Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.820.2018.2.EJU
z 13 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 13 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), oraz pismem z dnia 6 lutego 2019 r. (data wpływu 6 lutego 2019 r) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanej inwestycji pn. „X” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanej inwestycji pn „X”.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 29 stycznia 2019 r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w 6 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje realizację projektu pn. „X”.

Celem operacji jest:

  • docieplenie ścian budynku z płyt styropianowych EPS 034 gr. 15 cm,
  • docieplenie części ścian budynku od strony północnej z płyt styropianowych EPS 034 gr. 20 cm,
  • docieplenie ścian fundamentowych styrodurem 034 gr. 15 cm,
  • docieplenie sufitu pod nieogrzewanym poddaszem z płyt ze skalnej wełny mineralnej gr 26 cm –wymiana stolarki otworowej w złym stanie technicznym,
  • modernizacja instalacji grzewczej: montaż rur instalacji centralnego ogrzewania, montaż grzejników płytowych z armaturą,
  • wymiana instalacji oświetleniowej i oświetlenia na energooszczędne,
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej z przyłączeniem do sieci.

Przy okazji wszystkich robót termomodernizacyjnych wystąpią również roboty naprawcze i remontowe nierozerwalnie związane z robotami termomodernizacyjnymi w tym w szczególności:

  • roboty rozbiórkowe i demontażowe,
  • wykonanie wypraw elewacyjnych,
  • wymiana obróbek blacharskich,
  • wykonanie pokrycia dachowego blachodachówką lub blachą na rąbek i inne prace towarzyszące -wykonanie parapetów zewnętrznych,
  • wykonanie obróbek obsadzeń okien i podokienników wraz z malowaniem ościeży wewnętrznych,
  • uszczelnienie ścian fundamentowych,
  • montaż nowych rynien i rur spustowych,
  • ułożenie opaski wokół budynku,
  • wymiana krat okiennych,
  • wykonanie instalacji zasilania i poż,
  • ułożenie instalacji odgromowej podtynkowo,
  • naprawa kominów,
  • prace związane z zagospodarowaniem terenu.

Projekt jest dofinansowany z w 85 % z RPO... Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Przedsięwzięcie realizuje priorytet inwestycyjny 4c wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym; Cel szczegółowy: zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym.

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 17 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w zakresie:

  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury ;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  • promocji gminy.

W ramach zadania planuje się ponieść wydatki na:

  1. roboty przygotowawcze i ziemne, docieplenie ścian i fundamentów i innymi robotami wymienionymi powyżej,
  2. nadzór inwestorski nad pracami,
  3. promocja projektu.

Dotychczas poniesiono koszty na opracowanie dokumentacji projektowej. Gmina jest na etapie wyłonienia wykonawcy projektu zgodnie z zasadami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych: przetarg nieograniczony na roboty budowlane oraz zapytań ofertowych dla zamówień poniżej 30 tys. Euro.

Inwestorem projektu jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług. Planowany termin realizacji/wykonania – listopad 2019 rok.

Pismem z 28 stycznia 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i udzielił następujących informacji:

  1. Gminny Ośrodek Kultury jest jednostką organizacyjną niescentralizowaną z Gminą dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT,
  2. Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną,
  3. Budynek Gminnego Ośrodka Kultury jest własnością Gminy. Gmina przekazała go instytucji nieodpłatnie w użytkowanie umową z dnia 29 grudnia 2017 r.,
  4. W związku z realizacją projektu na fakturach nabywcą będzie Gmina,
  5. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych tj:
    • w ramach czynności opodatkowanych prowadzony będzie najem w budynku w celu prowadzenia działalności gospodarczej (punkt pocztowy) i wynajem Sali na organizację imprez okolicznościowych. Czynności te będzie wykonywał GOK,
    • w ramach czynności zwolnionych prowadzone będą imprezy promujące Gminę, spotkania z mieszkańcami, wszelkie zadania wynikające z działalności instytucji kultury (Gminnego Ośrodka Kultury).


Pismem z 6 lutego 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił, że czynności opisane w pkt E tj. towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu wykonywał będzie Gminny Ośrodek Kultury. Natomiast towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „X” Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji.

Gmina wykonuje zadanie inwestycyjnej dla (i w imieniu) swojej jednostki organizacyjnej - instytucji kultury (Gminnego Ośrodka Kultury). Modernizowany budynek jest miejscem publicznym, w którym świadczone są usługi zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT dla mieszkańców i potrzeb gminy (zlokalizowana jest biblioteka gminna, organizowane są zajęcia muzyczno-teatralne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, organizowane są imprezy taneczne i okolicznościowe).

Dodatkowo, w budynku tym prowadzona jest sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (wynajem powierzchni użytkowych pod usługi, wynajem sali na imprezy prywatne).

Zarówno usługi publiczne (niepodlegające pod podatek VAT) jak i sprzedaż pozostałą (mogąca podlegać pod podatek VAT) prowadzi jednostka organizacyjna (Gminny Ośrodek Kultury), która nie jest podatnikiem podatku VAT.

Gminny Ośrodek Kultury korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy.

Wobec ustalonych faktów w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizowane zadanie będzie służyło podmiotowi nie będącemu podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych), i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje realizację projekt pn. „X”. Budynek jest własnością Gminy, która przekazała go w nieodpłatne użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury. GOK jest jednostką organizacyjną niezcentralizowaną z Gminą, posiadającą osobowość prawną samorządową instytucja kultury. Wszystkie wskazane w opisie sprawy czynności wykonywane w termomodernizowanym budynku będą świadczone przez Gminny Ośrodek Kultury. Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane będą przez wykonawców na Gminę i przez nią będą zapłacone. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych, a budynek objęty modernizacją będzie udostępniany nieodpłatnie w drodze użyczenia.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż fakt, że Gminny Ośrodek Kultury, któremu Gmina przekazała

w nieodpłatne użytkowanie termomodernizowaną nieruchomość jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT, pozostaje bez wpływu dla braku prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu. Z opisu sprawy wynika, że GOK jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną i jest jednostką organizacyjną niezcentralizowaną z Gminą. Zatem jak wynika z powyższego jest odrębnym od Gminy podatnikiem.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy z którego wynika, że Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT z realizowanej inwestycji jest prawidłowe, choć brak prawa do odliczenia wynika z innych przesłanek niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj