Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.938.2018.2.AB
z 13 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 13 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 26 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 17 stycznia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.938.2018.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej (usługi medyczne) w ramach podstawowej opieki zdrowotnej PKD 86.21.Z – dowód – wydruk CEIDG z dnia 5 grudnia 2018 r. Usługi podstawowej opieki zdrowotnej Wnioskodawca prowadzi w oparciu o umowę z N. Na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ten rodzaj działalności jest zwolniony z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie był i nie jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług.

Stan przyszły:

Wnioskodawca nadal będzie prowadził usługi w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w oparciu o kontrakt z N. Ten rodzaj działalności jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych czynności aby stać się czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wystąpił do Marszałka Województwa z wnioskiem o dofinansowanie ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 działanie 13.1 infrastruktura ochrony zdrowia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Wniosek został zaakceptowany i została podpisana umowa w tym zakresie. W ramach tego działania Wnioskodawca zamierza zakupić sprzęt (specyfikacja w załączniku), który będzie służył do poprawy jakości i dostępności usług zdrowotnych realizowanych przez N – czyli podmiot gospodarczy Wnioskodawcy. Rodzaj tego sprzętu oraz zastosowanie zostały opisane w ww. specyfikacji. Jak wspomniał Wnioskodawca zakres i rodzaj działalności Wnioskodawcy nie ulegnie zmianie, dlatego zakupiony sprzęt będzie służył do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy kwalifikowalności podatku VAT jako koszt kwalifikowalny niemożliwy do odzyskania. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że brak jest możliwości odzyskania podatku VAT z projektu co jednoznacznie uzasadnia uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowalny zadania pod nazwą „...”.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z 26 stycznia 2019 r. wskazał, że:

Stan faktyczny:

Od 1 maja 1998 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą: N. Rodzaj wykonywanej działalności – usługi medyczne PKD 86.21.Z. Są to usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie umowy z N. Miejsce prowadzenia działalności(…). Usługi medyczne są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 i 19a ustawy VAT, dlatego też Wnioskodawca nie jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Nie przewiduje zmiany profilu działalności gospodarczej, dlatego też nie zamierza rejestrować się jako czynny podatnik VAT.W dniu 23 października 2018 r. Wnioskodawca podpisał umowę nr: (…) o dofinansowanie projektu: „...” w ramach programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej 13 infrastruktura społeczna działania 13.1 infrastruktura ochrony zdrowia, w formie współfinansowania UE. Umowa określa warunki na jakich przekazywane będzie dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich. Beneficjent (N) zobowiązuje się do realizacji projektu w oparciu o wniosek oraz w oparciu o harmonogram rzeczowo-finansowy.

Całkowita wartość projektu - 118 262,06 zł,

Całkowite wydatki kwalifikowalne - 117 647,06 zł,

Przyznane dofinansowanie maksymalne - 100 000,00 zł, nie więcej niż 85%.

Kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu okres realizacji projektu został ustalony:

  • rozpoczęcie realizacji - 2017-08-01,
  • zakończenie rzeczowe realizacji - 2019-02-28,
  • zakończenie finansowe realizacji - 2019-03-31.

Wypłata dofinansowania nastąpi wyłącznie na podstawie wniosku o płatność w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowalnych na realizację projektu.

Zdarzenie przyszłe.

Aktualnie trwają działania przewidziane w projekcie, a mianowicie realizacja zakupów sprzętu. W zakresie obejmującym niniejszy wniosek wszystkie faktury/rachunki dotyczące zakresu projektu będą wystawiane na N. Wszystkie nabyte urządzenia (sprzęt) przez N w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabyty sprzęt będzie służył do poprawy jakości i dostępności usług medycznych (zdrowotnych) realizowanych przez N. Wnioskodawca nie przewiduje zmian w zakresie rodzaju prowadzonej działalności – czyli nadal będzie świadczył usługi zdrowotne z wykorzystaniem nabytego sprzętu. Wykonywane czynności będą również zwolnione od podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  • faktury dokumentujące zakup towarów związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę jako beneficjenta,
  • projekt będzie realizowany od 2017-08-01 do 2019-03-31.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w piśmie z 26 stycznia 2019 r.):

Czy N może odliczyć VAT naliczony w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z 26 stycznia 2019 r.):

Nie istnieje możliwość odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług dotychczasowego realizowanego projektu ponieważ:

  • Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT,
  • zakupiony sprzęt będzie służył do działalności zwolnionej od podatku VAT – art. 43 ustawy o VAT – tj. do usług medycznych.

N nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „...”. W związku z powyższym N ma prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach towarów i usług jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Cały sprzęt nabyty w trakcie realizacji projektu będzie służył do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu projektem od towarów i usług N nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie sprzętu (towarów i usług) związanych z realizacją projektu pn. „...”. W związku z powyższym N ma prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach towarów i usług jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

W tych okolicznościach N wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pt. „...” jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług – prowadzi działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej (usługi medyczne) w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu: „...”. Projekt będzie realizowany od 1 sierpnia 2017 r. do 31 marca 2019 r. Aktualnie trwają działania przewidziane w projekcie, a mianowicie realizacja zakupów sprzętu. W zakresie obejmującym niniejszy wniosek wszystkie faktury/rachunki dotyczące zakresu projektu będą wystawiane na N. Wszystkie nabyte urządzenia (sprzęt) przez N w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabyty sprzęt będzie służył do poprawy jakości i dostępności usług medycznych (zdrowotnych) realizowanych przez N. Wnioskodawca nie przewiduje zmian w zakresie rodzaju prowadzonej działalności – czyli nadal będzie świadczył usługi zdrowotne z wykorzystaniem nabytego sprzętu. Wykonywane czynności będą również zwolnione od podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał bowiem, że nie będzie wykorzystywać towarów i usług zakupionych w ramach przedmiotowego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wszystkie nabyte urządzenia (sprzęt) przez N w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w tej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj