Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.48.2019.1.KK
z 6 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi mieszkaniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi mieszkaniowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem mieszkania o powierzchni użytkowej 49 m2 („Mieszkanie”). Wnioskodawca stał się właścicielem Mieszkania w lipcu 2018 r. w drodze spadku po matce, zmarłej nagle po ciężkiej chorobie („Matka”). Matka Wnioskodawcy była jedyną właścicielką Mieszkania.

Matka oraz Ojciec Wnioskodawcy („Rodzice”) byli małżeństwem i pozostawali w ustroju rozdzielności majątkowej. Oprócz własności Mieszkania Matka była współwłaścicielką domu położonego w innej miejscowości („Dom”). Pozostałe 50% prawa własności Domu należało do Ojca. Ojciec zamieszkiwał w Domu, zaś Matka częściowo w Domu, a częściowo w Mieszkaniu. Rodzice postanowili sprzedać Dom i zamieszkiwać w Mieszkaniu. W tym celu w 2017 r. wystawili Dom na sprzedaż, jednak z uwagi na umiarkowane zainteresowanie (Dom jest położony w małej miejscowości i ma około 40 lat), sprzedaż Domu opóźniała się. Wiosną 2018 r. zainteresowani kupnem domu nabywcy podjęli decyzję o zakupie Domu i zawarli z Rodzicami umowę przedwstępną – przyrzeczenie nabycia/sprzedaży Domu. Z uwagi na opóźniające się finansowanie nabycia Domu, transakcję jego sprzedaży zaplanowano na koniec lipca 2018 r. Niestety, na początku lipca 2018 r. stan zdrowia Matki nagle pogorszył się, skutkiem czego Matka zmarła przed zawarciem umowy sprzedaży Domu.

W testamencie sporządzonym kilka lat temu, Matka wskazała Wnioskodawcę jako jedynego spadkobiercę całego majątku. Jako spadkobierca Matki Wnioskodawca nabył własność Mieszkania, jak i 50% własności Domu. Kilkanaście dni po śmierci Matki, Ojciec oraz Wnioskodawca, jako nowy współwłaściciel Domu, zawarli przyrzeczoną umowę sprzedaży Domu. Zatem do sprzedaży Domu doszło przed upływem 5 lat od daty nabycia przez Wnioskodawcę jego współwłasności. W związku z tym, Wnioskodawca uzyskał część ceny sprzedaży Domu.

Wnioskodawca jest żonaty i mieszka wraz z żoną („Żona”) i dwiema córkami w wieku 14 lat i 4 lat („Rodzina”) w mieszkaniu, które stanowi własność Żony („Mieszkanie Żony”). Wnioskodawca posiada z Żoną rozdzielność majątkową. Mieszkanie Żony o powierzchni ok. 55 m2 ma 2 sypialnie oraz kuchnię z jadalnią/pokojem dziennym. Mieszkanie Żony nie pozwala na zaspokojenie naszych aktualnych potrzeb mieszkaniowych, w szczególności, nie pozwala na zapewnienie osobnych pokojów córkom, które z uwagi na dużą różnicę wieku powinny mieć osobne pomieszczenia. W związku z tym, Wnioskodawca wraz z żoną zamierzają żoną zakupić większe mieszkanie („Nowe Mieszkanie”) i zakup Nowego Mieszkania sfinansować w następujący sposób: Żona ze środków ze sprzedaży Mieszkania Żony oraz z oszczędności własnych, a Wnioskodawca ze środków pochodzących ze sprzedaży Domu, oszczędności oraz z kredytu hipotecznego.

Z uwagi na dożywotnie zamieszkiwanie Ojca w Mieszkaniu (zgodnie z ustaleniami z Rodzicami Wnioskodawcy, Rodzice mieli zamieszkiwać dożywotnio w mieszkaniu; po śmierci Matki, dotyczy to Ojca), Wnioskodawca nie może go sprzedać. Jednocześnie, z powodu zamieszkiwania z Rodziną, Wnioskodawca nie korzysta z Mieszkania w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Mieszkanie nie pozwalałoby na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy oraz Rodziny nawet, gdyby nie było zamieszkiwane przez Ojca.

Po zakupie Nowego Mieszkania przez Wnioskodawcę wraz z Żoną (prawdopodobnie w 2019 r.) stan faktyczny będzie następujący. Wnioskodawca będzie formalnie właścicielem małego mieszkania o powierzchni użytkowej 49 m2, w mieszkaniu tym będzie mieszkał wyłączenie Ojciec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie zamieszkiwał w tym mieszkaniu. Wnioskodawca będzie również współwłaścicielem Nowego Mieszkania, większego mieszkania, w którym zamieszka razem z Rodziną w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Nowe Mieszkanie będzie znajdowało się w tej samej miejscowości, w której znajduje się Mieszkanie albo w okolicach tej miejscowości. Nowe Mieszkanie będzie używane dla zaspokojenia codziennych potrzeb mieszkaniowych, a nie będzie przeznaczone na cele rekreacyjne. W Mieszkaniu nie była prowadzona pozarolniczą działalność gospodarcza, jak również nieruchomość ta w żaden sposób nie była wykorzystywana do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży Domu, która miała miejsce w lipcu 2018 r., będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), jeżeli całą cenę ze sprzedaży Domu Wnioskodawca przeznaczy tytułem zapłaty ceny zakupu Nowego Mieszkania oraz wydatkowanie całej ceny sprzedaży Domu nastąpi w okresie 2 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż Domu oraz zawarcie umowy (w formie aktu notarialnego) przenoszącej na Wnioskodawcę prawo do Nowego Mieszkania nastąpi w terminie do 2 lat od sprzedaży Domu, a samo nabycie Nowego Mieszkania ma na celu zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawcy, tj. zamieszkiwania razem z Rodziną?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli dochód ze sprzedaży Domu, która miała miejsce w lipcu 2018 r., przeznaczy On tytułem zapłaty ceny zakupu Nowego Mieszkania oraz wydatkowanie całej ceny sprzedaży Domu nastąpi w okresie 2 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż Domu oraz zawarcie umowy (w formie aktu notarialnego) przenoszącej na Wnioskodawcę prawo do Nowego Mieszkania nastąpi w terminie do 2 lat od sprzedaży Domu, a samo nabycie Nowego Mieszkania ma na celu zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawcy, tj. zamieszkiwania razem z Rodziną, to dochód ze sprzedaży Domu będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e ww. ustawy, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych. Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, uważa się w szczególności wydatki poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem. Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. b) oraz c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, uważa się wydatki poniesione na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie, nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.

Zważywszy na opisane we wniosku okoliczności stanu faktycznego, należy uznać, że Wnioskodawcy w odniesieniu do dochodów ze zbycia Domu będzie przysługiwało zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku bowiem Wnioskodawcy, całą cenę ze sprzedaży Domu Wnioskodawca przeznaczy tytułem zapłaty ceny na zakupu Nowego Mieszkania. Wydatkowanie całej ceny sprzedaży Domu, nastąpi w okresie 2 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż Domu i zawarcie umowy (w formie aktu notarialnego) przenoszącej na Wnioskodawcę prawo do nowego, większego mieszkania, nastąpi w terminie do 2 lat od sprzedaży Domu. Jednocześnie samo nabycie Nowego Mieszkania ma na celu zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawcy w Jego aktualnej sytuacji życiowej/rodzinnej.

Wnioskodawca podkreśla, że zakup Nowego Mieszkania ma na celu zaspokojenie Jego własnych potrzeb mieszkaniowych, żyjącego we wspólnym ognisku domowym z Rodziną. Obiektywnie nie jest bowiem możliwe zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, mieszkając w Mieszkaniu razem z Ojcem.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 lutego 2016 r., nr ILPB2/4511-1-130/16-2/DJ, w której wskazano, że „sam fakt posiadania przez Wnioskodawczynię innej nieruchomości nie wyklucza bowiem możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy spełnieniu przesłanek wskazanych w cytowanych powyżej przepisach, w przypadku, gdy nowa nieruchomość nabywana jest w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawczyni”, a także w interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 lipca 2018 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.281.2018.2.SR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj