Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.783.2018.2.EJU
z 21 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem 10 stycznia 2019 r. (data wpływu 11 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wykonania projektu pn. „X”

  • w odniesieniu do prac opisanych we wniosku oznaczonych literami a, b – jest prawidłowe,
  • w odniesieniu do prac opisanych we wniosku oznaczonych literą c – jest nieprawidłowe,
  • w odniesieniu do części prac opisanych we wniosku oznaczonych literą d (tj. przyłączą energetyczne, wodno-kanalizacyjne, przebudowa i budowa instalacji: wodno-kanalizacyjna, odgromowych, sanitarna, deszczowa, teletechniczna –jest prawidłowe,
  • w odniesieniu do części prac opisanych we wniosku oznaczonych literą d (tj. rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking, budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych, plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wykonania projektu pn. „X”. Wniosek został uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 11 stycznia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Miasto na prawach powiatu - jednostka samorządu terytorialnego - jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 stycznia 1994 r. i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których Wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Miasto podpisało umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla projektu pn.”X” Przedmiotem projektu jest termomodernizacja wraz z rozbudową (dobudowa budynku przedszkola ) i częściową przebudową Szkoły Podstawowej na Zespół Szkolno-Przedszkolny oraz zagospodarowanie terenu szkoły. Budynek przedszkola zostanie dobudowany do istniejącej Szkoły Podstawowej i funkcjonalnie z nią połączony na poziomie parteru.

Planowane roboty budowlane (podzielono na przynależne do SP , PP lub roboty wspólne):

  1. SP (prace kwalifikowane w ramach RPO ... 2014-2020):
    • roboty budowlane związane z termomodernizacją budynku SP (modernizacja przegród piwnic i ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej),
    • przyłącze gazu,
    • kotłownia gazowa wraz z niezbędną instalacją gazową,
    • instalacje: wentylacji mechanicznej, centralnego ogrzewania.

  2. SP (prace niekwalifikowane w ramach RPO ... 2014-2020):
    • roboty budowlane niezwiązane z termomodernizacją budynku SP (np. łazienki, sanitariaty, a także prace w SP 1, dotyczące dobudowy budynku PP ),
    • instalacje elektryczne.

  3. PP (prace niekwalifikowane w ramach RPO ... 2014-2020):
    • budowa budynku przedszkola wraz z wyposażeniem,
    • budowa instalacji fotowoltaicznej na dachu przedszkola,
    • instalacje: wentylacji mechanicznej, elektryczna, centralnego ogrzewania i gazowa.

  4. SP i PP (wspólne prace niekwalifikowane w ramach RPO ... 2014-2020):
    • rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking,
    • budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych,
    • plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik,
    • przyłączą: energetyczne, wodno-kanalizacyjne,
    • przebudowa i budowa instalacji: wodno-kanalizacyjna, odgromowych, sanitarna, deszczowa, teletechniczna.


Koszty kwalifikowane do dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach złożonego wniosku aplikacyjnego, obejmują wyłącznie ww. prace związane z termomodernizacją SP , wszelkie prace, nie związane z termomodernizacją SP oraz związane z dobudową budynku przedszkola PP , są w całości niekwalifikowane.

Miasto będzie inwestorem projektu i na Miasto będą wystawiane faktury przez Wykonawcę. Faktury dla celów ewidencji i odliczenia VAT da się przyporządkować do poszczególnych jednostek (oddzielnie dla SP i PP ), za wyjątkiem prac wspólnych wymienionych w ww. punkcie d). Na fakturach, zostaną osobno wykazane koszty kwalifikowane i niekwalifikowane dotyczące prac prowadzonych na budynku SP oraz koszty niekwalifikowane, dotyczące budynku PP .

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie beneficjent tj. Miasto na prawach powiatu. Zarządcami powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie dyrektor SP i PP . Przedmiotowa inwestycja wpisuje się w art. 7 ust. l pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2016 poz.446 z późn. zm.). Zgodnie z wymogami otrzymania dofinansowania Miasto powinno przedstawić informację czy jest płatnikiem podatku VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Realizacja projektu w zakresie termomodernizacji przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii finalnej obiektu, co spowoduje ograniczenie emisji substancji szkodliwych m.in. CO2, PM10 jak i przyczyni się do zmniejszenia kosztów utrzymania obiektu.

W związku z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) oraz wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 września 2015 r. (sygn. C-276/14), który stwierdził, że gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników podatku od towarów i usług ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności, począwszy od 1 stycznia 2017 r. wszystkie czynności (transakcje) sprzedażowe i zakupowe dokonywane przez jednostki budżetowe miasta dla celów podatku VAT są uznawane za czynności wykonywane bezpośrednio przez Miasto na prawach powiatu.

SP nr i PP nr są jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz jednostkami organizacyjnymi miasta i od 1 stycznia 2017 r. podlegają centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Wnioskodawcą. Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie dowodami PT, na rzecz SP i PP.

SP w toku prowadzonej działalności wykonuje czynności:

  • opodatkowane - wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową;
  • niepodlegające opodatkowaniu - działalność statutowa (edukacja publiczna);
  • mogą wystąpić czynności zwolnione, polegające na wydawaniu duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych.

Na rok 2018, SP ustalił:

  • zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników - prewspółczynnik struktury sprzedaży w wysokości 1%,
  • na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 100 %.

W związku z tym, iż produkty i efekty projektu będą wykorzystywane przez jednostkę (SP 1) do prowadzenia działalności szkoły. Wnioskodawca uznał, iż podatek VAT jest kosztem częściowo kwalifikowanym (dla prac wymienionych w ww. punkcie a) SP (prace kwalifikowane w ramach RPO), gdyż nie ma możliwości pełnego odliczenia (odzyskania) podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych na wybudowanie infrastruktury.

Nie ma także możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z tym do wyliczenia podatku podlegającego odliczeniu będącego VAT niekwalifikowanym Wnioskodawca zastosował ww. prewspółczynnik i współczynnik ustalony przez SP.

W PP w toku prowadzonej działalności wykonuje czynności:

- niepodlegające opodatkowaniu - działalność statutowa (edukacja publiczna).

Jednakże dyrektor PP przewiduje w latach przyszłych, po zakończeniu inwestycji, wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno- logopedycznych.

Na rok 2018, PP ustalił:

  • zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników - prewspółczynnik struktury sprzedaży w wysokości 8 %,
  • na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 0 %.

W piśmie z 10 stycznia 2019 r. Wnioskodawca udzielił następujących informacji:

1. Obecnie planowany termin zakończenia realizacji Projektu to 15 grudnia 2019 r. (jest to planowana data, poniesienia ostatniego wydatku kwalifikowanego w ramach Projektu). Na dzień dzisiejszy jest ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy zadania. Rozpoczęcie nastąpi po jego rozstrzygnięciu. W przypadku przedłużającej się procedury przetargowej, powyższy termin zakończenia zadania może ulec przesunięciu.

2. Efekty zrealizowanych prac, wymienionych w punktach a), b), c) oraz d) na stronie trzeciej wniosku o wydanie interpretacji z dnia 5 listopada 2018 r., będą wykorzystywane do prowadzenia następujących czynności:

a. Ad pkt a) wniosku:

SP (prace kwalifikowane w ramach RPO): do różnych kategorii czynności:

  • opodatkowanych (wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową);
  • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa - edukacja publiczna);
  • zwolnionych na podstawie art. 43 art. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towaru i usług (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).

b. Ad pkt b) wniosku:

SP (prace niekwalifikowane w ramach RPO): do różnych kategorii czynności: 

  • opodatkowanych (wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową);
  • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa - edukacja publiczna);
  • zwolnionych na podstawie art. 43 art. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towaru i usług (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).

c. Ad pkt c) wniosku:

PP (prace niekwalifikowane w ramach RPO): będą wykorzystywane do prowadzenia czynności:

  • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa – edukacja publiczna),
  • opodatkowanych (planuje się, że po zakończeniu inwestycji, nastąpi wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno-logopedycznych).

d. Ad pkt d) wniosku:

SP i PP (wspólne prace niekwalifikowane w ramach RPO): do różnych kategorii czynności:

  • opodatkowanych (w SP – wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową, w PP - planuje się, że po zakończeniu inwestycji, nastąpi wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno- logopedycznych);
  • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa – edukacja publiczna);
  • zwolnionych na podstawie art. 43 art. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towaru i usług (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).

3. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić z całości zakupów tych, związanych wyłącznie z realizacją robót budowlanych, wykonywanych na części obiektu, które nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Są to następujące prace wymienione w punkcie d) na stronie trzeciej wniosku o wydanie interpretacji z dnia 5 listopada 2018 r.:

  • rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking,
  • budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych,
  • plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik.

4. Miasto uznało, że wartość przywołanego wskaźnika dla SP wynosi 1 %.

5. Przedszkole nr , nie prowadzi żadnych czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Miasto jako beneficjent Programu RPO ... 2014-2020 przy realizacji inwestycji pn. „X”, ma prawo do:

  1. Odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zakresu inwestycji opisanego w części G niniejszego wniosku, w punkcie a) SP (prace kwalifikowane w ramach RPO) i w jakim zakresie?
  2. Odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zakresu inwestycji opisanego w części G niniejszego wniosku, w punkcie b) SP (prace niekwalifikowane w ramach RPO) i w jakim zakresie?
  3. Odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zakresu inwestycji opisanego w części G niniejszego wniosku, w punkcie c) PP (prace niekwalifikowane w ramach RPO) i w jakim zakresie?
  4. Odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zakresu inwestycji opisanego w części G niniejszego wniosku, w punkcie d) SP i PP (wspólne prace niekwalifikowane w ramach RPO) i w jakim zakresie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT:

  1. Ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn.”X.”, w związku z wykonaniem zakresu prac obejmujących obiekt SP 1 opisanych w części G niniejszego wniosku, w punkcie a) SP 1 (prace kwalifikowane w ramach RPO), przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika, ustalonych przez jednostkę budżetową Miasta SP (wartość na rok 2018 - prewspółczynnik: 1 %, współczynnik: 100 %).
  2. Ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji. pn.”X”, w związku z wykonaniem zakresu prac obejmujących obiekt SP opisanych w części G niniejszego wniosku, w punkcie b) SP (prace niekwalifikowane te ramach RPO), przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika, ustalonych przez jednostkę budżetową Miasta SP (wartość na rok 2018 - prewspółczynnik: 1 %, współczynnik: 100 %).
  3. Ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn. „X”, w związku z wykonaniem prac dotyczących budowy obiektu PP opisanych w części G niniejszego wniosku, w punkcie c) PP (prace niekwalifikowane w ramach RPO), przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika, ustalonych przez jednostkę budżetową Miasta PP (wartość na rok 2018 - prewspółczynnik: 8 %, współczynnik: 0 %).
  4. Ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn. „X”, w związku z wykonaniem prac dotyczących budowy obiektu PP opisanych w części G niniejszego wniosku, w punkcie d) SP i PP (wspólne prace niekwalifikowane w ramach RPO), przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika, ustalonych dla jednostki nadrzędnej realizującej inwestycję – Miasta (wartość na rok 2018 - prewspółczynnik: 5 %, współczynnik: 48 %).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • w odniesieniu do prac opisanych we wniosku oznaczonych literami a, b – jest prawidłowe,
  • w odniesieniu do prac opisanych we wniosku oznaczonych literą c – jest nieprawidłowe,
  • w odniesieniu do części prac opisanych we wniosku oznaczonych literą d (tj. przyłącza: energetyczne, wodno-kanalizacyjne, przebudowa i budowa instalacji: wodno-kanalizacyjna, odgromowych, sanitarna, deszczowa, teletechniczna – jest prawidłowe,
  • w odniesieniu do części prac opisanych we wniosku oznaczonych literą d (tj. rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking, budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych, plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik – jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia – w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Jak już wcześniej wspomniano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. jednostki budżetowe.


I tak, stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia – jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

Natomiast zgodnie z przepisem § 3 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy – w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w świetle art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na mocy art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 i 15 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Jak traktuje art. 92 ust. 2 przepisów ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 ze zm.) – miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Miasto realizuje projekt pn.”X”.

Przedmiotem projektu jest termomodernizacja wraz z rozbudową (dobudowa budynku przedszkola ) i częściową przebudową Szkoły Podstawowej na Zespół Szkolno-Przedszkolny oraz zagospodarowanie terenu szkoły. Budynek przedszkola zostanie dobudowany do istniejącej Szkoły Podstawowej i funkcjonalnie z nią połączony na poziomie parteru.

Planowane roboty budowlane (podzielono na przynależne do SP , PP lub roboty wspólne):

  1. SP (prace kwalifikowane w ramach RPO):
    • roboty budowlane związane z termomodernizacją budynku SP (modernizacja przegród piwnic i ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej),
    • przyłącze gazu,
    • kotłownia gazowa wraz z niezbędną instalacją gazową,
    • instalacje: wentylacji mechanicznej, centralnego ogrzewania.
  2. SP (prace niekwalifikowane w ramach RPO):
    • roboty budowlane niezwiązane z termomodernizacją budynku SP (np. łazienki, sanitariaty, a także prace w SP , dotyczące dobudowy budynku PP ),
    • instalacje elektryczne.
  3. PP (prace niekwalifikowane w ramach RPO):
    • budowa budynku przedszkola wraz z wyposażeniem,
    • budowa instalacji fotowoltaicznej na dachu przedszkola,
    • instalacje: wentylacji mechanicznej, elektryczna, centralnego ogrzewania i gazowa.
  4. SP i PP (wspólne prace niekwalifikowane w ramach RPO):
    • rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking,
    • budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych,
    • plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik,
    • przyłączą: energetyczne, wodno-kanalizacyjne,
    • przebudowa i budowa instalacji: wodno-kanalizacyjna, odgromowych, sanitarna, deszczowa, teletechniczna.


Miasto będzie inwestorem projektu i na Miasto będą wystawiane faktury przez Wykonawcę.

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie beneficjent tj. Miasto na prawach powiatu. Zarządcami powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie dyrektor SP i PP . Przedmiotowa inwestycja wpisuje się w art. 7 ust. l pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2016 poz.446 z późn. zm.).

Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie dowodami PT, na rzecz SP i PP.

SP w toku prowadzonej działalności wykonuje czynności:

  • opodatkowane - wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową;
  • niepodlegające opodatkowaniu - działalność statutowa (edukacja publiczna);
  • mogą wystąpić czynności zwolnione, polegające na wydawaniu duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych.

Na rok 2018, SP ustalił:

  • zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników - prewspółczynnik struktury sprzedaży w wysokości 1%,
  • na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 100 %.

W PP w toku prowadzonej działalności wykonuje czynności:

  • niepodlegające opodatkowaniu - działalność statutowa (edukacja publiczna).

Jednakże dyrektor PP przewiduje w latach przyszłych, po zakończeniu inwestycji, wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno - logopedycznych.

Na rok 2018, PP ustalił:

  • zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników - prewspółczynnik struktury sprzedaży w wysokości 8 %,
  • na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 0 %.

Efekty zrealizowanych prac, wymienionych w punktach a), b), c) oraz d) będą wykorzystywane do prowadzenia następujących czynności:

  1. Ad pkt a) wniosku:
    SP 1 (prace kwalifikowane w ramach RPO): do różnych kategorii czynności:
    • opodatkowanych (wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową);
    • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa - edukacja publiczna);
    • zwolnionych na podstawie art. 43 art. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towaru i usług (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).
  2. Ad pkt b) wniosku:
    SP 1 (prace niekwalifikowane w ramach RPO ): do różnych kategorii czynności: 
    • opodatkowanych (wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową);
    • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa - edukacja publiczna);
    • zwolnionych na podstawie art. 43 art. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towaru i usług (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).
  3. Ad pkt c) wniosku:
    PP (prace niekwalifikowane w ramach RPO ... 2014-2020): będą wykorzystywane do prowadzenia czynności:
    • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa – edukacja publiczna),
    • opodatkowanych (planuje się, że po zakończeniu inwestycji, nastąpi wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno-logopedycznych).
  4. Ad pkt d) wniosku:
    SP i PP (wspólne prace niekwalifikowane w ramach RPO ... 2014-2020): do różnych kategorii czynności:
    • opodatkowanych (w SP – wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową, w PP - planuje się, że po zakończeniu inwestycji, nastąpi wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno - logopedycznych);
    • niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa – edukacja publiczna);
    • zwolnionych na podstawie art. 43 art. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towaru i usług (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).


Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić z całości zakupów tych, związanych wyłącznie z realizacją robót budowlanych, wykonywanych na części obiektu, które nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Są to następujące prace wymienione w punkcie d):

  • rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking,
  • budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych,
  • plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Miasto przy realizacji inwestycji pn. „X”, w odniesieniu do wydatków poniesionych na roboty budowlane opisane we wniosku w pkt a), b), c) i d) ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.

Gramatyczna wykładnia przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości jest możliwe, o ile odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc się do wydatków poniesionych na prace wykonywane w ramach projektu wskazanych w opisie sprawy pod literami a), b) objętych pytaniem nr 1, 2 należy wskazać, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą infrastrukturę do działalności gospodarczej: opodatkowanej VAT (wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1m2 powierzchni pod maszynę wendingową) i zwolnionej od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych), jak również działalności innej niż gospodarcza, tj. działalność statutowa (edukacja publiczna). Jak wskazał Wnioskodawca, nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu w zakresie prac wskazanych w opisie sprawy pod literami a) i b), Wnioskodawca najpierw stosuje prewspółczynnik zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy przy uwzględnieniu przepisów § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie współczynnik proporcji o którym mowa w art. 90 ustawy.

W przypadku bowiem, gdy towary i usługi o których mowa w opisie sprawy pod literami a i b będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Wnioskodawca zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy i ww. rozporządzenia. Następnie w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych zarówno do celów działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku VAT, Wnioskodawca jest zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując inwestycje w zakresie określonym we wniosku w pkt a) i b) będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniami nr 1, 2 jest prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu wskazanych we wniosku w pkt c) objętych pytaniem nr 3 należy wskazać, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą infrastrukturę do działalności gospodarczej: opodatkowanej VAT (wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno-logopedycznych), jak również działalności innej niż gospodarcza, tj. działalność statutowa (edukacja publiczna). Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca, w zakresie prac wskazanych w opisie sprawy pod literą c) nie ma także możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym Wnioskodawcy od wydatków związanych z realizacją projektu w zakresie prac wskazanych w opisie sprawy oznaczonych jako c) objętych pytaniem nr 3 będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT wyłącznie zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy przy uwzględnieniu przepisów § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.

W tym miejscu wskazać należy że w nie znajdą tutaj zastosowania wskazane przez Wnioskodawcę przepisy art. 90 ustawy o VAT, ponieważ jak wynika z opisu sprawy Przedszkole nie będzie prowadziło działalności zwolnionej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 3 jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu wskazanych we wniosku pod literą d) objętych pytaniem nr 4 należy wskazać, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą infrastrukturę do działalności gospodarczej: opodatkowanej VAT (w SP 1 wynajem sali gimnastycznej, wynajem części kuchni szkoły, wynajem 1 m2 powierzchni pod maszynę wendingową w PP planuje się po zakończeniu inwestycji wynajem sali na potrzeby zajęć rytmiczno-logopedycznych) i zwolnionej od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (ewentualne wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych), jak również działalności innej niż gospodarcza, tj. działalność statutowa (edukacja publiczna).

Jak wynika z opisu sprawy, w zakresie prac opisanych w pkt d) takich jak: przyłącza energetyczne, wodnokanalizacyjne, przebudowa i budowa instalacji: wodno-kanalizacyjna, odgromowych, sanitarna, deszczowa, teletechniczna Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym w zakresie wydatków poniesionych na prace dotyczące przyłączy energetycznych, wodno-kanalizacyjnych, przebudowy i budowy instalacji: wodno-kanalizacyjnej, odgromowej, sanitarnej, deszczowej, teletechnicznej Wnioskodawcy będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT. Przy odliczaniu podatku naliczonego powinny znaleźć odpowiednie zastosowanie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy, przy uwzględnieniu przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz przepisów art. 90 ustawy.

W tym miejscu należy bowiem wskazać iż w sytuacji, gdy zakupione przez Wnioskodawcę (Miasto) towary i usługi przeznaczone będą w części na potrzeby jednostki budżetowej SP i w części na potrzeby drugiej jednostki budżetowej PP i jednocześnie Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona jest na potrzeby ww. jednostek organizacyjnych, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu. Skoro więc Miasto nie będzie w stanie ustalić w jakim stopniu nabyte towary i usługi wykorzystywane będą przez poszczególne jednostki organizacyjne uznać należy, że wykorzystywane będą one przez Miasto – jako podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do wszystkich rozliczeń Miasta i jego jednostek organizacyjnych, dokonywanych po centralizacji rozliczeń.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy dotyczące prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją prac opisanych we wniosku pod lit. d wyłącznie w zakresie związanym z wykonaniem przyłączy, przebudowy i budowy instalacji jest prawidłowe.

Natomiast z treści wniosku wynika, że w zakresie pozostałych prac oznaczonych literą d) takich jak:

  • rozbiórka budynku pod zaprojektowany parking,
  • budowa drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych,
  • plac zabaw dla dzieci, ogrodzenie, ciąg dla pieszych, schody, mur oporowy, śmietnik

efekty związane z ich realizacją nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić z całości zakupów, te które są wyłącznie związane z realizacją robót budowlanych wykonywanych na części budynku.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT tj. braku związku efektów prac z czynnościami opodatkowanymi prawo do odliczenia podatku VAT nie będzie przysługiwało.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie realizacji przedmiotowych prac tj. rozbiórki budynku pod zaprojektowany parking, budowy drogi pożarowej oraz 25 miejsc parkingowych, w tym dwóch miejsc dla osób niepełnosprawnych, placu zabaw dla dzieci, ogrodzenia, ciągu dla pieszych, schodów, murów oporowych, śmietnika, jest nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że jeżeli w toku przeprowadzonego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej zostanie ustalony inny stan interpretacja nie wywoła skutku prawnego. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym. Kwestie tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystanie ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w danej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości przyjętego przez Miasto sposobu przyporządkowania opisanych wydatków do kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj