Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.897.2018.4.MJ
z 6 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 6 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanych nagród przedsiębiorcom – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanych nagród przedsiębiorcom oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wypłacane nagrody oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 stycznia 2019 r. w zakresie stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

N…(dalej „Spółka”) jest spółką kapitałową, posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest czynnym i zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Spółka działa w branży informatycznej, zajmując się między innymi rejestracją domen oraz świadczeniem usług hostingowych.

Spółka zawiera z klientami będącymi zarówno osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcami umowy o świadczenie różnego rodzaju usług informatycznych. W przypadku zawarcia umowy z klientem, Spółka obciąża klienta opłatą za świadczone usługi zgodnie z zawartą przez strony umową, generując w ten sposób przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

Spółka chcąc zwiększyć liczbę klientów, a tym samym, wielkość osiąganych przychodów ze sprzedaży, planuje wprowadzić Program Partnerski (dalej „Program”). Program będzie mieć na celu polecanie usług świadczonych przez Spółkę przez dotychczasowych klientów podmiotom niebędącym wcześniej klientami Spółki, na zasadach określonych w sporządzonym przez Spółkę Regulaminie oraz Tabeli Programu Partnerskiego, zamieszczonej na stronie internetowej Spółki.

Spółka określi usługi, które zostaną objęte Programem Partnerskim, a także ilość przyznawanych Punktów, oraz zasady przeliczania Punktów na Nagrody. Założenie konta w Panelu Klienta jest warunkiem koniecznym udziału w Programie Partnerskim. Partnerem Programu Partnerskiego (dalej „Partner”) będzie podmiot posiadający konto w Panelu Klienta stworzonym przez Spółkę, polecający usługi świadczone przez Spółkę, zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie, posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Klientem Poleconym będzie z kolei podmiot, który założy konto w Panelu Klienta w wyniku bezpośredniego działania Partnera, wskazując w procesie zakładania konta w Panelu Klienta identyfikator Partnera polecającego usługi Spółki.

Nagrodą Programu Partnerskiego będzie świadczenie pieniężne, które Partner otrzyma w zamian za zgromadzone Punkty, po łącznym spełnieniu warunków opisanych w Regulaminie.

Program Partnerski zostanie skierowany do następujących Partnerów:

  1. konsumentów w rozumieniu art. 22 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.- Kodeks cywilny (Dz.U.2018.1025 t.j. z dnia 2018.05.29, dalej „KC”), t.j. osób fizycznych dokonujących czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową,
  2. przedsiębiorców - będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi, niebędącymi osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadzącymi we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

Uczestnicy Programu Partnerskiego nie będą pracownikami Spółki ani pracownikami spółek zależnych kapitałowo od N… Partnerem może być każdy podmiot, który założy konto w Panelu Klienta i przekaże Klientowi Poleconemu swój identyfikator Partnera. Uczestnictwo w Programie Partnerskim jest dobrowolne.

Partner otrzyma punkty za wskazane przez Spółkę w Regulaminie i Tabeli Programu Partnerskiego usługi, które zostaną zakupione i opłacone przez Klienta Poleconego, jak również za zawarcie przez Klienta Poleconego każdej nowej umowy na tak zakupione i opłacone usługi na kolejne Okresy Abonamentowe, pod warunkiem, że zakup usługi lub zawarcie takiej kolejnej umowy nastąpi w okresie trwania Programu Partnerskiego. Przyznanie Punktów za zawarcie umowy na kolejne Okresy Abonamentowe, o której mowa powyżej nastąpi pod warunkiem, że usługa taka objęta będzie Programem Partnerskim również w czasie zawarcia takiej nowej umowy oraz, że spełnione są warunki określone w Regulaminie.

Punkty będą przyznawane Partnerowi przez Spółkę z tytułu polecenia usług nieograniczonej liczbie Klientów Poleconych, w sytuacji spełnienia warunków Regulaminu w stosunku do każdego z Klientów Poleconych.

Zasady obliczania Punktów dla poszczególnych usług objętych Programem Partnerskim wskazane zostaną w Programie oraz Tabeli Programu Partnerskiego. Zgormadzone Punkty zapisywane będą na koncie Partnera w Panelu Klienta.

Wymiana Punktów na Nagrodę następuje poprzez wydanie przez Partnera odpowiedniej dyspozycji wydania Nagrody za pośrednictwem Panelu Klienta.

Partner zlecając wydanie Nagrody może wskazać, że Nagroda ma zostać przelana na jego rachunek bankowy (podając numer takiego rachunku), lub wskazać, że Nagroda ma zostać przekazana na Konto Nadpłat w Panelu Klienta Partnera.

W przypadku wypłaty Nagrody będącej świadczeniem pieniężnym punkty Programu Partnerskiego zostaną wymienione według następującego przelicznika:

  1. dla Partnerów będących Konsumentami 1 (jeden) Punkt odpowiada kwocie 1 zł (jeden złoty),
  2. dla Partnerów będących Przedsiębiorcami 1 (jeden) punkt odpowiada kwocie 1 zł (jeden złoty), z zastrzeżeniem, że dla czynnych podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, kwota ta zostanie powiększona o należny podatek od towarów i usług, według stawki obowiązującej na dzień wypłaty Nagrody.

Warunkiem wypłaty Nagrody będącej świadczeniem pieniężnym na rzecz Partnera będącego Przedsiębiorcą będzie przesłanie przez takiego Partnera do N… na adres mailowy wskazany w Regulaminie lub na adres siedziby N… prawidłowo wystawionej faktury VAT lub rachunku, tytułem „Nagroda za polecenie Klientów”.

Partner zobowiązany będzie do przekazania danych umożliwiających wykonanie przez Spółkę wydania Nagrody oraz wykonanie ewidencyjnych obowiązków podatkowych, zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Przekazanie danych, wynikających z przepisów prawa i koniecznych do dokonania wydania Nagrody następować będzie w momencie składania przez Partnera dyspozycji wydania Nagrody w Panelu Klienta.

W przypadku gdy Partner odmówi podania danych i przekazania dokumentów wymaganych przepisami obowiązującego prawa, umożliwiających wydanie Nagrody i wykonanie przez Spółkę ewidencyjnych obowiązków podatkowych, Spółka ma prawo do odmowy wydania Nagrody Partnerowi.

Przyznanie nagrody w ramach Programu Partnerskiego nie będzie miało charakteru konkursowego i nie będzie związane z elementem rywalizacji, losowości czy wynikiem przypadku. Każdy Partner, który spełni warunki określone w regulaminie Programu Partnerskiego, otrzyma nagrodę.

Jeżeli okaże się, że w związku z wydaniem Nagrody Spółka zobowiązana będzie do zapłaty należności publicznoprawnych, w szczególności jako płatnik, to wysokość Nagrody zostanie pomniejszona o takie należności. W sytuacji gdyby okazało się, że od wydanej Partnerowi Nagrody konieczne jest uiszczenie takich należności przez Spółkę, w szczególności jako płatnik, kwota odpowiadająca wysokości takich należności zostanie zwrócona przez Partnera na rzecz Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Nagrody wypłacane Przedsiębiorcom podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2017.1221 t.j. z dnia 2017.06.24, dalej „ustawa o VAT”)? (oznaczone we wniosku jako nr 4)
  2. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie numer 4 - czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących takie czynności w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT? (oznaczone we wniosku jako nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarowi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wskazać należy, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, ze świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Aby dane działanie lub zaniechanie mogło zostać uznane za usługę, musi spełnić następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Uznać należy zatem, że aby daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób że zapłacone kwoty stanową rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Przez pojęcie usługi należy rozumieć zatem każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie, jak i zaniechanie. Przy ocenie charakteru danej czynności należy zwrócić uwagę, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni odbiorca odnoszący z niego korzyść. Usługa wyróżnia się bowiem tym, że jej świadczenie zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Powyższe prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Należy stwierdzić, iż czynności, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi. Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Powyższe stanowisko potwierdza między innymi interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 lipca 2018 roku, znak: 0114-KDIP1-1.4012.320.2018.1.DG.

Bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że na podstawie powyżej przytoczonych przepisów oraz okoliczności sprawy, działania przedsiębiorców, którzy będą dokonywali polecenia w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą stanowić świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W ocenie Wnioskodawcy przyznanie Nagrody nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tym samym nie może zostać uznane za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 tejże ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym Nagrody przyznawane Partnerom stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi, t.j. z tytułu polecania klientów przez Partnerów Programu będących Przedsiębiorcami. Tak jak wskazywano w stanowisku Spółki, przedstawionym do pytania nr 4, przyznawane Nagrody mają swoisty charakter odpłatności za czynności dokonane przez Partnerów (polecanie klientów).

Stwierdzić zatem należy, że przyznanie Nagród nie stanowi odrębnej usługi. Nagrody uznać należy bowiem jako wynagrodzenie, z tytułu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług po stronie Przedsiębiorcy (Partnera).

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które jednakże nie mają zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tyko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostały spełnione, bowiem Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte usługi pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe tym samym należy uznać, że zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka w zakresie w jakim nabyte usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych, uprawniona będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez sprzedaż, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług dokonywanych odpłatnie. Odpłatność jest zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania czynności.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Przy czym nie ma znaczenia czy wynagrodzenie należne jest od nabywcy towaru bądź usługi czy należne jest od osoby trzeciej.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Z treści wniosku wynika, że Spółka zawiera z klientami umowy o świadczenie różnego rodzaju usług informatycznych. Spółka chcąc zwiększyć liczbę klientów, a tym samym, wielkość osiąganych przychodów ze sprzedaży, planuje wprowadzić Program Partnerski. Program będzie mieć na celu polecanie usług świadczonych przez Spółkę przez dotychczasowych klientów podmiotom niebędącym wcześniej klientami Spółki, na zasadach określonych w sporządzonym przez Spółkę Regulaminie oraz Tabeli Programu Partnerskiego. Założenie konta w Panelu Klienta jest warunkiem koniecznym udziału w Programie Partnerskim. Partnerem Programu Partnerskiego będzie podmiot posiadający konto w Panelu Klienta stworzonym przez Spółkę, polecający usługi świadczone przez Spółkę, zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie, posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Klientem Poleconym będzie podmiot, który założy konto w Panelu Klienta w wyniku bezpośredniego działania Partnera, wskazując w procesie zakładania konta w Panelu Klienta identyfikator Partnera polecającego usługi Spółki. Nagrodą Programu Partnerskiego będzie świadczenie pieniężne, które Partner otrzyma w zamian za zgromadzone Punkty, po łącznym spełnieniu warunków opisanych w Regulaminie. Partner otrzyma punkty za wskazane przez Spółkę w Regulaminie i Tabeli Programu Partnerskiego usługi, które zostaną zakupione i opłacone przez Klienta Poleconego, jak również za zawarcie przez Klienta Poleconego każdej nowej umowy na tak zakupione i opłacone usługi na kolejne Okresy Abonamentowe, pod warunkiem, że zakup usługi lub zawarcie takiej kolejnej umowy nastąpi w okresie trwania Programu Partnerskiego. Wymiana Punktów na Nagrodę następuje poprzez wydanie przez Partnera odpowiedniej dyspozycji wydania Nagrody za pośrednictwem Panelu Klienta. Partner zlecając wydanie Nagrody może wskazać, że Nagroda ma zostać przelana na jego rachunek bankowy (podając numer takiego rachunku), lub wskazać, że Nagroda ma zostać przekazana na Konto Nadpłat w Panelu Klienta Partnera.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy wypłata na rzecz Partnerów Programu nagród pieniężnych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

W odniesieniu do opodatkowania nagród pieniężnych wypłacanych uczestnikom Programu Partnerskiego, wskazać należy, że na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarów nie stanowią natomiast środki pieniężne. Wobec tego czynności wypłaty środków pieniężnych tytułem nagród przyznanych Partnerom Programu, nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Czynności tej nie można również uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w przedmiotowej sytuacji wydanie nagrody pieniężnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, czynność polegająca na przekazaniu nagrody pieniężnej Przedsiębiorcom nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w takim przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, ani dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT. Wobec powyższego czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 (oznaczonym we wniosku jako nr 4) należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż Wnioskodawca oczekiwał na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1 za nieprawidłowe, tj. uznania przez tut. Organ, iż czynność polegająca na przekazaniu nagrody pieniężnej Przedsiębiorcom będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualne należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołana interpretacja nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Ponadto wskazać należy, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy zauważyć, że wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz.U.2017.1221 jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opublikowany został w Dz. U. z 2018 r., poz. 2174.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj