Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.13.2019.1.JP
z 18 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy za podatnika w związku ze świadczeniem usług odpłatnego udostępniania hali sportowo-widowiskowej oraz stawki podatku obowiązującej dla tych czynności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 stycznia 2019 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy za podatnika w związku ze świadczeniem usług odpłatnego udostępniania hali sportowo-widowiskowej oraz stawki podatku obowiązującej dla tych czynności.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina x (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).


Gmina jest właścicielem obiektu sportowego - hali sportowo-widowiskowej w x (dalej: „Hala”).

Gmina poprzez Urząd Miejski w xx prowadzi/będzie prowadzić działalność w zakresie odpłatnego udostępniania Hali. W tym celu Gmina zawiera/będzie zawierać umowy cywilnoprawne z:


  1. osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w zakresie odpłatnego udostępniania Hali (za stosowną opłatą za wstęp do obiektu) w celach sportowych oraz rekreacyjnych;
  2. spółkami w celu udostępniania Hali pracownikom na cele sportowe i rekreacyjne;
  3. szkołami, które nie stanowią jednostek organizacyjnych Gminy na cele związane z organizacją obozów sportowych;
  4. osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (np. szkołami tańca);
  5. innymi jednostkami organizacyjnymi (np. uczniowskimi klubami sportowymi, ludowymi klubami sportowymi).


Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pracownicy spółek, oraz uczniowie szkół, wskazani powyżej odpowiednio pod lit. A, B i C wykorzystują/będą wykorzystywać Halę na cele sportowe oraz rekreacyjne w tym np. do gry w piłkę nożną, siatkówkę etc.

Natomiast osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz inne jednostki organizacyjne w tym np. uczniowskie oraz ludowe kluby sportowe wskazane powyżej odpowiednio pod lit. D i E prowadzą/będą prowadziły w Hali działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia odpłatnych zajęć sportowych/treningowych.

Powyższe wskazuje, że Hala jest/będzie wykorzystywana zgodnie ze swoim przeznaczeniem tj. na działalność o charakterze sportowym i rekreacyjnym.


Gmina otrzymała opinię klasyfikacyjną Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „GUS”) z dnia 16| lipca 2018 r. o nr … z której wynika, że świadczone usługi w zakresie odpłatnego korzystania z Hali mieszczą się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) :


  • PKWiU 93.11.10.0 tj. „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” jeśli dotyczą udostępniania Hali osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, innym jednostkom organizacyjnym na zasadzie wykupienia wstępu (np. karnetów, biletów wstępu przez pracodawców dla swoich pracowników) uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem wstępu jest uprawianie sportu czy rekreacja.
  • PKWiU 68.20.12.0 tj. „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych” jeśli dotyczą wynajmu Hali na podstawie umowy na określony czas osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. klubom sportowym na prowadzenie zajęć sportowych, szkołom tańca, indywidualnym trenerom sportowym).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gmina w zakresie czynności odpłatnego udostępniania Hali występuje/będzie występować w roli podatnika VAT?
  2. Czy usługi świadczone przez Gminę w zakresie odpłatnego udostępniania Hali podlegają/będą podlegać opodatkowaniu VAT stawką 8% w zakresie odpłatnego udostępniania Hali na rzecz: osób fizycznych nieprowadzących działalności; spółek celem udostępniania obiektu ich pracownikom na cele sportowo-rekreacyjne oraz szkół niebędących jednostkami organizacyjnymi Gminy na cele związane z organizacją obozów sportowych, wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym odpowiednio pod lit. A, B i C oraz stawką 23% w zakresie odpłatnego udostępniania Hali na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i innych jednostek organizacyjnych wskazanych odpowiednio w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod lit. D i E?


Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. 1) W zakresie czynności odpłatnego udostępniania Hali Gmina występuje w roli podatnika VAT.

Ad. 2) Usługi odpłatnego udostępniania Hali podlegają/będą podlegać opodatkowaniu:


  • stawką 8% w zakresie odpłatnego udostępniania Hali na rzecz: osób fizycznych nieprowadzących działalności; spółek celem udostępniania obiektu ich pracownikom na cele sportowo-rekreacyjne oraz szkół niebędących jednostkami organizacyjnymi Gminy na cele związane z organizacją obozów sportowych wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym odpowiednio pod lit. A. B i C;
  • stawką 23% w zakresie odpłatnego udostępniania Hali na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i innych jednostek organizacyjnych wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym odpowiednio pod lit. D i E.


Uzasadnienie stanowiska.

Ad. 1)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Gmina pragnie podkreślić, iż powyższy pogląd był również wielokrotnie wyrażany przez Naczelny Sąd Administracyjny. Przykładowo w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r., sygn. I FSK 1303/09, NSA wskazał, że: „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobne stanowisko NSA przedstawił w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r., sygn. I FSK 273/09, wskazując, że: „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. l ustawy) – gmina”.

Gmina udostępnia/będzie udostępniać odpłatnie Halę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalnością gospodarczą i innych podmiotów w tym spółek oraz klubów sportowych na podstawie zawieranych w tym zakresie umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu świadczenia usług odpłatnego udostępniania Hali Gmina jest/będzie podatnikiem VAT, gdyż przedmiotowe świadczenia wykonywana są/będą odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Gminę z podmiotami trzecimi. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje/będzie dokonywała w takim przypadku odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone w m.in. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 maja 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-169/15-2/MW, w której organ wskazał, iż: „odpłatne udostępnienie ww. boiska sportowego i kompleksu na podstawie zawartej umowy dzierżawy będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną. Zatem w odniesieniu do tej czynności Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Tożsame stanowisko zostało potwierdzone również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 listopada 2016 r. o sygn. IPPPl/4512-668/16-4/MPe, w której organ wprost wskazał, że: „Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych)”.

Podsumowując, uznać należy, że Gmina w zakresie odpłatnego udostępniania Hali na podstawie umów cywilnoprawnych występuje/będzie występowała w roli podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Powołany wyżej przepis art. 8 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Z treści tego przepisu wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też należy stwierdzić, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Należy jednak zauważyć, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Tak więc, odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub choćby dorozumiany stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Ponadto zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czyli czynności te muszą być wykonywane przez podatnika tego podatku. Jak już zostało wspomniane w uzasadnieniu do pytania nr 1 w zakresie odpłatnego udostępniania Hali na mocy umów cywilnoprawnych Gmina występuje/będzie występować w roli podatnika VAT.

Zatem mając na uwadze powyższe, Gmina świadczy/będzie świadczyć odpłatną usługę udostępniania Hali na podstawie umów cywilnoprawnych i przedmiotowa transakcja będzie podlegać opodatkowaniu. Istnieje bowiem bezpośredni związek między opłatą za wstęp/korzystanie z obiektu a udostępnianiem przez Gminę przedmiotowej hali. Ponadto świadczona usługa nie będzie podlegać zwolnieniu od VAT gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 179 zostały wskazane: „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” (PKWiU 93.11.10.0).

Gmina w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opisała pod lit. A, B i C, iż udostępnia/będzie udostępniać Halę na rzecz: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, spółek w celu korzystania z Hali przez ich pracowników, oraz szkół na cele organizacji obozów sportowych. Tym samym ww. osoby (nieprowadzące działalności gospodarczej, pracownicy spółek oraz uczniowie) korzystają/będą korzystać z obiektu w celach sportowo-rekreacyjnych. Zgodnie z otrzymaną przez Gminę opinią klasyfikacyjną GUS należy je zaklasyfikować jako: „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” (PKWiU 93.11.10.0). Tym samym w ocenie Gminy świadczone usługi podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką obniżoną w wysokości 8%, gdyż wskazana klasyfikacja PKWiU została wprost wskazana pod poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Analogiczne stanowisko zostało również potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2016 r. sygn. IBPP2/4512-528/16-3/IK w której wskazał, że: „(...) Wnioskodawca świadczy usługę udostępnienia hali sportowej będącej obiektem sportowym, podmiotom gospodarczym, innym jednostkom organizacyjnym, os. fizycznym na zasadzie wykupienia wstępu np. karnetów, biletów wstępu, uprawniających do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem jest uprawianie sportu czy rekreacja, udostępnienie obiektu sportowego (w skład którego wchodzą np.: hala sportowa, sala fitness, pływalnia, sauna, siłownia), na podstawie jednego biletu/karnetu wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym (np. wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków/uczniów w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja, czy uprawianie sportu), oraz usługę polegającą na prowadzeniu nauki i doskonaleniu pływania dla indywidualnych osób (na podstawie odrębnego biletu wstępu) oraz zorganizowanych grup dzieci i młodzieży (uczniów szkół publicznych i niepublicznych - w ramach lekcji wychowania Fizycznego) - przez instruktorów zatrudnionych w obiekcie sportowym - grupowanie PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związanie z działalnością obiektów sportowych”. Zatem mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powyższe przepisy wskazać należy, że właściwą stawką podatku VAT na ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.11.10.0, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, będzie 8%.”

Natomiast udostępnianie Hali na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz innych jednostek organizacyjnych wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym odpowiednio pod lit. D i E podlega/będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Zgodnie bowiem z otrzymaną opinią klasyfikacyjną GUS, jeśli świadczone usługi dotyczą wynajmu Hali na cele działalności danego podmiotu gospodarczego lub jednostki organizacyjnej to co do zasady mieszczą się w klasyfikacji PKWiU w grupowaniu 68.20.12.0 tj. „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.

Mając na uwadze powyższe, pomimo iż świadczone przez Gminę usługi odbywają/będą się odbywać na podstawie umowy cywilnej niebędącej jednocześnie umową najmu, w opinii Gminy będą mieścić się w wyżej wskazanym grupowaniu PKWiU.


Tożsame stanowisko zostało potwierdzone w m.in.:


  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 maja 2017 r. o sygn. 2461-IBPP2.4512.152.2017.2.EJu w której organ stwierdził, że: „Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy - jak wskazał Wnioskodawca - ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 (Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi łub dzierżawionymi), Wnioskodawca powinien opodatkować czynności związane z wynajmem pomieszczeń stawką podstawową w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, ponieważ dla tych usług ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT”;
  • interpretacji indywidulanej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2017 r. o sygn. 2461-IBPP3.4512.160.2017.2.MŁ w której organ potwierdził, że: „usługi wynajmu sal gimnastycznych świadczone przez szkoły na rzecz osób fizycznych oraz organizacji wykorzystujących sale na cele sportowe, w ramach prowadzenia swojej działalności statutowej, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” - PKWiU 93.11.10.0 - są opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, natomiast wynajem sal firmom na cele komercyjne - nawet sportowe - zaklasyfikowane przez Zainteresowanego jako „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” - PKWiU 68.20.12.0 - są opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy”.


Konkludując, zdaniem Gminy, usługi odpłatnego udostępniania Hali podlegają/będą podlegać opodatkowaniu:


  • stawką 8% w zakresie odpłatnego udostępniania obiektu dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, spółek w celach korzystania z obiektu przez ich pracowników oraz szkół niebędących jednostkami organizacyjnymi Gminy w celu organizacji obozów sportowych;
  • stawką 23% w zakresie odpłatnego udostępniania obiektu dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz innych jednostek organizacyjnych na cele prowadzonej przez nie działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo należy wskazać, że stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Ponadto należy podkreślić, że tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku, co oznacza że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj