Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4011.36.2019.2.MJ
z 12 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2019 r. (data wpływu 27 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 4 luty 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:


(…)


przedstawiono następujący stan faktyczny:


Dnia 3 sierpnia 2010 roku zmarł ojciec Wnioskodawczyni, pozostawiając rodzinie w spadku: część mieszkania w (…), część garażu w (…), do których miał prawo własności na zasadzie wspólności małżeńskiej. W rezultacie Wnioskodawczyni wraz z mamą i siostrą stały się współwłaścicielkami mieszkania i garażu: mama 2/3, córki po 1/6 każda. Spadek został przekazany zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 5 listopada 2010 r. W dniu 6 czerwca 2017 roku zmarła mama Wnioskodawczyni, pozostawiając w spadku pozostałą część mieszkania i garażu (2/3). W rezultacie, w spadku po mamie Wnioskodawczyni wraz z siostrą odziedziczyły po 1/3 nieruchomości każda i stały się współwłaścicielkami nieruchomości po połowie. Spadek został przekazany zgodnie z Aktem Poświadczenia Dziedziczenia w Kancelarii Notarialnej, Repertorium (…) z dnia 19 września 2017 roku. W dniu 13 kwietnia 2018 roku Wnioskodawczyni wraz z siostrą sprzedały nieruchomość, zgodnie z aktem notarialnym Repertorium (…) za kwotę 160 000 zł. Dnia 20 kwietnia 2018 roku Wnioskodawczyni wraz z siostrą zakupiły trzypokojowe mieszkanie położone w (…), z którym obie siostry są związane i gdzie obie mieszkają i pracują, za cenę 380 000 zł. Zakup został wykonany na podstawie Aktu Notarialnego Repertorium (…). Nowe mieszkanie zakupiono, przeznaczając na nie wszystkie środki ze sprzedaży nieruchomości otrzymanych w spadku po rodzicach, dodatkowo za własne oszczędności i środki pochodzące z kredytu i pożyczki. Mieszkanie zakupiono w proporcji: (..) 1/3, (…) 2/3.


Mieszkanie zakupiono, ponieważ Wnioskodawczyni wraz z siostrą planują wspólnie w nim zamieszkać w przyszłości: w starszym wieku, kiedy nie będą już aktywne zawodowo, po przejściu na emeryturę. Obecnie obie siostry posiadają mieszkania 2-pokojowe i mieszkają w nich niezależnie, ale sądzą, że w starszym wieku będzie im łatwiej, jeśli zamieszkają razem. Wnioskodawczyni wskazała, że ma kilka powodów wspólnego zamieszkania w przyszłości:


  • prognozowana wysokość emerytur skłania do planowania wspólnego zamieszkania ze względu na niższe koszty, niż w przypadku mieszkania w dwóch różnych mieszkaniach,
  • historia choroby mamy, która w ostatnich latach swojego życia, ze względu na problemy zdrowotne, wymagała pomocy na tyle, że sprowadzono ją do (…), aby się nią opiekować. Wspólne mieszkanie pomoże wspierać się w przypadku wystąpienia u Wnioskodawczyni i jej siostry podobnych problemów zdrowotnych,
  • Wnioskodawczyni oraz jej siostra są niezamężne, mają obawy, że na starość będą mogły liczyć tylko na siebie. Jedna z nich nie ma dzieci, druga ma syna, który obecnie studiuje w (…) i jest bardzo prawdopodobne, że po ukończeniu studiów podejmie pracę zawodową i zamieszka na stałe w (…),
  • obecne mieszkanie siostry Wnioskodawczyni jest usytuowane na peryferiach (…). W przychodni NFZ, która znajduje się w (…) nie jest dostępna większość specjalistów. Obecnie, aby dojechać do większości lekarzy specjalistów NFZ, trzeba pojechać do innych dzielnic, a korzystając ze środków transportu publicznego trzeba przeznaczyć na to sporo czasu i wysiłku. Zakupione mieszkanie znajduje się w centralnej dzielnicy (…). W niedalekiej odległości znajdują się stacje (…) łączące nas właściwie z całym (…) oraz przystanki autobusowe i tramwajowe. Istnieją tam dogodne połączenia z przychodniami oferującymi usługi NFZ.


Nasze obecne mieszkania, Wnioskodawczyni i jej siostry, nie nadają się jako wspólne lokum na przyszłość - są tylko dwupokojowe i nie oferują wspólnej przestrzeni dziennej.


Na podjęcie decyzji o sprzedaży odziedziczonego i kupnie nowego mieszkania dodatkowo zaważyło to, że:


  • planując wspólne zamieszkanie nie można było brać pod uwagę odziedziczonego mieszkania, gdyż znajdowało się ono w innym mieście, a Wnioskodawczyni wraz z siostrą jest bardzo związana z (…),
  • dodatkowy kłopot sprawiało utrzymanie niezamieszkanego mieszkania w (…) - ze względu na wysoki czynsz i dużą odległość. Stąd decyzja sprzedaży odziedziczonego mieszkania i zakupu innego, spełniającego wymagania odnośnie położenia i liczby pokoi, z myślą o przyszłości.


Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że ze względu na to, że w [zakupionym] mieszkaniu na stałe nie zamieszka od razu, będzie tam mieszkać okazjonalnie (mieszkała tam wraz z siostrą na przykład latem 2018 roku), a czasami będzie to mieszkanie wynajmować.

Obecnie mieszkanie to jest wynajmowane, co pomaga spłacić kredyt i pożyczkę pobrane na zakup tego mieszkania, jak i utrzymanie mieszkania w należytym, niepogorszonym stanie. Niewątpliwie jednak mieszkanie zostało zakupione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zakup udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego uprawnia każdą z nas do skorzystania z ulgi dot. podatku dochodowego od osób fizycznych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w części odziedziczonej po matce, czyli 1/3 wartości odziedziczonego i sprzedanego mieszkania?


Wnioskodawczyni przedstawiła następujące stanowisko:

Sprzedaż nieruchomości w części otrzymanej w spadku po ojcu nie podlega opodatkowaniu ze względu na termin sprzedaży ponad 5 lat od otrzymania nieruchomości w spadku, w związku z czym nie jest źródłem przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy to 1/6 wartości otrzymanych w spadku i sprzedanych nieruchomości dla każdej z nas. Sprzedaż nieruchomości w części otrzymanej w spadku po matce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze względu na ten sam przepis i termin sprzedaży poniżej 5 lat od otrzymania nieruchomości w spadku. Dotyczy to 1/3 wartości otrzymanych w spadku i odsprzedanych nieruchomości dla każdej z nas. Zakup udziału praw własności do mieszkania ze środków uzyskanych ze sprzedaży udziału własności odziedziczonej nieruchomości, uprawnia każdą z nas do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ulga przysługuje ze względu na to, że zakup udziału po matce został wydatkowany:


  • poprzez nabycie udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego położonym w państwie Unii Europejskiej zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 podpunkt b. [powinno być: lit. b – dopisek organu] oraz art. 21 ust. 26 ww. ustawy.
  • w okresie od dnia odpłatnego zbycia do dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości nabytej drogą spadku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.
  • na własne cele mieszkaniowe, ponieważ naszym celem jest zamieszkanie w zakupionym mieszkaniu w przyszłości.


Wnioskodawczyni wskazała, że sprzedaż odziedziczonego mieszkania nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)˗c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


W świetle powyższego przepisu każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu ma moment i sposób nabycia tej nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, że dnia 3 sierpnia 2010 roku zmarł ojciec Wnioskodawczyni, pozostawiając rodzinie w spadku: część mieszkania w (…), część garażu w(…), do których miał prawo własności na zasadzie wspólności małżeńskiej. W rezultacie Wnioskodawczyni wraz z mamą i siostrą stały się współwłaścicielkami mieszkania i garażu: mama 2/3, dwie córki po 1/6 każda. W dniu 6 czerwca 2017 roku zmarła mama Wnioskodawczyni, pozostawiając w spadku pozostałą część mieszkania i garażu (2/3). W rezultacie, w spadku po mamie Wnioskodawczyni wraz z siostrą odziedziczyły po 1/3 nieruchomości każda i stały się współwłaścicielkami nieruchomości po połowie.

W dniu 13 kwietnia 2018 roku Wnioskodawczyni wraz z siostrą sprzedały nieruchomość, zgodnie z aktem notarialnym za kwotę 160 000 zł.

Wnioskodawczyni wskazała, że sprzedaż odziedziczonego mieszkania nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej.

W celu ustalenia, daty nabycia przez Wnioskodawczynię i jej siostrę udziału w mieszkaniu, należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego, prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. Stosownie do art. 926 ww. ustawy powołanie do spadku wynika z ustawy albo z testamentu. Z kolei art. 925 tej ustawy stanowi, że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, co następuje z chwilą śmierci spadkodawcy (art. 924 ustawy Kodeks cywilny). Natomiast zgodnie z art. 1025 § 1 analizowanej ustawy, prawomocne postanowienie Sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że spadek po ojcu został nabyty w 2010 r., a więc sprzedaż udziału w nieruchomości w części po nim odziedziczonej nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast spadek po mamie został nabyty w 2017 r. Zatem dokonana sprzedaż udziału w nieruchomości odziedziczonego po mamie, w dniu 13 kwietnia 2018 r., miała miejsce przed upływem pięcioletniego okresu, a przychód z niej uzyskany stanowi źródło przychodu, o którym mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a).

Stosownie do art. 30e ust. 1 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast jego ust. 2, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.


Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Stosownie do art. 30e ust. 5 tej ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 30e ust. 7 ww. ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne - przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Z art. 22 ust. 6d ww. ustawy wynika, że koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, stanowią udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy – może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Stanowi on, że wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Stosownie do art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się m. in.


  • wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

  • Z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.


    Zgodnie natomiast z ust. 28 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


    • przeznaczonych na cele rekreacyjne.


    Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z przywołanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym jest fakt wydatkowania (począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) środków z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie „własne cele mieszkaniowe” podatnika. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne”, świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych podatnika.

    Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas będzie on w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

    Jak wskazano powyżej, w dniu 13 kwietnia 2018 roku Wnioskodawczyni wraz z siostrą sprzedały nieruchomość, zgodnie z aktem notarialnym za kwotę 160 000 zł. Dnia 20 kwietnia 2018 roku Wnioskodawczyni wraz z siostrą zakupiły trzypokojowe mieszkanie położone w (…), za cenę 380 000 zł. Nowe mieszkanie zakupiono, przeznaczając na nie wszystkie środki ze sprzedaży nieruchomości otrzymanych w spadku po rodzicach, dodatkowo za własne oszczędności i środki pochodzące z kredytu i pożyczki. Mieszkanie zakupiono w proporcji: Wnioskodawczyni 1/3, siostra 2/3.

    Mieszkanie zakupiono, ponieważ Wnioskodawczyni wraz z siostrą planują wspólnie w nim zamieszkać w przyszłości: w starszym wieku, kiedy nie będą już aktywne zawodowo, po przejściu na emeryturę. Obecnie obie siostry posiadają mieszkania 2 pokojowe i mieszkają w nich niezależnie, ale sądzą, że w starszym wieku będzie im łatwiej, jeśli zamieszkają razem.

    Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że ze względu na to, że w [zakupionym] mieszkaniu na stałe nie zamieszka od razu, będzie tam mieszkać okazjonalnie (mieszkała tam wraz z siostrą na przykład latem 2018 roku), a czasami będzie to mieszkanie wynajmować.

    Obecnie mieszkanie to jest wynajmowane, co pomaga spłacić kredyt i pożyczkę pobrane na zakup tego mieszkania, jak i utrzymanie mieszkania w należytym, niepogorszonym stanie. Wnioskodawczyni wskazała we własnym stanowisku, że jej i siostry celem jest zamieszkanie w zakupionym mieszkaniu w przyszłości.

    Wskazując jako cel mieszkaniowy wydatki poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego podkreślić należy, że przepisy prawa podatkowego nie określają kiedy i jak długo podatnik powinien mieszkać w nabytym lokalu mieszkalnym, żeby nastąpiła realizacja celu mieszkaniowego. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia, że nie dojdzie do realizacji celu mieszkaniowego w przypadku, gdy Wnioskodawczyni nabędzie lokal mieszkalny w celu zamieszkania w nim, ale w lokalu tym - z różnych powodów - zamieszka po upływie określonego we wniosku czasu. W takim przypadku prawa do zwolnienia nie pozbawia Wnioskodawczynie okoliczność, że nabyte mieszkanie zostało na pewien okres wynajęte. Wnioskodawczyni wraz z siostra kupiły bowiem lokal na własne potrzeby mieszkaniowe, w którym planuje zamieszkać w przyszłości.

    Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny uznać należy, że w przypadku gdy Wnioskodawczyni wraz z siostrą całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyły na zakup mieszkania, w którym mają zamiar zamieszkać w przyszłości, po przejściu na emeryturę w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, kwota ta, odpowiadająca udziałowi w spadku otrzymanemu po mamie, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 30e ww. ustawy. Wynika to z brzmienia przepisów art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w których ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu. Jednym z ww. celów jest nabycie lokalu mieszkalnego.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

    Zastrzeżenia wymaga, że od 1 stycznia 2019 r. zmianie uległa treść powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 1 pkt 5 lit. a) tiret drugie ustawy z dnia z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2159), w powołanym przepisie wyrazy „dwóch lat” zastępuje się wyrazami „trzech lat”. Dodatkowo zgodnie z art. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy zmieniającej w ust. 26 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało. Ponadto wprowadzono art. 10 ust. 5, zgodnie z którym w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

    Jednakże w myśl art. 16 wskazanej ustawy zmieniającej przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. (…).

    Należy jednak zastrzec, że przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia stanu faktycznego, czyli do dnia 31 grudnia 2018 r., oraz nie odnosi się do przepisów prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 stycznia 2019 r.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynie i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


    Stosownie natomiast do treści art. 14na § 2 ww. ustawy, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj