Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.40.2019.1.JK
z 5 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Podstawowym celem statutowym Zakładu jest zapewnienie mieszkańcom gminy oraz innym pacjentom wpisanym na listę pacjentów wszechstronnej i dostępnej opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa podstawowego, specjalistycznego, zapobieganie powstawaniu chorób i urazów, szerzenie oświaty zdrowotnej. W Zakładzie w 99,2% przychodów pochodzi ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Pozostałe 0,8% przychodów Zakład osiąga głównie z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym Zakładu.

W związku z powyższym Zakład nie jest podatnikiem VAT czynnym, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi czynności opodatkowanych, wykonuje działalność wyłącznie zwolnioną z podatku, więc nie może odzyskać zapłaconego przy towarach i usługach podatku VAT.

W dniu 28 grudnia 2012 r. Zainteresowany podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Oś priorytetowa 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego. Działanie 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli projektu: „Informatyzacja Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…)”. Wartość projektu: 126.218,40 zł, w tym koszty niekwalifikowane 13.789,10 zł, dofinansowane w wysokości 85% wartości projektu, tj. 95.564,90 zł.

W ramach projektu został zakupiony sprzęt komputerowy, oprogramowanie medyczne, wykonano podłączenie sieci komputerowej w Ośrodku Zdrowia, zakupiono i zamontowano centralę telefoniczną typu VoIP w obydwu ośrodkach oraz zbudowano portal informacyjny. Głównym celem projektu jest zapewnienie dostępu do usług teleinformatycznych dla pacjentów Zakładu poprzez kompleksową informatyzację Zakładu. Wdrożenie projektu umożliwiło rejestrację pacjenta przez internet, nastąpiło usprawnienie pracy osób zatrudnionych w obu ośrodkach, usprawniło obsługę pacjentów oraz ulepszono jakość korzystania z usług medycznych, usprawnienie rejestracji, kontaktu ze specjalistami, nastąpiła promocja usług teleinformatycznych wśród społeczeństwa. W związku z tym, iż Zakład nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT uznał w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowany projektu.

W dniu 26 lutego 2014 r. Wnioskodawca występował z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do zakończenia realizacji wyżej wspomnianego wniosku.

Obecnie kończy się okres trwałości wniosku, nic się nie zmieniło i nadal Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i w ten sposób koszty podatku VAT od zakupionego sprzętu, oprogramowania i wykonanych usług są wydatkiem kwalifikowanym?

Zdaniem Wnioskodawcy (samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej utworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego), ze względu na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia – zwolnionych od podatku od towarów i usług korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy. Nie będąc podatnikiem VAT czynnym Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Podstawowym celem statutowym Zakładu jest zapewnienie mieszkańcom gminy oraz innym pacjentom wpisanym na listę pacjentów wszechstronnej i dostępnej opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa podstawowego, specjalistycznego, zapobieganie powstawaniu chorób i urazów, szerzenie oświaty zdrowotnej. W Zakładzie w 99,2% przychodów pochodzi ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Pozostałe 0,8% przychodów Zakład osiąga głównie z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym Zakładu.

W związku z powyższym Zakład nie jest podatnikiem VAT czynnym, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy. Wnioskodawca nie prowadzi czynności opodatkowanych, wykonuje działalność wyłącznie zwolnioną od podatku, więc nie może odzyskać zapłaconego przy towarach i usługach podatku VAT.

W dniu 28 grudnia 2012 r. Zainteresowany podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Oś priorytetowa 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego. Działanie 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli projektu: „Informatyzacja Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…)”. Wartość projektu: 126.218,40 zł, w tym koszty niekwalifikowane 13.789,10 zł, dofinansowane w wysokości 85% wartości projektu, tj. 95.564,90 zł.

W ramach projektu został zakupiony sprzęt komputerowy, oprogramowanie medyczne, wykonano podłączenie sieci komputerowej, zakupiono i zamontowano centralę telefoniczną w obydwu ośrodkach oraz zbudowano portal informacyjny. Głównym celem projektu jest zapewnienie dostępu do usług teleinformatycznych dla pacjentów Zakładu poprzez kompleksową informatyzację Zakładu. Wdrożenie projektu umożliwiło rejestrację pacjenta przez internet, nastąpiło usprawnienie pracy osób zatrudnionych w obu ośrodkach, usprawniło obsługę pacjentów oraz ulepszono jakość korzystania z usług medycznych, usprawnienie rejestracji, kontaktu ze specjalistami, nastąpiła promocja usług teleinformatycznych wśród społeczeństwa.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu ma możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż – jak oświadczył Zainteresowany – „Wnioskodawca nie prowadzi czynności opodatkowanych, wykonuje działalność wyłącznie zwolnioną od podatku”. Nie została zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: „Informatyzacja Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…)”. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności nie rozstrzygano czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Kwestia ta nie była przedmiotem zapytania. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu sprawy.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj