązany do korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 18 grudnia 2018 r.:

Zdaniem Wnioskodawcy planowane równoczesne wykorzystanie od przyszłego roku, samochodu ciężarowego mercedes - benz sprinter oraz samochodów osobowych, będących środkami trwałymi w prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej, do prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej, nie będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty odliczonego podatku VAT z tytułu nabycia w/w pojazdów.

Działalność gospodarcza w rozumienie ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym rolników zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy.

W kwietniu 2018r. zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT, Wnioskodawca złożył aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i od maja 2018 r. jest czynnym podatnikiem VAT jako rolnik. Jako rolnik będzie wykonywał również czynności w kategorii: opodatkowanych 8% podatkiem VAT.

Jeśli czynny podatnik zakupił towary lub usługi, a zakup ten służy wykonywaniu przez niego czynności opodatkowanych, ma prawo odliczyć VAT - co wynika bezpośrednio z art. 86 ust. 1 ustawy.

W sytuacji, gdy podatnik zakupił samochód osobowy lub inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i dokonał zmian w zakresie wykorzystywania tego pojazdu, zgodnie z art. 90b jest obowiązany do korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia.

Samochód ciężarowy z pełnym prawem do odliczenia VAT jak i samochody osobowe z ograniczonym prawem do odliczenia podatku naliczonego, będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT (działalność gospodarcza osoby fizycznej i dział specjalny produkcji rolnej).

Zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki do korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia w/w pojazdów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o VAT – rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku związanego z pojazdami samochodowymi są uregulowane w art. 86a ustawy.

W świetle art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

W myśl art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych.

Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Zgodnie z art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

  1. klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
  2. z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

Przywołane wyżej przepisy art. 86a ustawy regulują kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i eksploatacją pojazdów samochodowych.

Natomiast kwestie związane z korektą podatku naliczonego w związku z nabyciem pojazdu samochodowego zostały unormowane w art. 90b ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90b ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy:

  1. o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu;
  2. w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

Według art. 90b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 1, nastąpi sprzedaż pojazdu samochodowego, uznaje się, że wykorzystanie tego pojazdu zostało zmienione na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, aż do końca okresu korekty.

Na podstawie ust. 3 powyższego artykułu, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio również w przypadku, o którym mowa w art. 86a ust. 13.

W myśl ust. 4 tego artykułu, na potrzeby korekty, o której mowa w ust. 1, uznaje się, że pojazd samochodowy odpowiednio nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej albo jest wykorzystywany wyłącznie do takiej działalności począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

W przypadku pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15.000 zł korekty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się, jeżeli zmiana ich wykorzystywania nastąpiła w okresie 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania ten pojazd samochodowy. Przepisy ust. 2-5 stosuje się odpowiednio (art. 90b ust. 6 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa wprowadza system korekt podatku naliczonego, który będzie stosowany w sytuacji, gdy podatnik nabył pojazd samochodowy:

  • z pełnym prawem do odliczenia, w związku z przeznaczeniem go do wykorzystywania wyłącznie w działalności gospodarczej, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia zmienia jego przeznaczenie i będzie wykorzystywał ten pojazd również do innych celów niż działalność gospodarcza;
  • z ograniczonym do 50% prawem do odliczenia, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia dokonuje sprzedaży opodatkowanej tego pojazdu lub przeznacza ten pojazd do użytku wyłącznie w działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 1997 r. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem wykonywanej działalności jest: skup i sprzedaż żywca, wynajem maszyn rolniczych oraz usługi transportowe. W kwietniu 2018 r. Wnioskodawca złożył aktualizacje VAT-R w której od maja 2018 r. zrezygnował ze zwolnienia w podatku VAT jako rolnik. Decyzja o rejestracji jako „rolnik – czynny podatnik VAT” została podjęta ze względu na prowadzone prace inwestycyjne, tj. budowa budynku wylęgarni – dział specjalny produkcji rolnej. Działalność gospodarczą wykonywaną od 1997 r. polegającą na: skupie i sprzedaży żywca, wynajmie maszyn rolniczych oraz świadczeniu usług transportowych – Wnioskodawca wykonywał jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i opodatkowywał tę działalność na zasadach ogólnych. Wnioskodawca wykorzystywał ww. samochód ciężarowy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze cytowany stan prawny oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wyjaśnił Wnioskodawca samochód ciężarowy został nabyty w lutym 2017 r. dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu której Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT, ponadto jak wynika z wniosku Wnioskodawca od kwietnia 2018 r. przedmiotowy samochód wykorzystuje również jako rolnik do produkcji rolnej, w ramach której nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, zatem nabyty samochód ciężarowy mercedes benz-sprinter, z pełnym prawem do odliczenia, jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej opodatkowanej i w okresie korekty, o której mowa w art. 90b ustawy o VAT, wykorzystanie samochodu ciężarowego nie zostało zmienione i zostało utrzymane do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej (działalności rolniczej opodatkowanej), to przepisy dotyczące korekt podatku naliczonego nie mają zastosowania w tej sytuacji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą oceny czy w przypadku wykorzystywania przez Wnioskodawcę (od przyszłego roku) samochodów osobowych do prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej (rolnik czynny podatnik VAT), będących środkami trwałymi w prowadzonej działalności gospodarczej osoby fizycznej (50% odliczenia VAT), będzie on zobowiązany do korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości należy wskazać, że co do zasady, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów prawo o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zatem zgodnie z wyżej wymienionymi regulacjami art. 86a ust. 1-2 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej istnieje możliwość ich użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Ponadto jak wyjaśniono, w myśl art. 90b ustawy o VAT, korekty dokonuje się, o ile zmiana sposobu wykorzystania pojazdu samochodowego nastąpi w okresie korekty.

Zatem odnosząc się do kwestii korekty z tytułu nabycia samochodów osobowych, należy wyjaśnić, że skoro z tytułu nabycia samochodów osobowych Wnioskodawca dokona odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% i przedmiotowe pojazdy (samochody osobowe) będą wykorzystywane w sposób „mieszany” tzn. do działalności gospodarczej (w tym do działalności rolniczej) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, to należy uznać, że wykorzystanie samochodów osobowych nie zostanie zmienione, zatem przepisy dotyczące korekt podatku naliczonego nie mają zastosowania w tej sytuacji.

W konsekwencji, w przypadku wydatków związanych z nabyciem samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej (w tym do działalności rolniczej opodatkowanej) i do celów innych niż działalność gospodarcza - Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty, zgodnie z art. 90b ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie tych samochodów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej organ nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy, gdyż do prowadzenia takiego postępowania dowodowego nie jest uprawniony. Interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionych we wniosku przez wnioskodawcę.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj