Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.950.2018.2.KO
z 20 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.), uzupełniony pismem z 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nabytych Naniesień na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • prawidłowe – w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania dostawy Naniesień podatkiem VAT,
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy instalacji deszczowej,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki 44/4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT dostawy nabytych Naniesień na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • prawa do rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania dostawy Naniesień podatkiem VAT,
  • opodatkowania podatkiem VAT dostawy instalacji deszczowej,
  • zwolnienia od podatku VAT dostawy działki 44/4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 stycznia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.950.2018.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest właścicielem działek gruntu o nr ewidencyjnych nr 44/2, 77/4, 77/10, 77/17, 79/1 przy ul. R w C dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgi wieczyste o numerach …. Wskazać należy, że działka nr 44/2 zostanie podzielona na działki 44/3 (zabudowana) oraz 44/4 (niezabudowana). Na moment dokonania transakcji sprzedaży, działka 44/2 będzie już podzielona na działki 44/3 i 44/4, które m.in. są przedmiotem wniosku. Działki 44/3, 77/4, 77/10, 77/17, 79/1 są działkami zabudowanymi (dalej: „Działki zabudowane”), przy czym niektóre naniesienia znajdują się na więcej niż jednej działce. Są to głównie następujące naniesienia:

Działka 44/3

  1. Budynek magazynowy hala C,
  2. Droga z oświetleniem,
  3. Dwa zbiorniki stalowe podziemne,
  4. Wiata magazynowa,
  5. Budynek magazynowy hala A,
  6. Budynek warsztatu,
  7. Budynek gospodarczo-warsztatowy,
  8. Budynek biurowo-produkcyjno-magazynowy (część budynku na działce).

Działka 77/4

  1. Droga wewnętrza,
  2. Oświetlenie,
  3. Instalacja wody.

Działka 77/10

  1. Droga wewnętrzna,
  2. Oświetlenie,
  3. Instalacja wody,
  4. Instalacja deszczowa.

Działka 77/17

  1. Droga wewnętrzna,
  2. Oświetlenie,
  3. Przyłącze wodociągowe,
  4. Instalację wody.

Działka 79/1

  1. Budynek magazynowy hala C,
  2. Zbiornik na wodę otwarty,
  3. Droga wewnętrzna,
  4. Droga z oświetleniem,
  5. Instalacja wody,
  6. Budynek biurowo-produkcyjno-magazynowy (część budynku na działce).

Naniesienia te zostały w większości, tj. z wyjątkiem Instalacji deszczowej, nabyte wraz z gruntem w roku 2013 („Naniesienia nabyte”) w ramach czynności podlegającej podatkowi od towarów i usług (dalej: „VAT”), transakcja ta była częściowo zwolniona od podatku VAT, a częściowo opodatkowana tym podatkiem. Naniesienia te nie były od tego czasu przedmiotem ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym o więcej niż 30% wartości początkowej. Instalacja deszczowa została wybudowana w 2014 r., a następnie została ulepszona. Ulepszenie przekroczyło 30% wartości początkowej (ponad 50% wartości początkowej). Ulepszenie nastąpiło w ten sposób, że wydatki na ten cel poniesiono w 2016 r., zaś ulepszenie oddano do użytkowania w 2018 r. Tym samym od momentu oddania do użytkowania Instalacji deszczowej po ulepszeniu do czasu dokonania planowanej sprzedaży (2019 r.) nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Przy wybudowaniu i ulepszeniu Instalacji deszczowej Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby jej wybudowania lub ulepszenia. Działki niezabudowane są w całości przedmiotem najmu od roku 2013, w ramach usług najmu podlegających opodatkowaniu VAT na rzecz innego/innych podmiotów. Wybudowanie oraz ulepszenie Instalacji deszczowej nastąpiło w trakcie najmu i jest ona także objęta umową najmu. Działka 44/4 jest niezabudowana („Działka niezabudowana”), powstanie z podziału działki 44/2. Działka ta jest ujawniona w ewidencji gruntów i budynków jako „Ba” - tj. tereny przemysłowe. Dla nieruchomości tej obowiązuje Uchwała nr … Rady Miasta z dnia 18 kwietnia 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla realizacji gazociągów wysokiego ciśnienia DN 200, ogłoszona w Dz.Urz. Woj. (dalej „MPZP”), zgodnie z którą działka 44/4 (która ma powstać w wyniku podziału) jest objęta tym planem w granicach terenu oznaczonego symbolem „R” (teren użytków rolnych) w granicach którego przebiega linia wyznaczająca trasę gazociągu wysokiego ciśnienia oznaczona symbolem „2Gw200*”. Zgodnie z § 12 MPZP „1. Na terenie oznaczonym symbolem R ustala się przeznaczenie podstawowe - teren użytków rolnych. 2. Funkcja dominująca: pola orne i użytki zielone (łąki, pastwiska), w tym urządzenia melioracyjne i drogi dojazdowe do pól. 3. Ustala się zakaz realizacji wszelkich obiektów budowlanych z wyjątkiem sieci określonej w § 6 ust. 1. 4. Dopuszcza się remonty i przebudowę istniejących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej”. Spółka zamierza zbyć wszystkie powyżej opisane działki na rzecz innego podmiotu, który będzie w dacie dokonania sprzedaży zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Pismem z 23 stycznia 2019 r. uzupełniono opis sprawy następująco:

Ad. 1.

Działka 44/3

  1. Budynek magazynowy hala C (budynek, częściowo na tej na działce),
  2. Droga z oświetleniem (budowla, częściowo na tej działce),
  3. Dwa zbiorniki stalowe podziemne (budowla),
  4. Wiata magazynowa (budowla),
  5. Budynek magazynowy hala A (budynek),
  6. Budynek warsztatu (budynek),
  7. Budynek gospodarczo-warsztatowy (budynek),
  8. Budynek biurowo-produkcyjno-magazynowy (budynek, częściowo na tej działce);

Działka 77/4

  1. Droga wewnętrzna (budowla, częściowo na tej działce),
  2. Oświetlenie (budowla, częściowo na tej działce),
  3. Instalację wody (budowla, częściowo na tej działce);

Działka 77/10

  1. Droga wewnętrzna (budowla, częściowo na tej działce),
  2. Oświetlenie (budowla, częściowo na tej działce),
  3. Instalacja wody (budowla, częściowo na tej działce),
  4. Instalacja deszczowa (budowla);

Działka 77/17

  1. Droga wewnętrzna (budowla, częściowo na tej działce),
  2. Oświetlenie (budowla, częściowo na tej działce),
  3. Przyłącze wodociągowe (budowla),
  4. Instalacja wody (budowla, częściowo na tej działce);

Działka 79/1

  1. Budynek magazynowy hala C (budynek, częściowo na tej na działce),
  2. Zbiornik na wodę otwarty (budowla),
  3. Droga wewnętrzna (budowla, częściowo na tej działce),
  4. Droga z oświetleniem (budowla, częściowo na tej działce),
  5. Instalację wody (budowla, częściowo na tej działce),
  6. Budynek biurowo-produkcyjno-magazynowy (budynek, częściowo na tej na działce).

Ad. 2.

2a)

Przy nabyciu budynków i budowli przysługiwało prawo do odliczenia dla wszystkich budynków i budowli, w zakresie w jakim były one opodatkowane VAT. W ramach transakcji występowały budynki i budowle w całości opodatkowane VAT, w całości zwolnione od VAT, oraz takie które były częściowo opodatkowane VAT i częściowo zwolnione od VAT. W zakresie w jakim ich nabycie było zwolnione od VAT nie było podatku naliczonego, który mógłby podlegać odliczeniu.

2b)

  • wszystkie budynki i budowle, z wyjątkiem Instalacji deszczowej, zostały nabyte w październiku 2013 r. wtedy także wystąpiło ich pierwsze zajęcie (używanie) w ramach oddania ich w najem,
  • Instalacja deszczowa została wybudowana w 2014 r. i ulepszona o ponad 30% (ulepszenie zakończono w maju 2018 r.). W 2014 r. nastąpiło jej pierwsze zajęcie (używanie) w ramach oddania jej w najem po wybudowaniu);

2c) Wszystkie budynki i budowle są przedmiotem najmu. Wszystkie budynki i budowle z wyjątkiem Instalacji deszczowej są przedmiotem najmu od 2013 r., zaś Instalacja deszczowa jest przedmiotem najmu od 2014 r. tj. od jej wybudowania, oraz od dnia jej ulepszenia w maju 2018 r. (Instalacja deszczowa była cały czas objęta umowa najmu w trakcie jej ulepszania);

2d) Ulepszona o ponad 30% z prawem do odliczenia podatku naliczonego była tylko Instalacja deszczowa, co opisano powyżej w pkt 2b) tirret drugie;



2e) informacje wskazano w odpowiedzi w pkt 2d);

2f) jak wskazano powyżej w pkt 2c, Instalacja deszczowa była ulepszona w trakcie trwającego najmu i z chwilą oddania ulepszenia doszło do jej zajęcia przez najemcę;


2g) budynki i budowle są przedmiotem najmu podlegającego opodatkowaniu, a tym samym nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej.


3)Działka 44/4 będzie jedyną działką niezabudowaną jaka będzie przedmiotem sprzedaży.


4)Wnioskodawca zna tylko ten plan, którego postanowienia zacytował, i są one wiążące i do tego sprowadza się jego wiedza w zakresie przeznaczenia budowlanego tych działek. Zdaniem Wnioskodawcy gazociąg aktualnie nie będzie przebiegał przez teren działki 44/4, mimo że jest ona także objęta tym planem. Ponieważ na działce tej zgodnie z aktualnym planem nie będzie przebiegał gazociąg, oraz dla tego terenu ustala się zakaz realizacji wszelkich obiektów budowlanych z wyjątkiem gazociągu, to należałoby uznać zdaniem Wnioskodawcy, że nie jest ona obecnie przeznaczona na cele budowlane, bowiem istnieje zakaz realizacji takiej zabudowy. Jednak nie można wykluczyć, że przebieg gazociągu zmieni się. Jednoznacznie można stwierdzić tylko, że aktualna treść planu dopuszcza zabudowę tego terenu gazociągiem wysokiego ciśnienia.


5)Działka 44/4 na dzień sprzedaży nie będzie wedle wiedzy sprzedającego objęta Decyzją WZ lub decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego.


6)Działka 44/4 na ten moment jest wydzielana, ale teren ten jest przedmiotem najmu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Teren ten (który w przyszłości będzie stanowił działkę 44/4) nie jest tym samym wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej.


7)Działka 44/4 powstanie w drodze wydzielenia z działki 44/2, która została wydzielona z działki 44, która była nabyta jako działka zabudowana, a tym samym przedmiotem opodatkowania były budynki i budowle znajdujące się na tej działce. Budynki i budowle znajdujące się na tej działce były w części opodatkowane i w części zwolnione od VAT. W związku z tym, wartość całego gruntu była uwzględniona w wartości budynków i budowli i w ramach niej podlegała w części opodatkowaniu VAT i w części zwolnieniu od VAT. W związku z tym, wystąpił podatek naliczony związany z nabyciem terenu, który stanie się działką 44/4 i Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z nabyciem terenu, który stanie się działką 44/4.


8)Zarówno Wnioskodawca jak i nabywca są i będą na moment transakcji czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT.


9)Przed dniem dokonania dostawy Wnioskodawca i nabywca złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie tej dostawy. Oświadczenie takie zostało złożone już przed zawarciem umowy przedwstępnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa Naniesień nabytych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT?
  2. Czy w zakresie Naniesień nabytych Wnioskodawcy przysługuje, po spełnieniu warunków wynikających z Ustawy o VAT, prawo do rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, i opodatkowania tych transakcji podatkiem VAT?
  3. Czy dostawa Instalacji deszczowej jest opodatkowana VAT, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku VAT?
  4. Czy dostawa działki 44/4 jest zwolniona od podatku VAT, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Dostawa Naniesień nabytych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.
  2. W zakresie Naniesień nabytych Wnioskodawcy przysługuje, po spełnieniu warunków wynikających z Ustawy o VAT, prawo do rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, i opodatkowania tych transakcji podatkiem VAT.
  3. Dostawa Instalacji deszczowej jest opodatkowana VAT.
  4. Dostawa działki 44/4 jest zwolniona od podatku VAT, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

1.Działki zabudowane zgodnie z przepisem art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT „W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu”. Oznacza to, że w przypadku dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami, budowlami lub ich częściami przedmiotem opodatkowania VAT są te budynki, budowle lub ich części, a nie sam grunt. Ustawa o VAT przewiduje różne zwolnienia od podatku VAT dla dostawy budynków budowli i ich części znajdujących się na Nieruchomości zawarte w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a. Zgodnie z tymi przepisami „Zwalnia się od podatku: 2) dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; (...) 10) dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich

2.W zakresie Naniesień nabytych Wnioskodawcy przysługuje, po spełnieniu warunków wynikających z Ustawy o VAT, prawo do rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, i opodatkowania tych transakcji podatkiem VAT.

3.Dostawa Instalacji deszczowej jest opodatkowana VAT.

4.Działka niezabudowana zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT „Zwalnia się od podatku: (...) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane’’. Z kolei definicję terenów budowlanych zawiera art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, uznając za takie „grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym”. Jak wskazano w stanie faktycznym, dla działki 44/4 (która powstanie po podziale działki 44/2) obowiązuje MPZP wskazujący na jej przeznaczenia oznaczone symbolem „R” - „przeznaczenie podstawowe - teren użytków rolnych. (...) Funkcja dominująca: pola orne i użytki zielone (łąki, pastwiska), w tym urządzenia melioracyjne i drogi dojazdowe do pól, (...) ustala się zakaz realizacji wszelkich obiektów budowlanych z wyjątkiem sieci określonej w § 6 ust. 1 (...) Dopuszcza się remonty i przebudowę istniejących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej”. Dla oceny uznania przedmiotowej działki za tereny budowlane decyduje ich podstawowe przeznaczenia, w tym wypadku uznanie ich za grunty upraw polowych. Grunty te nie będą zatem stanowić terenów budowlanych w rozumieniu Ustawy o VAT, tym bardziej, że dla działki tej wprost zakazano realizacji wszelkich obiektów budowalnych z wyjątkiem sieci gazowej wysokiego ciśnienia. Przy czym budowa tej sieci nie jest podstawowym przeznaczeniem gruntu. Należy także mieć na uwadze, że taka sieć nie będzie, zgodnie z przepisem art. 49 § 1 Kodeksu Cywilnego („urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa”), stanowić części składowej gruntu. O charakterze gruntu jako gruntu przeznaczonego pod zabudowę decyduje jego podstawowe przeznaczenie określone w MPZP, możliwość dokonywania innej zabudowy, która ma charakter uzupełniający nie ma charakteru decydującego dla uznania danego gruntu za teren budowlany w rozumieniu Ustawy o VAT. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych orzeczeniach sądów administracyjnych, por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 września 2017 r. (sygn. III SA/Wa 2559/16) czy też wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 lipca 2018 r. (sygn. I SA/Kr 492/18), czy wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 grudnia 2018 r. (I SA/Kr 1152/18). Tym samym, mając na uwadze treść MPZP, który wprost wskazuje jako podstawowe przeznaczenie działki 44/4 teren użytków rolnych, nie może ona zostać uznana za teren budowlany, a tym samym będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że: 4. Dostawa działki 44/4 jest zwolniona od podatku VAT, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nabytych Naniesień na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • prawidłowe – w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania dostawy Naniesień podatkiem VAT,
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy instalacji deszczowej,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki 44/4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził: „Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.”

Ponadto należy wskazać, że w kwestii pierwszego zasiedlenia w kontekście interpretacji pojęcia „ulepszenia” wypowiedział się TSUE w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16, w którym wskazał „(…) artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku „ulepszenia” istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie „ulepszenia” jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie „przebudowy” zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia”.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystania ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać.

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji w odniesieniu do dostawy tych działek zabudowanych, których dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10, po spełnieniu warunków określonych przepisami art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w październiku 2013 r. nabył wszystkie opisane budynki i budowle posadowione na działkach nr 44/3, 77/4, 77/10, 77/17 i 79/1 (z wyjątkiem Instalacji deszczowej). Wszystkie budynki i budowle z wyjątkiem Instalacji deszczowej są przedmiotem najmu od 2013 r. - wtedy wystąpiło ich pierwsze zajęcie (używanie) w ramach oddania ich w najem. Wnioskodawca nie wskazał, że ponosił jakiekolwiek wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym opisanych budynków i budowli posadowione na działkach nr 44/3, 77/4, 77/10, 77/17 i 79/1 (z wyjątkiem Instalacji deszczowej), w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast Instalacja deszczowa została wybudowana w 2014 r. i ulepszona o ponad 30% (ulepszenie zakończono w maju 2018 r.). Instalacja deszczowa jest przedmiotem najmu od 2014 r. tj. od jej wybudowania, oraz od dnia jej ulepszenia w maju 2018 r. (Instalacja deszczowa była cały czas objęta umowa najmu w trakcie jej ulepszania). Przy wybudowaniu i ulepszeniu Instalacji deszczowej Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby jej wybudowania lub ulepszenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT dostawy nabytych Naniesień na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a następnie prawa do rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania dostawy tych Naniesień podatkiem VAT oraz opodatkowania podatkiem VAT dostawy instalacji deszczowej.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa opisanych budynków i budowli posadowionych na działkach nr 44/3, 77/4, 77/10, 77/17 i 79/1 (z wyjątkiem Instalacji deszczowej) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż do pierwszego ich zajęcia (używania) doszło w października 2013 r. w ramach oddania ich w najem. Ponadto Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji z uwagi na zastosowanie do dostawy opisanych budynków i budowli posadowionych na działkach nr 44/3, 77/4, 77/10, 77/17 i 79/1 (z wyjątkiem Instalacji deszczowej) zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10, po spełnieniu warunków określonych przepisami art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT.

Reasumując w sytuacji kiedy Wnioskodawca i Nabywca będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT w stosunku do przedmiotowych nieruchomości, których dostawa będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dostawy budynków i budowli tj. 23%. W związku z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług również sprzedaż gruntu, na którym te budynki i budowle są posadowione będzie opodatkowana taką samą stawką podatku VAT.

Natomiast dostawa budowli w postaci Instalacji deszczowej nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż po poniesieniu wydatków na jej ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, do jej pierwszego zajęcia (używania) doszło w maju 2018 r., a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jej dostawą nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Dostawa przedmiotowej Instalacji deszczowej nie będzie korzystała również ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca przy wybudowaniu i ulepszeniu Instalacji deszczowej przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby jej wybudowania lub ulepszenia.

Zatem dostawa Instalacji deszczowej będzie podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, 2 i 3 jest prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do dostawy działki niezabudowanej nr 44/4 należy stwierdzić co następuje.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane, zgodnie z regulacją art. 2 pkt 33 ustawy, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanej (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1945) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosowanie do art. 2 pkt 12 wskazanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działce budowlanej – należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości niezabudowanych, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy działka nr 44/4 powstanie w drodze wydzielenia z działki nr 44/2, która została wydzielona z działki nr 44, która była nabywa jako działka zabudowana, a tym samym przedmiotem opodatkowania były budynki i budowle znajdujące się na tej działce. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z nabyciem terenu, który stanie się działką nr 44/4. Wnioskodawca planuje sprzedać działkę niezabudowaną nr 44/4. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę tego terenu gazociągiem wysokiego ciśnienia. Działka nr 44/4 na dzień sprzedaży nie będzie objęta Decyzją WZ lub decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Działka 44/4 na ten moment jest wydzielana, ale teren ten jest przedmiotem najmu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Teren ten (który w przyszłości będzie stanowił działkę 44/4) nie jest tym samym wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa działki nr 44/4 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca teren tej działki został nabyty jako działka zabudowana (działka wydzielona z działki 44/2), co oznacza, że były wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu. Natomiast aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę działki nr 44/4 gazociągiem wysokiego ciśnienia. Zatem, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy, opisana działka nr 44/4 stanowi teren budowlany.

Jednocześnie należy zauważyć, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ działka z której zostanie wydzielona działka nr 44/4 była przedmiotem najmu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z nabyciem tego terenu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że dostawa ww. działki nr 44/4 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu właściwej stawki, tj. stawki podstawowej wynoszącej obecnie 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj