Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.7.2019.1.KS
z 21 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na działalność statutową – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na działalność statutową.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


I. (dalej Wnioskodawca lub Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem, posiadającym osobowość prawną i działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U z 2017 r poz. 210, ze zm.).Ponadto Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r. poz. 450 ze zm.).

Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów. Zgodnie z treścią swojego statutu Stowarzyszenie realizuje swoje cele, w szczególności w sposób następujący:

  • wszechstronnie propaguje metody i techniki stosowane w zakresie działalności reklamowej,
  • ułatwia wymianę wiedzy, doświadczenia i pomysłów między poszczególnymi członkami Stowarzyszenia,
  • reprezentuje interesy członków Stowarzyszenia oraz problemy będące przedmiotem działalności Stowarzyszenia wobec organów, instytucji i organizacji państwowych, gospodarczych i społecznych,
  • opracowuje i uchwala kodeks, wzorowany na Międzynarodowym Kodeksie Postępowania w Dziedzinie Reklamy ustanowionym przez Międzynarodową Izbę Handlową,
  • wspiera i inspiruje studia oraz analizy w celu zbadania nowych tendencji, możliwości, technik lub metod w dziedzinie reklamy i przekazu informacji,
  • wspiera kształcenie i szkolenie w dziedzinie reklamy, przekazu informacji i w zakresie naukowych metod organizacji pracy,
  • stanowi forum do współpracy między agencjami reklamowymi a środkami masowego przekazu oraz podmiotami dającymi reklamę,
  • działa na rzecz budowania i utrzymywania prestiżu branży reklamowej oraz występuje w roli rzecznika przeciw bezpodstawnym atakom lub ograniczeniom reklamy,
  • zapewnia porady w zakresie badań naukowych, międzynarodowych procedur i zwyczajów marketingowych oraz dominujących praktyk reklamowych,
  • dąży do ustanowienia forum, gdzie reprezentanci agencji reklamowych, środków masowego przekazu i podmiotów dających reklamę mogliby spotkać się na neutralnym gruncie w celu zbadania wzajemnie interesujących ich problemów,
  • występuje z inicjatywą powołania Sądu Arbitrażowego działającego przy Stowarzyszeniu i ustanawia procedurę działania tego Sądu,
  • prowadzi działalność wydawniczą,
  • wspiera inicjatywy, prace i badania podejmowane w dziedzinie reklamy,
  • inicjuje, organizuje i prowadzi kampanie reklamowe o charakterze społecznym,
  • podejmuje inne formy działalności służące wszechstronnemu rozwojowi reklamy i statutowych celów Stowarzyszenia.


Wyżej wskazane cele statutowe są zgodne z zakresem zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 marca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.) (dalej jako Ustawa), a realizując je, Stowarzyszenie prowadzi w szczególności „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”, która to została wymieniona w ustawowym katalogu zadań publicznych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wskazać również należy, że realizując swoje cele, Wnioskodawca na bieżąco między innymi zapewnia otwarty dialog przedstawicielom branży reklamowej z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, a także prowadzi szereg badań mediowych na terytorium Polski, które wyraźnie przekładają się na jakość reklam, warunki ich nadawania a co za tym idzie na wzrost dochodów i rozwój przedsiębiorstw działających w branży reklamowej. Ponadto Stowarzyszenie, współtworzy tzw. Radę Reklamy, której zadaniem jest zapewnienie uczciwego oraz zgodnego ze standardami określonymi przez Kodeks Etyki Reklamy (również współtworzony przez Wnioskodawcę) przekaz, a zarazem przeciwdziała rozpowszechnianiu reklam, które wprowadzają w błąd, naruszają podstawowe wartości społeczne czy też zagrażają uczciwej konkurencji. Wskazać należy przy tym, że renoma i ugruntowana pozycja Stowarzyszenia w branży reklamowej wynika przede wszystkim z dużego wysiłku i zaangażowania w działalność wspomagającą rozwój gospodarczy i rozwój przedsiębiorczości zarówno doświadczonych przedstawicieli tej branży jak też osób stawiających w niej pierwsze kroki.

Wnioskodawca jest także podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, z tym zastrzeżeniem, ze działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może być wyłącznie działalnością dodatkową w stosunku do działalność statutowej i prowadzoną w rozmiarach adekwatnych do realizacji celów statutowych.


Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, w zakresie (według klasyfikacji PKD 2007):

  1. 18 - poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji,
  2. 32 - pozostała produkcja wyrobów (ujęta w sekcji C (przetwórstwo przemysłowe) dział 32 Polskiej Klasyfikacji Działalności, ujętej w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). W tym wypadku „pozostała produkcja wyrobów” nie oznacza ujętej w art. 17 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT „działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami”),
  3. 46 - handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,
  4. 59 - działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych,
  5. 60 - nadawanie programów ogólnodostępnych i abonamentowych,
  6. 62 - działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana,
  7. 63 - działalność usługowa w zakresie informacji,
  8. 70 - działalność firm centralnych (Head Offices); doradztwo związane z zarządzaniem,
  9. 74 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
  10. 77 - wynajem i dzierżawa,
  11. 78 - działalność związana z zatrudnieniem,
  12. 82 - działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej,
  13. 90 - działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką,
  14. 93 - działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna,
  15. 94 - działalność organizacji członkowskich.

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze, a źródłami powstania jego majątku są:

  1. składki członkowskie,
  2. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
  3. dotacje i subwencje,
  4. darowizny, spadki i zapisy,
  5. dochody z własnej działalności statutowej oraz ofiarności publicznej,
  6. dochody z działalności gospodarczej.

W tym miejscu wskazać należy, że środki przeznaczane na działalność statutową, zgodną z zakresem zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności pochodzą ze składek członkowskich uiszczanych przez członków Stowarzyszenia, Wnioskodawca nie wyklucza jednak przeznaczenia na nie również dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

Niezależnie od powyższego Stowarzyszenie aktualnie nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w stosunku do dochodów przeznaczanych na działalność statutową, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1036, ze zm.) (dalej: Ustawa o CIT lub updop), mając jednak na uwadze ww. stan faktyczny, Wnioskodawca powziął w wątpliwość, czy postępuje słusznie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z posiadaniem przez Stowarzyszenie statusu organizacji pożytku publicznego, jego dochody, w części przeznaczonej na działalność statutową są objęte zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, każdego rodzaju dochód uzyskiwany przez Stowarzyszenie objęty jest zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT. Wynika to z faktu, że cały dochód (stanowiący w rozumieniu tego przepisu dochód organizacji pożytku publicznego) Stowarzyszenie przeznacza na realizację swoich celów statutowych.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r. poz. 450 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Zgodnie z art. 24 ust. 1 analizowanej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  • podatku dochodowego od osób prawnych,
  • podatku od nieruchomości,
  • podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • opłaty skarbowej,
  • opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


Z kolei na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b updop stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop wynika natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2010 r. (IBPBI/2/423-885/10/CzP) wskazał, że nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową. Analogiczne stanowisko przedstawił również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2017 r. (0111- KDIB1-2.4010.396.2017.1.BD), co jednocześnie wskazuje na fakt, że jest ono zgodne z ugruntowaną już linią interpretacyjną polskich organów podatkowych.

Wskazać również należy, że linia orzecznicza sądów administracyjnych w omawianym zakresie jest zgodna z treścią w/w interpretacji indywidualnych, np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 4 listopada 2011 r., sygn. III SA/Wa 602/11, stwierdził, że:

„... dla zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych konieczne jest równoczesne spełnienie jedynie dwóch warunków: poniesienie określonego wydatku z dochodu podatnika, a także przeznaczenie tego wydatku na działalność statutową.”


W świetle powyższego decydujące znaczenie dla uzyskania możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Stowarzyszenie, ma cel na jaki dochód zostanie przeznaczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Wnioskodawcy przeznaczonych na działalność statutową – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018, poz. 450 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ustawy. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
    1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalności charytatywnej;
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
    5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  6. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 i 138);
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  9. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  10. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  11. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  14. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  15. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  16. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  17. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  18. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  19. turystyki i krajoznawstwa;
  20. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  21. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  22. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
    22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwa i ochrony ludności;
  24. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  25. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  26. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  27. promocji i organizacji wolontariatu;
  28. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  29. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
    29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203, z 2017 r. poz. 60 oraz z 2018 r. poz. 138);
  30. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
    32a) rewitalizacji;
  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.


Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie następujące wymagania określone w art. 20 ustawy o działalność pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w tym przepisie.



Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.


Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, ze zm. dalej: „updop”)

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop w brzmieniu do 31 grudnia 2018 r., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Przepis art. 7 ust. 2 updop w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r. stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.


Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 updop.


Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


I tak, zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Jednocześnie należy zastrzec, że omawiane zwolnienie – zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy – nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a updop. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu. (z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w art. 17 ust. 1a - niemającymi w niniejszej sprawie zastosowania). Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ww. ustawy)

W świetle powyższego, zastosowanie powyższego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „w części przeznaczonej na działalność statutową” oznacza, że realizacja „innych celów” nie będzie stanowiła podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Jego celem statutowym jest działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów. Realizując powyższe cele, Wnioskodawca prowadzi w szczególności „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą a dochody z tej działalność służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.


Ponadto Wnioskodawca podaje, że majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze, a źródłami powstania jego majątku są:

  1. składki członkowskie,
  2. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
  3. dotacje i subwencje,
  4. darowizny, spadki i zapisy,
  5. dochody z własnej działalności statutowej oraz ofiarności publicznej,
  6. dochody z działalności gospodarczej.

Środki przeznaczane na działalność statutową, w szczególności pochodzą ze składek członkowskich uiszczanych przez członków Stowarzyszenia. Wnioskodawca nie wyklucza jednak przeznaczenia na nie również dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej.


Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością objęcia zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 pkt 6c updop dochodów w części przeznaczonej na działalność statutową.


Podkreślić należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę – tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeszcze raz należy wskazać, że aby skorzystać, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c muszą być spełnione następujące warunki, tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 17 ust.1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy podkreślić, że cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Stowarzyszenie wskazało, że prowadzi w szczególności „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”, która to została wymieniona w ustawowym katalogu zadań publicznych w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy. Natomiast jako cele wskazane zostały „działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju reklamy, podnoszenia standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie oraz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów”.

Wskazane przez Stowarzyszenie cele statutowe nie wskazują jednoznacznie, że realizuje ono zadania publiczne o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy o działalności publicznego pożytku publicznego i wolontariacie tj. „działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości”. Wskazane zadania powinny w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Należy podkreślić, że zwolnienie z opodatkowania jest odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stąd też przepisy które je wprowadzają muszą być interpretowane ściśle z ich brzmieniem. Dopiero łączne wystąpienie celów w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w statucie Stowarzyszenia, daje podstawę do zwolnienia określonych dochodów z opodatkowania.

Tym samym pomimo, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego a także osiągnięty dochód przeznaczy i wydatkuje na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej to dochody Stowarzyszenia w części przeznaczonej na działalność statutową wymienioną w przedstawionym stanie faktycznym nie będą mogły korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj