Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.778.2018.1.TK
z 28 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 5 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, sklasyfikowaną pod następującymi kodami PKD: 68.10.Z, 68.20.Z, 68.31.Z, 68.32.Z. Zainteresowany jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza nabyć od innej spółki z o.o. (dalej: Sprzedający) niezabudowaną nieruchomość gruntową o powierzchni od 41.000 m2 do 43.310 m2 (dalej: Nieruchomość). Sprzedający również jest czynnym podatnikiem VAT.

Nieruchomość powstanie na skutek wydzielenia działki gruntu z trzech innych działek:

  • o numerze ewidencyjnym 2754/22 o powierzchni 0,4000 ha, dla której Sąd Rejonowy, prowadzi księgę wieczystą;
  • o numerze ewidencyjnym 2754/23 o powierzchni 0,3623 ha, dla której Sąd Rejonowy, prowadzi księgę wieczystą;
  • o numerze ewidencyjnym 2754/24 o powierzchni 8,2144 ha, dla której Sąd Rejonowy, prowadzi księgę wieczystą.

Zgodnie z treścią ksiąg wieczystych działki o numerach ewidencyjnych 2754/22, 2754/23, 2754/24 stanowią grunty oznaczone symbolem Bp – zurbanizowane tereny niezabudowane, i znajdują się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powyższe nieruchomości gruntowe oznaczone są jak tereny zabudowy obiektów wielkopowierzchniowych o powierzchni handlowej powyżej 2000 m2 (symbol 3UC, U). Nieruchomość jest niezabudowana, co oznacza że nie znajdują się na niej żadne budynki, budowle lub ich części oraz elementy infrastruktury (za wyjątkiem linii energetycznych). Nieruchomość nie stanowi nieruchomości leśnej ani rolnej. W celu dokonania zakupu wskazanej nieruchomości, Wnioskodawca w dniu 21 lutego 2018 r. zawarł ze Sprzedającym umowę przedwstępną nabycia Nieruchomości. Umowa ta została zawarta w formie aktu notarialnego. Zgodnie z powyższą umową sprzedający zobowiązał się do sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej na rzecz Wnioskodawcy w przypadku ziszczenia się wskazanych w umowie warunków, m.in. dokonania ostatecznego wydzielenia geodezyjnego działek przez Sprzedającego, a także uzyskania koniecznych pozwoleń i decyzji przez Wnioskodawcę.

Na wskazanej nieruchomości Wnioskodawca planuje dokonać inwestycji w postaci budowy parku handlowo-usługowego o powierzchni ok. 16.000 m2 (przy czym wielkość faktycznej powierzchni może jeszcze ulec zmianie) wraz z odpowiednią infrastrukturą wewnętrzną i zewnętrzną, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania parku handlowo-usługowego (dalej: Inwestycja). W tym celu Spółka uzyskała dnia 8 listopada 2018 r. decyzję środowiskową w zakresie oddziaływania planowego przedsięwzięcia na środowisko. Spółka niebawem zwróci się również do właściwych organów o wydanie pozwolenia na budowę oraz innych prawem wymaganych zgód umożliwiających realizację Inwestycji. Po oddaniu do użytku, Inwestycja będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie powierzchni usługowej podmiotom trzecim. Wynajem powierzchni będzie stanowił działalność opodatkowaną VAT Wnioskodawcy.

Opisane powyżej nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie miało miejsce w przyszłości (zdarzenie przyszłe).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie stanowić czynność opodatkowaną VAT według stawki 23%, a tym samym czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżeni kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z transakcji zakupu Nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wyżej przedstawionego zdarzenia przyszłego, zakup niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej teren budowlany w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), która zostanie przeznaczona do opodatkowanej VAT działalności gospodarczej, będzie, podlegał opodatkowaniu stawką VAT 23%. W związku z tym Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z transakcji zakupu Nieruchomości.

Uzasadnienie

Sprzedaż Nieruchomości jako czynność opodatkowana VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części. Każda nieruchomość stanowi rzecz w rozumieniu przywołanej definicji ustawy o VAT. Tym samym, sprzedaż nieruchomości co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%. W celu zastosowania innej, niższej stawki podatku, konieczne jest określenie przesłanek wynikających z przepisów ustawy o VAT. W opisanym zdarzeniu przyszłym takie przesłanki nie występują, tj. nie ma podstaw do zastosowania stawki obniżonej.

Jednocześnie nie występują okoliczności pozwalające na zastosowanie zwolnienia transakcji sprzedaży Nieruchomości z opodatkowania VAT. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Oznacza to, że dostawa terenów niezabudowanych, które jednocześnie stanowią tereny budowlane nie podlega zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, terenami budowlanymi są grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku takiego planu przeznaczenie to powinno wynikać z decyzji o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennymi. Jednocześnie zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren budowlany „(...) oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W związku z tym ustawa o VAT nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego lub o wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

W obecnej chwili działki o numerach ewidencyjnych 2754/22, 2754/23, 2754/24, z których zgodnie z umową przedwstępną w drodze ostatecznego podziału geodezyjnego ma zostać wydzielona Nieruchomość, objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zaklasyfikowane jako tereny zabudowy obiektów wielkopowierzchniowych o powierzchni handlowej powyżej 2000 m² (symbol 3UC, U).

Nieruchomość będzie więc nieruchomością niezabudowaną, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będzie przeznaczona pod zabudowę. Nieruchomość będzie zatem terenem budowlanym w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym transakcja sprzedaż Nieruchomości nie będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 września 2017 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012. 308.2017.2.MAO/KBR, w której organ wskazał, że: „Należy zauważyć, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. Przy czym, w przypadku nieruchomości niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są teren przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w przypadku braku takiego – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje terminu „teren niezabudowany”. Jednak w kontekście art. 29a ust. 8 ustawy o VAT należy wywnioskować, że skoro nie wyodrębnia się wartości gruntu przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli to na podstawie przepisu stanowiącego o terenach niezabudowanych zwolnieniu podlega dostawa jedynie takiej nieruchomości gruntowej (nie przeznaczonej pod zabudowę), na której nie znajdują się żadne budynki lub budowle czy też ich części. W konsekwencji, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług za teren niezabudowany należy uznać teren, na którym nie znajdują się budynki, budowle lub ich części”.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w:

W związku z powyższym, transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie opodatkowana VAT stawką wysokości 23%.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z transakcji zakupu Nieruchomości

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest uzależnione od spełnienia dwóch warunków wynikających z ustawy VAT. Po pierwsze odliczenia tego może dokonać podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Oznacza to, że podmiot dokonujący odliczenia, musi być podatnikiem VAT czynnym oraz nie korzystać z którychkolwiek zwolnień podmiotowych wymienionych w ustawie o VAT.

Ponadto towary i usługi, w związku z których nabyciem VAT został naliczony, muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to zatem, że muszą być wykorzystywane do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

Nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę (czynnego podatnika VAT) będzie ściśle związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Spółka zamierza zrealizować na nabywanej nieruchomości inwestycję polegającą na budowie parku handlowo -usługowego infrastrukturą techniczną, który następnie ma służyć do wykonywania przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Działalność ta polegać ma na wynajmowaniu powierzchni parku handlowo-biznesowego podmiotom trzecim (czynnym podatnikom VAT).

Jednocześnie w opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdą zastosowania wyłączenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z art. 88 ustawy o VAT. W szczególności nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, według którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego faktury dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie podlegać opodatkowaniu VAT i nie będzie zwolnione z opodatkowania na podstawie któregokolwiek z przepisów ustawy o VAT.

Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wszystkie przesłanki w wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostaną spełnione. Tym samym Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie zatem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego, wynikającego z zakupu Nieruchomości dla Wnioskodawcy, będzie stanowiła suma kwot podatku naliczonego wskazanego na fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę od Sprzedawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają przykładowo interpretacje organów podatkowych:

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nabycie niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej teren budowlany w celach prowadzenia działalności opodatkowanej VAT będzie. podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 23%. Jednocześnie Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z transakcji zakupu Nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, jak stanowi art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne więc dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy, pod pojęciem tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, sklasyfikowaną pod następującymi kodami PKD: 68.10.Z, 68.20.Z, 68.31.Z, 68.32.Z. Zainteresowany jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza nabyć od innej spółki z o.o. niezabudowaną nieruchomość gruntową o powierzchni od 41.000 do 43.310 m2. Sprzedający również jest czynnym podatnikiem VAT.

Nieruchomość powstanie na skutek wydzielenia działki gruntu z trzech innych działek.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powyższe nieruchomości gruntowe oznaczone są jak tereny zabudowy obiektów wielkopowierzchniowych o powierzchni handlowej powyżej 2000 m2 (symbol 3UC, U). Nieruchomość jest niezabudowana, co oznacza że nie znajdują się na niej żadne budynki, budowle lub ich części oraz elementy infrastruktury (za wyjątkiem linii energetycznych). Nieruchomość nie stanowi nieruchomości leśnej ani rolnej. Na wskazanej nieruchomości Wnioskodawca planuje dokonać inwestycji w postaci budowy parku handlowo-usługowego o powierzchni ok. 16.000 m2 (przy czym wielkość faktycznej powierzchni może jeszcze ulec zmianie) wraz z odpowiednią infrastrukturą wewnętrzną i zewnętrzną, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania parku handlowo-usługowego. Po oddaniu do użytku, Inwestycja będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie powierzchni usługowej podmiotom trzecim. Wynajem powierzchni będzie stanowił działalność opodatkowaną VAT Wnioskodawcy.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Zainteresowany powziął wątpliwości czy nabycie przez niego Nieruchomości będzie stanowić czynność opodatkowaną VAT według stawki 23%, a tym samym czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżeni kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z transakcji zakupu Nieruchomości.

Sprzedaż Nieruchomości – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy – należy traktować jako dostawę towarów, która objęta jest przedmiotowym zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedmiotowej sprawy prowadzi zatem, do wniosku, że sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającą będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w chwili dokonania sprzedaży Nieruchomości będzie ona przeznaczona pod zabudowę. Oznacza to, że w momencie dostawy sprzedawana Nieruchomość stanowić będzie teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji, sprzedaż Nieruchomości nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z okoliczności sprawy nie wynika, ponadto żeby Sprzedający spełniał warunki do zastosowania innego zwolnienia od podatku, tj. uregulowanego w art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy. Należy wskazać bowiem, że prawo to przysługuje wyłącznie po spełnieniu wskazanych powyżej warunków.

W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przez Spółkę ww. Nieruchomości.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy w chwili zawarcia umowy sprzedaży – nabywca Nieruchomości – Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Na zakupionej Nieruchomości Spółka zamierza realizować inwestycję polegającą na budowie parku handlowo-usługowego. Po oddaniu do użytku, Inwestycja będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie powierzchni usługowej podmiotom trzecim. Wynajem powierzchni będzie stanowił działalność opodatkowaną VAT Wnioskodawcy.

Jednocześnie jak wskazano w niniejszej interpretacji planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT wg stawki 23%.

Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie stanowić czynność opodatkowaną VAT według stawki 23%, i Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z transakcji zakupu Nieruchomości jest prawidłowe. Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj