Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.7.2019.2.ANK
z 13 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 4 stycznia 2019 r.), uzupełnionym 14 i 15 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja stanowi dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja stanowi dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 4 lutego 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.7.2019.1.ANK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 14 i 15 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej także: „Spółka”) zajmuje się produkcją (…). Wnioskodawca podpisał Umowę o Dofinansowanie (dalej: „Umowa”) z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: „PARP”) na realizację projektu pt.: „…” (dalej: „Projekt”) w ramach poddziałania „…” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: „EFRR”). Wnioskodawca w ramach tego Projektu ma za zadanie wdrożyć wynik prac badawczo-rozwojowych, w oparciu o które wytwarzane będą unikalne papiery (…), z możliwością niekonwencjonalnych zastosowań oraz o nietypowych cechach. Zarówno koncepcja produktów, jak i nowych rozwiązań technicznych, które umożliwiają ich produkcję, są autorstwa Spółki. Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi (…) zł i jest to jednocześnie całkowita kwota kosztów kwalifikowanych. PARP przyznała Wnioskodawcy dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej (…) zł.

Wspomniane wyżej dofinansowanie (dalej: „Dotacja”) to współfinansowanie UE lub współfinansowanie krajowe z budżetu państwa, wypłacane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu (art. 2 pkt 4 ustawy wdrożeniowej w zw. z par. 1 pkt 1 Umowy). Zgodnie z wnioskiem o dotację, Wnioskodawca przeznaczy otrzymane dofinansowanie na zakup urządzeń (maszyn), które zostaną wyprodukowane na zlecenie Wnioskodawcy w oparciu o opracowane przez nią, w ramach własnych prac badawczo-rozwojowych (dalej: „B+R”), specjalne założenia technologiczne, z których następnie zbudowany zostanie ciąg technologiczny.

Maszyny te będą montowane w zakładzie (fabryce) Wnioskodawcy, który znajduje się w Polsce.

Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia dla tego Projektu wyodrębnionej ewidencji księgowej kosztów Projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem.

Wydatki poniesione na pokrycie podatku od towarów i usług, mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane Projektu, jeśli podatek ten nie podlega zwrotowi lub odliczeniu na rzecz Wnioskodawcy, co Wnioskodawca musi potwierdzić składając stosowne oświadczenie. W przypadku więc, gdy podatek ten podlegać będzie zwrotowi lub odliczeniu na rzecz Spółki, stanowić on będzie koszt niekwalifikowany Projektu i tym samymi wydatki te nie będą mogły zostać pokryte z udzielonego dofinansowania.

Wnioskodawca będzie otrzymywał dofinansowanie w formie:

  1. zaliczki - wypłacanej na poczet kosztów poniesionych w przyszłości lub,
  2. refundacji poniesionych już kosztów kwalifikowanych.

Łącznie dofinansowanie wypłacane na podstawie wyżej wspomnianych wniosków o płatność nie może przekroczyć 90% kwoty dofinansowania (ew. pomniejszonej o kwoty nieprawidłowości w Projekcie). Pozostała kwota jako płatność końcowa zostanie przekazana Wnioskodawcy po zaakceptowaniu wniosku o płatność końcową.

W przypadku jednak dofinansowania przekazanego w formie zaliczek, nie może ono przekroczyć 40% ww. wysokości dofinansowania. Pozostała kwota może być wówczas przekazana Wnioskodawcy jedynie w formie refundacji po zaakceptowaniu wniosku o płatność pośrednią i wniosku o płatność końcową.

Dofinansowanie będzie wypłacane każdorazowo, po złożeniu wniosku o płatność zgodnie z Harmonogramem Płatności, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące oraz po zaakceptowaniu tych wniosków przez PARP. Brak poniesienia kosztów kwalifikowanych nie zwalnia Wnioskodawcy z obowiązku przedkładania wniosków o płatność z wypełnioną częścią sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji Projektu.

Może przy tym również wystąpić sytuacja, w której Spółka otrzyma dotację w formie refundacji poniesionych przez nią wydatków, po dniu rozpoczęcia dokonywania pierwszych odpisów amortyzacyjnych od zakupionych przez nią środków trwałych.

Płatność przekazywana jest Wnioskodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: „BGK”) na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP.

W uzupełnieniu wniosku z 14 lutego 2019 r., Spółka wskazała, że zakupione urządzenia (maszyny), które zostaną wyprodukowane na zlecenie Wnioskodawcy będą przez niego zaliczane do środków trwałych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja stanowi dochód zwolniony z opodatkowania CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymywana w ramach Projektu stanowi dochód zwolniony z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT lub art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT, gdyż dotacja ta stanowi zwrot poniesionych wydatków na zakup środków trwałych, który to zwrot jest finansowanych z funduszy europejskich i otrzymany jest z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT zwalnia się z opodatkowania środki spełniające łącznie dwa warunki:

  1. stanowią one dotację, subwencje, dopłatę lub inne nieodpłatne świadczenie, oraz
  2. zostały one otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawych.

Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT zwalnia się z opodatkowania:

  1. płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z funduszy europejskich,
  2. otrzymane z BGK.

Zestawiając ze sobą dwa wskazane powyżej przepisy i analizując je w kontekście zaprezentowanego stanu faktycznego, dojść można do stwierdzenia, iż zarówno pkt 21, jak i pkt 52 art. 17 ust. 1 ustawy o CIT znaleźć może zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Otrzymane świadczenie stanowi bowiem dotacje udzieloną na pokrycie kosztów otrzymania, zakupu lub wytworzenia konkretnych środków trwałych, co bezpośrednio spełnia dyspozycję z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT i tym samym podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2017 r., Znak: 0111-KDIB2- 1.4010.199.2017.1.JP wydanej na wniosek Spółki w sprawie o analogicznym stanie faktycznym.

Otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja spełnia jednocześnie przesłanki wskazane w pkt 52 art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż z Umowy o dofinansowanie zawartej z PARP wynika, iż:

  1. inwestycja realizowana jest w oparciu o Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) i współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a zatem dotacja ta stanowi płatność na realizację projektu w ramach programu finansowanego z funduszy europejskich oraz
  2. Spółka otrzymuje te płatności z BGK.

Prawidłowość powyższego stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają także organy skarbowe w wydawanych interpretacjach podatkowych, np.:

jak również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 21 marca 2012 r., sygn. I SA/Op 53/12: „W sytuacji, gdy wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie określone jako wsparcie udzielone beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, to zastosowanie będzie miało zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p.”

W świetle wskazanych powyżej okoliczności faktycznych nie ulega wątpliwości, iż kwoty dofinansowania otrzymywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu stanowią dochód podlegający zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT lub art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...). Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem, ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podpisał Umowę z PARP na realizację Projektu w ramach poddziałania (…) Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie (Dotacja) to współfinansowanie UE lub współfinansowanie krajowe z budżetu państwa, wypłacane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu (art. 2 pkt 4 ustawy wdrożeniowej w zw. z par. 1 pkt 1 Umowy). Zgodnie z wnioskiem o dotację, Wnioskodawca przeznaczy otrzymane dofinansowanie na zakup urządzeń (maszyn), które zostaną wyprodukowane na zlecenie Wnioskodawcy w oparciu o opracowane przez niego, w ramach własnych prac badawczo-rozwojowych. Płatność przekazywana jest Wnioskodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP.

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca jako Beneficjent otrzyma/otrzymał na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1307 z późn. zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 i 5a-5c czyli m.in.:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.




Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 (…), po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…).

Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (…).

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej – na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

Natomiast, zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy, obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

W związku z powyższym zauważyć należy, że to podmiot dokonujący przysporzenia na rzecz podatnika przesądza o charakterze i celu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 17 updop.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa a także przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że Wnioskodawca, jako beneficjent w związku z realizacją Projektu na prowadzenie określonych prac badawczo-rozwojowych, który to projekt realizowany będzie w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, otrzyma dofinansowanie pochodzące ze środków europejskich lub z budżetu państwa, stwierdzić należy, że dofinansowanie to będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego (…).

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych, należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje oraz wyroki sądowe nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych oraz wyroków sądowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrzyć indywidualnie.

Nadmienić należy że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 i nr 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj