Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.785.2018.2.MD
z 7 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z 11 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 stycznia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.785.2018.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 11 stycznia 2019 r., przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Opis stanu faktycznego:

Uniwersytet (Uczelnia, Wnioskodawca) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu „Wykonanie termomodernizacji obiektów Zakładów X. ….” przeprowadza termomodernizację budynku, który w Klasyfikacji Środków Trwałych jest zdefiniowany jako budynek oświaty, nauki i kultury oraz budynek sportowy, grupa 107.

Umowa o dofinansowanie została zawarta w dniu 28 lutego 2017 w ramach poddziałania 1.3.1 Oś priorytetowa I Zmniejszenie emisyjności gospodarki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Zaplanowane do realizacji zadanie inwestycyjne obejmuje budynek Zakładów X. (X.) składający się z segmentów: A2, C1, C2, C3, D1.D3, D4-1, D4-2, D4-3 oraz łączników: L1, L2, L3, L4, L5, zlokalizowanych w K., ul. M. (działki ewidencyjne nr 7/39 i 1/13 w obrębie L.).

Budynek przeznaczony jest do zadań statutowych Uczelni, czyli do działalności dydaktycznej i naukowej. Jednakże na terenie budynku występuje także sprzedaż opodatkowana, związana głównie z podnajem powierzchni na działalność gospodarczą. Dotyczy to usługowej działalności diagnostycznej Katedry i Zakładu P. (251 m2.), w której prowadzona jest działalność opodatkowana stawką zw. oraz 23%. Uczelnia także podnajmuje powierzchnie użytkową małej placówki gastronomicznej (84,25 m2), dla której sprzedaż jest opodatkowana stawką 23%. Łączna powierzchnia przeznaczona na działalność gospodarczą stanowi 1,39% całej powierzchni użytkowej budynku.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie prac budowlanych w zakresie wykonania docieplenia oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, a także wymiana instalacji centralnego ogrzewania, montaż systemu wentylacji mechanicznej oraz montaż kolektorów słonecznych, planuje się również montaż instalacji fotowoltaicznej. Ponadto, w ramach realizacji projektu, wykonywane będą prace projektowe (wykonane oraz przyszłe), przygotowanie dokumentacji konkursowej oraz promocja projektu.

Opis zdarzenia przyszłego:

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie termomodernizacji budynku Wydziału Z. w K., zlokalizowanego w B. przy ul. P., który w Klasyfikacji Środków Trwałych jest zdefiniowany jako budynek oświaty, nauki i kultury oraz budynek sportowy, grupa 107.

Budynek przeznaczony jest do zadań statutowych Uczelni, czyli do działalności dydaktycznej i naukowej. Jednakże na terenie budynku występuje także sprzedaż opodatkowana, związana głównie z podnajem powierzchni na działalność gospodarczą opodatkowana stawką 23%, która zajmuje 10,33 m2., co stanowi 0,16% powierzchni budynku.

Wniosek o dofinansowanie został złożony w ramach trybu pozakonkursowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Priorytet IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, Poddziałanie 4.3.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – OSI.

Podstawowym celem Poddziałania 4.3.3 jest zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym. Osiągnięcie powyższych celów będzie możliwe poprzez realizację działań dotyczących modernizacji energetycznej budynków.

Podstawowym problemem, który został zdiagnozowany w obiekcie przewidzianym do termomodernizacji jest niska efektywność energetyczna budynku użyteczności publicznej, tj. wysokie zużycie energii, wysoka emisja zanieczyszczeń, wysokie koszty ogrzewania budynku, duże straty ciepła.

Głównym celem realizacji przedsięwzięcia jest uzyskanie zwiększonej efektywności energetycznej budynku, działania podjęte przez Beneficjenta przyczynią się również do zmniejszenia poboru energii cieplnej, a tym samym poprawy środowiska naturalnego. Inwestycja będzie miała realny wpływ na podniesienie komfortu użytkowania budynku.

W ramach inwestycji zaplanowano: wykonanie niezbędnych prac demontażowych i wyburzeniowych, wymianę i renowację stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie izolacji poziomych i pionowych, wykonanie izolacji termicznych ścian, stropów oraz dachu, wykonanie nowych instalacji wewnętrznych, w tym solarnej (dla wytwarzania c.w.u.), c.o., wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej.

Rezultaty uzyskane w projekcie, w sposób bezpośredni wpisują się w realizację celów określonych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT.

Na pytanie Organu „Jaki jest okres realizacji projektów, o których mowa w pytaniu Wnioskodawcy? Kiedy były/będą dokonywane zakupy z tymi projektami związane? (proszę o wskazanie dat pierwszego i ewentualnie ostatniego zakupu, proszę tę informacje podać odrębnie do każdego projektu) Wnioskodawca wskazał:

  1. przy ul. M. – umowa o dofinansowanie z dnia 28 lutego 2017 do dnia 31 grudnia 2019, Uczelnia wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie okresu realizacji do 30 września 2020. Pierwsza faktura VAT wystawiona 20 sierpnia 2014 r., zapłacona 19 września 2014 r. wnioskiem o płatność przesłanym 30 czerwca 2017 r. zatwierdzonym do wypłaty 2 października 2017 r.
  2. przy ul. P. – umowa o dofinansowanie z dnia 24 września 2018 do dnia 27 września 2019, zgoda warunkowa Urzędu Marszałkowskiego przedłużenie okresu realizacji do 31 grudnia 2019. Pierwsza faktura VAT wystawiona 24 listopada 2015 r., zapłacona 22 grudnia 2015 r. wniosek o płatność przesłany 21 listopada 2018 r. przyjęty do oceny (brak zatwierdzenia).

Uczelnia występuję i będzie występować na fakturach VAT związanymi z realizowanymi projektami jak nabywca towarów i usług.

Uczelnia będzie wykorzystywać mienie powstałe w wyniku realizacji projektów do:

  1. przy ul. M.
    • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (podnajem powierzchni pod działalność gospodarczą)
    • do czynności zwolnionych z podatku (m.in. studia niestacjonarne art. 43 ust. 1 pkt 26b)
    • do czynności niepodlegających opodatkowaniu (m.in. studia stacjonarne)
    • do czynności opodatkowanych i zwolnionych (wykonywanie wysokospecjalistycznych usług diagnostycznych)
  2. przy ul. P.
    • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (podnajem powierzchni pod działalność gospodarczą)
    • do czynności zwolnionych z podatku (m.in. studia niestacjonarne art. 43 ust. 1 pkt 26b)
    • do czynności niepodlegających opodatkowaniu (m.in. studia stacjonarne).



  1. przy ul. M. – mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane przez Uczelnię zarówno do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
  2. przy ul. P. – mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane przez Uczelnię zarówno do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Nie jest możliwe przypisanie zakupów dokonanych w związku z realizowanymi projektami w całości do działalności gospodarczej.

Uczelnia, jeżeli nie jest w stanie przypisać zakupów w całości do działalności gospodarczej, rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie. Proporcja określona zgodnie z art. 86 ust. 2a- 2h ustawy o VAT przekracza 2% i wynosi 4,32%.

Na pytanie Organu: „Jeżeli mienie powstałe w wyniku realizacji projektów (termomodernizowane budynki) jest/będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT, to proszę wskazać czy Wnioskodawca jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku?” Wnioskodawca podał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektów (termomodernizowane budynki) będzie wykorzystywane przez Uczelnię zarówno do czynności opodatkowanych (podnajem powierzchni, wysokospecjalistyczne badania diagnostyczne) i zwolnionych (studia niestacjonarne, wysokospecjalistyczne badania diagnostyczne). W związku z powyższym Uczelnia nie jest w stanie określić kwot podatku naliczonego wynikającego z kosztów związanych z budynkiem odrębnie dla czynności opodatkowanych, a odrębnie dla czynności zwolnionymi z podatku.

Uczelnia, jeżeli nie jest w stanie przypisać zakupów związanych z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. zwolnionych i opodatkowanych), rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie. Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT przekracza 2% i wynosi 19%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w ramach przedmiotowych projektów Uniwersytet może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 11 stycznia 2019 r.):

Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na ww. inwestycję zgodnie z art. 86 ust 2a ponieważ: Uczelnia nie jest w stanie przypisać jednoznacznie zakupów poniesionych w związku z projektami do konkretnej czynności (opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu). Budynki, w których przebiegają prace termomodernizacyjne Uczelnia wykorzystuje i będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych (takich jak podnajem powierzchni), zwolnionych (takich jak studia niestacjonarne), nieopodatkowanych (takich jak studia stacjonarne) czy w przypadku lokalizacji budynku w K. przy ul. M. do czynności mieszanych (takich jak prowadzone wysokospecjalistyczne badania diagnostyczne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Na podstawie powyższej delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia, w przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X= (Ax100)/A+F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X- proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A- roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F- sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą:

  1. dotacje oraz inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na realizację zadań wskazanych w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. –Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572. ze zm.), z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na:
    1. zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1 tej ustawy, jak również na realizowane w ramach tej dotacji zadania, o których mowa w art. 94 ust. 2 tej ustawy,
    2. specjalne stypendia naukowe dla doktorantów oraz specjalne stypendia naukowe dla studentów, inne niż określone w lit. a.
  2. środki na finansowanie nauki do wysokości poniesionych kosztów przez uczelnię w danym roku w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268) oraz inne dotacje lub środki o podobnym charakterze – przeznaczone na realizację przez tę uczelnię w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych oraz innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na stypendia dla uczestników studiów doktoranckich uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych

-wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Ponadto należy zaznaczyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt polegający na wykonaniu termomodernizacji budynku Zakładów X.. Jak wynika z informacji zawartych we wniosku budynek ten będzie wykorzystywany przez Uczelnię do trzech kategorii czynności tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności zwolnionych od podatku, a także do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca zamierza również realizację drugiego projektu polegającego na wykonaniu termomodernizacji budynku Wydziału Z. Z opisu sprawy wynika, że budynek ten Wnioskodawca będzie również wykorzystywać do trzech kategorii czynności tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu, czynności zwolnionych od podatku, a także do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywane przez Uczelnię zarówno do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Przypisanie zakupów dokonanych w związku z realizowanymi projektami w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektów.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca mienie powstałe w ramach realizacji projektów tj. budynek Zakładów X. oraz budynek Wydziału Z. będzie wykorzystywać zarówno do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektów wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jak wynika z opisu sprawy przypisanie zakupów dokonanych w związku z realizowanymi projektami w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Ponadto Uczelnia nie jest w stanie przypisać zakupów do poszczególnych kategorii czynności (tj. zwolnionych i opodatkowanych).

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

W pierwszym etapie, w przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez Wnioskodawcę zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Wnioskodawca powinien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie nabycia towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do działalności gospodarczej Wnioskodawcy związanej zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi od tego podatku, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektów w zakresie w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca dodatkowo będzie obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego „Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na ww. inwestycję zgodnie z art. 86 ust. 2a (…)” z uwagi na nieuwzględnienie w nim przepisów art. 90 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj